Místopředseda Mčoch (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru
rozpočtového, p. posl. Bergmannovi.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Rozprava o předložené osnově ukázala,
že nikdo z debatérů nepostavil se a limine
proti této osnově zákona na úpravu
některých právních a hmotných
poměrů vysokoškolských asistentů;
debatéři sice povětšině vytýkali
nedostatky i vady, které tento kompromisní návrh
přináší, ale jinak prohlásili,
i pánové z oposice, že budou pro tuto osnovu
hlasovati. Tím ukázala poslanecká sněmovna
vzácnou jednomyslnost. Je to již po druhé a
je zajímavo, že se sněmovna schází
v jednomyslném názoru vždycky při otázkách
kulturního rázu.
Bylo si zde stěžováno, že některé
kulturní anebo školské otázky nejsou
dosud vyřešeny. Myslím, že mohu konstatovati,
že v poslední době v ministerstvu školství
a nár. osvěty nastalo rychlejší tempo.
Po té několikaleté stagnaci, které
jsme byli svědky, je vidět, že v ministerstvu
školství a nár. osvěty zavanul nový
duch, který se snaží vyřešiti některé
z našich palčivých problémů školských
a také kulturních, ať už jde o školy
vysoké, střední, odborné, živnostenské,
měšťanské nebo i školy národní.
Jistěže se těšíme z toho, že
v resortu ministerstva školství a nár. osvěty
nastalo toto rychlejší tempo, které nás
jistě také přivede brzy k vyluštění
problémů, které zde byly některými
debatéry reklamovány.
Mnoho pánů debatérů se zabývalo
také problémem mladé inteligence a v souvislosti
s tím také aspirantským nařízením.
Já jistě nepatřím k těm, kteří
by byli advokáty tohoto aspirantského nařízení.
Ale je nutno dívati se na problém velmi důkladně
a zkoumati otázku, proč zklamalo toto vládní
nařízení o aspirantech. Zklamalo proto, poněvadž
jednotlivé resorty jsou příliš svázány
kolektivním rozhodováním v otázkách
přijímání nových sil do státní
administrativy. Jestliže v některých resortech
využili plně tohoto vládního nařízení
a obsadili všechna volná místa novými
silami, ba mohli jíti tak daleko, že na jedno uprázdněné
místo přijali dva aspiranty, shledáváme
se jinde zase se zjevy, že v některých resortech
nebo podnicích státní správy zaznamenáváme
ne desítky, nýbrž sta neobsazených míst
normalisovaných, která by se obsaditi měla.
Zejména přímo tristní poměry
jsou v našem největším státním
podniku, to jest podniku Československých státních
drah (Správně!), kde je neobsazeno více
než 31.000 normalisovaných volných míst.
Je pravda, že vláda dosud nezrušila svého
usnesení o 10% hlavovém interkaláři,
který je poněkud v rozporu s tendencí aspirantského
nařízení. Domnívám se, že
zároveň s vydáním nařízení
aspirantského mělo se zrušiti také toto
usnesen o 10% hlavovém interkaláři, poněvadž
si to vzájemně odporuje. Zatím co aspirantské
nařízení má tendenci otevřít
studované inteligenci a mladým lidem dráhu
do veřejné správy, usnesení o 10%
hlavovém interkaláři činí zábranu
tohoto vstupu a umožnění nastoupení
dráhy ve veřejných službách.
Tedy bylo by především potřebí
zrušiti toto nařízení o 10% hlavovém
interkaláři, abychom se dostali k lepšímu
výsledku aspirantského nařízení.
Jestliže jsem mluvil o železnicích, že tam
je takový horentní počet neobsazených
normalisovaných míst, z kteréhožto počtu
je asi přes 300 uprázdněných míst
vysokoškoláků, ať právníků
nebo techniků, téměř 1.000 volných
míst pro středoškoláky, tedy hned zde
máme v jednom resortu možnost zaměstnat téměř
1500 mladých studovaných inteligentů, dáti
jim chleba, třeba ne mnoho - poněvadž podle
vládního nařízení aspirantského
má začínat aspirant bezplatně po 3
měsíce - ale přeci aspoň vyhlídku
do nějaké budoucnosti.
Konečně podobné poměry máme
i u soudů. O krisi našeho soudnictví mluvil
jsem zde již po několik let, ale přijímáme
stále a stále nové zákony, které
vlastně ukládají nové a nové
úkoly naší justici; nemůže-li však
justice vzhledem k nedostatečnému obsazení
zdolat ani normální záběh, je přirozené,
že nebude ani moci zdolat stále nově a nově
jí ukládané úkoly. Poukazuji zde zejména
na poslední důležitý zákon o
zemědělském vyrovnání. Neučiníme-li
takové opatření, aby v naší justici
byla obsazena volná místa soudcovská a volná
místa kancelářského personálu,
nerozmnožíme-li stav personální v naší
justici, vyzní toto opatření o zemědělském
vyrovnání naprázdno, poněvadž
soudy prostě nebudou moci zmoci tento nový úkol,
který se jim ukládá.
Schází-li nám 320 soudců a asi 540
kancelářských sil v naší justici,
tedy leží nabíledni, že již nesnese
nových a nových úkolů. Již několikráte
jsem, bohužel, poukázal, že v různých
svých opatřeních ať v moci administrativní
nebo v moci zákonodárné nezkoumáme
také vliv těchto opatření na státní
administrativu, to je, zdali také státní
administrativa je s to zdolat, co jí ukládáme.
Pak se nedivme, že na státní administrativu
je mnoho stížností, že pracuje nedochvilně
a pomalu.
Pan kol. Hladký reklamoval zrušení aspirantského
nařízení. Já jsem pro to, aby bylo
zrušeno, ale kdyby mělo zrušení aspirantského
nařízení znamenat, že bychom přišli
do stejných poměrů praktického života
jako při provádění aspirantského
nařízení, totiž že by se noví
uchazeči v hodnosti čekatele pragmatikálního
nesměli potom přijímati vzhledem k 10% nímu
hlavovému interkaláři, nebo že by se
přijímání nových těchto
sil brzdilo, pak bychom byli tam, kde dnes, ne-li snad ještě
hůře.
Je jisté, že toto nařízení by
si zasloužilo určité opravy, aby byl zejména
jasný poměr aspiranta, aby to byl také poměr
trvalejší, aby se také vyřešila
velmi důležitá zásadní otázka,
započítá-li se kandidátu úřednického
stavu aspirantská doba do jeho služební doby,
až se stane definitivním pragmatikálním
zaměstnancem.
Pro zrušení aspirantského nařízení
nemluví tedy snad ta okolnost, že ho nebylo využito
nebo že nesplnil svůj úkol, nýbrž
spíše to, že je zde mnoho nevyjasněných
otázek a že také komplikuje toto nařízení
personální poměry v naší správě.
Konečně dotkli se někteří kolegové
debatéři problému mladých a problému
mladé školské inteligence. Myslím, že
tento problém zaměstnává mysle nás
všech, protože všichni vidíme, kam povede
nynější stav, jestliže nebudeme míti
dostatek síly, abychom se postarali příslušnými
opatřeními o zaměstnávání
mladých lidí. Nejde zde jenom o nezaměstnanou
školskou inteligenci, jde tu stejně o mladé
lidi manuelní práce. Jde zde stejně o mladé
lidi, kteří se vyučili řemeslu nebo
živnosti, poněvadž je zde stejné nebezpečí
mravního úpadku pro všechny, jestliže
je necháme z nedostatku práce a zaměstnání
blouditi ulicemi a příliš mudrovat, necháme-li
je přemýšlet o tom nynějším
zřízení společenského a veřejného
našeho života, necháme-li je příliš
kritikařit, až se z nich stanou naprostí nihilisté,
kterým nebude nic svatého. Je zde tedy nebezpečí
pro stát i pro celý národ. Říkáme-li,
že v mládeži je naše budoucnost, že
mládež je vlastně věčností
národa, pak je nutno postarati se také o vyřešení
tohoto problému.
Jistě, že bude-li vyučený živnostník
nebo řemeslník několik let bez zaměstnání,
ztratí svůj praktický výcvik i svoje
znalosti, a kdyby se mu potom podařilo po dlouholeté
přestávce dostati se do zaměstnání,
bude se musit začíti učiti znovu.
Stejně je tomu konečně také pro nezaměstnané
školské inteligenty. To, co na školách
získají, prostě zapomenou, a vstoupíce
pak později do praktického života, budou vykazovati
mnohé nedostatky, které budou musiti dohánět.
Ale nejhorším nebezpečím je zde mravní
úhona této mladé generace, která by
mohla ještě míti pro budoucnost velké
následky pro celý stát i národ.
Pokud se týče resoluce předložené
p. kol. dr Dominem, která se naprosto kryje s resolucí
předloženou kol. posl. dr Kozákem, inž.
dr Tumlířovou, Jašou, Staškem, Kirpalovou
a K.Chalupou, doporučuji i já jako referent rozpočtového
výboru, aby otázka přednostního práva
vysokoškolských asistentů pro vstup do státní
služby byla vyřešena formou resoluční,
poněvadž řešení této otázky
zákonem by mohlo míti skutečně stinné
stránky pro státní administrativu vůbec,
kdyby každý z těchto vysokoškolských
asistentů měl prostě zákonný
nárok, že musí býti přijat do
státní služby. Proto je forma opaření
vládního sympatičtější,
poněvadž dává možnost také
patřičného výběru po každé
stránce, nejenom po stránce kvalifikační,
nýbrž také po stránce spolehlivosti.
Doporučuji slavné sněmovně, aby osnovu
zákona přijala tak, jak se na ní usnesl výbor
kulturní a rozpočtový, i s oběma resolucemi,
resolucí otištěnou ve zprávě
výborové i resolucí podanou kol.posl. dr
Kozákem, inž.dr Tumlířovou, Jašou,
Staškem, Kirpalovou a K Chalupou. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Přistoupíme ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má 4 paragrafy, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou z ona, to jest s jejími
čtyřmi paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Předsednictvo usneslo se podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Vykonáme proto ihned druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se upravují některé právní
poměry vysokoškolských asistentů (tisk
417).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Bergman: Není jich.
Zpravodaj posl. dr Kozák: Nejsou.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Kdo ve druhém čtení souhlasí s
osnovou zákona tak, jak ji posl sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resolucích.
Jest to především resoluce otištěná
ve zprávě výborové. Dále podali
resoluční návrh posl. dr Kozák, dr
inž. Tumlířová, Jaša, Stašek,
Kirpalová a K. Chalupa a konečně také
posl. dr Domin.
Žádám o přečtení podaných
návrhů resolučních.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
1. Resoluce posl. dr Kozáka, inž. dr Tumlířové,
Jaši, Staška, Kirpalové a K. Chalupy:
Vláda se vybízí, aby usnesením uložila
všem resortům státní správy,
aby asistentům vysokých škol, žádajícím
o umístění v jiném oboru státní
nebo veřejné služby, byla dána přednost
před jinými uchazeči se stejnou kvalifikací,
neobsadí-li se místo povýšením
nebo přesunem zaměstnance již ustanoveného
v téže služební kategorii.
2. Resoluce posl. dr Domina:
Vláda se vybízí, aby vydala vládní
nařízení k asistentskému zákonu
(tisk 417), kterým vysokých škol, žádajícím
o umístění v jiném oboru státní
neb veřejné služby, dává přednost
před jinými uchazeči se stejnou kvalifikací,
když se místo neobsadí povýšením
nebo přesunem zaměstnance již ustanoveného
v téže služební kategorii.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Žádám pp. zpravodaje, aby se vyslovili
o podaných resolučních návrzích.
Zpravodaj posl. dr Kozák: Slavná sněmovno!
Jak jsem již řekl ve svém doslovu, jsou obě
podané resoluce téměř totožné,
a kol. dr Domin jistě nebude míti osobně
žádných námitek, když shledá,
že se jeho intencím úplně vyhoví.
Proto navrhuji, aby byla přijata pouze resoluce koaličních
poslanců. Druhá resoluce odpadá jako bezpředmětná.
Zpravodaj posl. Bergmann: Připojuji se jako referent
rozpočtového výboru k vývodům
kolegy referenta kulturního výboru.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Budeme hlasovati.
Kdo souhlasí s resolucí otištěnou ve
zprávě výborové, nechť zvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce jest přijata.
Kdo nyní souhlasí s resolučním návrhem
posl. dr Kozáka, dr inž. Tumlířové,
Jaši, Staška, Kirpalové a K. Chalupy, jehož
přijetí doporučili pp. zpravodajové,
nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Také tato resoluce jest přijata.
Kdo konečně souhlasí s resolučním
návrhem posl. dr Domina, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Jest zamítnut.
Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
2. Zpráva výborů kulturního a rozpočtového
o usnesení senátu (tisk 380) k vládnímu
návrhu zákona (tisky sen. 112 a 149), jímž
Československý stát nabývá
sbírek Společnosti vlasteneckých přátel
umění v Čechách (tisk 397).
Zpravodajem výboru kulturního jest p. posl. Otáhal,
zpravodajem výboru rozpočtového p. posl.
Vičánek.
Rozprava o této věci vykonána byla ve včerejší
42. schůzi sněmovny a oba pp. zpravodajové
přednesli doslovy.
Přistoupíme proto ke hlasování.
Osnova zákona má 5 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími pěti paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, a to
ve znění shodném s předchozím
usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém, ve znění shodném
s předchozím usnesením senátu.
Předsednictvo usneslo se podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Vykonáme proto ihned druhé čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž Československý stát nabývá
sbírek Společnosti vlasteneckých přátel
umění v Čechách (tisk 397).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Vičánek: Není jich.
Zpravodaj posl. Otáhal: Nikoliv.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Kdo ve druhém čtení souhlasí s
osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém, a to ve znění shodném
s předchozím usnesením senátu.
Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
3. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu v Plzni za souhlas s výkonem trestu posl. Synka
(tisk 327).
Zpravodajem jest p. posl. dr Neuman. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Neuman: Slavná sněmovno!
Krajský soud v Plzni žádá za souhlas
s výkonem trestu posl. Synka, který byl odsouzen
pro přečiny podle §§ 283 a 279 tr. z.
bezpodmínečně, a za souhlas s výkonem
trestu podmínečného z rozsudku ze dne 25.
června 1932, Tk VI 572/32, pro přečin podle
§ 283 tr. z.
Imunitní výbor usnesl se doporučiti posl.
sněmovně, aby nebylo vyhověno žádosti
kraj. soudu v Plzni.
Tlumoče usnesení imunitního výboru
prosím, aby slavná sněmovna návrh
imunitního výboru schválila.
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá a přistoupíme ke hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby posl. sněmovna nesvolila k výkonu trestu posl.
Synka.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla
se nesvoliti k výkonu trestu posl. Synka.
Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
4. Zpráva výboru imunitního o žádosti
kraj. soudu trestního v Praze v trestní věci
posl. Nepomuckého (tisk 328).
Zpravodajem je pan posl. dr Neuman. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Neuman: Slavná sněmovno!
Krajský soud trestní v Praze žádá
za souhlas s trest. stíháním posl. Nepomuckého
pro přečin podle § § 283 a 284 tr. z.
Imunitní výbor usnesl se ve schůzi dne 19.
února t. r. konané doporučiti posl. sněmovně,
aby žádosti kraj. soudu trest. v Praze ze dne 24.
října 1935, čís. Tk V 7983/32, za
souhlas s trest. stíháním posl. Nepomuckého
pro přečin podle § § 283 a 284 tr. z.
vyhověno nebylo, ježto zájem na provedení
této trestní věci nepřevyšuje
veřejného zájmu na nerušeném
výkonu mandátu posl. Nepomuckého.
Tlumočím usnesení imunitního výboru
a prosím slavnou sněmovnu, aby je schválila.