Parlamentu byla předložena řada vládních
osnov, které pojednávají buď o prodloužení
již zavedených daní, nebo zavedou daň
novou nebo případně daň již zavedenou
zvýší. Při té příležitosti
se ukládají nebo uloží poplatnictvu
opět nové povinnosti, a to takové, které
mohou mu způsobiti velmi mnoho škody. Ale budiž,
Dohodneme se třebas na tom, že se má uložiti
poplatnictvu zvýšená povinnost, a to taková.
že se na př. zkracují lhůty, což
může míti neblahé důsledky pro
poplatníka, a hlavně poplatníka malého.
Na př. to, že při každé výzvě,
kterou berní správa nebo berní úřad
nebo správa finanční na poplatníka
činí, se hned objevují důsledky trestních
sankcí. nevyhoví-li tomu, co se na něm žádá.
Na poplatníkovi se na př. žádá,
aby učinil to a to do 5 dnů, jinak že dostane
tolik a tolik pokuty.Je-li tedy na straně berní
správy všechno právo a těžké
trestní důsledky a sankce pro poplatníka,
je nesporné, že má-li býti děláno
něco nového, musí býti také
berní nebo finanční správa vázána,
aby to nebo ono v té nebo oné lhůtě
učinila tak, jak se to předpisuje poplatníkovi.
Dosud jsme se snažili dosíci pořádku
ve finanční správě, bohužel jednostranně,
nyní musíme se snažiti a to bude naší
snahou, aby ten pořádek nastal.
Ale takový pořádek ve velké míře
bude možný jenom tím, když se také
finanční správě uloží
striktní povinnosti. Tak na př.: na poplatníkovi
se bude žádati, aby do prvního února
podal přiznání. Je to zkrácená
lhůta. Jaké následky pro mnohé malé
lidi to bude míti, o tom dnes nechci skoro mluvit. Ale
ukládáme-li tuto povinnost poplatníkovi,
je bezpodmínečně nutno, aby do našeho
zákonodárství daňového bylo
také vsunuto ustanovení, kterým se nařizuje,
do které doby musí finanční správa
vyříditi podaný rekurs. (Výborně!)
Dnešní stav není do budoucnosti trvale
možný. Není možné, aby na př.
rekursy nebyly vyřízeny za 6 až 7 nebo i za
více let. Že nejsou vyřízeny 3 léta,
4 léta, to je obligatorní, ale není ojedinělým
případem, že leží nevyřízené
rekursy 8 let a poplatník není s to dovolati se
svého práva.
Podali jsme proto návrh, který spojíme s
navrhovanými finančními zákony, které
budeme projednávati. Návrh zní (čte):
Nevyřídí-li příslušná
instance v zákonné lhůtě podané
odvolání do jednoho roku, upravuje se po této
době daňový předpis poplatníka
v celém rozsahu, jak v odvolání bylo uvedeno.
Lhůta počíná běžeti dnem
podání odvolání.
Co bude míti za následek tento zákon? Prostě
to, že berní správa, finanční
správa bude musit rekursy vyřizovat. A bude-li je
muset vyřizovati, dá si při předpisování
daní pozor, aby se nedopouštěla systematických
chyb, kterých se dopouštěla až do dnešní
doby, prostě proto, že nevyřízení
rekursů mohla táhnouti až do nekonečna.
(Výkřiky.) Učiníme další
opatření, aby to nemohla zamítnouti. Máme
nejvyšší správní soud.
Budeme opakovati návrh zákona asi tohoto znění
(čte):
Vytvořený rozdíl daňový volným
odhadem berní správy oproti přiznání
poplatníka nebude vymáhán cestou exekuční,
pokud nebyl vyřízen pravoplatně rekurs, včetně
rozhodnutí nejvyššího správního
soudu. (Výkřiky posl. Netolického.)
Já jsem zde o tom mluvil. Pamatuji se, že jsem v ústavně-právním
výboru při jedné příležitosti
(Hluk. - Místopředseda Taub zvoní.)
vedl o toto ustanovení urputný zápas.
Ne z nějaké, řekl bych, frivolity. Nikoliv.
Z poznatku praktické nutnosti. Znám to a vítal
jsem prohlášení nebo lépe řečeno
vývody zpravodaje rozpočtového výboru
p. kol. Remeše, který o těchto otázkách
mluvil, a je vidět, že se věnuje praktickému
životu, poněvadž všecko, co uváděl,
z tohoto života vyvěralo. Vítáme to,
poněvadž víme, kolik křivd a neštěstí
může býti napácháno tím,
že je možný libovolný odhad poplatníka
berní správou proti jeho přiznání.
To všechno z prakse známe. Známe-li pak dále
všechny důsledky tohoto postupu, jsme přesvědčeni,
že je povinností zákonodárného
sboru, aby učinil libovůli přítrž
na tolik, aby alespoň to, co je libovůlí,
nebylo možno proměniti v trestní sankce, pokud
nebylo o věci pravoplatně rozhodnuto, včetně
rozhodnutí nejvyššího správního
soudu. Vždyť tyto věci stály řadu
lidí přímo existenci a byly v řadě
případů příčinou, že
lidé sáhli k revolveru, jak toho je dokladem náš
poslední případ v Ostravě, kde minulého
týdne chudý nožíř, hospodářsky
zničený, svým vlastním instrumentem,
břitvou, skončil svůj život. Není
úkolem zákonodárce, zákonodárného
sboru a finanční správy, aby lidé
byli doháněni k těmto nešťastným
koncům. To musí býti změněno
a my to spojíme s finančním zákonem
(Souhlas.), poněvadž také poplatník
musí jednou nalézti dostatečnou ochranu svých
zájmů a spravedlnost. (Souhlas.)
Zkracujeme poplatníkovi dobu přiznání
k dani, a to proto, aby prý mohly býti daně
včas předepsány a poplatníku předpisy
doručeny. Chceme pořádek a proto budeme navrhovati,
aby daňové předpisy za rok uplynulý
byly doručovány poplatníku nejpozději
v třetím čtvrtletí následujícího
roku. Co nám pomůže, pánové,
že zkracujeme lhůtu k podání přiznání,
když konec konců předpisy se poplatníkům
doručují v listopadu, v prosinci nebo snad v prvním
a druhém čtvrtletí třetího
roku? Nejsou to ojedinělé případy
a za pozdní doručení předpisu už
nenese vinu poplatník. Možná, že je v
tom pozdním doručování předpisů
docela systém, poněvadž v případě,
když jsem nedostal nový předpis daňový,
musím platiti daně podle posledního předpisu.
Tedy tato možnost musí býti odstraněna,
a děláme-li pořádek, budeme ho dělat
generálně. (Výborně!)
Všichni znají příčinu, proč
jsme v minulém období šli do oposice. Byla
to neústupnost s jedné strany, že se nám
nechtěl dáti příslib, že daň
z obratu při zvyšování o 50% bude paušalována.
Tuto daň i se srážkou budeme prodlužovat.
(Předsednictví převzal místopředseda
Mlčoch.) Jako lidé, kteří mají
zájem na státním hospodářství
a na státu, jsme si vědomi, že nemůžeme
v nynější době daň z obratu odstraniti,
že jí stát ke svému hospodaření
nutně potřebuje, a kdyby jí neměl,
že by musel hledati nový jiný zdroj státních
příjmů. Snad je to i nejlepší
východisko, poněvadž kdyby se hledal jiný
způsob, možná, že by se to převalilo
zase jenom na vrstvy, které více méně
platí přímé daně. Opakuji,
že jsme si vědomi, že v nynější
době není na odstranění daně
z obratu ani pomyšlení, ale máme za to, že
máme za sebou již dosti dlouhou dobu, abychom mohli
resolutně žádati všeobecné paušalování
daně z obratu u veškerého druhu zboží.
(Výborně! - Potlesk.) Bude-li to komu
po chuti, čili nic, nemůže padati na váhu.
Domnívám se, že paušalováním
daně z obratu dostane stát, čeho potřebuje,
že dostane nejméně tolik, kolik dostával
v nynější době - a budou to platiti
všichni v tomto státě stejně. Známe
přece ty případy, o kterých jsme již
mluvili. Uvažte, kolikrát zaplatí daň
z obratu obuvník, než zhotoví obuv! Totéž
bylo u textilií - kombinované a nekombinované
závody. Nekombinované závody měly
v konečném výrobku obsaženu daň
z obratu třikrát, čtyřikrát
i pětkrát, zatím co kombinované závody
jednou. Právě tak je to u velkých průmyslových
kolosů a u skoncentrované výroby. Tam se
platí daň z obratu jednou, zatím co malý
poplatník, který kupuje suroviny atd., má
ve svém výrobku obsaženu daň z obratu
třikrát i čtyřikrát, tedy na
jedné straně 12% a na druhé straně
3%. To není úkolem státu, a budou-li se tomu
určité kruhy bránit, čili nic, to
nesmí finanční správa a parlament
bráti v úvahu - to se prostě provésti
musí. Myslím, že v příštím
roce nesmí zůstat mnoho zboží a výrobků,
které by dani z obratu jako paušalované nepodléhaly.
Je potřebí, aby v příštím
roce byla věnována také náležitá
péče a pozornost unifikaci daňových
a poplatkových zákonů a pronikavé
jich reformě, tak aby zmizelo ono tajemství, známé
jen poplatkovým úřadům. Měli
jsme příležitost mluvit o tom v ústavně-právním
výboru. Byl to p. dr Goldstein, který vzpomněl,
co to znamená, když naše zákonodárství
není unifikováno, a uvedl případ,
že na př. u nás podání k soudu,
ať je jakékoliv, kolkuje se každý arch,
na Slovensku prý všechno na první straně,
a když se opomine vyhovět tomuto předpisu,
znamená to, že kolek dodán nebyl a následují
vysoké trestní sankce. Když o tom mluvil, ptal
se dr Markovič, proč finanční
správa v tomto oboru neprovedla unifikaci. (Výkřiky
ľudových poslanců slovenských.) A
když se tak asi dvakrát ptal, řekl jsem, že
prostě proto to neprovedla, poněvadž by nebylo
pokut. To však do budoucnosti není možné.
Myslím, že máme všichni povinnost sami
k sobě, k občanstvu a svému vlastnímu
právnímu stavu, abychom provedli unifikaci zákonů,
a hlavně takových, kde to nebude dělat žádných
velkých potíží, nebo kde je to hravě
možné. Vím, že není možno
rychle sfouknout unifikování občanského
zákona, trestního zákona, trestního
řádu atd., že to vyžaduje a bude vyžadovat
dlouhé, několikaleté přípravy
a práce. Když už přichází
ministr spravedlnosti s tím, že asi bude moci, až
na jednu spornou partii, předložit r. 1936 Národnímu
shromáždění předlohu občanského
zákona, myslím, že je tím snáze
a dříve možné odstraniti nesrovnalosti,
pokud se týče našeho poplatkového zákona.
Budiž však zároveň provedena pronikavá
reforma důchodkového trestního zákona.
O tomto důchodkovém trestním zákonu
můžeme říci, že slaví letos
100leté jubileum od své poslední novelisace.
Jaký trestní důchodkový zákon
je, to nejlépe pocítila řada našich
lidí. Je to zákon z doby josefinské, teresiánské
a byl novelován 1835, je to tedy podle mého soudu
zákon, který se nehodí do dnešní
doby. To je zákon, o kterém ví velmi málo
právníků v naší republice, občanstvo
pak vůbec nic. Ale je to tajemstvím trest. důchodkového
úřadu. Na pouhé udání buď
z konkurenční zášti nebo těch,
kdož chtějí někoho přistihnout
- ničím to nemusí odůvodnit před
nikým a nikomu - mohou vzíti člověka
do kolusní vazby, držet jej v kolusní vazbě
tak dlouho, až se tam nervově zhroutí a nabídne
10, 20 nebo 50.000 Kč, aby ho pustili. (Zpravodaj posl.
Remeš: Ty peníze nikdy nedostane zpět, poněvadž
co bylo zaplaceno v upouštěcím řízení,
na to nemá v žádné formě nárok!)
Račte dovolit, to jsou věci, které v
přítomné době volají po nápravě.
Mám jeden případ. V Hranicích nedokázali
jednomu občanu nic. Na pouhé udání
ho vzali do kolusní vazby, pak tam vzali jednoho tovaryše,
pak druhého tovaryše, pak vzali do kolusní
vazby učně, a celé domácí hospodářství,
celý podnik byl zničen. Na konec se ukázalo,
že nelze nic dokázat. Tohle přece nejde beztrestně
dělat. Na mne to činí dojem, že se v
řadě případů drží
lidé v kolusní vazbě bezdůvodně
jenom proto, že se páni z berních úřadů
domnívají, že se poplatník nervově
zhroutí a že nějakých 1000 Kč
dá. Ale to není úkolem státu, a jestliže
stojíme na půdě demokracie a parlamentu a
jsme za sebe, stát a občanstvo odpovědni,
nezbude nic jiného, než abychom tyto reformy jednou
provedli, poněvadž je to nutné. (Výborně!)
Tohleto spojujeme s daňovými předlohami,
a to tak, že některé partie se vyřídí
hned, poněvadž to nedělá žádnou
potíž. To je ono, co jsem řekl: vyřizování
rekursů, nemožnost daňových exekucí
na částky, které byly předepsány
neprávem, a že budou daňové předpisy
doručovány v témže roce, nejpozději
ve 3. čtvrtletí atd. To se dá finančním
zákonem, který budeme projednávati, vyříditi
hned. Musíme dostati ujištění, že
se bude na novelisaci toho, co potřebuje novelisace, a
na sjednocení našeho zákonodárství
pilně pracovat, abychom měli v tomto státě
jedno právo.
A teď mi dovolte přejíti k tomu, čím
se velmi zevrubně zabýval pan zpravodaj. Pan zpravodaj
zde mluvil o daňových nedoplatcích a já
mu děkuji za jeho názor na daňové
nedoplatky, jakož i na předpisování
daní, a zvláště mu děkuji za
výrok, že nesmí býti účelem
a úkolem předaňování poplatnictva,
poněvadž jsem toho názoru, že zpravodaj
rozpočtového výboru o rozpočtu má
všechnu možnost do věcí podrobně
vniknout a že potom to, co sezná, nesmí se
bát říci. A to kol. Remeš v plném
rozsahu učinil. Zabýval se hodně daňovými
nedoplatky a praví, že účetně
máme podle náležitostí daňových
nedoplatků 5.646 milionů, a připočteme-li
k tomu povinnosti, které ještě nebyly předepsány,
domnívá se, že takových daňových
nedoplatků bude asi 9.000 mil. Kč. (Zpravodaj
posl. Remeš: Po připočítání
nepřímých daní 10 1/2 miliardy!) Já
bych chtěl k tomu říci... (Zpravodaj posl.
Remeš: Přirážky jsou v tom také!)
Ano, já vím.
Možná, že se budu opakovat, ale poněvadž
každý rok mluvíme o daňových
nedoplatcích, musíme také každý
rok mluviti o příčinách těchto
nedoplatků, pokud ty příčiny nebyly
odstraněny, což bohužel se dosud nestalo. Tedy
co je příčinou dnešních daňových
nedoplatků. Chce někdo věřiti, že
by těch 5.646 milionů bylo státním
aktivem, které by stát mohl v příhodné
době inkasovat? Nikoli, v této částce
jsou - nic si nenalhávejme dlužné daně,
které jsou vysloveným dubiosem, které nikdy
stát nedostane. Ale pátrejme po příčině,
jak tyto pohledávky vznikají. Uvedu příklad,
který mohu dokázati před nejširším
forem, ilustrující, jak u nás vznikají
daňové nedoplatky. Podnik vede podvojné účetnictví.
Berní správa se ho ptá, jak vlastně
dospěl k hrubému zisku: sdělte sem názorně!
On to provede a říká berní správě:
Sklad zboží 1. ledna byl takový a takový,
nákup za ten rok tolik a tolik, součet. Na druhé
straně prodej zboží tolik a tolik, sklad zboží
31. prosince tolik a tolik, součet. Rozdíl mezi
těmito dvěma součty tvoří hrubý
zisk. To ten poplatník udělal, ale přes to,
že přiložil celou bilanci, účet
ztráty a zisku a účet rozvážný,
provedl tímto způsobem vytýkací řízení,
vykázal 52.000 Kč ztrátu, berní správa
přes to všechno udělala z té ztráty
42.000 Kč zisku. Když se to děje u tisíců
a desetitisíců lidí několik roků
po sobě, můžeme se diviti, že máme
daňové nedoplatky? Ty daňové nedoplatky
se vlekou, úroky se připočítávají,
poněvadž se nevyřídily rekursy, upomínky
se počítají, každá exekuce se
počítá a někdy si ještě
pospíší a řeknou: "Zaplaťte
to, nebo vám dáme tisíc Kč pokuty",
a hned tam těch tisíc Kč připíší.
Lidé platí již jen úroky a pokuty. (Tak
jest!) Na zaplacení daní nemají peněz,
a to jen proto, poněvadž naše finanční
správa má ve svém úřadování
nepořádky. (Výborně!) Račte
prominout, jestli musím opětně zdůraznit,
že ten pořádek musí být dole
u poplatníka stejně jako nahoře u finanční
správy, jinak se pořádku nedopracujeme. Je
tedy samozřejmé naše volání:
Vyčistěte stůl. Netáhněte to
břemeno s sebou, vždyť to vůbec není
aktivum a za chvíli to bude pasivum pro vás, že
o tom musíte vésti záznamy a zabývati
se tím. Proto jsme říkali: finanční
správa ať si zavolá jednoho poplatníka
po druhém, ať se na něj informuje, ať
si dá předložiti jeho finanční
stav a po těchto zkušenostech ať provede s ním
vyrovnání, buďto že od něj něco
vezme, co poplatník zaplatiti může, k čemu
se podvolí, ostatní smaže, a když je to
dubiosní a mělo by to ohroziti poplatníka
v dalším jeho podnikání, pak smazat,
vyčistit stůl, vyřídit rekursy, udělat
pořádek, a naši poplatníci budou radostněji
žíti, budou spokojenější a stát
bude vědět, na čem je. (Potlesk.)
To je náš starý požadavek. To není
žádné novum, co říkám,
vyrovnat se s poplatníky. V minulém roce jsem již
mluvil o daňových nedoplatcích. Kolik jsme
tenkrát napočítali a kolik toho napočítáme
dnes. Číslice dokazují a tedy účetně
je pravda, že je 9 miliard daňových nedoplatků.
Při našem vysokém úroku z prodlení
- 7% - by to znamenalo, že musíme jen na úrocích
- poněvadž rok od roku stejně by musely úroky
plynouti do státní pokladny - zaplatit do státní
pokladny ročně 630 milionů Kč. (Zpravodaj
posl. Remeš: Dnes úroky z prodlení vynášejí
více než výnosové daně!) Ano,
ale to je již v rozpočtu minulém, že se
preliminuje na úroky více než na výnos
daně výdělkové podle t. zv. hlavy
II všeobecné daně výdělkové.
Minule se preliminovalo 200 milionů Kč. Kdyby ty
úroky měly být placeny - je to 630 milionů
Kč - je zřejmé, že v tom jsou pohledávky,
kde již dávno ti dlužníci zemřeli,
hospodářsky neexistují, možná,
že berou podporu v nezaměstnanosti nebo že jsou
někde v obecním chudobinci. A my je pořád
vedeme. K čemu to? Tedy zde je něco nezdravého.
A tu je docela správné, když říkáme:
Žádám-li na poplatníkovi povinnost,
musím ji především vůči
poplatníkovi konat já jako úřad a
musí to míti také pro mne nějaké
trestní sankce. Nesmíme nechati ty rekursy ležeti
8 roků, jak jsem již v úvodu o tom mluvil.
Vítám zvláště projev pana zpravodaje,
aby se poplatnictvo nepředaňovalo. Věřte
tomu, nálada lidí je dnes již přímo
znervosnělá. Náš zámečník,
natěrač dostane od Vítkovických železáren
práci. Po dlouhé době se začala trochu
ve Vítkovicích točiti kola. Vítkovické
železárny mohou zase zadávat řemeslníkům
práci, ti oferují, konečně tu práci
dostanou, a ještě tu práci nezačali
- a to bylo štěstí, že ji nezačali
- již na to berní úřad skočil
v plné hodnotě účtu. Kde má
ten člověk vzíti na výplatu, kde má
vzíti na materiál? Tedy jdu, sháním,
prosím, já, šedivý chlap, prosím
20letého úředníka, aby byl tak laskav
a vyhověl alespoň potud, aby si vzal berní
úřad z toho jenom 20% Řemeslník přece
těch 20% nevydělá, vždyť by to
byl ohromný zisk, kdyby vydělával 20%. Konečně
po dlouhém prošení a dokazování,
když to nevezmou, že řemeslník také
to nemůže dělati, že bude zničen,
svolí, že si vezmou 20%, ale poplatník z toho
nic nemá a zaplatiti nemůže. Úroky mu
rostou, jak jsem řekl. Tady jsme v začarovaném
koloběhu a z toho musíme vyjíti ven, chceme-li
přijíti ke správnému nazírání
na ozdravění hospodářských
poměrů u nás, poněvadž toto ozdravění
předpokládá důvěru podnikatelství
v podnikání.
Proto zvlášť vítám to, co řekl
pan zpravodaj: Nepředaňovat, postupovat rozumně,
působit, abychom ozdravili hospodářský
život, vzbudili důvěru v podnikání,
a snad tím přineseme státu i samosprávě
více důchodu než, řekl bych, za toho
krutého daňového postupu a režimu.
Ministerstvo naříká, a zmínil se o
tom pan zpravodaj, že zápasí s nedostatkem
úřednických sil. Ano, zápasí
s nedostatkem úřednických sil. Ale, račte
prominouti, každý praktický podnikatel vám
to řekne, honí se haléře, šťárají
se v přiznání, které může,
když to nejlépe dopadne, přinésti zvýšení
2 Kč, 3 Kč, 10 Kč. Tomu se věnuje
velká pozornost a péče - vyšetřování,
dotazníky, vytýkací řízení.
Vytýkací řízení se konečně
stylisuje tak, že mu poplatník nerozumí, a
to stylisování už samo o sobě, poněvadž
musí býti tak sestavené, vyžaduje více
než daň vynese u takového malého člověka,
i když se zvýší. Takhle se to dělá.
To znamená, že honíme haléře,
stojí nás to desítky tisíc, a na jiném
místě nám možná unikají
miliony a nedovedeme je zachytit. (Tak jest!)
Tedy dejte těm malým lidem pokoj, nechme toho, dejme
jim nějaký uznávací paušál
a buďme rádi, že jim nemusíme vypláceti
podporu v nezaměstnanosti, poněvadž jsou to
chudáci. A na těchto lidech nejvíce žádáme.
Už jsem mluvil o tom, co se žádá, když
se má provésti vytýkací řízení.
Ale nejdůležitější je - bylo to
zde také řečeno - že máme nedostatek
sil. Naše soudy jsou přetížené.
Nejvyšší správní soud je přetížen
agendou. Pan ministr spravedlnosti si neví rady. Mluvil
jsem v ústavně-právním výboru
o tom, jak se poplatník nemůže dočkati
vyřízení civilního sporu, rozsudku
atd. Naříkáme, že nemáme dostatek
praktických soudců, soudcovského dorostu.
poněvadž platy jsou takové, že se tam
lidé nehrnou. Tedy všeobecně naříkáme,
ale udělal-li nejvyšší správní
soud jednou, dvakrát, třikrát rozhodnutí
v jedné a téže věci, není to
směrodatné pro naši finanční
správu a ona říká: To je vyřízen
individuální případ, druhý
případ není vázán, a postupujte
stejně. Jeden se odvolá, jeden se obrátí
se žalobou k nejvyššímu správnímu
soudu a 10 ne, a oni to potom vyhráli.
Myslím, že to není správný postup.
Stane-li se už jednou, dvakrát nějaké
rozhodnutí nejvyššího soudu, myslím,
že to pro naše úřady může
býti směrodatné a že si své nařízení
podle toho mohou upraviti. Ne-li, budou zvyšovati nejen agendu
finanční správě, ale budou zatěžovati
dále nejvyšší správní soud
a soudnictví vůbec.