Ve zprávě výborů soc.-politického
a rozpočtového k poslední novelisaci zákona
o ochraně nájemníků z února
1934 se výslovně praví: "Jmenovitě
není přítomná doba vhodná k
tomu, aby v nějakém větším rozsahu
omezena nebo zrušena byla ochrana nájemníků."
A já se ptám, co se zlepšilo od února
1934 na celkové životní úrovni širokých
pracujících vrstev, aby to odůvodňovalo
další odbourávání a takřka
likvidaci ochrany nájemníků? Životní
úroveň dělníků, nezaměstnaných,
soukromých i státních zaměstnanců,
životní úroveň širokých
pracujících vrstev, drobných živnostníků
je stále zlá, ba stále se ještě
zhoršuje. Nezaměstnanost roste a dosahuje dnes čísla
850 tisíc, mzdy a platy se stlačují, rozbíjejí
se u nás kolektivní smlouvy, rostoucí vlna
drahoty se podporuje politikou obilního monopolu, přípravou
monopolu živočišného, podporuje se u nás
vzrůst, sílení a rozmach kartelů cestou
nucené syndikalisace. Tato politika kartelisace a syndikalisace
povede k nové vlně zastavování závodů,
k novému propouštění dělníků,
k diktátu mezd, k diktátu cen se strany kartelů
a k nové ohromné vlně snižování
životní úrovně pracujících.
A k tomu všemu přistupuje ohromná nejistota
existencí širokých vrstev pracujícího
lidu.
Vy omezujete ochranu nájemníků určitou
hranicí příjmovou a já vám
pravím: Ten kdo dnes je při nějakém
příjmu 15.000 až 20.000 Kč vyloučen
z ochrany nájemníků, může zítra
o toto zajištění v důsledku ohromné
nejistoty všech hospodářských poměrů
přijíti, nebude míti zaměstnání
a nebude míti střechu nad hlavou.
Uvažte v této souvislosti ony úžasné
zdravotní poměry. U nás rostou a množí
se sociální a nakažlivé choroby, roste
u nás úmrtnost. U nás jsou oblasti, zejména
v německých a ve slovenských krajích,
kde obyvatelstva stále ubývá, kde číslo
úmrtnosti přesahuje číslo porodnosti.
Křivka populace v celém státě vykazuje
sestupnou tendenci.
Co znamená v takovéto situaci odbourání
ochrany nájemníků? To znamená znásobit
všechno to zlo. Máte velmi často plná
ústa ochrany posvátnosti rodiny, ale tímto
odbouráním ochrany nájemníků
zanášíte rozvrat do rodin tisíců
příslušníků pracujících
vrstev. Máte pěkné instituce na ochranu lidového
zdraví, Červený kříž,
Ligu proti tuberkulose, Péči o dítě,
Péči o matku, pořádáte ankety
a přednášky, děláte ve školách
propagandu pro lidové zdraví a pro hygienu, ale
v zájmu zisku domovního kapitálu odbouráváním
ochrany nájemníků vědomě podporujete
rozmach nakažlivých a sociálních chorob.
Děláte krok, který rozmnoží počet
sebevražd lidí bez přístřeší,
vyháníte chudé lidi do děr, do dřevěných
bud, do vagonových kolonií, abyste je z nich za
chvíli ve jménu hygieny a pořádku
deložovali. Saháte k opatření, jehož
výsledky jsou zuhelnatělé mrtvoly lidí
ve stozích, lidí, kteří jsou bez přístřeší.
Zhoršení ochrany nájemníků znamená
vzíti dnes to poslední tisícům nejbídnějších
lidí, přetrhnouti poslední nitku, na níž
ještě visí existence dělníků,
zaměstnanců a drobných živnostníků.
A na toto všechno zlo je osnova zákona o stavebním
ruchu, kterou současně projednáváme,
absolutně nedostatečnou náplastí.
Státní záruka zůstává
omezena na dosavadní výši 300 mil. Kč.
A to je částka uboze nepatrná, jak dokazuje
sama osnova, která vypočítává
v důvodové zprávě, že z těchto
záruk by bylo lze postaviti přibližně
15 až 19 tisíc bytů o pokoji a kuchyni s příslušenstvím.
Tato podpora stavebního ruchu neodpovídá
daleko potřebě, máme-li právě
na zřeteli onen ohromný pokles životní
úrovně, kupní síly, ochuzení
širokých pracujících vrstev. Přitom
je konec konců otázka, zda nezaměstnaní
nebo lidé s bídnými mzdami a platy budou
vůbec míti i těch 600 Kč na činži,
s níž kalkuluje osnova. Pánové, s těma
300 mil. záruky na stavební ruch se žádná
díra do světa neudělá.
Podobně je tomu s přímým státním
příspěvkem. Bude se nyní poskytovati
jen obcím na byty o jedné místnosti s plochou
24m3. My souhlasíme s tím, že se
vylučuje podpora soukromým stavebníkům,
že se vylučuje touto cestou obohacování
zámožných, souhlasíme i s tím,
že přímý stavební příspěvek
je omezen jen na byty pro chudé, ale částka
7 mil. Kč, se kterou osnova počítá,
je opět směšně nepatrná, a přitom
ještě za tuto částku má se současně
prováděti bůhví jaké bohulibé
kolonisační dílo. Tyto peníze by dávno
nestačily, ba nestačily by ani, kdyby finance obcí
byly konsolidované, natož za dnešního
rozvratu obecních financí.
Argumenty, kterými se odůvodňuje odbourání
ochrany nájemníků a bytové péče,
jsou nicotné a falešné. Uvádí
se, jakoby celá ochrana nájemníků
a podpora stavebního ruchu byly bývaly po převratu
bůhví jakým jednostranným prospěchem
a dobrodiním pro pracující vrstvy. Ale předně
k těmto opatřením byli kapitalisté
nuceni za války i po válce, ve svém vlastním
zájmu, ve svém zájmu jako třídy.
V tomto zájmu kapitalistů jako třídy
byly interesy jedné vrstvy, totiž vlastníků
domů, dočasně posunuty sice do pozadí,
neboť u zastavení stavby bytů za války,
naprostý nedostatek bytů a z toho plynoucí
činžovní lichva by byly vedly nutně
k ohromným bouřím pracujícího
lidu. A na druhé straně nesmí se zapomínati
na jedno: co se dělníkům a zaměstnancům
dostalo ve formě nižších činží,
to se jim na druhé straně zase bralo ve formě
nižších mezd. Snížení mezd
znamenalo snížení výrobních nákladů,
zvýšení konkurenční schopnosti
a v tomto smyslu přímo exportní premie v
zájmu kapitalistů jako třídy. Tak
tomu bylo po válce v Německu, tak tomu bylo i v
Rakousku a tak tomu bylo také u nás.
Potvrdilo se úplně, co už r. 1872 řekl
Engels ve svých statích o bytové otázce.
Pak nesmíme zapomenouti ještě na druhý
moment, na to, že ruku v ruce s ochranou nájemníků
šla podpora stavebního ruchu. Z podpory stavebního
ruchu měli ohromný prospěch podnikatelé
hospodářsky silní, a to v době ohromné
nejistoty, lability měny v době stoupání
cen stavebních hmot, v době velikého risika
stavebního podnikání; v této době
dostávali u nás bohatí, zámožní
stavební podnikatelé záruky, podpory státu,
až do 50 let osvobození od domovní daně
se všemi přirážkami, výhody poplatkové,
stavební úlevy a na druhé straně měli
neobmezené možnosti stanoviti nájemné
podle své libosti, zcizovati domy za libovolných
podmínek. A toto všechno bylo málo?
Druhý argument, který se uvádí pro
zrušení, odbourání ochrany nájemníků.
Horlí se proti "vázanému bytovému
hospodářství", ale prosím, jakým
právem horlí proti vázanému hospodářství
bytovému, které má chránit pouhou
střechu chudákům nad hlavou, jakým
právem proti němu horlí ti, kdož vázaným
hospodářstvím lihovým, cukerním,
obilním monopolem na jedné straně hromadí
zisky a na druhé straně vyhladují a ožebračují
pracující lid. (Posl. Dubický: My jsme
vám už řekli ve výboru, jaký
je rozdíl v tom vázaném hospodářství!)
Žádný rozdíl, vždycky si mažete
kapsy! (Potlesk komunistických poslanců.) Říká
se, že prý likvidací ochrany nájemníků
se oživí stavební činnost. Ale důvod
katastrofálního poklesu stavební činnosti,
ten vězí úplně jinde než ve vázaném
bytovém hospodářství. Vězí
především v absolutním nedostatku obnovování,
rozšiřování výrobního
aparátu. Když u nás leží 50% výrobního
aparátu ladem, jaképak potom podnikání,
jakápak potom stavební činnost. Druhý
důvod je stlačování životní
úrovně všem pracujícím vrstvám.
Či myslíte, když zbavíte nemajetné
ochrany nájemníků, že se budou horempádem
stěhovat do nějakých nových domů
a bytů? Nebudou se stěhovat, poněvadž
prostě na to nemají. A i zde platí: zvýšiti
životní úroveň, umožniti, zvýšiti
konsumaci pracujících tříd, a pak
je možno počítati i se zvýšením
poptávky po bytech. Ale cestou snižování
mezd, cestou kartelů, syndikátů, monopolů,
cestou zvyšování cen, zvyšování
racionalisace, rozmnožování řad nezaměstnaných,
touto cestou k oživení stavební činnosti
nedospějete. Stejně tak bezúspěšným
zůstane snížení úrokové
míry. Co by zde snad mohlo prospět ale velmi podmínečně
- stavební činnosti, to se kompensuje vyháněním
cen stavebních hmot do výše kartely.
Jako třetí argument se uvádí, že
je nedostatek kapitálu. Pánové, kapitálu
je všude na všech stranách dosti. Podívejte
se do takové Hypoteční banky, ta má
dnes 200 mil. Kč k disposici na stavební úvěr.
Podívejte se do Zemské banky, do spořitelen,
tu by bylo stamilionů a je stamilionů k disposici
na stavební úvěr. Ale nikdo stavební
úvěr nechce, stavební podnikatelé
nestojí o tento úvěr.
A hlavní důvod: nízká kupní
síla, která nezajišťuje potom rentabilitu
stavebního podnikání. A druhý důvod:
Kartely zdražují materiál, takže je tím
rentabilita ještě více ohrožena. Ale peníze
jsou tu, leží ladem, a když soukromý podnikatel
nechce, tak, prosím, je tu stát. Co brání
státu uzavříti, řekněme malou
cifru, půjčku jedné miliardy Kč? Banky,
spořitelny rády uvolní kapitál na
4%, stát ať staví byty, ať dá příležitost
stavěti obcím a okresům byty a odpomůžeme
aspoň částečně bytové
nouzi. Ale stát nesmí. Proč nesmí?
Proto, že by tu konkuroval soukromým podnikatelům,
kteří čekají, až bude málo
bytů, až budou růst činže, aby
potom mohli stavěti a měli zaručenu rentabilitu
svého podnikání.
Jako další argument pro odbourání ochrany
nájemníků se uvádí zájem
malých vlastníků domů. Vždyť,
pánové, tyto domy malých vlastníků
již byly z ochrany v menších městech dávno
vyloučeny. A ve velkých městech nejde právě
o tyto malé vlastníky domovního majetku.
Vy se jenom za tyto malé vlastníky domovního
majetku schováváte, abyste chránili vlastníky
velkých činžáků a jejich zájmy
a zisky. My jsme pro to, aby se malým vlastníkům
domů ulevilo. Snižte jim činžovní
daň, přeřaďte je z činžovní
daně do domovní daně třídní,
uvalte daň na luxusní byty a pomozte tak malým
vlastníkům domovního majetku. Ale to nechcete,
poněvadž vám nejde o malé vlastníky,
vám jde o ochranu vlastníků velkých
činžáků, o jejich zájmy vám
běží. (Posl. Dubický: Ty jsou uvolněny
již dávno, ale ti malí trpí!)
Všechny tyto argumenty, ať se jimi poukazuje na ochranu
nájemníků jako na jednostranné zařízení,
ať se jimi dokazuje možnost rozmachu stavebního
ruchu v důsledku zhoršení a odbourání
ochrany nájemníků, ať se jimi dovoláváte
nedostatku kapitálu, nebo ať již je to ten argument
o zdánlivé ochraně drobných držitelů
domovního vlastnictví, tyto všechny argumenty
mají zastříti jenom jednu skutečnost:
Nový útok reakce na životní úroveň
pracujících, na zbytek popřevratových
vymožeností. A tento útok soustředěné
reakce, národního sjednocení, pravého
křídla agrární strany provádějí
s sebou zástupci živnostenské strany. To není
politika drobných živnostníků a obchodníků,
ale politika finančního kapitálu, politika
velkostatkářů, kterou tato strana vydává
na pospas existenci drobných živnostníků
kartelům a monopolům, a nyní zrušením
ochrany nájemníků a malých provozoven
znovu vede tyto drobné živnvostníky pod nůž
finančního kapitálu.
Ale tento útok na vymoženosti dělnické
třídy by nebyl ani možný bez souhlasu
zástupců vládních socialistických
stran. Ti dobře vědí, v čem je zlo.
Vědí, že se opět zhoršuje životní
úroveň pracujících. Uvádějí
argumenty proti postupu reakce, horlí proti ní,
říkají, že svádějí
tuhé boje ve sněmovních výborech,
ale na konec pro zhoršení, pro odbourání
ochrany nájemníků hlasují. Trvají
bohužel ještě stále na souručenství
s kapitálem, trvají bohužel stále ještě
na politice věčného ustupování,
kapitulace před buržoasií. Podvazují,
tříští ohromné síly dělnické
třídy. A přece osudy ochrany nájemníků,
těch 20 novel za nějakých 15 let přece
jsou velmi jasným, názorným, přesvědčivým
argumentem, jak tato politika vede dělnickou třídu
od 5 ke 4, jak posiluje reakci v nových a nových
pokusech o útok na dělnickou třídu.
My komunisté odmítáme s největší
ostrostí odbourání ochrany nájemníků
a osnovu o stavebním ruchu považujeme zejména
v této souvislosti a v dnešní situaci za naprosto
nedostatečnou. Jsme proti jakémukoliv zhoršení
ochrany nájemníků, naopak se dožadujeme
zlepšení této ochrany pro zbidačené
vrstvy a pro nezaměstnané. Dožadujeme se, aby
nájemné za nezaměstnané, za omezeně
pracující, jichž týdenní příjem
nepřesahuje 70 Kč, bylo placeno z veřejných
prostředků na účet bohatých.
Dožadujeme se, aby byly stanoveny dostupné maximální
ceny i v novostavbách pro nezámožné.
Žádáme ochranu kolonistů a rozšíření
ochrany nájemníků na domovníky, uzákonění
jejich nároku na zdravý a bezplatný byt.
Ve věci stavebního ruchu znovu opakujeme návrh,
který jsme již předložili na podzim při
projednávání známé resoluce
v soc. politickém výboru, návrh, který
je také obsažen v našem hospodářském
plánu. Nepodnikají-li stavební činnost
soukromí podnikatelé, stagnuje-li úplně
stavební činnost u nás, prosím, ať
se podnítí stavební činnost velkými,
velkorysými investičními pracemi státu
a veřejných korporací, ať stát
vypíše investiční půjčku
4% splatnou do 30 let za účelem provádění
velkých veřejných prací vůbec,
ať obytných domů, ať staveb silnic, ať
staveb sloužících k veřejnému
blahu a prospěchu.
Tento návrh jsme nestavěli jenom my, s tímto
návrhem souhlasily i jiné strany, i strany socialistické.
Návrh při této příležitosti
opakujeme. Tato půjčka investiční
nechť je půjčkou nucenou, ať jsou nuceni
tuto investiční půčku upsati bohatí
s kapitálem nad 500.000 Kč, ať jsou povinni
z takovéhoto majetku upsati půjčku 3 až
7% ze svého majetku. Takovýmto způsobem by
se opatřilo podle našich výpočtů
3.400,000.000 Kč jen na nucené půjčce
a s dobrovolnými úpisy na 4 1/2 miliardy Kč.
A za tyto 4 1/2 miliardy Kč mohou býti desetitisíce
a desetitisíce dělníků zaměstnány
na investičních pracech. A nové desetitisíce
mohou býti zaměstnány při výrobě
materiálu potřebného k provádění
veřejných prací.
Celá umořovací služba takovéto
investiční půjčky by činila
nějakých 260 mil. Kč ročně.
Nám je jasno, že problém rozvinutí skutečné
stavební činnosti na všech polích a
zejména se strany veřejných svazků
je nerozlučně spjat s oddlužením obcí.
I toto oddlužení je možno.
Je možno převzíti z 11 miliardového
zadlužení obcí nějakých neúnosných
5 miliard cestou oddlužovacího řízení.
Žádáme dále okamžitá rázná
opatření proti zdražovací politice kartelů
stavebních hmot a zdanění jejich zisků.
Žádáme zabavení stavebních hmot,
které leží u kapitalistů ladem, za režijní
ceny. Ať se těchto částek použije
k vyúčtování daňových,
přirážkových a poplatkových nedoplatků
u těchto kapitalistů. Žádáme
širokou volnost obcí a obecně prospěšných
korporací k vyvlastňování pozemků
kapitalistů a velkostatkářů za základní
ceny.
Je-li řeč o tom, jak skutečně podporovati
stavební ruch, jak pomoci nejen stavební činnosti
vůbec, nýbrž zejména stavbě obytných
bytů pro nemajetné, konstatuji, že je potřebí
vydatného zdanění spekulačních
zisků ze stavebních pozemků a použíti
výnosu z toho ke stavbě levných bytů
pro nebydlící a špatně bydlící.
Je potřebí zdaniti luxusní byty a použíti
výnosu tohoto zdanění k stejnému účelu.
Je v daleko větší míře potřebí
učiniti opatření pro poskytování
státních, obecních a okresních pozemků
drobným stavebníkům za levný peníz.
Pokud jde o otázku regresu, prohlašuji, že jsme
proň, ale ať vracejí a splácejí
ti, kteří na to mají, kteří
se stavebním ruchem na účet veřejných
prostředků, na účet státu,
obohatili. Ať splácejí a vracejí majitelé
vil, kteří si postavili své nádherné
vily za státní záruky a podpory. Ať
vracejí a splácejí soukromí stavebníci,
kteří vybírali nájemné tak
vysoké, že zdražení stavebního
nákladu snadno a brzy amortisovali. Ať platí
soukromí stavebníci, kteří ve formě
stavebních příspěvků vybrali
od nájemníků celý stavební
náklad nebo podstatnou jeho část a státní
podporu při tom strčili jako čistý
zisk do kapsy a ještě k tomu měli za krátkou
dobu celou stavbu amortisovánu. Ale regres nesmí
za žádných okolností postihnouti nemajetné,
nesmí míti za následek zvýšení
činží ani v obecních, ani v družstevních
domech, nesmí připraviti chudé o vklady,
na které si sami po případě vypůjčili,
nesmí vyháněti nemajetné z bytů,
nesmí jim bráti střechu nad hlavou a připraviti
je o jejich malé domky.
Místopředseda Taub (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že jeho řečnická
lhůta vypršela.
Posl. dr Jar. Dolanský (pokračuje): Požadavky,
které komunistická strana jménem a v zájmu
statisíců nájemníků a nebydlících,
v zájmu celé dělnické třídy,
drobných živnostníků a všech pracujících
vrstev vytyčuje, neznamenají arciť konečné
řešení bytové otázky; toho jsme
si vědomi. Ale tyto požadavky mohou býti uskutečněny
ještě v těchto hospodářských
a sociálních řádech, a jejich uskutečnění
je s to, aby zmírnilo hroznou bídu, do které
dnešní stav bytové otázky vhání
pracující lid, a aby tím zároveň
zlepšilo jeho životní úroveň. Tyto
a takové požadavky nelze arciť uskutečniti
v žádném spolku s finančním kapitálem
a s reakcí. Jen společný postup všech
dělníků, všech dělnických
organisací, celých dělnických stran,
jen jednotná fronta dělníků a široká
lidová fronta je s to, aby zabránila tomu,aby útok
reakce, jejž znamená tato osnova, odbourávající
ochranu nájemníků, byl i po odhlasování
této osnovy sněmovnou zmařen. Jednotná
fronta a široká lidová fronta přivodí
změnu v mocenském poměru sil u nás,
srazí reakci na kolena a otevře cestu k vítězství
dělnické třídy. A teprve vítězná
dělnická třída ve svazku s pracujícími
rolníky, za podpory ostatních pracujících
vrstev rozřeší definitivně bytovou otázku,
onu otázku, kterou kapitalismus řešiti není
s to. To prvé, co vítězná dělnická
třída ve svazku s rolníky, za podpory nejširších
pracujících vrstev učiní, je, že
vyvlastní velký domovní majetek a rozdělí
racionelně všecky po ruce jsoucí místnosti
mezi pracující, aby ulehčila nejdříve
tísnivým bytovým poměrům; povznese
dále k netušenému rozmachu výrobní
síly, odstraní rozdíl mezi městem
a vesnicí, přetvoří radikálně
města a s povznesením životní míry
dělníků a všech pracujících
povznese zároveň bytovou kulturu. (Potlesk komunistických
poslanců.)