Není pochyby, že také školství
je to poslední, na čem se smí a má
šetřiti. Naopak. Letos byla bohužel znova v rozpočtu
snížena vydání na vysoké a střední
školy. Zvláště těžce je postiženo
německé školství. Německá
hudební akademie dostává rok od roku stále
méně, německá hudební škola
v Bečově nad Teplou tolik jako nic. Dosáhli
jsme konečně postátnění německé
pedagogické akademie, ale finanční prostředky,
které se jí poskytují, a také jiný
způsob jednání s ní je takový,
že zdárný vývoj tohoto ústavu
není možný. Četné německé
střední školy byly zavřeny a stav na
bratislavském německém gymnasiu, které
má 1000 žáků, je po prostorové
i jiné stránce přímo bezútěšný.
O obecném školství raději ani nemluviti.
Ve školním roce 1934/35 byly Němcům
vzaty tři měšťanské a 12 obecných
škol s více než 100 třídami, což
je snad z části ospravedlněno tím,
že počet žáků v této době
poklesl. To je správné, ale tentýž stav
je na české straně a přesto tam nastalo
rozmnožení o 48 škol a 792 tříd.
V Kravařích na Hlučínsku byla zřízena
na příklad nová škola pro 4 děti
nákladem 4 milionů Kč. Za to je německé
soukromé vyučování na Hlučínsku
omezováno a jedná se prý o úmyslu
soukromé vyučování z pochopitelných
důvodů vůbec zakázati.
Naproti tomu nedosahují výdaje na tak zvané
menšinové školy - říkám
tak zvané, protože by klidný cizinec- mohl
myslit, že při tom jde o školy pro národní
menšiny, zatím co víme, že 99 nebo skoro
100% těchto škol bylo zřízeno pro tak
zvané české menšiny v bohudík
ještě velmi širokém německém
pohraničním území - tyto výdaje
na tyto menšinové školy nedosahují docela
podle mínění rozumných, klidně
myslících příslušníků
českého národa svého účelu,
takže školská autonomie nejen z národnostních
důvodů, nýbrž právě tak
hodně z důvodů náboženských,
jak se nejlépe skutkem stala v Holandsku, stává
se stále naléhavějším požadavkem.
Neméně hodné politování jsou
zamýšlené úspory na mládeži.
Nikdo si nepřeje, aby byly sníženy sociální
výdaje na české studentstvo, žádáme
však přiměřeného zvýšení
celkových vydání o jistě nikoliv nesmírnou
částku 1 1/2 milionu Kč, aby mohlo být
přiměřeně pamatováno i na studentstvo
německé a aby byla zamezena poněkud bída,
jíž byl dán výraz v pamětním
spise německého studentstva přímo
otřásajícím způsobem.
Právě tak naléhavě jest žádoucí,
aby byly zařazeny položky na péči o
mládež v rámci ministerstva sociální
péče a ministerstva veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy znovu v té výši
jako r. 1931.
Jistě musí být dosaženo rozpočtové
rovnováhy s napětím všech sil. Ale má-li
se to setkati s úspěchem, nestačí
pokusy podniknuté od případu k případu,
nýbrž musí se jíti základnímu
zlu na kořen. K tomu by náležela se všech
stran jednomyslně požadovaná, ale zatím
hlemýždím krokem postupující
reforma správy, správní reforma, která
musí býti určena ke zjednodušení
a zrychlení řízení a k dalekosáhlé
decentralisaci. Právě tak musí se usilovati
o sjednocení jistých ústředních
úřadů v jednotné ministerstvo dopravy,
nikoliv proto, aby se ušetřilo několik úředníků,
nýbrž aby tyto podniky navzájem spolu soutěžící
byly spojeny. Připomínám, že poštovní
automobily soutěží s automobily ministerstva
železnic. Tato neúčelná, nehospodárná
soutěž musí být odstraněna, a
státní podniky mají být vedeny podle
skutečných obchodních zásad, aby bylo
dosaženo většího výnosu. Připomínám
poštu, která u nás pracuje se stálým
schodkem, zatím co v Anglii není jen nejlepším
obchodem státu, nýbrž Anglie vůbec.
Připomínám dále naši tabákovou
režii, která jest sice stále ještě
jediným aktivním podnikem státu, jejíž
příjmy však rok od roku klesají pro
nedostatek vhodného obchodního vedení. Všechna
zásadní řešení, jež byla
až dosud zkoušena, selhala. Tak zv. sanace samosprávných
sborů, která je zatím jen na papíře,
která znamená rozhodně znovu jen provisorium,
zůstane tak dlouho na papíře, dokud nebude
lze použíti potřebných finančních
prostředků.
Především nelze však pomoci státním
financím, nebude-li pomoženo soukromému hospodářství:
rozličným stavům obyvatelstva bez rozdílu,
zemědělství, stejně jako průmyslu,
obchodu jako živnosti, lidem s pevným platem jako
dělníkům. V tomto ohledu bylo by nespravedlivé
vytýkati vládě, že nemá dobrou
vůli, ale její činnost omezuje se až
dosud na to, že rozvine vždy znovu čas od času
co nejvelkorysejší hospodářský
program, a také dnes jsme od pana předsedy vlády
neslyšeli nic jiného. To mi připomíná
sensační spis "12 způsobů, jak
se státi milionářem", jehož autor
zemřel bohužel hlady, dříve než
mohl jeden z těchto způsobů uskutečniti.
Musí se již něco konečně státi.
Tím prvním by byl hospodářský
plán vyňatý z konkurence politických
stran, který by měl být vypracován
státní hospodářskou radou, jak jej
navrhl svaz křesťanských odborových
organisací v pamětním spise, také
jinak velmi pozoruhodném a jak k němu daly podnět
také socialistické strany v společném
návrhu. Takový hospodářský
plán musil by jednak zaručiti autonomii výroby,
jednak zabezpečiti státu potřebné
právo dozoru, osvoboditi výrobu od politických
vlivů a stát od přímých výdajů
hospodářských, omeziti hospodářství
státem subvencované, jež znemožňuje
spořádané vedení státních
financí, jak právě asi ukazuje obilní
monopol a jak by toho bylo ještě více, kdyby
došlo k tak zv. postátnění uhelných
dolů. To je záměr, který byl vyslovován
z různých stran a který připomíná
anglické přísloví: Mluví-li
Angličan o bibli, míní bavlnu. Neboť
za touto hospodářskou myšlenkou postátnění
uhelných dolů se neskrývá nic jiného,
než národnostní požadavek převésti
německé vlastnictví do českých
rukou.
Rozhodně se musí něco státi. Mozkový
trust, jejž si zřídilo předsednictvo
ministerské rady v podobě zvláštního
oddělení, měl by místo všeobecných
rčení předkládati konkrétní
návrhy. Boj proti nezaměstnanosti, rozmnožení
oběhu peněz, zlevnění úvěru,
oživení hospodářství, investice,
pozdvižení kupní sily atd. jsou velmi hezké
a rozumné myšlenky, ale mělo by se jednou ukázati,
jak tyto myšlenky mají být jednotlivě
uskutečňovány. Je tu otázka 40ti hodinového
týdnu, která musí být konečně
řešena ve formě pro průmysl přijatelné,
tedy individuelně vytvořené. Sociální
pojištění bylo by nutno reformovati snížením
pensijního stáří, čímž
by bylo získáno místo pro mladší
pracovní síly. Práci žen by bylo nutno
pozvolna vyloučiti rodinnou odměnou, čímž
na př. dosahuje velký podnik pro výrobu pneumatik
"Michelin" nejlepších výsledků,
zvláště také v ohledu zalidňovací
politiky. Účinná stavební podpora
a plánovitá osídlovací akce musily
by být uskutečněny právě tak,
jako by bylo nutno klásti více důrazu na
včasnou otázku a účelnou spolupráci
ústředních úřadů s vhodnými
odborovými korporacemi.
Průmysl musí býti financován rozšířením
úvěru a k tomuto účelu musí
být vybudována zdravá myšlenka reeskontu
mobilisováním hypotečního úvěru,
pro což byla učiněna již dříve
hospodářské radě s německé
strany oprávněná výtka a bylo by žádoucno
tuto otázku prozkoumati a uskutečniti.
Právě tak žádoucné jsou investice.
Připomínám již delší dobu
popoháněný požadavek údolní
přehrady na Moravici. Investice by měly býti
provedeny ve větším měřítku,
i když máme míti v této věci
jasno, že tím průmysl nemůže býti
trvale oplodněn. Obchodní politika musí žádati
energičtěji a úspěšněji
o uzavírání příznivých
obchodních smluv, o reformu poplatkového zákona
a celního tarifu, která měla býti
již dávno provedena, býti pamětliva
uvolnění devisového hospodářství,
ale především podstatného zjednodušení
a sjednocení obchodně-politické agendy. S
takovou vývozní politikou, která nesmí
ztěžovati vývozní ústav zbytečnými
jazykovými boji, musí jíti ruku l v ruce
vzpomenutá daňová a mzdová politika
k pozdvižení vnitřní kupní síly.
Zvýšení nevhodných daní nemůže
nahraditi jejich pokles. Nikdo menší než nynější
guvernér Národní banky a dřívější
ministr dr Engliš dokázal v nedávné
serii článků, že můžeme
znenáhla dosáhnouti rovnováhy nikoliv zvýšením,
nýbrž právě snížením
daní. Daňové nedoplatky, které jsou
trvale jen na papíře, musí být naproti
tomu odstraněny především rozumným
vyrovnáním s dlužníky. Právě
tak nebezpečné jest bezohledné vymáhání
daní, protože není v žádném
poměru k případnému nebezpečí,
plynoucímu ze zastavování provozu a zvyšování
nezaměstnanosti.
Rovněž tak by již mělo býti přikročeno
k plánovitému podporování živností,
aby byl udržen střední stav, nepostradatelný
pro státní a společenský řád.
Bylo by potřebí uskutečniti novelisaci živnostenského
řádu aspoň ve formě znova slíbené
tak zvané malé živnostenské novely,
dále odstraniti daňové nerovnosti u společenstev
a konsumních družstvech, tím spíše,
když okruh zákaznictva není již omezen
na členy, atd. Na druhé straně musí
energicky vystoupiti proti právě nebezpečně
hrozícímu zdražení skutečná
spotřebitelská politika a boj proti přemrštěným
kartelovým cenám, dosud jen teoretický, změniti
konečně v čin. Pokračujícím
organisováním peněžního a kapitálového
trhu musí být obnovena důvěra v úvěr
a spoření a proto musí býti konečně
provedeno již příliš dlouho odkládané
uvolnění vkladů ústřední
banky německých spořitelen, právě
tak jako německé venkovské banky se zvláštním
zřetelem k malým vkladatelům a lidovým
peněžním ústavům.
To a mnohé jiné jest ovšem možno jen spoluprací
zemědělství s průmyslem. Neboť
právě náš stát musí již
jako stát vývozní k potlačení
nezaměstnanosti dělati politiku otevřených
dveří, nesmí naopak jako až dosud autarkií
a protekcionářstvím vylučovati náš
průmysl stále více ze světového
obchodu. Musí spíše, jak uvádí
nedávno vydaný pamětní spis průmyslu,
posíliti vnitřní kupní sílu
a domácí trh podporou vývozního průmyslu
v zájmu hospodářství, kterému
až dosud bylo pomoženo obi ním monopolem jen
částečně a pochybně. Hospodářství
nesmí býti jinými slovy předmětem
politiky ani vnější ani vnitřní.
V zahraniční politice nedostatek obchodních
smluv se státy, které byly stále našimi
hlavními odběrateli a měly by jimi znovu
býti, má-li náš obchod a průmysl
prospívati, s Německem, Rakouskem a Maďarskem,
právě tak zasluhuje politování jako
nepříznivé obchodní smlouvy s Francií
a s jinými státy, jejichž politické
přátelství je tím příliš
draze zaplaceno a které by právě mohly poskytnouti,
aniž by tím utrpěly škodu, ještě
velké možnosti. Čeho potřebujeme, je
velký hospodářský prostor, pro který
nemůže ani Malá hospodářská
dohoda, nehledě k jiným důležitým
okolnostem, jimž v čele stojí její malá
platební schopnost a chuť, poskytnouti již pro
svůj převážně agrární
charakter žádnou dostatečnou náhradu,
ani sovětské Rusko dostatečnou útěchu,
k němuž jsme jak se zdá - pomlčíce
vůbec o politickém a jiném rozmýšlení
- přes jeho ještě neomezené možnosti
přišli zase jednou příliš pozdě.
K tomu je potřebí - a tu by se mohla politika a
hospodářství najíti - spíše
organisování dunajské oblasti, která
pro nás zároveň znamená vhodnou hospodářskou
oblast.
Vnitropoliticky však nesmí hospodářství
býti předmětem mocenského boje ani
hospodářsko politického ani národně
politického. Neboť politika, která nebéře
žádný ohled na životní zájmy
průmyslu, oslabuje nejenom morální a vojenskou
opornou sílu státu proti vnějšímu
nebezpečí, nýbrž ohrožuje i čistě
vlastní státní zájem. Postupující
zastavování zvláště severočeského
průmyslu a tím už k nesnesitelnosti vystupňovaná
bída německého obyvatelstva jest nejlepší
půdou, která živí smýšlení
státu málo přátelské, tím
spíše. když se zdá, že se to děje
přímo úmyslně, jako při dosavadním
přidělování margarinového kontingentu,
které pro příští rok vyžaduje
naléhavé a základní korektury, zvláště
také po stránce národnostní. Zde právě
vyrůstá české agrární
straně jako největší a nejmocnější
odpovědná úloha postaviti zájem strany
za zájem státu a převzíti v hospodářské
politice vedení, spravedlivé ke všem stavům
a povoláním i všem národnostem státu,
jehož výsledkem může být jen kompromis.
Úplně nezpůsobilý k řešení
jest bezohledný nacionalismus. Jak také dnes pan
předseda vlády dr Hodža znovu naznačil,
jest a zůstane národnostní problém
problémem státu vůbec. S odvahou nepopularity
zastávaná politika tak zv. aktivistických
stran, jež začala zaváděti v první
národnostně smíšené vládě
Švehlově rozhodný obrat k lepšímu,
vedla dík zdánlivě nepřemožitelnému
nacionalismu na jedné a povolnosti, jež znenáhla
pozbyla své opory, na druhé straně, právě
v nedávné době k výsledku, jenž
se projevil viditelně v květnových volbách.
Tomu se nemůžeme divit, vzpomeneme-li si na oficielní
a neoficielní národnostní politiku posledních
let.
Vzpomeňme na Hlučínsko, kde poslední
sčítání lidu mohlo zjistiti jen 5700
Němců, zatím co v posledních parlamentních
volbách bylo tam odevzdáno jen pro novou sudetskoněmeckou
stranu přes 20.000 hlasů. Srovnejme zřízení
slovenského osobního referátu při
předsednictvu ministerské rady, který dosáhl
v 1 1/2 roce přijetí 1175 Slováků
do státní služby, docela i v případech,
kdy systemisovaná místa byla právě
plně obsazena, se skutečností, že za
10 let bylo propuštěno přes 33.000 německých
státních zaměstnanců, u pošty
přes polovinu, v důstojnickém stavu dvě
třetiny Němců, zatím co v stejné
době počet českých zaměstnanců
zcela znatelně stoupl. Podívejme se na teprve nedávno
provedená jmenování do zemských a
okresních zastupitelstev. která proti jasnému
znění zákona již úplně
nedbají síly politických stran, ale ještě
o mnoho víc národnostních poměrů.
Připomínám boj o německou vysílačku,
jejíž nedostatek působil podle úsudku
samotných Čechů velmi neutěšeně,
a jehož napravení nemohlo býti přes
to až dosud dosaženo a zdá se, že má
býti znovu zmařeno. Připomínám
jeden z nedávných zmocňovacích zákonů,
jenž provádí postátnění
policie v pohraničním území ve větším
měřítku a jehož bylo využito k
tomu, aby toto území bylo zaplaveno českou
policií, ačkoliv je i na německé straně
- abych užil terminologie státního jazyka -
dosti spolehlivých živlů, kteří
by byli způsobilí pro tuto službu. Připomínám
dále ztroskotání úmluvy s Německem
o návštěvě lázní, která
měla zajistiti příliv říšskoněmeckých
návštěvníků do našich světových
lázní, což však se rozbilo bez užitku.
Jednalo se celé měsíce, aby se na konec ještě
v srpnu nevědělo, zda a jak by se mohli přivésti
cizinci v květnu do našich světových
lázní Karlových V. arů a Mariánských
Lázní. Připomínám, že
styk mezi okresní a zemskou školní radou byl
prováděn bez stížností do r.
1924 i přes jazykový zákon. Přes horlivou
námahu se stále ještě nepodařilo,
aby bylo dosaženo používání německé
řeči aspoň v tom měřítku,
jako tomu bylo až do r. 1924. Připomínám,
že vyučování češtině
na německých obecných školách
není stále ještě prováděno
v žádoucí míře, aby tím
byla německým státním občanům
přiměřeně umožněna znalost
české řeči. O ostatních velkých
a drobných věcech jest lépe pomlčeti,
jako o tom, že v místech, která jsou podle
zákona dvojjazyčná, se užívá
jednojazyčných poštovních razítek,
o předvolání hotelierů a obchodníků
v Karlových Varech, aby byli poučeni o zaveden českých
nápisů a aby bylo kromě toho vyšetřeno,
zda zaměstnávají také přiměřený
počet českých zaměstnanců atd.
Zde by měl vyšší státní
úsudek pobádati ke konečnému řešení
národnostní otázky, neboť především
musí býti zřízen pořádek
uvnitř. aby bylo státu umožněno splniti
jeho politické poslání, jež musí
býti nalezeno v tom, aby byl zabezpečen trvalý
mír Evropy hospodářským a politickým
organisováním dunajské oblasti a jejím
přebudováním v hospodářsky
a politicky sjednocenou střední Evropu.
V tomto úkolu připadá právě
sudetským Němcům význačný
úkol. právě tak podle jejich početné
síly jako podle významné účasti
na kultuře a hospodářství státu,
úkol spolupracovati na vnitřní výstavbě
státu v domovinu uspokojující všechny
jeho obyvatele a národy a podporovati vnější
bezpečnost státu v zájmu obecného
míru využitím jeho sjednocení s celým
německým národem.
To však předpokládá - a to je to pravé
že existence sudetských Němců jako rovných
mezi rovnými nebude jen právně zabezpečena,
nýbrž i prakticky uskutečněna.
K tomu však není toho potřebí mnoho,
žádná změna struktury státu,
ani změna ústavy,
nýbrž jen její uskutečnění.
Neboť ústavně zaručená rovnoprávnost
jest především pouhým slibem, který
zůstane tak dlouho na papíře, dokud budou
chyběti potřebné prováděcí
zákony. Vydati tyto prováděcí zákony
a na jejich základě uspokojivě uspořádati
jazyk a školu, náležitý podíl na
správě a na statcích státu, náležité
zastoupení v státním zaměstnanectvu,
náležitý ohled v hospodářství,
zvláště při státních dodávkách
a zakázkách, a přiměřené
zabezpečení místa pro práci bylo by
úkolem parlamentního výboru, jak o něj
usilovala naše strana se souhlasem všech ostatních
německých stran již dávno, ale dosud
bohužel marně.
Tím ukázala právě německá
křesť.-sociální strana cestu k národnostnímu
míru. Právě ona zastávala též
od začátku myšlenku německé národní
pospolitosti a lpí na ní stejně jako před
tím. Proto se snažila již odedávna o zjednodušení
stranictví v duchu zřejmě světově
odůvodněného trojího dělení
na konservatismus, liberalismus a marxismus. Opírá
se však, vycházejíc s tohoto stanoviska světového
názoru, právě tak rozhodně myšlence
jedné sjednocené strany, která by musila
kulturně a hospodářsky selhati a která,
jak velmi důrazně učí dějiny
české politiky a českého stranictví,
je též zbytečná, jestliže jsme
jen jedno tni v národním programu, odpovídajícímu
daným skutečnostem. Naše jasné stanovisko
ke státu, k demokracii a ke křesťanství,
náš aktivismus, který umí trvale spojiti
svůj osud s osudem státu, nemá a nechce být
kalen splynutím s jinými skupinami ke škodě
národního celku. Neboť jestliže vůbec
nějaká, tedy právě naše strana
může požadovati, aby se stala předbojovnicí
za demokratickou myšlenku a řešení sudetsko-německé
otázky v rámci a na poli státním.
Toto stanovisko však vyplývá z našeho
positivního křesťanského světového
názoru, na který se nedíváme nikterak
jako na svou výsadu, o kterém bychom si spíše
přáli, aby se stal obecným statkem všech,
který však v dnes ještě neutišeném
boji mínění cítíme povinnost
zastupovati a hájiti společně se souhlasícími
českými a slovenskými stranami, protože
očekáváme z tohoto světového
názoru uspokojivé řešení národnostních,
sociálních a kulturních problémů.
Dnešní vláda a většina představuje
skoro nezměněné a, jak nedávné
volby ukázaly, ještě méně než
dosud v národní důvěře pramenící
pokračování předchozí vlády
a většiny, nepřipouští pro stát
a jeho národnosti po trudných zkušenostech
minulých let žádnou naději ve zdárný
vývoj. Proto jí nemůžeme důvěřovati
a zamítáme státní rozpočet
na znamení své nedůvěry. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Ostrý. Dávám mu slovo.
Posl. Ostrý: Slavná sněmovno! Když
jsem posledně před opuštěním
poslanecké sněmovny mluvil s tohoto místa,
loučil jsem se se sněmovnou asi slovy, že volební
výsledky přivedou živnostensko-obchodnickou
stranu do posl. sněmovny ve větší síle
a že jí pak také umožní. aby se
účastnila na pracích legislativy, na tvoření
zákonů, na státním hospodářství,
tedy aby měla účast na právech a také
na odpovědnosti.
Dnes projednáváme státní rozpočet
pro r. 1936 za změněné politické konstelace
potud, že naše strana, která poměry v
minulém období byla donucena býti v oposici,
je ve vládní většině a chce za
všechno, co vláda a vládní většina
dělá, nésti spoluodpovědnost.
Cítíme tuto povinnost, a poněvadž je
nám povinnost samozřejmou věcí, je
nám také samozřejmou věcí,
že máme právo. Já a řada mých
kolegů měli jsme v minulém období
příležitost dokazovat, kolik nesprávností
bylo na živn.-obchodnickém stavu spácháno.
Nyní má tato sněmovna, tento zákonodárný
sbor povinnost toto všechno napraviti a uzpůsobiti
tak, aby to v pravdě odpovídalo duchu demokracie.