Místopředseda Mlčoch (zvoní):
Dávám dále slovo panu posl. dr Rašínovi.
Posl. dr Rašín: Slavná sněmovno!
Občanským zákoníkem předkládá
nám vláda výsledek více než 15leté
práce vynikajících právníků
československých, předkládá
nám dílo, které by mohlo býti velikým
činem státnickým a zákonodárným
a do značné míry činem historickým,
poněvadž jde o první kodifikaci velkého
rozsahu, kodex, kterým mají býti položeny
základy nového československého právního
řádu, nové právní základy
každodenního života a každodenního
styku občanů. Tento zákoník spojuje
v nejživotnějších zájmech také
skutečně po prvé Čechy a Slováky
v jediný právní celek.
Nepříznivé důsledky dosavadního
právního dualismu pro náš stát
i jeho obyvatelstvo jsou všeobecně známy. Ve
vnitřním životě politickém posiluje
právní dualismus všechny historickým
vývojem vzniklé, ale v jednotném státě
neodůvodněné různosti mezi historickými
zeměmi a Slovenskem s Podkarpatskou Rusí. Tento
dualismus přímo podněcuje vědomí
zásadní rozdílnosti mezi těmito částmi
nedílné republiky a zabraňuje těsnějšímu
semknutí všeho obyvatelstva. Vidíme, že
také v zahraničním životě politickém
je trvající právní dualismus vhodnou
zbraní revisionismu, poněvadž se dnešního
stavu využívá jako argumentu pro potvrzení,
jak nesnadno postupuje konsolidace státní a jak
nehotový je dnešní právní stav.
Proto myslím, že musíme zvláště
vítati, že předloha občanského
zákoníka nese podpisy dvou Slováků,
dr Milana Hodži a ministra spravedlnosti dr Ivana
Dérera. Myslím, že nemohla býti
lépe vyjádřena vůle k položení
pevných základů pro československou
jednotu.
Avšak i v životě hospodářském
vyvolává nesjednocenost zákonodárství
řadu hořkostí a trpkostí, poněvadž
právní dualismus brání obyvatelstvu
v tom, aby v celém státě mohlo býti
hospodářsky činno za jednotných podmínek,
a vyvolává dojem, že v jedné části
státu jsou podmínky příznivější
nežli v části druhé, nebo naopak.
Pan ministr spravedlnosti v ústavně-právním
výboru již v listopadu 1935 poukázal správně,
že zvláště hospodářsky a
kulturně zaostalejší území mají
eminentní zájem, aby jejich poměry po stránce
právní byly upraveny stejným způsobem,
jako jsou upraveny právní poměry hospodářsky
a kulturně vyspělejších zemí.
Tedy pro udržení různosti právních
norem nejdůležitějších a nejpodstatnějších
poměrů právního života tyto zaostalejší
země by nikdy nemohly dosáhnouti ani hospodářské
ani kulturní úrovně zemí vyspělejších.
A proto první snahou každého moderního
státu musí býti vytvoření jednotného
právního řádu a poskytnutí
všemu obyvatelstvu jednotných podmínek rozvoje
hospodářského, kulturního a sociálního.
Proto také po válce všechny státy, které
buď vznikly z různých území s
různě právními řády
nebo k nimž byla přičleněna území
jiných právních řádů,
usilovaly od počátku o sjednocení zákonodárství,
o zavedení jednotného právního řádu
v celém státě. A, slavná sněmovno,
ačkoliv u nás byla nutnost a nezbytnost unifikace
uznávána, ačkoliv již v r. 1919 jsme
zřídili pro splnění tohoto úkolu
zvláštní ministerstvo, musíme žalovati,
že činnost tohoto ministerstva neměla žádoucího
úspěchu a že dodnes sjednocení právního
řádu zůstávalo u nás právě
v nejdůležitějších oborech nerozřešeno.
V tomto směru jsme zůstali za Polskem i Jugoslavií,
kde poměry byly nepoměrně spletitější.
A konec konců, když došlo konečně
k projednávání prvních velkých
osnov unifikačních, pak myslím, že musí
sněmovnu překvapiti nápadný nezájem
pana ministra unifikací o tyto velké unifikační
osnovy.
Vítáme, že předložením občanského
zákoníka a zákona o soudní příslušnosti
učinila vláda první krok důležitého
významu ke sjednocení zákonodárství.
Doufáme, že další kroky budou následovat
a že uzákoněním občanského
zákoníka bude vytvořen předpoklad
pro rychlé sjednocení práva obchodního
a že se také dočkáme sjednocení
práva trestního jak hmotného, tak i formálního.
Jsme přesvědčeni, že nový zákoník
přispěje ke konsolidaci našich právních
i politických poměrů, poněvadž
je z něho skutečně zřejmo, že
všichni, kdo se účastnili na jeho přípravě,
byli vedeni snahou, aby bylo vytvořeno dílo definitivní,
abychom se uvarovali jakéhokoliv experimentování,
poněvadž každé experimenty nebo snaha
o překotné nebo revoluční vytváření
nějakých nových pojmů a zásad
právních byla by musela vésti k dlouhotrvajícím
zmatkům v občanském i hospodářském
životě.
Když pročítáme nový občanský
zákoník, pak také s povděkem konstatujeme,
že revise se omezila v podstatě jednak na vyloučení
zastaralých a nepraktických předpisů,
které nevyhovovaly přítomné době
nebo které byly v rozporu s ostatním novějším
zákonodárstvím Československé
republiky, jednak na zařazení nových předpisů,
které buď z různých důvodů
nebyly do občanského zákoníka zařazeny,
anebo těch, které upravují nové zjevy
hospodářského a sociálního
života. V tomto směru zcela správně
poukazuje důvodová zpráva na malou revolučnost
nového občanského zákoníka
a vyzdvihuje právě snahu po stabilitě právního
řádu. V této snaze po stabilitě vidíme
další přednost předlohy.
Ale, slavná sněmovno, vedle všech těchto
kladných stránek má bohužel vládní
návrh jednu velmi stinnou stránku, kterou musím
podrobiti kritice. V listopadu 1935 pan ministr spravedlnosti
v ústavně-právním výboru uvedl,
že počínaje od slavných kodexů
římských dob až k velkým zákonodárným
dílům novověkým a novodobým
snahou a ambicí právníků a státníků
bylo, aby předstoupili vždy s díly dokonalými,
promyšlenými, přinášejícími
úpravu ne efemerní, ale věky a generace trvající.
Jenom tato důkladnost zabezpečila zásadám
římského práva téměř
věčnou platnost. Kodex Napoleonův byl nejen
aktem diktátora, nýbrž i výsledkem hlubokých
badání francouzských právníků
a francouzské vědy. Více než stoletý
rakouský občanský zákoník jen
proto může býti ještě i dnes považován
za velmi vynikající dílo, poněvadž
byl vypracován několikaletou usilovnou a důkladnou
prací rakouských právníků.
A já bych k tomu uvedl, že Justinianský kodex
Corpus iuris civilis, který byl reformou i unifikací
práva, byl hotov za jeden rok, a Pandectae, které
byly kompilací, při níž Tribonian se
16 referenty obsah dvou tisíc knih shrnul do 50 knih, byly
hotovy za 3 léta. Code Napoléon byl hotov za 4 roky
a rakouský zákoník občanský,
nepočítáme-li přípravné
práce zahájené v době Marie Terezie,
byl hotov za 16 let. A při tom jde o díla, která
mají trvalou, snad věčnou hodnotu, o díla,
která jsou základem téměř všeho
práva evropského.
Slavná sněmovno, nechci tímto přirovnáním
znehodnocovati práci těch, kdo měli účast
na vypracování předlohy. Naopak. Vládní
návrh je výsledkem úmorné 17leté
práce, které se účastnili nejenom
praktičtí právníci ze stavu soudcovského,
notářského, advokátního, nýbrž
i vynikající zástupci naší právní
vědy, z nichž některé, jako prof. Stiebra,
prof. Kafku, zastihla smrt před skončením
díla. Je to výsledek úmorné práce,
jejíž tíha značnou měrou spočívala
také na bedrech jediného referenta legislativního
oddělení ministerstva spravedlnosti, sekčního
šéfa dr Vosky, který při ní ztratil
zdraví. A uvážíme-li, že ve čtyřech
legislativních odděleních ministerstva spravedlnosti
konalo po dlouhou dobu všechnu práci kodifikační
a unifikační 9 konceptních úředníků,
jejichž počet byl v poslední době zvýšen
asi na 15, zatím co pro legislativní práci
mělo ministerstvo zemědělství 20 úředníků,
ministerstvo vnitra 17 a ministerstvo sociální péče
15, pak musíme souhlasiti s výrokem pana ministra
spravedlnosti, kterého svého času použil,
že neexistuje nebo alespoň neexistoval v Evropě
stát, v kterém by ministerstvo spravedlnosti bylo
legislativně co do počtu pracovníků
tak bídně vybaveno, jako v Československu.
Ale známe-li všechny tyto obtíže a překážky,
které se stavěly v cestu, známe-li všechny
ty přinesené oběti na zdraví, jestliže
si uvědomujeme tu úmornou práci, která
předcházela a která se neřídila
zákonem o osmihodinové době pracovní,
která byla konána po večerech a po nocích,
jestliže si uvědomujeme, že všichni, kdo
tuto práci konali, měli naději a touhu, aby
jejich práce byla korunována dokonalým dílem
zákonodárným, potom nechápeme, proč
vláda opustila ctižádost těch velkých
státníků a zákonodárců
starověkých i novověkých, ctižádost
Justiniana, Napoleona a chcete-li i Marie Terezie, Josefa II.
nebo Františka I., ctižádost, která je
nabádala, aby předstoupili s díly dokonale
promyšlenými, přinášejícími
úpravu ne efemerní, nýbrž věky
a generace trvající.
A tu právnická ani laická veřejnost
nemůže pochopiti, proč vláda po tolikaleté
usilovné a vyčerpávající práci
řady odborníků předkládá
sněmovně dílo neúplné a kusé,
pouhé torso občanského zákoníka.
Ve vládní osnově nejsou obsaženy předpisy
vlastního práva rodinného, ačkoliv
v návrhu superrevisní komise z r. 1931 obsaženy
byly. A důvodová zpráva k tomu suše
uvádí, že tyto důležité
úseky rodinného práva nebyly přijaty
do zákona proto, že prý nebyly náležitě
připraveny a že bylo uznáno za vhodné
neodsouvati jen z toho důvodu sjednocení ostatních
partií občanského práva, které
již jsou náležitě připraveny. Tím
prý nemá býti dáno najevo, že
by v oboru rodinného práva dosavadní stav,
kdy vedle sebe trvají dva právní řády
v mnohých podrobnostech značně rozdílné,
byl považován za uspokojivý a že by se
rozhodující činitelé zříkali
myšlenky vybaviti Československou republiku i v této
oblasti právním řádem jednotným.
Kolik nejasností je nakupeno v tomto odůvodnění
vládního návrhu! Po 17leté práci
najednou vláda shledala, že se nezdá celá
materie ještě zralou k řešení.
Slavná sněmovno, rodina nebo manželství
není přece nějakou novou institucí,
nad kterou bychom stáli s rozpaky a kterou bychom se obávali
zákonně a jednotně upraviti. Už starověké
římské právo upravilo právo
manželské a poměr mezi rodiči a dětmi,
Napoleon považoval tuto materii za dostatečně
zralou, aby ji pojal do svého Code Napoléon, všechna
zákonodárství světa tak učinila,
avšak Československé republice náleží
zásluha za objev, že tato materie se nezdá
zralou, aby byla pojata do občanského zákoníka.
Už v listopadu 1935 se zmínil pan ministr spravedlnosti
v ústavně-právním výboru, že
snahou ministerstva spravedlnosti jest, aby parlamentu mohl býti
předložen návrh celého občanského
zákoníka, upravující všechny
obory, které obvykle tvoří obsah zákoníků
občanských. Podotkl tehdy, že kdyby se ukázalo,
že uskutečnění této snahy. vadí
obtíže nepřekonatelného rázu,
bylo by nutno uvažovati o tom, aby části ještě
nehotové byly z osnovy zatím vyloučeny a
aby unifikace občanského práva byla provedena
aspoň v těch oborech, ve kterých bude možno
konečnou redakci provésti se souhlasem všech
"příslušných činitelů¨.
Zde tedy objevují se zase ti "příslušní
činitelé". Jest z toho patrno, že za 1
1/2 roku se tito příslušní, rozhodující
činitelé nedohodli a že někteří
z nich postavili v cestu obtíže takového rázu,
že předložení řádného,
úplného a propracovaného zákoníka
občanského bylo zmařeno.
Nevěřím tomu, že vláda nepředkládá
sněmovnám ustanovení rodinného práva
proto, že by tato partie nebyla ještě hotova.
V návrhu superrevisní komise rodinné právo
obsaženo jest, bylo tedy již hotové. Jména
profesorů dr Krčmáře a dr Svobody,
kterým připadl v superrevisní komisi referát
o právu rodinném, jsou nám zárukou,
že tato partie právní byla dobře, svědomitě
a úplně zpracována. A velmi bychom si přáli,
kdyby nám pan ministr spravedlnosti blíže vysvětlil,
koho míní důvodová zpráva slovy
"rozhodující činitelé",
koho mínil on sám slovy "příslušní
činitelé" a zejména také, v čem
spočívala nehotovost partie o rodinném právu,
která zabránila jeho ústavnímu projednání.
Mám za to, že rozhodujícími činiteli
jsou ti, kdo jsou podepsáni na vládním návrhu,
to je pan předseda vlády a pan ministr spravedlnosti.
Jsem však přesvědčen, že právě
tito dva činitelé si přáli z celého
srdce, aby návrh občanského zákoníka
mohl býti předložen sněmovnám
v celku a úplný. A proto se domnívám,
že nakonec nerozhodovaly úvahy rázu odborného,
právního nebo legislativního, nýbrž
jen úvahy politické, nebo snad úvahy práva
kanonického. Je pro nás slabou útěchou,
že podle slov důvodové zprávy "rozhodující
činitelé se nezříkají myšlenky
vybaviti Československou republiku i v oblasti rodinného
práva jednotným právním řádem",
a že podle dnešního prohlášení
pana ministra spravedlnosti tak učiní, jakmile to
poměry dovolí. Zase bych se tázal, o jaké
poměry tu jde? Zřejmě o poměry politické,
které ovšem mohly by se změniti jen v tom případě,
kdyby koaliční strana, která se zde postavila
na odpor, nebyla již součástí vládní
koalice. A tu bychom my naopak měli považovati za
samozřejmé, že mezi příslušnými
činiteli, kteří podporovali pana ministra
spravedlnosti v jeho snaze, aby parlamentu mohla býti předložena
osnova celého občanského zákoníka,
najdeme také pana ministra pro sjednocení zákonodárství.
A tu bych si velmi přál, aby mně pan ministr
spravedlnosti vyvrátil moji domněnku, že to
byl ne-li pan ministr pro sjednocení zákonodárství
sám, tedy kruhy jemu velmi blízké, které
zmařily unifikaci práva rodinného a které
mají zásluhu o to, že obor rodinného
práva nejen nebude občanským zákoníkem
upraven a sjednocen, nýbrž že nadále bude
zachován dosavadní stav, kdy vedle sebe trvají
dva právní řády, v mnohých
podrobnostech značně rozdílné.
Je starou zásadou právní i politickou a také
sociální, že rodina je základem státu.
Logickým důsledkem této zásady je,
že v jednotném státě musí býti
poměry rodiny, manželství a všeho, co
s těmito institucemi souvisí, také jednotně
upraveny.
Jakmile byl vládou připuštěn průlom
do stavby občanského zákoníka, celá
stavba se hroutí, neboť řada ustanovení
souvisí přímo nebo nepřímo
se zákonnou úpravou práva rodinného.
Jsou to na př. předpisy o závazcích
dětí v moci otcovské a poručenců,
předpisy majetkového práva manželského,
předpisy o svatebních smlouvách, o darech
při zrušení zasnoubení. Důvodová
zpráva k tomu uvádí, že vládní
návrh se nemohl odhodlati k tomu, aby jen proto, že
toho času nemá dojíti k sjednocení
práva rodinného, odsunul také sjednocení
majetkového práva manželského a práva
dědického. Hned na to však stydlivě
upozorňuje na slabinu tohoto řešení
slovy (čte): "Protože však nejvyšší
soud krátce před uzavřením konečné
redakce a před vládním schválením
návrhu vyslovil některé pochybnosti o vhodnosti
okamžité unifikace partií s rodinným
právem souvislých, když samo rodinné
právo zůstává zatím nesjednoceno,
bude nutno této otázce, zvláště
co se týká práva dědického,
věnovati ještě při ústavním
projednávání návrhu bedlivou pozornost."
Také pan ministr spravedlnosti ve svém projevu zvláště
na tuto věc poukázal.
Za tohoto stavu vedle nového občanského zákoníka
zůstanou v platnosti §§ 44 až 284 starého
rakouského zákoníka z r. 1811 a dále
§§ 1264 až 1266.
Zůstanou dále zatím v platnosti předpisy
první a třetí dílčí
novely, pokud se týkají práva rodinného,
dále t. zv. manželská novela čili zákon
rozlukový z r. 1919, zákon o osvojení z r.
1928, uh. zák. článek XXXI/1894 o právu
manželském atd.
Při tom důvodová zpráva je si vědoma,
že rodinné právo oblasti dřívějšího
uherského právního řádu z části
je právem nepsaným, takže vůbec není
možno vypočísti, co se v oné oblasti
zachovává v platnosti a co nikoliv. Proto zákon
sám to opisuje formulkou velmi neurčitou "obdobná
ustanovení rodinného práva, platného
v zemích Slovenské a Podkarpatoruské".
Od sněmoven nyní vláda očekává,
že podle dobrozdání nejvyššího
soudu ponechají v platnosti ještě další
ustanovení starého občanského zákoníka,
pokud souvisí s právem rodinným, ale jest
obsaženo v jiných partiích zákona, a
že tedy již dnes kusý zákoník udělají
ještě kusejším. Čili jinak řečeno:
kdybychom tímto způsobem měli prováděti
unifikaci různých právních řádů,
pak opravdu není důvodu, proč bychom na ni
měli spěchat. Neboť dnešní právní
stav se nezjednodušuje, nevytváří se
jednotný a jediný právní řád,
nýbrž naopak právní stav se komplikuje,
poněvadž ke starým zákonům a
obyčejům, které zůstávají
v platnosti, se přidávají zákony nové.
My budeme míti sice neúplný a kusý
občanský zákoník československý,
avšak vedle něho budou platit trosky starého
rakouského občanského zákoníka,
různé zákony československé,
staré zákony uherské a obyčejové
právo na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Tento chaos potrvá právě v tom oboru právním,
který měl být především
postaven na pevný a jednotný základ. Snahy
všech zákonodárců - ať se jmenovali
jakkoliv a žili v kterékoliv době, ať
to byl Mojžíš, Kristus či Mohamed, nebo
Justinian či Napoleon směřovaly vždy
k tomu, aby zákonným způsobem upravily instituci
manželství a rodiny, na níž spočívá
každá organisovaná lidská společnost,
každý celek národní a státní,
který dosáhl určitého stupně
civilisace a kultury. Za těchto poměrů je
vládní návrh zákona pouhým
torsem občanského zákoníka. Velká
část vysilující práce několika
odborníků přijde nazmar, poněvadž
všechna hlediska odborná musela nakonec ustoupiti
ohledům církevním. (Výkřiky
posl. Špačka.) To může snad překvapiti
několik universitních profesorů, kteří
se naivně domnívali, že kladou základy
jednotného práva jednotného československého
státu, práva neseného duchem moderní
právní vědy a přihlížejícího
k vývoji poměrů sociálních
a hospodářských, které se velmi podstatně
liší od doby, kdy Marie Terezie budovala svůj
zákoník, nebo od doby, v níž vznikalo
kanonické právo manželské, avšak
tato skutečnost nemůže překvapiti ty,
kdož vědí, že nad tyto cíle a snahy
po jednotném a moderním právním řádu
nutno u nás klásti zájem koalice a udržení
této koalice.
Za těchto poměrů dílo, které
mohlo býti pýchou dnešní vlády
i dnešních sněmoven, dílo, k němuž
mohly s pýchou hleděti budoucí generace,
zůstane torsem, které bude k hanbě těm,
kdož provedli důkaz o tom, že československý
národ po 19 letech trvání svého samostatného
státu nebyl schopen, aby dokonalým dílem
zákonodárným položil první základy
jednotného právního řádu československého.
(Tak jest!)
Slavná sněmovno, tyto skutečnosti kalí
naši radost z postupující právní
konsolidace našeho státu. Ačkoliv máme
proti vládnímu návrhu vážné
pochybnosti a námitky, o nichž jsem se zmínil,
přece jen na druhé straně zbývající
kladné stránky občanského zákoníka
vedou nás k tomu, abychom prohlásili své
odhodlání k positivní spolupráci na
tomto velkém díle, kterým se kladou sice
neúplné, ale přece jen první základy
nového práva svobodného československého
státu. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)