Pokiaľ ide o samotnú osnovu k novele zákona
o najvyššom správnom súde, mám
ešte jednu pochybnosť, a to pochybnosť dotýkajúcu
sa ústavnosti predpisu o právnej záväznosti
právnych zásad vyslovených rozšíreným
senátom. Mám totiž obavy, či naša
zákonodarná moc a nariaďovacia moc vlády
nebude si chceť v budúcnosti svoju prácu ešte
viac uľahčiť tým, že presunie vyplňovanie
materiálneho obsahu nimi vydaných noriem na najvyšší
správny súd. Na druhej strane t. zv. záväzné
právne zásady najvyššieho správneho
súdu môžu sa stať najsilnejšími
normami a môžu obsahove korigovať zákony.
Týmto ustanovením dostáva sa tomuto súdnemu
tribunálu materiálnej zákonodarnej moci,
čo, myslím, odporuje čelnej zásade
našej ústavy o delení štátnej moci.
Časom sa môže stať, keď sa t. zv.
záväzné právne zásady rozmnožia,
že rozdiely, na ktorých delenie štátnej
moci spočívajú, obsahove sa rozplynú.
Uverejnené právne zásady podľa zamýšľanej
osnovy majú byť záväzné pre úrady
správne, čo znamená, že tieto - lebo
úrady správne budú museť podľa
nich judikovať budú záväzné aj
pre občana. Týmto nám vzniká nový
typ právnych noriem, ktorých prameň nebudeme
môcť najsť alebo odvodiť z ústavy
a ktoré naša ústava nepredvída.
Nijako nechcem tvrdiť, že by tu šlo snáď
o možnosť zneužívania tohoto ustanovenia
najvyššieho správneho súdu ku konkurencii
s mocou zákonodarnou, naopak som pevne presvedčený,
že to len prospeje nášmu právnemu poriadku
a občianstvu, keď nezávislý súd
bude vykonávať aj určitú normotvorbu
generálnu, čo treba s hľadiska právnej
politiky rozhodne schvaľovať, avšak na druhej strane
nie je možno túto otázku nepreskúmať,
či s hľadiska našej ústavy je toto riešenie
prípustné. Som toho názoru, že túto
vec by bolo treba vybaviť vo forme zákona ústavného,
ako doplnok k ústavnej listine, lebo týmto ustanovením
smazuje sa ústavnou listinou stanovená hranica štátnej
moci.
Preto vyslovujem ten názor, vážená snemovňa,
aby ustanovenie o záväznosti t. zv. uverejnených
právnych zásad bolo prijaté formou ústavného
zákona a za také označené. To by bolo
riešenie dôsledné, ktoré by pre budúcnosť
vylučovalo akékoľvek obavy.
Slávna snemovňa! Ja s uspokojením kvitujem,
že v súčasnej dobe, keď súsedné
štáty prežívajú ťažkú
krízu štátneho života, keď opustily
princíp demokracie ako základnú bázu
svojho štátneho zriadenia, náš parlament
s úspechom buduje na tomto princípe i naďalej,
keď upevňuje slobodné žitie občanov.
Je to len prejav našej sily, keď v týchto časoch
ideme vynášať zákon, ktorým sa
inde obdivovaná všemohúca štátna
moc obmedzuje v prospech občana, ktorému zabezpečujeme
slobodné žitie a zvyšujeme vedomie neodvislosti
od prípadnej ľubovôle štátneho aparátu.
Z tejto osnovy je videť, že sa snažíme naše
renomé právneho štátu stoj čo
stoj udržať.
Dúfam a som presvedčený, že máme
tie najlepšie snahy právnu istotu našich občanov
zaistiť až do najvyššie mysliteľnej miery.
Čo som podľa môjho názoru považoval
na poli zákonodarnom za najsúrnejšie previesť,
naznačil som vo svojich vývodoch. Spravme inventúru
právnych noriem! Autentickou republikáciou recipovaného
práva dajme občanovi vedeť, čo platí
z bývalého práva rakúskeho a uhorského,
odstraňme jazykový bábel právnych
noriem a dajme tým občanovi možnosť prístupu
k autentickým textom zákonov a konečne odstraňme
duplicitu nášho práva, ktorá v prvom
rade ohrožuje našu štátnepolitickú
jednotu. (Potlesk.)
Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám slovo dalšímu přihlášenému
řečníku, jímž je pan posl. dr
Peters.
Poslanec dr Peters (německy): Slavná
sněmovno!
Osnovu, kterou se tu dnes zabýváme, považujeme
za pokrok, a to jak absolutně tak i relativně. Relativně
jako pokrok s ohledem na platný zákon i na návrh,
který nám vláda předložila, a
absolutně za pokrok proto, že parlament dal na jevo
jak svou prací v ústavně-právním
výboru, tak v debatě, která se zde rozvinula,
svou jasnou vůli pokračovati na cestě právnosti
ve státě a že při tom prohlásil,
že jest jeho předním úkolem, aby se
ve všech oborech politického života postaral
o zachovávání zásad právnosti
ve státě.
Nechci vůbec zkoumati, co přimělo vládu,
aby předložila návrh zákona, který
ústavněprávní výbor musil v
tak podstatných bodech změniti. Nechci zkoumati,
zda chtěla odlehčiti nejvyššímu
správnímu soudu, či vědomě
provésti velký mocenský přesun ve
prospěch veřejné správy a v neprospěch
občanův. Považuji za pokrok, že se dal
parlament správnou cestou, v tomto případě
dokonce proti vládě, a předkládá
nyní osnovu ve znění, ve kterém ji
i my můžeme přijmouti. Dovolte mi však,
abych se při této příležitosti
zabýval řadou politických otázek,
které souvisí se zásadou právnosti
ve státě.
Zprvu musíme konstatovati, že jsme se zřetelem
k velmi špatným zkušenostem se zásadou
právnosti ve státě, které sudetští
Němci v těch 18 letech nashromáždili,
měli vlastně veliké pochybnosti, zda vývoj
směřuje k zásadě právnosti
ve státě. Zpravidla se přehlíží,
že vývoj k národnímu státu přinesl
mnoho případů ve správě i ve
výkonu výsostných vládních
práv, které silně porušují zásadu
právnosti ve státě. Vždyť se může
státi, že bude-li se zásada národnostní
expanse stavěti výše než zásada
právnosti ve státě, budou předpoklady
demokratického státního zřízení
a v něm obsažené záruky i pro národní
menšiny via facti zrušeny. Vyvolala-li veřejná
správa v tomto oboru tyto případy, je na
tom beze sporu vinna sněmovna, která se jednak při
vypracování a formulaci zákonů ukázala
býti příliš nedbalou - což se ostatně
také zde v rozpravě konstatovalo - a jednak užívala
v zákonech nezdravým způsobem zmocnění
vládě a veřejné správě,
takže se vlastně odpovědnost za právní
řád přesunuje se strážce ústavy
a ústavních zákonů, totiž parlamentu,
na veřejnou správu. A byla-li zde při projednávání
této osnovy - jak ve zprávě ústavně-právního
výboru, předložené sněmovně,
tak i v řeči pana zpravodaje a v řečích
ostatních pánů, především
z koalice - jasně vyslovena vůle sněmovny,
tedy zákonodárce, zachovávati zásadu
právnosti ve státě, přáli bychom
si jen usilovně, aby tato vůle pronikla proti každému
a tedy i proti vládě. Neboť z takovýchto
zpráv a řečí nemáme po prakticky
právní stránce nic, jsou-li právě
jen okrasami ne příliš krásného
parlamentárního života, které vznikly
z okamžité situace a které nepřinášejí
žádné právně politické
skutečnosti.
I když si tedy velmi vážím postupu výboru
a sněmovny při této osnově a souhlasím
i s referátem pana zpravodaje, chtěl bych přece
jen polemisovati s jednou myšlenkou, kterou pronesl a která
může v určitém smyslu dobré úmysly,
které v této novele došly výrazu, zmařiti
nebo alespoň tak omeziti, že se zmaří
všechny výhody této osnovy. Dr Meissner
se totiž ve svém referátě zabýval
také poměrem koalice a oposice, většiny
a menšiny. Samo o sobě je pochopitelné, že
většina přejímá odpovědnost,
ale nepřejímá ji jen mocensko politicky,
nýbrž ve všech oborech, tedy i v oboru práva.
Má-li však menšina nebo oposice postavení
skupiny s menšími právy, což se děje
prakticky a via facti - zvláště ve veřejné
správě, neporušuje se tím jen demokratická
zásada rovnosti, nýbrž musí se v celém
státním životě uplatniti poměry
sil, které konec konců musí podkopati právní
jistotu. (Souhlas poslanců sudetskoněmecké
strany.) A chci zvláště při této
thesi poukázati na to, že národnostní
skupina, a tedy i naše sudetskoněmecká skupina,
se při takovém dělení nejen moci,
nýbrž i práva, rozdvojuje a rozkládá,
takže se konečně uvnitř této
národnostní skupiny vytváří
většina a menšina, při čemž
se většina staví skoro mimo zákon, zatím
co se menšina do určité míry balí
do protekční vaty. (Souhlas a potlesk poslanců
strany sudetskoněmecké.)
Prohlašujeme, že ono pojetí koalice a oposice,
které zde zastával dr Meissner, musíme
odmítnouti, protože v demokracii nemůže
býti dvojího práva, právo většiny
a právo menšiny, právo koalice a oposice. Domnívá-li
se vláda, že může této zásady
použíti při řešení národnostní
otázky tohoto státu, musíme zcela zřetelně
prohlásiti, že se katastrofálně mýlí,
protože touto cestou dělení moci a práva
není možné řešiti národnostní
otázku. (Souhlas poslanců strany sudetskoněmecké.)
Také vláda se bude musit přesvědčiti,
že dnešním, často nemorálním
poměrem mezi většinou a menšinou, koalicí
a oposicí, bude dosaženo právě opaku
toho, co vláda zamýšlí, totiž úplné
vnitřní jednoty německé národnostní
skupiny oposiční, protože tomuto dvojímu
právu a této dvojí morálce nemůže
rozuměti občan, který tím byl postižen.
V souvislosti s osnovou musím prohlásiti, že
dobrých úmyslů, obsažených v
nynější formulaci novely, nebude moci býti
dosaženo, nezmění-li se toto pojetí
o většině a menšině, koalici a
oposici. Nejen pan zpravodaj, nýbrž i jiní
mluvčí koalice kladli veliký důraz
na to, aby tato novela sledovala účel upevnění
zásady právnosti ve státě. V tom úplně
souhlasíme; uznáváme, že novela v nynějším
znění zaručuje, že konkretní
správní akty budou moci býti nejvyšším
správním soudem přezkoumány a nezákonitosti
odstraňovány. Musíme však konstatovati,
že si parlament počíná lehkomyslně,
domnívá-li se, že zachovávání
zásady právnosti ve státě a zabraňování
nezákonným aktům může býti
svěřeno jen nejvyššímu správnímu
soudu. Je naopak správné, že nejvyšší
správní soud může přezkoumávati
přece jen poměrně omezený počet
případů a že pro právnost ve
státě a pro zákonitost správy jsou
první zárukou zákony, a to zákony
a v nich obsažené mravní a právní
zásady, na kterých se sněmovna usnáší.
A byl by to zlý bludný kruh, kdyby se sněmovna
a koalice domnívaly, že změnou a zlepšením
platného zákona o nejvyšším správním
soudě se učinilo vše k zajištění
zásady právnosti ve státě. To zcela
zřetelně prohlašujeme. Zkoumáme-li vážně
řeči, které zde byly předneseny a
oceňujeme-li správně i resoluce, na kterých
se usnesl ústavně-právní výbor,
domníváme se, že sněmovna při
trochu dobré vůli se sama vzchopí, aby bděla
nad zachováváním zásady právnosti
ve státě, a že nesvěří
kontrolu konkretních správních aktů
jen nejvyššímu správnímu soudu.
Úkolem a smyslem parlamentu právě v demokracii
musí býti, aby nejen zabraňoval jednotlivým
přehmatům ve správě a nezákonnostem
správních orgánů, nýbrž
i tvořil takové zákonné předpisy,
které nezákonnosti vůbec znemožní.
Je mi zcela jasné, že je nemožné při
dnešním vývoji, především
na poli národnostní politiky, zůstati na
linii upevnění zásady právnosti ve
státě, neodhodláte-li se vy na české
straně k velkým obětem hmotného i
duchovního rázu pro tuto myšlenku právnosti
ve státě, protože jste si bohužel zvykli
prováděti politickou, hospodářskou,
ba i sociální expansi ve směru národním
na účet národnostních menšin.
Jde zde tedy o to, jasně se toho vzdáti a zavésti
opět do celého politického života, a
do veřejné správy zvláště,
politickou morálku.
Konstatoval jsem již, že se parlament při projednávání
této osnovy ukázal býti silnějším
než vláda. Domnívám se, že volil
správnou cestu mezi naléhavými potřebami
veřejné správy a státu. Vláda
se zabývala pouze administrativní úpravou
poměrů u nejvyššího správního
soudu, při čemž by ovšem veřejná
správa z tohoto vývoje co nejvíce byla těžila.
Sněmovna, ústavně-právní výbor
a zpravodaj se postavili na správné politické
a morální stanovisko, že myšlenka právnosti
ve státě je cennější než
nějaká správně technická opatření,
která by konec konců, chtíc nechtíc,
zvrátila zásadu právnosti ve státě.
A musíme-li bohužel velmi často zjišťovati,
že tato sebekritika a sebevědomí parlamentu,
aby opravil i vládu, patří k výjimkám
našeho politického života, chceme přece
u této výjimky uznati, že právě
tato kritická novela vyvolala politickou sebekritiku a
politickou vůli sněmovny. Byla zde pronesena kritická
slova o parlamentu a parlamentním životě; zvykli
jsme bohužel tomu, že řeči příliš
nepřeceňujeme, protože zpravidla po řečích
nenásledují
činy; proto i zde konstatujeme, že nejlepší
úmysl ústavně-právního výboru
nebude moci býti uskutečněn, nebude-li sněmovna
důsledně pokračovati na cestě zásady
právnosti ve státě.
Mluvil-li pan dr Meissner o slabosti parlamentu, rádi
bychom konstatovali, že tato slabost je nepřekonatelná,
neodhodlá-li se tato sněmovna k tomu, aby byla iniciativnější
a kritičtější, neodhodlá-li se
tato sněmovna k tomu, aby změnila celou praksi parlamentní
práce. Neboť o důležitých osnovách
nepodávají vždy zprávu referenti, kteří
jednají podle vlastních vědomostí,
zkušeností a odpovědnosti, ale považují
se vlastně za výkonné orgány příslušného
ministerstva nebo příslušného úseku
veřejné správy, za něž zde musí
referovati a domáhati se toho, čeho si veřejná
správa přeje; je to u každé osnovy neudržitelný
stav, který se jeví v nejnepříznivějším
světle při politických a hospodářských
předlohách. Zde musíte odstraniti systém
pohodlnosti a neodpovědnosti, protože zlepšení
politických poměrů nemůže nastati
sloučením moci zákonodárné
a výkonné, nýbrž jen přesným
ohraničením obou mocí, při čemž
je zcela jisto, že odpovědnost za stát a za
ducha politického dění nespočívá
nikdy na moci výkonné, nýbrž vždy
na moci zákonodárné. A nezabrání-li
se u každé osnovy, jako u této, sbližování
a spojování těchto mocí, pak nepochybuji,
že bude míti pravdu ten, kdo tvrdí, že
zde ve státě může býti zaveden
přes noc autoritativní, chcete-li, diktátorský
režim.
V resolucích ústavně-právního
výboru se kladou na zákonodárnou iniciativu
vlády vážné požadavky. Konstatuji,
že souhlasíme i s těmito resolucemi, i když
počet a obsah těchto resolucí měl
býti ještě podstatně rozšířen,
jak se ještě zmíním, protože právě
při této osnově šlo o to, aby byla jasně
vytyčena vůle zákonodárcova, zavésti
ve veřejné správě pořádek.
Naznačují-li resoluce, že se má přikročiti
i k úpravě právní kontroly všeobecných
správních aktů, tedy nařízení,
je to velmi cenné, protože kontrola konkretních
správních aktů nemůže konec konců
vnésti pořádek do veřejné správy,
neudělá-li se pořádek i v právní
kontrole všeobecných správních aktů.
A zde by bylo podle mého mínění bývalo
potřebí poukázati na nutnost reformy našeho
ústavního soudnictví, protože náš
zákon o ústavním soudě je na papíře
a zůstane tak dlouho na papíře, pokud zde
nebude poskytnuta možnost, aby se v jádře každý,
a nejen ony tři sbory, mohl obrátiti na ústavní
soud.
Na druhé straně si přeje jedna z resolucí
ústavně-právního výboru. aby
stát ručil za své úředníky
- starý to požadavek, který byl již obsažen
v jednom návrhu zákona v minulém volebním
období. Tento Kafkův návrh by celkem
uznáván za dobrý, aniž se však
sněmovna chopila iniciativy a skutečně přijala
tento velmi důležitý návrh zákona,
jehož přijetí ostatně ukládá
sněmovně § 92 úst. listiny.
Resoluce žádají také tak zv. nepravé
správní soudnictví, soudnictví apriorní.
I v tomto směru obsahuje ústavní listina
příkaz a jsou tu dokonce dva zákony provádějící
tuto část ústavy, avšak nemáme
t. zv. nepravé správní soudnictví,
ačkoliv každému musí býti jasno,
že by se libovůle volné úvahy zcela
podstatně omezila, kdyby nerozhodoval jednotlivec, nýbrž
sbor.
Mimo to bychom si přáli, aby v resolucích
byly také obsaženy požadavky naléhavé
reformy veřejné správy; neboť dnes je
zcela jasno, že reforma veřejné správy
ve hlavě i údech nemůže býti
uskutečněna nedůslednými pokusy jednou
v tom, po druhé v onom oboru, nýbrž velikým
dílem, máme-li dospěti k hladké, bezvadné
a pružné veřejné správě.
Také úmysl přísné kontroly,
jenž je v resoluci vyjádřen, nebude moci býti
podle mého názoru dosažen, nepůjde-li
s právní kontrolou veřejné správy
ruku v ruce její organisační přestavba,
t. j. nebude-li se zásada právnosti ve státě
zachovávati jen v právní kontrole, nýbrž
i ve funkci veřejné správy, protože
stále můžeme zjišťovati, že
veřejná správa porušuje zásadu
právnosti ve státě, a to velmi zlomyslně,
protože na základě stížnosti u
nejvyššího správního soudu se zjistí
v nejlepším případě za dva roky,
že správní akt byl nezákonný
a že proto musí býti zrušen.
Velmi závažné opominutí ústavně-právního
výboru při úpravě těchto otázek
týkajících se veřejné správy
spatřujeme v tom, že ani v řečích
ani ve zprávě, ani v jednání ústavněprávního
výboru nebylo poukázáno, že je nutno
mnohem přísněji a účinněji
politicky kontrolovati veřejnou správu. Domnívám
se, že se většina již vzdala práva
na tuto politickou kontrolu veřejné správy
a vlády a sotva si ještě uvědomuje,
že taková politická kontrola je obsažena
jak v ústavní listině, tak i v jednacím
řádě této sněmovny. Tato politická
kontrola spočívá v tom, že každá
skupina nebo každý jednotlivý poslanec má
právo podávati každému ministrovi interpelace
nebo dotazy, že výbor nebo sněmovna má
právo se usnésti, že ministr má dáti
vysvětlení o tom nebo onom případě
ve svém oboru, že se bude dbáti resolucí
parlamentu a že peticím, kterých může
každý použíti, bude přikládán
význam, jehož si vyžaduje vážnost
zákonodárného sboru před veřejností.
Předem konstatuji, že se většina pravděpodobně
vzdala této politické kontroly nebo že si počíná
tak, jako by neměla důvodů interpelovati
vládu nebo jednotlivé ministry. To je velmi hrubá
chyba, prostě proto, že se tím právo
politické kontroly nutně přenechává
oposici s tím výsledkem, že se o toto velké
právo, jež přináleží všem,
stará pouze oposice a nikoliv většina, parlament
a jeho předsednictvo. (Předsednictví převzal
místopředseda Langr.) Rovněž je
vaší velmi velikou chybou, pánové na
vládních lavicích, že se již vůbec
nezajímáte o odpovědi na interpelace, s tím
účinkem, že z tohoto ústavního
a jednacím řádem zaručeného
práva parlamentu se poznenáhlu stává
fraška, která sice poškozuje oposici, ale podstatně
snižuje i vážnost sněmovny a ve veřejnosti
do určité míry vzbuzuje přesvědčení,
že parlament nemá právo apelovati na vládu
anebo interpelovati jednotlivé členy vlády,
o kontrole veřejné správy ani nemluvě.
Promyslíte-li si tyto věci, dospějete k přesvědčení,
že vaše častá radost nad nevěcnou
nebo výsměšnou odpovědí toho
neb onoho ministra se velmi zle obrací proti vám
tím, že totiž veřejná správa
vlastně plným právem nabývá
přesvědčení, že tato politická
kontrola je zrušena a že byrokracie může
dělati, co chce. Máte tedy sami největší
zájem na tom, aby se interpelace zase stala tím,
čím jest. Mohli bychom, ačkoliv jistě
nejsme skromní v podávání interpelací,
tento počet zdvojnásobiti a snad i ztrojnásobiti,
kdybychom interpelovali každou nezákonnost, každý
přehmat vlády. Nejsme ani jako interpelanti ani
jako občané dovolávající se
zásady právnosti ve státě uspokojeni,
nebéře-li vláda interpelační
právo sněmovny vážně. Nehodláme
ovšem dáti si to dále líbiti.
Konečně ještě malou poznámku
k finanční kontrole parlamentu, ke které
je přece podle ústavy a jednacího řádu
povinen. Plným právem byla zřízena
parlamentní kontrolní a úsporná komise.
Ale parlament se v čistotě kontroly a demokratických
zásad zpronevěřil sám sobě,
když přenesl finanční kontrolu na koaliční
výbor této úsporné a finanční
komise, tedy do určité míry přenesl
kontrolní právo veřejnosti a parlamentu na
toho, kdo má býti kontrolován. Má-li
kontrolní komise skutečně splniti svůj
úkol, bude nutno, aby se oposice zúčastnila
kontroly a aby koalice nepřezkoumávala sama sebe.
Tím jsem tedy chtěl jasně říci,
že tato novela je sice velmi cenným a námi
uznávaným krokem k uskutečnění
zásady právnosti ve státě, že
se však musí minouti s účinkem, neučiní-li
sněmovna ještě mnoho dalších kroků
na této cestě. Právem zde bylo zdůrazněno,
že jádro úřednictva je samo o sobě
dobré. Nemám důvodu, abych o tomto tvrzení
pochyboval, musím však konstatovati, že to neplatí
zcela všeobecně a že toto dobré jádro
se vlastně důsledně kazí povahou zákonodárství,
způsobem uplatňování parlamentního
práva kontroly a celým politickým chováním
koaličních stran. Pomyslete jen - a na to bylo již
poukázáno - na katastrofální následky
toho, že se § 22 úst. listiny vlastně
denně nesčetnými intervencemi uvádí
ad absurdum.