Podívejte se do kanceláře zemského
úřadu v Brně a především
do ministerstva vnitra, a ještě dnes leží
tam tisíce takových žádostí,
někdy celá léta nevyřízených,
a tyto lidi místní policejní úřady
trestají vysokými pokutami a vězením
za to, že nemají povolení k pobytu, hrozí
jim, že budou vypověděni ze země, a
co nejhorší, také je vypovídají.
Podívejte se na všechny Poláky, kteří
podali tyto žádosti a kteří dosud ještě
mají zdánlivě polské státní
občanství, a uvidíte, že četní
z nich, z obavy před trýzněním, z
obavy o svou existenci přistoupili k českým
organisacím a posílají své děti
do českých škol, a stále ještě
jest v rukou českých činitelů ten
hrozivý bič, že budou vypověděni,
že ztratí celý výtěžek svého
života proto, že při rozdělení
naší země byly předpisy o státním
občanství zamotány.
Proti obsazování římskokatolických
far kněžími české národnosti
v obcích s polskou většinou, kde patronát
přísluší státním úřadům,
poněvadž mají v moci církevní
fond, podávali farníci polské národnosti
protesty a stížnosti příslušným
správním úřadům a ministerstvům,
ale žádná z nich nebyla vyřízena
tak, jak toho vyžadují demokraticko-republikánské
zásady a fary byly odevzdány českým
farářům.
Když v našich obcích proti předpisům
obecních řádů dlouho vládli
jmenovaní vládní komisaři a správní
komise s velkou újmou pro polskou državu, byly podávány
stále stížnosti, ale nepomohly. Dokonce po
volbách v r. 1923 v obcích, kde se lid nepodrobil
a většinou zvolil polské zastupitelstvo, byli
dále ponecháni komisaři a správa obce
nebyla odevzdána zvolenému zastupitelstvu. V některých
obcích se musily volby konati znovu a na př. v Karviné
po nových volbách byl ještě dále
ponechán český komisař až do
r. 1929. Po tu dobu jsme nedostali žádného
úředního vyřízení našich
stížností proti těmto komisařům
a obecním správním komisím a nemohli
jsme předložiti žádnou takovou věc
nejvyššímu správnímu soudu, aby
rozhodl, jak dlouho může v obcích vládnouti
správní komise, kterou jmenoval správní
úřad.
Řeknete, pánové, že ohřívám
staré věci, činím to proto, neboť
následky tohoto zacházení s našimi stížnostmi
cestou správní dosud trvají, a to ve formě
odnárodňování a ve formě nedostatku
jakékoliv důvěry našeho lidu ve spravedlnost.
Ale přejdu k příkladům z novější
doby.
V Třinci pro volební dohodu s Němci byli
starosty od r. 1923 Češi. Jejich rozšafným
hospodařením a potom snížením
příjmů z obecních přirážek
velkého průmyslu byla obec přivedena skoro
na mizinu. Tenkrát český starosta v létě
1933 se vzdal starostenského úřadu a obecní
zastupitelstvo zvolilo starostou Poláka, pana Kornutu.
Pan Kornuta se dal do práce, zavedl s pomocí členů
zastupitelstva rozličné úspory v různých
odborech, takže se obec počala pravidelně rozvíjeti,
šlo jen o podporu vyšších samosprávných
úřadů, ale to se nelíbilo místním
Čechům, počali vystupovati proti polskému
starostovi a dohlédací úřad jim vyhověl
a v prosinci 1933 rozpustil obecní zastupitelstvo, a maje
v Brně zbytečného, nepotřebného
úředníka, pana radu zemského úřadu
Hulvu, jmenoval ho komisařem pro město Třinec.
Obec pod vedením sesazeného starosty podala dne
3. ledna 1934 podle §u 96 sl. ob. ř. rekurs proti
rozpuštění obecního zastupitelstva.
A prosím, pánové, do dneška není
tento rekurs vyřízen, ve Třinci již
tři léta vládne obcí vládní
komisař, přes to, že § 96 sl. ob. ř.
praví, že do šesti týdnů po rozpuštění
obecního zastupitelstva mají býti vypsány
nové volby. Co tu pomůže cesta právního
pořadu, když jí nemůžeme užívati?
Jak vypadá tato cesta pořadu práva pro nás,
mohu dokázati i vlastní zkušeností.
V únoru 1935 ohlásil jsem policejnímu ředitelství
v Mor. Ostravě jako příslušnému
policejnímu úřadu a státnímu
zastupitelství, že hodlám vydávati periodický
časopis s titulem "Gazeta Kresowa" a splnil jsem
všechny požadavky §u 10 tiskového zákona.
Ohlášení nebylo vzato na vědomí
a bylo mi zakázáno vydávati takový
časopis. Hned počátkem března 1935
jsem podal odvolání proti tomuto opatření.
Mínil jsem, že, poněvadž zde jde o porušeni
§u 113 ústavního zákona o svobodě
tisku, přijde rychle vyřízení od druhé
stolice. Velice jsem se zmýlil. Poslyšte, pánové!
Dne 7. října 1936, tedy po roku a sedmi měsících,
přišel do mé advokátní kanceláře
ve Fryštátě úředník z
okresního policejního komisařství
v Karviné a vyzval mne, abych písemně oznámil,
trvám-li na tom, aby toto odvolání bylo vyřízeno.
Takové případy se staly i jiným mým
krajanům, kteří podávali žádosti.
Mohl bych vypočítati ještě řadu
takových případů. ve kterých
vyřízení našich polských věcí
buď vůbec nepřišlo nebo přišlo
tehdy, když se poměry tak změnily, že
se věc stala bezpředmětnou, a takových
věcí, kde se správní úřady
vůbec nezabývaly podstatou věci a neprojednávaly
věci s právního stanoviska.
Ukazuji zde jen na ty naše nešťastné polské
železničáře, přeložené
z obcí těšínských, kde mají
své usedlosti a kde mají jedinou možnost posílati
své děti do polských škol. Skoro každý
z těchto železničářů se
odvolal k ministerstvu železnic, ale jejich odvoláni
byla zamítnuta s poukazem na zdánlivé služební
důvody, při čemž se jádrem věci
nikdo nezabýval. Když jsem zakročil v této
věci a pan předseda vlády slíbil,
že se postará, aby se těmto žádostem
vyhovělo, aby se tito železničáři
vrátili na Těšínsko, řekl mi
jeden z úředníků v ministerské
radě, že každý z těch železničářů
má na svědomí trestné činy,
že jsou obžalováni pro rozličné
věci, které se nedají uvésti v soulad
s jejich služebním poměrem, a tenkrát
jsem prosil, aby proti těm zločincům bylo
přece zahájeno soudní nebo aspoň kázeňské
řízení a poznamenal jsem, že nebudu
hájiti nikoho, kdo spáchal trestný čin.
Ale marné jest všechno dožadování,
aby se jednalo cestou právního pořadu. Trestní
řízení zahájena nebyla, železničáři
nebyli přeloženi zpět, nýbrž užilo
se proti nim ještě přísnějších
opatření, neboť železniční
správa je nutí, aby se nejen sami, nýbrž
i jejich rodiny přestěhovaly z Těšínska
na místo, kde jejich mužové a otcové
konají službu.
Nemohu zde uváděti více podrobností,
neboť bych musil svou řeč protáhnouti
do nekonečna, ale domnívám se, že z
uvedených zde příkladů je zřejmo,
že jsme s vyřizováním svých věcí
právním pořadem nepřišli daleko
a také za nynějších poměrů
nepřijdeme, neboť u nás se správní
úřady řídí výlučně
politickými ohledy, tedy zásadami, podle kterých
vláda posuzuje naše věci s politického
hlediska.
Zde pak vládne především zásada
nezabývati se nikdy podstatou požadavků polské
menšiny a potvrzovati prohlášeními členů
vlády, že její stížnosti nejsou
odůvodněny, že se všem menšinám,
tedy také polské menšině, v tomto státě
vede dobře. Takové prohlášení
činí veřejně při každé
příležitosti všichni členové
vlády více nebo méně důrazně.
Takovým prohlášením zdůrazňuje
také pan ministr Krofta svou odpověď
v zahraničním výboru, neboť odpovídaje
na výtku, že československá vláda
potlačuje polskou menšinu, konstatuje: "To je
obvinění, na které jest československá
vláda velmi citlivá, neboť jest hrdá
na to, že nejen koná své povinnosti vůči
menšině co nejsvědomitěji, nýbrž
jde dokonce nad své povinnosti."
Takové projevy se tisknou v celém československém
tisku tučnými písmeny a sdělují
se také úslužnému tisku zahraničnímu.
Celý český národ, celý úřednický
aparát republiky, ba také cizina, pokud nezná
skutečného stavu, všichni jsou přesvědčeni,
že všechny stížnosti menšiny v Československu
jsou jen neodůvodněným kverulantstvím.
Pánové, když si to rozmyslím, v mém
prostém rozumu stále klíčí
myšlenka, abych formuloval tuto otázku: není-li
právě takové smýšlení
členů vlády příčinou
toho, že náš stát žije v nejlepším
přátelství se státy vzdálenými
od našich hranic, a nemůže dosíci dohody
se státy, které přímo s námi
sousedí? Nevím, mám-li pravdu, ale zdá
se mi, že ano. Šovinističtí činitelé
českého národa totiž, vědouce,
že nahoře se odnárodňovací činnost
kryje odmítáním žalob na útisk,
tím spíše ubíjejí menšinu,
působí stále větší křivdy
a čím dále tím více dráždí
city nejen menšiny, nýbrž i národa té
menšiny. A úřednický aparát jsa
takto řízen se shora, nejen nepřekáží
této práci, nýbrž křivditele
chrání a podporuje. To působí roztrpčení
u sousedních národů, v jejich státech,
a výsledek jest nechuť ke vládě našeho
státu a nemožnost dohodnouti se s naším
státem. Snad se mýlím, snad diplomacie našeho
státu myslí podle nějakého jiného
hlubšího uvažování?
Pan ministr Krofta, který béře každou
věc formálně, se domnívá, že
má pravdu, když se ohrazuje, že vláda
neutiskuje polskou menšinu, neboť křivdy, které
se na této menšině páchají, nepocházejí
přímo od vlády, nýbrž působí
je místní úřady a neúřední
činitelé.
Největší na př. křivdou a poškozováním
polské menšiny jest zbavení polského
pracujícího lidu výdělečné
možnosti ve vlastní zemi. Toho přímo
nečiní ani vláda, ani úřady
jí podléhající. Dělají
to správy horních a hutních podniků
a především správy hutí v Třinci
a dolů v Karvinské pánvi Báňské
a hutní společnosti, závislé na vládě.
Tyto správy skládající se z českých
úředníků a inženýrů
to dělají v dohodě s činiteli rozličných
českých organisací, tak především
"Matice osvěty lidové", "Sokola"
a jiných sportovních organisací, v dohodě
se správci českých škol a tajemníky
českých politických organisací. Dělají
to způsobem neslýchaně rafinovaným.
Nejdříve pod záminkou, že jest ve třineckých
hutích nebo v dolech příliš mnoho dělníků,
propustí sta polských dělníků.
Jakmile uplyne sotva několik neděl, přijímají
se zase do práce; leda nějakým zázrakem
vědí o tom již napřed čeští
činitelé a správci českých
škol, které byly v naší zemi založeny
skoro v každé obci, někdy po několika,
aby nás hromadně odnárodňovaly, a
na jejich doporučení, na legitimace jejich organisací
přijímají se potom hutníci a dělníci.
Při takové spolupráci již polský
dělník, polská mládež, práci
nedostane.
Přijímají se jen Češi z jiných
krajin, nebo ti, kdož se podrobili odnárodnění.
Máme důkazy, že byli přijati zpět
do práce hutníci a horníci propuštění
jako Poláci, ale teprve tehdy, když přistoupili
k českým organisacím nebo když poslali
své děti do českých škol. Máme
důkazy, že správcové českých
škol v obcích kolem Třince se chlubili, že
ten bude přijat do práce v hutích, koho oni
doporučí. Tak se odnárodňuje v našich
krajinách, lidé po stránce mravní
slabší se podrobují odnárodnění
a ti, kteří chtějí zůstati
věrni své národnosti, lidé po stránce
mravní nejlepší, celá polská
mládež ve vlastní zemi, kde se průmysl
plně rozvíjí, jsou odkázáni
na bídu hmotnou a mravní pro nezaměstnanost.
Zde úřady nezakročí, zde se nevěnuje
pozornost činnosti odporující zásadám
ústavy, že každé nucené odnárodňování
je zakázáno. Obraceli jsme se ke správním
úřadům a vylíčili jsme jim
tuto věc a prosili jsme je o působení na
správy hutí v zájmu zdejšího
lidu a o omezení působnosti českých
organisací a českého učitelstva po
této stránce, ale marně, neboť členové
vlády republiky, pan ministr pro věci zahraniční,
prohlašují, že se polské menšině
neděje žádná křivda. Proto také
tvrzení, že vláda nepůsobí k
odnárodňování polské menšiny,
meritorně a fakticky nesouhlasí se skutečností.
To je stanovisko polské menšiny a praví-li
pan ministr pro věci zahraniční, že
věci polské menšiny mají býti
vyřízeny uvnitř státu a že takovému
vyřízení se má dávati přednost
před nátlakem ze zahraničí, z těchto
mých vývodů je snad zřejmo, že
my, Poláci, v republice jsme vždy stáli na
tom stanovisku. Zde v této sněmovně jsem
to nejednou opakoval a vždy jsem říkal, že
nemůže býti jinak, že přítrž
odnárodňování polské menšiny
musí učiniti československé úřady
a že to mají učiniti nikoliv podle toho, jak
tuto menšinu pomlouvají čeští místní
činitelé, nýbrž podle výslechu
členů a zástupců polské menšiny
v nestranném řízení, příznivém
i pro Poláky.
Při tom jsem také ukazoval na nutnost dohody obou
národů a varoval jsem, že polský národ
v případě potřeby nestiskne pravici
českého národa a jeho státu na hřbitově
části svého národa. Dnes, když
odnárodnění na Těšínsku
jest již tak velice zřejmé, mluví se
teprve o postavení naší menšiny. Jest
to již velmi pozdě, ale domnívám se,
že ještě není všechno ztraceno, jen
kdyby skutečně naše vláda měla
dobrou vůli.
Tuto dobrou vůli ukázal přede mnou předseda
této vlády slovy a sliby, bohužel, pro složení
této vlády a rozdílná mínění
v koalici stran menšinové a zahraniční
politiky, nepociťujeme dosud žádnou úlevu.
Naopak setkáváme se v různých oborech
s novými nepříjemnostmi. Podle mého
mínění hlavní příčinou
je zde ohled na rozličné místní české
činitele, na české pracovníky na Těšínsku,
kteří mají osobní zájem na
tom, aby mezi Čechy a Poláky nedošlo k dohodě.
Zde musí dojíti ke smělému operačnímu
řezu. Domnívám se, že je lépe
obětovati několik desítek nebo dokonce několik
set šovinistických křiklounů škodících
státu, než dospěti k další roztržce,
k úplné demoralisaci dobrých československých
občanů polské národnosti a tím
k vykopání věčné propasti mezi
oběma národy.
Nemusím zde tajiti, že si uvědomují
kritické postavení naší republiky v
mezinárodní politice pro její osamocení
a nebezpečí, které hrozí její
existenci. Je mi též zřejmo, že Svaz sovětských
socialistických republik, s nímž máme
spolek, nespasí nás z tohoto nebezpečí,
naopak, že bude-li dále toto spojenectví trvati,
může jen uvésti republiku do dalších
nebezpečí, z nichž nebude lze vyváznouti
a proto se mi zdá, že jediným možným
východiskem z této situace jest dohoda a co nejužší
spolek, snad i vojenský spolek s Polskem, které
dnes i největší velmoci považují
za velmoc a nejdůležitějšího činitele
evropské rovnováhy a míru. Myslím,
že by to bylo také v zájmu polského
národa a státu. Ale zde pan ministr Beck prohlásil,
a tak míní i celý polský národ,
že podmínkou rozhovorů o sblížení
jest vyříditi věc polské menšiny.
My chceme přispěti k tomuto vyřízení.
V memorandu vládě vylíčili jsme všeobecnou
situaci polské menšiny a uvádíme tam
požadavky, od nichž, budou-li splněny, očekáváme
možnost další existence a národního
vývoje v tomto státě a tím i spravedlivého
vyřízení otázky naší menšiny.
Na dobré vůli vlády budou záviseti
výsledky.
Aby nám pak příště nikdo nevyčetl,
že jsme takové požadavky nekladli, podávám
toto memorandum jako dotaz vládě Československé
republiky podle §u 67 jedn. řádu této
sněmovny prostřednictvím sněmovní
kanceláře. (Řečník odevzdává
sněm. tajemníku dr. Říhovi memorandum.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je pan posl.Hrubý.
Posl. Hrubý: Slavná sněmovno!
Rozpočet na r. 1937 má poněkud odlišný
ráz než předešlé rozpočty.
Vláda totiž zcela energicky rozhodla, že bude
v hospodářství bojovati proti krisi, a tento
energický počin, který představuje
předseda vlády dr. Hodža, ale také
v moderní formě ministr financí, ukazuje,
že je si vláda vědoma vážnosti
doby a že také ví, že nynější
doba je přelomem určité hospodářské
epochy a že si vyžaduje zvláštních
opatření a většího úsilí.
Je všeobecně známo, a všichni kolegové,
kteří již mluvili přede mnou, zdůrazňují,
že svět je pořád ještě v
objetí krise a že se hledají stále ještě
nové formy, jak by svět vyvázl z hospodářské
tísně. Bohužel, jedni je hledají v určitých
nábězích ke změně společenských
nebo vládních forem, dokazujíce, že
snad silná ruka může naráz změniti
dnešní hospodářský stav, jiní
zase chtějí převratem a revolucemi shladiti
tuto bídu se světa, a nejnebezpečnější
snad je skupina ta, která si myslí, že násilím
nebo válkou může napraviti dnešní
svět. My však, bez rozdílu národností,
si musíme uvědomiti, že není zde žádného
systému, který by mohl napraviti chyby, které
napáchaly generace, které jsou starší
než 150 let. Musí si to uvědomiti právě
ti, kdož věří v zázračnost
světového zápasu pomocí války.
Musí si to uvědomiti také ti, kdož žijí
v rámci tohoto státu a věří,
že by válka v Evropě mohla zlepšiti hospodářské
poměry. I kdyby se vítězům podařilo
zabrati kus území, nemůže se nic změniti.
Kdyby na př. Německo zabralo t. zv. Sudetenland,
převezme opět stojící továrny
a nezaměstnané dělníky a naopak průmysl
severočeský dostal by se do daleko ostřejší
konkurence, poněvadž během krise částečně
ochabl, nestojí tak na výši doby jako průmysl
německý, ba naopak ztratil by tento severočeský
průmysl svoje přirozené zázemí,
přirozené proto, že v českých
krajích není tak rozšířen tento
průmysl a že Češi jsou vlastně
největším odběratelem průmyslu
severočeského. (Posl. dr. Peters: Pane kolego,
to bylo jednou tak!) Dnes je to rovněž tak, a
vzpomeneme-li jižních Čech, kde právě
byl rozsáhlý sklářský průmysl,
vidíme, že tento průmysl úplně
zlikvidoval, že jeho majitelé nečeské
národnosti přestěhovali tento průmysl
do Bavorska, nechali zde nezaplacených daní více
než 1 1/2 milionu Kč a dělníky a firma
Stölzleho, budu ji jmenovat, poněvadž to není
žádné tajemství, konkuruje výrobkům
československým. Důkaz, že směrnice,
v nichž se hledá uspokojení, rozdělením
na poli nacionálním, nemohly by rozřešiti
hospodářské problémy. Jsem přesvědčen,
že jenom hospodářská politika může
vyřešiti dnešní hospodářský
zmatek v Evropě.
My si ovšem musíme také uvědomit, že
tyto omyly jsou mimo rámec hospodářského
snažení, že tu je také duchovní
krise, kdy v Evropě jsou ještě národové,
kteří jsou přesvědčeni, že
jsou povoláni k tomu, aby vládli nad jinými
- privilegované panské národy. To je právě
ten nejstrašnější omyl, tvrdí-li
se častokráte, že na př. slovanská
rasa je méněcenná, že je třeba,
aby byla vedena a ovládána jinými. Je to
smutný zjev ve XX. století, neboť minulá
generace zrušila fysické otroctví a tak nikdo
ve XX. století, chce-li mluviti o kultuře, nemůže
žádat otroctví duchovní. Můžeme
naopak říci, že slovanská rasa vzhledem
ke své vitalitě, ke své životní
síle a zdraví i vzhledem k tomu, že ještě
není zjemnělá západní kulturou,
má teprve budoucnost před sebou. Kdo vážně
pomýšlí na mír v Evropě, musí
se snažit udržet dobrý kontakt se slovanskou
rasou.
Myslím také, že je zbytečné shledávat
argumenty pro útlak na t. zv. panslavismus a obhajovat
své postavení nebo shledávat určité
argumenty domnělým bojem proti slovanskému
nebo bolševickému asiatismu. Kdybychom se chtěli
dovolávat dějin, našli bychom tam, že
právě slovanská rasa potřela asiatismus.
Vzpomeneme-li nájezdů Tatarů, Avarů,
vzpomeneme-li bojů s Turky, vidíme, že asiatismus
poráželi čeští, moravští
a slováčtí vojáci nebo generálové
a že tato kapitola dějin je vlastně nejslavnější
pro slovanskou rasu. Západ, který rád zapomíná,
musil by si uvědomit, že slovanská rasa má
největší zásluhu o západní
kulturu, poněvadž zabránila nájezdům
na západě, umožnila, že nebyly ničeny
kulturní a jiné památky, a udržela klid,
aby v tichu a pokoji v závětří za
slovanskou rasou mohla se vyvíjet západnická
kultura. To se vůbec nedá z dějin vyhladit
a proto také když čteme v Hitlerově
knize "Můj boj" o zániku malých
národů, vidíme, že je to ohromný
omyl pro velké národy. Kdyby vždycky velké
národy sousedily spolu a vyhladily malé národy,
musily by se pravděpodobně nakonec potýkat
a ničit mezi sebou a zbyl by pravděpodobně
jen jeden velký národ, který by uměl
dobře zacházet s mečem.