Ani světová říše britská,
opřená o dominia a centrální území
v 5 dílech světa nedodržuje běžná
vydání předepsaná ve státním
rozpočtu. Ačkoliv má ohromné příjmy
ze svých dominií, přece jen častokrát
musí rozpočet překročovat. Ani mocné
Spojené státy severoamerické, které
byly dlouhá desetiletí v čele hospodářského
rozkvětu světa, nemohou dnes se svými státními
příjmy a vydáními zaručiti,
že to neskončí jinak, než se předpokládalo.
Jestliže se v rozpočtu americké Unie objeví
schodek 20 miliard Kč, je to také na pováženou,
a jestliže Roosevelt, člověk světového
stylu, láme nezaměstnanost a hospodářskou
krisi a dnešní řády tím, že
vrhá 200 miliard Kč během 11/2 roku do řízeného
hospodářství, pak je to doklad, že i
největší a finančně nejmocnější
státy musejí se držeti linie života a
ne mrtvé litery, která se dnes vytiskne, ale za
půl roku nemusí býti pravdivá, poněvadž
je překonána politickými a hospodářskými
událostmi celého světa.
Ani Francie, která 100 let byla nazývána
bankéřem světa, není na tom lépe.
Vždyť její rozpočtový schodek dosáhl
v posledních dvou letech až 16 miliard Kč a
bylo potřebí ohromných obětí
hospodářských, snižování
platů státních zaměstnanců,
snižování rent, snižování
pensí a různých daňových opatření,
aby veliká, silná Francie dostala aspoň do
částečné rovnováhy své
státní hospodářství.
Německo, Italie, Japonsko, to jsou veliké státy
s velikými možnostmi a velikými příjmy,
a přece jak dopadá jejich státní hospodářství?
Italie po 4 roky má deficitní státní
rozpočet, o Německu nemáme přesných
zpráv, ale jsme přesvědčeni, že
poslední tři roky končí ohromnými
státními deficity. Japonsko vyhlásilo 30.
listopadu t. r.: Náš vojenský rozpočet
dosahuje výše 47% státních příjmů,
ale při tom máme silný státní
schodek, který musíme hraditi úvěrovými
operacemi.
V posledních pěti letech veliké hospodářské
bídy žádný stát a žádný
národ nemohl hospodařiti tak, jako v normálních
poměrech. Světové hospodářství
se zhroutilo a národní hospodářství
jednotlivých států na to velmi citlivě
reagovalo. Vždyť my v našem státě
r. 1929 měli jsme obrat zahraničního obchodu
401/2 miliardy Kč, r. 1930 33 miliard Kč, r. 1931
25 miliard Kč, r. 1932 151/2 miliardy Kč, r. 1933
111/2 miliardy Kč. Jestliže se vyvezlo před
5 roky zboží v ceně přes 20 miliard
Kč a jestliže nyní při největší
podpoře a injekcích, jaké se tu našemu
vývoznímu hospodářství dávají,
se dosáhne vývozu asi za 61/2 miliardy Kč,
znamená to, že o těch 14 miliard Kč,
které jsme ztratili na vývozu našeho zboží
do ciziny, jsme dnes chudší, je chudší
o to dělník, podnikatel, stát a obce, které
jsou na celkové prosperitě hospodářské
účastněny.
R. 1918 měl náš stát 131/2 mil. obyvatel,
letos dosahuje počet obyvatel přes 15 mil. To znamená,
že nám přibylo za 17 roků 11/2 mil.
lidí. A o ty přírůstky se dnes musí
starat stát. Národ náš světovou
válku nezavinil a přece jsme ji krutě zaplatili
na lidských životech, na ztraceném hospodářském
majetku. Náš stát hospodářskou
válku nevyvolal a přece jako součást
světového hospodářství trpíme
jejími těžkými důsledky. Nemusíme
však ani choditi do ciziny dívat se, jak u nich státní
rozpočty kolísají pod tlakem poměrů.
Vždyť i u nás velká krise ukázala,
že se k takovým hospodářským
poměrům musíme obracet.
Prohlášení pana zpravodaje o rozpočtových
schodcích v posledních letech chopila se způsobem
nekalým naše pravicová oposice. Všude
vykládá, že prý bankrotářsky
hospodaříme, že vykazujeme velké deficity
a že naše rozpočty jsou pouhou ilusí,
jakou parlament má projednávat. Nezapomínejme,
že těchto posledních 5 let byla nejhroznější
léta od světové války. Příjmy
státu z daní, z cel, monopolů, výnos
různých dávek poklesly, ale vydání
rostou rapidně. Vyčerpaní poplatníci
nemohou už platit, kolik jim daňové předpisy
předpisují. A přece jsme měli lepší
léta hospodářské konjunktury, než
máme v letech posledních. Obracím se k rozpočtům
na počátku našeho státu. Jsou to rozpočty
z r. 1918, 1919 a 1920. V těch letech byl ministrem financí
jistě všemi uznaný národohospodář
dr Rašín, a přece tyto tři naše
státní rozpočty skončily schodkem
3619 mil. Kč. R. 1921 vykazoval státní rozpočet
malý přebytek 337 mil. Kč, ale hned nato
v zápětí rozpočty r. 1922, 1923, 1924,
1925, při nichž 2 roky ještě ministrem
financí byl dr Rašín, skončily
schodkem 8.220 mil. Kč. A v té době, v prvopočátcích
byl ministerským předsedou dr Kramář,
ministrem financí dr Rašín a ministrem
ve vládě a jeden čas i odpovědným
náměstkem předsedy vlády pan Jiří
Stříbrný. Ti, kdož dnes odsuzují
a kritisují, měli by se ohlédnouti na léta,
kdy jejich lidé odpovídali za státní
rozpočet. Mám odvahu otevřeně říci,
že státní hospodářství
v prvých 8 letech republiky plně jsme podporovali,
poněvadž jsme zařizovali v těch letech
svůj stát a potřebovali jsme na to peněz.
Pokladny státní byly prázdné na počátku
budování naší samostatnosti. Ale jako
tenkráte měli jsme porozumění pro
těžký osud našeho státu, musíme
je míti také dnes, když prožíváme
těžkou hospodářskou válku a jsme
obklopeni státy úplně hospodářsky
zhroucenými. Vždyť tenkrát byla velká
konjunktura, cizina se přímo rvala o naše zboží,
domácí konsum byl také značně
zvýšen, a přece nemohli jsme přemoci
těžké nesnáze prvého desítiletí.
Na konec pan ministr dr Rašín byl nucen úvěrovými
operacemi zlikvidovat deficity státního rozpočtu,
tak jak to dělá nyní ministr dr Trapl.
Mluví se také hodně na krajní pravici,
že nynější vláda nic nedělá
ve věci nezaměstnanosti, ve věci obnovy hospodářského
života. Kdyby někdo v době zhroucení
světového obchodu dosáhl toho, že rozřeší
naráz nezaměstnanost, největší
státy světa by si tohoto genia vypůjčovaly.
Roosevelt má ohromnou diktátorskou hospodářskou
moc na svém území, má k disposici
ohromné miliardy, a přece jeho obdivuhodné
úsilí končí tím, že Spojené
státy severoamerické mají 11 mil. nezaměstnaných.
Není bohužel zázraků, není zázračných
jednotlivců, je jen nesmírně obtížná
doba, za kterou všichni statečně musíme
odpovídati, i kdybychom snad politicky neměli v
této době z toho úspěch. Pánové
vytýkají, že socialisté dělají
nezaměstnanost. Nerada se k tomu vracím, ale jest
potřebí paralysovati tento defaitismus, hospodářské
poraženectví a útočení na jednotlivé
strany. Před volbami Jiří Stříbrný
vydal veliký leták: "Jak zaopatříme
lidem práci a chléb?" Vydal tento leták
(ukazuje leták) v počtu jednoho milionu výtisků
a chlubil se, že na to padly 3 vagony papíru. Program
podal, peníze vydal, letáky rozhodil, 140.000 hlasů
v Praze na to získal, a když bylo třetí
den po volbách, pan Stříbrný
a jeho kolegové ohlašovali: "My jsme nezískali
takového úspěchu, jak jsme předpokládali,
proto neneseme odpovědnost za nezaměstnanost a opatření
práce, ať se o to stará koaliční
vláda, která tvrdí, že to vyhrála."
Tak to vypadá ve skutečnosti, když se pánové
chtějí chlubiti starostí o nezaměstnané.
Připomínám národnímu sjednocení,
že nezaměstnanost byla největší
ve státě v té době, když nár.
demokracie seděla s námi společně
ve vládě a v koalici. Bylo to r. 1933, kdy za spoluúčasti
nár. demokracie ve vládě měli jsme
v dubnu 956.000 registrovaných nezaměstnaných.
A jestliže jsme po útěku nár. demokracie
z vlády pomocí nejrůznějších
opatření za 2 léta srazili tuto cifru nezaměstnaných
o 200.000 - 290.000 osob, můžeme říci
s určitým sebevědomím, že jsme
vykonali práci dobrou, která také skutečně
musí býti v budoucnosti uznána. (Potlesk.)
Naše reakční oposiční pravice
německá, maďarská a československá
přímo zbožňuje a obdivuje fašistický,
diktátorský režim některých států,
že prý tam mnoho ukázali, vystavěli
a uspořádali, mluví na všech schůzích
o té silné ruce, kde lidé nemyslí.
Hitler ukázal, jak dovede dirigovat, když mu dají
moc do jeho silné ruky. Vidíme, jak to ve skutečnosti
vypadá v diktátorských státech s jejich
rozvojem hospodářství. Chceme konstatovati,
že demokracie nejsou nejdražším režimem
v Evropě, nýbrž je nejdražší
ve svém výkonu práce a vývoji jsou
režimy diktátorské.
(Tak jest.) Italie za 10 let fašistického režimu
udělala přes 210 miliard nových státních
vnitřních dluhů, Německo za ne celá
tři leta hakenkrajclerského režimu udělalo
na 140 miliard vnitřního státního
dluhu, při tom zlatý poklad je pryč, sahá
se i na peníze pensijních fondů a do spořitelen
na vklady, jen aby tu stála silná ozbrojená
velmoc, před kterou máme klesnouti na kolena. Ale
my na kolena neklesneme, ani necouvneme, neboť bojujeme za
vyšší lidské ideály, za lidskou
důstojnost, za svobodný vývoj všech
národů na celém světě. A mohlo
býti u nás i jinde lépe, kdyby nedocházelo
k stálým zmatkům a válečným
pohrůžkám a k oněm nebezpečným
proudům, jak se v Evropě v posledních letech
objevily. Řekl to Eden, jeden z proslavených anglických
státníků, že nová válka
v Evropě byla by katastrofou bílého plemene
v Evropě. Ale i ten věčný nepokoj
a strach před válkou; to stálé nebezpečí,
které leží po řadu let na všech
národech a státech, je svrchovaným nebezpečím
pro hospodářskou obnovu a hospodářský
život. Jeden stát nevěří druhému,
mírová výroba hyne, národní
důchod jde na zbrojení, přibývá
vojáků a ubývá dělníků.
To je výsledek oněch fašistických režimů,
které si představují, že pomocí
války se dostanou kupředu a podrobí si ostatní
národy. Nechceme říci, jak tyto režimy
skončí, nechceme býti proroky, ale je nutno
konstatovati, že fašistické režimy jsou
v Evropě na přelomu. Demokracie a touha po míru,
po svobodě všech stoupá od měsíce
k měsíci. (Hlasy: Co přátelství
k Italii?) Přátelství k Italii? Prosím,
pánové, italský národ jsme měli
vždycky v úctě a lásce v té době,
kdy Italie bojovala za velikou věc, za svobodu Ev ropy,
za svobodu evropských národů. Byla to Italie
demokratická, kterou jsme zbožňovali a podporovali
a ve kterou my věříme a kterou uvítáme
ve Společnosti národů jako slavného
přítele a pomocníka všech ostatních
demokratických států. (Potlesk.)
Jsou u nás jednotlivci - a já jsem podobné
vývody slyšela od našich fašistů,
ale také pan dr Hodáč o tom vykládal
v Rokycanech a jinde - kteří říkají,
že je nutno litovati ubohou Italii, že nemá velké
kolonie. Páni napravo, na německé straně,
zase hlásají, že je nutno litovati, že
Německo nemá velké kolonie. Dovolte, pánové,
abych vám otevřeně řekla: Náš
národ nemá žádných kolonií,
náš stát nemá přístupu
k moři a přece musí žíti, přece
se musí probíjeti, musí pracovati tak, aby
neklesl na kolena. (Předsednictví převzal
místopředseda dr Markovič.) Žijeme-li
my, proč ne ostatní? Nechceme otroctví druhého
hospodářsky zlepšovati své vlastní
postavení na úkor druhých. (Výborně!
- Potlesk.) Ale ostatně na dlouho kolonie nestačí
ani velkým státům. R. 1815 bylo 800 mil.
lidí, r. 1935 je již přes 2 miliardy lidí,
vzrostl tedy počet lidí o 1.200 mil. Jak by to vypadalo
za 100 roků, až bude 4 a 5 miliard lidí? Kolonie
stačí na 20 až 30 let, protože všichni
národové se do té doby musí osvoboditi.
Lidí přibývá, země nepřibývá.
Pomohou kolonie? Nikoliv. Národy se osvobodí. Pomohou
války? Nikoliv, války vystupňují krisi,
jak jsme to viděli ve světové válce.
Jen jediný prostředek by tu byl, abychom se osvobodili
ze začarovaného kruhu. Musí se jíti
za tím velikým programem demokracie, který
hlásal v XIX. století francouzský spisovatel
a realista Viktor Hugo: "XIX. století naučilo
nás vyráběti, XX. století nás
naučí spravedlivě rozdělovati!"
Rozdělovati tak, aby nebylo krise a bídy na straně
jedné a přebytku a provokačních bohatství
na straně druhé. Pracovati pro to, aby národ
žil a ne kapitály jednotlivců rostly, to je
devisa, za kterou jdeme a pro kterou budeme statečně
bojovati dále.
Ke státnímu rozpočtu máme ještě
řadu připomínek vážného
rázu. (Hlasy: Co kartely?) My kartely?
Vždyť vy jste ocáskem kartelů! Zeminová
nemá žádný kartel, náš Uhlíř
nemá žádný kartel, Hampl nemá
žádný kartel. Vy máte kartely volební,
jednou s fašisty, po druhé se sjednocenými
a Stříbrným, po třetí
s agrárníky a dnes byste šli, nevím
s kým.
Řada řečníků z našeho
poslaneckého klubu vážně zaujme stanovisko
k státnímu rozpočtu jednotlivých resortů.
Mohu v hlavních rysech se dotknouti některých
ožehavých věcí, které si vyžadují
rychlejšího řešení. Považujeme
za nutno prohlásiti, že budeme přímo
slavnostně hlasovati pro státní rozpočet
presidenta republiky (Potlesk.), ministra zahraničí
dr Beneše, ministerstva soc. péče, ministerstva
kultury a ministerstva nár. obrany a pro celý státní
rozpočet, poněvadž pouze na základě
tohoto rozpočtu můžeme žíti a hospodářsky
se vyvíjeti příštího roku. Přejeme
si ovšem z celého srdce, aby ve všech úřadech
a ve všech resortech vládl duch celostátní
politiky a odpovědnosti za všechny a pro všechny.
Jestliže se zde ozvaly slova o kartelech, řeknu k
tomu také něco. Je to stará bolest parlamentu.
Naše strana již 12 roků bojuje proti kartelům
a jediná podávala iniciativní návrhy
ostrého kartelového zákona. Ale když
konečně minulá vláda byla donucena,
aby podala návrh, bohužel se právě krajní
pravice přičinila - tenkráte ještě
nár. demokracie byla ve vládě - prostřednictvím
p. dr Hodáče, aby byly všechny ostrosti
tohoto zákona zmírněny a zákon přiveden
v jisté míře ad absurdum. (Hlasy: Nár.
demokracie je pryč, tak to odhlasujte!) Ještě
k tomu přijdu. Kartelový zákon byl kompromisní,
kartelová komise nebyla komisí pracovní,
nýbrž komisí pohřební. 4 roky
se slibuje, že se půjde na vysoké ceny cukru,
uhlí, železa, papíru atd. Právě
slyšíme, že v některých státech,
zejména v Polsku, kde se obrací režim k demokratismu,
byly sníženy ceny cukru o 20%, uhlí o 7 až
13%, železa o 10%, že bylo rozpuštěno v
poslední době 44 kartelů a v posledním
roce celkem 74 kartelů. V té době, kdy jinde
kartely jako nepřítele státu, jako nepřítele,
který je státem ve státě, rozhánějí,
u nás se pomocí zákulisních vlivů
kapitalismu ve státě tvoří nové
kartely. (Hlasy: Kdo je ve vládě? Ta přece
má větší moc než kapitál!)
Budeme prosazovat důrazné řešení.
Kartel mlékáren vzrostl, akcie stouply o 30%, kartel
cementáren se vytvořil, stát chystá
velké práce a karteláři se chtějí
přiživiti.
Kartel čokoládoven v poslední době
vykázal některé tvrdosti, které musíme
odsuzovati. Právě u tohoto kartelu čokoládového
chci poukázati, jak takový kartel vystupuje. Aby
pánové vyždímali několik set
tisíc Kč na režii kartelu a své centrály,
budou požadovati značné sumy od zkartelovaných
podniků, a v době, kdy se zaměstnancům
platily nejnižší mzdy, jaké v tomto státě
existovaly, t. j. 1.12 Kč za hodinu, mluvilo se o zvýšení
kartelových cen čokoládovnických o
30 až 40%. To je věc nesmírně křiklavá.
Obrátili jsme se s vážnou žádostí
na pana ministra obchodu, v jehož kompetenci je zakazovati
nebo vyjednávati s nově se tvořícími
kartely, a poukázali jsme, že hlavní nebezpečí
je v tom, že určité obory práce pomocí
kartelů chtějí sanovati své zkrachované
hospodářství. Na př. jedna ze slovenských
továren čokoládovnických začala
s kapitálem 3 mil. Kč, dnes je již 14 mil.
Kč zadlužena a počítá se, že
dluhy v celku za jeden rok mohou činiti až 30 mil.
Kč. Právě takové nemožné,
života neschopné podniky chce čokoládovnický
kartel zachraňovat. Mohlo by se nám případně
stát, že by se všechny podniky, které
vyrostly za doby konjunktury a teď se neosvědčují,
nemají budoucnosti, mohly léčiti jednoduše
na účet konsumentů. Tento způsob hospodářství
bychom neunesli a proto s této tribuny volám k panu
min. obchodu: zastavte kartelové zřízení
čokoládovnického kartelu, zjistěte,
jaké jsou tu prostředky a možnosti, aby se
poměry urovnaly jinak, neboť nejde jen o konsumenty,
kteří budou zdražením postiženi
- zejména zdražením levné čokolády,
vždyť v našich družstvech se prodává
z 90% čokoláda nejlevnější -
ale jde i o 6.000 mistrů cukrářských
a čokoládovnických, kteří otevřeně
protestují proti tomuto kartelu, neboť bude znamenati
velké zdražení jejich výrobní
režie. (Hlasy: Jděte do oposice!)
Máme více odpovědnosti ke státu
a národu, než abychom pokřikovali za dveřmi
vlády. Ve vládě hájíme demokracii
a konsumenty a budeme tak činiti, ať se to komu líbí
čili nic. (Potlesk.)
Hlavním problémem v poslední době
je také problém drahoty. Přiznejme si, že
bylo velikým pochybením, že se u nás
zrušilo ministerstvo pro zásobování
lidu a že také dnes konsumenti na svoji obranu nemají
téměř žádných vážných
institucí, které by byly protiváhou proti
výrobním ministerstvům a úřadům.
Výroba zemědělská má na své
straně silné ministerstvo zemědělství,
má na své straně také silné
zemědělské rady. Pokud se týče
obchodu, průmyslu atd., mají ministerstvo obchodu,
průmyslu a živnosti, mají silné obchodní
a živnostenské komory, ale 15 milionů konsumentů
v tomto státě trčí tu v pravém
slova smyslu ve vzduchu bez jakékoliv ochrany. Chci konstatovati,
že nestačí dobrá vůle projevovaná
zbytkem úřednictva v ministerstvu soc. péče
nebo v ministerstvu vnitra, neboť ceny stouply tak, že
je zrestringovaný personál nemůže postihnouti,
i když se udělá řada příslušných
opatření. Chci konstatovati, že vedle zdražování
se objevil velmi špatný symptom - falšování
potravin, a to ve velkém, že bylo falšováno
nejenom máslo, což je přísně
stíháno, nýbrž že se falšuje
i mouka, maso, tuky, zelenina, ovoce, med, marmelády atd.
Chceme dobré výrobky od našich zemědělců,
aniž chceme snad z falšování tento stav
práce obviňovati, ale máme nárok za
poctivé peníze dostati poctivé zboží
a ne falšované jako za světové války.
(Potlesk.)
Při té příležitosti poukazuji
na nedostatečný počet úřednictva
v ústavu pro zkoumání potravin. Ve Švýcarsku
je tato agenda velmi vážně vybavena, na 60.000
obyvatel připadá jeden úřední
orgán náležitě vzdělaný,
u nás v zemi České máme téměř
8 milionů obyvatel a na tento počet je 13 úředních
vzdělaných sil, které mají zmoci ten
ohromný komplex, který se jeví jako nejspolehlivější
ochrana výživných hodnot našich potravin.
Proto se dožadujeme, aby byla zde učiněna náprava
stejně tak, jako musíme trvati na tom, aby kontrolováním
jakosti potravin zůstalo pověřeno ministerstvo
zdravotnictví a ne ministerstvo zemědělství,
do jehož resortu v poslední době začíná
se tento akt zatahovat.
Mnoho se mluví zejména ze řad našich
národohospodářů, politiků a
také vojáků, že je určité
nebezpečí ubývání porodnosti
v našem státě. Ano, není to však
bohužel zjev speciálně náš, nýbrž
je to zjev evropský. Děti jsou dnes nejen radostí,
nýbrž také velkou starostí našich
matek. Problém pro naše ženy, matky nezní,
kolik dětí by chtěla míti, problémem
je, kolik těchto dětí dovede uživit
a vychovati. A když je vychová, zdali se jim v lidské
společnosti dopomůže k existenci a k takovému
postavení, jaké mladé generaci, začínající
samostatně žít, také náleží.
Matky mají větší pocit odpovědnosti
nežli komando politiků. Miliony matek v Evropě
s úzkostí se ptají: když dám
život dítěti, poctivě je vychovám,
kdo mně zaručí, jak život s ním
bude nakládat za pět, deset, dvacet roků.
Vláda, chce-li míti populaci, musí ji také
vážně řešiti a podporovati. Chceme-li
zvýšiti porodnost, musí býti zavedena
znovu bývalá soustava platová a mzdová,
zároveň se musíme vrátiti k alimentační
soustavě, jakou jsme před lety opustili. Dáti
příspěvek jen na jedno dítě
a méně na druhé a nedati vůbec nic
na 3, 4, 5, 6 dítě, to není sociologické,
to není státně podepřeno a nezbytně
je potřebí, aby matky, které mají
30, 40 až 100 korun týdně, měly také
náležitou podporu veřejnosti, státu,
z veřejných prostředků, jak je to
v řadě jiných států. Je nám
v tomto směru příkladem Švýcarsko
a Francie, kde se o podporu porodnosti a podporu matek s četnými
dětmi náležitě starají. Mladé
pokolení se musí také zachytiti. Kdo přesluhuje,
bezpodmínečně musí z veřejné,
státní, ale také soukromé služby
ven. (Potlesk.) Je nutno v této věci vydati
zákon a nespoléhati na spravedlnost nadřízených
úřadů atd. Lidé zámožní,
lidé bohatí, přestárlí, nepohodlní
cizinci musí z práce u nás ven, aby mladá
generace všech národů našeho státu
našla také svoji samostatnou existenci a oporu. (Potlesk.
- Výkřiky.)