Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Pan zpravodaj výboru ústavně-právního,
posl. dr Stránský, oznámil, že
se vzdává slova k doslovu.
Hlasování o tomto odstavci pořadu odložíme
na dobu pozdější, a nebude-li námitek,
přistoupíme k projednávání
odstavce dalšího. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
2. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k usnesení senátu (tisk
549) o vládním návrhu zákona (tisky
sen. 219 a 239), kterým se prodlužuje s některými
změnami a doplňky účinnost zákona
ze dne 15. července 1932, č. 121 Sb. z. a n., kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení zákona ze dne 14. prosince 1923, č.
7 Sb. z. a n. z r. 1924, o ochraně československé
měny a oběhu zákonných platidel, ve
znění zákona ze dne 19. června 1934,
č. 113 Sb. z. a n. (tisk 558).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této osnově sloučeno bylo s jednáním
o osnově, která jest na pořadu jako další
odst. 3, t. j.:
3. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 561),
kterým se mění finanční zákon
na rok 1936 (tisk 567).
Důvodem pro navrhované sloučení jest,
že jde o osnovy rázu finančního.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučené projednávání těchto
dvou odstavců? (Námitky nebyly.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodaji o odst. 2 jsou p. posl. dr Goldstein za výbor
ústavně-právní a p. posl. Martinásek
za výbor rozpočtový.
Dávám slovo zpravodaji za výbor ústavněprávní,
p. posl. dr Goldsteinovi.
Zpravodaj posl. dr Goldstein: Slavná sněmovno!
Ústavně-právní výbor ve schůzi
dne 24. června t. r. pojednal o usnesení senátu
o vládním návrhu zákona, kterým
se prodlužuje s některými změnami a
doplňky účinnost zákona o ochraně
československé měny a rozhodl, aby bylo doporučeno
posl. sněmovně, aby přijala znění
zákona tak, jak se na něm usnesl senát, a
to z těchto důvodů:
Osnova, o které se jedná, jest osnova prolongační.
Původní zákon z r. 1924 byl zostřen
zákonem z r. 1932 a zároveň prolongován
o dva roky. R. 1934 byl zákon nově zostřen
a prolongován opět o dva roky. Dnes přichází
vláda s návrhem, aby nastalo další zostření
předpisů a aby prolongace nastala o 4 1/2 roku.
Již z obsahu tohoto návrhu je vidno, že vláda
je pesimistická v tom směru, že neočekává,
že by v krátké době nastaly takové
poměry, které by učinily zbytečnými
předpisy devisového hospodářství
nebo podle kterých by se mohlo devisové hospodářství
změniti.
Ústavně-právní výbor jednaje
o této osnově sdílel pesimismus naší
vlády, a to z toho důvodu, poněvadž
devisové hospodářství nelze rozřešiti
jednostrannou naší vůlí, ani nemůže
samostatným naším hospodářstvím
býti do té míry ovlivňováno,
abychom mohli samostatně v této věci pokračovati.
Bude potřebí urovnati hospodářské
poměry úmluvou mezinárodní; a o takovouto
úmluvu starala se, nebo měla se starati Hospodářská
světová konference v Londýně. Ta ztroskotala
a od té doby zlepšení ve vzájemných
stycích hospodářský mezi státy
středoevropskými nejen nenastalo, nýbrž
stále a stále se poměry zhoršují.
Z tohoto důvodu je vláda naší republiky
toho názoru, že nemůžeme uvolniti hospodářství
devisové a je dále toho názoru, že poměry,
které nás donucují jakožto obranných
prostředků používati předpisů
devisového hospodářství, vbrzku nepominou,
a proto činí návrh, aby prolongace byla ne
již jenom na dva roky, nýbrž na 4 1/2 roku.
Ústavně-právní výbor zkoumaje
důvody přiklonil se k nim a sám doporučuje,
aby tato prolongace nastala.
Ale nejenom v tomto směru se musím přimlouvati
za přijetí osnovy, nýbrž i ve všech
směrech dalších, t. j. ve směrech, jimiž
nynější stav se zpřísňuje.
V jednotlivostech si dovoluji uvésti, že pod skutkovou
podstatu byla vzata též arbitráž s cennými
papíry. Projevilo se totiž během doby, že
i touto cestou lze devisově poškozovati naši
měnu, a proto bylo nutno stanoviti, že i taková
jednání, která vyplývají z
arbitráže s cennými papíry a jimiž
naše měna je poškozována, mají
tvořiti skutkovou podstatu oněch deliktů,
které již v dnešním zákoně,
nyní ještě platícím, byly stanoveny.
Ale prakse prokázala, že nelze vystačiti ani
s předpisy trestních sankcí, které
doposud byly stanoveny, a proto osnova navrhuje, aby všude
tam, kde bylo možno, na přestupky jakožto trest
samostatný anebo v oněch případech,
kde jde o trest náhradní, byla trestní sazba
zvýšena ze 3 měsíců na 6 měsíců,
resp. ze 6 měsíců na 1 rok.
Ve všech těchto směrech, tedy i co do délky
trvání zákonných předpisů,
i co do míry trestů, která je stanovena,
má nastati zostření. Ústavně-právní
výbor doporučuje, aby osnova v tomto směru
byla slavnou sněmovnou schválena.
Při této příležitosti si však
dovoluji poukázati ještě na dvě okolnosti.
Ukládají-li se těmito předpisy našim
státním občanům oběti a dostává-li
se jim trestních sankcí pro určitá
jednání, pro určitá zdržení,
musíme se obrátiti na naše státní
úřady a na Národní banku, aby hleděly
ve svých mezích, aby účinku tohoto
zákona bylo plně dosaženo. A v tomto směru
si dovoluji poukázati na stížnosti, které
právě v poslední době se množí,
že naše reemigranty, t. j. státní občany
československé, kteří ztrávili
dlouhou dobu svého života v Německu a nynějšími
poměry jsou nuceni se stěhovati do vlasti, devisové
předpisy v Německu platné nutí k tomu,
aby 55 %, a když vezmeme ještě poplatky a daně,
kterými jsou stiženi, téměř 72%
svého jmění nechali v Německu. A tak
dostáváme svoje státní občany
zpět naprosto ochuzené.
Tato otázka byla spojena s devisovou otázkou týkající
se návštěvy našich lázní
v západních Čechách. A tu se projevuje,
že ačkoliv se tato návštěva vlastně
koná za cenu majetku našich reemigrantů z Německa,
ani toho jsme nedosáhli, aby aspoň tato stránka
devisového hospodářství byla vyrovnána,
t. j. aby byla umožněna návštěva
našich lázní. Srovnáváme-li s
tímto stavem, jak se postaralo Holandsko o svoje reemigranty
z Německa, vidíme, že se nám nedostalo
plného práva.
Při této příležitosti si dovoluji
poukázati, aby naše Národní banka právě
při sezoně, která nastává,
brala v úvahu naše devisové hospodářství,
pokud se jeví ve spojení s návštěvou
olympijských her v Berlíně. Jest sice pro
mně lákavým, abych se se stanoviska politického
o této návštěvě zmínil,
ale nečiním tak a omezuji se pouze na předmětný
zákon a na ochranu naší měny. Chci poukázati,
že kdyby byla povolována úplně volným
způsobem návštěva olympijských
her v Berlíně, nejenom desítky tisíců,
nýbrž statisíce Němců z našeho
pohraničí pojedou do Berlína a tato hromadná
návštěva bude míti za následek,
že naše negativní špička ve věci
našeho valutárního hospodářství
s Německem se projeví pro nás ještě
nepříznivěji. Proto se přimlouvám
za to, aby při povolovacím řízení,
které umožňuje našim státním
občanům návštěvu olympijských
her v Berlíně, byl brán zřetel na
početnost této návštěvy a na
to, jak se tato veliká početnost projeví
v našem devisovém hospodářství.
Ke konci si dovoluji pozornost slavné sněmovny obrátiti
také ještě jiným směrem. Jestliže
sněmovna a celé Národní shromáždění
po čtyřikrát povolilo, aby devisové
hospodářství bylo utužováno,
jestliže obě sněmovny našeho Národního
shromáždění povolily, aby trestní
sankce na trestní skutky páchané v tomto
směru byly přiostřovány, pak máme
povinnost hleděti, aby občan, který těmto
zvýšeným trestním sankcím podléhá,
měl možnost řádným způsobem
se hájiti a aby trestní právo formální
mu stálo k disposici v takovém směru a v
takové úpravě, jak to odpovídá
dnešní době. Sám jsem měl příležitost
poukázati již několikrát s tohoto místa
na to, že trestní právo důchodkové,
staré již více než 100 roků, naprosto
nevyhovuje potřebám doby, a jest právem možno
žádati, když budou citelnější
tresty, aby každý byl řádným
způsobem vybaven v možnosti obrany a obhajoby svého
práva.
A z tohoto důvodu navrhuje ústavně-právní
výbor také resoluci v tom směru, že
se vláda opětovně vyzývá, aby
urychleně předložila osnovu zákona,
jíž se trestní právo důchodkové
unifikuje a potřebám doby přiměřeně
upravuje. Důvody jsem měl již několikrát
možnost s tohoto místa uvésti. Myslím,
že tentokrát stačí, když poukáži,
že Národní shromáždění
na této nebo podobné resoluci se již několikráte
usneslo, když dále uvedu, že vláda slíbila
dvakráte závazným způsobem, že
tuto novelisaci provede, a když k těmto důvodům
ještě uvedu, že mimo změny celého
textu a celého způsobu sestavení norem trestního
práva formálního i důvody unifikační
pro to mluví. Prosím proto slavnou sněmovnu,
aby se svým hlasováním usnesla na schválení
této resoluce. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo zpravodaji za výbor rozpočtový, p.
posl. Martináskovi.
Zpravodaj posl. Martinásek: Slavná sněmovno!
Rozpočtový výbor jednal ve schůzi
dne 25. června 1936 o shora uvedeném usnesení
senátu o této osnově, projevil s ní
souhlas, připojil se k usnesení ústavně-právního
výboru a doporučuje poslanecké sněmovně
toto usnesení senátu beze změny i s resolucí
ústavně-právního výboru k ústavnímu
projednání. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Zpravodajem při
odst. 3. pořadu je p. posl. Bergmann. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Vládní návrh zákona tisk 561 jest
částečným provedením zákona
č. 69 o úlevách naší územní
samosprávě. Zákon č. 69 z r. 1935
měl za úkol, aby ne sanoval samosprávu, nýbrž
aby ulehčil naší samosprávě v
její dluhové a úmorové službě.
Až do r. 1933, do kdy máme poslední spolehlivou
statistiku dluhů naší samosprávy, čítá
dluh naší obecní a okresní samosprávy
11.177,219.609 Kč. Z toho připadá na obce
9.516,958.192 Kč a na okresy 1.660,261.417 Kč. Považuji
za svou povinnost, abych zde konstatoval, že z těchto
téměř 12 miliard dluhů naší
obecní samosprávy je více než 3 miliardy
založeno u našich městských spořitelen.
Svědčí to o tom, že naše městské
spořitelny plní své poslání
a že se snaží samosprávě poskytnouti,
co ona nutně pro svůj život a pro svou funkci
potřebuje. Je ovšem přirozeno, že tento
dluh je po většině dlouhodobý a že
tím městské spořitelny vykazují
tolik miliard dluhu dlouhodobého, který znamená,
že jsou tyto peníze immobilisovány a že
městské spořitelny vzhledem k tomu, že
pomohly samosprávě, musí pak omezovati soukromé
úvěry.
Jistě nebude nikdo popírati důležitost
našich spořitelen nejen pro samosprávu, nýbrž
pro celý náš hospodářský
a veřejný život, ale také význam
našich spořitelen po stránce mezinárodního
styku. Právě v tyto dny zasedá v Praze výbor
mezinárodního ústavu spořitelen s
delegáty bratrské Jugoslavie v čele, a myslím,
že tyto mezinárodní styky našich spořitelen
mají velký význam hospodářský
a také i politický.
Dluhová služba naší samosprávy
byla v r. 1933 odhadnuta na 950 mil. Kč ročně.
Tehdy byly vykázány schodky naší samosprávy
obecní a okresní částkou 693,208.131
Kč, ovšem to jsou schodky, které vlastně
při zkoumání rozpočtů byly
zemskými výbory uznány, ale skutečné
schodky naší samosprávy byly jistě daleko
vyšší. Na krytí těchto schodků
obdržela naše obecní a okresní samospráva
v r. 1933 zemskými příděly z vyrovnávacího
fondu 146,203.914 Kč, takže zůstalo neuhrazených
schodků v částce 547,005.217 Kč. Vzhledem
k této situaci naší okresní a obecní
samosprávy měl poskytnouti zákon č.
69 z r. 1935 naší samosprávě na dluhovou
službu částku 202 mil. Kč a tato částka
měla býti kryta jednak 35 % z přídělů
zemských ve výši asi 52 mil. z daně
obratové a přepychové a zbytek do výše
202 mil. měl býti kryt příděly
státními z daně důchodové a
z přechodné přirážky k ní.
Pro úpravu dluhové služby bylo zákonem
stanoveno, že mají býti půjčky
nejméně 20leté až 40leté. Doufali
jsme, že rychlým provedením tohoto zákona
bude alespoň z části naší obecné
a okresní samosprávě pomoženo, bohužel
zákon č. 69 se dosud neprovedl, a projednávaná
osnova vlastně směřuje k tomu, aby se alespoň
z části dostalo samosprávě toho, co
jí bylo zákonem č. 69 přislíbeno.
Zatím jsme ovšem projednávali státní
rozpočet a na žádost a návrh ministerstva
financí bylo v čl. 20 finančního zákona
dáno ministru financí zmocnění, aby
r. 1936 uhradil příspěvek státní
samosprávě podle zákona č. 69 nikoli
přídělem z daně důchodové,
nýbrž úvěrními operacemi částkou
151,115.618 Kč po odečtení úspor,
které měly býti dosaženy zmírněním
dluhové služby naší samosprávy
ze snížení úroků a prodloužení
úmoru. Nato vláda vládním nařízením
č. 69/1936 zvýšila kvotu zemských přídělů
z 35 % na 50%. Konečně vládním nařízením
č. 238/1935 byla snížena úroková
míra i pro oddlužovací fond zavedený
zákonem č. 69 z 5 % na 4 1/2% a vládním
nařízením č. 249 upravena byla úmorová
služba dluhů naší samosprávy.
Je těžko odhadnouti - poněvadž nemáme,
bohužel, žádné spolehlivé statistiky
- efekt snížení úrokové míry
a úpravy úmoru, lze jen teoreticky odhadnout, kolik
asi z tohoto opatření přišlo k dobru
anebo nakolik se ulehčilo naší samosprávě
v dluhové službě. Podle mého odhadu
myslím, že representuje snížení
úrokové míry ulehčení naší
okresní a obecní samosprávě ročně
asi 110 mil. Zde se ovšem rozcházíme se statistikou,
kterou snad má sdělánu ministerstvo vnitra,
které tvrdí, ze efekt zmírnění
úrokové a úmorové služby pro
naši obecní a okresní samosprávu representuje
více než 300 mil. Kč ročně.
Nutno však uvážiti, že zmírnění
úrokové míry netýká se všech
komunálních úvěrů. Jsou zde
úvěry - a značná část
- kde již samospráva měla tak nízký
úrok, že vlastně snížení
úrokové hladiny nepřineslo pro tyto obce
nebo okresy žádný efekt.
Pak jsou zde dluhy, které nespadají pod vládní
nařízení č. 238 a 249, takže
nemůžeme za podklad svých výpočtů
vzíti celý dluh naší obecní a
okresní samosprávy, nýbrž jen část,
a proto je snad ten rozpor v odhadu mezi námi a ministerstvem
vnitra. Stát podle zákona č. 69 měl
přispět částkou 151 mil. Kč.
Kdybychom odečtli mnou odhadnutý efekt snížení
úrokové služby ve výši 110 mil.
Kč, znamenalo by to vlastně, že by stát
přispěl naší samosprávě
pouze 41 mil. Kč ročně.
Podle osnovy, která nám byla předložena
na změnu čl. 20 finančního zákona,
jevila by se situace takto: Stát měl přispěti
151 mil. Kč, od této částky podle
osnovy má býti odpočítána polovina
efektu snížení úrokové služby
v maximální výši 45 mil. Kč,
takže by zbylo na stát 106 mil. Kč ročního
příspěvku na úrokovou a dluhovou službu
naší samosprávy. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.)
Jestliže schodky naší samosprávy činily
r. 1933 okrouhle 547 mil. Kč a jestliže nyní
bude proveden zákon, který právě projednáváme,
dostane se tím samosprávě s přídělem
zemským okrouhle asi 174 mil. Kč; připočteme-li
pak k tomu úlevu v dluhové a úmorové
službě ve výši 110 mil. Kč, tedy
přijdeme k částce 284 mil. Kč ročně.
Odečteme-li to od schodků, které byly vypočítány
v r. 1933, zbývalo by nám ještě 263
mil. Kč nekrytých schodků. Uvážíme-li
však, že od r. 1933 byly naší samosprávě
uloženy a svěřeny nové úkoly
v přenesené působnosti, že tohoto roku
přijali jsme zákon na obranu státu, kde se
samosprávě ukládají veliké
oběti, že jsme přijali zákon o ochraně
proti leteckým útokům, kde stejně
zase jsou zejména obecní samosprávě
uloženy úkoly, které budou znamenati zvýšení
vydání, přijdeme k výslednici, že
vlastně tato osnova znamená, že naše samospráva
bude po provedení tohoto zákona tam, kde byla r.
1933. To dokazuje, že je vazně zapotřebí
přemýšleti, jak pomoci naší samosprávě
obecní a okresní a zejména dnes, kdy spoléháme
podle zákona na obranu státu a podle zákona
na ochranu proti leteckým útokům na velmi
pronikavou součinnost naší obecní samosprávy,
abychom přivedli hospodářství této
samosprávy naprosto do pořádku.
Vytáhl jsem si z obecních rozpočtů
jen 5 měst střední velikosti, čím
přispívají na různé úkoly,
který by vlastně měl řešiti stát.
Vzal jsem České Budějovice, Kolín,
Ústí, Olomouc a Znojmo. Tyto obce věnovaly
r. 1933 na zdravotnictví 6,360.672 Kč, na úpravu
komunikací 4,994.350 Kč, na sociální
péči 8,297.455 Kč, na školství
11,866.358 Kč a na bezpečnost Kč 10,075.606.
To je, prosím, pouze pouhých 5 středních
obcí v našem státě. Kdybychom vzali
v úvahu tisíce rozpočtů obecních
a zkoumali, kolik přispívá samospráva
na zdravotnictví, komunikace, sociální péči,
školství a bezpečnost, přišli bychom
k miliardám výdajů samosprávných,
které vlastně přináší
samospráva ve prospěch veřejnosti a také
ve prospěch státu. Předloženou osnovou
provádí se tedy zákon č. 69/35 jenom
částečně.
V rozpočtovém výboru při projednávání
této osnovy bylo vším právem vytýkáno
finanční správě, že nesvolala
poradní sbor pro otázky samosprávné,
aby mu ministerstvo financí předložilo tuto
osnovu, že také nesvolává tento sbor
již asi 1 1/2 roku a že se tedy s tímto poradním
sborem, sestaveným ze samosprávných pracovníků
a odborníků, neradí, jak vyléčiti
bídu naší samosprávy. Bylo by jistě
v zájmu nejen samosprávy, nýbrž celé
veřejnosti a státu, kdyby ministerstvo financí
změnilo tuto svou praxi a co nejdříve a nejčastěji
svolávalo poradní sbor pro otázky samosprávné
a v součinnosti s tímto sborem snažilo se také
konečně vyřešiti otázku sanace
naší obecní, okresní a zemské
samosprávy. Nesmí se zapomenouti, že spořádaná
obec je základem státu, a chceme-li mít zdravé
základy státu, starejme se, abychom měli
také zdravý základ obecní samosprávy.
Rozpočtový výbor projednal ve včerejší
schůzi vládní návrh zákona
a přes to, že nemůžeme říci,
že bychom byli s tímto řešením
spokojeni, přes to, že je to osnova nedostatečná,
doporučuje a navrhuje plénu poslanecké sněmovny,
aby osnově této dalo ústavní schválení.
Doporučuji proto, aby posl. sněmovna schválila
tuto osnovu tak, jak se na ní usnesl rozpočtový
výbor. (Souhlas.)