Úterý 15. prosince 1936

Obec pražská předložila návrh uspořádání podjezdu v Praze IX., ve Vysočanech pod železniční tratí u továrny Odkolkovy. Zase je třeba tento návrh domysliti. Kdyby došlo k nějakým přesunům na železnicích, pak není naprosto žádného spojení s naším hlavním letištěm ve Kbelích, pak nikdo se přes tu trať ve Vysočanech nedostane. Tento podjezd s velmi malým nákladem by se mohl ve velmi krátké době vybudovat.

Výpadové komunikaci rumburské s křížením kolejí severozápadní dráhy v Praze VIII, v Primátorské třídě za libeňským mostem odpomoc může zjednati jedině ministerstvo železnic tím, když zvýší úroveň kolejí o 6 m.

Jedná se dále o stavby v působnosti ministerstva železnic. Kromě prací uvedených jde ještě o další velké práce, které by přinesly zaměstnání nejen pražským nezaměstnaným, nýbrž i venkovským dělníkům, které dnes podnikatelé ve Velké Praze mnohdy i na žádost obce pražské neradi do práce přijímají s poukazem, že venkovští dělníci ubírají pražským práci. Nezaměstnaní pražští dělníci pak jsou odvislí od podpor, pak jsou odvislí od chudinské podpory se strany obce pražské, což je pro ni velikým zatížením. Brániti se přílivu venkovských dělníků za prací do Prahy je jistě nesociální, ale pak je povinností ústředních úřadů a zejména ministerstva železnic, které mohou a budou muset dělati ty pozemní práce, o kterých jsem mluvil, aby daly příležitost výdělku při těchto nouzových pracích nejen pražským, nýbrž i venkovským dělníkům.

A tu je třeba: 1. zřízení nového topírenského a odstavného nádraží u stanice Libeň - Horní nádraží. Tam se jedná o odkop zemního masivu asi 150.000 m3. 2. Příprava pro kolejovou partii nákladového nádraží na Rohanském ostrově v Karlíně. 3. Pokračování v přestavbě železničních tratí z Vršovic do Modřan a rozšíření nádraží Bráník - Hodkovičky. Při těchto pracích se rovněž počítá s přemístěním asi 400.000 m3 země. 4. Dále je nutné definitivní vyřešení vršovického nádraží a okolních spojů. 5. Zřízení odstavného nádraží u Spořilova. 6. Velké odkopy pro úpravu nádraží na Palmovce a ve Vysočanech.

Dámy a pánové, ze všeho, co jsem uvedl, vysvítá, že jde o nutné, většinou pozemní práce, jejichž rychlé uskutečnění odstraní nezaměstnanost a přispěje k velkorysému budování hlavního města. Rovněž bude rozřešen svízelný komunikačně dopravní problém Velké Prahy, a já kladu důraz na to, že realisováním uvedených úkolů nejlépe by pomohl stát Praze řešením v produktivní péči o nezaměstnané, ale i v řešení komunikačních tepen.

Obec pražská na všechny tyto projekty a nezbytnosti po stránce technické, o nichž jsem mluvil, upozornila nejen resortní pány ministry, pana předsedu vlády, ale i pana presidenta republiky nejen přípisem, nýbrž i deputací. Se všech míst se dostalo obci pražské ujištění, se všech míst se dostalo obci pražské určitých slibů, bohužel obec a obyvatelstvo Velké Prahy čeká na splnění těchto slibů. a já používám této příležitosti při projednávání osnovy železničního zákona, abych na tyto nedostatky a tyto potřeby upozornil.

Lze litovati, že v rozpočtu projednávaném minulý týden v této slavné sněmovně a právě tento týden v senátě nepamatuje se v položkách příslušných resortních úřadů na tyto velké úkoly, jež jsem zde vyjmenoval.

Slavná sněmovno! V tomto váženém sboru jsem několikráte mluvil k stěžejním otázkám územní samosprávy, zejména pokud jde o hlavní město Prahu. Každoročně je si při projednávání rozpočtu na pražské radnici stěžováno na vládu a na zákonodárné sbory, že doposud v uplynulých 18 letech od převratu nepochopily těžký úkol, jejž má hlavní město Praha. Přijali jste zákon o vytvoření Velké Prahy a přes 33 obcí se přičlenilo do obvodu Velké Prahy; tím nastal jí ohromný úkol nejen po stránce výstavby města, komunikací, kanalisace, zdraví, škol a pod. Při projednávání obecního rozpočtu se vždy ozývají hlasy: Kdy nám vláda a zákonodárné sbory pomohou? Tyto hlasy nejsou nikdy vyslyšeny. Svého času se ustavil výbor pánů poslanců a senátorů, kteří bydlí v obvodu Velké Prahy. V uplynulých letech neměl tento výbor pro Prahu nežli sliby. Ustavil se, i loňského roku byl zvolen předseda, ale výbor do dnešního dne se nesešel, a i když mu byla přikázána určitá memoranda a požadavky obce pražské, do dnešního dne o nich nejednal. Dámy a pánové, právem správa obce pražské a její obyvatelé se táží: Jak to, což pak nejen vláda je k nám macešská, ale už i ti poslanci, kteří bydlí v Praze a vidí zoufalý komunikační stav obce pražské, nemají pochopení pro naše potřeby? Dámy a pánové, žaluji zde na tuto skutečnost, že poslanci a senátoři v Praze bydlící ustavili výbor na pomoc Praze, ale do dnešního dne výbor pro Prahu nic nevykonal. Je třeba, aby odpovědné úřady pochopily těžké postavení pražské obce. A jestliže shodou okolností má Praha dnes svůj rozpočet v rovnováze, pak se tak stalo na úkor investic, na úkor věcných nákladů. A když jsem vylíčil, jaké úkoly leží před obcí pražskou s ohledem na velké události, jež přijdou v r. 1938 a 1942, pak mám velkou obavu, že obec bez přispění státu, bez přispění vlády, tyto úkoly nesplní.

Předseda (zvoní): Upozorňuji vás, pane řečníku, že vaše řečnická lhůta jest vyčerpána.

Posl. Chmelík (pokračuje): Měl bych zde přednésti ještě řadu požadavků Pražanů. Zejména bych prosil, aby zákonodárné sbory pochopily poslání obce pražské a projednali v nejbližší době nový stavební řád. Budovati Prahu bez nového stavebního řádu, bez nových plánů a bez nových technických poslání je velmi těžké. Ale Praha nemá svůj obecní statut. Zákon o obecním zřízení z r. 1850 dnes nevyhovuje moderním potřebám. Praha potřebuje tedy dobré zákony, ne zákony, které by jí ukládaly povinnosti, jako je zákon o COP., jako je povinnost produktivní péče o nezaměstnané, jako je úkol, uložený zákonem o újezdních školách, jako jsou úkoly, jež zavádí dnešní doba hlavně ve zdravotnictví. Všechny zákony, které se dávají samosprávě a zejména obci pražské, znamenají jen nové a nové zatížení. Tedy Praha potřebuje též zákonů, kterými by se jí pomohlo, zejména po stránce finanční. Ukládat břemena a nedati možnost, jak je plnit, zejména povinnost zákonnou, je nemožné a neudržitelné. Žádám a reklamuji především, aby vláda pochopila těžké úkoly Prahy s hlediska regulačního, aby byl uzákoněn návrh zákona o stavebním řádu, aby byl uzákoněn obecní statut a aby byla sněmovnou vymezena působnost, zejména aby byly novelisovány zákony z r. 1920, 1927 a 1935, které podvázaly českou samosprávu. Věříme, že pak bude situace nejen Prahy, nýbrž české samosprávy vůbec snesitelnější než doposud.

Dnes v časných hodinách byl schválen pražský rozpočet! Řekl jsem, že je v rovnováze a že rovnováhy bylo docíleno na účet věcných nákladů. Úkoly jsou veliké, obec pražská je nestačí splniti. Jsem přesvědčen, že československý parlament i vláda splní sliby i čestný národní závazek, jímž podle mého názoru vláda i parlament Praze jsou povinny. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)

Předseda (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen pan posl. Polívka. Dávám mu slovo.

Posl. Polívka: Slávna snemovňa!

K predostretému vládnemu návrhu zákona ako aj ku zpráve výboru tlač 698 pričiním niekoľko poznámok o probléme železničnom, najmä slovenskom. Vítame túto osnovu zákona, pretože prináša konečne právne ako aj technicky jasné, pevné základy pre železničný podnik a jeho správu. Veľmi sme boli potešení prejavom pána ministra železníc k rozprave k tejto osnove zákona, keď objasnil jednotlivé významné, charakteristické smernice, ktorými bola vedená správa železníc k predloženiu tohoto návrhu zákona. Sme potešení, že nastáva lepšia situácia hospodárska a finančná, ktorá sa odráža tiež i v podniku železničnom. Veríme, že toto zlepšenie nie je len dočasné, prechodné, že bude tiež trvalé a že oprávňuje k predostretiu pripomienok a návrhov, ktorými by armáda modrá, železniční zamestnanci, mohli byť lepšie zabezpečení za svoje výkony a svoju službu štátu. Sme radi, že konečne víťazí všeobecne názor, že na železnice sa nesmie pozerať iba na podnik výdelečný, na podnik obchodne vedený, ale tiež ako na významný nástroj štátneho hospodárstva ako aj vo službe verejnej, sociálnej a kultúrnej. Služba, ktorú vykonávajú železnice nielen po stránke technickej, ale aj svojou pohotovosťou, aj armádou, sú veľmi cenné v prospech štátu nielen po stránke obrany, ale tiež po stránke vysokého mravného povznesenia. Sme radi, že pán minister železníc ocenil vernú službu veľkej armády železničných zamestnancov štátnému podniku železničnému, aby ich nadchnul k vykonu čo najsvedomitejšiemu. Ale máme skromnú prosbu, aby nezostávalo iba pri slovných uznaniach, ale aby týchto uznaní nasledovaly skutočné zaslúžené i hmotné povznesenia existencií zamestnancov železníc.

Z radov železničiarov boly predostreté veľmi početné a hodnotné iniciatívne návrhy. Prosíme, aby iniciatívne návrhy, ktoré smerujú k povzneseniu a zhodnoteniu podniku železničného, boly pečlive skúmané, aby neboly odhadzované do koša iba preto, že vychádzajú z nižších vrstiev železničných zamestnancov. Častokráť v nižších vrstvách zamestnancov železníc býva zdravý a bystrý postreh pre všeobecné povznesenie hospodárskeho života i existencie železníc. Je potrebné, aby tiež všetky boľasti železničnej armády boly pečlive skúmané, aby najmä v čase, keď vzrastá výnos železníc, bolo účelne pripravené opatrenie, aby tisícová armáda smluvných zamestnancov došla konečne svojho existenčného pevného podchytenia v službách železníc. (Tak jest!) Máme prípady, kde železničiar má 10 až 15 rokov nepretržitej služby a z istých dôvodov nemôže za všetkých okolností docieliť menovania aspoň pomocným zamestnancom. Je potrebné, aby najschopnejší a najstarší smluvní zamestnanci za svoju vernú prácu došli konečne svojho existenčného podchytenia a zabezpečenia.

Jazdný personál vykonáva svoju službu svedomite a je to iste výkon v dobách hospodárskej krízy nad očakávanie veľmi potešujúci, keď vypiatím svojich síl nad hranicu stanovenú 198 hodinami mesačného výkonu máva tento železničný zamestnanec častokráť 240 až 260 hodín výkonu. Je potrebné pripomenúť, že je nutné, aby správa železníc rozriešila otázku t. zv. doby prípravy k nástupu do služby železničnej.

Pripomínam niekoľko faktov. Je dnes zvýšená premávka nákladná a všetky železnice hlavné i vedľajšie sú takmer rovnako zaťažené. Konkrétne: trať Zvolen - Vrútky, Zvolen - Banská Bystrica - Margecany. Má-li železničiar na prípravný čas k svojej službe na hlavnej trati hodinu častokrát k menšiemu železničnému vlaku, prečo má mať na vedľajšej trati, ktorá má často vyššiu záťaž, iba čas polhodinový na prípravu pre svoju službu? Je nutné, aby táto otázka prípravnej doby bola konečne kladne v prospech železničného personálu vyriešená. Jazdný personál dnes vykazuje ohromný výkon nielen po stránke technicko-dopravnej, ale i finančne-kalkulačnej a propagačne-kultúrnej. Dnes na sprievodčieho vlakov sa kladú mimoriadne veľké úkoly, pripomeneme-li, že mnohé stanice od večerných chvíľ mávajú svoj nočný kľud, takže na železničiarov na takej trati pripadá veľmi zodpovedný úkol finančne-účetný, ktorý môže zdolať iba vtedy kľudne, má-li kľudné nervy a pokojnú myseľ. Je preto treba, aby pre mnohé úkoly technicko-dopravné, finančne-kalkulačné a propagačne-kultúrne boli naši železničiari účelne školení. Považujeme 2 hodiny mesačného zácviku za nedostatočné. Prosím správu železníc, aby vymedzila väčší počet hodín na zácvik, ktorý je započítaný do maximálneho služobného výkonu.

Voláme po zvýšení turistického ruchu. Žiadame, aby cudzinci navštevovali naše krásne pohádkové kraje. Musíme mať ovšem personál železníčny, ktorý tiež podá častokráť len letmý, ale hodnotný výklad o pamätihodnostiach alebo turistických cestách toho ktorého kraja. K tomu je treba účelného a náležitého školenia. Je potrebné, aby toto školenie bolo vedené odbornými silami, ktoré vyhovujú všestranne.

Turnusy jazdného a dopravného personálu musia byť tak účelne upravené, aby umožnily zamestnancovi ľudský nárok na odpočinok, aby mohol svoj výkon vytýčený nastúpením služby vykonať k naprostej spokojenosti nielen železničnej správy, ale tiež k uspokojeniu vlastného svedomia.

Pre zvýšené obdobie dopravy osobnej i nákladnej je potreba, aby bola záloha zacvičeného personálu odborníkov v jazde. Je to potrebné aj v záujme obrany štátu. Videli sme na vlastné oči pri veľkých vojenských závorečných cvičeniach na Slovensku, že železničná správa horko ťažko zdolala veľký úkol dovozu a rozvozu vojenských síl. Je potreba, aby železničná správa mala dostatočne školeného personálu pre túto jazdnú službu.

Zacvičovať personál pre jazdnú službu napochytre, náhle nie je úsporné, škodí podniku samému a neprispieva dostatočne k výcviku pre obranu štátu. (Tak jest!) To isté nám prikazuje najmä programom motorizácie. Máme príklady ako šoféri od autobusov železničných aj silničných sú preťažovaní. Ani tam doba prípravy k nástupu a záveru služby neni dostatečne obsiahla. Tých 45 minút považujeme za čas naprosto nedostatočný, najmä v zime. Čas 5 minút, ktoré sú dané šoférovi železničných autobusov k príprave stroja pri prerušení turnusa, považujeme za naprosto nepostačujúci, pretože inou formou predpisujeme sami správe železníc, že musí byť všetko pripravené aspoň 20 minút pred odjazdom toho ktorého vlaku. Má-li byť všetko pripravené dokonale, musí tento výkon byť plne hodnotený nie 5 minutami, ale 20 minutami.

Pri tejto príležitosti volám a prosím ministerstvo železníc, aby konečne vyriešilo k spokojnosti všetky životné, existenčné otázky personálu z oboru šoférov, aby nebolo nám skutočne boľastné pozerať sa na zamestnancov železníc, ktorí niekoľko rokov verne a odborne slúžia a dostávajú len 20 Kč dennej mzdy za svoj odpovedný výkon. (Tak jest!) Je to preca do istej miery strojvodič, ktorý zodpovedá vlastným životom, vlastnou existenciou za životy spolucestujúcich. A preto nemôže byť tak žobrácky odmenená jeho odpovedná práca. (Předsednictví převzal místopředseda Langr.)

Mám zo života šoférov početné boľastné sťažnosti a zprávy. Je-li tento výkon pri službe 6 až 10 ročnej hodnotený denným platom 20 až 24 Kč, je to preca len odmena veľmi minimálna. Armáda týchto šoférov musí byť náležite doplňovaná odborným školením a nesmie byť zarazené prijímanie na výcvik mladého dorastu. Je potrebné náležite si ujasniť, čo chceme docieliť so zácvikom dorastu šoférskeho, ktorý odvolávame na parný stroj. Ten, ktorý očakáva, že bude strojvodičom na parnom stroji, musíme si priznať, preca len nebude sa zacvičovať s takovou láskou, s takovou svedomitosťou, precvičí celý ten čas viacmenej snáď niekedy povrchne, poneváč túži po stroji, parnom stroji. Máme mnoho dokladov o tom, ako tento zácvik časove krátko obmedzený, polročný alebo ročný, má dôsledky mnohých porúch strojov motorových, poneváč nie sú dostatočne ošetrené a opatrované. Je potrebné, aby sme mali zácvik trvalý a prvotriedne školený personál. Máme stá a stá žiadostí u všetkých riaditeľstiev, a prosím, aby výber dial sa skutočne svedomite na základe odbornej psychotechnickej skúšky a na kvalitnom výberu.

Využitie úsporné nesmie ísť tak ďaleko, aby v zákonitom turnusovom voľnom čase bol šofér odkomandovaný niekoľko desiatok kilometrov na iný služebný úsek, ale aby nemal pri tom nároku pri výkone takého služobného poslania ani na halier diét. Tak ďaleko úsporný systém nemôže pokračovať. Je potrebné, aby táto úspornosť bola zastavená, aby sme pribraním niekoľkých síl kvalitných plne zabezpečili náležitú prosperitu našej motorizácie. Kto nepozná v skutočnosti výkon železničiara, domnieva sa, že snaď výkon tento je pohodlný alebo snáď málo zodpovedný, ale uvedomme si, že jednou nohou železničiar je v hrobe a jednou nohou je vlastne v kriminále (Tak jest!), poneváč služba dopravná je úkolom veľmi zodpovedným a kladie na železničiara v každom odvetví, najmä v obore dopravného personálu a jazdného personálu, najväčšie úkoly. Preto prosíme, aby bol živý záujem o kladné vyriešenie všetkých konkretných existenčných otázok.

Mnohé nešťastia na železniciach, ktoré sa staly v poslednej dobe, nasvedčujú, že mnohdy nešťastie stalo sa z príčiny, že personál bol preťažený. Je to najmä otázka nešťastia v Šale n. Váhom, kde konec koncov vysvitlo, že šofér nemal ani zákonitého voľna, aby si oddychnul, že bol hnaný zo služby do služby. (Slyšte!) Taký výkon vyčerpá, odpusťte, tak poviem, koňa, natož človeka, ktorý v ťažkom ovzduší, najmä v jesenných hmlách musí vynaložiť všetky svoje nervy k pohotovosti, aby neztroskotal. Je preto potrebné, aby vo výkone nebol železničný personál preťažovaný.

Dopravný problém z úsporných dôvodov odnormoval mnohé miesta pred tým zaplnené kvalitnými úradníckymi silami. Uspokojili sme sa pri poklese nášho hospodárskeho života železničného, aby tam bola menej kvalitná síla, ktorá by tento výkon úplne zdolala. Miesto úradníkov uspokojila sa železničná správa úsporným opatrením staničných pomocníkov, prípadne kategorií staničných manipulantov a staničných majstrov, ale na týchto vyšších zamestnancov klademe mnohdy výkon a zodpovednosť vyššiu ako na zodpovedný úradnícky personál.

Mnohé odvetvia železničnej sieti sú na našich hraniciach. Vítame preto snahu, že železničná správa sa rozhodla tie miesta odnormované z úradníckej kategorie znova prenormovať na úradnícke miesta. Preto z povďakou prijímame rozhodnutie o prijímaní stredoškolákov, ale primlúvame sa, aby i mládež, ktorá má nižšie stredné školy alebo aj jednoročný kurz meštianskej školy, bola prijímaná do železničných služieb.

A tu sme u veľmi boľastnej otázky prijímania slovenského dorastu. Bolo so strán opozičných niekoľkokrát zdôraznené, že sa nedostatočne berie ohľad na slovenských žiadateľov. Musím priznať, že málo sa dbá kultúrneho a aj sociálneho ohľadu a nanajvýš štátnopolitického momentu pri prijímaní personálu nielen v najnižších kategoriách, ale aj v kategoriách vyšších. Prosím ministerstvo železníc, aby žiadateľov-Slovákov malo vo zvláštnej pečlivej pozornosti, aby z dôvodov štátnopolitických, národných a kultúrnych mali sme dobre zabezpečený káder spoľahlivých pracovníkov. Je nutné, aby slovenská mládež dorástla ku spolupráci v obore železničnej služby. Jestli hovorím o spoľahlivosti, musím sa dotknúť jedného významného momentu a dotazovať sa pána ministra železníc, platí-li nenapísaný zákon, že žiadateľ - český úradnik o vedúce miesto, musí byť schválený ústrednými úradmi v Prahe, ako v ministerstve železníc, tak tiež aj v prezidiu ministerskej rady? Považujeme českého zamestnanca na Slovensku za naprosto rovnocenného (Výborně!), pretože on za svojich 18 rokov úmornej služby, keď pracoval s nasadením vlastného života v ovzduší neistoty, zrady a úskoku, zasluhuje, aby bol aspoň rovnocenne hodnotený vo svojich nárokoch existenčných so žiadateľmi, ktorých osud zrodil na Slovensku. (Výborně!) Častokráť sa nám stáva, že sa stretáme s veľmi boľastnými zjavmi, kde starý úradnícky káder, prevzatý od maďarských štátnych železníc, je obzvlášť favorizovaný v postupe, hoci proti tomuto personálu boly vznesené mnohé vážne námietky z doby prevratu alebo z doby poprevratovej. Tu skúmajme spoľahlivosť, a nie aby českému človeku na Slovensku bolo jeho pôsobenie veľmi zhorknuté preto, že ho zrodila česká matka. (Potlesk.) Mám prípad: Pohraničná stanica je uvoľnená odchodom prednostu na iné pohraničné miesto. Toto miesto obdrží človek, ktorý vedie naprosto maďarskú domácnosť. Pohraničné miesto víta každého človeka národne cítiaceho. Legionári a Sokol protestujú. Je to zrušené vhodnou cestou, aby sa docielil iný výsledok. Druhé rozhodnutie neni šťastnejšie. Znova Sokol a legionári protestujú preto, že nedostávajú záruky, že príchodom nového prednostu nastane posilnenie nášho menšinového života v pohraničí. Až po tretí raz na naliehavé intervencie dostane konečne túto stanicu český úradník, dlhoročný prednosta väčšej stanice, iba preto, že sa muselo o tom vraj jednať až v Prahe, aby k tomu dali vysokí páni svoj súhlas. Bol-li tento človek na význačnej stanici dobrý, bude iste bezpečnou zárukou štátneho záujmu aj na pohraničí, kde nám iredenta rozvracia naše pomery.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP