A vedle toho jistá část duševních
pracovníků, buďsi z jistého kastovnictví
- de Man správně a velmi výstižně
na to ukazuje - nebo proto, že se bojí nivelisace
při odměňování a oceňování
duševní práce, raději se připojuje
k těm, kdož chtějí zachování
nynějšího stavu. A přece na př.
v Rusku vidíme, že nejvíce jsou odměňováni
právě specialisté, úředníci,
umělci, spisovatelé, důstojníci.
Ideové rozpory mezi námi nejsou ani tak veliké,
jak by se na první pohled zdálo.
Všimněte si, jak se podstatně změnilo
myšlení v našich vrstvách zemědělských
a živnostenských stran otázky soukromého
vlastnictví a otázky záměrného
hospodářství. (Tak jest!) Já
bych se neodvážil označiti naše zemědělce
za konservativní, naopak oni jsou v myšlenkovém
přerodu, řekl bych přímo, v převratovém
vření, vždyť jejich požadavky jsou
v přímém rozporu s tím, co nazýváme
konservatismus, to je zachováním platných
hospodářských řádů.
Soukromé vlastnictví, které bylo prohlašováno
za nedotknutelné, přestalo jím býti
od té doby, kdy naše zemědělství
společně s námi přikročilo
k vyvlastnění velkostatků, když uznalo,
že je možno sáhnout na velkou půdu, která
je také výrobním prostředkem, aniž
by se vyvlastněnému dostalo plné náhrady.
Naše zemědělství neomezilo se jen na
velkostatky, nýbrž jde dále, omezuje soukromé
vlastnictví oné části průmyslu,
která je v souvislosti s výrobou zemědělskou
nebo která výrobě zemědělské
konkuruje. Co nyní řeknu, nemá být
projevem kritiky, nýbrž ilustračním
faktem. Všimněte si, co zásadně znamená
kontingentace umělých tuků s tohoto hlediska.
Nechávám stranou, je-li prospěšná
či škodlivá, naopak předpokládám,
že zemědělci ji žádají se
zřetelem na svůj zájem a že se domnívají,
že tento jejich zájem se kryje se zájmem celku.
Ale ve skutečnosti sahají na soukromé vlastnictví,
na volnost nakládání s ním. Kontingentace
znehodnotila milionové investice a ukládá
výrobě značná omezení. To jest
omezení, ne-li úplné vyvlastnění
aspoň části výrobních prostředků.
To budiž s hlediska zásadního konstatováno.
Ale zemědělství ukládá také
omezení sobě. Pan předseda vlády dr
Hodža praví: "Pokud jde o práva
nabytá, budeme je respektovati všude, dokud zájem
veřejný nevyžádá si jinak."
To jest již jen podmíněné uznávání
nabytých práv.
Pak bude vždy spor o to, kdy veřejný zájem
toho vyžaduje. Proč by tu nebyl veřejný
zájem. když toho vyžaduje situace dělného
lidu. námezdních pracovníků? Pojem
veřejného zájmu je neobyčejně
labilní, ba ohraničení veřejného
zájmu je často závislé od politické
moci a průbojnosti některé strany. Zásadně
však uznává pan předseda vlády
a zemědělci vůbec, že je možno
sáhnouti k omezením, že dokonce není
třeba respektovati ani nabytých práv. jakmile
toho vyžaduje veřejný zájem. A tudíž
spor mezi námi je toliko o to, co je veřejný
zájem, kdy tu je veřejný zájem, aby
bylo přípustno sáhnouti k takovýmto
omezením.
Zemědělství samo je vlastně průkopníkem
záměrného hospodaření, neboť
si ukládá omezení, kterého, kdyby
je prováděl někdo jiný, ani by nesneslo.
Ukládá si omezení na př. v osevu obilním
a bramborovém, v chovu dobytka vepřového,
a chce je i v chovu dobytka hovězího a v prodeji
těchto výrobků, ukládá si i
jistá omezení v průmyslu, který je
v souvislosti s výrobou zemědělskou. Prostě
ukládá jistá omezení samo sobě
tam, kde je toho názoru, že toho vyžaduje zájem
celku. Ale pak si řekněme docela otevřeně,
je konec svobody podnikání, pak je konec soukromého
vlastnictví. Vždyť právnickou podstatou
soukromého vlastnictví je také právo
volně nakládati se svým vlastnictvím.
S hlediska zásadního a politického je toto
konstatování pro nás neobyčejně
důležité. A když k tomu ještě
připojíte, že naše zemědělství
je vychováváno v zápase proti velkému
kapitálu finančnímu a jinakému - vzpomeňme
si na požadavek zestátnění dolů
- že toto zemědělství dnes přijímá
to, co my jsme mu nabízeli na poli sociálního
pojištění, že dnes v zemědělství
se považuje za samozřejmé pojištění
zaměstnanců, ale jde se dál a žádá
se pojištění samostatně výdělečně
činných, pak prosím, abyste mi dovolili konstatovati,
že tu nastal tak podstatný přerod myšlenkový,
že stojíme před docela novou situací.
A ne jinak tomu je v kruzích živnostenských.
Kdybych považoval záměrné hospodářství
za pouhou formu, pak bych mohl říci, že u živnostníků
vždycky byl smysl pro záměrné hospodářství,
a myslím, že pan kol. dr Novák to tu
správně označil, když řekl, že
princip záměrného hospodářství
byl již vyjádřen ve zřízení
cechovním, kde také se podrobuje jednotlivec všeobecnému
prospěchu, a bylo třeba ne ve všech směrech
-hospodářství jednotlivcovo dirigováno,
ať v tom či onom směru. Proto vidíme,
že nám ještě slovo záměrné
hospodářství nic neříká,
ale princip sám nemůže u živnostnictva
zvyklého na záměrné hospodářství
narážeti na nepřekonatelné obtíže.
Nyní se živnostnictvo ocitá ve velmi těžké
a svízelné situaci. Jeho poměry se dnes neobyčejně
zhoršily. Živnostnictvo se ocitá mezi dvěma
mlýnskými koly. Ještě nedávno
muselo se brániti velkému kapitálu, který
svoji konkurencí způsoboval zničení
malých živnostníků, zproletarisoval
je a hnal zproletarisované živnostníky do továren.
Ze živnostníků samostatných stávají
se námezdní dělníci.
Ale dnes se živnostnictvo musí brániti ještě
druhému hospodářskému zjevu, a snad
ještě škodlivějšímu. Dnes
totiž zavírání továren má
za následek, že propuštění dělníci
se vrhají na samostatné podnikání,
že se stávají živnostníky, že
rozmnožují počet živností a tím
ubírají práci živnostníkům
již pracujícím, že se totéž
kvantum nebo zmenšené kvantum práce rozvrhne
na větší počet osob a nastává
druhá příčina proletarisace živností.
Také živnostníci - budiž to konstatováno
velmi objektivně chtějí omezení velkého
kapitálu, živnostníci se nezastavují
před nabytými právy a žádají
tam, kde je to na škodu jejich zájmů, aby nebyl
udržován princip liberalistického podnikání.
A posléze nerad bych smlčel, že také
u živností nalézá příznivějšího
přijetí myšlenka pojištění
starobního a invalidního. Dlouho to trvalo, než
ti, kdo se věnovali samostatnému podnikání,
uznali, že také oni mohou se jednou octnouti v situaci
velmi těžké následkem invalidity a stáří.
Dlouho se domnívali, že ráz jejich podnikání,
jejich samostatnost je chrání před každou
pohromou. Teď vidí, co krise způsobila v jejich
řadách. Nyní nikdo nebude se spoléhati
na své úspory, poněvadž je musel vyčerpati
v dobách krise, nebo přišel o peníze
u svých zákazníků, nebo posléze
přišel o ně způsobem jiným, devalvací,
snížením úrokové míry
a pod. Zkrátka, dnes samostatně výdělečně
činní přicházejí k názoru,
že se přiblížili k postavení nesamostatně
výdělečně činných a
že musejí žádati záruku pro svoje
zabezpečení pro případ stáří
a invalidity. Co tím chci říci? Že do
středních vrstev zemědělských
a živnostenských vnikly a že se tam ujaly některé
myšlenky, jež hlásá socialismus - nepravím,
že tam vnikl socialismus sám - a že následkem
toho hradby, které tu byly mezi socialismem a těmito
středními vrstvami, se neobyčejně
zmenšily.
Jako jsem před tím ukázal na to, že
podle mého názoru spolupráce těchto
různých hospodářských složek
našeho obyvatelstva byla ku prospěchu společné
věci, dovolte mi, abych optimismus tento vyjádřil
i pro budoucnost a abych byl optimistou i pro různé
těžké, ožehavé a snad těžko
řešitelné problémy, poněvadž
podle mého přesvědčení, vyvěrajícího
z dosavadního vývoje politického, optimismus
u nás jest odůvodněný. My jsme vždy
v těžkých dobách ukázali, že
jde-li o konečné rozhodování, máme
dostatek rozvahy a rozumu.
Spolupráce znamená demokracii a neopustit její
půdu. Pan předseda vlády dr. Hodža
našel tu pro demokracii zdůvodnění nejen
účelové, nýbrž hlavně
historické, ideové a národní. Posud
demokracie ukázala se býti schopným instrumentem
pro řízení státu a řešení
i nejtěžších problémů.
V poslední době vytýká se socialistům,
že prý si osobují větší
vliv, nežli jim v demokratickém zřízení
přísluší, že princip demokratické
spolupráce opustili a že dokonce snad pomýšlejí
na nějakou diktaturu. Rozumím této výtce,
která byla učiněna z jistých důvodů
taktických a strategických. Dovolte, abych vůči
této výtce řekl, že soc. demokracie
setrvává věrně na principu demokracie,
nechce žádného zneužití tohoto
principu a drží se demokracie do všech důsledků,
ať jí to prospívá nebo škodí.
Ona nechtěla v minulosti, nechce nyní a nebude chtíti
také v budoucnosti více práv a silnějšího
mocenského postavení, než které jí
demokracie, výsledek voleb dá. Socialistické
strany - a myslím, že mohu tu mluvit jménem
obou socialistických stran jsou daleky toho. vykládati
si demokracii tak, že by snad veškerá moc ve
státě měla býti soustředěna
v rukou jedné strany, že by chtěly nejdůležitější
resorty strhnouti na sebe, že by chtěly zmocniti se
více moci, než demokracie a vůle voličstva
jim skutečně dala. (Výborně!) Přál
bych si, aby takto byla vykládána zásada
demokracie všemi stranami bez rozdílu (Výborně!
- Potlesk), aby vůle voličstva byla směrodatná,
ať je nám příjemná nebo nepříjemná,
a abychom docílili takového ideálního
rozvrstvení mocenských posic ve státě,
které odpovídají demokratické vůli
lidu a voličstva. (Potlesk.)
Strana soc.-demokratická jak v minulosti, tak v budoucnosti
míní upřímně spolupracovati
s jinými státotvornými stranami, majíc
na mysli především společné zájmy.
Vedena jsouc touto snahou měla odvahu vždycky, zejména
r. 1920, ale má odvahu také dnes, postaviti se proti
všem nedemokratickým, diktátorským snahám
z leva. Přál bych si jen, aby tuto odvahu měly
také všechny občanské strany, stojící
na principu demokratickém, kdykoli se ozvou protidemokratické
hlasy z jejich vlastního středu. (Výborně!
- Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je p. posl. dr
Jar. Dolanský.
Posl. dr Jar. Dolanský: Vážená
sněmovno! Rozpočet, který tu vláda
předkládá, je plodem hospodářské
politiky, která se u nás v šesti letech těžké
krise provádí a která usiluje řešit
tuto krisi ve prospěch malé hrstky bohatých
a na účet milionů chudých lidí.
Zároveň však je tento rozpočet jasným
výrazem toho, že v této politice hospodářského
rozvratu a zbidačování širokých
vrstev pracujícího lidu má býti i
nadále pokračováno. A konečně
řada opatření, jež v souvislosti s rozpočtem
se připravují, jako způsob řešení
problému oddlužení malých rolníků,
snížení úrokové míry a
úprava otázky stabilisačních bilancí,
jsou náznakem toho, že pro další sledování
a prohloubení této neblahé hospodářské
politiky má býti pod heslem "spojení
průmyslové demokracie s demokracií agrární"
rozšířena základna dohodou dvou nejvýznačnějších
a nejreakčnějších skupin finančního
kapitálu, representovaných jmény Preiss a
Stoupal.
Tak se má ve staré neblahé hospodářské
politice pokračovat, tak se má ještě
více rozšiřovat ona úžasná
propast mezi hrstkou těch, kdož na krisi vydělávají,
a miliony pracujících, kteří v pravém
slova smyslu krvavě na krisi doplácejí. Podle
sdělení pana ministra soc. péče ztrácejí
dělníci. soukromí a veřejní
zaměstnanci v důsledku nezaměstnanosti a
sní žení mezd ročně 12 až
15 miliard Kč na svých mzdách a platech,
za 6 let krise je odhadována ztráta těchto
vrstev na 60 až 70 miliard Kč. V důsledku toho
poklesl index životních nákladů ve výživě
u rodin dělnických o 11%, u rodin úřednických
o 13%. Roční spotřeba potravin poklesla až
o 30 až 40%, jak je tomu u chleba a mouky.
Zadlužení malých zemědělců
vzrostlo při nejmenším na 16 miliard a u živnostníků
na 11 miliard Kč. Důsledky stále klesající
životní úrovně pracujících
projevují se přímo ve skličujícím
vzrůstu epidemických a sociálních
chorob, tak u skvrnitého tyfu o 16%, u malarie o 886%,
u záškrtu o 140%, u spály o 45%. Dětská
úmrtnost na některých místech na Slovensku
dosahuje až 50%. Přírůstek obyvatelstva
v Československu za krise poklesl o 23% a v německých
oblastech je pokles ještě větší,
poněvadž úmrtnost je tu trojnásobná.
Křivka populace v Československu klesá. Za
to však právě v posledním roce rostou
zisky kapitalistů. Na vzestupu kursu akcií průmyslových
podniků získali jen za léta 1933-1934 11/4
miliardy Kč a na vzestupu ukládacích papírů
více než 21/2 miliardy. Bilančně vykázané
stabilisační fondy 60 největších
akciových společností činí
více než 3 miliardy Kč. Vykázané
čisté zisky 14 podniků báňského
a hutního průmyslu vzrostly ze 49.4 mil. Kč
r. 1933 na 61.1 mil. Kč r. 1934 a čisté zisky
6 cukrovarů v téže době z 19.2 mil.
Kč na 20.4 mil. Kč. Taa hrozné a protikladné
jsou výsledky krise, viděné v třídním
zrcadle sociálních poměrů.
Jaký je dnešní stav krise a jaké jsou
perspektivy jejího vývoje pro nejbližší
budoucnost? Průmyslová výroba u nás
dosáhla na jaře r. 1933 nejhlubšího
bodu krise. Vzestup, který potom nastal, je dosud velmi
nedostatečný a nepokračuje přímočaře,
nýbrž ve formě vln, v nichž se střídají
vzestupy se zpětnými výkyvy. Sám letošní
rok zůstává pozadu ve srovnání
se vzestupem výroby r. 1934 a činí asi pouhé
0.3%. Tato horečnatá křivka vývoje
je výrazem veliké lability hospodářských
poměrů a svědectvím, že oživení
nemá žádného pevného podkladu
Již tento zjev svědčí, že nelze
pro nejbližší budoucnost odůvodněně
počítat s nějakým rozhodným
přechodem deprese do fáze nové, trvalejší
konjunktury. Tuto perspektivu potvrzuje také kvalita dosavadního
velmi podmíněného oživení výroby.
Toto oživení není totiž provázeno
nějakým podstatným obnovováním
a rozšiřováním výrobního
aparátu, jež vždy tvořilo materiální
základnu nového průmyslového cyklu
a bylo předpokladem přechodu krise do oživení
a nové konjunktury.
O tomto nedostatku obnovy a rozšiřování
výrobního aparátu svědčí
zaostávací vzestup výroby investiční
skupiny průmyslové výroby, dále stagnace,
po případě i pokles výrobních
odvětví souvisících se stavební
činností, a konečně nový pokles
zakladatelské činnosti v letošním roce.
Zahraniční obchod scvrkl se na jednu třetinu
svého předkrisového objemu a celkový
obrat jeho za prvních 9 měsíců letošního
roku ještě o něco poklesl. Nepatrný
vzestup vývozu v prvních 9 měsících
letošního roku u srovnání s touže
dobou roku loňského je způsobován
převážně dodávkami válečného
materiálu. A tak ani zahraniční obchod, zejména
vývoz, není, jak tomu bylo dříve,
činitelem přispívajícím k překonání
deprese.
Rovněž export kapitálu je značně
omezen a nemůže usnadňovat přechod ke
konjunktuře.
Přes tyto momenty brzdící vývoj od
deprese ke konjunktuře stoupá poměrně
značně zhodnocení kapitálu. Ale právě
tento zjev je v krajním rozporu s faktem, že proti
dřívějším cyklům i nyní
na rozhraní přechodu od deprese k oživení
klesá neustále životní úroveň
dělníků a pracujícího lidu,
neboť zhodnocení kapitálu děje se převážně
cestou zvýšeného vykořisťování
těchto vrstev. Tím se zostřuje rozpor mezi
výrobní kapacitou a spotřebními možnostmi
a reprodukují se tak nové překážky
pro přechod ke konjuntuře. Čili znovu: Nelze
s odůvodněním předpokládati,
že by v dohledné době mohlo dojíti u
nás k podstatnému zlepšení hospodářské
situace.
A nyní přicházím k otázce.
Jakou hospodářskou politiku tedy dělati v
takovéto situaci? Netajíme se tím, že
hospodářská politika, která by stála
na podkladě dnešních kapitalistických
výrobních řádů a při
tom by chtěla definitivně vyřešiti problém
krise nebo ji aspoň vyřešiti na dobu nové
dlouhé konjunktury, podle našeho přesvědčení
není možná. A to tím méně,
že při dnešní průmyslové
krisi nejde o obyčejnou cyklickou průmyslovou krisi,
nýbrž že tato krise je právě proto
tak hluboká, těžká, vleklá a
svízelná, poněvadž postihuje kapitalismus
v historickém období jeho rozkladu, to je v době,
kdy přestal býti jednotným světovým
hospodářským problémem, kdy vedle
něho a proti němu na 1/6 země vyvstal nový
systém úplně protichůdný, který
právě v době krise prokázal naprostou
převahu nad systémem kapitalismu a který
již svou pouhou existencí dokumentuje rozklad starého
kapitalistického světa. Předně, nelze
se podle našeho přesvědčení kojiti
nadějí, že by bylo lze v rámci těchto
výrobních poměrů dnešní
krisi definitivně odklidit se světa. A za druhé:
Dnešní průmyslová krise spadá
do období, kdy vysoké, vyspělé organisační
formy kapitalismu, kartely, syndikáty, dospívají
vrcholu svého vývoje a vtiskují ráz
celému tomuto období. A právě vládnoucí
přemoc kartelů a syndikátů je to,
co ohromně komplikuje a zostřuje krisový
proces a brzdí přechod krise v novou fázi
oživení a rozmachu.
Ale v rámci těchto výhrad lze podle našeho
přesvědčení dělati aspoň
takovou hospodářskou politiku, která by mírnila
hrozné následky krise, která by brzdila onen
střemhlavý let do katastrofy a jež by byla
s to, aby zachránila při všeobecném
zřícení a chaosu aspoň nejcennější
statky lidstva. Takováto hospodářská
politika by podle našeho přesvědčení
musila
vzhledem k dnešnímu charakteru krise sledovat tyto
konkretní směrnice: Ona by musila předně
soustřediti cílevědomě svoji snahu
na zvýšení životní úrovně
pracujících vrstev. Musila by zameziti všeliké
tendence směřující k tomu, aby vyššího
zhodnocení kapitálu bylo dosahováno stále
větším snižováním životní
úrovně dělníků, snižováním
mezd, vysazováním, propouštěním
z práce, stupňováním pracovní
intensity, zdražováním životních
potřeb atd., neboť každé takové
snižování životní úrovně
má za následek nové stlačení
konsumpce a tím další zužování
vnitřního trhu. A to je právě pro
zemi, jako je Československo, s tak velikou výrobní
kapacitou, a samo sebou již relativně úzkým
vnitřním trhem, a při ztrátě
převážné části zahraničního
trhu, politika přímo katastrofální.
2. Z téhož důvodu by musila hospodářská
politika, jež by chtěla čeliti úplnému
rozvratu, směřovat ke zlepšení životní
úrovně malých a středních rolníků
a živnostníků, zejména tím, že
by zabezpečila rentabilitu jejich podnikání,
osvobodila by je od břemene neúnosných dluhů
a zbavila diktátu kartelů.
3. Majíc na zřeteli absolutní nedostatek
jakékoliv investiční činnosti nesoucí
se k obnově a rozšíření výroby
na jedné straně a na druhé straně
statisíce nezaměstnaných, jichž konsumpční
síla jest stlačena až nemožně pod
minimum musela by taková hospodářská
politika směřující proti rozvratu
velkoryse rozvinouti investiční práce. Takováto
politika hospodářská by musela dále
za účelem zlepšení situace čsl.
zahraničního obchodu především
usilovati o větší obchod se Sovětským
svazem, z části o obchod kompensační,
z části na základě úvěrů;
dále by musela hleděti odbouráním
cel a jiných dovozních překážek,
pokud jsou zavedeny jen v zájmu hrstky monopolistů,
usilovati o to, aby vybudovala větší obchodní
styk s ostatními státy, zejména se státy
Malé dohody.
Dále by musela taková hospodářská
politika přivésti do skutečné rovnováhy
státní rozpočet a zavésti pořádek
do financí státu a samosprávných svazků,
nikoliv ovšem na účet širokých
lidových vrstev snížením jejich životní
úrovně a tím opět zúžením
domácího trhu, nýbrž musela by vzíti
tam, kde na to je, totiž u bohatých.
V neposlední řadě by musela takováto
politika směřující proti rozvratu
v míře v daných poměrech co největší
podvázati rozhodnými zákroky rozvratnou činnost
kartelů a syndikátů.
Pro takovouto hospodářskou politiku bychom hlasovali,
takovou hospodářskou politiku bychom zde v parlamentě
i mimo parlament podporovali, třeba bychom nesouhlasili
s analysou poměrů i s perspektivami. Ale stejně
jako hlasujeme a podporujeme zahraniční politiku,
třebas nesouhlasíme s ní ve všem, třebas
nesouhlasíme s její analysou, poněvadž
v daném okamžiku je v souhlase se zájmy širokých
lidových vrstev, právě tak bychom hlasovali
pro politiku hospodářskou, kdybychom o ní
mohli říci, že v daném okamžiku
je v souhlase s lidovými potřebami a že je
skutečně namířena proti rozvratu.
A nyní otázku: Odpadá státní
rozpočet na r. 1936 těmto základním
požadavkům? Je linie hospodářské
politiky, jež je vyjádřena v tomto státním
rozpočtu, aspoň v zásadě v duchu novou
linií, linií, která by byla s to, aby čelila
hrozícímu rozvratu a která by byla v souhlase
se zájmy pracujících vrstev?
Bohužel nikoliv. Rozpočet je dělán po
staru, rozpočet neodpovídá tomu, co je a
co by bylo třeba činit. Rozpočet předně
neřeší ony základní problémy,
jež před nás staví 6 let těžké
krise, ba naopak potvrzuje dosavadní linii převalováním
břemena krise na bedra lidu a prohlubováním
krise. Rozpočet nejen neřeší problém
bídy dělníků a všech pracujících
vrstev, nýbrž naopak ještě jejich zoufalé
postavení zhoršuje. Rozpočet nezavádí
pořádek do státních financí
a do hospodářství samosprávných
svazků, nýbrž naopak bude míti za následek
ještě další rozvrat veřejných
financí.
4. A tak rozpočet prostě neřeší
základní hospodářské předpoklady
oněch existenčních, osudových problémů
vnitřní a zahraniční politiky této
země, o nichž zde přede mnou mluvil posl. soudr.
Šverma. Rozpočet sleduje starou politiku zájmů
malé hrstky bohatých, zůstává
tvrdošíjně rozpočtem protilidovým,
který do krajnosti podvazuje síly lidu, jediné
živé síly, o něž se může
opříti politika, jež by doopravdy a upřímně
chtěla čelit postupujícímu hospodářskému
rozvratu, politika pokroková, protireakční
a protifašistická, politika důsledného
boje o mír.
Vždyť rozpočet neřeší podstatně
zvýšenou měrou starosti statisíců
nezaměstnaných a jejich rodin, ač rostoucí
nezaměstnanost neodkladně staví tento jeden
z nejvážnějších problémů
na pořad dne. Rozpočet nepočítá
vážně s opravdovým oddlužením
drobných rolníků a živnostníků,
ba naopak - a to je příznačné pro
vládu, kde rozhodující slovo má pravé
křídlo agrární strany - připravuje
se zrušení moratoria. Rozpočet neobsahuje opatření
ke zmírnění drahoty, nýbrž naopak
zaváděním nových spotřebních
daní dává podnět k novému zdražování.
Rozpočet nenapravuje křivdu, jež se stala státním
zaměstnancům snížením platů,
nesplňuje toto jedno z nejhlučnějších
hesel volební kampaně a stát tak i vůči
soukromým zaměstnancům a dělníkům
popírá oprávněnost požadavku
zvýšení mezd a platů. Rozpočet
nejen, že nečiní nic ke snížení
daňového břemene širokých lidových
vrstev, nýbrž setrvává na dosavadním
protilidovém systému daní a nové daně,
postihující zejména konsum pracujících
vrstev, ještě zavádí.