Ministr Machník (pokračuje): Hrůzy
světové války opravňovaly k víře,
že nikdo nebude již míti odvahy podobné
hrůzy rozpoutat. To nebyla jen víra naše, to
byla víra převážné většiny
všech národů, kteří se zúčastnili
války. Dokud jsme měli a mohli míti tuto
víru, nezbrojili jsme. Je to naše plus i minus. Plus
proto, že dávali jsme tím neklamné svědectví,
že chceme jen klid a mír, že po cizím
netoužíme a na válku, nebo dokonce na útok
naprosto nepomýšlíme. Minus proto, že
v přípravě pro obranu státu zůstali
jsme trochu pozadu, nikoli z nedbalosti, nýbrž z té
dobré víry, že nikdo se neodváží
rozpoutati pro jakékoliv, zvláště egoisticky
útočné cíle válku, o které
všichni víme, že by byla daleko horší
a ničivější než války minulé.
Všude však nebylo této vůle k trvalému
míru. Někde už zapomněli na hrůzy
světové války. Ty hrůzy zatlačila
rozpoutaná nenávist k druhým, touha po odvetě
a zvětšení moci a území.
Svaz národů nemá své organisované
výkonné moci, aby mohl zameziti válečné
útoky. Proto každý stát, který
chce svému obyvatelstvu zajistiti pokoj a mír, došel
k přesvědčení, že musí
se především starati o svou obranu sám.
(Potlesk.) I my jsme došli k tomuto závěru.
A tu nám velí prostý lidský rozum:
Chraňme se, ozbrojme se, opevněme se, abychom nebyli
někdy nepřítelem nenadále přepadeni!
(Výborně! - Výkřiky komunistických
poslanců.) Trvalo však dosti dlouho, než
u nás proniklo všeobecné mínění
a přesvědčení o naléhavé
potřebě, o nezbytnosti zajistiti všechno pro
obranu státu. Musím s tohoto místa vzpomenouti,
jak velikých zásluh v tom směru si získali
pro stát moji předchůdci v úřadě.
Jejich práce přinesla ovoce. Celý stát,
všechno jeho obyvatelstvo bez rozdílu národnosti
postavilo se spontánně do služeb myšlenky
obrany státu a dříve ještě, než
bylo možno všechny tyto otázky upraviti legislativně,
podniklo občanstvo, které samo pozorovalo mezinárodní
neklid, vše, co je v jeho silách, aby obrana státu
byla zajištěna: školy, spolky, sdružení
i jednotlivé osoby, zvláště důstojníci
v záloze konali a konají tu obětavě,
ba vzorně přípravu a výchovu pro obranu
státu. Připravují, vychovávají
občanstvo, zvláště lidi mladé
pro obranu státu. A byl bych nevděčníkem,
kdybych mezi první tyto naše spolupracovníky
nezařadil tisk. Všem těmto činitelům
patří dík vlasti! (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Vojenská správa sama už po léta, postihnuvši
vážnost situace, podniká všechny kroky,
pokud jí to prostředky dovolovaly, k vybudování
armády: byla prodloužena doba presenční
služby, prohlouben, rozšířen i zintensivněn
výcvik, armáda se vybavuje materiálně,
přikročeno k opevňovacím pracím
atd. V tom směru starali jsme se a staráme se pilně
a svědomitě o vše.
Avšak armáda sama naprosto nestačí na
obranu státu. Dnes válčí celé
národy i státy, všichni jejich obyvatelé
a všechny jejich prostředky. Armáda je spíše
jen organisátorem všech těchto složek
a první hlídkou nebo předním vojem
pro první náraz, pro první útok nepřítele.
Tento útok, slavná sněmovno, vydrží
a odrazí armáda tím bezpečněji,
čím solidárněji celý národ
a stát, všechno jeho obyvatelstvo bude bojovat po
jejím boku. (Souhlas a potlesk. - Výkřiky
komunistických poslanců.) Tuto spolupráci
všech pro obranu státu má zajistiti právě
předložená osnova zákona. Je to dílo
velké, dalekosáhlé a pro stát životního
významu. Od vydání ústavní
listiny, jak bylo řečeno zpravodajem posl. Davidem,
naše nejdůležitější legislativní
dílo. Je to magna charta naší obrany. (Hluk
a výkřiky komunistických poslanců.
- Místopředseda Košek zvoní.)
Činí si nároky na všechny a na všechno,
ovšem jen proto, aby nás všechny ochránila
od zla mnohem horšího. Jde v duchu názorů
presidenta-Osvoboditele, že i demokracie může
být vojensky úspěšná a může
zdárně uhájit svoji existenci i proti nejsilnějším
armádám nepřátelským, využije-li
ke své obraně všech svých sil materiálních
i mravních.
Snad leckde vznikly pochybnosti, je-li to nutné. Odpovídám:
Vroucně si přejeme, aby toho nebylo třeba,
aby nás válka nikdy nepostihla. My ji nikdy nezačneme.
Víme však, že není všude stejná
vůle a že to nezáleží jen na nás.
Víme, že se kolem nás konají zastřeně
i nezastřeně velké vojenské přípravy.
Je proto třeba připraviti včas a promyšleně
naši obranu. Už to vyžaduje četných
zásahů na všech stranách. V dobách
kritických, zvláště za mobilisace a
za války jdou přirozeně tyto zásahy
mnohem dále.
Tato opatření by se učinila a musela učiniti,
i kdybychom neměli žádného zákona
a žádného zmocnění. To je t.
zv. právo nouzové, všeobecně v celém
světě uznávané, a nikdo by se v této
době nad tím nepozastavoval. Ale vláda pokládá
za právnicky správnější, když
se i tyto eventuální otázky vyřeší
a upraví už dnes. Proto navrhuje značná
zmocnění, která se nám dnes, v tiché,
mírové době, zdají dalekosáhlá.
Vojenská správa a vláda nebude však
nikdy bez kontroly. Možnost, ba povinnost kontroly, k níž
ústava povolává Národní shromáždění,
zůstává zajištěna i neztenčena.
To zdůraznily již sněmovní výbory.
Aniž se hodlám obírati jednotlivostmi osnovy,
k některým otázkám přec chci
říci toto:
Opakuji předně, co jsem řekl při zahájení
jednání o tomto vládním návrhu
v branném výboru: zákon ukládá
velké povinnosti a břemena všem, bez výjimky,
bez privilegií. (Potlesk.) Žádá
na všech maximum. Na těch, kteří mají
víc, žádá více. Je proto nesprávné,
tvrdí-li někdo opak.
Zákon se týká všech bez výjimky
národnosti, a mluví-li o osobách státně
nespolehlivých, musí je míti státní
správa v patrnosti a brániti se proti nim, ať
jsou tyto osoby příslušníky kterékoli
národnosti. Mohu ujistit slavnou sněmovnu, že
vláda bude postupovati proti nespolehlivým výjimkám
v obyvatelstvu stejně přísně. (Potlesk.
- Výkřiky komunistických poslanců.)
Nikdo nemusí se obávati, že bychom podle
těchto ustanovení proti němu postupovali,
bude-li státi v duchu tohoto zákona v jedné
linii s námi na ochranu státu. (Potlesk.).
Totéž platí o t. zv. pohraničním
pásmu. Je samozřejmé, že prvá
svá opatření na ochranu státu učiníme
a musíme učinit především na
hranicích státu (Výkřiky komunistických
a sudetskoněmeckých poslanců. - Místopředseda
Košek zvoní.), abychom snadněji odrazili
případný útok nepřítele
a ochránili svou vlast před válečným
pustošením. A tu je lhostejno, kdo na této
hranici bydlí. Ustanovení dotyčná
postihují stejně Čecha a Slováka jako
příslušníka menšin. Není
možno činiti tu výjimek a žádati
privilegií. (Výkřiky posl. Kopeckého.)
Slavná sněmovno! Jménem vlády obracím
se k vám, zástupcům všeho obyvatelstva,
povolaným ústavou k nejvyšší funkci
zákonodárné a kontrolní, a prosím,
aby tato osnova, pečlivě po řadu let sdělávaná,
výbory ústavněprávním a branným
doplněná, byla přijata tak, aby přátelé
i nepřátelé viděli, že svůj
stát máme rádi a že k jeho obraně
jsme rozhodnuti učiniti vše. (Dlouhotrvající
potlesk. - Výkřiky komunistických
poslanců.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dále má slovo p. posl. dr Szüllő.
Posl. dr Szüllő: Ctená snemovňa!
V mene spoločného klubu krajinskej kresť. sociálnej
strany a maďarskej národnej strany mám česť
predniesť túto deklaráciu: (Předsednictví
převzal místopředseda dr Markovič.)
Maďarská menšina nebojí sa od opatrení,
smerujúcich k ochrane bezp ečnosti štátu,
nebojí sa ani od trestov, smerujúcich k utlačeniu
špionáže, lebo historia a tragedia Maďarov
dokazuje, že Maďar dodrží svoj sľub
a neumie špehúnovať.
Maďarská menšina má však obavy o
tom, že táto osnova zákona vytvorí vo
štátnej správe a vôbec na celej čiare
prejavov štátneho života takú verejnú
mienku, ktorá všetké primérne práva
zabezpečené institualiter ústavným
listom vyrve z rúk menšín.
Práve preto protestujeme proti prijatiu takého zákona,
ktorý smeruje proti slobode ľudskej, proti rovnosti
pred zákonom, proti slobode obhajoby pred súdom
a proti základom súkromného majetku. Takýto
plán nie je ničím iným než negáciou
toho všetkého, čo pri utvorení československého
štátu bolo pred verejnosťou sveta v právach
slobody menšinám ústavne sľúbené,
je negáciou večne trvajúcich princípií
demokracie a je cestou k diktatúre.
Místopřeseda dr Markovič (zvoní):
Udeľujem slovo ďalšiemu rečníkovi,
ktorým je pán posl. Srba.
Posl. Srba: Slavná sněmovno!
S osnovou zákona, který by upravoval všechny
předpisy, týkající se pravomoci úřadů
občanských i vojenských v době mírové
i v době válečné, přicházíme
vlastně velmi pozdě. Teprve přiostření
mezinárodních poměrů způsobilo,
že návrh zákona, o němž vnitřní
porady trvaly řadu let, byl nyní předložen.
Jest-li co, myslím, že tato skutečnost dokazuje,
že s touto osnovou zákona nejsou spojeny žádné
úmysly vedlejší a že nikdo neměl
úmysl dělati z něho nástroj vnitřní
politiky. Tato osnova zákona nepřišla dříve,
dokud nebyla mezinárodními poměry vynucena.
Důvod k podání této osnovy zákona
je v tom, že Evropa je fakticky ve stavu poloválečném
od té doby, kdy Hitler se svými pomocníky
ovládl Německo a zorganisoval vojensky německý
stát k cílům, které jasně vyslovil
ve své knize "Mein Kampf". Tato kniha je rozšířena
v Německu v milionech exemplářů a
spoluvytváří tam veřejné mínění.
Já velmi lituji, že tato kniha je u nás zakázána,
že nebyla dokonce přeložena do češtiny
a učiněna přístupnou širším
vrstvám československého národa, poněvadž
jestliže lze vyčítati Hitlerovi leccos, neupřímnost
mu vyčítati nelze, a to, co on praví ve své
knize jako cíl své politiky, jsou věci tak
jasné, že musejí vyvolati ostražitost
všech sousedních národů. Stačí
konstatovat namátkou - a já jsem si připravil
řadu citátů z jeho knihy - že jádrem
jeho zahraniční politiky je získání
nového území v Evropě, že mluví-li
o tomto novém území, myslí především
na Rusko a na státy s ním sousedící,
dále, že vědomě hlásá
dobytí německých území od říše
dosud oddělených ostrým mečem, tedy
krvavým bojem, a že v tomto svém úsilí
považuje za smrtelného nepřítele Německa
Francii a snaží se získati za spojence Anglii
a Italii. Těchto cílů může skutečně
dosáhnouti pouze válkou vůči celému
světu, Svazu národů a tedy i proti nám.
My jsme úplně jiného mínění
o možnostech a potřebách Německa, ale
musíme s tímto duševním stavem počítat
a musíme se podle něho zařídit.
Československý stát nemůže nikoho
ohrožovat. Německo není ohrožováno
a zbrojí se vším úsilím. Naše
politická soustava dává převahu pacifistům.
Ve státě, kde všichni občané,
muži i ženy, rozhodují o základních
záležitostech státu všeobecným
rovným, přímým, tajným a poměrným
hlasovacím právem, je vyloučeno, aby bylo
rozhodnuto někdy pro útočnou válku.
Ale stát, kde vládne diktatura a všechna výchova
k válce směřuje a všechno úsilí
ji připravuje, tento stát zamýšlí
výboj. Tento výboj půjde směrem nejmenšího
odporu a půjde bez výstrahy. "Přepadnu-li,
přepadnu jako blesk, " praví Hitler. V této
situaci je ovšem naším úkolem, abychom
dokázali, že Československo nebude místem
nejmenšího odporu. A to je právě vedle
zařízení čistě vojenských
také úkolem této osnovy zákona.
Jsme si vědomi toho, že osnova zákona o obraně
státu má ráz mimořádnosti a
zasahuje hluboce do občanských práv, jak
jsme zvyklí jich užívat v době mírové
a ve státě demokratickém. Stírá
v řadě případů rozdíl
mezi dobou mírovou a válečnou a ponechává
velký vliv volnému rozhodování státní
administrativy. Důvody toho jsou hlavně dva. Především,
že moderní válka se neděje jenom silami
vojenskými, nýbrž všemi silami hospodářskými,
výrobními, organisačními, dopravními
a finančními celého státu. Za druhé,
že válečná příprava věcná
i duševní a politická organisace diktátorských
států, od nichž je možno se obávati
porušení míru, je taková, že válka
může počíti v kterémkoliv okamžiku,
bez zvláštního upozornění napadených,
a při tom umožňuje technický pokrok
zvláště v letectví a motorisaci zasazení
nejtěžších ran nepřipravenému
protivníku v době co nejkratší.
Vážení pánové! Kdyby měla
počíti válka, mohou první nepřátelská
letadla dosáhnouti Prahy již za půl hodiny
od početí války, a kdyby byly hranice otevřeny,
za dvě hodiny na to se mohou špacírovat nepřátelská
pancéřová auta uprostřed státu.
Je tedy potřebí, aby, připravuje-li se obrana,
byla obrana připravena v plném rozsahu, technicky,
morálně i právně tak, aby mohla reagovat
v kterémkoli momentu, kde by toho bylo potřebí.
To je věc, která musí býti již
pro ochranu obyvatelstva v zázemí, poněvadž
ráz moderní války nese s sebou, že exponovaní
budou v první chvíli více obyvatelé
v zázemí nežli vojska na frontě, že
lidé na nádražích, dělníci
v továrnách na zbraně, na třaskaviny,
v důležitých podnicích, budou nejdříve
vydáni vojenskému útoku. A kdybychom zabránili
tomu, aby byly přípravy učiněny v
čas, nemáme vůbec možnosti, abychom
jich chránili. A bude-li válka vedena s tak nelítostnou
bezohledností, jak toho žádá na př.
generál Ludendorff, pak bude i všechno civilní
obyvatelstvo v první chvíli ohroženo více
nežli vojáci na frontě. Z toho důvodu
musí býti obrana připravena dokonale a v
čas již době mírové, a k tomu
slouží také tato osnova zákona. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Jsme si vědomi toho, že je to opatření
mimořádná, ale mimořádná
je také celá doba, ve které žijeme.
Ústavně-právní výbor pokusil
se, a myslím s úspěchem, doplniti vládní
návrh těmi kautelami, které za dané
situace považoval za možné. Měli jsme
zde dvě stanoviska. Jedno stanovisko čistě
vojenské, druhé stanovisko takové, co je
v daném případě možné
a účelné. A mezi těma dvěma
stanovisky jsme musili hledati kompromis, a myslím, že
výbor ústavně-právní v této
věci udělal velkou práci.
Stojíme na stanovisku činné obrany proti
každému násilí. Tuto obranu považujeme
s Masarykem nejenom za právo, nýbrž
i za povinnost každého civilisovaného člověka.
Při tom se nevzdáváme však svého
zásadního mírumilovného stanoviska.
Považujeme stále válku za zločin, hloupost
a neštěstí.
Díky technickému pokroku svět je tak daleko,
že prostá spolupráce národů,
vzájemná výměna surovin a práce
může dnes každému člověku
na světě zajistiti dobré živobytí
na kulturní úrovni. Každá válka
může jenom ničiti nejen co bylo již vytvořeno,
ale ničí také na dlouhá léta
každou možnost spolupráce mezi národy.
Každý dnes cítí ne smírnou krisi.
Je to právě důsledek světové
války, která zastavila vzájemnou výměnu
práce a surovin mezi národy a tím způsobili
a všeobecné ochuzení.
Náš vynikající vojenský odborník
vypočítal, že zabití každého
z mnoha milionů vojáků padlých ve
světové válce stálo 600.000 Kč.
Náklady tažení Mussoliniho do Habeše odhadují
se dneska již nejméně na 14 miliard Kč.
Nemyslím, že může býti pošetilejšího
užití národního bohatství, nemluvě
o lidském utrpení zabíjených, mrzačených
a jejich pozůstalých příslušníků.
Pouze zločinci nebo šílenci mohou považovati
válku za úspěšný orgán
státní politiky.
Proto jsme a zůstáváme přesvědčenými
přívrženci Svazu národů a mezinárodního
rozhodčího soudu, které se pokoušejí
uvésti právo a řád, platné
mezi civilisovanými lidmi uvnitř státu, také
do práva mezinárodního.
Svaz národů musí býti tak vybudován
a opatřen takovými mocenskými prostředky,
aby svůj úkol mohl plniti tak prostě, jako
jej plní policista a soudce uvnitř státu,
kde je zločinec zatčen, odsouzen a uvězněn.
Žádný dočasný neúspěch
Svazu národů nemůže nás v tomto
přesvědčení zviklati. Svět
nemůže býti trvale živ pod trvalou hrozbou
válek. Nesnesl by toho ani morálně, ani hospodářsky.
Je nutno v zájmu lidstva, aby se tak stalo bez nové
světové katastrofy. Ale nedovedou-li to provésti
kruhy dnes světu vládnoucí, postihne záhuba,
které zabrániti nedovedly a nechtěly, především
je samotny.
Poněvadž předložená osnova zákona
zasahuje zvláště výrazně do poměrů
v pohraničí našeho státu, které
je většinou osídleno národnostními
menšinami a z nich opět především
Němci, byl učiněn pokus vykládati
ji jako zákon protiněmecký. Tím není.
Je samozřejmé, že plot se staví na hranici
zahrady a že, nutno-li ji hlídati, děje se
tak u plotu.
Při obraně státu nevede nás nenávist
k nikomu, zvláště ne k Němcům.
Bylo by to také přímo směšné.
Prof. Rádl ve svém znamenitém spise "Válka
Čechů s Němci" ukázal na staletou
spolupráci mezi oběma národy a na národní
promíšenost u nás, která jak Čechům,
tak Němcům byla k nemalému užitku. V
pravdě není na světě národa,
jenž by Němce tak dobře znal a dovedl je spravedlivěji
oceniti nežli Češi. Snažili jsme se od počátku
zaříditi ústavu státu tak, aby každá
národní menšina obývající
náš stát mohla se cítiti v republice
jako doma. Jestliže srovnáváme my staří,
kteří máme poměry ze starého
Rakouska, možnost Němců užívati
v tomto Národním shromáždění
a v jiných sborech v každém ohledu svého
jazyka, podávati návrhy, jež jsou jim oficielně
překládány, vidíme, že je to
věc, která má svoji hodnotu a která
musí býti uznána. Ale řekl jsem jednou
ve výboru branném, že je to něco více,
co u nás mají Němci, než prostou možnost
užívati ve sněmovně a v kterémkoliv
výboru v plném rozsahu svého jazyka. Oni
musí konstatovati, že mluví-li německy,
každý jim rozumí, že se reaguje na jejich
řeči, jako kdyby byly proneseny v jazyku státním.
Zde je něco, co dokazuje právě velké
sou žití a organický srůst Čechů
a Němců naší republiky. Ve státě,
kde státní národ ve všech školách
zavedl povinné vyučování německému
jazyku, jest o duševní soužití s německými
občany dokonale postaráno a stalo-li se Československo
aspoň na čas druhou vlastí řadě
vynikajících Němců, je to jenom doklad
výjimečné posice německé kultury
v naší republice. V době radia, časopisů,
dokonalé dopravy neexistují přece hranice
mezi kulturami kteréhokoliv národa. Tyto věci
nikdo nemůže bráti našim Němcům,
nikdo jim nemůže brániti, aby se kulturně
cítili jednotni se všemi Němci na celém
světě. Jsme také daleci toho, pokládati
celý národ německý za stejně
zachvácený touto nemocí vojenského
fašismu. Proto těch 12 mil. soc. demokratů
a komunistů, kteří v posledních svobodných
volbách německých manifestovali své
smýšlení, neztratilo se dosud se světa.
Charakterová síla, se kterou v Německu poctiví
křesťané a musím konstatovati - v jejich
čele církev katolická, hájí
základní principy křesťanské
morálky proti státnímu násilí,
vzbuzuje pozornost i úctu v celém světě.
Nějaké t. zv. volby do parlamentu, který
se nesmí ani scházet ani rozhodovat, vykonané
bez kontroly a pod terorem, nedokazují naprosto nic o skutečném
duševním stavu německého národa.
Co se nám před světovou válkou napovídalo
o oddanosti ruského mužíka k carovi, co se
nám napovídalo, že zdvihne kalif světovou
válku mohamedánů proti křesťanům
pod praporem Kaaby - kde je dnes kalif a kde je car! - co se nám
napovídalo, na jakých železných zásadách
stojí německé císařství
- a dnes se Hitler brání všemi silami, aby
mu německý císař, vyhnaný za
hranice, do Německa ani nečuchl. Stačí
jeden válečný neúspěch a velká
většina těch, kteří nosí
ještě dnes vzhůru rudý prapor s Hitlerovým
křížem, budou ten rudý prapor nositi
snad dále, ale bez toho kříže. (Předsednictví
převzal místopředseda Košek.)
Až pomine choroba slepé víry v násilí,
která dnes vládne Německem, najde tento velký
stát jistě správný poměr ke
svým sousedům. Známe dobře jeho nesnáze,
cítíme je na vlastním těle stejně,
protože žijeme v téže hospodářské
oblasti středoevropské a stejně náš
blahobyt vzrostl z předválečného svobodného
světového obchodu a z nerušené směny
práce za suroviny. Válka a její důsledky
tento volný obchod zničily. Německo je isolováno,
hospodářsky se dusí, a my, jejichž zahraniční
obchod poklesl ze stejných důvodů o celé
dvě třetiny, dusíme se rovněž.
My to tedy cítíme stejně dobře. Kdyby
se bylo Německo svou velikou silou, která má
jistě mezinárodní význam - neboť
byl to zakladatel Sokolstva, který řekl: Tam svět
se pohne, kam se síla napře - postavilo v čelo
nového svobodného uspořádání
světa, kdyby bylo vzneslo požadavek volného
světového obchodu, volného stěhování
mezi národy stejné kulturní úrovně,
společného přístupu ke světovým
zdrojům surovin a jejich správy Svazem národů,
kdyby bylo uznalo pokrok obsažený v novém politickém
uspořádání světa po válce,
mělo by za sebou všechny pokrokové síly
a stavíc se za spravedlnost všem, dostalo by i samo,
čeho právem potřebuje ke svému blahobytu.
Místo toho se však obrátilo do minulosti. Vyvolává
pravěké nenávisti plemene, hlásá
násilí jako jediný prostředek mezinárodní
politiky a dobytí cizí půdy jako nevyhnutelný
základ vlastního blahobytu. Prohlašuje sebe
za plemeno vládnoucí a vrací se tak vlastně
nikoli do středověku, který neznal podobných
teorií, nýbrž až na úroveň
divošských zápasů v prvotních
džunglích. Je směšné mluvit o potřebě
cizích území ve světě, který
ničí nesmírná množství
surovin. Žádný ze států vládnoucích
dnes přebytkem území i surovin, jako na př.
Amerika, která má 16 lidí na 1 čtvereční
kilometr a Anglie se svými koloniemi poloprázdnými,
nebyl ušetřen světové krise a nezaměstnanosti.
Je tedy vidět, že nikoli v nedostatku půdy,
nýbrž v nesprávném rozdělení
národního bohatství vězí podstata
dnešní krise. Ale je jí ušetřeno
soc. demokraticky spravované Švédsko, bez kolonií,
na nejsevernějším cípu Evropy s územím
vlastně hospodářsky nevzdělavatelným.