Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo ďalšiemu rečníkovi
p. posl. Bródymu.
Posl. Bródy (rusky): Slavná sněmovno!
Jest ruské přísloví, které
praví: "Řeklo se posměšně,
a ty buď z toho moudrý". Toto přísloví
se hodí i k tomuto návrhu vlády. Vládní
tisk a sám zpravodaj nazývá tento návrh
etapou k uskutečnění autonomie Podkarpatské
Rusi. Je-li tomu tak, je-li to etapa, musím ukázati
na to, že to není první etapa, nýbrž
čtvrtá, a mimo to nikoliv ku provedení autonomie
Podkarpatské Rusi, nýbrž naopak čtvrtá
etapa odcizení autonomních práv autonomního
ruského území na jih od Karpat.
První etapa odcizení podmínek života
karpatoruského lidu, jinak řečeno nejširší
autonomie tohoto území, byla učiněna
ještě v r. 1919 československou diplomacií,
když podmínky připojení ruských
území nebyly pojaty do mezinárodní
st. germainské smlouvy tak, jak se na tom usnesli zástupci
dvou národů, československého a karpatoruského,
v předběžném jednání.
Zástupci americké Podkarpatské Rusi při
tvoření československého státu
se dohodli se zástupci tohoto státu, že připojená
k republice Podkarpatská Rus bude míti nejširší
autonomii takovou, jakou mají svobodné státy
ve Spojených státech severní Ameriky.
A československá diplomacie se postarala již
v první etapě, aby ustanovení mezinárodní
st. germainské smlouvy, týkající se
autonomních práv připojeného k republice
autonomního ruského území na jih od
Karpat, byla zredigována podle jejího vkusu tak,
aby se v žádném případě
z připojeného území nemohl státi
federativní stát v takové formě, v
jaké si to představovali naivně věřící
američtí Rusíni. Důkazy toho podrobněji
uvádí projev prvního guvernéra Podkarpatské
Rusi dr Žatkoviče.
Po tom následovala druhá etapa. V r. 1920 při
sestavování ústavní listiny Československé
republiky revoluční Národní shromáždění,
v němž karpatoruský lid nebyl zastoupen, opravilo
podmínky st. germainské smlouvy stran autonomních
práv ruského autonomního území,
a to právě na újmu autonomního území.
Na příklad: V čl. II st. germainské
smlouvy se praví, že guvernér Podkarpatské
Rusi jest odpovědný sněmu Podkarpatské
Rusi, ale v ústavě Československé
republiky
praví § 3, že guvernér Podkarpatské
Rusi jest odpovědný také sněmu. Slůvko
"také" bylo přidáno s tím
úmyslem, aby později bylo lze podříditi
guvernéra odpovědnosti nejen sněmu, nýbrž
i jiného činitele, podle předloženého
vládního návrhu vládě Československé
republiky.
V čl. II st. germainské smlouvy se praví,
že guvernéra Podkarpatské Rusi jmenuje president
republiky, a v ústavě Československé
republiky je k tomu připojeno, že guvernéra
Podkarpatské Rusi jmenuje president republiky k návrhu
vlády republiky. Bylo to připojeno s úmyslem,
aby guvernérem mohl býti pouze člověk
vládě oddaný.
V čl. II st. germainské smlouvy se praví,
že autonomní sněm vykonává zákonodárnou
moc, a v §u 3 ústavní listiny Československé
republiky jest to řečeno v omezené formě:
Sněm je příslušný usnášeti
se o zákonech, což právnicky není jedno
a totéž.
Tuto změnu provedli proto, že se v §u 6 úst.
listiny Československé republiky opět praví,
že zákonodárnou moc pro celé území
Československé republiky vykonává
československé Národní shromáždění.
Z toho vysvítá, že má právo vydávati
zákony i pro území autonomní Podkarpatské
Rusi, a to i v autonomních věcech. Zde jest ovšem
rozpor v ústavě Československé republiky
mezi § em 3 a §em 6.
Ve smyslu čl. II st. germainské smlouvy se rozumí,
že zákony vydané sněmem nabývají
účinnosti, když je podpíše guvernér
Podkarpatské Rusi, ale podle ústavní listiny
Československé republiky, § 3, odst. 4, zákony
usnesené sněmem mají účinnost
jen tehdy, podpíše-li je i president republiky.
Tímto omezením našich práv by vláda
mohla prostřednictvím presidenta učiniti
neúčinným každý zákon
nám prospěšný.
V st. germainské smlouvě se potom praví,
že v československém parlamentě přísluší
Podkarpatské Rusi přiměřené
zastoupení, ale v ústavní listině
Československé republiky je psáno: spravedlivé
zastoupení. Toto přiměřené
čili spravedlivé zastoupení vypadá
tak, že se v Čechách volí jeden poslanec
do sněmovny 24.000 hlasy a na Podkarpatské Rusi
34.000 hlasy. Hle, tak byla provedena druhá etapa odcizování
našich autonomních práv.
Po ní následovala etapa třetí. Správní
zákon č. 125/1927 Sb. z. a n. postavil autonomní
Podkarpatskou Rus na úroveň jiných neautonomních
zemí republiky, provedl v zemi sjednocení správy,
zavedl do úřadů oficielní jazyk český,
odstrčil guvernéra, jenž byl ještě
symbolem autonomního rázu země, stranou,
bez jakéhokoliv zaměstnání.
Zde dlužno poznamenati, že příslušnost
a práva guvernéra Podkarpatské Rusi byly
určeny generálním statutem z r. 1919 a vládním
nařízením č. 356/1920 Sb. z. a n.
Některá ustanovení generálního
statutu a zmíněného vládního
nařízení byla správním zákonem
č. 125/1927 Sb. z. a n. oddálena, jiná pak,
na př. týkající se školských
a náboženských věcí, jsou účinná
i dosud. Dlužno však zdůrazniti, že ani
prvnímu guvernéru dr Žatkovičovi, ani
druhému A. Beskidovi, ani nynějšímu
guvernérovi Hrabarovi nebyla poskytnuta možnost, aby
mohli svobodně užívati práv, která
jim uděloval generální statut a změněné
vládní nařízení. Pro autonomní
zemi neměl tudíž ani generální
statut, ani zmíněné vládní
nařízení praktického významu.
První guvernér Žatkovič následkem
toho se vzdal svého úřadu a vrátil
se do Ameriky, druhý guvernér A. Beskid byl již
jen hříčkou v rukou vlády. Seděl
v Užhorodě bez jakýchkoliv práv a kompetence,
dokud nezemřel. Žádná vzpomínka
po něm nezůstala. Dnes jest u nás třetí
guvernér, opět bez práv a kompetence. Obyvatelstvo
autonomního území rozčarováno
žádá, aby byla splněna ustanovení
saint-germainské mezinárodní smlouvy. Tento
požadavek jest dnes již tak všeobecný, že
pod jeho nátlakem i největší odpůrci
autonomní země, české vládní
strany, byly nuceny prohlásiti se pro autonomii. Vydaly
také heslo: žádáme autonomii. To však
neřekly, pro koho a jakou autonomii žádají.
Křičely celý rok, až se věc nyní
vyjasnila ve čtvrté etapě, neboť tento
vládní návrh o prozatímní úpravě
právního postavení guvernéra Podkarpatské
Rusi a o souvislých opatřeních organisačních
jest pro nás pouze novým odcizením autonomních
práv našeho autonomního území.
Aby nebylo ani stopy po právech a pravomoci guvernéra,
učinila vláda v této čtvrté
etapě svým úkolem plně zrušiti
ustanovení vládního nařízení
č. 356/1920 Sb. z. a n., poněvadž se tam ještě
pro guvernéra ve smyslu ustanovení saint-germainské
smlouvy něco určovalo. Neboť podle §u
2, odst. 1 tohoto vládního nařízení
přísluší do působnosti guvernéra
Podkarpatské Rusi: zastupovati Podkarpatskou Rus při
jednáních s vládou. Jinými slovy guvernér
se uznává za representanta a zástupce země
a za stranu při jednání stejně jako
jí jest sama československá vláda.
Podepisuje nařízení a normativní výnosy
civilní správy, vydávané pro celé
území Podkarpatské Rusi, s výjimkou
jen pošt, železnic a celních věcí.
Podle bodu 4 na návrh příslušného
referenta, podepsaný též viceguvernérem,
jmenuje zaměstnance z oboru církevní a místní
správy, pokud jmenování nespadá v
oprávnění presidenta republiky, předsedy
vlády nebo autonomního sboru, má jmenovati
učitelské osoby do nestátních škol,
t. j. všechny školy na Podkarpatské Rusi podle
ustanovení saint-germainské smlouvy patří
do oboru autonomie. Toto ustanovení vládního
nařízení určovalo právo guvernéra
nad všemi školami Podkarpatské Rusi. Jmenuje
soudce a státní úředníky a
povyšuje je až do VII. hodnostní třídy
na celém území Podkarpatské Rusi,
pokud jde o státní zaměstnance, s vyloučením
těch, kteří nepodléhají civilní
správě, jako na př. úředníci
poštovní, celní a železniční.
Dlužno poznamenati, že vláda v r. 1920 zahrnula
do autonomie nejen správu země, nýbrž
i soudnictví. Guvernér činí návrhy
na jmenování a povýšení ostatních
soudců a úředníků podléhajících
civilní správě. Má právo vyžádati
si od viceguvernéra nebo jeho prostřednictvím
od jednotlivých referentů civilní správy
doklady o všech věcech týkajících
se Podkarpatské Rusi. Civilní správa má
povinnost sděliti guvernérovi všechna zamýšlená
závažná opatření, zejména
tehdy, jsou-li povahy politické. Guvernér má
právo zastaviti opatření viceguvernéra,
domnívá-li se o nich, že odporují ústavě
nebo jinému zákonu nebo že poškozují
zájmy Podkarpatské Rusi. V takovém případě
si musí guvernér vyžádati rozhodnutí
vlády.
V §u 3 se ustanovuje, že není-li shody v nějaké
věci mezi guvernérem a viceguvernérem, rozhoduje
věc s konečnou platností vláda a nikoliv
odborný ministr, jak to bude podle vládního
návrhu.
Pokud jde o guberniální radu, ustanovuje §
4, že se skládá z guvernéra, viceguvernéra,
z 10 členů volených a 4 členů
jmenovaných vládou. Zatím co podle předloženého
návrhu bude se guberniální rada skládati
z 9 členů jmenovaných vládou, z 9
členů volených zemským zastupitelstvem,
jehož jedna třetina jest jmenována vládou,
a ze 6 členů zemského výboru, jehož
jednu třetinu zase zvolili delegáti jmenovaní
vládou. To znamená, že ze 24 členů
guberniální rady bude 14 jmenovaných a pouze
10 přímo zvolených.
V §u 15 zmíněného vládního
nařízení zajišťuje se guberniální
radě právo jednati o všech otázkách
týkajících se Podkarpatské Rusi, zatím
co předložený návrh zákona neposkytuje
guberniální radě řádnou pravomoc.
Neposkytuje ani práva ani pravomoci guberniální
radě, ale stejně neposkytuje rozhodujícího
práva ani guvernérovi, kterého snižuje
na obyčejného úředníka odpovědného
vládě a po každé stránce podřízeného
odbornému ministrovi. Ale nejhorší ponížení
guvernérského úřadu pozorujeme v §
§ 5, 6 a 7, kde s výjimkou jmenování
kněží na státních farách
a potvrzování starostů jest guvernér
podřízen vůli viceguvernéra a školského
referenta, kteří ovšem oba jsou Češi.
On může pouze to přijmouti a potvrditi, co
oni mu navrhnou, nebo s čím souhlasí. V těchto
paragrafech je to řečeno pouze obratně slovy,
že "spolu" nebo "v dohodě" se
jmenovanými nebo "k návrhu" jmenovaných.
V §u 8 se to potom vyslovuje úplně jasně,
že (čte):
" (1) nedošlo-li k dohodě mezi guvernérem
a viceguvernérem o výkonu působnosti uvedené
v §u 5, odst. 1, č. 2 až 6, nebo nesouhlasí-li
guvernér s návrhem zemského úřadu
v případech uvedených v §u 6, č.
4 až 7, přechází pravomoc k příslušnému
opatření v daném případě
na ministerstvo vnitra.
(2) Jde-li o propůjčení služebního
místa uvedeného v §u 5, odst. 3 viceguvernérem
a vyjádří-li se guvernér proti zamýšlenému
opatření viceguvernérovu, učiní
opatření to - nedojde-li mezi nimi k dohodě
- resortní ministr.
(3) Nesouhlasí-li guvernér s návrhem, který
mu učinil školský referát podle §u
7, č. 1, jest předložiti věc ministru
školství a nár. osvěty k dalšímu
opatření; ministr školství a nár.
osvěty též učiní příslušné
opatření při nepřiměřeném
průtahu. V případech uvedených v §u
7, č. 3 až 5 jest zamýšlená opatření
nebo návrhy guvernérovi včas sděliti,
aby k nim v přiměřené lhůtě
zaujal stanovisko. Zaujme-li v případech uvedených
tam pod č. 4 a 5 guvernér stanovisko odchylné
a nedojde-li v další přiměřené
lhůtě k dohodě, jest v případech
uvedených pod č. 4 předložiti věc
ministru školství a nár. osvěty k dalšímu
opatření, kdežto v případech
uvedených pod č. 5 sdělí školský
referát se svým návrhem ministerstvu školství
a nár. osvěty též odchylné stanovisko
guvernérovo."
Tím je jasně řečeno, že guvernér
nemá rozhodujícího práva ani v nejnepatrnějších
věcech země. Stojí na úrovni obyčejného
úředníka, skoro snad okres. hejtmana, kterému
diktuje i školský referent Čech, zemský
vicepresident Čech a jehož rozhodnutí může
beze všeho změniti odborný ministr.
A co více. Podle §u 15 vláda má právo
kdykoliv zrušiti každé rozhodnutí guvernérovo,
když chce, poněvadž se v tomto paragrafu praví
(čte): "Byla-li rozhodnutím (opatřením)
guvernérovým překročena jeho působnost
nebo jinak porušen zákon, zruší vláda
takovéto rozhodnutí (opatření) ."
Pokud jde o právo guvernérovo ustanovené
v §u 4, je to přímo ironie. Guvernér
podává vládě návrhy, praví
tento paragraf. Podávati vládě návrhy
a vyslovovati svá přání může
každý občan republiky, proč tedy takovými
paragrafy tropiti si posměšky z práv guvernéra?
(Předsednictví převzal místopředseda
Langr.)
A znovu ustanovení, že guvernér může
býti pozván na porady vlády, ničím
vládu nezavazuje.
Zvláštní jest, že § 12 praví
(čte):
" (1) Guvernérovi přísluší
propůjčovati služební místa systemisovaná
v osobním stavu kanceláře, jichž propůjčení
není podle platných předpisů vyhrazeno
vládě nebo presidentu republiky, a ustanovovati
čekatele. Zaměstnanci kanceláře buďtež
podle možnosti vybíráni z obyvatelstva země
Podkarpatoruské."
To zde jest guvernérovo právo jmenovati zaměstnance
a čekatele v jeho kanceláři, k čemuž
se ironicky dokládá z ustanovení saint-germainské
smlouvy, že zaměstnanci kanceláře mají
býti podle možnosti vybíráni z obyvatelstva
země Podkarpatoruské. Toto ustanovení saint-germainské
smlouvy se týká všech zaměstnanců
autonomního území, ale vláda je ironicky
omezila pouze na zaměstnance v guvernérově
kanceláři. Ovšem, aby se snad Čech nemohl
vzdáti jmenování do guvernérské
kanceláře, zdůrazňuje se v odůvodnění
návrhu, že slovo "obyvatelstva" znamená
občany žijící v zemi bez jakéhokoliv
rozdílu.
Pokud dále jde o guberniální radu, musím
prohlásiti, že to bude vypadati tak, jako dětská
hra na vojáky, když mezi sebe rozdělí
úlohy, jedni se stanou Číňany a druzí
Japonci, a vojna musí skončiti vždy vítězstvím
svých.
Nemá-li guvernér žádných práv,
nač potřebuje rady? Je lhostejné, co tato
rada bude guvernérovi raditi, věc se vždy rozhodne
podle vůle viceguvernéra a jiných referentů.
Vláda se domnívá, že se jí touto
etapou podaří odložiti uskutečnění
autonomie opět na 20 let. Vláda si myslí,
že takovou sinekurou autonomie země se jí podaří
zaslepiti spojenecké mocnosti, které zaručily
území Rusínů na jih od Karpat nejširší
autonomii svou ctí a podpisem mezinárodní
saint-germainské smlouvy.
Vláda si myslí i to, že svým mohutným
tiskovým aparátem se jí podaří
ošáliti aspoň dočasně obyvatelstvo
Podkarpatské Rusi.
Já o tom pochybuji. Neboť vím, že i v
zahraniční politice dnes již převládají
fakta a skutečnost a nikoliv diplomatická obratnost
s jedné strany a důvěřivost s druhé.
A opět karpatoruskému obyvatelstvu nezáleží
na tom, že se guvernérovi poskytuje plat 100.000 Kč
a možnost jmenovati si do kanceláře 3 nebo
4 lidi, kteří stejně jako guvernér
budou bráti plat, ale nebudou míti zaměstnání.
Obyvatelstvu Podkarpatské Rusi nezáleží
ani na tom, ustaví-li vláda zákonem pod jménem
guberniální rady klub svých nezaměstnaných,
pro které - jak mi známo bude určen paušální
měsíční plat 1000 Kč.
Obyvatelstvu země na tom všem nezáleží
tím spíše, neboť v téže době
jedna část obyvatelstva hladoví a dvě
třetiny jeho - s výjimkou vládních
jednotlivců - těžce zápasí s
hospodářskou zkázou.
Tomu lze odpomoci pouze tak, že se uskuteční
nejširší autonomie území Rusínů
na jih od Karpat a to přesně podle ustanovení
mezinárodní saint-germainské smlouvy ze dne
10. září 1919. Meze této nejširší
autonomie jsou vytčeny v návrhu Centrální
ruské národní rady, který byl kdysi
předložen vládě a jehož si vláda
až dosud nevšímala.
Ale tím více si ho všímá obyvatelstvo
Podkarpatské Rusi, které se dnes již bez rozdílu
stran a politické příslušnosti staví
za tento návrh, neboť každý věří,
že spásu může obyvatelstvu autonomního
území přinésti jen uzákonění
tohoto návrhu.
Přiznávám se, že jsem byl přesvědčen,
že karpatoruští vládní poslanci
nevezmou na sebe odium za předložený vládní
návrh, neboť souhlasiti s tímto návrhem
znamenalo by za mísu čočovice vzdáti
se životních podmínek svého národa.
Oni se vzdali i menších práv guvernéra,
která mu poskytovala vládní nařízení
č. 356/1920 Sb. z. a n. Při jednání
s vládou nemohli se domoci ani toho, aby guvernérovi
bylo zajištěno aspoň tolik práv, kolik
má zemský president jiných, neautonomních
zemí republiky.
Co tito pánové udělali, sami nevědí,
neboť nemají citu pro odpovědnost před
národem nebo před dějinami. Oni se cítí
pouhými zaměstnanci svých českých
stran. Tak tedy slepě a otrocky slouží, a tato
jejich služba vede karpatoruský lid ve zkázu.
Považuji za svou svatou povinnost vyzvati je s tohoto místa,
aby si uvědomili, co udělali. Doufám, že
uvědomí-li si své přestupky proti
lidu, vzdají se ihned svých mandátů,
neboť svou neschopnost hájiti práva a zájmy
karpatoruského lidu úplně dokázali
tím, že místo se slibovanou autonomií
souhlasili s odcizením i nejmenších práv
guvernéra Podkarpatské Rusi. Doufám, že
to není jen mínění mé a značné
části obyvatelstva Podkarpatské Rusi, kterou
zastupuji, nýbrž že je to mínění
i naší americké Rusi, která s námi
plně cítí v našem boji o životní
práva staré své země.
Jsem rozhodně pro to, aby byla uskutečněna
nejširší autonomie území Rusínů
na jih od Karpat podle ustanovení saint-germainské
smlouvy v mezích vytčených v návrhu
Centrální ruské národní rady
o autonomii Podkarpatské Rusi, a proto nemohu souhlasiti
s touto osnovou.
Svůj protest proti této osnově projevilo
i vedení Ruské národní rady panu presidentovi
republiky a vládě, jimž byl zaslán protestní
telegram. .
K tomuto protestu se připojuji a budu hlasovati proti osnově.
Musím stručně odpověděti i
panu posl. Borkaňukovi z komunistické strany.
On mne mezi jiným také napadl, když jsem nebyl
zde přítomen, že patřím ke zpátečníkům
a stojím v podezřelých službách
cizích lidí atd. To je důkazem, že se
komunisti již spojili s agrárníky a společně
chtějí zdiskreditovati naše autonomní
hnutí, neboť vidí, že se zde hroutí
komunistická i agrární strana. Proč.
posl. Borkaňuk nepromluvil o Tuchačevském,
o Jagodovi a jiných v Rusku, kde hromadně ubíjejí
lidi. My jsme skutečně pro pořádek
a proti nepořádkům, které jsou v sovětském
Rusku, jsme proti vraždám, proti krádežím,
proti lenosti, hájíme dnešní řád,
autonomní zemi a republiku (Posl. Borkaňuk [malorusky]:
A Pešť!) My nemáme s Peští žádných
styků, nýbrž přejeme si, aby naše
republika udržovala dobré styky i s Peští
i s Varšavou i s Berlínem, neboť jsou to naši
sousedé. Pokud jde o výtku zpátečnictví,
několikrát jsme dokázali, že hájíme
demokratický řád, ale ovšem stavíme
se proti židovskému, hebrejskému, ateistickému
panství, které jest v sovětském Rusku,
a které by posl. Borkaňuk rád zavedl
i na Podkarpatské Rusi, aby nám diktovalo. Toho
nikdy nepřipustíme a budeme proti tomu bojovati
ze všech sil. Osnovu zákona nepřijímám.