Úterý 28. dubna 1936

Zpravodaj posl. David (pokračuje): Pracovní poměr osob vázaných pracovní povinností může býti ukončen jen se svolením státních dozorčích úřadů.

K stanovení pracovních podmínek a zejména pak k určení mezd a platů, přihlížejíc k celkovým hospodářským a pracovním poměrům za branné pohotovosti státu, jakož i ke vzdělání a pracovnímu výkonu jednotlivých zaměstnaneckých kategorií a k nabytým právům, budou zřízeny zvláštní pětičlenné rozhodčí komise, z nichž předsedou je soudce z povolání, ustanovený k tomu ministerstvem spravedlnosti, dvěma členy jsou zástupci zaměstnavatelů a dvěma členy zástupci zaměstnanců z dotčeného hospodářského odvětví. (Výkřiky posl. Vallo. - Místopředseda Taub zvoní.)

Dále upravuje osnova povinnosti veřejných zaměstnanců a osob zaměstnaných ve veřejné dopravě za branné pohotovosti státu a stanoví potřebné sankce proti těm, kdož hrubě poruší své povinnosti. (Výkřiky posl. Vallo.) Takoví zaměstnanci budou moci být za branné pohotovosti státu odstraněni ze služby okamžitě, aniž musilo předcházet disciplinární nebo kárné řízení. Zavádí se tu tedy právní úprava, která platila za světové války pro zaměstnance železnic, pošt a státních tiskáren. Není důvodu, aby platnost těchto ustanovení byla obmezována jen na právě uvedené zaměstnanecké kategorie, nýbrž je třeba, aby tato platnost byla neobmezená, vztahujíc se na všechny veřejné zaměstnance a na zaměstnance ve veřejné dopravě.

Vedle toho upravuje osnova též povinnosti veřejných funkcionářů samosprávy místní i zájmové, volených i jmenovaných, aby byla zabezpečena řádná a pravidelná činnost této samosprávy.

Na to pak upravuje osnova povinnost k osobním úkonům za branné pohotovosti státu, tedy věc, o níž až dosud jednala příslušná ustanovení o osobních úkonech, obsažená v zákonech o válečných úkonech.

K osobním úkonům mohou býti povolány všechny osoby, které nejsou výslovně osvobozeny. Ježto lze i ženy s úspěchem upotřebit k některým úkonům, na př. ve službě ošetřovatelské, k pracím v některých továrnách, k některým úkonům v obraně protiletecké a pod., poskytuje osnova možnost přidržet k osobním úkonům, k nimž jsou způsobilé, i ženy, s vyloučením těch, které se starají o nedospělé děti, nebo jsou těhotné, nebo od jejichž slehnutí neuplynuly ještě 3 měsíce. (Výkřiky posl. Machačové.) Vedle toho stanovila ještě osnova, že ženy mají býti povolávány co možná jen k takovým úkonům, k nimž jsou svým obvyklým zaměstnáním, povoláním způsobilé, a že má být přihlíženo k tomu, aby povolání žen k osobním úkonům nebylo na újmu plnění jiných závažných úkolů, které mají, zejména jako ženy pečující o domácnost. (Předsednictví převzal místopředseda Košek. - Posl. Vallo: My sme pre obranu, ktorá však dáva práva robotníctvu, nie pre obranu, ktorá im tieto práva bere!)

Pane kolego, měl byste si uvědomiti, že vy, komunisté, měli byste míti především zájem také aspoň na tom, abychom byli připraveni pro obranu státu, poněvadž, jak asi aspoň víte, máme smlouvu s Ruskem o vzájemné pomoci. Tedy i Rusku záleží na tom a musí záležeti, abychom měli dobrou armádu a aby celý náš hospodářský život pro obranu státu byl připraven. (Výkřiky poslanců strany komunistické. - Posl. Zeminová: V Ruku je povinná pracovní povinnost od r. 1930!)

K tomu lze dodat, že ženy lze přidržet k osobním úkonům i v jiných státech. Tak lze poukázat na německý zákon z r. 1935, podle něhož je za války každá německá žena povinna k úkonům pro vlast, dále na polský zákon z r. 1934, který přidržuje ženy k osobním úkonům přibližně ve stejném rozsahu jako osnova našeho zákona. Rovněž v Maďarsku a Rakousku lze přidržeti ženy k osobním úkonům ve službě samaritské a v občanské obraně protiletecké.

Po věcné stránce věnuje osnova pozornost především opatřování věcných prostředků, které se pro účely obrany státu za mobilisace a ve válce opatří tím, že se uloží jejich držitelům, aby je jako věcná plnění k účelům obrany státu za náhradu poskytli. I po té stránce upravuje osnova věci, které byly až dosud upraveny v platných zákonech o válečných úkonech.

Vedle všeobecných ustanovení o opatřování věcných prostředků má osnova některá zvláštní ustanovení, věnovaná věcným prostředkům pro obranu státu zvláště významným, a to zejména dopravním prostředkům, silnicím a cestám, vodám a vodním stavbám, poště a telegrafům, poštovním a jiným holubům, nemovitostem, ubytovacím a skladním prostorům, léčebným ústavům a zařízením, podnikům důležitým pro obranu státu, stravování osob a krmení zvířat, úschově a správě věcí.

O železnicích nemá osnova zákona výslovného ustanovení, nýbrž odkazuje po té stránce na příslušné ustanovení nového železničního zákona, v němž je na povinnosti drah vůči obraně státu pamatováno způsobem postačujícím.

Zvláštní pozornost věnuje osnova hospodářské organisaci za branné pohotovosti státu. Se zřetelem k nabytým zkušenostem se vyslovuje osnova ve prospěch státně řízeného (státního) hospodaření s věcnými prostředky, které třeba za mobilisace a války svěřiti co možná jen jednomu ústředí tak, aby bylo zabezpečeno promyšlené a plánovité hospodaření.

Tímto ústředím má podle osnovy býti nejvyšší úřad hospodářský, jenž se má zříditi jako zvláštní ministerstvo a má býti nejvyšším řídícím úřadem státně řízeného hospodaření za války. Jeho pravomoc se má vztahovati na ústřední správu státního hospodaření s všemi věcnými prostředky, leč by vláda u některých z nich učinila výslovnou výjimku a ponechala je anebo přikázala do oboru působnosti některého jiného ministerstva jakožto ministerstva hospodařícího. I v tom případě má však býti nejvyššímu úřadu hospodářskému vyhrazeno určování cen předmětů obhospodařovaných, ježto cenová politika za války, jako velmi důležitý regulativ ve státním hospodaření, musí býti nezbytně řízena s jednotného hlediska.

Jako druhé stolice mají ve věcech státního hospodaření fungovati v jednotlivých zemských oblastech zemské úřady a v první stolici ve svých obvodech jednotlivé okresní úřady, při čemž je pamatováno na to, aby obstarávání hospodářské agendy bylo v těchto úřadech co možná soustředěno ve zvláštních samostatných odděleních.

Spolupůsobnost obcí při státním hospodaření s věcnými prostředky má býti zajištěna zvláštními hospodářskými obecními výbory.

Osnova poskytuje též vhodný podklad ke zřízení hospodářských organismů, jimž bude svěřeno skutečné vykonávání hospodaření a jež je zamýšleno v podstatě ustaviti tak, aby hospodaření zbytečně nevybočovalo z rámce soukromohospodářských styků a obchodního podnikání. Prostřednictvím těchto hospodářských organismů bude stát prováděti přejímání (výkup) věcných prostředků, disponování jich do podniků je zpracovávajících nebo přímo do konsumních míst, proúčtování vykoupených a oddisponovaných zásob atd.

Osnova pamatuje dále na to, slavná sněmovno, že za branné pohotovosti státu bude třeba doplniti a pozměniti platný právní řád, a to po velmi četných stránkách.

Těžíc při tom ze zkušeností, nabytých za světové války, navrhuje osnova větší počet ustanovení, která právní řád přizpůsobují po dobu branné pohotovosti státu potřebám, které se v této době vyskytnou. Lze se tu zmíniti zejména:

a) o opatřeních evakuačních, b) o příročí a zvláštních úlevách pro řízení před soudy a úřady, c) o opatření proti nepřátelskému majetku, d) o vnitřní správě v poli, e) o svěření částečné pravomoci správní vojenským velitelům, f) o doplňcích zákona o mimořádných opatřeních, g) o omezeních v oboru radioelektrických zařízení, h) o ustanoveních z oboru trestního soudnictví, zejména pak o rozšíření příslušnosti vojenských soudů.

Podrobně se též osnova zmiňuje o censuře za války, ježto v té době je nezbytno, aby byla prováděna účinná censura i jiná opatření v oboru tisku, divadel a filmů, zásilek poštovních, telegramů a telefonních hovorů, radioelektrických zařízení, zásilek dopravních po drahách, vodních cestách, vzduchem, po silnicích, cestách a podle potřeby i censura zařízení pro reprodukci zvuku.

Ježto je třeba, aby za branné pohotovosti státu byla odstraněna dosavadní roztříštěnost kompetence a aby censura byla soustředěna v jedněch rukou, resp. aby byla přenesena na jednoho ústavně odpovědného činitele, stanoví osnova, že za války se zřídí ústřední censurní komise, která bude podléhati členu vlády, jehož vláda k tomu určí. Ústřední censurní komise má podle rozhodnutí a pokynů ministra, jemuž bude podléhati, jeho jménem censuru jednotně říditi, usměrňovati, využívati a kontrolovati. Existující censurní orgány různých ministerstev (policejní úřady, státní zastupitelství) a za branné pohotovosti státu nově zřízené censurní orgány (censurní komise poštovní, telegrafní atd.) budou ve výkonu své censurní činnosti uvedené ústřední censurní komisi podřízeny.

Zvláštní zmínky zasluhují ustanovení, jimiž se po dobu branné pohotovosti státu dává vládě obsáhlé zmocnění k opatřením, k nimž by jinak bylo třeba zákona. Taková opatření může vláda za branné pohotovosti státu učiniti formou vládních nařízení, vydaných se souhlasem presidenta republiky. Toto zmocnění se nevztahuje na úpravu poměrů ústavních, a pokud jde o finanční opatření, jest z tohoto zmocnění vyňato zcizení státního nemovitého majetku nad zákonné zmocnění a ukládání nových daní, cel a veřejných dávek vůbec bez časového omezení.

Vláda je povinna předložiti vydaná nařízení do 14 dnů od vyhlášení oběma sněmovnám Národního shromáždění. Odeprou-li obě sněmovny je schválit, pozbývají platnosti ode dne tohoto usnesení.

Takové široké zmocnění vlády má osnova pro dobu branné pohotovosti za nezbytné, zvláště když se uváží, že faktické poměry za stavu branné pohotovosti státu budou zvláště se zřetelem k situaci našeho státu pravděpodobně takové, že řádná legislativní činnost Národního shromáždění a snad i Stálého výboru může býti velmi znesnadněna, ba snad vůbec znemožněna.

Osnova zákona se neomezuje jen na obranu státu za mobilisace a války, nýbrž pamatuje v hlavě VI i na případy, kdy nastanou mimo mobilisaci a válku uvnitř státu nebo na jeho hranicích události, ohrožující zvýšenou měrou celistvost státu, demokraticko-republikánskou formu, ústavu nebo veřejný klid a pořádek; je to případ, kdy dojde k mimořádným opatřením resp. k výjimečnému stavu podle zák. č. 300/1920 Sb. z. a n. I zde bude potřebí, aby bylo k obraně státu učiněno čeho třeba, a to tím spíše, ježto tento stav se pravděpodobně později změní ve vlastní stav branné pohotovosti.

Vedle toho pamatuje tu také osnova i na případy, kdy by jednotlivých ustanovení zákona bylo potřebí použíti k plnění mezinárodních závazků, zejména pak se zřetelem na Pakt o Společnosti národů. Osnova tu má na mysli především případy, v nichž lze použít zákona č. 96/1923 Sb. z. a n., kterým byla vláda zmocněna, aby při opatřeních hospodářského nátlaku podle čl. 16 Úmluvy o Společnosti národů použila cesty nařizovací. Budou-li taková opatření učiněna, bude s prospěchem pro zájmy státu použíti jednotlivých ustanovení zákona o obraně státu, aby zejména hospodářský život ve státě plynul bez vážných poruch.

Hlava VII pojednává podrobné o náhradách, které se poskytnou za osobní úkony a za věcné prostředky, resp. za plnění jiných závazků podle osnovy. Zásadně vychází osnova - až na zcela nepatrné výjimky - s hlediska, že za každý poskytnutý věcný prostředek má býti dána náhrada. Osnova má podrobná ustanovení, která otázku náhrad upravují nejen po stránce hmotné, nýbrž i pokud jde o řízení, v němž se má o takových náhradách rozhodovat. Podržuje se tu s určitými změnami a doplňky instituce komisí, a to ministerská komise, zemské komise a okresní komise, které budou příslušny k rozhodování o námitkách proti určení náhrady. Tyto komise nastoupí na místo komisí zřízených podle zákonů o válečných úkonech.

Pokud jde o válečné škody, které budou způsobeny nepřítelem vůbec anebo úkony vlastního nebo spojeneckého vojska v boji anebo v přímé souvislosti s bojem, nebudou se ustanovení předložené osnovy zákona o náhradách na ně vztahovat. O těchto válečných škodách mají platiti ustanovení zvláštní.

Hlava VIII je věnována trestním ustanovením, poněvadž nelze spoléhat na to, že by splnění všech povinností a závazků osnovou ukládaných bylo zajištěno dobrovolným a ochotným plněním každého jednotlivce. Třeba se proto přidržet dosud obvyklých prostředků k zajištění zákonných povinností, t. j. trestních sankcí, a to co možná účinných, aby bylo dosaženo zamýšleného účelu. Nelze tu pouštět se zřetele, že tu jde z největší části o trestné činy spáchané v dobách pro stát osudových, v nichž musí býti zájem státu hájen co nejdůrazněji a nejúčinněji. (Výborně!)

V hlavě IX jsou některá ustanovení závěrečná, z nichž zejména důležitá jsou ustanovení věnovaná výkladu jednotlivých výrazů v osnově zákona použitých. Tak se tu vykládá zejména pojem osob, držitelů, cizinců, věcných prostředků, pole, zápolí, vojenské správy, úřadů a pod. Dále je tu ustanovení, stanovící osvobození podání, právních jednání a úředních úkonů, jichž je třeba k provádění zákona, od kolků a poplatků.

Významný je též paragraf, řešící vztah k předpisům o drahách. Bohužel osnova nového zákona o drahách nebyla zatím ještě Národním shromážděním projednána, jak bylo předpokládáno, takže bylo potřebí tento paragraf poněkud přestylisovat se zřetelem k tomu, že pravděpodobně zákon o obraně státu se stane dříve zákonem než nový zákon železniční. Vedle toho bylo pokládáno za vhodné, aby do zákona byl vložen nový paragraf, který by nesporně vyjádřil, že zákonem o obraně státu nejsou nijak dotčena práva Národního shromáždění a jeho členů, jak jsou obsažena v ústavní listině.

Slavná sněmovno, dámy a pánové! Z podaného stručného přehledu je zjevno, o jak významnou a pro stát svrchovaně důležitou osnovu tu jde, a navrhuji proto jménem branného výboru, aby posl. sněmovna schválila osnovu zákona o obraně státu ve znění předloženém, se změnami navrženými ústavně-právním výborem a zároveň s připojenými resolucemi. (Výborně! - Potlesk.)

Místopředseda Košek (zvoní): Přistoupíme nyní ke společné rozpravě.

Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu řečnickou 60 minut. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Navržená lhůta je schválena.

Přihlášeni jsou řečníci: na straně "proti" pp. posl. dr Szüllö, Gottwald, Sandner, dr Jar. Dolanský, B. Köhler; na straně "pro" pp. posl. Srba, Vančo, Heeger, dr Neuman, Michálek, Holeček, Petrovič, dr Mareš, Zeminová, dr Novotný, Hladký, Bergmann, Révay a Schulcz.

Kromě toho přihlásil se ke slovu pan ministr nár. obrany Machník. Uděluji mu slovo.

Ministr nár. obrany Machník: Slavná sněmovno!

Plenum poslanecké sněmovny přistupuje dnes k velikému dílu: k projednání osnovy zákona o obraně státu. Zákonodárné dílo toto jest po mém soudu vedle ústavní listiny jedno z nejdůležitějších našeho státu. Účelem jeho jest zajistiti obranu státu, zabezpečiti naši státní samostatnost. My, kteří jsme ztratili svoji státní samostatnost, víme velmi dobře, co tato ztráta pro nás znamenala. Byli jsme bez ochrany, vydáni na milost a nemilost, olupováni postupně a cílevědomě nejen o svobodu politickou, nýbrž i o jazyk, o svobodu a kulturu národa. Posledních 150 let před světovou válkou dolehla na nás vlna násilí tak těžkým a nebezpečným způsobem, že i největší a nejšlechetnější duchové našeho národa začali pochybovati, zda nezahyneme, nevymizíme vůbec. Stal se však zázrak. Ve chvílích nejhorších seslal nám osud řadu velkých geniů, buditelů-spisovatelů, kteří národ zachránili. Ještě horší osud stihl naše bratry Slováky. Po několik století byli pronásledováni systematicky a cílevědomě, aby vymizeli vůbec.

Všichni jsme však věřili, že přijde opět den naší spásy, našeho osvobození. (Výkřiky komunistických poslanců.) Věřili jsme pevně, že skutečnost ta jest certum an, incertum quando. Přišla světová válka. Tisíce a tisíce Čechoslováků, roztroušených po celém světě, spontánně, bez upozornění, bez výzvy, vycítily okamžitě, že přišel ten den, a jejich hrdinné činy a tisíce našich padlých svědčí výmluvně, s jakou vroucností a statečností jsme se bili za svoji samostatnost. Šťastně jsme jí dosáhli zásluhou našich legií a s nimi stejně smýšlejícího odboje domácího. 28. říjen 1918 korunoval všechna tato úsilí bojovníků zahraničních i domácích. (Výkřiky posl. Klimenta.) Velká utrpení, která jsme zažili před převratem, byla nám dobrou školou a učitelkou. (Hluk. - Místopředseda Košek zvoní.) Přijali jsme zásadu, vybudovali stát demokratický a spravedlivý ke všem jeho obyvatelům - stát, který chce býti dobrou vlastí, spravedlivou otčinou všem, nejen Čechům a Slovákům, nýbrž i všem příslušníkům menšin. Zářivým příkladem těchto ušlechtilých snah byl president-Osvoboditel a stejně jest jím i jeho nástupce, nynější president republiky. Ne slovy, nýbrž nesčetnými činy doma i za hranicemi osvědčili oba tito vůdci státu, že naším cílem jest demokratická mírová republika. Neopomenuli jsme jediné příležitosti, abychom nepřispěli k zajištění míru. President republiky jako ministr zahraničních věcí podal světu nesčetné praktické doklady o tom. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Místopředseda Košek (zvoní): Prosím o klid.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP