Ale my jsme slyšeli důvod další. Ten důvod
zněl, že prý opatření týkající
se výroby umělých tuků jsou nezbytná,
protože naše zemědělství nemůže
konkurovat s podmínkami výrobními v těch
státech, které s ním takto soutěží.
Pan zpravodaj se hned dovolal příkladu z automobilové
výroby; prohlásil, že chráníme
domácí automobilovou výrobu tak, že
jsme tím úplně zabili rozvoj automobilismu.
Zdali by prý tato výroba souhlasila s tím,
aby se také k nám pouštěla bez celní
ochrany auta ze zemí, která by u nás mohla
stát polovičku? Slavná sněmovno, já
jsem dokonce v koaličních listech, na příklad
v "Českém slově", četl ankety
o tom, co zabilo rozvoj automobilismu. Ale tenhle argument jsem
tam neslyšel, a účastnili se té ankety
ministři tohoto státu. Vyvrcholením a řekl
bych správným závěrem v té
anketě byl projev předsedy strany nár. socialistů
Klofáče, podle kterého patří
prý oni všichni na lavici obžalovaných
za zákony, kterými automobilismus utloukali. Konstatuji
ještě jednou, že v nich nebyl vůbec uveden
celní sazebník. Ale dejme tomu, že by měl
p. posl. Hrubý pravdu a že by vysoká
celní ochrana opravdu rozvoj automobilismu u nás
ubíjela. Domnívám se, že každý
rozumný člověk by z toho vyvodil závěr:
Tedy ta ochrana se musí snížit, aby se rozvoj
automobilismu neubíjel. P. posl. Hrubý z
toho vyvodil jiný závěr: Protože jedna
ochrana zabíjí jedno hospodářské
odvětví, musíte souhlasiti s opatřeními,
která by zabíjela také jiná hospodářská
odvětví. Prazvláštní logika,
která se, jak se zdá, opravdu uplatňuje v
hospodářském zákonodárství
tohoto státu. Na jeho výsledcích to také
pozorujeme.
Bylo tvrzeno, že tato daň nepostihuje spotřebu
proto, poněvadž výroba má dostatečné
zisky, aby mohla nést daň ze svého. Slibovalo
se, že se to také zajistí. Můj názor
je ovšem ten: jestliže již vláda regulovala
- a víte, že jsme s tím nesouhlasili - toto
tukové hospodářství a ví-li,
že ta výroba má tak tučné zisky,
pak se snad měla starat o to, aby ceny byly úměrné
výrobním nákladům, aby se nadbytečné
zisky nehromadily, tím spíše, když jinými
opatřeními - obilního monopolu - se postarala,
aby vysoce stouply ceny krmiv a právě i pokrutin,
které jsou vedlejším produktem tohoto průmyslu.
Je zase velmi zajímavé, že se tolik argumentovalo
zájmy zemědělskými, ale právě
na zájmy drobného zemědělství,
které převážně dodává
živočišné výrobky, se naprosto
zapomnělo, neboť zemědělec nemá
jen zájem na tom, co trží, nýbrž
i na tom, co ho stojí to, co kupuje.
V rozpočtové debatě jsem se dověděl
z projevu p. posl. Rechcígla, který se mnou
polemisoval, že "na cestu snižování
výrobních nákladů v zemědělství
nás nikdo nikdy nezatlačí". Tato zásada,
že se v zemědělství výrobní
náklady snižovat nesmějí, naopak že
se mají zvyšovat, je patrně také základní
zásadou zemědělské politiky, ovšem
je to zásada, která nesvědčí
o uplatňování zájmů zemědělců,
zejména ne těch, kteří převážně
dodávají živočišné výrobky,
ačkoli se zde o tom tolik mluvilo, nýbrž svědčí
spíše o zájmu na výnosnosti stranických
podniků, které zemědělcům výrobní
prostředky prodávají, ať jde o hnojiva,
krmiva, hospodářské stroje nebo cokoli jiného.
Slavná sněmovno! Já jsem ovšem toho
názoru, že donutit výrobu prostředky,
které jsou slibovány - tím udržením
cen - aby nesla sama náklad na tuto novou daň, je
nedostatečné. Byl zde dáván příklad,
že se to již jednou podařilo s pivem. To je pravda.
Pivo nebylo zdraženo, asi tak jako nebyl zdražen chléb,
když se lehčí bochník prodává
za starou cenu; jak víte, pivovary zastavily hostinským
míru na t. zv. výtrat, a hostinští zastavili
poskytování t. zv. nadměrků, protože
již na to neměli úhrady od pivovarů.
Neboli spotřebitel zaplatí za litr piva jako dříve,
ale teď dostane menší míru, poněvadž
dříve dostal nádavek. Domnívám
se, že podobně tomu bude s umělými tuky,
poněvadž tu záleží především
na použitých surovinách, jejichž cena
je velmi různá; stačí zvýšiti
procento suroviny levnější a méně
hodnotné, a spotřebitel dostane při stejné
ceně stejné množství zboží,
jenom že ovšem horší jakosti.
Slavná sněmovno, nedomnívám se vůbec,
že by se metodou, která se projevuje i v této
osnově zákona, opravdu mohlo pomoci zemědělství
ke zvýšení odbytu a ke zlepšení
výnosnosti výroby tuků přirozených.
Nedomnívám se to prostě proto, protože
nám statistiky ukazují zjev dříve
nebývalý. Slavná sněmovno, když
jste srovnávali spotřebu na hlavu z dob předválečných
a z jednotlivých let poválečných v
celém světě i u nás, v různých
zemích v různém tempu se projevoval stále
ten vývoj, že se zmenšovala spotřeba chleba,
brambor, mouky a rostla spotřeba dražších
potravin živočišných, masa, tuků,
vajec atd. I šetření u nás konaná
statistickým úřadem o spotřebě
v souvislosti s důchody obyvatelstva ukazovala týž
zjev, zjev zcela přirozený; při stoupání
důchodů, stoupání životní
míry obyvatelstva lidé nemohou snísti dvakráte,
třikráte tolik chleba, to fysiologicky není
možné, ale místo chleba si dovolili potraviny
chutnější a dražší. Tento
vývoj a toto zjištění poměru
spotřeby vrstev s různými důchody
v současné době by bylo mluvilo pro to, že
při ohromném poklesu důchodů, který
vidíme za světové krise, bude stoupati spotřeba
brambor, chleba, mouky atd., ale ze se bude omezovati spotřeba
potravin dražších. Ale zase úhrnná
statistická data a stejně šetření
o vlivu nezaměstnanosti na rodiny dělníků
atd. dokazují, že klesá i spotřeba těch
nejobjemnějších, relativně nejlevnějších
potravin. A když obyvatelstvo nemůže nahrazovat
zmenšený konsum drahých potravin zvýšeným
konsumem potravin relativně co se týče výživných
jednotek - levnějších, když musí
omezovat i spotřebu poměrně nejlevnějších
a nejpřístupnějších potravin,
jak můžete očekávati, že ztížení
konsumu levnějšího omastku způsobí
zvýšení konsumu dražšího omastku
přirozeného? Je zřejmé, že to
nenastane, nýbrž že nastane jen další
zhoršení výživy obyvatelstva zmenšením
spotřeby tuků vůbec.
Slavná sněmovno! To je doklad, že tato osnova
zákona nemůže dosíci ani toho účelu,
který tu zpravodaj oficiálně popíral,
ale ke kterému se potom druhou stranou zase ve svých
vývodech vracel. Že tohoto účelu dosíci
nemůže, o tom svědčí právě
hospodářský stav u nás.
Mluvilo se jako na ochranu té osnovy, jak už jsem
se zmínil, že to není daň spotřební,
nýbrž výrobní. Kdo si z vás,
pánové a dámy, vzpomene na vládní
prohlášení, kterým se uvedla nynější
vláda, musí si říci, že ať
je to taková nebo onaká daň, je to daň,
která se zřejmě příčí
ujištění vlády, že se bude starat
všemi prostředky o potírání vzrůstu
drahoty a že bude zmírňovat břemena,
která leží na výrobě. Je-li to
výrobní daň, je to zvyšování
břemen na výrobě, a nikoli snižování;
je-li to daň spotřební, je to další
podnět ke zdražování místo boje
proti drahotě - v každém případě
je to nedodržení slibů, které většina
této sněmovny i vláda z jejího středu
utvořená dávaly veřejnosti a voličstvu.
Když se projednával rozpočet, řekl jsem
v rozpočtové debatě, že ovšem nemám
důvěry k vládnímu prohlášení
a že se naopak obávám, že slibovaná
podpora průmyslu se bude projevovat opakováním
politiky, kterou se pomáhalo zemědělství,
t. j. že se bude pomáhat výrobě jejím
omezováním a zvyšováním cen,
tedy zase na účet spotřebitelů. Že
jsem se v tom směru nemýlil, o tom jsme již
poskytli v svém tisku s dostatek příkladů.
Po celý letošní rok, takřka číslo
co číslo, jsme odhalovali novou a novou kartelovou
smlouvu, kterou se zdražuje výroba a omezuje množství
výroby, aby se právě udržely vyšší
ceny. Bohužel jsme museli mnohokrát konstatovat, že
se to děje ne proti odporu vlády, nýbrž
buď za jejího trpného souhlasu, nebo dokonce
z jejího podnětu a s její podporou. Vzpomeňte
si jen na kartel čokoládový, kde se nám
podařilo právě tiskovou kampaní zdražení
zmařit a kde bylo jako jednoho z argumentů k jeho
utvoření užito privilegování
členů kartelů slíbeného ministerstvem
obchodu, co se týče práva na dovoz kakaových
bobů.
Tedy opravdu se plní to, co jsme předvídali,
že se hledá nadále obnova výnosnosti
výroby zvyšováním cen, a co je s tím
nutně spiato, zmenšování výroby.
To se zavádělo i ve výrobě umělých
tuků, to se provádí v zemědělství,
protože je samozřejmé, nemluvím o tom
s jakým výsledkem, ale je samozřejmé,
že když se zvyšovaly ceny obilnin, muselo se zakazovati
rozšiřování osevních ploch, musilo
se nařizovati snižování osevu pšenice
atd. To jedno s druhým souvisí. Mohlo se demagogicky
hlásat, že je možno nadiktovat ceny, že
je možno zrušiti zákon o nabídce a poptávce,
ale ve skutečnosti to možné není. O
tom svědčí ony neprodané zásoby
obilí, a proto na konec nezbývá nic jiného,
nežli se vraceti k tomu, že jenom nějakou formou
snížení ceny se může dojíti
k likvidaci těchto zásob.
Ale, slavná sněmovno, tato politika, která
se teď provádí jak v zemědělství,
tak v průmyslu, je právě politikou, která
nás nikdy nemůže vyvésti z hospodářské
krise. Víme, že bylo vypočítáváno,
že v zemědělství by bylo třeba
o 1 mil. ha půdy více, aby se vyráběly
ty potraviny, které se k nám dovážejí,
aby se nahradila výroba umělých tuků,
aby se nahradil dovoz lnu, konopí, kukuřice atd.
Jenom že to je lehké teoreticky říci,
ale indexy životní míry nám ukazují,
že nám za ten rok stoupl index nákladů
pro dělnickou resp. úřednickou rodinu s 689
na 707 event. s 668 na 685. Víme, že statistika o
úrovni mezd ukazovala až do poslední doby stálý
pokles průměrné mzdy a teprve v posledních
měsících se to jenom zastavilo, že jsou
mzdy na tak nízké úrovni, že snášeti
větší a vyšší ceny je prostě
velké části obyvatelstva nemožné.
Jsem si dobře vědom, že nynější
hospodářský stav neohrožuje jen výživu
městského obyvatelstva. Naopak s drobnými
zemědělci je to namnoze ještě horší.
Vždyť vám to ukazují i statistiky o nemocenskosti
atd., zdravotní stav a úmrtnost venkovského
obyvatelstva. Drobný zemědělec se sám
dostatečně nenají a nenajedí se jeho
děti, protože on máslo, vajíčka
nemůže zkonsumovat, musí je prodat, aby získal
peníze na placení daní, na nákupy,
které musí sám činit v penězích.
Ale zde je ten pravý zdroj zla, a tady je zároveň
ukázka správné cesty.
Správná cesta k zvýšení blahobytu
všech vrstev může jíti jen zvyšováním
potřeby a umožňováním vyšší
spotřeby. To je také jediná cesta, která
může rušiti nezaměstnanost: jenom vyšší
výroba může dáti práci většímu
počtu lidí, nikoliv zmenšovaná výroba.
A jak se k tomu můžeme dostati? Již jsem řekl,
co donucuje zemědělce k tomu, aby svou vlastní
spotřebu potravin omezovali: potřeba peněz
na jiné povinnosti. Snížení výrobních
nákladů, zlevnění toho, co zemědělec
potřebuje, je nejdůležitější
podmínkou skutečné obnovy výnosnosti
zemědělství. A zvýšení
cen v zemědělství, které právě
drobným zemědělcům ze srdce přejeme,
se nemůže způsobiti umělými opatřeními,
o kterých jsem mluvil a do kterých patří
i tato projednávaná osnova zákona, nýbrž
stejnou politikou, která by umožňovala zvětšení
konsumu ve městech, která by umožňovala
zvýšení výroby průmyslové
a která by umožňovala větší
zaměstnanost, stoupání kupní síly.
Všichni víte, že ceny rostlinných výrobků
zemědělských klesají již od r.
1927, to byl ten nejvyšší rok, v letech 1928,
1929 a 1930 byla krise v rostlinné produkci, krise cenová.
Tehdy však zemědělci v prvních letech
to ještě necítili, protože byly dobré
ceny živočišných výrobků.
Zvláště drobní to necítili, poněvadž
správně bylo konstatováno, že ti převážně
dodávají živočišné výrobky
a naopak, v tržbě zemědělců do
5 hektarů tržba za živočišné
výrobky činí asi 3/4. Proč oni tehdy
necítili krise? Protože průmyslový dělník
měl práci a výdělek, proto mohl kupovati
jejich výrobky. Jen obnovením poptávky, zvýšením
kupní síly můžete dosíci přirozeného
a zdravého stoupnutí cen zemědělských
výrobků, takového stoupnutí, které
bude znamenati skutečný trvalý zisk, a ne
přechodnou výpomocí, která se za chviličku
musí rušiti tou nebo jinou formou, jak to bude i nyní
při obnově obilního monopolu. Touto metodou
zvýšení poptávky jediné se může
pomoci zemědělství trvale.
A, vážené dámy a pánové,
bohužel politika, která doposud byla prováděna,
ten tak zvaný hospodářský plán,
dělala pravý opak toho. Ne zjednávati podmínky
k větší výrobě, k větší
spotřebě, nýbrž k omezování
výroby a k omezování spotřeby. Tou
metodou nepomůžeme zemědělství
ani průmyslu, poněvadž jsem hluboce přesvědčen,
že zase politika kartelů neprospívá
ani podnikatelům, poněvadž si sice zajistí
vyšší cenu, ale menší odbyt. Tato
politika byla námi od počátku odsuzována,
my s ní nesouhlasíme ani nyní a jak jsem
již řekl, necítíte-li se vázáni
sliby, které jste dali ve volbách a ve vládním
prohlášení, a jste-li ochotni zatěžovati
ať výrobu nebo spotřebu, podle vaší
volby, je-li to daň výrobní nebo spotřební,
dalšími břemeny, my tomu napomáhati
nebudeme a budeme hlasovati proti osnově zákona.
(Potlesk poslanců nár. sjednocení.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dávám
slovo dalšímu řečníku, jímž
je pan posl. Šedý.
Posl. Šedý: Slavná sněmovno!
Předložená osnova zákona o dani z umělých
jedlých tuků má podle důvodové
zprávy vynutiti zvýšenou spotřebu přírodních
tuků, totiž másla a sádla. Je těžko
věřiti, že by toto zákonité opatření
bylo tak účinné, neboť podle §u
16 zákona č. 51/1934 mají býti ceny
dodrženy tak, jak byly stanoveny 1. března 1934. Už
to přesvědčuje, že zemědělské
produkci v tomto směru nebude pomoženo. A páni
řečníci přede mnou stejně zdůraznili,
že tu jde především o zákon fiskální,
který má pomoci státní pokladně.
Že spotřeba přírodních tuků
nebude zvýšena, o tom svědčí,
že výdajová deprese vede především
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
k snížení konsumu másla a sádla
a ke zvýšení konsumu umělých
tuků. Některé odhady na př. tvrdí,
že umělých tuků bylo v Československé
republice v letech 1925 až 1932 spotřebováno
ve stoupajícím množství, a to od 352.000
q do 631.000 q, a v r. 1934 činila spotřeba minimálně
750.000 q. V tomto stupňovaném konsumu umělých
tuků je proto viděti, že je nouzovou reakcí
na nižší kupní sílu. Nelze také
upříti, že v přítomné
době má průmysl umělých tuků
u nás svůj velký význam pro krytí
tukové potřeby.
S hlediska zemědělského lze sice ovšem
namítnouti, že tyto tuky snižují ceny
tuků živočišných doma vyrobených
a že kdyby této konkurence nebylo, mohla by vyšší
cena býti impulsem k zvětšené výrobě
domácích, živočišných tuků,
když ne tuků živočišných do
soběstačnosti, tedy alespoň tuků (olejů)
rostlinných, jako je soja, kopra atd., které by
mohly sloužiti jako domácí surovina pro výrobu
umělých tuků. Teoreticky je tato možnost
dána a také podobný pokus se již stal.
Než těmito otázkami se zde zabývati
nechci. Pro přítomnou dobu a v dané situaci
jest Československo v tucích k jídlu nesoběstačné
a část našich jedlých tuků musí
býti opatřována dovozem. Úbytek vepřového
dobytka v našem státě činí 800.000
kusů. Vedle tuků k jídlu dovážíme
také tuky pro technické použití, k výrobě
mýdla, svíček na svícení, fermeže,
laků atd.
S hlediska soběstačnosti v zásobování
tuky je pro nás tíživým zejména
vysoký dovoz sádla, jehož v průměru
let 1925 až 1932 jsme dovezli - hotového a v živých
zvířatech 56.1% vykázané spotřeby,
t. j. absolutně v průměru 444.321 q ročně.
Hovězí lůj dovezený naproti tomu nehraje
velikou roli, neboť toho bylo z takto vykázané
spotřeby za uvedená léta dovezeno v průměru
uvedených let 18.8 %, t. j. absolutně 25.645 q ročně.
Jisto je, že vzrůst spotřeby umělých
tuků jest přivoděn neobyčejnou jejich
lácí. Úměrně s jejím
vzrůstem bylo možno pozorovati na př. pokles
zahraničního dovozu sádla, ale je jasno,
že úměrně s poklesem dovozu sádla
rostl dovoz surovin pro výrobu umělých tuků,
dovážených z oblastí, pro něž
nemáme kompensace, kam sami nevyvážíme.
To bylo také hlavní příčinou
pro regulaci prodeje tuku. Stalo se tak vládním
nařízením č. 51 z r. 1934, kterým
zavedena byla známá kontingentace a snížena
výroba, která činila v r. 1934 7500 vagonů
a pro r. 1935 byla redukována na 5280 vagonů, což
v tomtéž roce na podzim zvýšeno bylo o
dalších 1020 vagonů, tedy na 6300 vagonů.
Letos, jak známo, činí kontingent 6500 vagonů,
což, doufejme, stačí vzhledem na předepsanou
omezenou spotřebu v živnosti pekařské,
cukrářské, ve výrobě cukrovinek,
v živnosti hostinské atd.
Nařízená povinnost přimíchávati
5% vepřového sádla, jakož i povinnost
používati domácích olejnatých
semen, totiž ozimé řepky, pro kterou by jinak
nebylo použití - loňská sklizeň,
která činila asi 415 vagonů, musila býti
výrobci jedlých umělých tuků
odebrána, a to na každých 100 kg přiznaného
podílu 8.3 kg ozimé řepky za ceny stanovené
v průměru 230 našich Kč - to jistě
přineslo i zemědělské produkci částečný
hospodářský prospěch.
Výrobou umělých jedlých tuků
v r. 1929 bylo zaměstnáno asi 20 podniků,
v r. 1933 již 47 a těsně před kontingentací
zažádalo o výrobu 66 podnikatelů, čemuž
se ovšem starší zavedené podniky brání.
U nás stoupla ve skutečnosti jen výroba umělého
sádla. Margarinový průmysl není nijak
ve zvláštním rozkvětu, neboť spotřeba
na osobu činí u nás pouze 5 kg, kdežto
v jiných státech jest spotřeba daleko větší,
tak v Holandsku 22 kg na osobu, v Dánsku 12 kg na osobu,
v Německu 8 kg na osobu atd., takže dnešní
navrhovaná brzda nemůže nikoho strhnouti k
jásotu, neboť v továrnách na umělé
jedlé tuky měl československý stát
schopné, hygienicky bezvadné a výkonné
reservoiry, které měly právě v takových
chvílích a situacích, jako je dnešní,
přiskočiti na pomoc. Je nedostatek přírodních
tuků, jejich cena rapidně stoupá. Domácího
dobytka je málo, nestačí spotřebě,
a právě dnes by měly továrny umělých
tuků pracovati naplno, měly by chrliti zboží,
aby všichni konsumenti vůbec, ať jsou z kterýchkoli
vrstev, mohli si to málo, co mají, aspoň
levně omastiti. Uměle vyvolávaný nedostatek
zboží je nezdravým zjevem, jejž především
odnáší v tomto hospodářském
úseku obchodnictvo a živnostnictvo. Chtěli
bychom zabrániti, aby se neopakoval podzim loňského
roku, totiž nedostatek v drobném prodeji u obchodníků
s jedlými umělými tuky, zatím co obchody
s jednotkovými cenami a také konsumní prodejny
byly dostatečně zásobeny. Nám především
šlo o to, aby § 5 vládního nařízení
č. 51 z r. 1934 byl jasný, poněvadž
se obáváme, že vzhledem na striktní
ustanovení, že ceny v drobném nesmějí
býti zvýšeny, se daň přesune
na obchodníky.
V §u 5 stojí (čte): "Výrobci
umělých tuků jedlých, jakož i
jich prodavači nesmějí požadovati ode
dne účinnosti tohoto nařízení
až na další vyšších cen, než
jaké byly placeny 1. března 1934." Tedy zde
stojí "vyšších cen". Nesmí
se zapomínati, že výrobci poskytují
obchodníkům podle odběru rabaty, a záleží
nám na tom, aby tyto rabaty nebyly od výrobců
snižovány, nýbrž aby skutečně
stav a cena z 1. března 1934 nebyla výrobci také
zvyšována obchodníkům.
V odst. 2 §u 17 ukládají se příjemci
mimořádné povinnosti, že totiž
musí daň zaplatiti, když je zboží
na cestě. Slyšeli jsme, že výroba snese
tuto daň, a proto je stanoveno, že nesmí býti
přenesena na spotřebitele. Ale tuto daň nesnese
ze svého skrovného zisku obchodník. V §u
17 se mu tato povinnost ukládá. Nešlo tedy
v naší straně o nějaký rozpor,
jak některé časopisy dnes a včera
přinesly, nýbrž šlo nám o to, aby
obchodník nemusil tuto daň z odeslané zásilky
a pak ze zboží, které je na skladě nad
100 kg, zaplatiti, poněvadž ve skutečnosti
ji nemá z čeho zaplatiti. To nás vedlo k
tomu, abychom hleděli dosíci v odstavci 3 §u
17 změny ku prospěchu obchodníků,
jejichž zisk v tomto směru je minimální
a jenž by nesnesl dalšího zatížení.
Osnova zákona nesplní tedy předpokládané
zvýšení zemědělské produkce,
ale na druhé straně zvýší nám
počet kontrolorů, zabrzdí nám výrobu
v každém směru, a co snad je možné
očekávat od této osnovy, je to, že těch
očekávaných 30 mil. Kč ministerstvu
financí snad přece jen vybere.
Jsou ovšem obavy, že výrobci se budou, jak již
páni řečníci přede mnou na
to upozornili, snažiti tuto diferenci nahraditi horší
kvalitou zboží. Pan referent z ministerstva financí
však zdůraznil, že máme dostatek kvalifikovaných
sil, které budou pověřeny dozorem nad touto
výrobou, a že se to za žádnou cenu státi
nemůže. Tedy uvidíme, co prakse ukáže.
My sami nejsme v zásadě nadšeni pro tuto osnovu
zákona, to je třeba upřímně
prohlásiti, poněvadž obsahuje řadu přísných
trestních opatření, která jistě
také přinesou našim obchodníkům
i živnostníkům řadu nepříjemných
věcí. (Potlesk.)