Tímto zvýšením nesmíme se však
dát po mém soudu příliš unésti,
neboť nesmíme zapomenouti, že na zvýšené
příjmy působily letos bonifikace, poskytnuté
poplatníkům, a že tou dobou jsou příjmy
z daní a dávek posilovány prováděnou
depurační akci, kterou se likvidují daňové
nedoplatky. Depurace bude patrně působiti ještě
také příštího roku, to však
nesmí nás svésti k přílišnému
optimismu, z něhož bychom chtěli vyvozovati
naději na mimořádně rychlé
zlepšení situace státních financí.
Soudím, že situací není plně
odůvodněno vkládati do rozpočtu čísla,
o nichž nelze s naprostou jistotou předpokládati,
vyjdou-li také ve státní účetní
závěrce. Nelze dobře míti za to, že
by hrubý výnos daně důchodové
v r. 1937 převýšil výnos z r. 1935 skoro
o 1/4 miliardy Kč.
Pokládal bych skoro za zázrak, kdyby v r. 1937 výnos
všeobecné daně výdělkové
stoupl o 100% a výnos zvláštní daně
výdělkové dokonce o 150 % proti r. 1935.
Není možno předpokládati, že by
výnos z úroků z prodlení u přímých
daní převýšil výnos z r. 1935
o 40 mil. Kč, když je nám všem přece
známo, že v depurační akci, která
se letos intensivně provádí, budou úroky
z prodlení ve většině případů
buď odepsány nebo prominuty.
Lze důvodně očekávati, že by
hrubý výnos daně z obratu stoupl skoro o
300 mil. Kč, z cel o 100 mil. Kč, ze spotřebních
daní o 277 mil. Kč a z poplatků skoro o 90
mil. Kč?
Věřím v příznivý vývoj
našeho národního hospodářství
v r. 1937, ale nevěřím ve zlepšení
skokem, nýbrž ve zlepšování pozvolné.
Jen krok za krokem budou ustupovati stíny hospodářské
krise. K rozpočtovým příjmům
a rovnováze ve státním hospodářství
můžeme se po mém soudu dostati, jestliže
se nám podaří dáti práci ještě
aspoň 100 až 200 tisícům nezaměstnaných
a splníme-li tak nutný předpoklad - pro posílení
daňových příjmů a zmenšíme-li
tím rozpočtové náklady na podpory
nezaměstnaných. To jsou předpoklady, za kterých
se můžeme dostati k rovnováze rozpočtové
a také k rovnováze v účetních
závěrách.
Regenerační proces našeho národního
hospodářství nesmí však býti
ohrožován zvýšeným daňovým
tlakem. Jako každý rekonvalescent i naše národní
hospodářství bude potřebovati jisté
období klidu, aby nabralo potřebných sil
k budoucímu konjunkturnímu rozmachu.
Již ve své všeobecné zprávě
o rozpočtu dotkl jsem se zajímavého zjevu,
jímž je prudký pokles výnosů
daní výdělkových. Tento zjev je nejen
důsledkem hospodářské krise, nýbrž
i latentní krise naší daňové
administrativy. Berní správy stále ještě
nestačí na svůj hlavní úkol:
zachytiti skutečné výsledky výdělečného
podnikání. Prohrávají v zápase
o daňovou pravdu vinou nedostatečné organisace
a nedokonalého odborného vyzbrojení.
Tento zjev nesmíme přehlížet, je důležitější,
než se na prvý pohled zdá. Nezapomínejme
na to, že s oběma výdělkovými
daněmi je spjat přirážkovou základnou
i osud samosprávných financí. Krise samosprávných
financí je z velké části zaviněna
selháním výdělkových daní.
Proto v zájmu státu i samosprávy musíme
této skutečnosti věnovati zvýšenou
pozornost.
Vývoj výdělkových daní ukazuje
ostatně docela názorně úpadek významu
přímých daní vůbec. Stačí
podívati se do rozpočtu, abychom zjistili, že
význam přímých daní upadá
rok od roku víc a více. Naproti tomu vzrůstá
význam daně z obratu a daní spotřebních.
Bylo by chybou, kdybychom před tímto vývojem
zavírali oči.
Daň z obratu i spotřební daně nám
v dnešní formě ovšem nevyhovují.
Jejich struktura neodpovídá zásadě
progresivního zdanění a hlediskům
sociálním. Naproti tomu nelze neuznati, že
s hlediska administrativního jsou pro stát daleko
pohodlnější nežli daně přímé.
Nevyžadují tolik administrativní práce
a nepůsobí tak příznivě na
vzájemný poměr poplatníků k
finančnímu úřadu, jak je tomu u daní
přímých.
Zdá se, že vývoj jde ke konstrukci generální
daně spotřební, která by se ovšem
nemohla a nesměla obejíti bez odstupňovaných
sazeb pro jednotlivé statky podle sociálních
hledisek. Provedení této sociální
spravedlnosti by ovšem nebylo úkolem nejlehčím.
Dovolte, abych se dotkl ještě jedné otázky:
Je to poměr mezi ministerstvem financí a parlamentem.
Při projednávání novely zákona
o přímých daních se mluvilo a psalo
o konfliktu mezi parlamentem a finanční správou.
Tuto episodu označil bych spíše za ukončení
špatné tradice, která se časem vyvinula
mezi finanční správou a parlamentem. Někteří
pánové z ministerstva financí si tak trochu
zvykli na všemohoucnost a zapomněli, že jsme
jenom lidé a nikdo všemohoucí a že si
musíme navzájem rozuměti, navzájem
se doplňovati a dělati si ústupky.
Chtěl bych však důtklivě upozorniti,
že právě tento spor názorně ukázal
tvůrčí sílu naší demokracie.
Odvaha, kterou projevila daňová sedma při
přepracování osnovy zákona o přímých
daních, ukazuje cestu, kterou musíme nastoupiti,
abychom vrátili parlamentu vážnost v očích
naší veřejnosti.
Nechci tvrditi, že dílo daňové sedmy
je dokonalé, ani že je to dílo vědecké.
Novela zákona o přímých daních
je především kodifikací životních
zkušeností a poctivé vůle po zlepšení
poměrů mezi finanční správou
a poplatníky. Tanul nám na mysli ideál zákona,
který by odpovídal potřebám státu,
ale také respektoval plně i práva každého
občana. Věřím, že daňová
prakse ukáže, že předpoklady, z nichž
vycházela daňová sedmička, byly správné.
Ještě několik slov o daňových
nedoplatcích. Tyto vykazují v účetní
závěře k 31. prosinci 1935 stále ještě
saldo 4.7 miliardy Kč. Zmenšily se proti roku předcházejícímu
o 187 mil. 986.114 Kč, t. j. o 3.88 %. Snížení
nenastalo však úplatou, nýbrž odpisem.
Celkové odpisy činí 400,278.000 Kč.
To znamená, že ve skutečnosti nedoplatky na
daních a dávkách vzrostly o částku
212,292.678 Kč, plus úroky z prodlení 48.8
mil. Kč. Zvlášť pozoruhodnou je daň
obratová, jejíž nedostatky stále stoupají
a dosáhly skoro celoročního předpisu
této daně.
Při projednávání minulých rozpočtů
a státních účetních závěrek
opět a opět dovolávali jsme se likvidace
této pyramidy nedoplatků. Letos bylo konečně
k této práci přikročeno. Jsem rád,
že mohu dnes s tohoto místa celkem s uspokojením
prohlásiti, že depurace daňových nedoplatků
postupuje celkem úspěšně.
Finanční správa zbavuje se skutečně
skoro rekordním tempem tohoto zbytečného
balastu. Je nepochybno, že účinky této
akce uvidíme také v příštím
roce v účetní závěrce. Znovu
však upozorňuji, abychom tuto skutečnost nebrali
jako přirozené zlepšení situace státních
financí, nýbrž jako okolnost naprosto mimořádnou.
Ale co hlavního pocítíme, je také
hladší a rychlejší chod finanční
správy, která se zbaví této strašlivé
přítěže nevyřízených
rekursů. Poplatníci pak konečně budou
vědět, na čem jsou. Půjde nyní
jenom o to, abychom si rozumným a kvalitním předpisem
udrželi čisté stoly finančních
úřadů pro práci a dobrý poměr
mezi těmito úřady a poplatníky také
pro doby budoucí.
Letos zase po dlouhé době po prvé nepočítá
rozpočet s novými daněmi, ani se zvýšením
starých daní. Pan ministr financí dotkl se
správně tíživosti našeho daňového
systému a nutno s ním jenom souhlasiti, že
naše daňové zatížení je
vysoké, ať už jde o daně přímé
či o spotřební. Tato skutečnost měla
by býti základnou pro státní rozpočet.
Žel, zatím tomu tak plně není.
Uvolnění sil pro účelnou práci
lze po mém soudu dosáhnouti intensivnější
snahou také po paušalování daně
obratové. Paušalování přispěje
značně k zjednodušení administrativy
a odlehčí se velmi podnikání, živnostem
i obchodu. A co hlavního, risiko státní pokladny
se zmenší a nedoplatky neporostou.
O státních podnicích, zařazených
do skupiny II, mluvil jsem podrobně ve výboru a
myslím, že není třeba podrobnostmi zatěžovati
plenární schůzi sněmovny. Řeknu
jenom, že státní podniky včetně
tabákové režie, která není podnikem
v pravém slova smyslu, nýbrž státním
regálem a mezi podniky vlastně nepatří,
mají v příštím roce odvésti
státní pokladně 1.468,046.150 Kč,
t. j. o 24.5 mil. Kč více nežli v r. 1936.
Jde celkem o 17 podniků, z nichž některé
jsou rozčleněny na podniky podružné.
Máme tedy co činiti s 21 hospodářskými
jednotkami. U 16 je v rozpočtu preliminován zisk
a u 5 ztráta. Tak tomu také bylo v rozpočtu
na r. 1935. Ziskem skončilo však jenom 14, kdežto
ztrátou 7 jednotek - pokud jde o zisk, byl zpravidla proti
prelimináři daleko nižší. Zisky
byly ve většině případů
nadpreliminovány - bylo tomu tak zejména u tabákové
režie - a proto odvod činil o 171,808.182 Kč
méně. Příčinami těchto
okolností zabýval se výbor rozpočtový
velmi pečlivě. Jde jen o to, aby správy podniků
z toho, co bylo dobré, vyvodily příslušné
důsledky.
Skupina III, do níž jsou zařaděny podíly
na státních daních, dávkách
a poplatcích, je rozdělena na čtyři
oddíly.
V oddílu A jde o podíly svazků územní
samosprávy v úhrnné částce
1.792,171.000 Kč, které jsou proti r. 1936 o 174,678.000
Kč větší. Je to nově zařaděných
77 mil. Kč pro samosprávu, pak zvýšení
položky z domovní daně obcím o 43,744.000
Kč, jsou zde zálohy na učitelské platy,
zvýšené o 50 mil. Kč, dosahující
výše 975 mil. Kč a konečně o
3,934.000 Kč vyšší příděly
zemím z pivní daně. Tato čísla
dají plus, o které oddíl A vykazuje větší
potřebu.
V oddílu B jsou účtovány příděly
fondům: silničnímu a oběma fondům
vodohospodářským, jež jsou proti roku
předcházejícímu vyšší
o 6,400.000 Kč. Tento oddíl má potřebu
279,550.000 Kč, proti 273,150.000 Kč roku 1936.
V oddílu C jsou účtovány ostatní
podíly. Jde tu o podíl pivní daně
na podporu malých pivovarů, o příděl
Exportnímu ústavu, fondu živnostenských
škol pokračovacích a nově o 450.000
Kč Dobročinnému fondu důchodkových
pokut. Celý příjem z těchto pokut
je nyní pojat do státního rozpočtu
ve všeobecné pokladní správě
a fondu dostává se potřebného přídělu.
Potřeba tohoto oddílu činí 12,450.000
Kč proti 12 mil. Kč roku předchozího.
V oddílu D jsou obsaženy náklady na péči
o nezaměstnané 550 mil. Kč, t. j. o 100 mil.
Kč méně nežli r. 1936, a zálohy
Košicko-bohumínské dráze a místním
drahám na provozní schodky. Tento oddíl je
proti roku předchozímu ve své potřebě
o 91,017.800 Kč nižší.
Tato skupina skresluje správný obraz rozpočtu
a znesnadňuje přehled o výnosu daní.
Příděl této skupině děje
se z výnosu daní, který se o příslušné
částky tomuto účelu přidělené
krátí. Do rozpočtu přichází
výnos daně jenom svým zbytkem. Jde tu tedy
o účinky eminentně působivé.
Je to po mém soudu matení pojmů. Všeobecně
má se za to, že máme rozpočet 8miliardový
a on činí ve skutečnosti přes 11 miliard
Kč.
O personálních nákladech a o stavu státních
zaměstnanců hovořil jsem v rozpočtovém
výboru. Mluvil o této věci ve výboru
také pan ministr financí, nebudu se proto touto
otázkou znovu zabývati. Jenom bych chtěl
podotknouti, že personální záležitosti
a s nimi souvisící náklady byly předmětem
velmi živé pozornosti jednotlivých členů
rozpočtového výboru.
Právem bylo poukazováno na chyby, kterých
jsme se v minulých letech dopustili a které by se
neměly už nikdy opakovati. Byla to jednak restrikce
a jednak překotné pensionování zejména
v podnicích, které se neukázalo jako účelná
resortní politika. Takto snížené náklady
provozní musely se nezbytně projeviti ve zvýšeném
etátu pensijním, jehož výše se
nakonec právem lekáme.
Bude mi jistě prominuto, jestliže jsem se ve svých
vývodech nezabýval rozpočty jednotlivých
kapitol. Vedlo by to příliš daleko. Nechci
ubírati času pp. kolegům a kolegyním,
kteří mají k rozpočtu jistě
také co říci. V tištěné
zprávě snad aspoň v úryvcích
naleznou, co z důvodů hospodárnosti časem
nemohu zde pověděti.
Před skončením referátu budiž
mi dovoleno, jako obvykle, poděkovati všem pánům,
kteří se na pracích rozpočtových
podíleli. Ujišťuji, že si toho zaslouží.
Jsou to především úředníci
z rozpočtové sekce ministerstva financí,
kterým výbor připravil přijatými
změnami v rozpočtu mimořádnou a ne
lehkou práci. Museli nastavovat noci, aby ji zdolali. Jsou
to pp. zpravodajové, kteří s neobyčejnou
péčí a svědomitostí vykonávali
svůj úkol zpravodajský, jimž jsem povinen
poděkovati. Děkuji všem sněmovním
i ministerským úředníkům, a
zejména stenografům i sněmovním zřízencům.
Všichni se s námi podíleli na dlouhém
a úmorném denním jednání, které
trvalo častokrát dlouho do noci. Zejména
pak děkuji našim novinářům, jejichž
úkol, dáti publicitu té nesmírné
spoustě látky, nebyl nejsnadnější.
Jsem si vědom všech vad i nedostatků, jež
státní rozpočet obsahuje. Řekl jsem
již o něm, že to není žádné
vědecké dílo, nýbrž dílo
kompromisu mezi potřebami, zastupovanými jednotlivými
resorty, a rozpočtovou sekcí ministerstva financí,
ale také dílo kompromisu uzavřeného
s hospodářskou nouzí, které muselo
býti učiněno nejvíce ústupků.
I když máme právo se domnívati, že
jdeme do lepších poměrů, nebylo dobře
možné jít v rozpočtových číslech
na straně výdajové dále.
Byl bych velmi šťasten a panu ministrovi financí
bych upřímně blahopřál, kdyby
mu všechna čísla do rozpočtu zařazená,
a to nejen ve výdajích, nýbrž i v příjmech,
vyšla ve státní účetní
uzávěrce. Znamenalo by to zaslouženě
lepší život státu i jeho obyvatelstva,
po kterém všichni toužebně voláme.
Končím svoji zprávu a slavné sněmovně
pak navrhuji, aby usnesení rozpočtového výboru
přijala za podklad svého jednání.
(Hlučný potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Podle
usnesení předsednictva míním podle
§u 43 jedn. řádu rozděliti rozpočtovou
rozpravu na povšechnou a podrobnou.
Rozprava podrobná rozvržena by byla na 3 části,
a to:
První část podrobné rozpravy,
část politická, totiž ze skupiny
I. Vlastní státní správa:
Oddíl A. Ústřední orgány státu:
kap. 1. President republiky a kancelář presidenta
republiky, kap. 2. Zákonodárné sbory a kanceláře
sněmoven, kap. 3. Předsednictvo min. rady.
Oddíl B. Správa zahraniční a vojenská:
kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí,
kap. 5. Ministerstvo nár. obrany.
Z oddílu C. Správa vnitřní:
a) politická: kap. 6. Ministerstvo vnitra;
b) justiční a unifikační: kap. 7.
Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem,
kap. 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův
a organisace správy, kap. 9. Nejvyšší
správní soud a Volební soud.
Druhá část podrobné rozpravy,
část kulturní a sociální,
totiž ze skupiny I. Vlastní státní správa,
z oddílu C. Správa vnitřní:
c) kulturní: kap. 10. Ministerstvo školství
a nár. osvěty;
e) sociální: kap. 16. Ministerstvo soc. péče,
kap. 17. Ministerstvo veř. zdravotnictví a tělesné
výchovy, kap. 18. Odpočivné a zaopatřovací
platy.
Třetí část podrobné
rozpravy, část hospodářská,
dopravní a finanční, zabírající:
Ze skupiny I. Vlastní státní správa:
Z oddílu C. Správa vnitřní, lit. d)
hospodářská a dopravní: kap. 11. Ministerstvo
zemědělství, kap. 12. Ministerstvo průmyslu,
obchodu a živnosti, kap. 13. Ministerstvo veř. prací,
kap. 14. Ministerstvo pošt a telegrafů, kap. 15. Ministerstvo
železnic.
Oddíl D. Správa finanční: kap. 19.
Ministerstvo financí.
Oddíl E. Kontrola státní správy: kap.
20. Nejvyšší účetní kontrolní
úřad.
Skupina II. Správa státních podniků.
Skupina III. Podíly na státních daních,
dávkách a poplatcích.
Skupina IV. Správa státního dluhu.
Finanční zákon.
V 63. schůzi posl. sněmovny dne 16. října
1936 bylo usneseno, aby o prohlášení ministra
financí, které v oné schůzi učinil
předkládaje rozpočet, vykonala se rozprava
sloučeně s projednáváním osnovy
rozpočtu a finančního zákona.
Podle tohoto usnesení provede se tedy o tomto prohlášení
p. ministra financí rozprava jednotná s rozpravou
rozpočtovou.
Lhůtu řečnickou navrhuji podle usnesení
předsednictva tak, aby pro celou rozpočtovou rozpravu
činila pro každý klub tolikrát 10 minut,
kolik má členů, nejméně však
60 minut na 1 klub. Hospitanti se počítají
do počtu členů klubů, poslanci mimo
kluby se počítají jako jeden klub.
Jsou nějaké námitky proti tomuto návrhu?
(Nebyly.)
Není jich.
Navržená lhůta řečnická
jest schválena.
Přistoupíme tedy nejprve k rozpravě povšechné.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. dr. Korláth,
Rázus, dr. Wolf, dr. Porubszky, Petrášek,
Esterházy; na straně "pro"
pp. posl. dr. Mičura, dr. Patejdl, Hrubý,
dr. Macek, dr. Novák.