Rozpočtový výbor zahájil jednání
o úhradových předlohách. Vidíme
všichni, jak každý stav a každá složka
výrobní se brání novému zatížení.
Nedivme se tomu! Uvědomme si však, že jen ten
poctivě pracuje proti novým daním a novému
zatížení obyvatelstva, kdo nekompromisně
žádá a pracuje k tomu, aby se šetřilo
a zbytečně nevydávalo. (Výborně!)
Výdaje v našem rozpočtu tvoří
především náklady na armádu a
její výzbroj, na opevnění státu,
dále náklady sociální, kulturní
a personální. Neobávám se říci,
že ve všech těchto nákladech, které
představují více než tři čtvrtiny
celého rozpočtu, musí býti šetřeno.
Vznáším apel na všechny složky vojenské
správy, aby si byly vědomy, že obyvatelstvo
rádo, obětavě a ochotně přináší
vše potřebné své armádě,
ale že žádá, aby i ve vojenských
vedeních bylo postupováno s nejkrajnější
účelností a úsporností. Víme
dobře, že mimořádná vojenská
vydání budou znamenati také trvalé
zvýšení řádného rozpočtu
na řadu let. Věřím proto, že
bude pečlivě zkoumáno, aby každá
koruna, kterou dáváme na obranu svého státu,
byla účelně a s krajní úsporností
vydávána.
Totéž platí pro správu ministerstev,
která řeší otázky sociální.
Při řešení otázek sociálních
byli jsme mezi prvními státy světa. Víme,
že ještě mnohé nás čeká,
abychom zabezpečili v našem státě, pokud
je to možno, ochranu sociálně slabým
a abychom zabezpečili stáří pracujícího
člověka. Vzpomeňme při tom také
na potřeby starobního a invalidního zabezpečení
zemědělců a živnostníků.
Ale i při řešení sociálních
otázek musíme pamatovati na to, že by nám
nebyly nic platné sociální zákony,
kdybychom nebyli hospodářsky schopni tyto zákony
provádět.
Nedívejme se, slavná sněmovno, na problém
nezaměstnanosti s hlediska politických stran a politické
agitace. Přál bych si upřímně,
kdyby bylo možno odpolitisovat všechny odborové
organisace a kdyby nikdo z nás nechtě politicky
těžit z řešení sociálních
otázek Řeknu-li, že je naléhavě
třeba revidovat systém podpor v nezaměstnanosti
v našem státě, prosím, aby v tom nebylo
viděno nic stranickopolitického. Namítne-li
se mně: když revidovat podpory v nezaměstnanosti,
tedy také revidovat podpory v zemědělství,
odpovídám otevřeně: ano. Nepěstujme
systém podpor nebo omezme podporování kohokoliv,
ať dělníka, zemědělce nebo živnostníka,
na míru nejnutněji nejmenší, ale starejme
se všichni poctivě, aby spravedlivě byla odměňována
práce. (Výborně! - Potlesk.) Starejme
se společnou dobrou vůlí a společným
úsilím, aby rentabilita podnikání,
ať zemědělského, živnostenského
či průmyslového, zabezpečila postavení
zemědělce nebo živnostníka, aby o podpory
v dobách živelních pohrom nebo u příležitostí
jiných prositi nemusil. Starejme se stejně tak,
aby zaměstnanci i zaměstnavatelé v dobách
konjunktur pamatovali na doby nezaměstnanosti a aby dělník,
který poctivě hledá práci, nemusil
se doprošovat podpory, o kterou ho připravuje ten,
kdo pracovat nechce a kdo vybírání podpor
udělal svým povoláním. Poctivý
dělník chce pracovat a naším společným
úsilím je, abychom mu hledali práci.
Jestliže jsme vyplatili od vzniku našeho státu
do dnešního dne na příspěvcích
v nezaměstnanosti více než 5 1/2 miliardy Kč,
je přece jen nutno si položit otázku, zda dosavadní
systém je správný a zda nebylo možno
nalézti jiné cesty k řešení tohoto
problému, aby za příspěvek vykonávána
byla práce. Tedy podporu za práci. Nebudeme-li se
dívat na věc jen s hlediska stranicko-politických
zájmů, najdeme jistě i v této otázce
cestu k dohodě. Bude to v zájmu státní
pokladny a v zájmu skutečně nezaměstnaných
dělníků, tedy v zájmu všech.
Velkou položku v hospodaření státu dělají
náklady kulturní. Není to jen rozpočet
ministerstva školství, nýbrž jsou to i
rozpočty zemí, okresů a obcí, které
ukazují, že náklady kulturní v našem
státě pohybují se mezi 2 1/2 až 3 miliardami
Kč. Jistě nikoho z nás ani nenapadá,
abychom chtěli omezovati pokrok a zastavovati kulturní
rozvoj naší republiky. Řekli jsme právem
často a tvrdíme to i dnes, že, co se nám
nedostává do počtu, musíme nahrazovati
jakostí, t. j. především vysokou kulturní
úrovní našeho obyvatelstva. To však neznamená,
že bychom neměli v kulturním rozpočtu
dobře hospodařiti. Spočteme-li, co celkově
vydá se na naše školství, vidíme,
ze můžeme v budoucích letech ještě
vykonati neskonale mnoho, bude-li provedena účelná
reorganisace a úprava a bude-li také provedena unifikace,
po které bohužel ještě marně v
mnohých směrech voláme.
Různé zasahování státu, zemí,
okresů i obcí do otázek školních,
znamená zvyšování nákladů
a neúspornost. Máme řadu škol jednoho
typu, z nichž některé jsou státní,
jiné zemské, některé kuratoriální.
Tvrdím, že mohli bychom v otázkách kulturních
vykonati ještě více, než je tomu dnes
bez zvyšování rozpočtu, kdybychom dovedli
tyto věci rozumnou organisací upraviti a kdybychom
při každém jednání vedeni byli
snahou vydávati tolik, na kolik stačíme.
Zvláštní kapitolou, kterou musíme se
zabývat a kterou především měly
by se zabývati všechny státně - zaměstnanecké
organisace, jest otázka státně-zaměstnanecká.
Počet státních zaměstnanců
a pensistů dostupuje výše a nákladů,
které vyvolávají otazník, zda je to
úměrné a únosné pro náš
stát. Nebojme se o počtu stát. zaměstnanců
a o těchto všech věcech mluviti a nebojme se
také tyto otázky řešiti. Stát
potřebuje dobré, spolehlivé a výtečně
kvalifikované zaměstnance. K tomu je jistě
potřeba, aby zaměstnanci byli spravedlivě
podle svého výkonu a významu své práce
honorováni. Chceme, aby státní zaměstnanectvo
bylo spokojeno. Toho však nedosáhneme stálým
rozmnožováním a, řeknu právem,
inflací počtu zaměstnanectva, která
sice vede k vybudování velké armády
státních zaměstnanců, ale povede,
budeme-li na této cestě pokračovati, k naprosté
neúnosnosti nákladů na administrativu a ovšem
i k vyvolávání nespokojenosti ve všech
vrstvách státního zaměstnanectva.
Státních zaměstnanců a učitelů
rok od roku přibývá. V r. 1937 u státních
zaměstnanců přibylo oproti r. 1929 23.034
zaměstnanců a 19.219 učitelů, tedy
celkem plus 42.253 zaměstnanců. Dnes máme
celkem 361.529 státních zaměstnanců
a zaměstnanců státních podniků
i s učiteli a přes 80.000 smluvních zaměstnanců.
Stát tedy zaměstnává téměř
půl pátá sta tisíce zaměstnanců.
Náklady na vlastní státní správu
a podniky, odpočivné a zaopatřovací
platy dosahují výše opravdu závratné.
Náklady na vlastní státní správu
i s pensisty činí 3.583 mil. Kč, na státní
podniky s pensisty po odečtení jejich příspěvku
3.225 mil. Kč, na učitele s pensisty 1.364 mil.
Kč, tedy celkem 8.171 mil Kč. V této cifře
není obsažen plat vojáků, platy smluvních
zaměstnanců, některé odměny,
honoráře a náklady Národního
shromáždění. Tyto cifry, slavná
sněmovno, ukazují jasně, že otázka
účelného úřadování
ve státě a nutnost provádění
reformy správy a reorganisace celé administrativy
není jen úkolem a povinností vlády
a Národního shromáždění,
nýbrž že se stává životním
zájmem státních zaměstnanců
samých a všeho obyvatelstva státu.
Nejsme tak šťastni jako státy, které mají
moře a kolonie a které statisíce svých
zaměstnanců uplatňují ve svých
koloniích a v lodní dopravě. Nechceme se
však ocitnouti v situaci, aby státním zaměstnancům
- jako jsme viděli v některých státech
- byly zadržovány platy, poněvadž ony
státy nebyly schopny opatřiti včas prostředky
na služné státních zaměstnanců.
Chceme konati svou povinnost ke státním zaměstnancům,
a právě proto upozorňuji na nebezpečí
inflace, t. j. na nezdravé rozšiřování
počtu státních zaměstnanců
do rozsahu, který by byl pro tento stát neúnosný.
Státní zaměstnanci musí nám
býti v zájmu svém, ale především
v zájmu státu nápomocni v práci, aby
se u nás méně písařilo, ale
více opravdu úřadovalo. (Potlesk.) Zjednodušiti
státní administrativu a tím ji ovšem
zlevniti je naším společným úkolem.
Vláda bude mít veliký úkol zabývati
se otázkou pensistů. Otázka pensí
nebyla by vyřešena snižováním pensí.
Tento problém musí se řešiti od základů.
Máme neúměrně mnoho pensistů,
neboť náklady na ně dosahují již
dnes pomalu 2 1/2 miliardy Kč.
V mnohých úřadech a státních
podnicích přibližuje se počet pensistů
počtu aktivních zaměstnanců. Vedení
tady má tabáková režie, kde poměr
aktivních zaměstnanců a pensistů je
ještě horší, než jsme donedávna
mysleli, neboť proti 9.800 aktivních zaměstnanců
měla tabáková režie k 1. lednu 1937
17.600 pensistů, takže na jednoho aktivního
zaměstnance připadají pomalu dva pensisté.
Jeví se to někde tak, že na př. u tabákové
továrny v Písku připadá na 380 aktivních
zaměstnanců skorem 1.500 pensistů. Zdá
se to neuvěřitelné, ale je to bohužel
pravdivé.
Dovolte, abych řekl také několik slov k hospodaření
státních podniků. Zastával jsem vždy
názor, že stát má podnikat jen tam,
kde toho mimořádně vyžaduje zájem
státu, a že nemá zbytečně zasahovat
do soukromého podnikání. Vidíme, že
se ve velké většině případů
u nás ani v cizině státní podnikání
neosvědčilo. Zásady, aby lidé na státním
majetku hospodařili lépe a odpovědněji
než na svém, bohužel dosud nepronikly v žádném
státě světa. Jsou obory výroby, kde
má stát povinnost s hlediska své obrany nebo
z jiných příčin býti majitelem
nebo spolumajitelem podniku. Ale i tam musíme dbáti,
aby státní podnikání bylo rentabilní.
Proto parlamentní kontrolní a úsporný
výbor pokládal za svou povinnost zkoumati pečlivě
hospodářství státních podniků
a vyslovil souhlas se stanoviskem ministra financí, aby
majetek státu byl tam, kde není vyšších
zájmu státních a kde se nerentuje, zcizen
a aby peníze takto získané byly splaceny
do státní umořovací pokladny ke zmenšení
našeho státního dluhu. (Výborně!
- Potlesk.) Nemůžeme přece míti
zájem na tom, aby tam, kde není vyšší
státní zájem, měl stát majetek
nebo kapitálovou účast, která nic
nenese a kde namnoze stát z peněz poplatníků
ještě každoročně doplácí.
Nemůže býti úkolem státu, aby
zakládal podniky, které ohrožují existenci
podniků stávajících, a aby pokladna
státní doplácela dvojnásob. Jednou
na pasivní podniky státní a po druhé
ztrátou daní státním podnikáním
poškozených podniků soukromých. Není
přece účelno, aby řada ministerstev
a úřadů budovala na př. své
tiskárny. A takových podniků bych mohl uvésti
řadu.
Vidíme-li, kolik starostí a práce a jak těžké
důsledky přinese zatížení výroby
1 1/4 miliardy Kč nových daní, abychom měli
vyrovnaný tento rozpočet, pak musíme více
než se zamysliti nad tím, když jeden státní
podnik, státní železárny v Podbrezové,
vykazuje za dobu trvání státu ztrátu
více než půl miliard Kč a s investicemi
do tohoto podniku vložený mi téměř
700 mil. Kč. (Posl. Slanský: Kolik se dalo obilní
společnosti?) Víme velmi dobře.
Totéž platí o státních lázních,
do kterých jsme investovali více než 120 mil.
Kč, a o řadě dalších jiných
podniků. Nejde proto jen o to, opatřiti peníze
od poplatníků, ale musí býti úkolem
nás všech to, co si vzal za svou povinnost parlamentní
kontrolní a úsporný výbor, starati
se, aby se s těmito penězi účelně
hospodařilo a aby těžce vydělané
peníze milionů drobných lidí s příslušnou
šetrností byly vydávány. Mám
pocit, že žijeme opět v době, kdy s lehkým
srdcem navrhuje se budování a rozšiřování
státních podniků. V dobách i dočasné
konjunktury lehce se vybudují ze sta milionů podniky,
které v dobách krise budou velkou naší
starostí. Proto varuji, aby stát v rámci
svého vlastního podnikání činil
více, než je zdrávo a než jest s hlediska
obrany státu potřebné. Prozkoumáme-li
státní hospodářství za dobu
19 let, myslím, že toto volání moje
je oprávněné a plně odůvodněné.
Vyskytly se hlasy, že při novém zatížení
poplatnictva, které vyplyne z letošního rozpočtů,
budou břemena neúměrně rozdělena
a že zemědělství jest v návrzích
ministra financí na nové daně nedostatečně
zatíženo. Musím odmítnouti takovéto
tvrzení jako nepravdivé a neodpovídající
skutečnosti. (Potlesk.) Byl bych upřímně
rád, kdyby se zemědělství vedlo již
tak, aby mohlo platiti více svému státu,
než činí dosud. Bohužel zemědělství
dosud nevyšlo ze zemědělské krise. Výše
zemědělských dluhů a desetitisíce
exekucí na majetku malých a středních
zemědělců ukazují nejlépe,
že zemědělství naše není
dosud výnosné. Kdyby tomuto mému tvrzení
nebylo věřeno, prosím, nechť přijde
kdokoliv, dáme mu možnost, aby prozkoumal výnosnost
hospodaření na chalupě, statku nebo velkostatku.
Nechceme nic zatajovat a skrývat. Konečně
jest řada zemědělských podniků,
které vlastní nejen stát, země, nýbrž
také obce, církevní vrchnosti i dělnická
družstva. Nechť se prozkoumá na všech nebo
na kterémkoliv z nich, jaká je situace v zemědělství
a jaká je rentabilita zemědělského
podnikání. (Potlesk.) Nemusím snad
uváděti, co je konečně všeobecně
známo, že držitelé a vlastníci
průmyslových, obchodních nebo jiných
podniků nebo rentisté, mají mnozí
v zemědělském majetku, pokud jej vlastní,
vhodnou odpisovou položku. Chceme-li zabrániti vylidňování
venkova, chceme-li zlepšiti mzdy zemědělských
dělníků, které jsou malé a
nedostatečné, říkám to zcela
otevřeně chceme-li zabezpečiti domkáře,
chalupníky a sedláka, aby se nezbavoval půdy
a neutíkal do velkých měst, nežádal
o místa a neubíral je jiným, pak toho, slavná
sněmovno, nedosáhneme jinak než zabezpečením
rentability zemědělského podnikání,
to je zlepšením mzdy člověka pracujícího
na půdě za těžkou jeho práci.
(Potlesk.)
Zemědělství naše je zatíženo
vedle daně pozemkové a důchodové také
daní, kterou neplatí zemědělci v jiných
státech, to je daní obratovou, kterou jedině
zemědělec nemůže připočítávat,
jako činí stavy jiné, k ceně svých
výrobků. Jestliže novými daněmi
a přirážkami nebo poplatky se zatěžuje
zemědělský průmysl, pak jsme si toho
vědomi, že je to na konec zase jen zemědělec,
který zaplatí vše to ve snížené
ceně svých zemědělských výrobků.
Bylo by krutou křivdou vyčítati zemědělství,
že vůči svému státu nekoná
své povinnosti. Nezapomínejme, že přirážky
k dani pozemkové udržují hospodaření
tisíců venkovských obcí a velkého
počtu zemědělských okresů.
Nechceme pro zemědělství výsad, ale
také nechceme, aby mu bylo křivděno.
Hospodářství státu bylo zatíženo
z titulu péče o nezaměstnané 5 1/2
miliardami Kč.
Z titulu péče stavební a bytové 3
1/2 miliardami Kč. Z titulu sociálního pojištění
dělnictva a příplatků na potraviny
v letech poválečných a z různých
sociálních titulů jiných o další
miliardy Kč. Nevytýkáme to, neboť dělali
jsme sociální politiku tohoto státu spolu,
s naší odpovědností. Myslím však,
že máme také právo žádati,
aby zemědělství nebylo vytýkáno
několik set milionů na řešení
problémů zemědělských nebo
na ochranu zemědělské práce zabezpečením
pevných cen obilních.
Použijeme podrobné rozpravy k tomu, abychom podali
naprosto věcné a nesporné doklady o tom,
že schází ještě mnohé k
hospodářské, kulturní i sociální
rovnosti zemědělců s ostatními vrstvami
našeho obyvatelstva.
Nebyli jsme nikdy přívrženci názorů,
že nízké platy a nízké mzdy jsou
nutností pro hospodářské podnikání
i pro veřejnou správu, ale byli jsme vždy proti
neúčelnému vydávání
peněz ať v soukromém nebo veřejném
hospodářství. Při tom nemůžeme
uznati za národohospodářsky správné,
žádá-li se, aby nízké mzdy a
platy byly založeny na nepřiměřeně
nízkých cenách zemědělských
výrobků.
Při řešení nových daní
nezapomínejme na regionální potřeby
jednotlivých krajů. Myslím, že nemá
býti zájmem nikoho, aby některé kraje
byly vylidňovány a hlavní město státu
a několik jiných měst nezdravě rostlo.
Máme povinnost se starati, aby daňové zatížení
na výrobu v jednotlivých krajích republiky
bylo pokud možno úměrně stejné.
Není zdrávo a také není trvale udržitelno,
aby na př. v Č. Budějovicích, v této
jihočeské metropoli, činily přirážky
pro rok 1937 807% a aby průmysl a zemědělství
v těchto krajích zatěžovalo se stejně
jako tam, kde celkové zatížení je poloviční.
Je úkolem našeho národního hospodářství,
aby ve prospěch neúměrně zatížených
krajů byly poskytnuty takové daňové
úlevy, abychom z nich nedělali hospodářské
hřbitovy. Musí-li na 1.000 Kč daní
podnikatel v Č. Budějovicích zaplatiti přes
8.000 Kč přirážek a je-li průmyslové
podnikání v těchto krajích zatíženo
dražší dopravou surovin, zejména uhlí,
a dopravou hotových výrobků do konsumních
středisk, pak se musí stát zabývati
tímto problémem také s hledisk daňových,
s hlediska úpravy tarifů, aby krajům, které
nejvíce potřebují pomoci, bylo také
opravdu pomáháno.
Neuzavíráme se kritikám, ani zahraničním,
a přijímáme upozornění i rady,
ale máme právo žádati, aby ti, kdož
tak činí, přesvědčili se dříve
o skutečnostech našeho vnitrostátního
života, a to u nás na místě samém
a podle pravdy.
Nechci býti škarohlídem, ale bylo by také
velkou chybou, kdybychom se oddávali mylnému optimismu.
Věřím, že letošní státní
hospodářství nebude končiti miliardovým
deficitem tak, jako tomu bylo v letech minulých. Doufám,
že rozpočet na r. 1938 bude končiti vyrovnáním
příjmů a vydání, nebo malým
deficitem.
Nezapomínejme však, že je to nejen zlepšená
konjunktura, nýbrž také depurační
akce a předepsání daní na 2 léta
v důsledku nového zákona o placení
daní, které pokladně státní
získávají příjmy, se kterými
roku příštího počítati
nemůže.
Věříme, že letošní rozpočet,
zajišťující bezpečnost státu
a jeho svobodu, najde porozumění u každého
občana republiky. Poválečné otřesy
způsobily, že víra milionů v mnohých
státech v účelnost spořivosti a šetrnosti
byla otřesena. Buďme šťastni, že tomu
tak není dosud u nás. Kdyby nebylo bezměrné
šetrnosti a spořivosti, nebylo by již našeho
národa. Jen této bezpříkladné
šetrnosti máme co děkovati, že se selský
lid v nejtěžších dobách udržel
na svých chalupách Neotřásejme proto
zbytečně tím nejcennějším,
co národ náš má, pracovitostí
a šetrností.
Neohlížejme se na líbivá a demagogická
hesla. Provádějme v praksi, aby práci a šetrnosti
byla vzdána čest. (Potlesk.)