I snaha po urychleném vyřizování u
správních úřadů, snad i snahy
po stanovení preklusivních lhůt, narazí
podle mého názoru především na
otázku personální. Něco se dá
jistě odstraniti zjednodušením veřejné
správy, a my všichni přejeme si jistě
upřímně, aby zjednodušení toto,
které se v různých komisích již
řadu let připravuje, bylo opravdu co nejdříve
a co nejradikálněji provedeno. Ale má-li
dojíti k pronikavému urychlení a zlepšení
rozhodování správních úřadů,
je k tomu potřebí především dostatku
sil, kterých dnes není.
Jiným velmi účinným prostředkem
ku zjednodušení a urychlení správy jest
zdravá decentralisace. Musíme projeviti největší
uznání p. předsedovi vlády dr Hodžovi
i p. ministru vnitra dr Černému za jejich
práci, nesoucí se k podstatnému přesunu
kompetence z ústředních úřadů
na úřady zemské, resp. i na úřady
okresní. Práce tato znamená nejen zjednodušení
správy a úřadování, nýbrž
i vyřešení požadavků země
Slovenské a splnění ústavních
závazků vůči Podkarpatské Rusi.
Ještě prosím, aby mi bylo dovoleno přičiniti
několik poznámek k §u 10, odst. 2 projednávané
osnovy. Vládní návrh žádal, aby
členové nejvyššího správního
soudu byli přibíráni jednou třetinou
ze soudců a jednou třetinou z úředníků
správních, kdežto podle dosavadního
stavu je soudcům jak v celkovém počtu, tak
i v jednotlivých senátech vyhrazena celá
polovina členů.
Ústavně-právní výbor jednal
dlouho i o této věci a vyřešil ji jistým
kompromisem, stanoviv, že aspoň 2/5 členů
nejvyššího správního soudu musí
míti způsobilost k úřadu soudcovskému.
Kolem této věci rozvinula se veliká debata
nejen v ústavně-právním výboru
a v plenu této sněmovny, nýbrž i v tisku
a veřejnosti. Zejména Svaz československých
soudců bojoval usilovně proti změně
dosavadního stavu a 27. března t. r. svým
projevem v tisku šel dokonce tak daleko, že tvrdí,
že nejvyšší správní soud po
takovéto změně přestane býti
soudem a stane se pouhým nejvyšším správním
úřadem. Naši soudci snaží se tu
široké veřejnosti vsugerovati přesvědčení,
že má zajištěnu dokonalejší
ochranu svých práv, když v senátech
nejvyššího správního soudu sedí
členové, kteří již před
svým příchodem k nejvyššímu
správnímu soudu byli soudci. Snaží se
vzbuditi ve veřejnosti dokonce podezření,
že presidiu nejvyššího správního
soudu má se novým ustanovením umožnit,
aby obsazovalo jednotlivé senáty, přibíralo
do nich převážně jenom bývalé
úředníky správní a tím
posílilo také před správním
soudem postavení žalovaného úřadu.
Myslím, že již takovouto zmínkou, podezírající
ze stranictví, křivdí se nesmírně
presidiu nejvyššího správního soudu,
jehož dosavadní chování nezavdalo jistě
k podobnému podezření nejmenší
příčiny.
Nikdo z nás nechce jistě upírat soudcům
jejich kvalifikaci, ale je také nespravedlivé, když
se stejná kvalifikace pro nejvyšší správní
soud upírá úředníkům
správním. Jako potřebuje nejvyšší
soud především znalce z oboru práva
občanského a trestního, tak nesporně
potřebuje nejvyšší správní
soud především znalce z těch oborů
práva, o kterých má rozhodovati, t. j. práva
veřejného. A těmito znalci jsou jistě
právníci z veřejné správy.
Konečně můžeme se jistě právem
ptáti, jak by chtěli odpůrci veřejných
úředníků ve správním
soudě dokázati svá obvinění?
Je snad dokázáno, že to byli členové
nejvyššího správního soudu, vyšlí
z řad soudcovských, kteří rozhodnutím
dotčených senátů přinesli velkou
ochranu subjektivních práv našemu občanstvu,
na př. proti úřadům finančním?
Je dokázáno, že to nebyli právě
ti členové senátu nejvyššího
správního soudu, kteří vyšli
ze řad finančního úřednictva
a kteří právě v důsledku svých
velkých znalostí, získaných dlouhou
praksí a dlouhými zkušenostmi, mohli zaručit
tuto mimořádně velkou ochranu subjektivních
práv občanů? (Předsednictví
převzal místopředseda Košek.)
Myslím, že o této věci by nás
mohli poučit jediné ti, kteří sedí
v nejvyšším správním soudě.
A co říkají ti? První president nejvyššího
správního soudu dr Hácha říká
jasně, že není rozdílu mezi kvalifikací
členů nejvyššího správního
soudu, ať vyšli ze řad soudců nebo z řad
správních úředníků,
a myslím, že nejlepším vysvědčením
pro správní úředníky jako členy
nejvyššího správního soudu je skutečnost,
že řada vynikajících členů
správního soudu je právě z řad
bývalých správních úředníků.
A konečně sám první president nejvyššího
správního soudu dr Hácha je jistě
markantním dokladem tohoto tvrzení. Ale již
bývalý první president nejvyššího
správního soudu dr Pantůček, který
nepocházel ze řad správních úředníků,
nýbrž naopak byl ze řad soudců, uznával,
že pro členství v nejvyšším
správním soudě hodí se úředníci
správní právě tak dobře jako
bývalí soudcové, a toto své přesvědčení
vtělil do návrhu zákona o nejvyšším
správním soudě, který svého
času připravoval.
Myslím, že také tvrzení, že jenom
soudce je vychován k objektivnosti způsobem svého
zaměstnání, nelze naprosto doložiti.
Jest nespornou pravdou, že soudce má zajištěnu
neodvislost, které se správnímu úředníku
v jeho úředním konání často
nedostává. Ale všichni členové
nejvyššího správního soudu mají
zajištěnu tuto soudcovskou neodvislost, všichni
tedy mají zajištěny stejné podmínky
pro objektivnost. Jistě erudice vede každého
právníka k objektivnosti a k touze po objektivnosti.
A jsem přesvědčen, že správní
úředník, který se stane členem
nejvyššího správního soudu, dovede
si svou neodvislost soudcovskou ceniti více než kdokoliv
jiný a dovede této neodvislosti také plně
využíti.
Konečně musíme ještě vysloviti
plný souhlas s názorem prvního presidenta
nejvyššího správního soudu, že
garancie plné objektivnosti spočívá
vždy ve vlastnostech individuálních, že
není ničím všeobecným. Sklon
k objektivnosti nebo neobjektivnosti přináší
si i k nejvyššímu správnímu soudu
každý jeho člen již ve své povaze.
Bylo zde také naznačováno, že správní
úředník nezná celého oboru
veřejného práva. Je to pravda. Jsou však
přece jenom určité instituty a určité
právní zásady, jež jsou společné
všem oborům veřejného práva,
a nelze také zapomínati, že i referenti u nejvyššího
správního soudu jsou dnes specialisováni,
jak toho také rozsáhlost veřejného
práva nezbytně vyžaduje.
Pánům kolegům ze řad soudců
musíme říci, že tato věc nemůže
býti řešena s hlediska stavovského,
nýbrž jen s hlediska vyššího, s hlediska
skutečné potřeby a prospěchu správního
soudnictví. Usnesení ústavně-právního
výboru je jistě již krajním ústupkem
stavovským požadavkům soudcovským a
zasloužilo by si snad právě s této strany
většího ohlasu a většího
uznání.
Jak jsem řekl již na začátku, přes
to, že projednávaná osnova zákona o
nejvyšším správním soudě
nepřináší nám záruky nejrychlejšího
a nejúčinnějšího vyřešení
obtíží, které dnes u nejvyššího
správního soudu máme, věříme,
že přinese, třeba i pomalejším
tempem, odstranění dnešního stavu, že
přinese zvýšení ochrany práv
stran. Proto vítáme tuto osnovu a budeme pro ni
hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
panu posl. dr Luschkovi.
Posl. dr Luschka (německy): Dámy a
pánové!
Nezamýšlím zaujmouti stanovisko k předložené
zprávě výboru s hlediska své strany
jako takové, ani vůbec při této příležitosti
mluviti o politických problémech nebo aktualitách,
spíše mi jde o to, abych zaujal stanovisko k návrhu
nového zákona o nejvyšším správním
soudě jako člen ústavního výboru
a splnil tím starý správný zvyk parlamentarismu,
aby byly důležité návrhy projednány
také v plenu sněmovny, a to tím spíše,
že se tomuto návrhu přičítá
velmi veliký význam. Tento význam také
výbor správně ocenil krajně intensivním
zpracováním původního vládního
návrhu, jenž vedl k nynější výborové
zprávě, nadto plnou péčí o
cíl této osnovy, aby byla podle možností
zdokonalena právní ochrana obyvatelstva, jež
jest nikoliv na posledním místě vložena
právě do rukou nejvyššího správního
soudu.
Čím více ukázal výbor a zvláště
subkomitét svým pracovním výkonem
mnoha týdnů, že věnuje tomuto předmětu
svůj nejvyšší zájem, tím
méně - to musím bohužel konstatovati
- vládne takový zájem při plenárním
projednávání osnovy: přede mnou prázdné
lavice, zvláště zástupcové vlády
považují za zbytečné, jak se zdá,
blíže poznati mínění zákonodárců
o motivech a prováděcích tendencích,
jež zde jsou, vlastně se mají uskutečniti.
Je mi toho líto, protože je to znamením ochabnutí
parlamentarismu a není znamením toho, že naše
parlamentární demokracie nachází vskutku
u nás ten elán, kterého potřebuje,
aby zůstala venku u obyvatelstva také populární.
Význam nejvyššího správního
soudu se tím ovšem nesnižuje a kdo si jest částečně
vědom toho, co tato osnova znamená pro příští
právní život ve státě, bude zajisté
trvati na tom, že se musí přes všechny
překážky učiniti vše, aby se obyvatelstvo
o tom správně poučilo. A také z toho
důvodu jsem se přesto rozhodl pronésti svou
řeč, i když zde zajisté nelze nalézti
žádoucí posluchačstvo a zájem.
Význam nejvyššího správního
soudu byl bohužel v původním návrhu
podceňován, neboť úmysl sjednotiti platný
právní materiál směřoval ve
vládním návrhu pouze k tomu, aby snížil
břemena nejvyššího správního
soudu hlavně pokud jde o jeho nedodělky. Jest skutečností,
že ulehčení jest žádoucí,
neboť číslice nahromaděných nedodělků
koncem r. 1935 počet nevyřízených
stížností činil 17.431 nikoliv na posledním
místě svědčí o tom, že
dosavadní aparát nedostačoval k tomu, aby
bylo možno dosíci pro tuto potřebu právního
státu rychlého vyřizování v
soudnictví nejvyššího správního
soudu. Zpracování 5.500 nedodělků
za rok nestačilo, aby tyto nedodělky byly dosud
odstraněny. To se má a může uznati za
odůvodněný motiv k předložení
novely. Jest však nápadné, že původní
vládní návrh navrhoval při této
příležitosti změny, jež nesměřovaly
k tomu, aby bylo uskutečněno samotné zlepšení
instituce, nýbrž spíše aby byla omezena
příslušnost nejvyššího správního
soudu a takto zeslabena právní ochrana obyvatelstva
vůči protizákonným rozhodnutím
a opatřením správních úřadů.
Je zásluhou výboru a zvláště
subkomitétu, že právě po této
stránce přepracoval téměř úplně
původní návrh a - při směrnici
zmenšiti zatížení správního
soudu a přivoditi odstraněním nedodělků
urychlení řízení - že si zvláště
vytkl za cíl vybudovati soudnictví nejvyššího
správního soudu a prohloubiti je v zájmu
obyvatelstva, hledajícího právní ochranu.
Tuto zásluhu také v celku uznali všichni řečníci,
kteří mluvili o tomto předmětu; chci
se k nim připojiti a chtěl bych při kritice
osnovy vytknouti jen několik myšlenkových pochodů,
vlastně, protože většina byla již
vytčena, jen opakovati ty, které se mi zdají
býti důležitými, abych právě
pro provádění nebo pro veřejný
výklad zákona zdůraznil, že bylo při
návrhu především úmyslem zákonodárce
poskytnouti novelou obyvatelstvu lepší ochranu, než
mohla býti doposud dána.
Výhody osnovy, tak jak byla vypracována ve zprávě
výboru, jsou patrny z několika bodů. Předně
se výboru podařilo zabrániti tomu, že
při sporech o veřejných dávkách
a náhradách nákladů bylo dosaženo
příznivého kompromisu stran okruhu působnosti
proti ministerskému nařízení a že
bylo při úmyslu zachovati pro takové stížnosti
nadále kompetenci nejvyššího správního
soudu nalezeno zlepšení, jež se velice blahodárně
odvrací od původního návrhu. Má-li
již toto význam, pak nemá menšího
významu ustanovení nové osnovy, že se
stala po prvé skutečností materiální
odpovědnost žalovaného úřadu
za stížnosti k správnímu soudu, a to
provedením úmyslů §u 92 ústavní
listiny, podle něhož mohou býti úřady
učiněny odpovědnými při nezákonném
výkonu veřejné moci za škodu, kterou
tím způsobily. Za daných poměrů
znamená to mnoho pro zvýšení právní
závaznosti právních mínění
nejvyššího správního soudu, pro
to, aby se správní úřady držely
uveřejněných právních zásad,
znamená to zvláště zlepšení
v tom směru, že nyní budou správní
úřady jistě více než před
tím dbáti, aby nechybovaly ve správních
rozhodnutích proti uveřejněným nebo
opakovaným právním míněním
nejvyššího správního soudu.
Bylo těžkým útokem proti zásadám,
na kterých byl vůbec vybudován nejvyšší
správní soud, že měla býti ve
vládním návrhu vyloučena rozhodnutí
podle volného uvážení z kompetence nejvyššího
správního soudu. Ve výboru se všichni
proti tomu jednotně postavili a jest zajisté zásluhou
výborové zprávy, že dala tomuto ustanovení
původního návrhu padnouti a že úplně
vložila rozhodnutí podle volného uvážení
do kompetence stížností nejvyššího
správního soudu. Co to znamená může
poznati každý, kdo si jen trochu dovede představiti
mnohostrannost rozhodnutí podle volného uvážení,
která jsou dnes běžná. I starý
rakouský zákon z roku 1875 stanovil, že rozhodnutí
podle volného uvážení mohou býti
přezkoumána nejvyšším správním
soudem, zda a pokud jest správní úřad
oprávněn rozhodovati podle volného uvážení.
Dnes spíše než tehdy jest třeba zařaditi
toto volné uvážení do kompetence nejvyššího
správního soudu a změna, která se
v této důležité věci provedla,
je zajisté zvláštní předností
příštích právních zásad
pro nejvyšší správní soud. Co se
nazývá volným uvážením,
víme, máme-li na očích všechny
případy státního občanství.
Zde jsou správní úřady povolány,
aby podle volného uvážení rozhodovaly.
Jak často bude třeba předložiti nejvyššímu
správnímu soudu zamítnutí žádostí
o státní občanství, což se praktikuje
bohužel nejčastěji u národnostních
menšin, zda se skutečně vyhovělo duchu
ústavy, demokracie a humanity, zda se v těchto případech
nejednalo spíše jednostranně z popudů,
jež stojí v rozporu s duchem ústavy, zvláště
s ustanoveními smlouvy o ochraně menšin o plné
rovnoprávnosti. Můžeme doufati, že se
také úřední prakse změní
v tom směru, že se budou konečně stejně
posuzovati všechny tyto žádosti o udělení
státního občanství. Byl by to úspěch,
který bychom museli uvítati tím spíše,
že se v praksi právě zde vyskytují nejneslýchanější
případy. Lidé, kteří se narodili
na státním území, prožili zde
celý lidský život, jsou tím vázáni
k vlasti, kteří získávali svůj
výdělek po celý život v území,
ležícím v tomto státě, se stručně
odmítají, nemohou se státi státními
občany, neseženou-li zvláštní protekci,
a jsou připraveni tímto trvalým odmítáním
nezřídka o celou svou existenci, o existenci svých
rodin, což je tvrdost, která se nedá dosti
vytýkati a která jest daleka všeho sociálního
cítění. Nejčastěji plyne z
malicherných stranicko-politických nebo národnostně-politických
motivů, které posudky protizákonně
povolaných postranních vlád uvádějí
proti příznivému řešení.
Doufám, že se umožněním stížnosti
k nejvyššímu správnímu soudu tato
prakse změní a že nyní budeme moci skutečně
za stejných předpokladů dosáhnouti
pro příslušníky naší národnosti
státního občanství. Případ,
který při volném uvážení
má také velikou úlohu a který bych
zde chtěl zdůrazniti, poněvadž se také
často vyskytuje, je ten, že se při rozhodnutích
podle volného uvážení nezachovává
instanční postup, vlastně že se vyskytují
předchozí rozhodnutí vyšší
instance, čímž se pak stane právní
prostředek odvolání sám ilusorním.
Jest tomu tak u věcí státního občanství,
jež musí příslušný úřad
předložiti nejprve vyšší instanci,
aby je potom podle jejích směrnic vyřídila
nižší instance. Ale je to také zvykem
i v jiných případech, při čemž
se chci dovolávati jen jednoho, to jest při nařízení
o pobočkách a prodejnách velkopodniků
z roku 1935, k němuž vydalo ministerstvo průmyslu,
obchodu a živností nařízením
ze dne 7. listopadu 1934 zemským úřadům
výslovný pokyn, že musejí před
vyřízením příznivým
pro žadatele předložiti žádost ministerstvu,
aby si tam opatřily směrnice pro vyřízení.
Domnívám se, že takové události
odporují nejen právnímu cítění,
nýbrž i positivním jasným ustanovením
instančního postupu, který jest takovými
vnitřními předpisy ve svém právním
významu těžce porušen.
Pokud jde o nahlížení do spisů, vytvořila
také výborová zpráva zlepšení
proti dosavadnímu stavu tím, že od nynějška
nemohou býti, jako před tím, části
spisů ve veřejném zájmu prostě
vyňaty z nahlížení do spisů u
nejvyššího správního soudu, nýbrž
jenom ty, které jsou - nezávisle na obvyklých
možnostech nahlížení při samém
správním řízení, jež zůstává
volné - vyňaty z nahlížení do
spisů proto, že musejí zůstati utajeny
v zájmu obrany státu. To znamená pokrok a
věříme, že také provádění
vykáže tento pokrok. Neboť je bohužel mnoho
případů, kdy se doposud z předstírané
přehnané opatrnosti bránilo nahlížení
do spisů u nejvyššího správního
soudu, zatím co právě tyto součásti
spisů byly pro rozhodování samo závažné,
takže odvolavatel mohl býti ve svém právu
podati odvolání podstatně zkrácen
a omylem nebo úmyslně byla právní
moc rozhodnutí správních úřadů
zadržována. Poukazuji na to, že právě
u těch případů odvolání,
které mohou zasáhnouti zároveň do
politického oboru, spočívají velice
často rozhodnutí na samotných relacích
četnictva a policie o osobních vlastnostech odvolavatele
a že se odnětím nahlížení
do spisů o těchto policejních zprávách
často dospělo až k tomu, že byl ponechán
volný běh pomluvám, aniž u samotného
nejvyššího správního soudu bylo
možno těmto pomluvám čeliti. Oběť
se o tom nikdy nedověděla a nebyla s to, i když
se dověděla o těchto pověstech aby
se proti tomu mohla brániti - zneužití, jež
se mnohonásobně vloudilo a jehož odstranění
je zajisté zásadně v zájmu právního
státu, který tím mnoho získá
v očích právně smýšlejícího
obyvatelstva, jestliže ono ví, že nejvyšší
správní soud může nyní zrušiti
policejně-státní stanovisko správních
úřadů.
Jak daleko to jde, jak dalece mají takové relace
vliv a jaké neplechy se tím tropí, chci osvětliti
jen na jediném příkladě. Vím,
že z podnětu disciplinárního případu
bývalého důstojníka slezský
spolek pro chov ryb na základě udání
policejního agenta, jenž byl sotva schopen znáti
vůbec poměry, byl posuzován tak, že
prý je sdružením bývalých důstojníků
k protistátním účelům. Spolek
pro chov ryb, jejž jistě kontrolují všechny
úřady, jenž si mohl zajisté vytknouti
podle osvědčené tradice přece jen
za úkol pěstovati rybářský
sport a uspokojiti tím důležitou tangentu národního
hospodářství, mohl býti tímto
způsobem rozkřičen. Nedá se vysvětliti,
jak může něco takového zůstati
ve spisu a jak mu mohl býti skutečně připisován
význam, jak tomu bylo v případě, jejž
jsem uvedl, kde se správní úřady a
pak i disciplinární senáty zdánlivě
přiznaly, jak se policejní zpráva odvážila
vyjádřiti o velikém spolku v zemi. Členství
ve spolku může býti také popudem k tomu,
aby někdo byl považován za nespolehlivého,
a znamená to nevýhody. Snad přispěje
konečně prakse správního soudu k odstranění
takových případů.
Jest předností osnovy, že prohlubuje právní
závaznost právních mínění
nejvyššího správního soudu a že
právní mínění, jež musí
býti ve Sbírce zákonů a nařízení
podle určitého předpisu uveřejněna,
uvádí jako směrnici pro správní
úřady. Je ovšem nebezpečné, že
jest pak možné prohloubením a zvětšením
právní závaznosti právních
mínění nejvyššího správního
soudu dáti mu možnost, aby mohl změniti právní
mínění, která za taková již
prohlásil, což jest kompetence, která by měla
býti podle mého přesvědčení
propůjčena jenom zákonodárci. Musí
se to poznamenati i když konečně v praksi samé
k tomu nedojde, že bude způsobena podstatná
změna právního stavu samým správním
soudem, neboť nutné změny zákonných
podkladů stejně jako předtím budou
moci býti pojaty a budou pojaty do kompetence Národního
shromáždění. To je tím spíše
potřebné a také pravděpodobné,
neboť myslím, že si u nás nikdo nemůže
stěžovati, že Národní shromáždění
nepracuje rychle a mechanicky exaktně, je-li to vůlí
vlády. Je-li aparát tak propracován, považuji
za správnější, když zásadní
otázky vždy upravuje jenom zákonodárný
sbor a nikoliv jiní takřka jako náhražka.