Myslím, že jsem u podstaty věci, když
upozorním, že osnova tím, že zavádí
instituci pomocných referentů, nám vlastně
plně umožňuje, abychom dosáhli onoho
cíle, který máme všichni na mysli. Když
stačí tříletá přípravná
služba u soudu jako čekatele, aby mohl býti
někdo jmenován definitivním soudcem a aby
se mu svěřilo na celý život judikování,
když se tato tříletá služba považuje
za dostatečnou pro výchovu k soudcovskému
úřadu, pak se ptám, proč by neměla
stačiti tříletá služba u nejvyššího
správního soudu ve funkci pomocného referenta?
Tato služba má sloužiti výchově
jednak v tom směru, že bývalí soudcové
mají se vžíti ve správní právo,
ale má také sloužiti tomu, aby správní
úředníci vešli v tradici nejvyššího
správního soudu a aby byli vychováváni
nebo převychováni v řádné soudce
nejvyššího správního soudu. Mimo
to tato služební doba ve funkci pomocného referenta
jistě stačí, aby president nejvyššího
správního soudu a vláda mohli poznat, zdali
osoba, ať již byla vzata z jedné nebo z druhé
kategorie úředníků, hodí se
k nejvyššímu správnímu soudu i
svými znalostmi, i svou intuicí právnickou,
i také svou objektivitou.
Nechci podceňovati význam předchozí
výchovy k úřadu soudcovskému, naopak
myslím, že bylo patrno ze systému mých
vývodů, že také na tuto výchovu
a na předchozí kontrolu před jmenováním
kladu váhu, avšak kladu větší váhu,
a to nejen u nejvyššího správního
soudu, nýbrž u soudů vůbec, na vedení
celého soudu a na vedení jednotlivých senátů.
Neposkytnou-li nám v budoucnosti u nejvyššího
správního soudu vedoucí osoby dostatečné
záruky svým přirozeným založením,
svou povahou a svými vědomostmi, že soud bude
řízen objektivně, pak myslím, že
ani kdybychom obsadili nejvyšší správní
soud vesměs soudci původu soudcovského, neochránili
bychom ho před těžkým kazem a stát
před těžkou újmou. Proto nezní
problém - velmi důležitý, jak přiznávám
- tak, jak byl položen, nýbrž docela jinak, totiž
zní: zachovati objektivní, nestranné, vědecké
vedení nejvyššího správního
soudu i všech soudů vůbec - a pak myslím,
že výchova a převýchova bude taková,
že nebude žádných stížností
ani proti nejvyššímu správnímu
soudu, ani proti soudům jiným.
Pokud jde o způsob obsazování senátů,
platí v podstatě totéž, co jsem řekl
o přibrání osob k nejvyššímu
správnímu soudu. Nebojím se oněch
důsledků, jež tu byly prosloveny, t. j. že
by členové nejvyššího správního
soudu původu soudcovského mohli býti ze senátů
nebo z rozšířených senátů
eliminováni; vždyť již pouhé ustanovení,
že gremium musí se skládati nejméně
ze dvou pětin osob se soudcovskou způsobilostí,
prakticky nutí k tomu, aby tyto osoby nezahálely,
nýbrž aby byly přibírány k poradám
a rozhodování. Ale zase si musíme říci,
že nic by nebránilo presidentu nejvyššího
správního soudu, kdyby byl chtěl neloyálně
vykládati zákon, kdyby opravdu chtěl briskovati
bývalé soudce, kdyby opravdu je považoval za
členy gremia druhocenné, aby prostě nepřibíral
jich, nýbrž aby přibíral bývalé
státní zástupce, bývalé úředníky
ministerské, bývalé sekretáře,
bývalé úředníky finanční
prokuratury proto, že prokazují způsobilost
k úřadu soudcovskému soudcovskou zkouškou
anebo zkouškou advokátní.
Mám proto za to, že platnému právu se
přikládá ochrana, kterou ve skutečnosti
nepřináší, že věc byla nesprávně
postavena, nesprávně stylisována, že
zápas ve veřejnosti se vedl o něco, co ve
skutečnosti neexistuje, že v mnohém je tu nesprávná
informace, a že, kdybychom byli správně vystihli
text i dosah zákona, celá diskuse by se byla vedla
způsobem jiným, než ve skutečnosti se
stalo.
O škrtnutí ustanovení o povinné účasti
určitého počtu osob se soudcovskou způsobilostí
v senátech nejvyššího správního
soudu mohou býti různá mínění.
Avšak je přehnaný názor, proti němuž
se s největší rozhodností musím
postaviti, že touto změnou nejvyšší
správní soud pozbude své povahy soudu a stane
se toliko pouhou instancí správní, čili,
jak dokonce zde bylo řečeno, pouhým správním
úřadem.
Pan kol. dr Rašín je na omylu, tvrdí-li,
že je to v našem zákonodárství
novota. Naopak, na opření svých vývodů
mohu tu uvésti celé naše zákonodárství
od r. 1920. Za tu dobu byly provedeny různé změny,
které se dotýkaly složení velmi důležitých
soudů. A my nikde nevidíme provedení této
zásady, na níž se nyní klade tak veliká
váha. Jedině v r. 1919, když byl novelován
zákon patentní - je to novela čís.
305 - bylo vysloveno, že do patentního soudu se vysílají
radové nejvyššího správního
soudu, "pokud jsou soudci". S touto dikcí se
neshledáváme ani v zákoně o nejvyšším
správním soudu. Toto ustanovení vysvětluje
se tím, že podle rakouského zákona patentního
v patentním soudě nezasedali členové
nejvyššího správního soudu, nýbrž
členové nejvyššího soudu a, ježto
novelou nahraženi byli členové nejvyššího
soudu členy nejvyššího správního
soudu, bylo do zákona pojato ustanovení, že
mají býti soudci, to je, že před tím
měli býti soudci.
Avšak již od r. 1920 vidíme v našem zákonodárství
pravý opak toho, co zde bylo tvrzeno. V různých
obdobích naše zákonodárství opustilo
zásadu, která je obsažena v zákoně
o nejvyšším správním soudu, o paritním
zastoupení členů nejvyššího
správního soudu se soudcovskou způsobilostí
v senátech. Tak na př. ústavní soud,
zřízený podle čl. III. úst.
listiny, je složen ze 3 právníků jmenovaných
k návrhu sněmoven presidentem republiky, ze dvou
členů nejvyššího soudu a ze dvou
členů nejvyššího správního
soudu. Zdánlivě věc vypadá tak, že
je to převaha soudců nad právníky
nesoudci, tedy čtyř členů nejvyšších
tribunálů soudních proti třem právníkům,
kteří nemusejí vykázati způsobilost
k úřadu soudcovskému a kteří
mohou býti bývalí správní úředníci,
a podotýkám, že v ústavním soudě
skutečně zasedali aktivní úředníci
správní. V zákoně o ústavním
soudě však není provedena ona zásada,
na kterou se nyní klade tak veliká váha,
že by členové nejvyššího správního
soudu, vysílaní plenem do ústavního
soudu, musili býti vesměs původu soudcovského
nebo že by měli vesměs vykázati aspoň
způsobilost k úřadu soudcovskému,
ba ani ona parita tam není vyslovena. Není stanovena
podmínka, že aspoň polovina členů
vysílaných nejvyšším správním
soudem musí býti původu soudcovského,
nýbrž plenu nejvyššího správního
soudu je ponechána úplná volnost, takže
teoreticky řečeno může se ústavní
soud, tak důležitý soud, skoro bych řekl,
že někdy může být důležitější
než nejvyšší správní soud,
skládati ze tří úředníků
správních, jmenovaných presidentem republiky,
ze dvou bývalých správních úředníků,
delegovaných nejvyšším správním
soudem, a toliko ze dvou soudců, delegovaných nejvyšším
soudem. A můžeme proto tvrditi, že ústavní
soud je toliko instancí správní, úřadem
správním, a že ztratil charakter soudu? Já
bych se neodvážil takového tvrzení.
Také uvažme, že tento zákon byl přijat
r. 1920, v době tvoření ústavní
listiny, kdy se kladla tak veliká váha na kontrolu
ústavnosti zákonů usnesených sněmovnami
a opatření usnesených Stálým
výborem, a tehdy nikoho nenapadlo vznésti požadavek,
na který se dnes klade tak veliká váha, a
nikomu nenapadlo vytýkati, že by zákon o ústavním
soudě porušil podstatně ochranu občanstva
proti neústavnosti zákonů, usnesených
sněmovnami, nebo proti neústavnosti opatření
Stálého výboru.
Se stejným zjevem se shledáváme v jiném
zákoně, neméně důležitém,
usneseném r. 1920, to jest v zákoně o volebním
soudu. Členy volebního soudu jsou dva členové
nejvyššího správního soudu, president
nebo jeho náměstek a jeden votant, a v zákoně
o volebním soudu není stanoveno, že by jeden
z nich musil býti původu soudcovského. A
ještě drastičtěji je to vyjádřeno
v novele zákona o volebním soudu z r. 1924. Při
rozhodování o ztrátě mandátu
podle § 13, lit. b), nebo o neslučitelnosti přiberou
se do volebního soudu vedle presidenta nejvyššího
správního soudu ještě 4 členové
nejvyššího správního soudu jako
votanti, které určí president nejvyššího
správního soudu. Ale zákon z r. 1924 nestanovil
podmínku, že z těchto 4 členů
aspoň 2 musejí být původu soudcovského
nebo musejí míti průkaz způsobilosti
pro úřad soudcovský, nýbrž ponechal
to úplně v uvážení presidenta
nejvyššího správního soudu, takže
do volebního soudu mohou býti delegováni
toliko bývalí správní úředníci,
na př. politické správy. Proveďme, prosím,
toto srovnání: Když nejvyšší
správní soud rozhoduje o zbavení mandátu
člena obecního zastupitelstva, pak se tvrdí,
že je to těžká újma na jeho ochraně,
újma na zásadě soudní ochrany, když
by nebylo ve správním soudě zabezpečeno,
že tam budou alespoň dva členové gremia
se způsobilostí soudcovskou. Když však
volební soud rozhoduje o ztrátě mandátu
poslance nebo senátora a není žádné
garancie o paritním složení volebního
soudu, nikoho nenapadne tvrditi, že by volební soud
přestal býti soudem, že byl stlačen
a snížen na pouhou správní instanci
a že by byl pouhým správním úřadem.
Proto mám za to: padla-li slova - a někteří
z pánů kolegů toho slova užili - že
po přijetí této osnovy ztrácí
nejvyšší správní soud charakter
soudu a stává se správním úřadem,
že tato slova mohla vytrysknout jenom z přehlédnutí
ustanovení zákonných a že jistě
neodpovídají pravdě.
Ještě v r. 1933 měl zákonodárce
příležitost řešiti tuto otázku
v zákoně kartelovém; do soudu kartelového
vysílá určitý počet členů
nejvyšší správní soud, a zase se
nestanoví, že aspoň polovička jich musí
býti původu soudcovského, nebo musí
míti způsobilost k úřadu soudcovskému.
Nikdo, prosím, po celou dobu od r. 1920 do r. 1933, resp.
1937 neviděl v tom závady, nikdo při projednávání
těchto zákonů nenamítal vadnost příslušných
ustanovení, nikdo nepřišel s požadavkem
po zachování parity - a najednou máme věřit,
když projednáváme tuto novelu. že ustanovení,
které navrhuje ústavně-právní
výbor jako kompromisní, je taková těžká
újma? Kdyby to byla pravda, pak, myslím, by se bylo
muselo ozvati svědomí zákonodárcovo,
byli by se museli ozvati všichni ti, jimž jde skutečně
o nestranné judikování, mnohem dříve.
Když nebylo námitek dříve, promiňte,
že nemohu uznati námitky, které jsou vznášeny,
když jde o složení nejvyššího
správního soudu. Proto mám za to, že
projednávanou změnou zákonodárnou
nebude ochrana občanstva tak osekána, jak bylo v
rozpravě líčeno.
Přicházeje k tomuto důsledku. navrhuji, aby
pozměňovací návrhy p. kol. dr Rašína
a druhů byly zamítnuty, a aby projednávaná
osnova byla přijata ve znění navrhovaném
a vypracovaném ústavně-právním
výborem. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
nyní ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má pět článků,
nadpisy tří dílů článku
I, nadpisy článků III, IV a V, nadpis zákona,
úvodní formuli, a přílohu podle článku
IV osnovy, obsahující úplné znění
zákona ve třech dílech a celkem 55 paragrafech
s nadpisy.
Poněvadž byly podány pozměňovací
návrhy, mám v úmyslu dáti hlasovati
takto:
O článku prvém hlasovali bychom nejprve v
úpravě pozměňovacích návrhů
posl. dr Rašína a teprve kdyby tato úprava
nebyla přijata, hlasovali bychom o tomto článku
podle zprávy výborové.
O ostatních článcích a jejich nadpisech,
dále o celé příloze zákona
- s eventuální změnou, kdyby návrhy
posl. dr Rašína byly přijaty - s jejími
55 paragrafy a nadpisy a o nadpisu zákona a úvodní
formuli hlasovali bychom najednou podle zprávy výborové.
Jsou proti tomuto způsobu hlasování námitky?
(Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo tedy souhlasí s čl. I zákona v úpravě
pozměňovacích návrhů posl.
dr Rašína, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Zamítnuto. (Hluk. - Zvoní.)
Prosím o klid.
Kdo nyní souhlasí s čl. I a jeho nadpisy
podle zprávy výborové, nechť pozvedne
ruku. (Děje se.)
To je většina. Článek I. jest přijat
podle zprávy výborové.
Kdo nyní souhlasí se zbytkem zákona, to jest
s jeho články II až V, jich nadpisy, s nadpisem
a úvodní formulí zákona a konečně
s 55 paragrafy přílohy a jejími nadpisy podle
zprávy výborové, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Přijato.
Tím tato osnova zákona přijata byla
posl. sněmovnou podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Vykonáme proto ihned druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o nejvyšším správním soudě
(tisk 837).
Zpravodajem je p. posl. dr Meissner.
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Meissner: Navrhuji, aby byly provedeny
v příloze tyto redakční změny:
1. nadpis před §em 22 se přesunuje před
§ 23;
2. v §u 25 se škrtá čárka za slovem
"spisů".
Předseda (zvoní): Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení
prvém, s opravami, které právě uvedl
p. zpravodaj, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati o dvou resolucích,
otištěných ve zprávě výborové.
Kdo s těmito dvěma resolucemi souhlasí, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Resoluce jsou přijaty.
Tím jest vyřízen odst. 1 pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž je:
2. Zpráva výboru imunitního o žádosti
disc. rady adv. komory v Praze v disc. věci posl. dr Kellnera
(tisk 727).
Zpravodajem výboru je p. posl. dr Dufek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Dufek: Slavná sněmovno!
Imunitní výbor usnesl se ve schůzi dne 16.
prosince 1936 doporučiti slavné sněmovně,
aby vyhověla žádosti disc. rady adv. komory
v Praze a dala souhlas k disc. stíhání posl.
dr Kellnera, advokáta v Trutnově.
Tento návrh se činí proto, že nejde
zde o stíhání činů, provedených
při výkonu funkce poslanecké, nýbrž
o zjištění, zda zmíněný
poslanec neporušil svých povinností stavovských
jako advokát. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá a přistoupíme ke hlasování.
Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního,
aby posl. sněmovna svolila k disc. stíhání
posl. dr Kellnera.
Kdo s tímto návrhem pana zpravodaje souhlasí,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla
se svoliti k disc. stíhání posl. dr
Kellnera.