Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Poslanec inž. Richter (pokračuje): Když
pan posl. Heeger kdysi prohlásil, že by byla
na něm málem spáchána loupež
člověka, byla zatčena polovice místní
organisace sudetskoněmecké strany, která
musila býti potom zase ovšem propuštěna.
Učiní-li však někdo na člena
sudetskoněmecké strany, který je členem
posl. sněmovny, revolverový útok, nepovažuje
se za nutné pustiti na stopu policejní psy. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím pana
řečníka, aby mluvil k věci.
Posl. inž. Richter (pokračuje): Snad
se, dámy a pánové, mé řeči
divíte. Odhodlal jsem se k tomu jako neprávník,
protože jsem chtěl jednou s tohoto místa mluviti
jako zástupce obyvatelstva o otázce právní
jistoty a rovnosti před právem.
V jednom případě bylo učiněno
trestní oznámení na četníky,
kteří proti zatčeným používali
gumových obušků, jak s tohoto místa
sdělil posl. Köllner, uváděje
četné případy. Vyšetřování
bylo zavedeno. Vyšetřováním byl pověřen
generál četnictva. Ale četníci - a
to je důležité konstatovati - si došli
k jednotlivým průkazným svědkům
a vyhrožujíce jim živnostensko-policejními
újmami přiměli je, že nevypovídali
protokolárně nic přitěžujícího.
A když konečně věc pokročila
tak daleko, že mohlo býti zavedeno trestní
řízení, bylo zastaveno řízení
proti určitému počtu četníků,
kteří potom v procesu fungovali jako vývodní
svědci. (Výkřiky. - Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. inž. Richter (pokračuje): Skuteční
průkazní svědci, totiž lidé,
kteří byli četníky zbiti, nebyli k
líčení vůbec obesláni. Můžete
si představiti, s jakými pocity jsme při
těchto svých zkušenostech vzali na vědomí
článek XVII uvozovacího zákona k civilnímu
řádu soudnímu.
Tím se dostávám k jediné podrobnosti,
o které bych chtěl dnes s tohoto místa promluviti.
V tomto čl. XVII se stanoví, že již na
žalobě, žalobní odpovědi nebo i
jiném podání má podatel označiti,
zda tímto řízením není dotčen
obranný zájem státu. Můžete si
představiti, co to bude znamenati v praksi? Kdo se jen
bude domnívati, že touto zvláštní
kvalifikací bude na tom lépe, nebude se štítiti
a bude kořistiti z domnělých zájmů
státní obrany.
Tato kvalifikace, kterou si dává zájemce
sám, má totiž ohromné následky.
Z moci úřední musí býti učiněno
hlášení ministerstvu nár. obrany. Stát
sám se může připojiti k řízení
jako vedlejší intervenient, nemusí však
jako vedlejší intervenient prokázati svůj
právní zájem na vítězství
strany, ke které se připojil. V takovém řízení
může v každé době na návrh
vojenské prokuratury býti vyloučena veřejnost,
ba dokonce může býti řízení
přerušeno, aniž by byl proti tomu opravný
prostředek; to znamená, že úřední
místa, která nemají se soudnictvím
nic společného, mohou vyvolati rozhodnutí
s dalekosáhlými právními účinky,
které konec konců neznamenají nic jiného
než ztrátu práva pro procesní stranu.
Tohoto druhu jsou i ostatní ustanovení, která
praví, že předložení listin a jiných
důkazních prostředků, kterými
by mohl býti dotčen zájem státní
obrany, může býti zamítnuto. V podnicích,
které podléhají dozoru vojenské správy,
může býti provedeno místní ohledání
jen s jejím svolením. Okolnosti, které v
zájmu obrany státu, mají zůstati utajeny,
smějí býti v rozsudku a v písemných
soudních rozhodnutích popsány vůbec
jen potud, pokud toho nezbytně vyžaduje srozumitelnost
rozhodnutí. (Výkřiky posl. Heegera.) Domnívám
se, že jste zákon vůbec nečetl a že
jste si samozřejmě neujasnil jeho následky,
jinak byste nemohl jako zástupce lidu, který přece
alespoň mluví německy, něco podobného
tvrditi. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.) Nahlížení do těch částí
spisů, kterými by mohly býti dotčeny
zájmy obrany státu, je zapověděno
jak stranám, tak i třetím osobám.
Co máme těmto všem ustanovením ještě
říkati? Nabudou-li platnosti, zbývá
jen, abychom konstatovali jednu věc: []. Jsme ochotni spolupracovati
na civilním řádu soudním. Odmítáme
však propůjčiti se k tomu, abychom opět
zasadili do beztak oslepující mosaiky demokratické
fasády tohoto státu další kamének.
Musíme konstatovati, že zde začíná
vývoj, který s hlediska čistě právně-politického
musí vésti k tomu, že se do veřejného
života státu vloudí anarchie, anarchie, která
tu zůstane i tehdy, vpustíme-li ji jménem
státu do našeho veřejného života
a do naší justice. (Potlesk poslanců strany
sudetskoněmecké.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr Kossey. Dávám mu slovo. (Různé
výkřiky.)
Prosím o klid.
Posl. dr Kossey (rusky): Slavná sněmovno!
Po 17 letech předběžné práce...
(Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. dr Kossey (pokračuje): ... předkládá
se sněmovně ....
Předseda (zvoní): Prosím, aby
páni poslanci nevyrušovali řečníka.
Posl. dr Kossey (pokračuje): ... důkladný
elaborát přepracovaného, doplněného
a revidovaného zákona o civilním soudním
řádě, jímž se nahrazuje zákon
o rakouském civilním soudním řádě,
platný dosud v historických zemích ... (Výkřiky.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. dr Kossey (pokračuje): ... a zákon
o uherském civilním soudním řádě,
platný dosud na Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Slavná sněmovno! Od vydání ústavní
listiny a zákona o pozemkové reformě nebyl
ještě předložen Národnímu
shromáždění důležitější
návrh zákona, než jest občanský
zákon a zákon o civilním soudním řádě.
Od převratu se pracovalo na tomto zákoně.
Revisní komise se již r. 1922 rozdělila na
několik subkomisí, v nichž pracovali zvláštní
právníci z vrstev úřednických,
soudcovských, advokátních a notářských.
Výsledky této práce byly přepracovány
v superrevisní komisi, která konala 321 schůzí.
Zákon o civilním soudním řádě
jest především důležitým
dílem unifikačním, poněvadž zavádí
v celém státě stejné právo
civilního soudního řádu, týkající
se života každého občana.
Dovolte mi, abych zde před příslušnými
osobami pronesl několik poznámek o některých
nedostatcích a nedůslednostech této osnovy
zákona, zvláště pokud jde o poměry
na Podkarpatské Rusi.
Pokud jde o civilní právo procesní, soudy
postupují v naší republice podle různých
zákonů, podle různých zásad.
V zemi České a Moravskoslezské platí
zákony ze dne 1. srpna 1895, čís. 110 až
113 ř. z., "jurisdikční norma"
a civilní řád soudní a uvozovací
zákony k nim. Procesní právo v zemi Slovenské
a Podkarpatoruské jest upraveno zák. čl.
I/1911 o civilním řízení soudním
a uvozovacím zák. čl. LIV/1912 k civilnímu
soudnímu řádu. Zákonný čl.
I/1911 byl sice kodifikován podle moderních zásad,
vyzkoušených po čas účinnosti
zákona XVIII/1893 a nabyl účinnosti teprve
1. září 1914, avšak v četných
zásadních otázkách liší
se od procesního práva, platného na území
historickém.
Dvojitost procesního práva a různé
překážky povahy právní a technické,
mezi jiným nedostatek autentického československého
textu, způsobily v soudní praksi vážné
nesnáze, proto z iniciativy ministerstva pro sjednocení
a ministerstva spravedlnosti v r. 1922 došlo k zahájení
předběžných prací a za účasti
vynikajících právníků, odborníků
procesního práva, sestaven konečný
text osnovy.
V rámci všeobecné debaty nelze veškeré
otázky projednávati, proto omezuji svoji kritiku
na upozornění parlamentu na případné
nedostatky, resp. na nedůslednosti osnovy, se zřetelem
na poměry Slovenska a Podk. Rusi.
Zvláštní pozornosti zasluhuje ustanovení
zákona o soudní příslušnosti,
které uskutečňuje u sborových soudů
"smíšený systém" to jest v
civilních sporech sborových soudů má
býti spor rozhodován samosoudcem, pokud se týče
senátem, podle majetkové hranice. Podle osnovy ve
sporech o majetkovém právu do 20.000 Kč,
jakož i ve sporech o rozluku manželství, kde
samozřejmě hodnota předmětu sporu
nepřichází v úvahu, rozhodovati budou
samosoudcové. Osnova nepočítá s majetkovými
poměry na Podk. Rusi, kde civilní spor s hodnotou
nad 20.000 Kč jest největší raritou,
tedy in concreto skoro žádný civilní
spor se nedostane před senát. Není pochybnosti,
že senát poskytuje větší záruku
ohledně správného rozhodnutí než
samosoudce, ježto však přemrštěně
vysoká majetková hranice skoro úplně
vylučuje senátní rozhodnutí, vyvozuji
uzávěr, že pro přijetí navrženého
textu osnovy na Podkarpatské Rusi skoro žádná
civilní rozepře se nedostane před senát.
Doporučuji proto již teď úvaze, aby bylo
upuštěno od uskutečnění smíšeného
systému, který spočívá na úsporných
důvodech, jež při definitivní úpravě
procesního práva nemohou přicházeti
v úvahu. Taxativní rozpočet §§
49 a 50 zákona o soudní příslušnosti
nepovažuji za dostatečný a úplný.
Hledíc k četným mezerám zák.
čl. I/1890 a čl. XII/1894, v soudní praksi
vznikaly pochybnosti, zda spory o nároky na obnovení,
zrušení a omezení soukromých cest jsou
odkázány před soudy anebo před administrativní
úřady. Totéž platí o obnovení
a odstranění plotů a ohrad v rámci
sporu na ochranu držby, osnova neodstranila tyto pochybnosti
a s unifikací příslušných spec.
zákonů nelze počítati v dohledné
době, bylo by proto nutno doplniti citované ustanovení
osnovy.
Zák. čl. XVI/1894 a zák. čl. XXXV/1879
neobsahuje jasné ustanovení o příslušnosti
pro spory o náhradu škody, způsobené
veřejným notářem jako soudním
komisařem ve věcech pozůstalostních.
Příslušnost soudu pro spory soukromoprávní
odpovědnosti z nuceného správce ve věcech
exekučních a konkursních není jasná.
Osnova nechává tyto otázky též
bez povšimnutí.
Z ustanovení civilního soudního řádu
zasluhují pozornosti tyto otázky: Především
uznalost správnosti osnovy, že "součinnost
advokátů může přispěti
značně jak k usnadnění celého
jednání, tak i k nalezení správného
rozhodnutí". Nemohu se však vyhnouti přesvědčení,
že v daném případě teorie a prakse
si odporují. Náležitě vzdělaný
soudce nepotřebuje podporování advokátovo
při nalézání hmotné pravdy.
Nucené advokátní zastoupení znamená
nepřípustné opatrovnictví nad stranou,
která jsouc donucena k přibrání advokáta
obětuje celou svou majetkovou existenci, aby mohla advokátní
náklady uhraditi.
Je třeba učiniti opatření, aby úroveň
soudcovská byla zvýšena a přibrání
advokáta ponechati vůli stran Dlužno zde podotknouti,
že následkem nedostatečného placení
vysokoškoláků i soudců nejlepší
odborné právnické síly vyhledávají
soukromou službu.
Advokátské zastoupení jest v logické
souvislosti s ustanovením na ochranu práva chudých.
Jelikož osnova omezuje udělení toho práva
na území Podk. Rusi, budou strany vyloučeny
z podání žalob k sborovým soudům,
ježto chudý lid z nedostatku úhrady není
s to, aby si najal placeného advokáta, pro přísná
ustanovení osnovy za ustanovení zástupce
chudých však nemůže žádati.
Vítám osnovu, že převzala odpor ve smyslu
§ 460 uh. civil. soudního řádu, ježto
toto ustanovení - zejména na Podk. Rusi - se dobře
osvědčilo, naproti tomu 6měsíční
lhůtu u podání návrhu na navrácení
k předešlému stavu pokládám -
vzhledem k podkarpatoruským poměrům - za
příliš krátkou; ježto podkarpatoruský
lid sto se vzdálí na lesní a zemědělské
práce, trvající delší dobu než
6 měsíců, proto navržená lhůta
nevyhovuje jeho zájmu.
Dlužno podotknouti, že ustanovení civilního
soudního řádu, platného na Slovensku
a Podk. Rusi, o náležitostech žaloby jest mnohem
liberálnější než osnova. Sestavení
žaloby, aby vyhověla navrženým náležitostem,
vyžaduje dokonalé znalosti předpisů
hmotného práva a civilního soudního
řádu, což má v zápětí:
odkázání účastníků
na advokáty, jinými slovy omezení obecenstva
v uplatňování jeho soukromých práv
a nároků.
Plně uznávám správnost názorů
o vyloučení novoty (novum) v odvolacím řízení,
upozorňuji však, že tento systém vyžaduje
obsazení soudu I. stolice osvědčenými
soudcovskými silami.
I když nechci kritisovati činnost nejvyššího
soudu, jež zasluhuje nejvyšší úctu,
poznamenávám, že návrh na vyloučení
ústního a veřejného jednání
před soudem dovolovacím považuje se za retrogradní.
Lhůta k podání žaloby na obnovu, vzhledem
ku podkarpatoruským poměrům, je příliš
krátká, doporučovalo by se pro určité
případy prodloužiti na 10 let.
Vzhledem ku zvláštním majetkovým poměrům
na Slovensku a Podkarpatské Rusi doporučuji, aby
hranice věcí nepatrných byla omezena na 100
Kč, ježto podle zkušenosti na těchto územích
počet majetkových sporů, jichž hodnota
převyšuje 500 Kč, jest celkem nepatrný,
z čehož plyne, že podkarpatoruský lid
a značná část obyvatelstva i na Slovensku
byl by ve většině civilních sporů
omezen v právu odvolacím, vzhledem k omezení
osnovy. Jinak osnova jest moderní, sestavena podle nejmodernějších
precisních právnických zásad, a jménem
republikánského klubu vyslovuji upřímný
dík všem, kteří spolupracovali na vytvoření
tohoto velikého díla právnického.
(Předsednictví převzal místopředseda
Langr.)
Při této příležitosti chci zdůrazniti,
že československá vláda při kodifikaci
a unifikaci zákonů koná dílo historického
významu. Nedávno byl přijat zákon
o nejvyšším správním soudě,
byl kodifikován zákon o novém občanském
právu, dnes projednáváme unifikaci civilního
formálního práva a dokončuje se osnova
zákona o novém trestním zákoně
a trestním řádě. Tato velká
práce v oboru zákonodárném staví
Československou republiku na prvé místo mezi
následnickými státy. Česká
právnická věda má již zvláštní
tradici, ona vytvořila znamenité dílo vnitřního
právního zřízení. Tato práce
jest tím důležitější, že
ke všeobecné kodifikaci přistupuje úkol
spojiti dvě právní oblasti v jeden právní
celek.
S radostí konstatujeme, že vláda dr Hodži
plní své sliby týkající se
významných právních osnov, plní
své sliby stran státních úředníků,
uzavírá politickou dohodu s německou menšinou
a že tyto dny předloží návrh zákona
o autonomii Podkarpatské Rusi a tím splní
nejen povinnost vyplývající z mírové
smlouvy a ústavy Československé republiky,
nýbrž i mravní povinnost vyplývající
z ducha demokratismu ke karpatoruskému bratrskému
národu, podle prohlášení pana předsedy
vlády o rozepsání voleb do sněmu,
které se budou konati brzy po první etapě
autonomie.
Tento očekávaný krok ještě více
zesílí vztahy obyvatelstva Podkarpatské Rusi
k Československé republice, ještě více
zesílí československou státní
ideu na Podkarpatské Rusi, odstraní mnoho nedorozumění
a učiní přítrž agitaci protistátních
živlů.
Karpatoruský lid s pocitem vděčnosti přijímá
každou upřímnou pomocnou ruku vlády
a během 17letého svobodného vývoje
vystupuje z hospodářského, ekonomického,
kulturního a sociálního primitivismu na vyšší
úroveň, na níž jsou občané
západních zemí, na úroveň důstojného
lidského života, o kterou usiluje každý
národ. (Potlesk.)