Tato čísla týkají se ovšem jenom rozpočtových preliminářů. Přihlédneme-li
k účinům nepreliminovaným, do rozpočtu nepojatým, zjistíme výsledek značně
nepříznivější. Vliv těchto nepříznivých výsledků nalézá výrazu ve státním
dluhu, který od r. 1927 vzrostl z 27.8 miliardy na 46.8 miliardy Kč. Z
toho je 8.6 miliardy Kč dluhu krátkodobého. Míti dluhy není jistě žádnou
hanbou státu. Jde ovšem o to, k jakým účelům byly půjčky kontrahovány.
Není jedno, zda jsme za vypůjčené peníze opatřili rovnocenné protihodnoty
nebo zdali jsme jich upotřebili na krytí běžných, každoročně se opakujících
výdajů. Jenom úroky z t. zv. přechodných záloh, jimiž je nutno krýti přechodné
kasovní schodky, způsobené menšími příjmy proti rozpočtu, vyžadují ročně
značných nákladů. Loňského roku zaplatili jsme na těchto úrocích z přechodných
záloh 88.7 mil. Kč, což znamená bezmála výnos obou výdělkových daní. Na
poštovní spořitelnu připadá z toho 67 mil. Kč.
Zmínil jsem se již o změnách na návrhu rozpočtu, představujících jednak
snížení, jednak zvýšení rozpočtových položek, v rozpočtu vlastní státní
správy i v rozpočtech podnikových. Těchto změn je celkem 36, které znamenají
celkové snížení státních a podnikových výdajů o 21,528.000 Kč. Naproti
tomu byly sníženy příjmy o 20,030.000 Kč. Na zvýšení položek přesunuto
ze škrtů 300.000 Kč, takže z těchto plus a minus resultují celkové úspory
proti vládnímu návrhu o 1,198.000 Kč, o které se zvyšuje rozpočtový přebytek
na částku 2,726.120 Kč z původních 1,528.120 Kč. Budou tedy po úpravě,
jak ji na vládním návrhu provedl rozpočtový výbor, rozpočtové výdaje na
r. 1937 činiti 8.453,742.960 Kč a státní příjmy 8.456,469.080 Kč.
Pokládám za samozřejmost, že na položky, které rozpočtový výbor snížil,
nesmí se virmovati, t. j. tyto položky nesmí býti doplňovány přesuny z
jiných rozpočtových položek.
Finanční zákon doznal změn v čl. I a XXV, a to v důsledku přijatých
číselných změn v rozpočtu. Ze základu změněn byl čl. XXI. Je to důsledek
dlouhého jednání výboru parlamentní úsporné kontrolní komise s ministerstvem
financí ve věci hospodaření Dobročinného fondu důchodkových pokut. Dotčeným
ustanovením převádí se celkem 20 kasáren finanční stráže a účast fondu
v Trenč. Teplicích z majetku fondu do majetku státu. Stát přestává býti
v těchto kasárnách nájemníkem fondu a celé hospodářství fondu dává se na
jinou základnu. Páni vidí, že příjmy a výdaje fondu obsaženy jsou také
tentokrát v návrhu rozpočtu.
Někteří řečníci dotkli se v rozpočtovém výboru také formální stránky
rozpočtu dovozujíce, že rozpočet postrádá potřebné přehlednosti. Chci zde
říci, že příčina spočívá v kameralistické soustavě účetní, kterou je státní
hospodářství účtováno. Podniky účtují účetnictvím dopickým. Všechny mají
již své východiskové bilance, z nichž je viditelná majetková hodnota
podniků. U vlastní státní správy nelze bez velikých škod pro stát účetní
soustavu měnit. Budeme proto nuceni ještě velmi dlouho používati kameralistiky
v hospodářství vlastní státní správy, i když máme vůči ní četné oprávněné
stížnosti.
K materiální stránce rozpočtu budiž mi dovoleno říci, že státní hospodářství
má býti organickým vyvrcholením národního hospodářství. Státu přísluší
péče nejen o výsostné úkoly státní, jakými jsou obrana státu, zahraniční
zastoupení, vnitřní správa, nýbrž je povinen starati se také o kulturní
povznesení národa, t. j. o školství a osvětu, zasahovati do hospodářského
vývoje veřejnými investicemi a starati se o ochranu sociálně slabých vrstev
občanstva sociální péčí.
Úkoly státu vyrůstají proto jednak z nezbytných potřeb státních, jednak
z potřeb národního hospodářství a sociálních potřeb národa. Státní rozpočet
je ve své výdajové části číselným vyjádřením závažnosti, která byla vládou
přiznána jednotlivým úkolům.
Státní rozpočet nelze pokládati za žádné vědecké dílo. Jsem si plně
vědom skutečnosti, že tento rozpočet je dílem politického kompromisu. Neváhám
konstatovati, že má proto své světlé i stinné stránky. Nebudiž mi ve zlé
vykládáno, řeknu-li, že rozpočet na r. 1937 nevychází plně z hospodářské
situace našeho národního hospodářství a není rozpočtem tou měrou úsporným,
jak by toho zájem státu vyžadoval.
Jsou-li celkové výdaje vlastní státní správy preliminovány ve vládním
návrhu částkou 8.454,970.960 Kč a podíly samosprávy na státních daních,
dávkách a poplatcích částkou 2.823,091.600 Kč, tedy úhrnem 11.278,062 560
státní uzávěrka za r. 1929. A u preliminovaných státních příjmů je to proti
r. 1929 rozdíl jenom o 451,506.735 Kč.
Jsem proto toho skromného mínění, že v r. 1937 nemůžeme očekávati takové
zlepšení hospodářských poměrů, aby odpovídalo vypjaté hospodářské konjunktuře
z r. 1929.
Naše národní hospodářství zotavuje se pomalu z těžké choroby. Je dnes
a bude v r. 1937 prodělávati rekonvalescenci. Uložíme-li mu nadměrná břemena,
lze důvodně předpokládati, že hospodářské zotavení, od něhož všichni čekáme
spásu, se citelně zvolní, nebo se vůbec zastaví. Nemohu se ubrániti dojmu,
že velmi brzy a příliš optimisticky hodnotíme známky hospodářského zlepšení,
které jsou sice nesporné, ale o kterých nelze tak docela říci, že jsou
trvalého rázu.
I pro naše státní hospodářství platí zásada, že musí organicky vyrůstati
z národního hospodářství. Rozsah státních výdajů je dán nosností národního
hospodářství.
Neuzavírám se poznání, že v době hospodářské krise nevystačí stát jen
s normálními příjmy, které může poskytnouti hospodářsky život. Musí si
vypomáhati úvěrem. Nelze však žíti a hospodařiti trvale na úvěr. Stát,
který soustavně nadstavuje své normální příjmy úvěrem, žije nad poměry.
Každoročně se radujeme nad ciferně vyrovnanými rozpočty, ale nevyvozujeme
důsledky z tvrdých skutečností, které nám ukazují státní závěrky. Každý
z nás může si dovoliti jen to nad normální spotřebu, na co mu stačí peníze.
Totéž platí i pro stát. Můžeme míti jen takovou správu a taková státní
zařízení, která si stačíme zaplatiti.
Státní rozpočet na r. 1937 předpokládá, že státní výdaje v tomto roce
budou uhrazeny z těchto příjmových pramenů: 1. ze ziskových přebytků
státních podniků odvedených státní pokladně (včetně příspěvku pošt a železnic
na ústřední správu) 1.100 mil. Kč, 2. ze správních příjmů 639 mil. Kč,
3. z daní, dávek a poplatků a monopolů 9.540 mil. Kč, celkem tedy 11.279
mil. Kč.
Převážná část státních příjmů plyne tedy z veřejných dávek. Proti rozpočtu
na r. 1936 jsou předpokládány vyšší příjmy z veřejných dávek částkou 445
mil. Kč. Proti skutečnému výnosu veřejných dávek v r. 1935 bylo by to více
o 1.368 mil. Kč. Pokusme se tedy zjistiti, do jaké míry tento předpoklad
finanční správy má naději na realisaci.
Srovnejme si skutečný výnos důležitějších daní v r. 1935 s rozpočtovými odhady na r. 1936 a 1937.
Označení |
Hrubá platba 1935 | Rozpočet 1936 | Rozpočet 1937 |
v milionech Kč |
|||
Daň důchodová včetně branného příspěvku | 1.072 | 1.180 | 1.319 |
Všeobecná daň výdělková | 48 | 80 | 94 |
Zvláštní daň výdělková | 64 | 105 | 155 |
Pozemková | 109 | 106 | 106 |
Domovní | 174 | 177 | 221 |
Rentová | 99 | 175 | 178 |
mimoř.daň z cenných papírů ve smyslu berní novely | - | - | 50 |
Úroky z prodlení (př. daně) | 170 | 210 | 210 |
Daň z obratu, přepychová (včetně úroků z prodlení) | 2.313 | 2.465 | 2.601 |
Cla | 673 | 791 | 786 |
Spotřební daně | 1.834 | 2.088 | 2.111 |
Poplatky | 1.423 | 1.531 | 1.513 |
Monopoly | 53 | 56 | 56 |
Úhrnem | 8.032 | 9.400 |
Srovnáme-li tedy hrubou platbu r. 1935 s rozpočtem na r. 1937, zjistíme,
že jenom na těchto nejdůležitějších pramenech příjmových máme r. 1937 proti
výsledkům r. 1935 doháněti 1.368 milionů Kč.
Přehled vývoje státních příjmů v r. 1935 a 1936 je tento:
Celkové hrubé státní příjmy:
Koncem měsíce |
1935 |
1936 |
Rozdíl |
ledna | 713,495.407˙75 | 765,535.169˙15 | |
února | 1.459,173.015˙25 | 1.659,372.421˙40 | |
března | 1.897,174.052˙35 | 2.362,898.201˙70 | |
dubna | 2.505,827.025˙65 | 3.066,585.524˙60 | |
května | 3.285,225.363˙80 | 3.854,044.388˙15 | |
června | 3.756,590.746˙55 | 4.395,484.658˙60 | |
července | 4.547,651.761˙15 | 5.367,243.403˙- | |
srpna | 5.475,508.072˙40 | 6.106,747.653˙95 | |
září | 6.114,819.735˙65 | 6.829,632.014˙60 | |
října | 6.967,674.914˙45 | 7.735,861.287˙05 | +768,186.372˙60 |
listopadu | 8.012,049.475˙25 | ||
prosince | 8.991,389.134˙35 | ||
Rozpočet | 9.921,610.464˙- | 10.208,039.040˙- | +286,428.576˙- |
V roce 1935 objevil se tedy proti rozpočtu v příjmech minus o 930,221.329˙65
Kč. Rozpočet na r.1936 byl přesto zvýšen o 286,428.576 Kč proti r.1935.
Příjmy r.1936 vykazují do konce měsíce října plus 768,186.372˙60 Kč. V
celku však zůstávají do konce 1936 za rozpočtem o 770˙8 mil. Kč.
Celkové hrubé příjmy na přímých daních
Koncem měsíce |
1935 |
1936 |
Rozdíl |
ledna | 155,282.652˙45 | 179,123.399˙90 | |
února | 308,534.359˙79 | 399,684.999˙70 | |
března | 382,990.494˙90 | 631,992.649˙45 | |
dubna | 487,573.174˙15 | 776,691.371˙85 | |
května | 646,664.138˙30 | 941,940.808˙05 | |
června | 713,717.839˙30 | 1.026,404.681˙25 | |
července | 879,048.602˙70 | 1.257,004.274˙- | |
srpna | 1.029,785.145˙85 | 1.350,026.623˙20 | |
září | 1.133,967.248˙80 | 1.432,843.887˙55 | |
října | 1.306,583.373˙10 | 1.607,748.990˙05 | +301,165.616˙95 |
listopadu | 1.534,096.234˙70 | ||
prosince | 1.875,993.458˙75 | ||
Rozpočet |
1.953,630.400˙- | 2.061,111.400˙- | +107,481.000˙- |
Minus |
77,636.941˙25 |
Jsou tedy celkové hrubé příjmy na přímých daních za rozpočtem o 110
mil. Kč.
Celkové hrubé příjmy na dani z obratu:
Koncem měsíce |
1935 |
1936 |
Rozdíl |
ledna | 110,184.313˙80 | 113,816.124˙85 | |
února | 416,316.925˙- | 423,532.048˙45 | |
března | 515,224.757˙10 | 632,105.960˙25 | |
dubna | 630,709.706˙70 | 786,435.084˙15 | |
května | 897,349.904˙20 | 1.006,996.526˙55 | |
června | 997,437.050˙50 | 1.142,508.472˙85 | |
července | 1.124,683.363˙80 | 1.312,272.824˙75 | |
srpna | 1.413,932.491˙65 | 1.507,737.877˙30 | |
září | 1.540,755.539˙30 | 1.649,589.328˙45 | |
října | 1.697,829.886˙50 | 1.824,726.461˙30 | +126,901.574˙80 |
listopadu | 2.042,277.578˙15 | ||
prosince | 2.260,492.605˙30 | ||
Rozpočet |
2.434,680.200˙- | 2.464,853.000˙- | +30,172.800˙- |
Minus |
174,187.594˙70 |
Jsou tedy celkové hrubé příjmy na dani z obratu za rozpočtem o 229˙3
mil. Kč.
Celkové hrubé příjmy z cel, spotřebních daní a monopolů:
Koncem měsíce |
1935 |
1936 |
Rozdíl |
ledna | 212,796.388˙80 | 241,105.775˙75 | |
února | 400,325.438˙95 | 455,044.167˙25 | |
března | 593,735.316˙65 | 677,310.443˙25 | |
dubna | 792,360.655˙- | 912,463.949˙65 | |
května | 992,288.589˙45 | 1.144,326.052˙70 | |
června | 1.196,610.145˙- | 1.358,342.015˙50 | |
července | 1.390,026.687˙55 | 1.604,244.163˙05 | |
srpna | 1.611,223.973˙80 | 1.855,821.127˙80 | |
září | 1.822,894.019˙10 | 2.086,859.765˙70 | |
října | 2.057,071.379˙- | 2.350,880.233˙40 | +293,808.854˙40 |
listopadu | 2.299,819.011˙30 | ||
prosince | 2.526,695.353˙30 | ||
Rozpočet |
2.800,156.764˙- | 2.949,538.000˙- | +149,381.236˙- |
Minus |
273,461.410˙70 |
Jsou tedy celé hrubé příjmy z cel, spotřebních daní a monopolů o 107,068.098˙85
Kč
Celkové hrubé příjmy z poplatků:
Koncem měsíce |
1935 |
1936 |
Rozdíl |
ledna | 119,846.638˙75 | 140,671.642˙25 | |
února | 232,836.003˙95 | 253,301.219˙35 | |
března | 328,784.323˙50 | 361,005.365˙- | |
dubna | 448,102.998˙05 | 495,302.778˙95 | |
května | 551,806.203˙35 | 608,942.150˙60 | |
června | 649,804.525˙45 | 724,962.258˙25 | |
července | 788,270.907˙45 | 894,902.904˙70 | |
srpna | 898,421.556˙90 | 1.014,078.827˙55 | |
září | 998,248.309˙10 | 1.122,957.542˙15 | |
října | 1.138,755.283˙95 | 1.261,222.840˙30 | +122,467.556˙35 |
listopadu | 1.251,087.929˙35 | ||
prosince | 1.391,603.458˙10 | ||
Rozpočet |
1.611,928.900˙- | 1.599,012.500˙- | -12,916.400˙- |
Minus |
220,325.441˙90 |
Jsou tedy celkové hrubé příjmy z poplatků o 71,287.575 Kč za rozpočtem.
Z těchto sestav jde najevo, že do konce měsíce října 1936 bylo přijato
proti r. 1935 hrubě na přímých daních o 301,165.616˙95 Kč, na dani z obratu
o 126,901.574˙80 Kč, na clech, spotřebních daních a monopolech o 293 mil.
808.854˙40 Kč, a na poplatcích o 122,467.556˙35 Kč více, celkem tedy zvýšení
činí sice velmi potěšitelné číslo 844,343.602˙50 Kč, schodky podnikové
nám to pak v celkových hrubých příjmech sníží na 768 mil. Kč.