Zdá se mi, že již tato otázka je zralá
pro postupné řešení. Neklamu se tím,
že to bude trvat hodně dlouho a že při
té reformě budeme dělat různé
a různé chyby. Žádná věc
bez chyb se tady nepodaří. Hnutí, ke kterému
patřím, staví se positivně k dirigovanému
hospodářství, poněvadž to odpovídá
také celé naší tradici a základům,
a můžeme se jenom odvolati na zřízení
cechovní, které svého času bylo výborným
a nejlepším příkladem takového
dirigovaného hospodářství, když
chceme mluviti terminologií nynější.
Dovolíte mi, vážení pánové,
abych ukázal na jedno odvětví, kde se již
několik let snažíme ono dirigované hospodářství
plně uplatniti. Je to zabezpečení cen obilní
produkce nebo, jak se tomu říká, obilní
monopol. Jaký je zde úkol? Hlavním úkolem
bylo, aby byly ceny obilí stabilisovány na takové
výši, aby zemědělci měli alespoň
trochu spravedlivý příděl z tvorby
hospodářských statků, aby jejich hospodářská
situace se nepropadala čím dále tím
hlouběji.
Dovolíte mi, abych připomněl, že problém
zadlužování zemědělců
nebo ještě více snižování
životní úrovně celého zemědělství
je daleko osudnější než u stavů
jiných. Ostatní stavy, vede-li se jim hůře,
se uskrovňují, dále se nezadlužují
nebo ani nemohou a mohou zase klidně stoupnouti výše.
Když se však zemědělec hospodářskou
krisí a depresí zadluží, je toto jeho
zadlužení jako galejní koule, která
je přikována k jeho noze, a trvalo by to dlouhá
desetiletí, než by se z toho, při těch
poměrně menších hospodářských
ziscích v zemědělství, dostal. Proto
se musíme snažiti, aby se zemědělství
již více nepropadalo v zadlužení, poněvadž
by to bylo osudné nejen tomuto stavu, nýbrž
i celému hospodářskému životu.
Podívejme se na monopol, jak se ta organisace, kde až
dosud dirigované hospodářství postoupilo
nejdále, osvědčila. Některé
úkoly byly splněny. Tak bylo na plno splněno,
že bylo vykoupeno veškeré obilí, které
bylo zemědělci ke koupi nabídnuto. Druhým
úkolem bylo proplacení toho obilí. Zásluhu
o to má vybudované zemědělské
družstevnictví skladištní i peněžní,
které zde na plno osvědčilo svou schopnost
býti spolunositelem budoucího hospodářského
řádu.
My jsme měli proti formě monopolu určité
námitky, ale nejen my jako politická strana, nýbrž
zemědělské družstevnictví vůbec.
Vidíme v monopolní formě jisté nebezpečí,
totiž, že jakmile se začneme starat o každý
metrák obilí, neuchráníme se velkých
obtíží a nevybudujeme si kontrolní dohlížecí
aparát tak silný a tak výkonný, aby
mohl postihnouti všechny defraudace a nesprávnosti,
které se dějí. To je jedno hledisko. Druhé
hledisko je, že každá monopolní forma
svádí k tomu, že jsou ti, kdož jsou podrobeni,
tedy řekněme zemědělci, přiváděni
čím dále tím do větší
odvislosti hospodářské, a měli jsme
obavu, že by se mohli dostati také do větší
odvislosti politické. Musíme říci,
že se tyto obavy již splnily.
Splnili jsme hlavní dva úseky, výkup a financování,
a splňuje se jakž takž i odbyt obilí.
Jedna věc ovšem pokulhává. Obilní
monopol je vyměřen na 3 roky, rok příští
je třetí a bude nutno nařízení
s platností zákona znovu obnovovati. Díváme-li
se na vývoj obilního monopolu, vidíme, že
rok od roku stoupá množství obilí, hlavně
pšenice, které se přenáší
z jednoho roku na druhý, takže stojíme před
možností, ba skoro skutečností, že
do příštího zásobovacího
období přejdeme se zásobou 60.000 až
80.000 vagonů v ceně daleko přes 1 miliardu
Kč, s níž při dobré úrodě
nebudeme si věděti rady. Z toho již vidíme,
že ta forma monopolní, jak ji máme kreovánu,
nestačí, aby byl chod zabezpečen. Vedoucí
kruhy Obilní společnosti přijdou se žádostí,
aby platnost monopolu byla prodloužena stále, nebo
řekněme na dobu alespoň 20 let, aby bylo
možno udělat všechna opatření.
Máme-li udržet tuto formu, nebude jinak možno,
než ji udělat trvalou, poněvadž za nynějších
poměrů nedovedu si představiti, aby přestal
ten zákon zabezpečující a nastoupil
nějaký volný stav podle způsobu starého.
Prosím, pokládám to za nemožné,
a bude proto třeba hledati takové formy, abychom
odstranili možnost neproveditelnosti v dosavadní formě,
ale abychom zachovali stabilitu cen zemědělské
produkce obilní.
Hlavní obtíž nyní je, že rok od
roku se vzmáhá nevěrnost k tomuto obilnímu
monopolu, stouplo prodávání a mletí
na černo. Nepostačí sbor revisorů,
takže se uvažuje v Obilní společnosti
o tak drastických opatřeních, že by
se vůbec přerušil styk mezi zemědělcem
a mlynářem. To by ovšem narazilo na staletou
tradici přímého spojení zemědělce
s mlynářem a na jeho právo, že si může
dáti obilí do mlýna semlít a že
nemusí jenom obilí prodat na mouku a zase si mouku
koupit. Tedy na tak drastická opatření se
pomýšlí, když se má zachovat monopol,
aby ve své celé funkci nezklamal. Vedle toho je
ještě řada obtíží a domnívám
se, chceme-li udržet zabezpečení cen zemědělské
produkce, že musíme dříve provésti
ona strukturální opatření stavovská
zřízením závazných společenstev
v okresech a pak zemědělských komor, které
by mohly stanoviti normy pro zemědělce, co a v jakém
rozměru mají osévat a stanoviti zase normy
zpětného odběru přebytečného
obilí.
Slavná sněmovno! Zpět již nemůžeme
a proto musíme hledati nové formy. Bylo by dobře,
kdybychom se tomu již věnovali nyní, poněvadž
ta doba, jak se to dělalo až dosud, teprve 14 dní
před žňovým obdobím, naprosto
nestačí. Zde by měla býti komise interesentů,
kteří věci rozumějí, která
by pracovala celý rok a potom včas přišla
s normami, které by byly přizpůsobeny psychologii
sedláka, potřebám státu a ostatních
všech vrstev a které by zabezpečovaly trvale
zajištění cen obilní produkce pro blaho
zemědělského stavu.
Musíme tedy ukazovat na to, že reforma, kterou chceme
zde provádět, nesmí se příliš
dotýkat svobody zemědělcovy, jeho dosavadní
volnosti, poněvadž by mohla vzbuditi u takového
individualisty, jakým je zemědělec vždyť
je to kníže na své půdě - odpor
a vnuknout mu myšlenku, že tady nastává
nové nevolnictví. Připomínám,
že nevolnictví také nebylo vyhlašováno
zákonem, ze to byla velká řada různých
aktů, kterými zemědělec byl přivazován,
a za výhody, které dostával, ztrácel
osobní svobodu, čili to nejvyšší,
co má. Vždyť člověk je tvor svobodný.
V oboru průmyslovém mluvil pan předseda vlády
o syndikalismu. Bylo o tom šířeji mluveno s
jiných stran. Zásady tam platí stejné,
jako pro obor zemědělské produkce. Tady ten
syndikalismus měl u nás už vlastně býti
vytvořen. Stačí se podívati na seznam
kartelů. Vždyť tady máme celé stovky
kartelů, takže je tady půda připravena.
Je důležito, aby při syndikalisaci, aby při
dělání pořádku ve výrobě,
prodeji, odbytu, vývozu nebylo to děláno
jenom s hlediska kapitálového, s hlediska úzce
podnikatelského, nýbrž aby to bylo také
děláno s hlediska těch, kteří
tam pracují, aby se to tedy týkalo kolektivních
smluv, mezd, ale také aby se to týkalo všech
ostatních vrstev, tedy vrstev konsumentských, které
tady nemohou býti obětovány pouze ve prospěch
jediného stavu. Tedy stát jakožto nejvyšší
přirozená organisace musí zde tvořiti
normy a musí působiti, aby pod jeho dozorem, pod
jeho autoritou byly řešeny otázky hospodářské
i sociální, aby tak byla zaručena pokud možno
největší stabilita poměrů a také
největší společný efekt.
V dobách blahobytu se může lecos rozplýtvati
a necítíme to, ale v dobách hospodářské
krise musíme spořiti s každý krejcarem,
musíme postupovati tak, aby se zde žádným
způsobem nic neztratilo.
Valná část debaty v rozpočtovém
výboru a také i zde hlavně po stránce
politické zaujala polemika se sudetoněmeckou stranou.
Pan předseda vlády zdůraznil dobře,
že strana není národ. My si vážíme
německého národa, který sídlí
u nás, daleko více, než jak bychom ho mohli
posuzovati podle chování, které má
sudetoněmecká strana k celé naší
státní politice. Mně jedno je jasné
z těch všech hovorů, že u sudetoněmecké
strany schází upřímnost a jasnost
v projevech. V rozpočtovém výboru jeden pan
řečník sudetoněmecké strany
říkal, že on je proti hlásání
nebo opakování projevů loyality. Nežádáme
žádné projevy loyality. Čím více
ujišťuje se někde v poměru dvou lidí
o věrnosti, tím více je již ta věrnost
vzájemně narušena. Ostatně prohlášení
loyality! Vzpomínám si, že Belgie měla
něco více než prohlášení
r. 1914. Ona měla slavnostní závazek německé
říše, císaře a vlády německé,
že bude její neodvislost chráněna, a
sotva přišla doba pokušení, byla tato
smlouva roztrhána a zahozena jako cár papíru
a neplatila úplně nic. Tedy přílišnou
cenu loyalitním prohlášením přikládati
nemůžeme. Přáli bychom si viděti
tu věrnost! Jako ostatní německé strany
nemůžeme podezírati z nevěrnosti k tomuto
státu a nedávají žádná
loyální prohlášení, tak to nemůžeme
dobře tak cítit u strany, která je nyní
nejsilnější v německém táboře.
Slavná sněmovno, v rozpočtovém výboru
bylo silně zdůrazňováno, že sudetskoněmecká
strana si klade za povinnost zdůrazniti, že jim mají
přijíti ta procenta podle národnostního
rozdělení také v úřednictvu,
v dodávkách a pod. Prosím, byla tato účast
v procentech taková také při budování
státu? A je taková účast nyní,
za doby krise, kdy musíme všichni v republice zápasit
s obtížemi? Mohl bych si na to odpověděti,
že tomu tak není a že se tady s této strany
chytá jenom cizí vítr, určují
se myšlenky podle cizích, zahraničních
proudů a že není věrnosti a poctivosti
v jednání vůči vlastnímu státu.
Slavná sněmovno! Projednáváme rozpočet
a já jsem měl příležitost v rozpočtovém
výboru zdůrazniti, že rozpočet není
pouze věcí ministra financí a že se
netýká poslanců jenom tolik, aby tam nalézali
všechny možné chyby, nedokonalosti, ať rázu
strukturálního, ať při provádění
zákona. Zdůraznil jsem, a také i nyní
bych to rád řekl, že rozpočet je výsledek
naší zákonné činnosti, a to ne
posledního roku, nýbrž celé doby dřívější.
Máme-li tady tíseň a chceme někoho
obviňovat, musíme spíše zpytovat svědomí,
co jsme zavinili nebo jak jsme chybovali v celém vývoji
státu a jak máme postupovat, abychom ty chyby napravili.
Jednu věc však nutno po pravdě zdůrazniti
k dobrému, a to tu, že v tomto rozpočtu na
r. 1936 se jeví účinná a usilovná
snaha, aby cifry rozpočtové, nasazené ve
výdajích, ale hlavně v příjmech
- pokud je to vůbec možno a slučitelno s devisou,
kterou jsme si dali při tvoření rozpočtu,
že totiž bude vyrovnaný - aby cifry tam nasazené
snažily se být v souhlasu se skutečností,
s pravdou. Bylo toho dosaženo za cenu různých
škrtů i ve výdajích, snahou upraviti
některé daně tak, aby vybírání
jejich bylo účinnější, a dokonce
bylo toho v podstatě dosaženo tím, že
bylo přikročeno ke snížení úrokové
míry, a částka, kterou tady stát méně
vydá, přichází v rozpočtu k
lepšímu fundování rozpočtových
cifer. Můžeme již prokázati ciferně
- udělal to také pan min. předseda ve včerejší
schůzi - že hospodářská krise
sice pomalu, ale přece jenom se zmenšuje. Vzrůst
nezaměstnaných není nejsprávnějším
kriteriem, vzrůst zaměstnaných je kriteriem
správnějším a tento vzrůst činí
proti poměrům roku loňského již
100.000 zaměstnaných. Tedy je vidět, že
už začínáme jíti cestou ozdravovací
a že, nebude-li ten proces nějakou zahraniční
katastrofou nebo jinou přerušen, můžeme
dospět v době ne příliš dlouhé
ke skutečným provozním výsledkům
státu, již málo se lišicím od rozpočtu,
a že můžeme v době ne příliš
dlouhé se dočkati, že rozpočet bude
v souhlase se závěrkou a že dokonce závěrky
státního rozpočtu budou míti výsledek
daleko lepší, než jsme opatrně předvídali
ve finančním zákoně.
Slavná sněmovno, my všichni se na této
práci musíme poctivě zúčastnit
ve všech oborech, kde pracujeme, poněvadž jenom
takovou společnou prací můžeme našemu
státu a naší drahé republice přinésti
oživení, zlepšení poměrů
a zabezpečení pro další dlouhé
doby. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán posl.
Šverma. Udelujem mu slovo.
Posl. Šverma: Vážená sněmovno!
Letošní jednání o státním
rozpočtu má mimořádně veliký
význam pro další osudy pracujícího
lidu. Vždyť nám všem jest jasno, že
nejde pouze o státní finance, o jednotlivé
položky ministerstev, nýbrž že v tomto rozpočtu
jde o celkovou hospodářskou linii, o řešení
základních hospodářských otázek,
které bude mít veliký význam pro budoucnost,
pro osud dělníků, malorolníků,
živnostníků a všeho pracujícího
lidu. Nám všem je také jasno, že k jednání
o státním rozpočtu dochází
v době mimořádně napjaté, v
době velikého zahraničního, ale také
vnitropolitického napjetí.
Co charakterisuje situaci při projednávání
tohoto rozpočtu? Přicházíme k projednávání
státního rozpočtu v době, kdy zahraniční
situace je krajně napjatá a hrozivá. Ohnisko
války neleží však dnes pouze v afrických
horách, ve válce habešsko-italské. Několik
desítek kilometrů od nás je německá
hranice, za kterou se formují hnědé batailony
Hitlerovy armády, batailony německého imperialismu,
který připravuje horečně válku
proti Sovětskému svazu a nové rozdělení
světa. Polský imperialismus postupuje ruku v ruce
s německým imperialismem. Už dnes zavaluje
území československé kampaní
štvanic, která zítra se může proměnit
ve veliký válečný nástup, ve
veliký déšť smrti pro masy pracujícího
lidu. Německý, polský, maďarský
fašismus chystá novou imperialistickou válku,
nový boj o rozdělení světa. Politika
francouzské buržoasie, představované
dneska panem Lavalem, činí všechno možné,
aby umožnila tyto válečné choutky německého
imperialismu. Tato politika hazarduje nejen s osudy francouzského
národa, nýbrž ponechává stále
více otázku střední Evropy, otázku
Československa, na pospas osudu, na pospas volného
vývoje událostí se strany německého
imperialismu.
Hrozí válka. Válka, která by pro pracující
lid znamenala strašlivé důsledky, která
ohrožuje existenci Československa, samostatnost československého
národa, válka, která by mohla pracující
lid všech národů Československa přivésti
pod jho, pod patu hitlerovského, polského a horthyovského
fašismu. Této těžké mezinárodní
situaci musíme hleděti dnes v tvář,
jednáme-li o významných politických
otázkách, o státním rozpočtu,
o celé naší vnitřní situaci.
(Předsednictví převzal místopředseda
Košek.) K jednání o státním
rozpočtu dochází dále V době,
kdy všechny reakční skupiny v Československu
stále jasněji soustřeďují všechny
síly k tomu, aby provedly rozhodný úder proti
všem demokratickým vymoženostem pracujícího
lidu, proti všem dělnickým a pokrokovým
organisacím.
Když před krátkou dobou došlo podle diktátu
Stoupalova fašistického křídla agrární
strany ke změnám ve vládě, my jsme
již tehdy prohlásili, že tyto změny, diktované
reakčním křídlem agrární
strany, její finanční oligarchií,
znamenají další snahu o soustředění
všech reakčních sil v Československu
k jednotnému náporu proti všem demokratickým
právům pracujícího lidu a k útoku
na dosavadní zahraniční politiku Československé
republiky, zejména na přátelství Československa
k Sovětskému svazu. My jsme tehdy mobilisovali dělnickou
třídu, bili na poplach a nabízeli jednotný
postup sociálním demokratům a nár.
socialistům proti tomuto diktátu stoupalovského
reakčního křídla agrární
strany. Byli jsme odmítnuti. Vládní socialisté
prohlásili: nic se nestalo, všechno zůstane
při starém, není třeba se znepokojovati.
A co vidíme dnes? Vidíme, že dochází
na naše slova, vidíme, že celá reakce
stále otevřeněji soustřeďuje
síly k útoku. Stále otevřeněji
mluví se o tom, že vládní koalice musí
býti rozšířena o Hlinkovu stranu,
o stranu ľuďáckou. Před krátkou
dobou byly jmeniny vůdce ľudové strany Hlinky
a tyto jmeniny byly malou politickou demonstrací. K těmto
jmeninám poslal svůj pozdrav i min. předseda
Hodža a v pozdravném telegramu píše
významná slova, že brzy nastane čas,
že při dobré vůli dojde k vzájemné
spolupráci. Tento telegram je malou poukázkou na
ministerské křeslo pro Hlinkovu stranu a
exposé min. předsedy dr Hodži ve včerejší
plenární schůzi ukazuje, že tato poukázka
má býti v Československu pravděpodobně
velmi brzo splatna. A na čem může spočívati
spolupráce Hodžova režimu s Hlinkovou
ľudovou stranou? Vždyť vedení Hlinkovy
strany je sloupem reakce na Slovensku, vždyť je dnes
údernou brigádou protidělnických štvanic
na Slovensku, vždyť reakční vedení
pánů Sidorů, které se nám
tu representovalo při exposé pana ministra Beneše,
to jest ta úderná brigáda pro změnu
zahraniční politiky směrem k fašistické
Varšavě a přes fašistickou Varšavu
snad i dále k hitlerovskému Berlínu.