Složení těchto institucí je v hlavních
rysech obdobné. Zpravidla je tu
a) rada rozhodující, kterou tvoří
členové vlády; předsedou je buď
přímo hlava státu nebo předseda vlády,
b) rada přípravná, která se skládá
ze zástupců různých ministerstev a
jiných úřadů, po případě
i představitelů velkých sdružení
technických a hospodářských, jakož
i vynikajících vědeckých a kulturních
pracovníků,
c) generální sekretariát rady, který
soustřeďuje a koordinuje práce rady přípravné
a sleduje, jak jsou prováděna rozhodnutí
nebo nařízení rady rozhodující.
Obdobná organisace byla zavedena vládním
usnesením a má býti nyní upravena
přímo zákonem i u nás. Jako řídící
orgán ve věcech obrany státu, dotýkajících
se kompetence několika ministerstev, je Nejvyšší
rada obrany státu, a jejímž úkolem je
soustavně pečovati o náležité
zabezpečení obrany státu, a to jak v době
mírové, tak i za mobilisace a ve válce.
Po této stránce jí přísluší
jednati a usnášeti se zejména o přípravě
potřebných hospodářských opatření
pro brannou pohotovost státu ve výrobě, oběhu
a spotřebě statků, o směrnicích
pro opatření a přidělování
pracovníků, o směrnicích pro finanční
hospodaření, o úpravě dopravní
sítě s hlediska obrany státu o přípravách
mobilisace dopravních prostředků, a o plánu
ochrany země proti všemu, co by obranu státu
oslabovalo, poškozovalo nebo mařilo, o plánu
ochrany obyvatelstva proti zásahům vnějšího
útoku, o směrnicích, jak se mají při
výchově uplatniti zájmy obrany státu,
a o podílu, v jakém jsou jednotlivá odvětví
státní správy povinna pracovati o provedení
a zajištění plánů, směrnic
a příprav na obranu státu. Vedle toho je
Nejvyšší rada obrany státu povolána
jednati též o zásadních věcech,
týkajících se branné moci, které
jí ministr nár. obrany pro jejich mimořádný
dosah předloží k přezkoumání
před tím, než je a učiní předmětem
jednání vlády ve sboru, anebo které
jí k přezkoumání přikáže
vláda. a Předsedou a Nejvyšší rady
obrany státu je předseda vlády; ostatní
členy Nejvyšší rady z členů
vlády jmenuje a je odvolává president republiky
na návrh předsedy vlády. Jednání
Nejvyšší rady se zúčastní
jako odborníci z oboru vojenského vždy gen.
inspektor branné moci a náčelník hlavního
štábu; za branné pohotovosti státu se
účastní jednání této
a rady jako odborník z oboru vojenského hlavní
velitel. Předseda Nejvyšší rady může
k jednání rady povolat odborné poradce i
z jiných oborů.
President republiky - též se zřetelem ke svému
postavení jako vrchní velitel branné moci
a- má právo svolat Nejvyšší radu
obrany a státu, býti přítomen jejímu
jednání, jí předsedati a vyžádati
si od ní zprávu o kterékoli věci,
náležející do oboru její působnosti.
Jako pomocný orgán je přidělen Nejvyšší
radě meziministerský sbor obrany státu, který
je složen ze zástupců předsednictva
min. rady, všech ministerstev a kanceláře presidenta
republiky. Meziministerský sbor pracuje v odborných
komisích, v nichž zasedají zástupci
ministerstev na věci největší zájem
majících. Podle povahy věci se přibírají
k jednání komise i odborníci z kruhů
průmyslových, hospodářských,
vědeckých atd. jako odborní poradci. Podle
dosavadního uspořádání má
meziministerský sbor celkem 7 komisí, a to komisi
právní, komisi pro zemědělské
otázky a zásobování předměty
denní výživy, komisi pro otázky výroby
průmyslové, komisi pro věci dopravy, komisi
pracovních sil, komisi finanční a komisi
všeobecnou a koordinační.
Pomocnou službu pro Nejvyšší radu obrany
státu i pro meziministerský sbor obrany státu
vykonává generální sekretariát
obrany státu s generálním sekretářem
v čele. Zde se soustřeďují, sledují
a připravují všechny otázky, které
mají býti v meziministerském sboru obrany
státu a v Nejvyšší radě obrany
státu projednány. Tento generální
sekretariát je zřízen zatím u ministerstva
nár. obrany a přičlenění má
zůstati i po schválení zákona u jmenovaného
ministerstva. Generální sekretariát obrany
státu je dosud složen jen z vojenských pracovníků,
přidělených vojenskou správou. Osnova
však stanoví, že se mu mají přiděliti
na dobu potřeby i občanští pracovníci
ze státních zaměstnanců jiných
úřadů a podniků na základě
vládního usnesení, jež o tom vláda
učiní.
Hlava III má velmi významná ustanovení
o podnicích důležitých pro obranu státu.
Sem patří jednak podniky, ústavy a zařízení,
které vláda určí generálně
nařízením za podniky důležité
pro obranu státu. Budou to skupiny podniků, ústavů
a zařízení, které se budou pokládat
za důležité pro obranu státu, aniž
bylo třeba je výslovně za takové podniky
nějakým individuálním aktem prohlašovati.
Vedle toho budou podniky důležitými pro obranu
státu též ony podniky, ústavy a zařízení,
které ministerstvo nár. obrany individuálně
v dohodě s věcně příslušným
ministerstvem za takové podniky prohlásí.
Podniky důležité pro obranu státu podrobuje
osnova zvláštním ustanovením, jež
mají za účel zabezpečit splnění
úkolů, které budou od nich v zájmu
obrany státu požadovány.
Obzvláštní důraz se tu klade na státní
spolehlivost držitelů těchto podniků,
jakož i členů jejich správních,
dozorčích a revisních orgánů.
Státní spolehlivost bude zjišťována
již při zřizování podniku důležitého
pro obranu státu, resp. v době, kdy se někdo
o udělení koncese nebo povolení k provozování
takového podniku uchází. Žadateli, kterého
okresní nebo státní policejní úřad
označí za státně nespolehlivého,
nemůže býti koncese nebo povolení k
provozování podniku důležitého
pro obranu státu uděleno.
Zjistí-li se pak státní a nespolehlivost
u držitele podniku, kterému byla již koncese
nebo povolení k provozování podniku důležitého
pro obranu státu udělena, teprve dodatečně,
vydá o tom okresní (státní policejní)
úřad rozhodnutí, proti němuž
může držitel podniku podat odvolání,
o němž rozhoduje zvláštní senát,
zřízený u zemského úřadu
a složený z předsedy ustanoveného ministerstvem
vnitra a ze 2 členů, z nichž jednoho ustanovuje
ministerstvo nár. obrany a druhého ministerstvo
obchodu, resp. jde-li o podnik náležející
do oboru působnosti některého jiného
ministerstva, toto ministerstvo. (Výkřiky posl.
Vallo.)
Je-li držitel podniku pravoplatně označen za
osobu státně nespolehlivou, je povinen ve stanovené
lhůtě ustanoviti za sebe vyhovujícího
provozovatele podniku, a nevyhoví-li takovému příkazu,
může mu být odňata koncese nebo jiné
oprávnění, vztahující se k
provozování podniku, a třeba-li, může
býti dokonce jeho podnik vzat na dobu potřeby do
vnucené správy.
Obdobná opatření lze učinit i pokud
jde o členy správních, dozorčích
a revisních orgánů podniků důležitých
pro obranu státu, bylo-li o nich pravoplatně zjištěno,
že jsou osobami státně nespolehlivými.
Podobným způsobem bude možno zakročit
i proti zaměstnancům podniků důležitých
pro obranu státu, které okresní (státní
policejní) úřad označí za státně
nespolehlivé. Z rozhodnutí tohoto úřadu
se bude moci postižený zaměstnanec odvolati
k senátu, zřízenému u zemského
úřadu, jehož předsedou bude zástupce
určený ministerstvem vnitra a jehož jedním
členem bude zástupce ustanovený ministerstvem
nár. obrany a druhým členem zástupce
ustanovený ministerstvem soc. péče. Půjde-li
pak o zaměstnance z oborů hornictví nebo
o zaměstnance železniční, rozšíří
se odvolací senát o dalšího člena,
jímž bude zástupce ustanovený ministerstvem
veř. prací nebo ministerstvem železnic.
Rozhodnutí, jímž bude zaměstnanec podniku
důležitého pro obranu státu pravoplatně
označen za osobu státně nespolehlivou, je
dostatečným důvodem k rozvázání
pracovního poměru, a zaměstnavatel musí
s takovým zaměstnancem okamžitě pracovní
poměr rozvázat. Kdyby tak neučinil, může
býti na jeho podnik uvalena vnucená správa.
Při této příležitosti, velectěná
sněmovno, nutno zdůrazniti, že tato opatření
nesměřují proti příslušníkům
nečeskoslovenských národností a že
kriteriem státní nespolehlivosti není a nemůže
býti příslušnost k určité
národnosti. Státní nespolehlivost bude a
musí býti posuzována s hlediska samostatného,
t. j. půjde tu jediné o to, jde-li o osobu s hlediska
státního nespolehlivou, při čemž
je nerozhodno, ke které národnosti osoba ta patří.
Do vládního návrhu bylo pojato po té
stránce velmi důležité vymezení,
a to do §u 19, odst. 9, v němž byly uvedeny některé
případy, ve kterých lze pokládati
jednotlivce za státně nespolehlivé. Z tohoto
vymezení je zjevno, že tu musí jíti
o osoby, které jsou nespolehlivé opravdu s hlediska
státního, a že příslušnost
k určitému jazyku, náboženství
nebo rase je při posuzování státní
nespolehlivosti nerozhodná.
Zvláštní pozornost věnuje osnova též
zaměstnávání cizinců v podnicích
důležitých pro obranu státu. V takových
podnicích smějí býti cizinci zaměstnáváni
jen s předchozím souhlasem vojenské správy,
která může jednou daný souhlas kdykoli
bez udání důvodů odvolat, načež
je zaměstnavatel povinen s dotčeným cizincem
pracovní poměr s okamžitou účinností
rozvázat.
O žádosti za udělení státního
občanství cizincům, zaměstnaným
v podnicích důležitých pro obranu státu,
má podle osnovy rozhodovat příslušný
státoobčanský úřad po slyšení
vojenské správy.
Vedle uvedených omezení a povinností mají
podniky důležité pro obranu státu ještě
některé povinnosti další, tak zejména
lze jim uložit povinnost činiti hlášení
o výrobě a výrobním zařízení,
o zásobách surovin, polotovarů i hotových
výrobků, o zásobách a spotřebě
paliv a pohonných hmot, o zaměstnancích,
o možnostech přeměny mírové výroby
na válečnou, jakož i o všech jiných
okolnostech důležitých pro obranu státu.
Může jim býti uložena povinnost udržovat
určité zásoby surovin, polotovarů
a hotových výrobků, paliv, pohonných
a provozních hmot a, třeba-li, i povinnost zřídit
nebo udržovat stroje, zařízení a nástroje
potřebné k válečné výrobě.
Jsou povinny pečovat o to, aby nebyla vyzrazena tajemství
významná pro obranu státu, a zamezit vstup
do podniku nebo jednotlivých jeho částí
nepovolaným osobám, zvláště jsou-li
cizinci.
Mezi podniky důležitými pro obranu státu
tvoří zvláštní kategorii t. zv.
podniky registrované. Budou to podniky, které se
zapíší do zvláštního neveřejného
seznamu vedeného u ministerstva nár. obrany, a to
buď na svoji žádost, nebo - v případech
v osnově uvedených - i bez takové žádosti,
usnese-li se na tom vláda, resp. rozhodne-li tak za branné
pohotovosti státu ministerstvo nár. obrany.
Registrovaným podnikům jsou uloženy vedle ostatních
povinností, které postihují a všechny
podniky důležité pro obranu státu ještě
některé povinnosti a omezení další,
poněvadž tu jde o podniky pro obranu státu
zvláště významné.
Významná jsou ustanovení osnovy, věnovaná
pohraničnímu pásmu.
Je nesporné, že s hlediska obrany státu a s
hlediska státní bezpečnosti třeba
věnovat zvýšenou pozornost pohraničnímu
pásmu. Třeba počítat s tím,
že příští válka se začne
náhlým přepadem. Tím nabývá
mimořádné důležitosti pohraniční
pásmo jakožto území přepadové
a vstupuje tím do popředí všech opatření,
která stát činí buď pro případ
mimořádného územního ohrožení
nebo pro dobu míru za účelem nutné
prevence.
Pohraničním pásmem rozumí osnova území
při státních hranicích, jehož
územní rozsah bude stanoven vládním
nařízením. Podle důvodové zprávy
se zamýšlí určiti pohraniční
pásmo tak, že má zahrnovati v sobě pruh
území ležícího při státních
hranicích, vymezený státními hranicemi
a přímými čarami vedenými v
hlavním směru hranic v úsecích nejvýše
po 300 km, jejichž vzdálenost od státních
hranic je nejméně 25 km. Bude tedy pohraniční
pásmo podle toho zahrnovati pruh území ležícího
při státních hranicích přibližně
v šířce 25 km.
V tomto pásmu je k provádění jakýchkoliv
staveb a horních děl, k zřízení
provozoven vyžadujících úředního
schválení a k udělení živnostenské
koncese nebo horního oprávnění potřebí
v rozsahu stanoveném vládním nařízením
předchozího souhlasu vojenské správy,
která může při udělování
souhlasu předepsati podmínky, za jakých má
býti stavba nebo horní dílo provedeno, provozovna
zřízena nebo koncese, po případě
horní oprávnění uděleno.
Stejného souhlasu je třeba k přeměně
lesní půdy v pohraničním pásmu
na jinou půdu a k přeměně jiné
půdy v tomto pásmu na půdu lesnín,
jakož i k těžbám, ke kterým je
třeba úředního povolení.
Rovněž se pamatuje na možnost, aby a nemovitosti
v pohraničním pásmu mohly býti v zájmu
obrany státu vyvlastněny.
O elektrických vedeních v pohraničním
pásmu stanoví osnova, že silnoproudá
elektrická vedení v tomto pásmu, zejména
pak ta, jež jdou přes státní hranice,
mohou býti přerušena a příslušná
technická zařízení v potřebném
rozsahu odklizena, aby se čelilo jejich zneužití
k účelům nedovoleného zpravodajství.
Cizinci se mohou v pohraničním pásmu usaditi,
resp. tam pobývati na základě povolení
k pobytu podle zákona č. 52/1935 Sb. z. z. a n.,
které jim může býti uděleno jen
se souhlasem vojenské správy. (Výkřiky
posl. Vallo. - Místopředseda Taub zvoní.)
Právě uvedené omezení v nabývání
práv k nemovitostem platí pro cizince nejen v pohraničním
pásmu, nýbrž i v obvodu opevněných
a jiných pro obranu státu důležitých
míst. (Výkřiky posl. Vallo.) Taková
opatření, pane kolego, mají všechny
státy a má je i sovětské Rusko. (Výkřiky
posl. Vallo.)
Místopředseda Taub (zvoní): Prosím
o klid.
Zpravodaj posl. David (pokračuje): Důvodová
zpráva má velmi zevrubný přehled,
jak je tato věc upravena v zákonodárstvích
jiných států. Z tohoto přehledu je
zjevno, jak pozadu zůstala v této věci naše
republika, která až dosud tuto věc výslovně
upravenu nemá.
Tuto mezeru mají odstraniti příslušná
ustanovení předložené osnovy. Podrobná
ustanovení, která jsou této věci v
osnově věnována, jsou vybudována na
systému evidenčním, spojeném s možností
likvidace nabytých práv.
Všem cizincům se ukládá povinnost oznámiti
práva nabytá k nemovitostem v pohraničním
pásmu nebo v obvodech s hlediska obrany státu zvláště
významných ve lhůtě šestinedělní,
počínající dnem nabytí práva,
zemskému úřadu, který se souhlasem
vojenské správy buď toto oznámení
vezme se souhlasem na vědomí - a tím projeví
souhlas s tím, aby cizinci právo k nemovitosti nabyté
zůstalo anebo uloží nabyvateli práva
omezení a podmínky, anebo nařídí,
aby toto právo převedl na naše státní
příslušníky, a nevyhoví-li daným
příkazům, nařídí úřední
likvidaci nabytých práv, jejich zpeněžení.
Osnova o obraně státu se tedy nestaví na
stanovisko absolutní nezpůsobilosti cizinců
nabývati nemovitostí u nás, jak je tomu v
některých státech jiných, nýbrž
zavádí pro cizince omezení v právu
nabývati nemovitostí jen v pohraničním
pásmu a v obvodech vojensky významných, a
to v tom smyslu, že sice mohou míti takové
nemovitosti a práva k nim, avšak jen tehdy, když
zemský úřad se souhlasem vojenské
správy projeví s tím souhlas.
To, co platí o cizincích, má platiti podle
osnovy zákona i o osobách právnických
a o jiných sdruženích osob nebo majetku. To
odůvodňuje osnova tím, že bylo velmi
obtížno najíti přesné rozeznávací
měřítko, podle něhož by bylo
lze vymeziti pojem "cizí" právnické
osoby nebo podobné kolektivity osob nebo věcí.
Měřítko, které by se připínalo
na účast kapitálovou anebo na momenty personální,
bylo by velmi labilní a po praktické stránce
uskutečnitelné jen se značnými potížemi.
Vzhledem k tomu podrobuje osnova vylíčenému
režimu vedle cizinců všechny právnické
osoby a podobná sdružení osob nebo majetku,
pokud nejsou za dosahu tohoto ustanovení výslovně
vyňata buď již zákonem samým, anebo
pokud nebudou vyňata vládním nařízením
nebo konkretním úředním rozhodnutím.
Nemalou pozornost věnuje osnova též stavbám
důležitým pro obranu státu. Majíc
na zřeteli nutnost zachovati v potřebné tajnosti
jejich zařízení a uspořádání,
zavádí osnova účelnou centralisaci
a koncentraci, aby kruh osob zasvěcených do podrobností
toho nebo onoho stavebního projektu byl co možná
nejmenší.
Úplně zvláštní postavení
přiznává osnova opevňovacím
a jiným obranným stavbám vojenským,
které jakožto stavby reservátní vyjímá
úplně z normálních předpisů
stavebních a živnostenských a podrobuje je
výlučně pravomoci vojenské správy.
Ta vydává všechny pokyny pro jejich přípravu,
budování a udržování a provádí
v nich též potřebný dozor po všech
stránkách, zejména též pokud
jde o dozor orgánů živnostenské inspekce.
To, co platí o opevňovacích a jiných
obranných stavbách, má platiti i o jiných
zařízeních pro obranu státu zvláště
důležitých, na př. o provozovnách
k výrobě některých válečných
prostředků, ovšem a usnese-li se o nich Nejvyšší
rada obrany státu, že je třeba klásti
je na úroveň stavbám opevňovacím
a jiným obranným zařízením.
Osnova se zmiňuje dále o vynálezích
důležitých pro obranu státu, provádějíc
po té stránce potřebné doplnění
a novelisaci dosud platného patentního zákona.
Jde tu hlavně: a) o zabezpečení, aby zdejší
vynálezy důležité pro obranu státu
neunikaly do ciziny, ba naopak, aby byly výhodně
zužitkovány pro účely obrany státu;
b) aby bylo zajištěno utajení vynálezů
důležitých pro obranu státu, a c) aby
bylo umožněno užívati takových
vynálezů v zájmu obrany státu i podniky
důležitými pro obranu státu.
Osnova pamatuje dále, vedle jiných věcí,
též na potřebná opatření
v oboru elektrických podniků, dorozumívacích
zařízení, fotografických přístrojů
a snímků, zařízení důležitých
pro obranu státu, upravuje nově ustanovení
o nedovoleném zpravodajství a má nová
ustanovení o vývozu, dovozu a průvozu zbraní,
střeliva a některých jiných předmětů
válečného materiálu.
Všechna tato nová ustanovení jsou vedena snahou
uplatnit zájmy obrany státu ve všech těchto
oborech a přizpůsobit platný právní
řád tak, aby bylo lze uskutečnit, čeho
v zájmu obrany státu, a to již v době
mírové, je potřebí.
To, o čem byla až dosud řeč, platí
již v dobách mírových, takže dotčená
ustanovení budou platiti ihned, jakmile zákon nabude
účinnosti.
V následující hlavě V má osnova
zákona velmi podrobná ustanovení, věnovaná
tomu, co má platit za branné pohotovosti státu.
Tímto pojmem se rozumí doba, která počíná
vyhlášením mobilisace, prohlášením
válečného stavu nebo vypověděním
války a končí dnem, který určí
vláda.
V této době se musí obrana státu rozvinout
v plné své šíři a po všech
možných stránkách. V této době
každý, kdo není zavázán k účasti
v obraně státu a v její přípravě
podle jiných ustanovení předložené
osnovy zákona anebo jiných ustanovení, na
př. podle branného zákona, povinen je k osobní
účasti nebo k jiné součinnosti při
obraně státu a k její podpoře a lze
mu v zájmu obrany státu uložit jakékoliv
omezení a požadovat věcný prostředek,
čímž se rozumí vše, čeho
lze užíti k potřebám branné moci,
obyvatelstva nebo k jiným účelům obrany
státu.
Osnova nečiní tu rozdílu mezi jednotlivými
zavázanými subjekty. Ukládá jim povinnosti
sice velmi tíživé, avšak rovnoměrně
a tudíž také spravedlivě. (Výkřiky
posl. Vallo.)
Po stránce osobní upravuje osnova především
t. zv. pracovní povinnost, jíž rozumí
povinnost osob zaměstnaných v určitých
oborech práce, setrvat v zaměstnání,
plnit řádně a svědomitě své
povinnosti a zdržet se všeho, co by mohlo znesnadnit
nebo ohrozit účel dotčeného oboru
práce.
Osoby vázané pracovní povinností jsou
povinny konat své práce i mimo místo svého
pravidelného zaměstnání a, třeba-li,
jsou povinny konat i takové úkony, které
nenáležejí k jejich pravidelnému zaměstnání.
(Výkřiky posl. Vallo.)