Má-li proto býti zachováno dobré jádro
úřednictva, musí se podle mého mínění
splniti jeho nejvřelejší přání
- nejvřelejší přání samozřejmě
dobrých a hodných úředníků
- aby veřejná správa byla odpolitisována
a zbavena politických vlivů. (Potlesk poslanců
strany sudetskoněmecké.)
Dovolte nyní, abych tuto osnovu posoudil s hlediska národnostní
politiky. Prohlašuji bez obalu, že na tuto osnovu pohlížím
jako na velmi cennou národnostně politickou skutečnost,
a hned dodávám, že ji považuji za mnohem
větší a významnější
národnostně politickou skutečnost než
tak zv. vládní prohlášení ze
dne 18. února 1937. A proč? Tato novela upravuje
velmi důležitý právní úsek
a to formou zákona. Je tedy upotřebitelnou právní
skutečností, kdežto ono zmíněné
vládní prohlášení není
ničím jiným než opakováním
již starých slibů, o nichž můžeme
jen zjistiti, i když jsme sebe objektivnější,
že
zůstaly na papíře. (Souhlas poslanců
strany sudetskoněmecké.)
Tato novela zavádí všeobecnou ochranu každého
občana před státní správou.
Prohlášení se však schovává
za právní a politicky neupotřebitelnou výhradu
individuální loyality, kterou německé
vládní strany s velmi průhledným sobectvím
vykládají tak, že ten, kdo s nimi nejde a nedemonstruje,
je státu nepřátelský. (Souhlas
poslanců strany sudetskoněmecké.) Dále
upravuje novela právní postavení každého,
vládní prohlášení ze dne 18.
února chce však dáti volný průchod
oportunistické protekci, za kterýmžto účelem
německé vládní strany zřizují
celé kanceláře a rozesílají
po lidech oběžníky, o nichž samy musí
věděti, že nemohou býti splněny.
Novela konečně poslouží 3 1/2 milionu
Němců, t. j. teoreticky se může každý
chrániti před veřejnou správou tím,
ze podá stížnost k nejvyššímu
správnímu soudu proti správním aktům,
které mu ubližují. Prohlášení
však do jisté míry vyškrtává
2 miliony sudetských Němců a zabývá
se určitými opatřeními jako nároky
jen jednoho milionu, o kterém německé vládní
strany tvrdí, že jde za nimi. A proto můžeme
opět jen konstatovati, že jsou pro nás s našeho
národního hlediska takové právní
úpravy mnohem cennější než manifestační
vládní prohlášení. Mohu říci,
že vítáme novelou započatý vývoj
a že budeme míti plné porozumění,
budou-li upravovány a uspořádány právní
obory a nebude-li se stavěti budoucnost sudetských
Němců na nějakých slibech.
Musíme však vládě jasně říci,
že dne 18. února užila metody, která je
sama o sobě nesprávná a která je také
nesprávná se zřetelem k novele, o které
zde jednáme. Vždyť je tomu tak, že tato
novela chce chrániti a poskytovati stejné právo,
kdežto prohlášení je velmi blízko
toho, aby na základě zmocnění daných
vládě vzneslo do veřejné správy
nestejná práva, t. j. aby umožnilo nespravedlivé
akty, které odporují zásadě právnosti
ve státě. (Souhlas poslanců strany sudetskoněmecké.)
A musíme dále konstatovati, že zde poznáváme
tragický omyl vládních stran, že právě
se zřetelem na nutnost zachovati zásadu právnosti
ve státě nevidí, jak úzké hranice
jsou vytčeny této politice, která stojí
na nadržování jedné části
sudetských Němců proti druhé části.
Litujeme tohoto omylu! Budeme dále hájiti mínění,
že jen právní i vy se budete musiti k tomu
odhodlati - a ústavní záruky poskytnou sudetským
Němcům onu vnitřní jistotu, které
potřebují, aby jednak zachovali svou existenci jako
národ a jednak mohli s klidnými nervy utvářeti
politický vývoj. Posuzujte to podle svého
tisku, podle té neb oné štvavé řeči
i s této tribuny, musíte pochopiti, že tato
jistota nemůže býti mezi sudetskými
Němci vytvořena, protože veřejná
správa dokazuje sty a tisíci aktů, že
je dovoleno a že se tomu na české straně
dokonce často tleská, dělá-li se z
práva bezpráví a ze zákonné
povinnosti nezákonnost.
Mohu skončiti! Přijímáme novelu v
předloženém znění a i resoluce
a budeme pro ně hlasovati. Očekávám
ovšem, že parlament neprorazí se svou vůlí
zákonodárce jen proti veřejné správě,
nýbrž v mezích této novely i proti judikátům
nejvyššího správního soudu. Od
nejvyššího správního soudu očekáváme,
že zůstane věren své tradici. Měli
bychom ovšem proti němu onu námitku, ale celkem
se osvědčil jako strážce práva,
pokud je oprávněn rozhodovati. Jde však také
o to, aby uznal, že přesná aplikace zákonů
ve veřejné správě není tak
naléhavá tam, kde jde o to, že rozhodnutí,
které má býti vydáno, se rovná
matematickému axiomatu. Dvakrát dvě jsou
čtyři. Na to poukázal prof. Weyr a označil
to jako protismyslné, podléhá-li aplikační
prakse menší kontrole, kde jde o méně
jasné skutkové podstaty, než tam, kde jde o
jasné skutkové podstaty. A uvedl příklad,
který nás musí mimořádně
zajímati, a to případ, kdy se rozhoduje,
je-li někdo spolehlivý čili nic. Praví
tu: Právě při takovýchto rozhodováních
podle volné úvahy měl by se úřad
postarati o to, aby pořad instancí a přezkoumání
nejvyšším správním soudem bylo
mnohem přísnější než při
zcela jasných sporech. Souhlasíme, ale musíme
konstatovati, že nám právě zde vyvstávají
pochybnosti proti §u 26, odst. 2 a 3 této novely,
protože se v těchto ustanoveních nařizuje
utajování tajných aktů i před
nejvyšším správním soudem.
Připouštíme, že za dnešní
politické situace a při nervosním způsobu,
kterým rozhoduje veřejná správa o
politických otázkách, šel ústavně
právní výbor v §u 26, odst. 2 a 3 až
na nejvyšší míru toho, čeho lze
okamžitě dosáhnouti. I zde byla vláda
mnohem úzkoprsejší než výbor a
smiřujeme se proto také s tímto ustanovením,
musíme však očekávati, že nejvyšší
správní soud si bude při rozhodování
o tajnosti aktů počínati velmi velkoryse
a že na př. pro nějakou zprávu nějakého
podřízeného orgánu, který se
naprosto nehodí ke zjištění politických
skutečností, nezruší skutečný
nárok na změnu správního aktu nejen
v pořadu instancí, nýbrž i před
nejvyšším správním soudem.
Vznikly konečně také pochybnosti o závaznosti
rozhodnutí nejvyššího správního
soudu. Konstatuji, že alespoň mě došly
tyto pochybnosti od oněch míst nebo zájemců,
kteří ji vždy žádali. Považujeme
i toto rozhodnutí ústavně právního
výboru za potřebné alespoň jako pokus,
protože jen touto cestou se dosáhne, aby si orgány
veřejné správy netropily z nejvyššího
správního soudu šašky.
Celkem vítáme, že sněmovna projednávanou
předlohu přepracovala v tomto smyslu, čímž
je nám umožněno, že s touto dobrou osnovou
souhlasíme a že pro ni budeme hlasovati. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. dr Dufek.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Dufek: Slavná sněmovno!
Projednávaná osnova zákona o nejvyšším
správním soudě je sympaticky přijímána
širokou veřejností, zejména také
naším venkovem. To proto, že za prvé dává
naději, že stížnosti podávané
k nejvyššímu správnímu soudu budou
vyřizovány rychleji a že kontrola správních
úřadů a jejich rozhodnutí bude rychlejší
a v důsledku toho také účinnější;
za druhé také proto, že stanoví v určitých
případech závaznost právních
zásad, na kterých se usnese rozšířený
senát nejvyššího správního
soudu a které první president tohoto soudu oznámí
předsednictvu ministerské rady a jednotlivým
ministrům a dá uveřejniti v "Úředním
listě republiky Československé". Tím
ochrání se i zájmy těch, kteří
by jinak snad proti příslušnému konkretnímu
rozhodnutí správních úřadů
stížnosti k nejvyššímu správnímu
soudu nepodávali.
Ústavně-právní výbor projednal
vládní návrh zákona o nejvyšším
správním soudě v řadě schůzí,
věnoval tomuto návrhu velkou pozornost a také
velkou práci. Na vládním návrhu učinil
ústavně-právní výbor řadu
změn, které se předkládají
dnes posl. sněmovně. Změny tyto týkají
se zejména návrhu, aby vyloučeny byly z kompetence
nejvyššího správního soudu t. zv.
bagatelní věci, t. j. předpisy veřejných
daní a dávek v jednotlivých částkách
do 500 Kč, a za druhé, aby z kognice nejvyššího
správního soudu vyloučeny byly všechny
věci, o kterých správní úřady
rozhodují podle volné úvahy. Na první
pohled je jasno, že nemohou býti vyloučeny
z kognice nejvyššího správního
soudu záležitosti, ve kterých správní
úřady rozhodují podle volné úvahy
a myslím, že v této slavné sněmovně
je naprostý souhlas v tomto směru.
Také pokud jde o návrh na vyloučení
některých bagatelních věcí
z rozhodování nejvyššího správního
soudu, byla v ústavně-právním výboru
pronesena řada obav. Obavy tyto se týkaly jednak
toho, že by vyloučením těchto bagatelních
věcí byla porušena ústavní listina,
zejména § 88, ale obavy tyto týkaly se i toho,
že vyloučením bagatelních věcí
z kognice nejvyššího správního
soudu dosáhlo by se proti dnešnímu stavu nepříznivých
účinků na ochranu práv stran, a došlo
se konečně myslím, že správně
- k názoru, že celá tato otázka má
neobyčejný význam politický, poněvadž
kontrola správy, kterou provádí nejvyšší
správní soud, zaručuje našemu státu
povahu státu právního.
Když pak se uvažovalo o těchto změnách,
mohlo přijíti někomu na mysl, že zde
snad jsou nějaké ideové rozpory mezi vládou
a ústavně-právním výborem,
resp. mezi vládou a parlamentem. Myslím, že
je na místě, když zde právě zdůrazníme,
že v této věci nebylo a není naprosto
žádného ideového rozporu mezi vládou
a parlamentem. Vždyť ani vládní návrh
neměl zajisté na mysli nic jiného než
zvýšení a zlepšení ochrany občanstva,
ochrany stran. Dnes za dosavadního stavu, kdy se kontrola
nejvyššího správního soudu vztahuje
na všechna rozhodnutí a všechna opatření
správních úřadů, pokud jejich
kontrola není svěřena již jiným
soudům, jsme svědky toho, že se ochrana stran
stává přes to tak slabou, že se již
dokonce začíná pochybovat o účelnosti
a praktickém významu instituce nejvyššího
správního soudu. Stranám, které se
obracejí na správní soud, dostává
se totiž zpravidla rozhodnutí příliš
pozdě, takže rozhodnutí toto nemá pro
ně často již praktického úspěchu.
Při vzrůstajícím počtu stížností,
které jsou podávány ke správnímu
soudu, hrozí dokonce nebezpečí, že při
zachování dnešního stavu prodloužila
by se doba od podání stížnosti do rozhodnutí
nejvyššího správního soudu z dosavadních
přibližně tří let na dobu pěti
let. Tedy účelem vládního návrhu
bylo nesporně právě odstranění
tohoto nemožného stavu a tím zvýšení
praktické ochrany stran, praktické ochrany občanstva.
A stejný účel sledoval pochopitelně
ústavněprávní výbor a sleduje
i poslanecká sněmovna.
Že není ideového rozporu mezi vládou
a posl. sněmovnou ani pokud jde o návrh na vyloučení
t. zv. věcí bagatelních, můžeme
jasně poznati z toho, že návrh na vyloučení
bagatelních věcí z kognice nejvyššího
správního soudu vyšel právě z
nejvyššího správního soudu. Také
by jistě nejvyšší správní
soud neučinil takovéhoto návrhu na omezení
své vlastní kompetence, kdyby nebyl býval
přesvědčen, že jen takovýmto
radikálním prostředkem je možno zjednat
opravdu rychlou nápravu v jeho dnešní tísni.
A nemůžeme si zapírat ani my, vážení
pánové, že kdybychom chtěli opravdu
radikálně odstranit nedostatky, které dnes
u nejvyššího správního soudu jsou,
kdybychom chtěli občanstvu zajistit opravdu tak
urychlenou a tím také tak účinnou
ochranu v jeho právech, jak si to představovala
vláda ve svém návrhu a nejvyšší
správní soud, nevyhnuli bychom se ani my takovému
omezení kompetence, jaké měla na mysli vláda
ve svém návrhu.
Dokázalo to i celé jednání ústavně-právního
výboru. Tam se velmi dlouho a velmi podrobně uvažovalo
o jiných cestách, které by přinesly
stejný úspěch, aniž by omezily kompetenci
nejvyššího správního soudu. Myslím,
že musíme přiznat, že nebyl nalezen rovnocenný
a stejně účinný prostředek,
neboť rozšíření působnosti
3členných senátů neznamená
podle vyjádření zástupců nejvyššího
správního soudu takovou úsporu, jaké
bychom si přáli, a bude nezbytně nutno sáhnouti
k rozmnožení členů nejvyššího
správního soudu, čímž je podle
vyjádření jeho prvního presidenta
ohrožena jednotnost judikatury tohoto soudu.
Toto všecko uvádím, slavná sněmovno,
jen proto, abychom si uvědomili, že snaha zachovati
do všech krajností neporušenou ideu právního
státu se neobejde také bez určitých
obětí. Cenou, kterou platíme právě
za udržení této nejkrajnější
snahy, je to, že nedodělky, které se nahromadily
u nejvyššího správního soudu, se
budou likvidovat značně pomaleji, než jak si
jejich likvidaci představoval vládní návrh
a také sám nejvyšší správní
soud. Ovšem také ochrana práv stran bude při
tom někdy ohroženější, než
by byla podle vládního návrhu. Není
tedy naprosto žádného ideového rozporu
mezi vládou a posl. sněmovnou. Rozdíl je
zřejmě jenom v prostředcích, kterými
chtěla vláda a jimiž chce posl. sněmovna
dojít k jednomu a témuž cíli.
Vláda zde volila prostředek radikální,
při němž urychlené rozhodování
a účinnější ochrana subjektivních
práv stran měly býti placeny tím,
že některé věci měly býti
vyňaty z rozhodování nejvyššího
správního soudu. My naproti tomu chceme voliti prostředek
méně radikální, ale také nesporně
pomaleji působící.
Při projednávání tohoto vládního
návrhu v ústavně-právním výboru
a pak zde v plenu posl. sněmovny i v tisku bylo několikráte
upozorňováno také na to, že nedostatky,
které se vyskytly v našem správním soudnictví,
měly by býti řešeny nejen u správního
soudu, nýbrž již přímo u kořene,
to znamená přímo u správních
úřadů, jejichž rozhodování
mělo by se podstatně zrychliti a zlepšiti.
I tu dovolím si uvésti některé okolnosti,
které velmi ztěžují rozhodování
našich správních úřadů,
které však také dokazují bezdůvodnost
řady výtek činěných někdy
těmto správním úřadům.
Bylo by jistě velmi dobře, kdyby si jak členové
této sněmovny, tak i široká veřejnost
uvědomili, jaké nevýhody mají naše
správní úřady ve svém rozhodování
proti řádným soudům, a to jak v příslušných
předpisech práva materiálního, tak
i práva formálního. Jenom namátkou
můžeme tady porovnávat na př. předpisy
našeho práva honebního a vodního s předpisy
práva občanského a trestního. Nebo
na druhé straně předpisy našeho správního
řízení č. 8 z r. 1928 s civilním
řádem soudním anebo i s trestním řádem
soudním. A jaké nedostatky má naše administrativa
proti přesně vymezené kompetenci u soudů?
Nám je jistě známo, jak se podstatně
rozšířila agenda našich soudů.
Uznáváme také, že toto podstatné
rozšíření této agendy u soudů
nemůže býti vyváženo všemi
úlevami, které již povolily vláda i
zákonodárné sbory v soudním řízení.
Ale nemůžeme neupozornit na to, že ještě
daleko větší rozšíření
a rozmnožení než agendy u soudů nastalo
u našich úřadů správních
i u našich úřadů finančních.
Bylo zde již řečeno o soudech, myslím
kol. dr Marešem, ale platí to v daleko větší
míře ještě o úřadech správních,
že od začátku našeho státu nebylo
v zákonodárných sborech usneseno snad jediného
zákona, který by neukládal nové kompetence
a nové úkoly správním a finančním
úřadům, ba zákony tyto vytvořily
i docela nové, dříve neznámé
obory v naší správě, na př. péči
o nezaměstnané, která dříve
nebyla u nás známa, otázky civilní
protiletecké obrany, všecku tu spolupráci v
řízeném a usměrněném
hospodářství a řadu jiných.
A do těchto nahromaděných úkolů
veřejné správy přinesla novou komplikaci
ještě reforma veřejné správy,
která provedena byla v r. 1928 podle zákona čís.
125 z r. 1927. Reforma tato, která neobyčejně
pronikavě zasáhla do celé struktury správní,
provedena byla v době poměrně velmi málo
příznivé. Obtíže její
byly pak ještě podstatně zvýšeny
tím, že zároveň vešla v činnost
reforma veřejné správy, ale také reforma
finančního hospodaření svazků
územní samosprávy. Tato reforma přinesla
velmi mnoho obtíží, které by se byly
vyskytly i tenkrát, kdyby její uvedení v
život nepřišlo do současné doby
s reformou veřejné správy. A právě
pro tuto současnost účinků velká
řada těchto obtíží, vznikajících
z reformy samosprávných financí, byla naším
občanstvem přičtena k tíži naší
veřejné správě, a to zcela neprávem.
Nová forma správy musila se a musí se vedle
toho do dneška ještě těžce vžívat,
musí překonávat obtížné
poznávání a chápání
živlu autonomního a živlu úřednického,
mezi nimiž často panovala i zřejmá nedůvěra.
Ale přes to přese všechno myslím, že
můžeme říci, že i za těchto
poměrů splnila veřejná správa
své úkoly a že se jí podařilo
z původního nepochopení, a často i
nedůvěry, vytvořiti mezi oběma živly,
mezi živlem autonomním a živlem úřednickým,
poměr nejen korektní, nýbrž často
dokonce i poměr přátelský.
Při reformě správy došlo také
i ke sloučení dvou úřednických
stavů, stavu úředníků státních
a stavu úředníků samosprávních.
Je pochopitelné, že z tohoto slučování
dříve samo statných stavů úřednických
vznikla také řada potíží, řada
potíží osobních i služebních.
Kolik bylo těch samosprávních úředníků,
kteří se cítili poškozeni svým
převodem mezi úředníky státní
a kteří se také často domáhali
dokonce i ochrany svých práv stížnostmi
k nejvyššímu správnímu soudu! A
pochopitelně také tento nepokoj mezi úřednickým
živlem po provedené reformě veřejné
správy nezvyšoval chuť a sílu k práci.
Zde narážíme konečně i na problém
honorování státních a veřejných
úředníků. Myslím, že není
od místa, když upozorníme, že veřejní
úředníci středních kategorií
mají dnes požitky, které jsou proti době
předválečné přibližně
4 1/2 krát vyšší, zatím co čsl.
koruna ve své hodnotě je znehodnocena značně
více. A tento problém byl také příčinou,
že z veřejné správy, zejména
z finanční správy, odcházela řada
lidí - a pravidelně těch nejschopnějších
- do služeb soukromých. Dnes je toto nebezpečí
opět na obzoru. Objevuje se stejným tempem, jakým
postupuje konjunktura v našem soukromém podnikání
a jakým se zvyšuje možnost zaplacení služeb
v něm.
Myslím, že nesmí býti zapomínáno
také na jeden z velmi důležitých prostředků
reformy naší veřejné správy.
Je to především zastaralost a roztříštěnost
našich právních předpisů a právní
dualismus mezi zeměmi historickými a zemí
Slovenskou a Podkarpatskou Rusí. Vítáme jistě
všichni minulého týdne předložené
vládní návrhy o občanském zákoníku
a o civilním řádu soudním, které
znamenají, až na partii práva rodinného,
sjednocení materiálního i formálního
práva civilního. Sledujeme jistě se zájmem
i práci směřující ku sjednocení
práva trestního, ale musíme upozorniti, že
stejně naléhavé a snad ještě
naléhavější je sjednocení předpisů
v oboru práva veřejného, a to v oboru správním,
finančním i poplatkovém. Zde potřebujeme
velmi naléhavě nejen unifikace, nýbrž
také kodifikace resp. rekodifikace platných právních
předpisů tak, aby bez obtížného
hledání v tereziánských a josefinských
dekretech bylo možno co nejrychleji zjistiti, co z právních
předpisů ještě platí a co z nich
bylo zrušeno resp. změněno. Jak tato nejednotnost
a rozptýlenost právních předpisů
ztěžuje rychlé a správné rozhodování
správních úřadů, je jistě
každému z nás, ale i každému občanu
na první pohled zřejmo. A přesto myslím,
že můžeme tvrditi, že rozhodování
správních úřadů snese kritiku
veřejnosti, a pokud jde o skutečné judikování,
t. j. pokud veřejný úřad vystupuje
ve funkci soudce a ne jako representant státní vrchnosti
- tedy na př. v rozhodování o sporech honebních,
stavebních nebo vodních - snese rozhodování
veřejných úřadů i srovnání
s rozhodováním soudním.
Při tom nutno znovu zdůraznit, že administrativní
úřady jsou přetíženy prací
značně více než soudy, že však
nedovedly a nedovedou dosud vzbuditi ve veřejnosti pro
svoji práci a přetížení stejného
zájmu, jako dovedly soudy.