Místopředseda Košek (zvoní):
Hlasování o tomto odstavci pořadu odložím
na dobu pozdější a, nebude-li námitek,
přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce. (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Přistoupíme tedy k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu (tisk 625) zákona,
kterým se mění zákon o zrušení
šlechtictví, řádů a titulů
(tisk 641) [podle §u 35 jedn. řádu].
Zpravodajem jest p. posl. dr Suchý. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Suchý: Slavná sněmovno!
Osnova zákona, kterým se mění zákon
o zrušení šlechtictví, řádů
a titulů a jez se předkládá sněmovně
ke schválení v upraveném znění
ústavně-právního výboru jako
osnova zákona o řádech a titulech, nás
všechny bez rozdílu, soudím, nutí k
tomu, abychom si uvědomili vývoj, který jsme
od převratu v tomto směru prožili. Jen tak
porozumíme dobře cíli, který je osnovou
zákona sledován, a jen tak hlasujíce pro
to, aby osnova stala se zákonem, budeme jednati klidně
a v přesvědčení, že neopouštíme
nic z toho, co nazýváme demokratickým uspořádáním
věcí československých, o kterých
si přejeme, aby i nadále takovými zůstaly.
Pamatujeme se, že první měsíce našeho
státního života po 28. říjnu
1918 byly ve znamení horečného budování
státu a soustavného loučení se se
vším, co představovalo a upomínalo na
staré poměry. Bylo to úsilí o demokratickou
čistotu a o tvorbu demokratického řádu
jako organisace československé společnosti,
lidí politicky sobě rovných. Je samozřejmé,
že v tomto úsilí nemohla zůstati nepovšimnuta
okolnost rodových výsad, řádů
a titulů jako dědictví režimu světovou
válkou překonaného.
Proto vláda Československé republiky předložila
již v listopadu 1918 návrh zákona, jímž
se mělo zrušiti šlechtictví, řády
a tituly. Bylo to něco tak samozřejmého,
že vláda nepovažovala tehdy ani za nutné
přidávati k návrhu tohoto zákona důvodovou
zprávu ani ustanovení o trestních sankcích.
Takový důraz byl kladen na demokratické myšlení
a cítění a zejména na víru
v ideál demokracie jako vládu lidu, který
nepotřebuje rodových výsad, řádů
a titulů, které tvořily jednu z podpěr
starého režimu. Také ústavně-právní
výbor se tehdy usnesl proti trestním sankcím,
vycházeje z předpokladu, že slavnostní
ráz zákona by byl pojetím výslovné
trestní sankce porušen. Zákon měl býti
opravdovou a slavnostní demonstrací pro demokracii,
a jen tak si dovedeme vysvětlit, že byl kladen důraz
i na jednotlivá slova tak, aby ani slovem nemohl býti
vzbuzen dojem, že československý stát
přejímá charakter státu policejního.
Byl to výraz nadšeného prostředí,
horujícího pro přímočarost,
téměř absolutní. Vždyť ani
statečnost vojáků neměla být
zvlášť odměňována.
Bylo to v době, kdy si nebylo možno z nejrůznějších
důvodů uvědomiti ani faktický stav
projednávané otázky a kdy se vyrovnávaly
účty se starým zřízením
bez hlubších úvah o tom, že normální
poměry budou jiné a že si vyžádají
korektivu, aniž by na demokratických základech
nového zřízení bylo co měněno.
Tato přímočarost, třeba imponující,
se musila brzy objeviti neudržitelnou, protože předběhla
přirozený vývoj. Skutečný život
byl jiný. Brzo se musilo konstatovati, že právní
stav petrifikovaný zákonem čís. 61/1918
se rozchází se skutečností, neboť
již v době, kdy vládní osnova se stala
zákonem, jsme měli Československý
válečný kříž, zřízený
dekretem prozatímní vlády zemí československých
v Paříži dne 7. listopadu 1918, Československou
revoluční medaili, zřízenou dekretem
podepsaným za presidenta republiky Československé
ministrem pro věci zahraniční v Paříži
dne 1. prosince 1918, a dále čestné odznaky,
zřízené pro revoluční armádu
v Rusku. Brzo nato mírová konference usnesla se
zříditi medaili vítězství pro
spojenecké a přidružené mocnosti podle
zásadního rozhodnutí mírové
konference v Paříži dne 24. ledna 1919. Bylo
tak nutno respektovati vyznamenání, kterých
si dobyli v pravém slova smyslu naši revoluční
vojáci za hranicemi a které získali jako
odměnu za statečnost od svých i od cizích.
Brzo po prosinci 1918 se však ukázala i potřeba
nových vyznamenání. Především
pro vojíny za statečnost, prokázanou před
nepřítelem, i pro osoby civilní za zásluhy,
kterých si získaly pro stát československý.
Těmto skutečnostem se přizpůsobil
vládní návrh zákona, jímž
se mění zákon o zrušení šlechtictví,
řádů a titulů, který se stal
zákonem pod č. 243 Sb. z. a n. z r. 1920. Tento
zákon sice vyloučil z vyznamenání
občanské osoby československé, ale
je zajímavé, že vláda, zastoupená
svým ministrem vnitra Ant. Švehlou, již
tehdy v červenci 1919 uznávala nutnost umožniti
občanským osobám československým,
aby získaly řády za své zásluhy
o stát, a že již tehdy se mluvilo o velkém
etickém smyslu, který je obsazen v dekoracích,
které si získali českoslovenští
vojáci za hranicemi.
Historie právních předpisů o řádech
a titulech citovaným zákonem nebyla odbyta. Již
z rozdílu, který je patrný ze znění
vládního návrhu z r. 1919 a ze znění
přijatého ve výboru ústavně-právním
se dalo tušiti, že tato otázka se objeví
opět na foru parlamentním. Trvalo to sice dlouho,
ale objevila se. Bylo to r. 1929, kdy vládní návrh
zákona, kterým se mění zákon
o zrušení šlechtictví, řádů
a titulů, byl předmětem jednání
ústavně-právního výboru posl.
sněmovny, kdy byl zcela projednán a připraven
pro rozhodnutí sněmovny.
Hlavní zásady nynějšího vládního
návrhu byly obsaženy již v návrhu z r.
1929.
Můžeme tedy v historickém vývoji této
otázky konstatovati tři etapy: První z r.
1918 jako nejradikálnější pokus o rovnost
občanů, druhou vyjádřenou v zákoně
z r. 1920, kterým byla prolomena zásada o zrušení
řádů, a konečně etapu, jejíž
výrazem je vládní návrh z r. 1929
a návrh nynější, který uvolňuje
zcela cestu k řádům a titulům.
Názory na tento vývoj mohou býti rozdílné,
a zejména ti, kteří byli svědky památných
chvil říjnových z r. 1918 a kteří
si zachovali smysl pro vyšší povinnost k celku
a kterým nejlepší odměnou není
dekorace nošená na prsou, nýbrž klid jejich
svědomí a vědomí vykonané lidské
i státoobčanské povinnosti, mohou býti
tímto vývojem při nejmenším zklamáni.
Soudím však, že se netřeba báti
tohoto vývoje. Jsou-li již poměry takové,
že řády a čestné odznaky jsou
ve světě až na nepatrné výjimky
věcí běžnou, a je-li třeba již
počítati s tím, že záslužné
činy je nutno označovati i na venek a že k
tomu sáhli i tam, kde se radikálně pokoušeli
tvořit společnost lidí sobě rovných,
na př. v Rusku, jsou-li již lidé takoví,
že touží po něčem, co by zdobilo
jejich prsa, pak se smiřme s tímto stavem a buďme
spokojeni s tím, že demokratické zřízení
naše ani uvolněním tohoto proudu není
dotčeno. Rodové výsady tím neobnovujeme
a soudím, ani v budoucnosti neobnovíme. Aristokracie
rodová vymře a vyroste nám aristokracie ducha.
Přispějí-li k urychlení v tomto vývoji
i řády a čestné odznaky, budeme z
toho moci míti jen radost.
Posuzujíce pak obsah osnovy, nemůžeme popříti
i její světlé stránky. Občané
českoslovenští jsou postaveni sobě na
roveň, bez rozdílu, zda nosí kabát
vojenský či civilní, a co je důležitějšího,
osnova odstraňuje disparitu v posuzování
zásluh o stát mezi příslušníky
našimi a cizími.
Je nutno také uznati, že stát musí míti
k disposici prostředky, jak jinak odměňovati
prvky občanské na veřejné správě
čím dál tím více účastné,
když je nemůže vůbec nebo jen nedostatečně
odměňovati hmotně.
Osnova odstraňuje také nejasnost stran přijímání
cizích vyznamenání našimi občany
a staví na pevný zákonný podklad i
jiná uznání, jakož i otázku titulů.
Výbor ústavně-právní upravil
osnovu především po stránce formální,
odpoutav ji od zákona z r. 1920 a učiniv ji tak
přehlednější, a upravil ji také
po stránce věcné, některá ustanovení
pozměniv a některá přidav. Především
vsunul do §u 5 jako odst. 1 větu, jejíž
tendencí je chrániti titul presidenta republiky.
Ústavně-právní výbor soudí,
že tento titul by měl býti vyhrazen pouze hlavě
státu, uvědomuje si však potíže
právní, administrativní i jazykové
a proto soudí, že je třeba zákonným
ustanovením brzditi aspoň používání
titulu presidentského, a navrhuje zároveň
posl. sněmovně k přijetí resoluci,
podle které se má vláda touto otázkou
zabývati a předložiti příslušný
návrh zákona.
Ústavně-právní výbor doplnil
§ 5 dále novým odstavcem, podle kterého
je možno udělovati čestné tituly také
státním a jiným veřejným zaměstnancům
za mimořádné výkony ve službě
nebo za dlouhotrvající a záslužnou službu.
Ústavně-právní výbor je si
vědom, že se takovým ustanovením neodstraní
bolesti našeho veřejno-zaměstnaneckého
sboru, ale soudí, že mohou býti alespoň
v jednotlivých případech zmenšeny. Poněvadž
pak si byl ústavně-právní výbor
vědom ožehavosti této otázky, ponechává
se vládě, aby vládním nařízením
stanovila podrobnosti tohoto opatření.
§ 6 byl oproti vládní osnově změněn
v tom směru, že pravomoc politických a státně-policejních
úřadů byla omezena pouze na cizozemská
vyznamenání, k jejichž přijetí
se nevyžaduje svolení presidenta republiky, jakož
i na cizozemské pamětní odznaky. Úprava
tato nepotřebuje po mém soudu žádného
komentáře.
Také ustanovení o trestních sankcích
bylo doplněno novým odstavcem, podle kterého
přestupky spáchané československými
občany jsou trestné i tehdy, byly-li spáchány
v cizině. Ustanovení toto se jeví více
nutné se zřetelem na nedalekou budoucnost, od níž
se očekává nová úprava našeho
trestního práva správního.
Předmětem vážných úvah
ústavně-právního výboru byla
zejména ustanovení o taxách za propůjčení
československého řádu nebo čestného
odznaku, nebo za udělení titulu československým
státním občanům. Ustanovení
takové se zdálo býti v rozporu s tendencí
zákona. Proto ústavně-právní
výbor upustil od kategorického ustanovení
zákona a ponechává vládě možnost,
aby vládním nařízením ustanovila
taxy ve prospěch státní pokladny a stanovila
bližší podrobnosti o výši předpisování,
vybírání taxy i osvobození od ní.
Ústavně-právní výbor zdůrazňoval
při této příležitosti, že
bude nutno bráti v konkretních případech
zřetel na majetkové poměry těch, kteří
budou přicházeti v úvahu, ať již
jde o řád, čestný odznak či
titul. Samozřejmě, že řády a
čestné odznaky dávané za statečnost,
jakož i čestné tituly veřejným
zaměstnancům nemohou podléhati žádné
taxe.
Z uvedeného je patrno, že ústavně-právní
výbor podrobil vládní návrh kritickému
rozboru a usiloval o to, aby osnova vyhovovala daným poměrům
a stala se pokud možno účinným a účelným
prostředkem našeho úsilí o ochranu a
vybudování státu. Mohu proto jako zpravodaj
ústavně-právního výboru klidně
doporučiti posl. sněmovně, aby přijala
osnovu zákona ve znění výborovém,
a provázím příští zákon
pouze jediným přáním: aby sloužil
věci dobré a podporoval ušlechtilé závodění
na poli práce a činnosti pro všechny a pro
stát a aby neotvíral cestu k odměnám
za zásluhy pochybné, nýbrž skutečné;
jen tak nevyvolá závist a nedůvěru,
nejnebezpečnějšího nepřítele
demokracie i státu. (Výborně! - Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni
řečníci, zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Haščík
a Birke; na straně "pro" p. posl.
Špaček.
Dávám slovo prvému řečníku
na straně "proti" p. posl. Haščíkovi.
Posl. Haščík: Slávna snemovňa!
Parlament náš dostal osnovu, ktorú predložila
vláda vo forme vládneho návrhu tlač
625. Tento návrh sotva bol rozdaný dnes pred poludním,
uzrel už aj svojho partnera, a síce vo forme opravy
od ústavne-právneho výboru, ktorý
tu korigoval veci, ktoré by boly v demokratickom a právnom
štáte absurdnými.
Vláda predkladá nám osnovy vtedy, keď
v našom štáte je krajná kríza a
nezamestnanosť, zamestnáva nás erbami, titulmi
s rôznymi bývalými šľachtickými
atributmi, keď 800.000 ľudí nemá čo
do úst položiť. Vláda nám dáva
takýto návrh vtedy, keď v jej záverečných
účtoch vykazuje sa miliardový deficit. Ale
my Slováci dívame sa ešte na to aj so zvláštneho
hľadiska, totiž predkladá nám návrh
vtedy, keď máme v 18. roku trvania republiky nevyriešenú
slovenskú otázku. Konštatujem, že návrh
tento je predložený vtedy, keď za 22 nemeckých
menšinových poslancov sedia 3 aktívni ministri
vo vláde, ale slovenský národ sedí
za pecou a je bagatelizovaný. (Hlasy: To je vaší
věcí! - Posl. Špaček: Slovenský
národ má premiera vlády!)
Vládny návrh má aj rôzne vady. Tento
návrh, by som povedal, tieto vady shrnuje vo dvoch hlavných
kapitolách, vo vadách formálnych a vo vadách
politických. Ja sa najprv budem zaoberať ohľadom
tohoto návrhu po stránke chýb formálnych.
Pôvodný vznik tohoto zákona je zákon
č. 61 Sb. z. a n. z 10. decembra r. 1918, ktorým
boly zrušené tituly, rády a šľachtíctvo
bez výhrad. Opakujem ešte jeden raz: Tituly, rády
a šľachtíctvo zrušené boly v revolučnom
Národnom shromaždení bez výhrad. Ukázalo
sa postupom času, že toto bezvýhradné
rozhodnutie revolučného Národného
shromaždenia potrebuje korektúry. 24. januára
r. 1919 mierová konferencia, ktorá zasedala v Paríži,
usniesla sa, že založí na pamiatku víťazstva
dohodových mocností rád a síce pre
všetky spojenecké mocnosti a pre mocnosti pridružené
k spojencom. Následkom tohoto rozhodnutia mierovej konferencie
naše demokratické poriadky prišly do rozpakov
a maly rozhodnúť o tom, či tie metály,
či tie vyznamenania, ktoré mierová konferencia
určila pre spojenecké vojská a pre mocnosti
sdružené so spojencami, môžu naši
príslušníci prijať alebo nie. V dôsledku
toho náš štát musel zákon čís.
61 z r. 1918 novelizovať, čo sa aj stalo 10. apríla
1920. Ako však vidíme, ani táto novelizácia
zákona nepostačila, lebo vláda nám
predložila opäť nový vládny návrh,
ktorým má byť opravený pôvodný
zákon z r. 1918, poťažne z r. 1920.
Keď prejdeme jednotlivé stati prvého vládneho
návrhu a porovnáme s rychle vydaným druhým,
opraveným, ktorý predpoludním o 10. hodine
spatril svetlo božie, do očú nám prijdú
rôzne veci, ktoré mnohých nielen demokratov,
ale hlavne hyperdemokratov prekvapia. Tak predovšetkým
v §e 4 starého návrhu stálo, že
"Nová vyznamenání ve způsobu
řádů, čestných odznaků
může zakládat se souhlasem presidenta republiky
vláda nařízením za zásluhu
o československý stát, a to jak pro československé
státní občany, tak i pro cizince." K
tomu by som si dovolil poznamenať, že ústavne-právny
výbor vo svojom zasedaní 9. apríla 1920 v
tlači 2795 vyriekol zásadu pri novelizácii
zákona čís. 61, že "konečne
platí zásada, že právo zriaďovať
vyznamenania náleží jedine snemu, právo
udeľovať vyznamenania náleží len
prezidentovi republiky." A čo my tu, slávna
snemovňa, vidíme? Že naša vláda
zvyknutá na zmocňovací zákon, jednoducho
privlastňuje si právo zriaďovať rôzne
tituly s opomenutím parlamentu a jednoducho si dáva
určité odstavce, kde si tieto tituly a rády
bude rozdeľovať.
Druhý odstavec pôvodného §u 4 hovorí:
"Tato vyznamenání propůjčuje
president republiky k návrhu vlády. Jde-li o vyznamenání
za statečnost před nepřítelem, propůjčuje
je president republiky, po případě ministr
národní obrany neb velitel vojska, jež president
republiky k tomu zmocní."
Dôvodová zpráva k tomu hovorí: "Udílení
vyznamenání za statečnost je míněno
v prvé řadě pro osoby vojenské, není
však podle osnovy vyloučeno, aby taková vyznamenání
byla udělena též osobám občanským,
splní-li předpoklady pro to." Tu by som si
dovolil upozorniť, že treba aj formálne rozlišovať
vyznamenania udelené za statočnosť pred nepriateľom
a síce na fronte a v zázemí. Lebo sa veľmi
ľahko môže stať ten zjav, ktorý sme
videli v starej rakúskej armáde, že frontoví
bojovníci v zákopoch chodili s holými prsami
a rôzni povaľači v etapách mali do strhnutia
ovesené blúzy vyznamenaniami a metálami.
Keď sa dávajú vyznamenania za statočnosť,
treba i v zákone zdôrazniť, že patrí
v prvom rade bojovníkíkom vo fronte v prvej línii
a nie občanom v zázemí, tak aby nenastala
ľahko zámena. Náš návrh zákona
o tom nehovorí a ja na to dôtklive upozorňujem,
aby sa neopakoval prípad rakúsky a protekčných
detí.
§ 2, starý § 4 a) - totiž ten pôvodný
hovorí, že "Cizozemské řády,
čestné odznaky a tituly mohou státní
občané českoslovenští přijímati
jen, svolí-li k tomu president republiky k návrhu
vlády." V starom vládnom návrhu máme
§ 5, ktorý povedá: "Politický (státní
policejní) úřad může z důvodu
veřej ného klidu a pořádku zakázati
jak ve způsobu všeobecných nařízení,
tak i pro jednotlivé případy nošení
neb jiné veřejné užívání
cizozemských vyznamenání, jakož i cizozemských
pamětních odznaků, nebo vázati jejich
nošení a jiné veřejné užívání
na úřední povolení."
Slávna snemovňa! Tento odiózny § 5b),
neviem koho pričinením, bol pozmenený v základe
a to opatrenie policie a politických úradov úplne
vypadlo. Bol by to býval cirkus a bolo by to bývalo
náramne zábavné, keby na návrh vlády
parlamentom povolený rád bol sňatý
s pŕs vyznamenaného na púhy zákaz
policie alebo četníkov.
Už r. 1920 bol ústavne-právny výbor
náramne opatrný na tieto policajné nábehy
a nie bez príčiny. Ústavne-právny
výbor r. 1920 schválne použil termín
"nemôže platne prijímať" - totiž
československý občan - cudzie vyznamenania,
a vedome bolo opomenuté slovo "zakazuje sa".
Prečo? Lebo vraj toto slovo "zakazuje sa" mohlo
by u nás pripomínať policajný štát.
Myslím, že preca len niekoho z tých starých
revolučných pracovníkov napadlo, aby ten
odiózny § 5 b) z tej pôvodnej osnovy bol úplne
pozmenený, aby tá policajná stať bola
úplne vynechaná a aby tento paragraf dostal prijateľnú
formuláciu.
Je tu potom § 3, bývalý starý §
4 b), ktorý hovorí, že "vláda může
usnesením zakládati pamětní odznaky
a určiti podrobnosti o jejich udělování".
Na tento paragraf vzťahuje sa moje predošlé vyhlásenie,
že k zriaďovaniu i takýchto pamätných
odznakov je kompetentný parlament a udeľuje ich prezident.
§ 4, vlastne starý § 5, hovorí o opatreniach
pre ten prípad, že vláda určí
podrobnosti, ak majú byť tieto vyznamenania za súhlasu
prezidenta udeľované. Tu by som odporúčal,
aby snemovňa vyriekla tiež i v tomto paragrafe, že
toto právo je ponechané jedine prezidentovi republiky
a že o toto právo prezident republiky, vyjmúc
poľných armád, kde môže byť
prepožičané ministrovi nár. obrany,
poťažne najvyšší veliteľ, sa s
nikým deliť nemôže.
Pokiaľ ide o nový § 5, starý § 5a),
i tu pokračovala vláda nesprávne, poneváč
urcenie titulov ako u vyznamenaní a rádov patrí
parlamentu, udeľovanie prezidentu republiky.
Spomenul som, že ten odiózny nový § 6,
starý § 5b), bol monštrum, bola to škvrna
a výsmech našej demokracie a chápeme, že
členovia revolučného Národného
shromaždenia, politikovia s lepším citom sa pričinili,
aby tento paragraf bol podstatne zmenený.
Máme tu potom § 8, bývalý § 6a).
Ten patrí úplne tesne k starému §u 5b),
totiž k tomu policajne-četníckemu paragrafu.
Tento starý § 6a) totiz hovoril, že československý
štátny občan, ktorému bol prepožičaný
československý rád či čestný
odznak alebo ktorému bol udelený titul podľa
tohoto zákona, je povinný zaplatiť do štátnej
pokladne taxu vo výške až do 100.000 Kč.
Ustanovenie toto nevzťahuje sa na rády a čestné
odznaky za statočnosť. Ovšem toto je s hľadiska
demokracie a s hľadiska mravného niečo úplne
neprijateľné, lebo akékoľvek vyznamenanie
dávať v pocite akejsi demokratickej štátnosti
za akúkoľvek úplatu je vec nemorálna.
Možná, že tento nový § 8 dá
možnosť pánom Körnerovcom, Lustigovcom a
Feierabendovcom, poťažne iným pánom, aby
snáď na základe svojho hmotného postavenia
si zaplatili tých 100.000 Kč a nadobudli nových
titulov a nových rádov. Ovšem tento paragraf
tak sa dobre umiestňuje v demokratickej sústave
ako päsť na oko.