Slavná sněmovno! Problém veřejné
správy je ovšem v další řadě
problémem organisačním. Neváhám
říci, že po této stránce se situace
do jisté míry zlepšuje, a já jako člověk
loyální děkuji vládě a ministrovi
vnitra, že bylo vydáno vládní nařízení
č. 51 Sb. z. a n. z r. 1936, podle kterého je možno,
aby byly zřizovány v sídlech bývalých
okr. zastupitelstev expositury okr. úřadů.
Vážení pánové a dámy!
Byli jsme proti zákonu o organisaci politické správy,
a to proto, poněvadž tímto zákonem byl
zrušen zákon župní, ve kterém jsme
po stránce určitého uplatnění
regionalismu viděli zákon velmi dobrý. Nebyli
jsme pro zákon o organisaci politické správy
z toho důvodu, že právě zákon
o župním zřízení byl dílem
jednoho z největších politiků tohoto
státu, zesnulého předsedy vlády Švehly,
a že Švehla se svými spolupracovníky,
na př. s profesorem Hoetzlem, pokládal tento zákon
co do důležitosti za druhý základní
zákon tohoto státu. Na prvé straně
to byla ústavní listina, na druhé straně
zákon župní.
Měli jsme ovšem snad určité námitky
proti teritoriálnímu rozdělení žup,
námitky, které ukazovaly na to, že toto rozdělení
by mohlo vést ke zneužití tak, jak župy
byly vytvořeny, ale princip tohoto zákona, to znamená
určitá decentralisace správy, byl správný.
Vidíme-li dnes, jak se tvoří regionalistická
ústředí, jak se tvoří národohospodářské
sbory pro určité kraje, je to jen výraz určitých
regionálních požadavků, ovšem výraz
slabý, nedostatečně organisovaný a
nedokonalý.
Zřizuje-li tedy teď ministerstvo vnitra expositury
v okresech, kde byly zrušeny bývalé zastupitelské
úřady, vítám tento postup, poněvadž
znamená sblížení občanů
s úřadem, ale myslím, že k tomuto postupu
bude muset ministerstvo vnitra přistoupit s návrhem
druhým, totiž s návrhem, aby určité
okresní úřady byly sdružovány
v určité vyšší správní
celky a aby tím způsobem regionální
snahy mohly býti lépe podpořeny. Ukázalo
se, že nestačí § 75 organisačního
zákona a že je třeba v tomto smyslu dalšího
normotvorného úsilí.
Byla zde pronesena také slova, která se týkají
osobní stránky veřejné správy,
totiž úřednictva. Musím konstatovati,
že útok a byl to do jisté míry útok
- který byl proveden proti kvalifikaci správního
úřednictva, zejména proti jeho kvalifikaci
k výkonu správního soudnictví, nepokládám
za správný a důvodný. Jaký
je rozdíl, řekl bych, mezi právním
rozhodováním úředníka správního
a úředníka soudcovského? Je to nějaký
rozdíl co do kvality? Jistě že nikoliv. Úředník
správní, tedy úředník, který
chápe poctivě svůj úřad a chce
vykonávat zákon, musí se ve svém myšlenkovém
a rozhodovacím procese, jestliže rozhoduje o určité
konkretní věci ve veřejné správě,
říditi zákonem a musí postupovati
právě tak jako úředník soudcovský.
Máme ve veřejné správě řadu
vynikajících úředníků
a právníků a jestliže se podíváte
do literatury právní, do literatury veřejného
práva, najdete zde skvělá jména už
v době předválečné. Mám
na mysli Pražáka. Také najdete vynikající
znalce veřejného práva v našich profesorech
universitních této doby, i konec konců v
řadě úředníků ministerských.
Chci říci, že po stránce kvality osobní
nemůže se dělati nějaký rozdíl
mezi úředníkem správním a soudcovským,
poněvadž, i když je snad nějaký
rozdíl v kvantitě rozhodování ve věcech
právních, nemůže býti žádného
rozdílu, pokud jde o kvalitu tohoto rozhodování.
Chtěl bych říci dále tolik, že
pokud jde o úředníky, ovšem chceme,
aby úředníci našeho státu, jak
jsem již řekl, byli úředníky
demokraticky vychovanými a republice oddanými, chceme
ovšem, aby to byli úředníci iniciativní
a úředníci mající určitý
rozhled. Bylo zde řečeno v debatě, že
prý docent dr Mertl jaksi vyzdvihuje bývalé
rakouské úředníky a říká,
že ti ještě zachovávali určitou
tradici a že o ně vlastně do jisté míry
bylo snad možno opříti tradiční
vývoj naší veřejné správy.
Myslím, že tomu tak není, že byrokratismus
rakouský do naší doby přesazený
by naprosto selhal a naší době by neodpovídal.
Jeden z vynikajících znalců rakouské
veřejné správy vypravuje tuto historii: K
místodržitelskému radovi a úředníku
na okresním hejtmanství přišel mladý
právník, praktikant a řekl mu: Pane rado,
byl jsem včera v neděli na procházce a viděl
jsem les, který je zachvácen mniškou. Myslím,
že se musí udělati okamžitě nějaké
opatření. - Načež mu odpověděl
jeho představený: Pane kolego, dokud nepřijde
četnické hlášení, nedá
se nic dělat. A když od něho úředník
odchází a byl už ve dveřích,
řekl mu: Ne abyste se opovážil k těm
četníkům jít a ještě je
k tomu hlášení navést.
Tedy rakouská správa, o níž se zde mluvilo,
byla jistě správou byrokratickou, která po
stránce hospodářské iniciativy nestála
na nějaké zvláštní výši
a nebyla správou nějak zvláštním
způsobem vzornou. Díváme-li se na př.
na rakouskou správu, její kvalitu, dostatky a nedostatky,
nejlépe ji osvětluje Koerberova "studie k reformě
veřejné správy" z r. 1904. Tato studie
vyniká skutečně velikým rozhledem
a znalostí veřejné správy v Rakousku
a je poučná proto i pro naši veřejnou
správu a lze velmi mnoho z tohoto díla vytěžiti.
V knize se na př. vytýká - bylo to v r. 1904
- že je nedokonalá organisace moci zákonodárné.
To se také táhne jako červená nit
při projevech v tomto domě k zákonu o nejvyšším
správním soudě, kde se také mluvilo
o jaksi nedokonalé organisaci moci zákonodárné.
Chtěl bych říci, že srovnáme-li
život v r. 1904 se životem v naší době,
srovnáme-li nezměrné množství
úkolů, před které parlament postavila
moderní doba, zejména hospodářská
krise, že přece jen ten úkol parlamentu po
stránce normotvorné i právní je daleko
těžší, při čemž ovšem
si nezastíráme skutečnost - a souhlasím
s kolegy, kteří o tom mluvili - že by bylo
docela dobře a v zájmu parlamentu i moci zákonodárné,
kdyby byl parlament více zaměstnáván
a kdyby moci zákonodárné a činnosti
legislativní dáno bylo větší
pole než moci nařizovací. (Výborně!)
Prostě z toho důvodu, že i činnost
zákonodárná, legislativní i technika
zákonodárná, technika zákonů
jistě bude dokonalejší než rychlé
vyřizování normotvorných věcí
vládním nařízením. Zajímavé
ovšem je, že už tenkráte v r. 1904 bylo
odsuzováno nevhodné rozdělení úkolů
mezi stát a samosprávu.
Vážená sněmovno, v tomto stavu jsme
dodnes a dodnes veřejná správa trpí
tím, že přes to, že téměř
20 let máme svůj samostatný stát,
neprovedli jsme revisi dělby úkolů mezi stát
a samosprávné svazky.
Již tenkrát bylo vytýkáno, co se objevilo
rovněž v debatě, t. j. přílišná
zcentralisovanost veřejné správy. Pan kol.
dr Rašín si zde stěžoval na př.
na to, že ministerstva v určitých věcech
přímo evokují, vyvolávají spisy
od úřadů podřízených
a rozhodují sama, snad z důvodů uchování
jednoty veřejné správy, ale možná
také z důvodů jiných. To ovšem
nelze pokládati za správné.
Již tenkráte se vytýkala nestejnoměrnost
a přílišná rozsáhlost správních
obvodů. To je totéž, co máme dnes a
co jsme převzali schematickým převzetím
obvodů okresů a velkých zemských svazků.
A konec konců ve studii Koerberově vytýkají
se také nedostatky vzdělání politického
úřednictva a praví se v ní (čte):
"Teoretická příprava na universitách
z veřejného práva a politických věd
jest sice nyní uznání hodna, ale v praxi
se úřednictvu neposkytuje ani času ani možnosti,
aby mohlo podle potřeb doby svoje vzdělání
doplňovati". A já bych řekl, že
je to dnes také. Jestliže my na př. dnes chceme
prováděti t. zv. řízené hospodářství,
jestliže chceme, aby stát usměrňoval
hospodářský život v tomto státě,
pak přirozeně to nemůžeme dělat
s kádrem úředníků, který
má prostě formální juristické
vzdělání, ale kterému jsme nedali
možnosti, aby po stránce teoretické a praktické
obeznámil se konkretně s hospodářskými
problémy, které má řešit. Nemáte
téměř zákona, kde by nebylo doložky,
že zákon bude prováděn okr. hejtmanem.
A jak má okr. hejtman provádět zákon,
jako je na př. zastavování závodů,
jako zákony o usměrnění výroby
zemědělské atd., když ani po stránce
praktické, ani teoretické není tento úředník
náležitě vyškolen?
A jestliže mluvíme o reformě veřejné
správy, řekněme si upřímně
o dvou problémech, které jsou živé a
od kterých, zdá se, že v poslední době
neustále utíkáme. Je to otázka vládních
tajemníků v obcích a je to otázka
t. zv. státních tajemníků v ministerstvech.
Vážená sněmovno! Když se rozvinul
zápas o otázku vládních tajemníků,
měli jsme stanovisko úplně jasné,
stanovisko, na kterém nechceme měnit a neměníme
ani litery. To je stanovisko, že my jsme pro vládní
tajemníky, ovšem jen potud, pokud mají vykonávati
působnost přenesenou, zejména pokud mají
vykonávati úkony, kterých je potřeba
k obraně tohoto státu. (Výborně!)
Na druhé straně nemohli bychom ovšem souhlasiti
s institucí, která by zbytečně zasahovala
do samosprávy obecní, do vlastní, vyhrazené
působnosti obecní samosprávy. Já se
dnes právě s tohoto místa táži,
co je s touto osnovou zákona o vládních tajemnících,
táži se, proč tato osnova, způsobilá
k projednávání a uzpůsobená
podle výsledků diskuse, není dnes předkládána,
poněvadž, řeknu zcela upřímně:
Pokládám přímo za zájem státní,
aby v územích, kde není spolehlivých
orgánů výkonné moci v nejnižší
jednotce veřejné správy, byly orgány
státní, které by jeho zájem chránily
a hájily. (Potlesk.)
Je zde otázka státních tajemníků
v ministerstvech. I tato otázka je řešitelná
a je důležitá. Je ovšem řešitelná
takovým způsobem, že t. zv. státní
sekretáři budou znamenat pouze kontinuitu veřejné
správy; a rozhodně toto zřízení
by mně bylo milejší než určitý
případ, který jsme viděli v oboru
veřejné správy, kde byl t. zv. vedoucí
sekční šéf jmenován zplnomocněným
ministrem, ale jeho činností nebylo udržovati
kontinuitu veřejné správy a pomáhati
svému ministru, nýbrž dělati překážky
parlamentnímu ministrovi. Tak nesmějí státní
sekretáři vypadat!
Tajemník mezinárodního institutu veřejného
práva Mirkine-Guetzévitch mluví ve své
poslední publikaci o moderní správě
těmito slovy: "Ministři Ludvíka XVIII
a Karla X zabývali se toliko policií, zahraniční
politikou a poněkud financemi. Sociální život
byl mimo zásah vládní. Dnes však stát
proniká všude a to častěji jako stát-administrátor,
než jako stát-zákonodárce, nebo stát-soudce.
Hluboké pronikání státu do sociálního
života demokratických zemí posiluje výkonnou
moc". V našem státě jsme skutečně
svědky toho, jak státní správa zasahuje
do nových a nových oborů. Ale my jsme svědky
také jednoho velmi pozoruhodného zjevu.
Jsme svědky toho, jak stát přenáší
výkon určitých svých oprávnění
nikoliv na státní orgány, nýbrž
na osoby fysické, ale zejména na určité
osoby právnické, na jiné útvary. Tak
se na př. stalo, když jsme zřídili Národní
banku, tak se stalo, když jsme zřídili obilní
monopol, tak se to děje, když provádíme
t. zv. syndikalisaci. Ve všech těchto případech
přes to, že volíme útvary, které
jsou podobné formou soukromému právu, snad
akciové společnosti nebo jiné, přenáší
stát na tyto útvary, které nejsou útvary
veřejnoprávními, určité úkony
veřejné správy.
Vážená sněmovno, podíváme-li
se na př. na stanovy obilní společnosti a
na její práva a povinnosti, znamenají její
stanovy, že tato společnost má i normotvornou
působnost, a stanovy její jsou vydány vládním
nařízením s derogačním účinkem
vůči obecným právním předpisům.
Společnost má na př. výlučné
právo naprostého monopolu na výkup obilí,
jemuž odpovídá zákonem uložená
povinnost vlastníků obilí; orgán společnosti
spolupůsobí - tak se výslovně praví
- s orgány vlády a společnost může
dokonce dohlížeti svými orgány na zachování
zákona. Vezměte na př. dále návrh
na úpravu poměrů v mlynářství
s rozhodčími komisemi, sborem pro záležitosti
mlynářské výroby, s právem
na příspěvky! (Hlasy: Stát ve státě!)
A všem těmto společnostem a útvarům
se zpravidla propůjčuje jedno veliké právo,
totiž právo stanoviti množství výroby,
t. zv. kontingenty, a zasahovati přímo do existencí
svých mnohdy nuceně organisovaných členů.
Ale tato práva, která se dávají při
této nové úpravě nových útvarů,
jdou dále. Vidíme na př. z úpravy
mléčného hospodářství
nebo z vládního nařízení o
úpravě výroby brynzy a obchodu s brynzou
i z jiných nařízení, že tyto
útvary, které zde tvoříme jako nové
útvary v tělese státním, mají
právo rozhodovati o bytí či nebytí
tisíců existencí. Co z toho následuje?
Že právě v těchto případech,
kde jde o právo nebo povinnost, které jsou daleko
těžší a důležitější
než práva a povinnosti, o kterých rozhoduje
správní úřad, postrádáme
dodnes možnosti právní ochrany proti nezákonnému
rozhodování těchto útvarů.
K informaci řeknu jeden případ: Podle §u
10 zák. č. 94 z r. 1934 rozhoduje na př.
kuratorium mléčného fondu o nárocích
těch, kdož byli úpravou mléčného
hospodaření zbaveni své existence. Rozhoduje-li
o jakékoliv věci okresní úřad,
má přímo nařízeno t. zv. správním
řádem, o němž zde bylo mluveno, jak
musí vypadat jeho rozhodnutí, že v něm
totiž musí býti zjištěna skutková
podstata a musí býti náležitý
důvod, a pak se vydává nález; ale
zde, kde se rozhoduje přímo o existenci lidí,
nenaleznete ani důvodu, ani citace zákona, prostě
nic, co pokládám přímo za principielní
a podstatné prvky každého rozhodování.
Mám na př. v ruce dopis, kde se říká:
"Pan X. Y. Dovolujeme si Vám oznámiti, že
ve schůzi kuratoria Vyrovnávacího mléčného
fondu pro zemi Českou v Praze, konané dne 14. ledna
t. r., bylo Vaše odvolání ze dne 17. listopadu
1936 vyřízeno kladně a bylo Vám odhlasováno
dodatečně 500 Kč. - Upozorňujeme však,
že toto usnesení jest definitivní a nemají
tudíž jakékoliv intervence konané u
úřadů nebo přímo v kanceláři
Vyrovnávacího mléčného fondu
pro zemi Českou žádného významu
a nebude k nim nadále přihlíženo".
(Výkřiky: To je skandál!)
Zde není vůbec žádné právní
ochrany, poněvadž toto rozhodnutí není
rozhodnutím správního úřadu
a není tedy možno jíti k nejvyššímu
správnímu soudu ani zde není možnost
odvolání - a přece jen se v tomto případě
rozhoduje vlastně přímo o existenci člověka,
kterou v důsledku státního zásahu
ztratil. Tedy, vážená sněmovno, tyto
akty musejí býti přezkoumatelny. Akty, které
vydávají i tyto společnosti a kuratoria a
jak se to všechno jmenuje, které jsou pověřeny
určitou veřejnoprávní kontrolou a
rozhodováním o právech občanů,
musejí býti nějak kontrolovatelny a jejich
nálezy musejí podléhati judikatuře.
Proto navrhuji, aby bylo uvažováno o změně
zákona o správním soudu a podám v
tomto směru ještě návrh, aby v zákoně
o správním soudu bylo ustanovení tohoto znění
(čte): Správním úřadům
podle tohoto zákona postaveny jsou na roveň útvary
(korporace, syndikáty, společnosti akc. s r. o.
a pod.), které podle zákona, nařízení
či rozhodnutí vlády mohou vydávati
rozhodnutí o subjektivních právech jednotlivců.
(Výborně! - Potlesk.)
Dokud nebude náš právní řád
doplněn také těmito ustanoveními,
znamená to, že snad náš nejvyšší
správní soud, k němuž mám veškerou
úctu a kterého si velice vážím,
bude rozhodovati o tom, zda jsou po stránce právní
dokonalá rozhodnutí a správní akty
úřadů okresních a. jiných politických
úřadů, které mu podléhají,
a na druhé straně, že celý veliký
obor veřejného práva a hospodářského
práva nám unikne z jakéhokoliv rozhodování
a z jakékoliv právní kontroly.
Když o této věci mluvím, vzpomínám
si mimoděk na ustanovení, které máme
v platném právním řádu o vyvlastnění.
Jestliže jednáme ve smyslu §u 109 úst.
listiny o vyvlastnění nějakého práva,
prosím, jak obtížná je to procedura,
jak musí zde býti zachováván velmi
přesně právní postup! Máme
zde zpravidla dvojí řízení; nejdříve
se zjišťují podmínky vyvlastnění
ve správním řízení a potom
následuje nález vyvlastňovací; o náhradě
rozhoduje zpravidla soud jako orgán nestranný. Tak
chráníme všechna práva a sebe nepatrnější
věci každého občana. a myslím,
že právem, poněvadž vyvlastnění
je největší zásah do individuální
sféry vlastnické. Ale na druhé straně
vidíme, že podle nových vládních
nařízení, kterými upravujeme výrobu,
vyvlastňujeme přímo existenci bez jakékoliv
právní garancie, která by měla býti
nejméně taková jako při řízení
vyvlastňovacím. (Předsednictví
převzal místopředseda Košek.)
Chci ukončiti tuto kapitolu vyjádřením
svého přesvědčení, že
největším obhájcem demokracie je ten,
kdo hájí ústavu a právní řád
a že největším nebezpečím
pro demokracii by bylo, jestliže by občané
ztratili víru v právo,
spravedlnost a možnost dosíci ochrany svého
práva u veřejných orgánů tohoto
státu. Proto také pokládám i pouhé
stavy bezprávné za stavy, které se nemají
vyskytovati v právním státě, jako
jsme my. Jestliže dnes máme bezprávný
stav v hospodaření s lihem, pokládám
to za právní újmu v tomto státě,
který si říká a může říkat,
že je státem právním. (Potlesk.)
Slavná sněmovno, jest bohužel ještě
jeden obor, a to opět hospodářský,
kde kontrola soudní naprosto selhala a kde se neosvědčila.
Je to právní kontrola v oboru práva kartelového.
Uvedu jeden praktický příklad. V září
r. 1936 byl založen kartel výrobců ústředního
topení "Radiatorka", načež ihned
stouply ceny o 70 až 80%. Dne 9. února 1937 zvýšil
tento kartel ceny o dalších 12%. Poslal všem
instalačním firmám oběžník
tohoto znění (čte): "Žádáme
Vás, abyste okamžitě projevil souhlas s naším
dopisem" - to je dopisem, kde se oznamuje zvýšení
ceny o 12% - "neboť jenom tak mohou naši členové
vyříditi celou nebo část vaší
objednávky". Jinými slovy, jestliže nedáte
souhlas se zvýšením cen o 12%, přes
to, že jste uzavřel smlouvy na základě
starých cen, nedodáme vám materiál,
který potřebujete. To je úplná právní
džungle! Je-li někde potřebí právní
kontroly, myslím, že je to právě v oboru
kartelovém, a my o to žádáme. Žádáme
a musíme žádati, aby bylo definitivně
rozhodnuto, zdali bude zákon kartelový takovým
způsobem novelisován, aby ho bylo možno použíti
jako právního instrumentu na ochranu sociálně
slabých, nebo aby byly kartely vůbec odstraněny
a aby nastala jiná forma sdružování,
jako je na př. syndikalisace.
A nyní několik poznámek k osnově zákona
samého. Řeknu upřímně, že
osnova naplňuje mne jen částečně
uspokojením, protože téměř po
dvacetiletém trvání našeho státu
nepředkládáme osnovu nového zákona
a zcela novou úpravu, nýbrž vycházíme
ze staré úpravy rakouské, k jejíž
opravě dohnala nás těžká situace
nejvyššího správního soudu, pokud
jde o množství aktů, které není
možno vyříditi. My jsme do dnešního
dne nesplnili slib daný v §u 86 ústavní
listiny, slib, že zřídíme náležité
správní soudnictví. Mluvíme o nejvyšším
správním soudu, ale my jsme nepřevzali instituci
správního soudu s tímto názvem z vídeňské
instituce, nýbrž vytvořili jsme instituci nejvyššího
správního soudu, poněvadž jsme předpokládali,
že budeme míti nižší správní
soud. (Posl. dr Mareš: Ale zákon tu je!) Pan
kol. dr Mareš podotýká, že zákon
je tu.
Je zde již od r. 1920 zákon, který spočívá
na hlubokých a obsáhlých studiích
o reformě veřejné správy z r. 1914,
ale zákon tento nebyl proveden přes to, že
jak v župním zřízení, tak v organisaci
politické správy se počítá
s tím, že budou zřízeny okresní
a zemské senáty. Proč jsme neaktivovali tento
zákon? Nemáme asi dosti důvěry k provádění
tohoto soudnictví první a druhou instancí.
Myslím, že to nemusí býti důvodem
a že na francouzském právu, kde zástupci
lidoví vykonávají správní soudnictví
ve výborech nebo kolegiích občanských,
vidíme, že tam správní soudnictví
má určitou úroveň, a jistě
nikdo nemůže říci, že by se správní
soudnictví ve Francii, jehož vyvrcholením jest
Conseil d´Etat, nedalo snad srovnati s naším
správním soudnictvím.
Když děláme reformu, myslím, že
není úplná a nebude úplná,
dokud nebudeme míti náležitě vybudované
správní soudnictví, že tedy technická
opatření, která děláme pro
nejvyšší správní soud, nedosáhla
svého účelu, že je potřebí
určité decentralisace ve formě správních
soudů nižších instancí.