Vidíme tuto hroznou bídu zvláště
v chudých venkovských obcích. Byl jsem právě
v okrese žateckém, podbořanském a chomutovském.
Přesvědčil jsem se, jaký účinek
má v těchto obcích, jsou-li desetitisíce
nezaměstnaných připravováni o své
stravovací lístky. Malá obec v žateckém
okrese má 13 nezaměstnaných, starosta béře
klidně do své obce cizí dělníky
a přenechává nezaměstnané klidně
jejich osudu. Jde-li nezaměstnaný protestovati,
je prostě policejně potrestán a zavřen.
(Posl. B. Köhler [německy]: Jak se jmenuje ta obec?)
Obec se jmenuje Kličín v okrese žateckém.
(Posl. B. Köhler [německy]: A jak se jmenuje
starosta?) Jméno starostovo mi není známo.
(Posl. B. Köhler [německy]: Které
straně patří?) Svazu zemědělců.
Druhou obcí je Vroutek. Tam bylo zaměstnáno
asi 30 nezaměstnaných na lesních pracích,
kde několik hodin pracovali, aby si přivydělali
něco na mzdě. To stačilo úřadům,
že na základě denunciací, které
dokonce přišly ze sudetskoněmecké strany,
potrestaly ty lidi 48 hodinami vězení a odnětím
volebního práva. Tak se jednalo s chudáky,
protože si troufali pracovati 16 hodin v týdnu a vedle
toho si vzíti stravovací lístky. Další
případ je v Kundraticích v Rudohoří,
v okrese chomutovském. Tam se protloukalo několik
nezaměstnaných podloudnictvím. 3. června
přišli dva členové finanční
stráže v civilu a provedli u těchto podloudníků
prohlídku. Byli obviňováni, že dopravují
z Třetí říše margarin. To, co
se tam stalo, musí vyvolati protest i této sněmovny.
Za četnické asistence byla provedena domovní
prohlídka, při čemž nebylo nalezeno
nic jiného než dvě prázdné škatule
a kousek mýdla; 14 dělníků bylo pod
zesílenou četnickou asistencí dopraveno do
Mostu. Bylo totiž objednáno přepadové
oddělení z Chomutova, lidé byli zahnáni
do stavení a na slepo zatčeni. Tamější
četnický velitel neumí ani slova německy
a nerozumí místnímu obyvatelstvu. Při
zatýkání měl v jedné ruce nezajištěný
revolver a v druhé obnaženou šavli (Výkřiky.)
a ohrožoval mírumilovné lidi v tomto hladovějícím
území. Co bylo příčinou? Dělník
Ziegelschmied, zaměstnaný na dole Grohmannově,
německý soc. demokrat, má 4 nezaměstnané
syny ve stáří od 25 do 30 let. Těm
všem byly odňaty stravovací lístky a
starý otec byl zavázán starati se o své
dospělé syny; u těchto synů byla nyní
provedena domovní prohlídka a synové se proti
tomu plným právem ohradili. Žádali,
aby se jim dala práce a chléb, pak že nebudou
musiti pašovati zboží. A když náš
člen okresního zastupitelstva Kettner prohlásil
totéž a dožadoval se práce a chleba pro
chudé lidi, byl rovněž zatčen a dopraven
do vazby u krajského soudu v Mostě.
Chci se nyní zabývati jinou otázkou. Prohlašují
někde na vesnicích, že nezaměstnaní
jsou zloději, že kradou sedlákům plodiny
s polí. Kdybyste dali nezaměstnaným práci
a chléb, tuky, brambory a mouku, ani jediný nezaměstnaný
by nešel krást do polí. Zloději sedí
někde zcela jinde. Zde jde o to, že hladovějící
lidé, kteří z pudu sebezachování
nechtějí zahynouti, jdou do polí a přinášejí
si z polí něco k jídlu.
Vytyčil jsem s tohoto místa před veřejností
a také před sněmovnou tyto požadavky:
Předně požadujeme, aby všichni nezaměstnaní,
kteří byli ze stravovací akce vyškrtnuti,
byli do ní zase zařazeni. Dále žádáme
mouku a chléb, tuky a cukr pro hladovějící
území, pro území, kde tisíce
lidí padají na ulici hlady. Žádáme
zřízení kuchyní nejen pro děti,
nýbrž i pro dospělé obyvatelstvo, pro
střední stav, pro živnostníky, kteří
jsou na tom stejně bídně jako ostatní
dělníci. Žádáme s tohoto místa
zákaz nuceného vyklizení z bytů, jinak
by se mohlo státi, že již žádný
nezaměstnaný nebude míti byt. Máme
v sudetskoněmeckých městech sta nuceně
vystěhovaných nezaměstnaných. Žádáme,
aby každému nezaměstnanému byl zaručen
příděl léků a lékařské
ošetření. Žádáme dále
také, aby byl opatřen dostatečný počet
mléčných lístků pro děti
a pro matky hladovějících dětí
a aby byl jednou učiněn konec protekčnímu
hospodářství. Žádáme také,
aby do sociálních komisí přišli
lidé, kteří požívají důvěry
chudého lidu. Ven se statkáři, továrníky
a diktátory hladu z místních a okresních
sociálních komisí!
Konečně musím ještě žádati,
aby brutální zásah četnictva v Kundraticích
byl potrestán. Podali jsme ministrovi vnitra interpelaci.
Chci zde přečísti požadavky, které
jsou obsaženy v interpelaci: Žádáme, aby
v čistě německých obcích konali
službu jen ti četničtí strážmistři,
kteří ovládají německý
jazyk. Není-li tomu tak, musí býti z těchto
míst odvoláni. Nesmějí dále
proti pokojnému obyvatelstvu při sebemenší
příčině zakročovati zbraní.
(Výkřiky posl. Appelta.) Dále se tážeme
pana ministra vnitra, je-li ochoten zavésti naléhavé
vyšetřování, aby zařídil
co nejrychlejší propuštění zatčených.
Za třetí se tážeme: "Je pan ministr
ochoten zaříditi, aby při exekucích,
při domovních prohlídkách nebo při
jiných příležitostech orgánové
provádějící úřední
výkon zacházeli s obyvatelstvem slušně,
aby se takové případy neopakovaly?"
Za čtvrté žádáme potrestání
strážmistra a jeho propuštění ze
státní služby. To jsou naše požadavky.
S tohoto místa prohlašujeme ještě jednou:
Jsme ochotni se o těchto věcech raditi s jednotlivými
činiteli ostatních politických stran. Neodmítáme,
aby v obcích a okresech byla učiněna opatření,
aby bylo pomoženo chudému lidu. Žádáme
také, aby návrhy podané komunistickou stranou
na zmírnění bídy v sudetskoněmeckém
území byly také uskutečněny.
Nechci zde o těchto návrzích pojednávati,
neboť jsou v této sněmovně dosti známy.
Jedno však musíme říci: Nebudete-li
v budoucnosti dělati jinou politiku k chudému, vyhladovělému
lidu venku v sudetskoněmeckém území,
nemůžete se spoléhati, že nejen vyhladovělý
proletariát, nýbrž i střední
stavy budou důvěřovati vašemu zákonodárství
a vašim činům, budou-li viděti, že
měsíc od měsíce klesají stále
hlouběji do bídy a nouze. Sudetskoněmecký
pracující lid ví dnes již dostatečně,
že všechny jeho naděje, které skládal
v sudetskoněmeckou stranu, se ukázaly klamnými.
Dnes tato strana kapituluje, dnes hlasuje pro zákony, dělníkům
nepřátelské, dnes nechává lid
v městech a vesnicích hynouti. Proto říkáme,
že se sudetskoněmecký lid bude z těchto
věcí učiti, bude se učiti, jakými
cestami se musí bráti, aby rozbil každý
systém, který nemá práci, chléb
a svobodu pro pracující lid.
Chceme jíti cestou, která vede z otroctví
na svobodu, pak budeme nepřemožitelní i ve
všech jiných věcech. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. R. Böhm. Dávám mu slovo.
Posl. R. Böhm (německy): Slavná
sněmovno!
Zaujímám-li stanovisko k předložené
osnově zákona, chci opětně určiti
zásadní stanovisko Svazu zemědělců
k výrobě margarinu. Již při jednání
o vládním nařízení, čís.
51 ze dne 12. března 1934, o některých opatřeních
týkajících se výroby a obchodu umělými
tuky, jsem prohlásil, že nařízení
o margarinu nesplní naděje zemědělství.
Již tehdy jsem poukázal na § 1, jenž zmocňuje
ministerstvo obchodu ke zřízení nových
provozoven. Následky a účinky těchto
ustanovení se dostavily. Zatím co bylo v r. 1929
12 továren na margarin, jest v přítomné
době 47 továren, které vyrábějí
umělé tuky. Rozdělení margarinového
kontingentu činilo proto velké obtíže
a mnoho továren jest také příčinou,
že se naléhá na zvýšení
výroby. V nařízení čís.
51 ze dne 12. března 1934 nebylo také učiněno
opatření o spotřebě domácího
mléka, což jest především ke škodě
domácího zemědělství. O starý
požadavek po nuceném mísení se sezamovým
olejem a zákazu barvení není v nařízení
taktéž postaráno. Jsme zvyklí ke každé
politické a hospodářské otázce
jednoznačně a jasně zaujmouti stanovisko
a každé dvoustranné počínání
jest nám cizí.
To platí také pro stanovisko k projednávané
osnově zákona a pro otázku výroby
margarinu všeobecně. Pro daň z margarinu jsou
směrodatné především finančně
politické důvody, dále však také
skutečnost, že přirozené tuky jsou zatíženy
spotřebními daněmi v jedné třetině
prodejní ceny. Jest tudíž zcela nesprávné,
když se strany výrobců margarinu se tvrdí,
že požadavek jedné třídy obyvatelstva
ztíží existenci jiným třídám
obyvatelstva. Jinými slovy, že by daň z margarinu
byla zavedena ve prospěch těžce pracujících,
horských, středních a drobných rolníků.
Kdyby tomu tak bylo, musili bychom míti zákon o
margarinu, jak jest tomu v Norsku, Holandsku, Německu a
ve Švýcarsku. Tam byla zavedena vysoká margarinová
daň, a ustanovilo se snížiti výrobu
margarinu o 30 až 40%.
Nyní jako dříve - to bych chtěl s
tohoto místa obzvláště zdůrazniti
- vyslovujeme se proti zvýšení původního
margarinového kontingentu z 5280 na 6500 vagonů.
Snížení výroby margarinu s 7500 vagonů
na 6000 vagonů, t. j. o 13.4% nepůsobilo a nemohlo
také příznivě působiti na odbyt
a na utváření cen mlékařských
výrobků. Při této příležitosti
poukazujeme na to, že následkem zvýšení
margarinového kontingentu budou horští drobní
a střední hospodáři moci držeti
o 100.000 krav méně. To jsou číslice,
které dokazují, jak pronikavě mohou působiti
zákony a nařízení na hospodářský
život horského rolníka. Když margarinový
průmysl stále poukazuje na propouštění
dělníků následkem snížení
margarinového kontingentu, budiž jednou vysloveno,
že počet dělníků v průmyslu
potravinářském jest vlastně velmi
omezený. Moravské mlékárny na příklad
vyrábějí ročně 223 vagonů
čajového másla, 278 vagonů průmyslového
tvarohu, 60 vagonů jedlého tvarohu, 7 1/2 vagonu
sýra a dodávají 18 milionů litrů
čerstvého mléka. Na této výrobě
másla jest účastněno 13.500 středních
a drobných zemědělců i se svými
rodinami. K výrobě stejného množství
margarinu v továrnách co nejvíce racionalisovaných
je potřebí jen 78 dělníků.
Jest tedy také ve všeobecném zájmu národohospodářském,
aby se snížila výroba margarinu. (Předsednictví
převzal místopředseda Taub.)
Není možné, aby se naše výroba
másla a mlékařská omezovala ve prospěch
továren na margarin. Nařízení o margarinu
ze dne 12. března 1934, čís. 51, nesplnilo
očekávání našeho mlékařského
hospodářství, poněvadž nezůstalo
při určeném kontingentu margarinovém,
nýbrž byly povoleny dodatečné kontingenty.
Stavíme se jako dosud také proti nezdravé,
klamavé reklamě. Rozhodně není správné,
aby na př. v kinu na plátně stálo
před začátkem představení:
"Kupujte Vitello místo drahého selského
másla". To nejde, aby ve všech městech
a vesnicích byly vyvěšeny plakáty s
nápisem: "Mléčný margarin, jemný
jako máslo, o polovinu lacinější."
Také není možné, aby obaly margarinových
balíčků ukazovaly horské boudy uprostřed
zelených luk. Chybělo by nám ještě,
aby uprostřed těchto zelených luk se pásly
také ještě černě strakaté
krávy.
Zcela rozhodně musíme odmítnouti výtku
výrobců margarinu, že daň z margarinu
byla zavedena jen za tím účelem, aby obyvatelstvo
bylo odvráceno od požívání laciné
a výživné potravy a musilo požívati
za to drahou potravinu. Tím jest ovšem míněno
přírodní máslo. Měřeno
podle biologické ceny zvláště pro vývoj
dítěte a svou jakostí není přírodní
máslo nikterak drahá potravina, nýbrž
daleko lacinější než umělý
tuk. Cena mléka a másla na to budiž zvláště
poukázáno - v letech 1934/35 následkem zdražení
odpadků při výrobě umělého
tuku, jako jsou kokosové pokrutiny, olejové pokrutiny
atd., nekryla již o 50% výrobní náklady.
Zní proto podivně, když právě
strana, která těžila z bídy zemědělství,
způsobené katastrofami, označila máslo
za drahou potravinu. Jde příliš daleko označiti
nepatrnou daň z margarinu za nesociální čin,
když se vezme v úvahu výtěžek zemědělství
při 16-18hodinné pracovní době v létě
a na podzim a při 12-14 hodinné pracovní
době v zimě a na jaře, který klesl
až na nulu. Víme, že velká část
spotřebitelů nemůže platiti vysoké
ceny. Výroba 5.000 vagonů margarinu by však
stačila, kdyby rodiny s ročním příjmem
přes 30.000 Kč užívaly jen přírodního
másla a tak trvale podporovaly usedlé rolníky,
oporu to každého národa. Pro méně
majetné obyvatelstvo a nezaměstnané zůstalo
by ještě dostatečně margarinu. Poukaz
na dovoz přirozených tuků se může
zodpověděti tím, že odběrem uhlí
cestou kompensace najde tisíce dělníků
zaměstnání. Ostatně přivážejí
se suroviny pro výrobu margarinu ze zámořských
států, s nimiž Československo nemá
obchodních styků a od nichž nemůže
očekávati žádného zlepšení
na pracovním trhu. Nechceme žádné přemrštěné
ceny, chceme jen jako zemědělci žíti.
Kde zůstává vyrovnání cen zemědělských
potřeb s cenami zemědělských výrobků?
Před několika dny jsem dal svému kočímu
50 Kč na koupi 2 kos. Tato částka nestačila,
musel zaplatiti za ty 2 kosy 56 Kč. To jsou ceny z r. 1934.
Nechceme tedy boj proti pracujícímu lidu venkovskému,
nýbrž boj proti kartelovému průmyslu.
Poukaz na výrobu margarinu a margarinové zákonodárství
v jiných státech pokulhává, Norsko,
Amerika, Holandsko, Švýcarsko, Německo a mnoho
jiných států vyřešily problém
výroby margarinu pro zemědělství mnohem
příznivěji. Kdyby závazek přimísiti
5% vepřového sádla, se pociťoval jako
břímě, poukazujeme na státy, jež
továrnám na margarin předepsaly k upotřebení
nejméně 10 % vepřového sádla,
jež samy vyrobí. Se zřetelem na velké
zisky posledních let není potřebí
propouštěti dělníky. V době nouze
mají lidé povinnost nésti břemena
stejnoměrně a z bídy nesmí se dělati
žádný obchod. Zemědělství
se může držeti jen nejkrajnějším
uskrovněním a mnohé podniky žijí
již po léta z podstaty, což působí
zadlužení. Těžce pracující
střední a drobný rolník a dělník
přinesl již dostatek obětí. I kdyby
za volebního hnutí ozývalo se od neznalých
vyzvání k rozmnožení pěstování
olejnatých plodin, musí přece ještě
osev řepky se podstatně zvýšiti, taktéž
osev sojových bobů na Slovensku, jak to doporučují
také moravská družstva.
Zaopatřování domácího margarinového
průmyslu surovinami musí přejíti do
zemědělských rukou a povinnost k odebírání
pro margarinový průmysl musí býti
zákonem ustanovena. Tím se odlehčí
osevu obilí a nynější těžkosti
mohou býti odstraněny. Tisíce zemědělských
dělníků musilo býti propuštěno
pro nízké ceny mlékařských
výrobků. Tisíce zemědělských
existencí jest v sázce. Jest proto nutné
jednoznačné zaujetí stanoviska rolnických
zástupců všech politických stran k výši
margarinového kontingentu. Není možné
slibovati zemědělství pomoc, v rozhodném
okamžiku však dané slovo nedodržeti. Ti
nejchudší v zemědělství, horští
sedláci, žádají jednoznačnou
odpověď, nechtějí slyšeti jen slova,
nýbrž chtějí viděti činy.
Zájmové rozpory uvnitř velkých stran
narážejí i v této otázce na sebe
a jest velmi litovati, že v zásobovacím výboru
této sněmovny zástupce sudetskoněmecké
strany zasazoval se o zvýšení výroby
margarinu, a na zasedání zemského svazu německých
pekařů dne 21. září 1935 v
Podmoklech se zástupce sudetskoněmecké strany
chlubil, že umožnil rozmluvu u ministra obchodu stran
zvýšení margarinového kontingentu. Když
v rozpočtovém výboru zástupce největší
německé strany tvrdil, že zemědělství
nemá zájmu na cenách másla a mléka,
odporuje to skutečnostem a stalo se tak chybějícím
spojením řečníka s rolnictvím.
Zde přichází jasně k výrazu,
že jen ten umí oceniti těžkou práci
člověka k půdě lnoucího, jehož
paže vedly pluh nebo jehož kolébka stála
uprostřed selského dvora. Nestačí
psáti v novinách o bídě horských
sedláků, nýbrž musí se otevřeně
a statečně pro ně vystupiti, i když
to ostatní neradi slyší. Jde o bytí
a nebytí našeho rolnictví v německém
pohraničním území, jehož boj
o existenci je beztoho tvrdý, a zde se musí přiznati
barva.
Vrstvy, jež mluví o drahém másle, nechť
vezmou na vědomí, že před málo
lety výrobci másla a mléka dostávali
od mlékáren 1.30 Kč za litr mléka
a 25 Kč za 1 kg másla. Dnes činí cena
průměrně za mléko 82 h a 16 Kč
za kg másla. Záviděti tyto ceny zemědělcům
a mluviti o drahém přírodním másle
není skutečně žádný sociální
čin. Problém výroby margarinu a jeho působení
na ceny mlékařských výrobků
je příliš vážný, než
aby se ho využilo agitačně.
Stupňovati zaopatření obyvatelstva tukem
domácími zvířecími tuky, snížiti
dovoz margarinových surovin z ciziny, aby se tím
pomohlo zemědělství, musí býti
základní myšlenkou margarinového zákonodárství.
Žádáme spravedlivou kontingentaci podle tříletého
průměru výroby, a odnětí výroby
margarinu tam, kde není žádné oprávnění.
Se zřetelem na nepříznivý vývoj
cen mlékařských výrobků v r.
1936 a na očekávanou dobrou úrodu píce
jest nutné omeziti dovoz másla, vepřů
a tuků. V prvních 4 měsících
1935 dovezli jsme 40.787 kusů vepřů, v prvních
4 měsících 1936 83.474 kusy. V prvních
4 měsících 1935 dovezli jsme 8.848, v prvních
4 měsících 1936 44.910 q tuků. Jako
následek zvýšení margarinového
kontingentu a rozmnožení dovozu nastalo klesnutí
cen vepřů a cen mléčných výrobků
o 15% v posledních 3 měsících přes
nedostatek píce. Vepři se dodávají
především z Jugoslavie a z Rumunska. Zemědělství
uznává z celostátního hlediska nutnost
vzájemné výměny statků, ale
ta se nesmí díti výhradně na účet
zemědělství. Úkolem naší
obchodní a zahraniční politiky jest zabývati
se vybudováním našich obchodních styků
se všemi státy.
Shrnuje to, chtěl bych u příležitosti
dnešní řeči jménem Svazu zemědělců
v zájmu mlékáren a neorganisovaných
výrobců mléka a másla prohlásiti:
Jsme proti každému zvýšení margarinu
přes 5000 vagonů. Žádáme omezení
dovozu vepřů, tuků, a mlékařských
výrobků a konečnou úpravu cen dobytka
a mlékařských výrobků. Jen
tak, uskuteční-li se tyto spravedlivé požadavky
německého a, jak myslím, také českého
zemědělství, jež jsem uvedl, bude zase
možno zjednati základy pro další životní
existenci zemědělství. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. inž. Schwarz.
Uděluji mu slovo.
Posl. inž. Schwarz: Slavná sněmovno!
Osnova zákona, kterou projednáváme, má
opravdu některé neobyčejné zvláštnosti.
Je příznačné již to, že
ani z vládního odůvodnění této
osnovy, ani z odůvodnění podaného
panem zpravodajem posl. Hrubým, ani z debaty o osnově
zákona vlastně nevíme, o jaký zákon
běží. Ve vládním odůvodnění
se mluví, že je to návrh zákona o dani
spotřební a odůvodňuje se tento návrh
zákona tím, ze výroba umělých
jedlých tuků před válkou se opírala
o suroviny zemědělského původu, lůj,
mléko, a že v pozdějších dobách
se přešlo k výrobě z látek, které
naše zemědělství nedodává,
a tím zemědělství bylo zbaveno odbytu.
Odůvodnění je, že se musí zavésti
daň spotřební za tím účelem,
aby se tento vývoj změnil, tedy - docela zřejmě
a jasně - aby se konsum umělých tuků
potlačil ve prospěch rozšíření
spotřeby tuků přírodních, dodávaných
naším zemědělstvím. Ale najednou
z odůvodnění předloženého
zpravodajem se dovídáme, že osnova zákona
- který se však při tom nemění
a je předkládán a přijímán
ve znění, jak je navrhuje vláda za účelem,
jasně v odůvodnění vyloženém
- vůbec toho účelu nemá, že má
docela jiný ráz, že tu nejde vůbec o
daň spotřební, nýbrž o daň
výrobní, že účel zákona
jest čistě fiskální. Čemu vlastně
nyní máme věřit? Znění
se nemění, ale najednou se změnil účel
i očekávané následky zákona.
Když však ani vláda, ani zpravodaj, který
osnovu zákona doporučuje, nejsou vůbec shodni
o tom, jaký účel zákon má a
jaké budou jeho následky, jak můžeme
důvěřovati kterékoliv z těchto
stran, že skutečně mají pravdu?
Slavná sněmovno! Nejprve o fiskální
stránce. Ta se najednou stala dodatečně hlavním
účelem a vlastně jediným účelem
zákona. Mluvil jsem o této věci již
v debatě rozpočtové, kde jsem vytýkal,
a opakuji to, že odůvodňovati fiskálními
zájmy zavádění zákonů,
které podle výpočtu vládního
mají vynésti, jako v tomto případě,
30 mil. Kč, je trochu podivné, když nám
generální zpravodaj rozpočtový vykládal,
že v rozpočtu je skryt schodek 1.300 Kč, a
je trochu podivné, když se při tom - a to platilo
tehdy a platí to i nyní - nepodnikalo ve skutečnosti
nic, aby se vybraly ohromné miliardové nedoplatky
v daních starých, ačkoliv, jak jsem již
tehdy podotkl, i Svaz průmyslníků, o jehož
závazky nebo o závazky jeho členů
hlavně běží, vypočítává,
že při správném postupu by se mohla
opatřiti takto jedna miliarda Kč. Tím už
je hned řečeno, že ten "fiskální
zájem" jest neodůvodněn a jest leda
dalším dokladem, jak nesprávná a nerozvážná
je naše fiskální politika, která, místo
aby se postarala o náležité a včasné
předepsání a vybrání daní
starých, zavádí stále a stále
daně nové. Proto tento fiskální důvod
pro projednávanou osnovu zákona padá.
Všimněme si teď důvodů dalších.
Je zajímavé, že i pan zpravodaj, ačkoli
prohlásil napřed osnovu za čistě fiskální,
za chviličku poté řekl, že osnova tohoto
zákona jest pokračováním v uspořádání
výroby umělých tuků vůbec,
a nyní dokazoval nezbytnost a správnost tohoto uspořádání.
A my jsme i v rozpravě slyšeli řečníky
odůvodňovat tuto osnovu výklady o nezbytnosti
omezení výroby a spotřeby umělých
tuků, aby se zvýšil odbyt tuků přirozených.
Již v tom je další nedůslednost; napřed
se řekne, že to nemá ten účel,
a pak se tím účelem zase argumentuje. Nejenže
konstrukce osnovy zákona - jak bylo ostatně zdůrazněno
- sama je dělána s toho hlediska, které bylo
také v odůvodnění této osnovy
vládou obsaženo, ale rozlišuje se tam také
zdanění tuků a dovolávají se
při tom ti, kdo hájí zákon, že
není nesociální právě pro toto
rozlišení, protože daň je nejmenší
u tuků nejlevnějších. Proč? Tu
jest zřejmé, že, co se popírá,
se předpokládá; předpokládá
se, že daň spotřebu postihne, a protože
má být méně postižena spotřeba
tuků nejlevnějších, dává
se také sazba menší.
Ale odůvodnění této osnovy zákona,
které jsme tu slyšeli, bylo i po jiných stránkách
podivné. Právě pan zpravodaj ukázal,
že prý dosavadním hospodářstvím
tukovým přímo poškozujeme stát,
neboť se státy, které jsou hlavními
dodavateli surovin pro výrobu umělých tuků,
máme pasivní bilanci 300 mil. Kč a musíme
platiti ve zlatých měnách, v holandských
zlatých a v anglické libře. Nevím,
do jaké míry sluší název zlaté
měny anglické libře, ale tuto otázku
ponechme stranou. Já jsem chtěl zdůrazniti
jednu věc. Pan zpravodaj má omluvu, že velmi
mnoho států ve světě podlehlo stejnému
omylu a zařizují se v zahraničním
obchodu "z ručky do ručky". Obchod, dovoz
ze států nesmí převýšiti
vývoz do týchž států. To jest
ovšem jedna ze stránek řízeného
hospodářství, které se teď uplatňují
stejně v hospodářství vnitřním
jako v zahraničním, a se stejnými výsledky,
to je ubíjením obchodu, ubíjením výměny
statků, ubíjením výroby. Protože
je starou pravdou, že na saldu s jednotlivými státy,
nejen v obchodní, nýbrž ani v platební
bilanci vůbec nezáleží, že, dokud
nebylo těch omezení, kontingentů, nuceného
clearingu atd., rovnováha se prostě vyrovnávala
stejně jako v hospodářství vnitřním.
T. j. ten stát, od kterého jsme my více odebrali,
odebral naopak více od jiného, který zase
měl pasivní bilanci s námi, a nemusilo to
být hned, přes jeden stát, ten vyrovnávací
kruh mohl běžeti třeba přes několik
států. Tím se umožňoval vzájemný
obchod a platební bilance žádného státu
tím nebyla ohrožena. Tedy s tou věcí,
zdali konkretně s některým státem
máme aktivní nebo pasivní bilanci, skutečný
zdar hospodářství nemá co dělat.
Kdybychom tuto metodu, která se bohužel rozšířila
právě k tomu, aby utvrdila mezinárodní
měnový chaos a hospodářskou krisi,
chtěli logicky uplatňovat ve vnitřním
hospodářství, pak by pekař musil počítati,
ze nesmí dát krejčímu za šaty
více, než kolik od něho utržil za chléb
a že zrovna tak musí hospodařit při
nákupu jiných svých potřeb. Ve skutečnosti
každý ovšem chápe, že na tom nezáleží;
i když krejčí od něho nekoupí
nic, koupí od něho zase někdo jiný,
kdo vůbec žádné své výrobky
pekaři neprodává. Je to proto neobyčejné
zprimitisování zahraničního obchodu
a také nazírání na zahraniční
obchod, když se vyžaduje tato naprostá rovnováha
v přímém styku dvou států.
Tedy tento argument, jak jsem již řekl, je zásadně
lichý.