Pátek 16. října 1936

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Ministr dr Kalfus (pokračuje): . . . vykazoval podle údajů Státního úřadu statistického indexní číslo 913 v průměru, klesl v r. 1930 na 811, v r. 1931 na 736, v r. 1932 na 680, v r. 1933 na 659, aby pak povlovně se zvedal v r. 1934 na 676, v r. 1935 na 704 a v průměru posledních 8 měsíců r. 1936 na 702.

Vývoj našeho průměrného indexu životních nákladů činil u dělnické rodiny r. 1929 744, r. 1930 746, r. 1931 713, 1932 700, 1933 692, 1934 684, 1935 696, v prvních 8 měsících 1936 průměrně 707.

Jest jisto, že tato čísla sama o sobě nemohou podávati ještě obrazu o celkovém zlepšování hospodářského blahobytu, které lze očekávati jedině v rámci zvýšené produkce a zvýšeného celkového národního důchodu.

Jest proto programem vlády usilovati jak zvýšením vývozu, tak i zlepšením podmínek domácího podnikání, jakož i veřejnými pracemi o zvýšení národní produkce.

Pomalé zlepšování hospodářské situace, podporované řadou zmíněných vládních opatření, projevuje se i v mírném zlepšování státních financí. Tak úvěrová a pokladní situace státu se zlepšila v souvislosti s příznivým vývojem peněžního trhu, o čemž jsem se zmínil předem. Také ve vývoji státních příjmů jeví se malé zlepšení, jak tomu nasvědčují měsíční výkazy státních příjmů. Obdobný vývoj se ukazuje i u státních podniků, kde zejména za zmínku stojí i zmenšení pasiva státních drah.

Z tohoto zlepšování státních příjmů, zejména daňových, nelze ovšem vyvozovati přepjatých nadějí, neboť ve vyšších příjmech z daní přímých a z daně z obratu, došlých v prvních 7 měsících roku 1936, je největší část vyšších příjmů z daní splatných v druhém půlletí roku, které byly předem zaplaceny v důsledku bonifikací povolených řádným poplatníkům.

Přílišný optimismus byl by tím méně odůvodněn, uvědomíme-li si vzrůst státního dluhu způsobený schodky státního hospodářství let krisových a novými úkoly, které čekají nás se zřetelem na nutnou obranu státu.

Tím usilovněji je nutno pečovati, aby řádné hospodaření státu bylo bezpečně nadále opřeno o princip rovnováhy, o kterém promluvím dále.

Přicházím k obrazu o státním rozpočtu na rok 1937.

Po stránce formální zachovává se struktura rozpočtu tak, jak byla vybudována prof. dr Englišem.

Novotou, která je doplňkem této konstrukce, a která bude vyjádřena ve státním závěrečném účtu, jest ustanovení čl. XXIX osnovy finančního zákona na rok 1937, kterým se sleduje, aby výdaje, které se hradí z výtěžků povolených úvěrních operací, byly ve státních závěrečných účtech vykazovány odděleně od ostatních výdajů a příjmů státních.

Jde při tom zejména o investice pravé státních podniků, které mají býti národohospodářsky rentabilní a znamenají pojmově vždy přírůstek státního majetku, na něž vynaložené vydání není ani ztrátou podniku ani schodkem státního hospodářství.

Dalšími takovými výdaji jsou náklady na mimořádná technická zařízení k zajištění obrany státu.

Samozřejmě řádná vydání tohoto druhu musí býti a jsou kryta v rámci administrativního rozpočtu.

O finanční a hospodářské povaze těchto vydání zmíním se ještě dále.

Formální novotou je dále přehled připojený jako příloha důvodové zprávy k finančnímu zákonu, obsahující výčet úvěrů na veřejné stavby a práce, jež mají býti provedeny r. 1937 a jichž suma činí 5.250 mil. Kč. Přehled ten tvoří první část tříletého vládního programu směřujícího k oživení zaměstnanosti.

V rozpočtu státním na rok 1937 stanoví se veškeré výdaje státní správy částkou 8.454,970.960 Kč; naproti tomu stojí na jejich úhradu příjmy částkou 8.456,499.080 Kč.

Vykazuje tedy státní rozpočet na rok 1937 přebytek 1,528.120 Kč.

Proti r. 1936 je rozsah rozpočtu na rok 1937 ve výdajích vyšší o 422,775.060 Kč, a v příjmech vyšší o 422,968.080 Kč.

Ve státním rozpočtu na rok 1937 nebylo, jak je patrno, možno výdaje udržeti na výši rozpočtu roku 1936 přes největší snahu o úspornost.

Příčina toho jest ovšem z valné části v úsilí o konsolidaci stránky výdajové. Proto do rozpočtu byly pojaty závazky, na něž dříve nebylo lze pamatovati, nebo jež byly dosud kryty úvěrem.

Tak bylo nově pamatováno ve výdajích:

a) ve všeobecné pokladní správě na závazek státu vůči Čsl. obilní společnosti částkou 20 mil. Kč,

b) v kapitole ministerstva veř. prací na závazek vůči bratrským pokladnám, na který dříve bylo pamatováno pouze částkou 20 mil. - Kč, kdežto nyní 90 mil. Kč, t. j. plus 70 mil. Kč,

c) na obnovený úmor státní losové výpůjčky v částce 40 mil. Kč,

d) zvýšené zákonné dotace fondu vodohospodářskému, melioračnímu a elektrisačnímu proti r. 1936 23 mil. Kč.

Kromě toho bylo pamatováno zvýšeným údělem ve skup. III na závazek státu vůči pomocným fondům na úpravu samosprávných dluhů částkou 77 mil. Kč

a zvýšeným údělem na úhradu učitelských platů částkou 50 mil. Kč.

Uhrazení zvýšeného vydání na službu státního dluhu ve výši 388 mil. Kč obsahující i službu úvěrů uzavřených na vydání pro obranu státu včetně půjčky na obranu státu, bylo umožněno tím, že z rozpočtu odpadla dotace 315 mil. Kč fondu národní obrany, poněvadž vydání toto již v důsledku zákona č. 127/1934 Sb. z. a n. bylo anticipováno na řadu let a jeho úhrada byla předem opatřena úvěrem.

Další zvýšení státních vydání věcných i osobních ve státní administrativě má ovšem týž podstatný podíl na rostoucí číslici výdajové.

Státní příjmy jsou preliminovány proti r. 1936 výše o částku 423 mil. Kč, z čehož na příjmy jednotlivých kapitol (mimo kap. 19) připadá per saldo snížení příjmů o 23 mil. Kč, kdežto u kap. 19 (ministerstvo financí) počítá se se zvýšeným příjmem proti roku 1936 o 446 mil. Kč.

Z tohoto zvýšení připadá: a) na resortní příjmy 2.3 mil. Kč, b) na větší výnos veřejných dávek 352.7 mil. Kč, c) na příjmy všeobecné pokladní správy 90.5 mil. Kč; z toho částka 67 mil. Kč plyne ze zvýšeného výnosu státních podniků a připadá v podstatě na zlepšený provozní výsledek československé pošty a státních drah. V ostatním možno u státních podniků poukázati na přehled připojený k finančnímu zákonu na rok 1937.

Z preliminovaného vyššího výnosu daní a dávek ve výši 352 mil. Kč připadá a) na nově do rozpočtu příjmového vřazenou mimořádnou daň postihující dividendy a úroky z některých cenných papírů částka 50 mil. Kč,

b) na vyšší výnos daně důchodové 155 mil. Kč a u zvl. daně výdělkové 50 mil. Kč (v důsledku novely zákona o stabilisačních bilancích a novely zákona o daních přímých).

Na vyšší výnos daně z obratu a přepychové připadá 86 mil. Kč, ježto se počítá se zvýšenými obraty ve výrobě i v tuzemské spotřebě.

V oboru poplatků počítá se s příjmem o něco sníženým, mimo jiné proto, že finanční správa hodlá předložiti v brzké době osnovu zákona o nové úpravě poplatků z převodu nemovitostí a daně z obohacení.

K tomu ještě podotýkám, že řádná vydání na obranu státu jsou kryta v rámci administrativního rozpočtu. Mimořádná vydání, vnucená nám dočasně situací mezinárodní v rozsahu přesahujícím míru běžné únosnosti, nemohou býti uhrazena řádným rozpočtem, nýbrž úvěrem. Za tím účelem byly uzavřeny některé úvěrní operace, z nichž na prvém místě nutno uvésti půjčku obrany státu. Vláda je si vědoma, že činí k obhájení principu rozpočtové rovnováhy, čeho je třeba, jestliže o úrok a úmor státního dluhu k tomuto účelu uzavřeného je postaráno v běžném rozpočtu.

Rozpočet správní, takto zejména po stránce výdajové konsolidovaný, lze po mém názoru pokládati za vyrovnaný.

Z výdajů vlastní státní správy (skup. I), stanovených penízem 8.454,970.960 Kč, připadá na výdaje osobní 4.313,990.800 Kč a na výdaje věcné 4.140,980.160 Kč.

Srovnáme-li výdaje osobní v rozpočtu na rok 1937 s výdaji osobními, preliminovanými na rok 1936 částkou 4.063,790.600 Kč, vidíme, že vzestup těchto výdajů činí na rok 1937 250,200.200 Kč, kdežto vzestup stejných výdajů z roku 1935 na rok 1936 činil 175,267.000 Kč.

Ze zvýšených výdajů administrativních, jež činí proti roku 1936 plus 423 mil. Kč, připadá dále na vydání věcná 173 mil. Kč.

V rozpočtu státních podniků připadá z celkového zvýšení výdajů proti roku 1936 per 242 mil. Kč na vydání osobní 66 mil. Kč, na vydání věcná 176 mil. Kč.

U jednotlivých kapitol připadá na zvýšená vydání kap. 5, ministerstva nár. obrany 20 mil. Kč, kap. 6, ministerstva vnitra 59 mil. Kč, kap. 10, ministerstva školství a nár. osvěty 53 mil. Kč, kap. 13, ministerstva veř. prací 74 mil. Kč, kap. 16, ministerstva soc. péče 22 mil. Kč, kap. 18, odpočivné a zaopatřovací platy 78 mil. Kč, z čehož téměř 1/3 připadá na provedení t. zv. IV. etapy staropensistů.

Z větší potřeby celkové na věcných výdajích připadá na kap. 6, "ministerstvo vnitra", 11,565.300 Kč v důsledku řady nových zařizovacích potřeb, dále na kap. 10, "ministerstvo školství a nár. osvěty", zvýšená potřeba o 22,719.300 Kč, hlavně na vybavení škol vnitřním zařízením a učebními potřebami, větším výdajem na prohloubení kulturních styků s cizinou (cca 600.000 Kč) a na sociální péči o studentstvo, kde zvýšení potřeby činí asi 1,140.000 Kč.

Nově byl zařazen náklad na podporu nezaměstnané inteligence penízem 1 mil. Kč a dotace na nákup sbírek Společnosti vlasteneckých přátel umění částkou 1,050.000 Kč.

Zvyšuje se konečně podpora na divadla o 5.5 mil. Kč a na výstavnictví o 2.9 mil. Kč a konečně vedle řady jiných zvýšených potřeb byly zvláště zvýšeny podpory na živnostenské školy pokračovací (cca 1 7 mil. Kč).

Dále vykazuje podstatný vzestup věcných výdajů také kap. 12, "ministerstvo průmyslu, obchodu a živností", a to o částku 5 milionů 531.200 Kč, kde hlavní vzestup nastává na zvelebování vývozu (o 2,440.000 Kč) a na cizinecký ruch; vzestup tu jest ze 3 mil. Kč na 5,500.000 Kč.

V kap. 13, "ministerstvo veř. prací", činí vzestup 70,887.500 Kč a sice hlavně důsledkem zařazení nové potřeby na bratrské pokladny penízem 90 mil. Kč. Vzestup výdajů byl by tu ještě větší, nebýti okolnosti, že část výdajů tohoto resortu ve výši 163,900.000 Kč má býti hrazena z výtěžku půjčky obrany státu.

Také v kap. 16, "ministerstvo soc. péče", požaduje se na věcných výdajích o 20 mil. 706.100 Kč více.

Zvýšení nastává tu hlavně většími náklady na sociální pojištění (vzestup o 29 mil. Kč) a větší potřebou na péči bytovou (o 15.8 mil. Kč) zařazením potřeby na zprostředkovatelny práce (6 mil. Kč) a větší potřebou na péči o válečné poškozence částkou 12,100.000 Kč.

Zmenšení výdajů pro tuto kapitolu přivodilo hlavně vyloučení dříve tu preliminované částky 20 mil. Kč na sanaci hornického pojištění, kterýžto výdaj (celkem 90 mil. Kč) zatěžuje po zákonné úpravě rozpočet kap. 13, "ministerstvo veřejných prací".

Konečný značný vzestup věcných výdajů jest ještě připomenouti při kap. 19, "ministerstvo financí", a sice o 92,785.760 Kč hlavně důsledkem vzestupu nákladu na státní dluh, který činí v r. 1937 proti r. 1936 větší potřebu okrouhle 387 mil. Kč. Blíže o této věci se zmíním v oddílu státního dluhu.

Vzestup věcných výdajů byl by u kap. 19 ještě podstatně větší, když postavíme výdaje na stejnou základnu, neboť výdaj 315 mil. Kč, který v r. 1936 byl preliminován jako dotace fondu pro věcné potřeby národní obrany, se do rozpočtu na rok 1937 nezařazuje.

S hlediska národohospodářského nutno při zásadním posouzení výdajové stránky rozpočtu zdůrazniti postulát stabilisace státních výdajů. Měřítko jejich je dáno tíživostí našeho daňového systému, který opatřuje úhrady na krytí výdajů státních. V tomto směru nepotřebuji poukazovati k tomu, že naše daňové zatížení je vysoké jak u daní) přímých, tak i u daní spotřebních. To ukládá rozpočtové správě zvýšenou povinnost pečovati o to, aby státní výdaje nerostly nad meze dané únosnosti národního hospodářství.

Provádění zásady stabilisace výdajové ukládá finanční správě obtížnou, byť nezbytnou funkci úsporného komisaře. Jsme si však vědomi, že jenom tato finanční politika může přispěti ke konsolidaci úvěrové, důležité jak pro hospodářství soukromé, tak pro vzrůst národního blahobytu.

Pro finanční hospodářství samosprávných svazků důležitou skutečností v návrhu státního rozpočtu na rok 1937 jsou zvýšené podíly státních daní a dávek pro účely samosprávy územní i některých fondů.

Tyto podíly preliminují se výše o částku 175 mil. Kč, což způsobeno jest především a) nově zařazeným přídělem z výnosu daně důchodové 77,000.000 Kč, b) zvýšením přídělu obcím a zemím z výnosu daně domovní o 43,744.000 Kč, c) zvýšením údělu k úhradě učitelských platů o 50,000.000 Kč a d) zvýšením přídělu zemím z výnosu daně z piva o 3,934.000 Kč.

Také v části B. Podíly státních fondů zvýšily se podíly o 6,400.000 Kč a to zvýšením podílu státního silničního fondu o tutéž částku.

Pokud se týče části C třetí skupiny rozpočtu, zůstaly podíly v této části dosud zařazené na sstejné výši jako v roce 1936.

Naproti tomu významného snížení doznala čtvrtá část této skupiny (označená písm. D) a to omezením údělu na péči o nezaměstnané o částku 100,000.000 Kč.

Úděl na zálohy Košicko-bohumínské železnice a místních drah byl podle potřeby poněkud zvýšen o 8,982.200 Kč, takže v části D jeví se celkem snížení o částku 91,017.800 Kč.

Uváží-li se, že vedle toho úprava dluhová z prosince 1935 přináší územní samosprávě úlevu kol 300 mil. Kč a ze i ze zvýšených daní výnosových bude plynouti pro samosprávu značné zvýšení základny přirážkové, lze toto zlepšení základu finančního hospodářství samosprávných svazků při relativně těžké situaci státních financí hodnotiti jako cennou materiální konsolidaci samosprávného hospodářství.

Kapitolou vzbuzující vážnou starost je vzrůst státního dluhu, jehož stav ke dni 31. prosince 1935 činil 39.924 mil. Kč, ke dni 30. září 1936 však činí již 44.455 mil. Kč a při němž se v rozpočtu na r. 1937 počítá s dalším vzrůstem tohoto dluhu na 46.785 mil. Kč.

Tento dluh jest rozdělen na jednotlivé druhy takto:

I. Vnitřní státní dluh:

a) dlouhodobý (založený) 28.007,410.669 Kč,

b) krátkodobý (přechodný) 8.597,673.000 Kč,

II. Zahraniční dluh 8.149,424.967 Kč,

III. Státovkový dluh 2.030,000.000 Kč.

Proti rozpočtu na r. 1936 znamená to zvýšení státního dluhu celkem o 5.850,834.785 Kč, které je způsobeno zejména vzrůstem vnitřního státního dluhu dlouhodobého a krátkodobého. Vnitřní státní dluh dlouhodobý vykazuje ve srovnání se státním rozpočtem na r. 1936 zvýšení o 4.695,801.729 Kč, hlavně v důsledku emise dluhopisů půjčky obrany státu, částečně také provedením zákona ze dne 15. května 1936, č. 128 Sb. z. a n., o výměně dluhopisů vnitřního státního dluhu. Podle cit. zákona dostane se totiž majitelům některých dosavadních dluhopisů za výhody s těmito dluhopisy spojené odškodnění ve formě vyšší jmenovité hodnoty dluhopisů unifikační půjčky. U vnitřního dluhu krátkodobého (pokladniční po ukázky) jeví se přírůstek o 1.135,963.000 Kč na podkladě úvěrových zmocnění.

Celková služba státního dluhu na úrok, úmor a správní výdaje činí podle návrhu státního rozpočtu na r. 1937 částku 1.700,947.183 Kč. Z toho připadá na úrok 1.610,638.073 Kč. Úmor činí 83,295.366 Kč a správní výlohy 7,013.744 Kč. Srovnáme-li službu na úrok s rozpočtem na r. 1936 po uvedení na stejný základ, činí přírůstek u služby úrokové 176,045.330 Kč v důsledku shora zmíněného zvýšení kapitálu státního dluhu (hlavně dluhopisy půjčky obrany státu).

Poněvadž umořování dluhopisů unifikační půjčky a půjčky obrany státu, které tvoří podstatnou složku vnitřního státního dluhu dlouhodobého, začíná teprve rokem 1938, omezuje se úmor v r. 1937 zejména na potřebu pro umořování zahraničního dluhu.

Celková potřeba na službu státního dluhu, jak byla shora uvedena, snižuje se však o příspěvky státních podniků, státních fondů a samosprávných svazků a dále o úhradu ze zvláštních zdrojů příjmových (příjmy od Společné pokladny a úhrada z fondu zřízeného podle čl. XVII finančního zákona na rok 1927). Po odečtení těchto příspěvků a příjmů hradí státní pokladna částku 1.173,688.960 Kč, což jest proti rozpočtu na r. 1936 více o 387,674.760 Kč. Toto zvýšení úhrady státní správou jest způsobeno jednak vyšší potřebou na úrokovou službu, jednak snížením úhrady ze zvláštních zdrojů příjmových. Zde odpadly totiž některé položky, jako jednorázový příjem z konečného vyúčtování ražby stříbrných mincí (v r. 1936 činil preliminovaný příjem 159,925.000 Kč) a příjem z mimořádné daně postihující dividendy a úroky z některých nestátních cenných papírů (v r. 1936 částka 40,000.000 Kč), který v návrhu státního rozpočtu na r. 1937 jest zařazen mezi příjmy daňové.

Vážnou starostí je vzrůst státního dluhu do budoucna, se kterým nutno hledíc ke zvýšené potřebě obrany státu počítati a který bude vyžadovati dalších zvýšených vydání.

Chtěl bych se zmíniti ještě o některých speciálních otázkách, které úzce souvisí se státním hospodářstvím. Je to zejména otázka obilního monopolu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP