Nemohu zapříti přes veškeré vývody,
které jsem slyšel od pana referenta i od druhých
pánů řečníků, že
ve mne dosud vzbuzuje určité pochybnosti formulace
§u 13 osnovy o t. zv. právní závaznosti
určitých právních zásad. V
odst. 5 tohoto ustanovení je uvedeno, že uveřejněná
právní zásada má býti závazná
pro správní úřady. To znamená,
že pro obor veřejné správy, pro ony
úřady, kde rozhoduje kontrola nejvyššího
správního soudu, mění se vlastně
tímto zákonem dosavadní zásada, že
rozhodnutí nejvyššího správního
soudu má význam toliko pro případ
individuální, že nemá tedy významu
generelního. Nemůžeme si popříti
jako právníci, že pro obor veřejné
správy dáváme nejvyššímu
správnímu soudu vlastně právo autentické
interpretace určitých zákonných ustanovení.
Ale právo autentické interpretace zákonů
nepřísluší nikomu jinému nežli
parlamentu. Je jisté, že zde do správního
soudnictví vnášíme nový prvek,
že od individuálního rozhodování
správního soudu přecházíme
k jeho tvorbě generelních norem. Že nejsem
osamocen v tomto svém názoru, svědčí
článek vynikajícího senátního
presidenta vídeňského Mannlichera, který
byl uveřejněn v publikaci o sjezdu německých
právníků. V tomto článku se
uvádí jako důvod dále, že je
zde určité nebezpečí ustrnutí
právního vývoje, nehledíc ani k tomu,
že nejvyšší správní soud je
zařízením lidským a někdy také
omylným a že v judikatuře nejvyššího
správního soudu nalézáme případy,
kdy nejvyšší správní soud ustoupil
od určité zásady, kterou dříve
hájil jako zásadu správnou a neochvějnou,
a přiklonil se k zásadám jiným. Jak
si máme tedy vykládat toto ustanovení, které
se dostalo do zákona o nejvyšším správním
soudu? Buď máme státní administrativu
v pořádku a pak stačí, jestliže
po určité judikatuře nejvyššího
správního soudu vydá centrální
úřad instrukce pro své podřízené
úřady, poněvadž správní
úředníci na rozdíl od soudců
jsou povinni, aby se řídili zákonem a instrukcí,
anebo nemáme své úřady v pořádku,
a pak toto opatření nám nebude mnoho platné.
Nebo na koho máme činiti dotaz, zdali toto opatření
velmi dalekosáhlé není namířeno
přímo proti ministrům a ministerstvům
samým, poněvadž si nedovedu představiti,
že by podřízené úřady
a úředníci nerespektovali rozhodnutí
nejvyššího správního soudu, kdyby
dostali příkaz od příslušného
resortního ministra.
Vyjádřil jsem určité pochybnosti a
budu velmi rád, jestliže budou odstraněny.
Končím svoji řeč s přáním,
aby nejvyšší správní soud zůstal
jako dosud strážcem práva a spravedlnosti,
strážcem svobod člověka, jeho lidství
a důstojnosti. Veliký znalec německého
veřejného práva Fleiner prohlásil
v r. 1906 ve své nástupní rektorské
přednášce o německé správní
vědě (čte): "Německá
správní věda má nepochybně
před sebou jeden cíl: pomáhati, aby i proti
vládci státu došel práva poslední
občan v zemi."
Německá právověda je v troskách
a účelu, který tento vynikající
vědec německé správní vědy
a správního práva hlásal, nebylo dosaženo.
Německá právní věda je na poli
docela opačném.
Osnova o nejvyšším správním soudu,
o které jednáme, přes to, že nejsme,
jak jsem řekl, uspokojeni ve svém právním
cítění a nazírání na
100%, plní nás určitým pocitem uspokojení.
Proto, že je důkazem, že chceme hájit
právo. A zejména debata, která byla provedena
o vládním návrhu v ústavněprávním
výboru a která hájila velmi tvrdě
zachování principu obhajoby člověka,
tato debata byla novým svědectvím a zárukou,
že my v Československé republice, ať jinde
se děje cokoli, zůstáváme na zásadách
práva a že vždycky chceme býti skutečnými
obhájci spravedlnosti. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je posl. dr Wolf.
Posl. dr Wolf (polsky): Slavná sněmovno!
Nejen v zájmu občanů, nýbrž také
a to především v zájmu státu
jest, aby se řízení ve věcech správních
konalo řádně, nestranně a přesně
podle zákona, neboť nic tak neubližuje vážnosti
státu a celému jeho zřízení
a nic tak nemůže brzditi vývoj státních
zájmů jako nedodržování zákonů
a neřízení se podle jejich předpisů.
Jest přirozené, že po této stránce
při vykonávání státní
správy mohou povstati chyby z rozličných
příčin a že pak propukne spor, v němž
s jedné strany stojí příslušné
správní orgány, a s druhé strany osoby
fysické nebo právní, poškozené
spáchanými chybami.
Takové spory má rozhodovati podle §u 88 úst.
listiny v nejvyšší stolici soud skládající
se z nezávislých soudců, nejvyšší
správní soud. Tato zásada se prováděla
odedávna a provádí se dosud podle reformovaného
základního zákona z r. 1875.
Ale po delší dobu se v naší nové
republice ukazuje, že nejvyšší správní
soud nemůže plniti svého úkolu, jejž
mu ukládá ústava v § 88, a nemůže
poskytovati dostatečnou ochranu před správními
úřady. Příčinou toho jest stav,
při kterém, když se ročně průměrně
vyřizuje asi 5500 sporných věcí, čeká
na své vyřízení stále ještě
přes 17.000 věcí předložených
tomuto soudu. Nutná jest tedy reforma, chceme-li, aby předpis
o ochraně proti správním úřadům
nebyl mrtvou literou.
Ti, kdož přemýšleli o příčinách,
proč se nahromadilo takové množství
věcí, které nemohou býti vyřízeny
v normálním řízení u nejvyššího
správního soudu, uvádějí rozličné
příčiny. Mluví se o příliš
zdlouhavém řízení nejvyššího
správního soudu, mluví se o tom, že
v posledních dobách bylo vydáno velmi mnoho
velice spletitých zákonů, a o spletitosti
otázek moderního státu, dále o přetížení
úřednického aparátu v administraci,
mluví se o nepromyšlenosti zákonů, které
vydalo Národní shromáždění.
Ale kdo ví, nemají-li pravdu právě
ti, kteří tvrdí, že příčinou
zlého jest hlavně vzrůst byrokratismu, to,
že nerozumějí svému úkolu správní
orgány a jednotliví úředníci,
kteří chápou svůj úkol příliš
jednostranně stojíce na stanovisku výlučně
pomíjejících zájmů fiskálních
nebo jiných zájmů státních,
a k tomu přistupuje ještě nedostatek materiální
odpovědnosti úředníků za škody,
které při úřadování
způsobili.
Nemenší vliv na to, že vzniká ohromná
spousta sporů, má jistě i to, že úřednický
aparát vycházeje z předpokladu, že zájem
státu jest totožný se zájmem národní
většiny v tomto státě, při svých
úředních výkonech zaujímá
stanovisko předem nepříznivé národnostním
menšinám.
Většina právníků se domnívá,
že dosavadní zákonodárství o
nejvyšším správním soudě
jest dobré, poněvadž souhlasí s duchem
ústavního a demokratického státu,
a že nejlepším prostředkem, aby se mu
umožnilo splniti jeho úkoly, bylo by především
aspoň dočasné rozmnožení počtu
rozhodujících senátů, a za druhé,
a to jest nejdůležitější věc,
aby správní úřady plnily své
povinnosti přesně podle zákonů a nestranně
nejen v poměru ke státu, nýbrž také
v poměru státu k občanům.
V tomto směru je nutno učiniti všeliká
zajištění a jedním z těchto zajištění
má býti zákon o odpovědnosti správních
úředníků za škody způsobené
jejich vinou a nedbalostí jak státu, tak i stranám,
jak to předpisuje ústavní listina v §u
92. Stávají se případy, že úředníci
úmyslně dokonce činí nebo způsobují
opatření, která odporují zákonu
a která působí stranám často
velké škody a rozhodně škodí prestiži
státu, neboť podkopávají jeho vážnost
u nejloyálnějších občanů.
Poví-li mi na př. úředník,
že ví, že jeho výkon nesouhlasí
s předpisem zákona, nikoliv z fiskálního
ohledu, neboť tak mu přikázalo ministerstvo,
že musí učiniti opatření příčící
se doslovnému znění zákona, a že
já mohu jíti se sporem k nejvyššímu
správnímu soudu, který již ostatně
v podobných případech rozhodl, že takové
řízení, jaké nařídil
tento úředník, odporuje zákonu, snad
jest zřejmé, že se zde páše křivda,
ale zároveň i zločin směřující
proti zájmům státu. V tomto případě
šlo o srážku podle §u 15, odst. I, bod 2,
zákona o daních ze dne 17. června 1927, č.
96 Sb. z. a n.
Nejznámější a nesčetné
jsou případy zneužití správní
moci v daňových věcech, kde úředníci
domnívajíce se, že takto udělají
nejlepší karieru, vycházejí z předpokladu,
že každý podnikatel, i ten nejdrobnější
poplatník jest zločincem, a zneužívají
své moci k vymačkání co nejvyšších
částek neohlížejíce se na to,
že ničí celé existence, že ničí
prameny příštích státních
důchodů a podkopávají národní
hospodářství a společenský
řád.
Ale o takových zneužitích se zde již velmi
mnoho mluvilo. Spousta takových věcí jest
rovněž předmětem řízení
u nejvyššího správního soudu, neboť
zde jde o hmotný zájem jednotlivců, pro nějž
postižení jednotlivci ženou věc ke všem
možným stolicím a soudům.
Ale kdož ví, nejsou-li ještě početnější
a nebezpečnější pro rozvoj státu
a vážnosti jeho úřadů zneužití
politických a jiných správních úřadů,
které se však jen zřídka stávají
předmětem řízení u nejvyššího
správního soudu. Řídčeji především
proto, že jsou to věci týkající
se buď jednotlivců, pocházejících
z nejchudších vrstev a závisících
na správních úřadech, nebo také
celé společnosti nebo větších
jejích skupin, a zde hmotný zájem jednotlivců
jest slabší a řídčeji se najdou
strany, které by chtěly nésti útraty
a důsledky, kdyby věc byla předložena
až nejvyššímu správnímu soudu,
a za druhé proto, že správní úřady
velmi často protahují vyřízení
těchto věcí tak dlouho, že buď
naprosto nedojde ke konečnému rozhodnutí
v nejvyšší správní stolici, nebo
k němu dochází teprve tehdy, když se
věc stala již vůbec neaktuální.
Tak se to dělá zvláště v okresech,
ve kterých se projevují zájmy národní
menšiny.
Mohl bych uvésti nesčetné případy
takových zneužití z okresů obývaných
polským lidem, ale se zřetelem na nedostatek času
obracím pozornost pouze všeobecně k některým
druhům věcí a poznamenávám,
že v každé chvíli mohu v případě
potřeby posloužiti podrobnostmi.
Sem dlužno započítati nesčetné
správní tresty uložené dělníkům,
nezaměstnaným a jiným chudým lidem,
na základě denunciace, kde správní
úřad neprozkoumal patřičně
námitek, kde neprovádí důkazů,
které strana navrhla, rozhoduje podle udání
svého důvěrníka, který chápe
věc subjektivně nebo stranicky.
Sem patří správní tresty pro přestupky
předpisů o pohybu cizozemců, zvláště
pro nedostatek cestovních pasů u těch dělníků
a chudáků, kteří často po celá
pokolení bydlí na našem území
a často dokonce nemohou prokázati svého občanství
a své příslušnosti k nějakému
státu. Jsou to obyčejně lidé, kteří
nemají ani tolik peněz, aby si vymohli cestovní
pas. Jsouce chudí nemohou také používati,
když jsou odsouzeni pro tyto neskutečné přestupky,
opravných prostředků, nemohou zaplatiti pokutu,
která jim byla uložena, a proto si odsedávají
často několikrát tresty vězení
uložené případně za týž
pasový přečin.
Sem patří překládání
železničářů a jiných osob
zaměstnaných ve státních podnicích,
které byly přeloženy z domnělých
služebních důvodů a které obávajíce
se dalšího pronásledování a ztráty
existence nechtějí vésti spor se svým
nadřízeným úřadem.
U přeložených železničářů
jest křiklavým příkladem zneužití
správy státních drah, že jim a jejich
rodinám odpírá tak zvané režijní
úlevy, jako železniční legitimace, levnější
uhlí atp. jen proto, aby přestěhovali své
rodiny do místa, kam byli služebně přeloženi
a kde nemohou vychovávati své děti v polském
jazyku a kde se musí nuceně odnárodniti.
K dalšímu druhu zneužití ve všeobecných
věcech patří to, jak se chovají správní
úřady k obcím s polskou většinou
a k polské menšině ve věcech týkajících
se správy obcí a ve věcech spolkových.
Proto, že za každou cenu chce v našich obcích
vládnouti česká národnost, rozpouštějí
se zvolená obecní zastupitelstva a zavádějí
se komisařské správy.
Rekursy proti tomu se nevyřizují dotud, dokud nepřijde
nové volební období. Volení obecní
starostové nejsou potvrzováni pod záminkou
nespolehlivosti, a když nepotvrzený nebo sama obec
podá odvolání doložené důvody
o bezúhonnosti, poctivosti a loyálnosti nepotvrzeného,
správní úřad protahuje vyřízení
po celá léta, a zatím podle protizákonného
opatření správního úřadu
vládne v obci nějaký zástupce české
národnosti.
Sem musíme zařaditi mezi jiným i to, že
se u správních úřadů neprovádějí
jazykové předpisy, že se nevyřizují
věci národních menšin a jejich členů
také jazykem menšiny, že na nádražích
nejsou nápisy a vyhlášky v polském jazyce,
a to v okresech, kde bydlí kvalifikovaná polská
menšina.
Sem patří také, že si policejní
úřady vymýšlejí nejrozmanitější
trýznění polských organisací
a schůzí, že předpisují programy
schůzí, předpisují zpívání
hymny, škrtají rozličné body programů
schůzí a zábav polských spolků
a kladou jiné nezákonné podmínky pro
povolení takové schůze, a řada jiných
věcí spojených s občanskými
a národními záležitostmi polské
menšiny.
Snad nemusím připomínati, že všechna
tato zneužití působí roztrpčení
u lidu, i kdyby ten lid byl co nejloyálnější,
a prestiž státu trpí ohromné škody.
Vláda, která podala Národnímu shromáždění
návrh na reformu nejvyššího správního
soudu, nevyšla však s tohoto stanoviska ochrany proti
správním úřadům, vlastně
se stanoviska právní bezpečnosti ve státě.
Jí šlo pouze o ulehčení nejvyššímu
správnímu soudu a vycházela se stanoviska,
že především je nutno omeziti příslušnost
této stolice odnětím jí práva
rozhodovati v tak zv. bagatelních věcech a ve věcech
volného uvážení, za druhé, že
je třeba snížiti počet členů
jednotlivých rozhodujících senátů
a že se mají zavésti tak zvaní pomocní
referenti k vyřizování rozličných
věcí technických, připravování
přelíčení a konání rozličných
konceptních prací, a za třetí, že
je třeba zavésti vysoké poplatky pro strany
ze stížností a rozličných podání,
které tyto strany podávají.
Při tom místo aby donutila správní
úřady k odstranění svévole,
vložila do svého návrhu předpisy, jejichž
účelem byl právě opak, t. zn. měly
byrokracii poskytnouti možnost vlivu na to, jak nejvyšší
správní soud má o věcech rozhodovati.
Ústavně právní výbor důkladně
změnil vládní návrh a zařadil
do něho četná ustanovení směřující
k těmto účelům. Především
se rozhodně postavil proti tomu, aby tak zv. bagatelní
věci a věci volného uvážení
byly vyňaty z příslušnosti nejvyššího
správního soudu. Změnil také některé
pokusy o nepatřičnou reorganisaci složení
nejvyššího správního soudu a jeho
senátů. Nepodařilo se mu však vyloučiti
z návrhu všechna ustanoveni, jejichž účelem
jest zesíliti vlivy správy na tento nejvyšší
soud. Proto také osnova, předložená
podle usnesení ústavně právního
výboru, musí býti předmětem
hlubokého uvažování a musí buditi
obavy, že nejvyšší správní
soud nesplní svého úkolu, jejž mu ukládá
ústava.
V dřívějším zákoně,
jak již o tom zde několikrát byla zmínka,
byl předpis, že aspoň polovice členů
nejvyššího správního soudu musí
míti soudcovskou kvalifikaci a že i senáty
mají býti sestaveny tak, aby aspoň polovice
členů senátu pocházela z řad
soudcovských. Nyní bylo toto ustanovení změněno,
a osnova nám předložená zavádí
do §u 10 takovou změnu, že pouze 2/5 členů
nejvyššího správního soudu má
míti kvalifikaci k soudcovskému úřadu
a v §u 13 není vůbec zmínka o soudcovské
kvalifikaci při sestavování rozhodujících
senátů.
Dosavadní zákon vyhovoval ustanovení §u
88 ústavy, že nejvyšší správní
soud se má skládati z nezávislých
a nestranných soudců aspoň částečně.
Nyní nastala změna a tak bylo umožněno
jmenovati osoby pocházející z vrstev úřednických,
z vrstev těch správních úřadů,
proti kterým se podle ústavy poskytuje možnost
právní ochrany.
Pokud pak jde o členy nejvyššího správního
soudu, když jsou jmenováni, vystupují úplně
z úřednické. vrstvy a nerad bych je hromadně
podezříval, že předem budou míti
na věci zájem a že se nebudou hoditi k rozhodování
o jistých věcech. V rozpravách se však
zdůrazňovalo, že právě tací
úředníci budou míti větší
praksi ve správních věcech, které
jsou předmětem úvah nejvyššího
správního soudu.
Ale právě to, že budou míti praksi a
že budou zvyklí pohlížeti na věci
s hlediska správního úřadu, s hlediska
fiskálního a s hlediska jisté zavedené
demokratické rutiny, vzbuzuje obavy, že jejich názory
budou spíše názory získanými
v praksi a nikoliv volným uvažováním
podle ducha zákona. Vážné obavy musí
tedy vzbuditi možnost, že v jistých senátech
mohou zasedati pouze členové, kteří
pocházejí z vrstev správních úřadů.
Proto návrh pana posl. dr Rašína jest
úplně odůvodněný a měl
by býti přijat.
Úkolem novelou zavedených pomocných referentů
jest připravovati referáty a návrhy pro přelíčení
v senátech, konati také jiné konceptní
práce a zastávati funkce zapisovatelů. Z
toho jest zřejmo, jak velký význam pro posouzení
věci samé budou moci míti tito pomocní
referenti.
Tito pomocní referenti jsou vybíráni z řad
osob znajících právo, mohou býti vybíráni
bez omezení ze státních správních
úřadů. Poznamenává se sice,
že při vykonávání této
funkce jsou samostatní a nezávislí, že
jako členové nejvyššího správního
soudu podléhají pravomoci téhož soudu,
ale jejich služba u nejvyššího správního
soudu není definitivní, mohou býti v každé
chvíli zproštěni služby u nejvyššího
správního soudu a pak se vrátí do
úřadu, z něhož byli povoláni
k nejvyššímu správnímu soudu.
Nedovedu si představit, jak takový pomocný
referent, který ví, že se musí vrátiti
do správního úřadu, z něhož
byl povolán, může se považovati za nezávislého,
a proto také i to stanovisko bude spíše zesílením
vlivu názorů správních úřadů
na názory nejvyššího správního
soudu a rozhodně povolávání takových
referentů ze správních úřadů
musí vzbuzovati podezření, že se nezachovává
nestrannost ve věcech nejvyššího správního
soudu. Ačkoliv instituce pomocných referentů
u nejvyššího správního soudu jest
potřebná, přece po této stránce
vzbuzuje nedůvěru.