Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je pan posl. dr Klapka.
Posl. dr Klapka: Slavná sněmovno!
Jestliže se mluví o světové poválečné
krisi, zpravidla se označuje tato krise za krisi hospodářskou.
Ale pravdu mají ti, kdož tvrdí, že krise,
která je krisí světovou, nejen místní,
není jen krisi hospodářskou, není
jen podvázáním mezinárodní
hospodářské důvěry, směny,
výměny statků, nýbrž že
krise, kterou lidstvo prožívá, je také
krisí mravní (Tak jest!), je krisí
duchovních hodnot, krisí, která rozrušila
společenské vztahy mezi národy, mezi státy
a také uvnitř států. Jestliže
se takto díváme na krisi mezinárodní,
chápeme názor a přesvědčení,
které i já vyslovuji, že této krisi
podlehlo také právo, nejen jako fenomen vnitrostátní,
nýbrž i jako fenomen mezinárodní. Viděli
jsme to při smlouvách mezinárodních,
počínajíc r. 1914, počínajíc
tím okamžikem, kdy byla porušena neutralita Belgie
a kdy podpisy, které byly mezinárodně dány
na smlouvy tuto neutralitu zaručující, byly
prohlášeny za neúčinné. Viděli
jsme již od r. 1914, že se počíná
krise práva mezinárodního jako práva,
které znamená povinnost dodržovati mezinárodně
převzaté povinnosti a závazky. (Tak jest!
- Posl. Zeminová: R. 1935 se to opakovalo!)
Tyto věci se opakují. Teorie právní
některých států vytvořily pojem
tak zvaného práva z nouze, které však
není právem, nýbrž které je nastolením
principu moci a síly na místě práva.
Je pochopitelné, že toto podlomení mezinárodní
důvěry v právní řád
a v platně převzaté závazky vede k
určité skepsi v názoru na právo, zejména
na právo jako element mezinárodní.
Nedávno jsem četl v jednom z význačných
listů otázky, které svědčí
o tom, jak hluboko již pronikla skepse, pokud jde o právo
mezinárodní. Praví se tam (čte):
"Nemá smyslu uzavírati právní
akty se zemí, která nemá vůbec právního
řádu. Nemá smyslu" - praví se
tam dále - "podpisovati mezinárodní
smlouvy ve světě, který již opustil
hlavní zásady mezinárodního práva
a mezi nimi zásadu, že smlouvy je potřebí
nejen uzavírati, nýbrž že smlouvy je také
potřebí plnit. Nač uzavírati dohodu
mezinárodní" - praví se tam "o
statu quo, jestliže jedna ze stran nahlas říká:
zachovám dosavadní stav - ale potichu si dodává:
jen potud, pokud budu musit."
To je krise práva po stránce mezinárodní.
Ale já chci ukázati, že nastává
krise práva i po stránce vnitřní,
pokud právo upravuje vnitřní záležitosti
určitého státu. Jako doklad ukazuji na říšskoněmecký
zákon ze dne 28. června 1935. Pan referent dr Meissner
prohlásil, že u nás právnost a kontrola
jsou tak dalece zachovány a střeženy, že
i když jde o nepatrný trestní přestupek
správní, možno dovolat se postiženému
kontroly nejvyššího správního soudu,
aby přezkoumal, zda trest byl uložen podle zákona.
Jak opačná justice je na př. v Německu,
jak opačné je nazírání právního
světa německého, je patrno ze zákona,
který jsem citoval a který ustanovuje, že trestání
trestních činů nemá se díti
v Německu podle zákona, nýbrž podle
toho, zda určitý čin je trestný podle
citu lidu. Čili na místo práva, zákona,
normy nastoluje se justice lidu, nastoluje se justice okamžitého
rozhodování, justice citu. Dokonce nalézáme
výslovné ustanovení v říšsko-německém
zákoníku, že říšský
soud německý může odvrhnouti dosavadní
právní předpisy, dosavadní nálezy
svých nejvyšších tribunálů,
jestliže toto zrušení dosavadního práva
a jeho prakse pokládá za potřebné
se zřetelem k nastavší změně
režimu. Čili soudnictví se tam nemá
díti podle předpisů právních,
nýbrž podle potřeb režimu, který
vládne. (Slyšte!) Jestliže na př.
vůči nám byla vedena kampaň se strany
říšsko-německé, kde se tvrdilo,
že jsme určitou výpadní branou komunismu,
pak kdybychom to měli posuzovat se stránky právní,
vypadla by věc docela jinak. Na nedávném
sjezdu, který měli němečtí
průmyslníci, dokazoval guvernér Národní
banky dr Engliš, že po stránce hospodářských
zásad a budoucího sociálního vývoje
není vlastně žádného zásadního
rozdílu mezi ideologií sovětskou, komunistickou
a nacistickou. (Slyšte!) A po stránce právní
mohu dokázati, že ani po stránce právního
řádu, pokud jde o ochranu svobody jednotlivce, není
rozdílu mezi ideologií nacistickou a komunistickou,
poněvadž právě tak v Německu
jako v Rusku platí zásada, že generální
prokurátor musí zakročiti tenkrát,
jestliže rozhodnutí příslušného
soudu neodpovídá intencím výkonného
výboru strany, čili nejen v sovětském
Rusku, nýbrž i v Německu neřídí
se rozhodování soudu podle přesných
právních norem, nýbrž řídí
se podle potřeb režimu, resp. politického diktátu.
(Potlesk.) Tedy jinými slovy v Německu i
v jiných státech na místo práva nastupuje
moc, a právo stává se ne suverenním
předpisem, který by řídil vztahy občanů,
nýbrž prostě služebníkem dočasného
režimu. Vidíme-li tyto změny právního
řádu a nazírání na právo
všude kolem nás, pak podle naší ústavy
a našich demokratických zařízení
- ve smyslu našeho vývoje - je tím větší
naší povinností, abychom bojovali za to, aby
republika Československá zůstala státem
právním, aby byla zabezpečena ochrana občanů
podle práva a zákona a aby místo práva
v republice Československé nezasedla pouze moc a
násilí.
Naše zákonodárství převzalo hned
po převratu instituci soudní kontroly veřejné
správy a zachovalo nejvyšší správní
soud jako svrchovaného strážce t. zv. veřejných
subjektivních práv. Pojem veřejného
subjektivního práva je pojem, který v teorii
je právě tak vášnivě hájen
jako vášnivě potírán, a je přirozené,
že pojem veřejného práva subjektivního,
který znamená okruh určité volnosti
a svobody občanů vůči státní
moci, mizí ze seznamu práv ve státech s režimem
totalitním. V totalitních státech, na př.
v Německu, zaniká pojem veřejného
práva jednotlivce, to znamená ovšem, že
v těchto státech zaniká poznenáhlu
správní soudnictví jako nejvyšší
tribunál a kontrola těchto subjektivních
práv.
Pokud ovšem my stojíme - a my stojíme pevně
- na principu demokracie, musíme za chovati pojem veřejného
subjektivního práva jakožto zájmu, který
je chráněn proti veřejné moci. Tím
ovšem nepopíráme, i když se mluví
o tom, že správní soudnictví a veřejné
právo subjektivní jsou určitým odkazem
liberalistického státu, vývoj sociálního
chápání práva, které znamená,
že veškerá práva individua mají
se vykonávati jako sociální funkce.
Prof. Weyr v "Mezinárodní ročence správního
práva" docela právem a dobře dokazuje,
že ústava našeho státu je vybudována
individualisticky, ale že duch naší ústavy
pod vlivem poměrů hospodářských,
sociálních a společenských se poznenáhlu
přetvořuje, a to ve smyslu sociálním.
Je také pravdou tvrzení prof. Weyra, že u nás
exekutiva, jako v každé demokracii, nabývá
stále většího pole oproti činnosti
zákonodárné. Ale právě proto,
že při mnohotvárném novém životě,
při mnohotvárných vztazích hospodářských,
sociálních a jiných nabývá
exekutiva velmi značné moci, je třeba, aby
zde byl určitý kontrolní orgán, který
musí neodvisle a nezávisle kontrolovati, zda exekutiva
jedná podle zákona a v rámci zákona.
Úspěšnost soudní kontroly veřejné
správy závisí ovšem na zodpovědění
otázky, co zaříditi, aby bylo možno
tuto kontrolu vykonávat úspěšně
a včas.
I když vítám osnovu, která mění
dosavadní zákon o nejvyšším správním
soudu, pak musím říci, že přece
jenom je nutno vysloviti určitá přání,
jejichž splnění v zájmu bezvadné
funkce administrativy pokládám za nutné.
Slavná sněmovno! Nelze zapomínati na to,
že nález nejvyššího správního
soudu má účinek pouze kassatorní nebo-li
pouze zrušující. To znamená, že
nejvyšší správní soud nezasahuje
vlastně do merita sporů, o kterých rozhoduje,
nýbrž posuzuje pouze, zda příslušný
správní akt byl vydán správně
podle zákona. A jestliže zjistí, že se
tak nestalo. že bylo vadné řízení,
špatně doložené, prostě tento akt
zruší. To znamená, že nejvyšší
správní soud nemá, abych tak řekl,
přímého vlivu na tvoření správních
aktů, nýbrž pouze na tvorbu správních
názorů.
Ale správní úředník nemá
jenom postavení soudce, nýbrž, abych mluvil
podle jednoho z vynikajících theoretiků správního
práva Spiegela, má vlastně postavení
tvořivého umělce, to znamená, že
správní úředník má zasahovati
do proudu života a že jej má vésti v určitém
směru. A zde je otázka, která se snad zdá
ideologická, ale která je důležitá,
jak později ještě vysvětlím,
jakém smyslu má administrativní úředník
státní vésti resort, který mu byl
svěřen, v jakém smyslu má státní
úředník zasahovati do života tohoto
státu.
Podle mého názoru je tu odpověď jediná.
Státní úředník Československé
republiky musí vždy jednati a zasahovati do právních
a jiných poměrů jen ve smyslu státní
jednoty, ve prospěchu všech občanů a
objektivní spravedlnosti. (Potlesk.) Toliko veřejná
správa, která má jednotící
ideu a která koná tuto ideu, může býti
účinnou, a tato idea všeobecného prospěchu
státního nesmí býti v zájmu
státu a jeho občanů rušena žádným
zásahem. Každý veřejný zaměstnanec,
který skládá přece slib věrnosti
republice Československé a slib věrnosti
jejím zákonům, musí si býti
vědom, že tento služební slib jej váže
k naprosto objektivní službě republice, nikoliv
k osobě nebo k politické straně. Moderní
stát je možno dokonale vybudovati jen v souhlase činitele
politického, t. j. parlamentu, a orgánu výkonného.
To znamená, že v každém státě,
zrovna tak v demokracii jako ve státě, kterým
je sovětské Rusko, jako v Německu, v každém
státě bude byrokracie a ani demokracie neobejde
se bez kádru školeného úřednictva.
Ale jestliže máme v našem státě
jako ve státě demokratickém nutnost míti
byrokracii, pak ve státě demokratickém musí
býti byrokracie také demokratickou. (Výborně!)
Ve všech státních úřadovnách
měly by býti vlastně vyvěšeny
nápisy, které by odpovídaly tomu, co nařizuje
§ 5 jedn. řádu pro okresní hejtmany,
pro zemské presidenty a kde se praví (čte):
Úředníci a zřízenci úřadů
zemských a okresních jsou bez výjimky povinni
věrně a oddaně vykonávati službu,
pečlivě a obezřele dbáti obecného
blaha, svědomitě prováděti služební
pokyny přednosty úřadu. - A praví
se tam: Projevy politicko-stranického smýšlení
nesmí býti takové, aby mohly důvodně
ohroziti důvěru v povinnou nestrannost. - Tento
nápis měl by býti zlatým a velikým
písmem napsán ve všech kancelářích
státních úřadů.
Bylo zde mnoho mluveno také o tom, že zneužívání,
resp. neplnění §u 22 ústavní
listiny, pokud jde o intervence poslanecké, má snad
také určitý nepříznivý
vliv na veřejnou správu. Vážená
sněmovno, intervence poslanecké jsou jen plodem
a důsledkem těžké hospodářské
krise, ve které žijeme. A jestliže přes
veškero úsilí, které vyvíjíme,
abychom dali hospodářské poměry do
pořádku, jestliže přes toto úsilí
máme neustále statisíce lidí, kteří
se nedostali ještě do výrobního procesu,
jest zcela přirozeno, že tito lidé se obracejí
na poslance, že tito lidé mnohdy v konečném
stadiu svého zoufalství hledají záchranu
od členů zákonodárných sborů
a že tedy musíme a provádíme tuto činnost
poslaneckou ne v zájmu politickém, ne v zájmu
osobním, nýbrž, řekl bych, v zájmu
veřejném. Tuto činnost, dokud bude hospodářská
krise a budou zde statisíce lidí, kteří
žijí v temné bídě a beznaději,
pokud jde o budoucnost, tyto intervence budeme prováděti
a mez pro tyto intervence je jediná: nemůžeme
ovšem chtíti ničeho, co by neodpovídalo
zákonu a právu.
Vážená sněmovno, řekl jsem, že
kassatorní činnost nejvyššího správního
soudu nemůže nahraditi a spraviti nedostatky, které
jsou ve veřejné správě samé.
Řekl jsem, že činnost nejvyššího
správního soudu není činností
tvůrčí. Ale naše veřejná
správa přirozeně nemůže zůstati
nedotčena moderními proudy myšlenkovými,
moderními proudy sociálními, nemůže
se podobati staré budově, kde snad ve starých
místnostech těžko proniká slunce do
archivu, kde jsou nakupeny spisy pavučinami již obetkané.
Správně zde bylo řečeno, že je
třeba, abychom provedli určité legislativní
úpravy. A jestliže si někteří
páni stěžovali na nedostatek těchto
úprav, poukazuji na př. na spis docenta Hexnera,
který vykládá, že v Bratislavě
není možno dostati jeden ze základních
zákonů, které přicházejí
tam k platnosti, t. j. zákon stavební, ani v textu
slovenském, ani v maďarském, ani v českém,
ani v německém.
Upozorňuji zejména, že přes to, že
již téměř 20 let máme svůj
samostatný stát, nebyla dosud náležitým
legislativním způsobem upravena kompetence ministerstev.
Ukazuji dále na to, a je to věc velmi důležitá,
že trestní řízení správní
přes to, že jeho úprava byla zákonem
slíbena, není dosud upraveno a že platí
stále ještě staré předpisy.
Vážená sněmovno, ale zatím co
na příklad správní právo francouzské
se snaží, aby celé právo správní
dostalo do určitého pevného rámce
- snaží se o to tím, že se tu vytvořil
jako centrální pojem veřejné služby,
service public - my v našem československém
právu správním, my, kteří jsme,
řekl bych, příliš šli v duchu vývoje
práva německého, nedovedli jsme vytvořiti
tohoto centrálního pojmu veřejného
práva, čímž ovšem se ocitá
správní právo ve velké nevýhodě
vůči práv občanskému, kde jednotlivé
instituty jsou takřka v žule vytesány. Když
se podíváme do institutu veřejného
práva, vidíme, kolik je zde sporných otázek,
kolik základních institutů veřejného
práva není ani v teorii ještě vybudováno,
tím méně v praksi. Nejen sám index
veřejných práv subjektivních, ale
na př. otázka t. zv. veřejnoprávních
smluv, otázka aplikace všeobecných ustanovení
občanského zákona na právo veřejné,
otázka veřejného vlastnictví, dokonce
i tak důležitá otázka. jako je otázka
materiální právní moci správních
aktů. není dosud uspokojivým způsobem
vyřešena v našem veřejném právu.
A proto jestliže prakse žádá, aby aspoň
pokud jde o všeobecné instituty veřejného
práva, práva správního, došlo
se k určité kodifikaci, k určitému
základnímu normování, myslím,
že je to požadavek správný a že tím
způsobem bychom se vyhnuli bitvám, které
se potom svádějí o základní
principy správního práva nejen v praksi mezi
úředníky, nýbrž také u
správního tribunálu a přirozeně
také v teoretických spisech našich profesorů.
Vážená sněmovno, v praksi nevypadá
věc tak žertovně, jen jako spor mezi profesory,
nýbrž praktické důsledky této
nedostatečné úpravy - mluvil jsem na př.
právě o právní moci správních
aktů - jsou velmi trapné. Měl jsem nedávno
v ruce tento příklad: V r. 1930, tedy v době,
kdy již nabyl účinnosti zákon o reformě
veřejné správy, předložil městský
úřad jedné velké obce v Čechách
okresnímu úřadu ke schválení
úpravu požitků svých zaměstnanců.
Okresní úřad vydal schválení
a na základě §u 212 zákona požitkového
schválil náležitě usnesení obecního
zastupitelstva. V r. 1937, tedy po 7 letech od doby, kdy schválení
okresního úřadu nabylo právní
moci, najednou týž okresní úřad,
který usnesení obecního zastupitelstva schválil,
na základě t. zv. sistačního práva
podle obecního zřízení zrušil
systemisaci těchto obecních úředníků
a řekl, že to, co v r. 1930 schválil, je nezákonné.
Zrušil tedy svůj vlastní schvalovací
akt a řekl, že úředníci musejí
za celých 7 let vrátiti přeplatky, které
snad brali. (Slyšte!) Tedy prosím, to je otázka
právní moci rozhodnutí správních
úřadů, otázka t. zv. materiální
právní moci, která nebyla rozřešena.
Takový je postup okresního úřadu,
který ovšem musí u lidí, kteří
byli takto postiženi, velmi podvrtnouti důvěru
v řád a právo v tomto státě.
Jeden z našich největších teoretiků
správního práva prof. Hoetzel ve své
knize "Československé právo správní"
prohlašuje, že omyl úřadů, buď
faktický nebo právní, nemá býti
na újmu bezelstné straně. A já tvrdím,
že je nutno, abychom podobně, jako jsme se pokusili
o to v řízení před úřady
finančními, také při postupu před
úřady správními měli podobné
ustanovení, že totiž úřady správní
jsou povinny, aby do určité lhůty vyřizovaly
stížnosti a podání stran. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, toto normotvorné roztříštění
veřejného práva má ovšem v zápětí
komplikovanost celého řízení. Jeden
z odborníků našeho finančního
práva tvrdí, že finanční správa
pracuje se 6000 formuláři, že 6000 formulářů
musí býti použito, aby se z poplatníka
dostaly daně, a že náklad na naši administrativu
přímých daní r. 1929, tedy ještě
v době konjunktury, kdy lidé měli peníze
a platili, činil při vybírání
daní 8% dobytých daní, kdežto v Americe,
ve Spojených státech jen 1% a v Anglii něco
přes 2%. A v Anglii se přece vybírají
značně vysoké a velké daně.
Že u správních úřadů nebude
věc o mnoho lepší, je patrné z toho,
že teď byla vydána sbírka formulářů
pro obecní starosty, velmi tlustá kniha, ve které
najdete téměř 1000 formulářů,
které má znát obecní starosta, aby
se mohl správným způsobem obrátit
na nadřízený úřad. Představte
si takového chudáka obecního starostu, který
přichází s pole, z dílny, ze svého
zaměstnání a má se vyznat v 1000 formulářů,
aby správní řízení, které
u obce počíná, bylo náležitým
způsobem provedeno. (Posl. Zeminová: Papírové
hospodářství!)