Francie, mocný stát, silný stát s
tisíciletou tradicí, je 2 roky zmítána
těžkými spory pravice a levice. Demokracie
musí hlásati právo všem a právo
pro všechny umět vybojovávat. Naše republika
žije na důležité křižovatce
Evropy, je přímo položena na průchodu
sporných myšlenek a protichůdných teorií.
Od severu po 3 roky se k nám přímo zuřivě
dere hakenkrajclerská myšlenka, od jihu 10 let se
násilně k nám probíjí fašistická
teorie, od východu 15 let k nám pronikala vlna bolševických
zásad, jen na západě byly otevřeny
dveře a okna západní demokracii. Když
jsme zůstali této demokracii věrni, je to
důkazem - jak to řekl předseda vlády
dr Hodža - že je to v krvi a nervech našeho
národa do posledního atomu vloženo, že
demokratickými jsme byli v nejslavnějších
dobách našeho státu v minulosti a že zůstaneme-li
demokratickými, udržíme náš stát
také do budoucna. Nemůžeme demokracii zraditi
a opustiti, neboť bychom klesli podťati jako strom ze
živné půdy vyrvaný, z demokracie béřeme
svou mravní, politickou sílu. Mluvilo se, máme-li
býti tvrzí nebo mostem ve střední
Evropě. Buďme tvrzí proti každé
diktatuře, ale buďme mostem při sbližování
se západu a východu Evropy. Leví na východě
jdou k demokracii západu a praví na západě
hledají řízené hospodářství
a hospodářskou demokracii, jak se rodí na
východě Evropy. Na této cestě se můžeme
všichni náležitě také sejíti.
Ke konci svého projevu prohlašuji: Budeme hlasovati
pro náš státní rozpočet. Budeme
státi za každým počinem našeho
státu. Bojujeme ve zlých dobách proti diktaturám
i proti hladu. Věříme, že přichází
přelom poměrů. Ještě není
bílý den nad Evropou, ale diktatury v roce 1936
budou ustupovati, a s jejich ústupem bude ustupovati také
podpora největšího světového
kapitálu, který i u nás by si chtěl
dělati své odnože.
Kritisují-li se poměry v našem státě
a naše koaliční práce i naše budoucnost,
hlásáme: Jinde jsou na tom hůře. My
si své spory řešíme politicky těžkým
dohodováním, ale přece dohodováním.
Jinde řeší spory špalkem a sekyrou, provazem
nebo postavením ke zdi. My tuto teorii následovati
nebudeme. Jsme lidé kulturní, máme velké
poslání v životě evropských národů,
a tomuto velkému poslání Masarykovy
lidskosti a slavné demokracie našeho národa
zůstaneme věrni navždycky a se všemi,
kdož budou s námi spolupracovat. (Výborně!
- Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je p. posl.
Sandner. Dávam mu slovo.
Posl. Sandner (německy): Slavná
sněmovno! Mám ve svých vývodech zaujmouti
stanovisko ke dvěma otázkám, za prvé
k rozpočtu a za druhé k vývodům předsedy
vlády dr Hodži, ve kterých se včera
zvláště zabýval svým stanoviskem
k sudetoněmecké straně. Dříve
než vyložím naše stanovisko k rozpočtu,
považuji právě proto, že se to považuje
vždy za nutné nám přednášeti
o demokracii a jejích výhodách nejen pro
koalici, nýbrž i pro oposiční strany,
poukázati právě se zřetelem na projednávání
rozpočtu, že se bezpochyby zapomnělo také
opravdu užíti při projednávání
rozpočtu této mimořádně příznivé
příležitosti projeviti nám výhody
demokracie. Neboť konstatuji: Způsob, jakým
byl letos projednáván rozpočet, nedal ani
nám, ani jiným oposičním stranám,
ba ani koaličním stranám příležitost,
zaujmouti stanovisko k vládnímu návrhu tak
důkladně a tak zevrubně, jak by bylo právě
ve smyslu naší demokratické ústavy nutné
a žádoucí.
Pan ministr financí znovu zdůraznil tři základní
zásady: Letos, že prý bylo uspořádané
státní hospodářství předpokladem
hospodářské politiky, která může
vésti k lepšímu, loni, že prý musela
státní správa hospodařiti ve smyslu
krajní šetrnosti a aby nemohla více vydávati,
než přijala, a před dvěma lety, že
prý byla skončena deflační politika.
Musíme ke svému politování zjistiti:
za prvé, státní hospodářství
není vyrovnáno, protože finanční
správa počítá s příjmy,
kterých - a to musel zpravodaj k rozpočtu sám
zjistiti - opravdu nelze dosíci. Rozpočet spočívá
na výtěžku veřejných příjmů
6.3 miliard, zatím co letos skutečný výtěžek
příjmů nepřekročí ani
5 miliard. Předvídané nové prameny
daní odhaduje ministerstvo financí samo jenom na
90 milionů, výtěžek ve finančním
exposé vzpomenutých zvýšení daní,
vlastně zavedení nových, uniká tak
dalece každému odhadu, že je zřejmé,
že hospodářství musí a bude musit
odpovídati na nová břemena na straně
jedné nepatrnějšími daňovými
výkony na straně druhé. I kdybychom uznali,
že se bude moci dodatečně vymačkati
z vyčerpaného hospodářského
organismu v celku 200 až 300 milionů peněz,
nedostává se pořád ještě
jedné miliardy zbytku, o který jsou příjmy
příliš vysoko rozpočteny. Konečně
nevynesou státní podniky nikterakž miliardu,
s kterou ministr financí počítá. Neboť
ministr financí ví velice dobře, zrovna tak
jak my, že na př. tabáková režie
nevynese státní pokladně, jak se počítá,
v příštím roce 1.280, nýbrž
nanejvýše 1.100 milionů, že lesy nebudou
míti, jak se má za to, 33 milionů přebytku,
nýbrž spíše snad zrovna tolik schodku,
a že především železnice nebudou
požadovati, jak se počítá, 700 milionů,
nýbrž více než miliardu státního
příspěvku. Výsledek je tedy, že
rozpočet nebude vyrovnán, nýbrž bude
11/2 miliardou pasivní.
Má-li pan ministr financí pravdu, že jest zdravé
státní hospodářství předpokladem
zlepšení, musíme zjistiti, že rozpočtem,
jaký nám byl letos oznámen, nejsou ony předpoklady
nikterak vytvořeny.
Musíme za druhé zjistiti, že státní
správa naprosto nehospodaří ve smyslu krajní
šetrnosti, naopak se zvýšila vydání
odborů o 300 milionů, při čemž
se užije poloviny těchto peněz na vojsko, četnictvo
a policii místo ke zmírnění bídy
a nouze v nouzových krajinách. Stát trvale
více vydává než přijímá,
podle toho zadlužení roste odstrašujícím
způsobem. Dosahuje r. 1933 38.7 miliard, koncem 1934 39´4,
koncem 1935 40.9 a dosáhne následkem pasivního
rozpočtu koncem r. 1936 pravděpodobně 42
miliard.
Za třetí a konečně nebyl vyplněn
slib pana ministra financí, který před 2
léty vyhlásil, že se učiní konec
deflační politice. Co vlastně znamená
deflace? Zažili jsme v prvních poválečných
letech inflaci: šroub bez konce, který bezmála
zničil národní jmění uložené
v penězích a v práci. Teď prožíváme
od r. 1929 nekonečný šroub deflace, která
také rozbíjí ve statcích anebo v práci
spočívající národní
jmění. Znehodnocení věcného
jmění národa a pracovní síly
státní hospodářskou politikou bylo
v posledních dvou letech popohnáno nesnesitelně
daleko kupředu. Šroub deflace se točil dále
do nekonečna, ačkoliv kdysi pan ministr financí
oznámil opak. Stát zvyšuje stále své
požadavky na schopnost platiti daně, způsoby
vymáhání se stávaly stále násilnějšími.
Následkem toho byl trvalý útěk od
hodnot věcných k hodnotám peněžním,
které lehce unikají státnímu zásahu.
Z toho musel přímo vyplývati nadbytek nabídek
věcných hodnot a práce, tedy pozemků,
domů, továren, živnostenských provozoven
a všech výrobních prostředků,
s druhé strany však také pokles poptávky,
poněvadž vlastníci peněz na jejich nadhodnocení
stále vydělávají a proto nechtějí
činiti vklady, které jsou vydány znehodnocení
deflační politikou. Za příklad může
stačiti, že celková orná půda
republiky r. 1929 měla cenu 70 až 80 miliard, dnes
však má cenu sotva 30 až 40 miliard. Podobné,
snad ještě ostřejší znehodnocení
stihlo kapitál, uložený v domech, dílnách
a jinakých věcných statcích. V celku
jde při tom o znehodnocení, která jdou do
stovek miliard.
V souvislosti s tímto znehodnocením věcných
hodnot stojí také znehodnocení lidské
práce, které vedlo k hladovým mzdám
a k hromadné nezaměstnanosti. Tento znehodnocovací
proces byl dále hnán naší finanční
politikou až do nedávna a z rozpočtu již
dávno je zřejmo, že se nemíní
tuto směrnici opustiti ani r. 1936. Tvořivé
hospodářství se bude musiti více než
kdy jindy stlačiti, i kdyby se měl dosáhnouti
jenom skutečný příjem z r. 1935, nemluvě
ani o příjmu, o 300 milionů výše
rozpočteném r. 1936. Tím jest proveden důkaz,
že deflační finanční politika
nikterak není skončena, nýbrž že
se bez překážek, ba dokonce stupňovaně
vede dále. Neváháme prohlásiti, že
bychom hlasovali pro rozpočet, kdyby byl vybudován
na třech zásadách pana ministra financí,
úvodem vzpomenutých. Protože však ani
státní hospodářství není
uspořádáno, ani se nezanechalo deflace, musíme
zjistiti, že teoretické zásady pana ministra
financí jsou popřeny skutky jeho politiky a dosaženým
účinkem. Musíme proto jak rozpočet,
tak finanční exposé pana ministra financí
odmítnouti.
Nechceme však nikterakž z tohoto odmítnutí
vyvoditi, že se zříkáme tvořivé
práce. Jsme spíše toho mínění,
že zájmy státu a obyvatelstva vyžadují,
aby se kráčelo cestami zásadně nové
finanční politiky. Je nám všem jasno,
že ustálení dnešní bídy
jest nesnesitelné jednak z lidských důvodů,
protože nikdo nemůže býti odpověden
za to, že v nouzových krajinách vytváří
hlad poměry, které by měly býti prostě
nemyslitelný v kulturních státech, jednak
z důvodů politických, protože nouze
proniká všechny národy tohoto státu
a demoralisuje tak, že to musí podkopati časem
i na české straně každou víru
ve stát. Je nám i to jasné, že se nestanou
žádné zázraky, které by mohly
náhle rozluštiti celý tento existenční
problém státu. Do nynějška si vláda
dělala pohodlí a čekala na tyto zázraky.
Vyzýváme vládu, aby uznala ohromnou míru
odpovědnosti, jež je vyznačena jejím
trpným chováním k nouzi statisíců,
ba snad milionů. Vyzýváme především
pana předsedu vlády a žádáme
ho, aby zařídil, aby přívrženci
deflační politiky měli jednou příležitost
dívati se tváří v tvář
hrozné bídě v nouzových krajinách
a ujasniti si při pohledu na tíži otřásajících
skutečností, jakou zkázu přinesla
deflační politika tomuto státu. Snad potom
přece jen odpoví jiskra lidského soucitu
chladným finančním kapitalistům na
otázku, zda jest doktrina měnové politiky
hodna, aby pro ni tisíce lidí zahynulo ve špíně,
hladu a bídě. (Potlesk sudetskoněmeckých
poslanců.)
Žádáme, aby vláda začala, jsouc
si vědoma své odpovědnosti za nynější
nouzi, konečně jednou aktivní politiku potírání
krise, jaká byla v jiných zemích již
s úspěchem zahájena. V investicích,
v nynějším rozpočtu obsažených,
nevidíme opatření rozhodující
důležitosti, protože jde při tom pouze
o to, jak praktikovati převod peněz z jedné
kapsy do druhé, nikoliv však, jak by tomu mělo
býti, aby byla zvýšena rychlost oběhu
peněz anebo aby se čerpala nová kupní
síla. Zjišťujeme, že zkušenosti zemí,
od nichž se máme jako ostrov bídy učiti,
jednoznačně dokázaly, že každé
pronikavé potírání krise nemusí
spočívati v ničem jiném než v
urychlení oběhu peněz a v novém čerpání
kupní síly.
Vycházejíce z této zkušenosti navrhujeme
znovu k rozpravě již v sociálně-politickém
výboru podaný návrh na zavedení směnek
na opatření práce, které by měla
Národní banka eskontovati. Konečně
zjišťujeme, že se zamítavá odpověď
ministerstva financí na tento náš návrh
neopírá o žádný přesvědčující
důkaz, nýbrž pouze o poukazy na doktriny měnové
politiky, které dnes již mohou býti považovány
za dávno předstižené. Vědomi
odpovědnosti za lid a stát varujeme vládu,
aby nepokračovala v politice, která hromadí
rok za rokem nové dluhy, nová břemena, boří
národní jmění a obohacuje pouze finanční
kapitál. Nechť se konečně pozná
bludný kruh, do něhož je zapletena dnešní
finanční politika tohoto státu. Nová
břemena přinášejí nové
zeslabování schopnosti výkonu, tvoří
nové schodky a svádějí opět
k novým břemenům. Musíme se konečně
jednou odvážiti jíti opačnou cestou,
propůjčiti hospodářství nový
impuls přidáním kupní síly.
To jsme měli zásadně říci k
rozpočtu. Jako jsme již v rozpočtovém
výboru prohlásili, že dnešní bída
a dnešní stav v hospodářství
a v národě to prostě více nedovolí,
abychom se uspokojili rozpravou o malých reformách
a rekonstrukcích na prostředcích, které
jsou po ruce, tak prohlašujeme i zde, že vláda
bude jen tenkrát schopna postaviti se účinně
proti dnešní bídě, když se vzmuží
k tomu, aby se podle okolností odvážila také
experimentu. Kdo nemá zmužilosti, aby se odvážil,
nikdy nebude s to, aby dosáhl patrných úspěchů
v potírání krise ve státě.
(Potlesk sudetskoněmeckých poslanců.)
Obracím se nyní, pánové, k vývodům
pana předsedy vlády Hodži, podaným
ve včerejším vládním prohlášení,
a to zvláště k onomu dílu, ve kterém
se výslovně zabýval sudetoněmeckou
stranou a jejím stanoviskem k demokracii. Pan dr Hodža
vyložil ve zvláštní části
své řeči také problém národnostní.
Zdůraznil, že vláda považuje úpravu
národnostní otázky samozřejmě
za jeden ze svých prvních úkolů. Zabýval
se v souvislosti s tímto zjištěním ve
zvláště obšírné formě
především sudetoněmeckým problémem
a naší stranou. Nehledě k hledisku, jež
pan předseda vlády zaujal k sudetoněmecké
otázce, vzali jsme přece s dostiučiněním
na vědomí, že z jeho vývodů bylo
lze jednoznačně vybrati, že také on
uznává při dnešním stavu totožnost
celého sudetoněmeckého problému s
otázkou stanoviska k naší straně. I
když to nebylo výslovně zdůrazněno,
pánové, poukazuje celý způsob vývodů
dotčených otázek na správnost našeho
zjištění, tím spíše, že
výklady pana předsedy vlády asi sotva směřovaly
na adresu roztříštěných stran
sudetoněmeckých, zasedajících ve vládě,
nýbrž jednoznačně na adresu sudetoněmecké
strany. Pan předseda vlády dr Hodža
postavil do středu svých vývodů, které
jsou nám adresovány, otázku našeho stanoviska
k demokracii. Prohlásil přiznání k
demokratickým zásadám naší ústavy
a k státnímu vedení poněkud za kriterium
stanoviska sudetoněmecké strany uvnitř tohoto
státu. Konstatuji, že pan předseda vlády
dr Hodža vychází při tom z předpokladů,
které nejsou odůvodněny žádnými
skutečnostmi, leda řadou celkových paušálních
podezření našich politicko-stranických
protivníků. Ale výklady, jejichž předpoklady
nejsou dány žádným konkretním
skutkovým materiálem a které nemohou býti
o nic jiného opřeny než o obraty a nepochopení
našich politických zásad, obvyklých
v stranicko-politických výkladech musíme
co nejostřeji odmítnouti, i když vycházejí
z úst předsedy vlády. (Potlesk.) Polemika
proti naší straně, která se bude vztahovati
na rozdíl mezi naším stanoviskem k demokracii
a stanoviskem našich politických protivníků
k demokracii, bude se museti omeziti vždy na základnu,
při které jde pouze o diskusi o demokratických
metodách. I když musíme setrvati při
tvrzení, že o našem zásadním stanovisku
k demokracii nemůže pochybovati na základě
našich opakovaných tvrzení žádný
nepodjatý člověk, připouštíme
s druhé strany rozhodně upřímně,
že jsme při posuzování metod demokracie,
u nás užívaných, často podstatně
jiného mínění než ti, kteří
z různého posuzování metod odvozují
lehce nebo povrchně zamítnutí samých
zásad. Neponechali jsme od prvního dne trvání
naší strany nikoho v pochybnosti o upřímnosti
našeho kladného stanoviska k demokracii. Ve všech
našich řečech, projevech a publikacích
jsme přisvědčili zásadně k
demokracii, rozhodně jsme se nikdy netajili tím,
že jsme přesvědčeni, že právě
československá demokracie je ve stavu krise, který
nachází svůj groteskní výraz
především v tom, že se hledí brániti
demokracie proti nějakým domnělým
nebo smyšleným nepřátelům metodami,
které jsou samy nedemokratické a proto vedou argumentaci
pro demokracii do nemožnosti. (Potlesk.) Zdá
se nám přirozeným, že naši politicko-straničtí
protivníci užívají tohoto našeho
kritického stanoviska k metodám demokracie jako
nicotné záminky, aby zamítnutí metod
a zjištění krise demokracie postavili na úroveň
zásadnímu zamítnutí demokratického
chování vůbec. (Výkřiky
posl. Beuera.) Jak velice jsme ovšem byli i dnes ještě
oprávněni mluviti o krisi demokracie, vychází
najevo z vyjádření našeho ministra zahraničních
věcí dr Beneše, jež můžeme
čísti v rozmluvě, kterou měl asi před
2 lety se zástupcem francouzského časopisu
"Vue". Stojí tam (čte): "Nepopiratelně
je dnes mrtvo staré politické pojetí demokracie
s úplně svobodnou tendencí ve smyslu klasického
liberalismu. Jestli by se chtělo zůstati dnes čistě
a jasně při tomto klasickém liberalismu,
byl by to konec; bylo by nebezpečné zůstati
při tom." Připouští-li dr Beneš,
jehož zásadní politické stanovisko je
nade všechny pochybnosti povzneseno, v těchto jasných
a jednoznačných slovech, že je krise demokracie
a nebezpečí demagogického vývoje demokratických
zásad, nebudete nám moci upříti právo,
abychom jako odpovědní politikové nekonali
své povinnosti a neměřili kritickým
okem také demokracii, když se nám zdá,
že nám to poroučí naše povinnost.
(Potlesk.) Jak upřímné bylo naše
zásadní stanovisko k otázce demokracie již
před dvěma lety, vyplývá z článku,
který jsem sám tenkrát uveřejnil v
časopise "Rundschau" z popudu citovaného
Benešova interviewu. (Výkřiky posl.
Beuera.) Stojí tam (čte): "Také
ztuhlé politické formy demokracie, které
vyplynuly ze souhry nezdařeného liberalismu a z
čistě mechanického upotřebení
demokratických zásad, které pozbylo duše,
musí býti překonány. Nehybná
skladba onoho aparátu, který slouží
dnes k politické tvorbě vůle národa,
musí býti uvolněna a těžiště
politické tvorby vůle musí býti z
politických stran přeloženo pevněji
do národa samého, aby byla uvolněna cesta
silám, které vidí nejen egoismus strany,
nýbrž také celek národa nebo státu
a již proto se také skutečně přiblíží
vnitřnímu smyslu demokracie, vládě
lidu pro lid." Psal jsem tehdy dále: "Zdaří-li
se nově zachytiti a utvořiti základní
myšlenku demokracie, budou ony zralé národy,
které jsou schopny znovu oživiti demokracii, ušetřeny
toho, aby ve svém politickém vývoji prodělávaly
ony přechodné formy, kterými se musí
uvolniti cesta nové, mladé a zdravé demokracii
teprve přes nebezpečné politické experimenty".
To bylo před dvěma lety a to je také dnes
ještě jádrem našeho kritického
stanoviska k otázce demokracie. Tehdy právě
tak jako dnes stojíme na stanovisku, že demokracie
nemá býti prostředkem k dosažení
egoistických zájmů stran, jako je tomu dnes
u nás, nýbrž že strany mají býti
prostředkem k upotřebení demokratických
metod. (Potlesk.)
Jak jest toto naše stanovisko ospravedlněno, nemělo
by býti, ví Bůh, nutné dokazovati
v tomto shromáždění zkušených
politiků. Budete-li poněkud upřímní,
budete mi nuceni přiznati, že právem můžeme
mluviti o tom, že demokracie a její metody jsou v
tomto státě teď zdánlivě jenom
pro to, aby se hrubě dosahovalo egoistických zájmů
jednotlivých stran bez ohledu na obecné blaho. Mluvil-li
pan předseda vlády dr Hodža ve své
chvále demokracie především o tom, že
byla pro německé strany v minulosti jedinou cestou,
která vede ve prospěch státu k nejužší
spolupráci, musím s roztrpčením poukázati,
abyste si jednou uvědomili, co tato spolupráce způsobila
venku v sudetoněmeckých nouzových krajích.
Hlad a bída, politická persekuce a všeobecná
zoufalá nálada nejen po stránce hospodářské,
nýbrž i politické jsou výslednicí
této, pro stát tak prospěšné,
spolupráce. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Nebo snad dosáhla tato tak nade vše
chválená spolupráce s německými
vládními stranami, aby překazila anebo jen
zdržela sestup odnárodňovací vlny anebo
přírůstek národní nenávisti
na české straně? Domníváte
se, pánové, že se může označiti
volební výsledek 19. a 26. května a zdrcující
porážka německých vládních
stran za příznak spolupráce, která
plně působí ve prospěch státu,
jak to vyjádřil pan předseda vlády
dr Hodža?
Jmenujme věci přece pravým jménem!
Konstatujme, že způsob dosavadní spolupráce
vedl nejen ke zdrcující porážce zúčastněných
německých stran, nýbrž mimo to k netušené
aktualisaci sudetoněmeckého problému vůbec.
(Potlesk.) Vinu na tomto vývoji nese kritika, jak
je používáno dnes tak doporučených
demokratických metod, kterou my vždy znovu provádíme
a kterou vy vykládáte jako zamítnutí
demokracie. Tak jako dnes i tenkráte z české
strany dovedli jste přivésti zásady demokracie,
především absolutní rovnoprávnost
všech státních občanů, až
k nesmyslnosti zneužitím demokratických metod
k politickým účelům (Souhlas.)
a podkopali a podminovali jste lehkomyslně důvěru
obyvatelstva. Tehdy jako dnes jste zmonopolisovali výhody
demokratické ústavy na privilegovanou část
národa a tehdy jako dnes nás napadáte, když
tvrdou a ostrou řečí činíme
námitky a kritisujeme. Dnes, že se stávají
také pro druhou stranu citelnými katastrofální
následky tohoto způsobu užití demokratických
metod, vyčítáte nám naši kritiku
vašich metod, a z naší řeči, ve
které mluvíme o konečné zvrhlosti
demokracie, vyvozujete naše tak zvané zásadní
zamítnutí demokracie. Nebylo by zapotřebí
říci vám tak zřetelně pravdu,
kdybychom mohli míti za to, že jste se poučili
v minulosti a že jste nyní ochotni vyvoditi si odpovědné
důsledky. Mluvil-li pan předseda vlády dr
Hodža ve své chvále demokracie o zdravém
demokratickém ovzduší, budiž konstatováno,
abychom zůstali u toho obrazu, že v tomto státě
je stále chladněji okolo demokracie, ba že
kráčíme zdánlivě vstříc
demokratické ledové době. (Potlesk.) Nebo
snad považujete za vyjádření demokratického
vývoje při úctě a provádění
demokratických zásad, když jste nás
a jiné oposiční strany s přímým
obejitím demokratické vůle národa
opominuli při jmenování do okresních
zastupitelstev a když jste takto padělali výsledek
voleb 19. a 26. května proti zákonným předpisům?