Podzemní podkopy kladly se všude. Ve zničeném
Španělsku i v napadené Číně,
objevily se právě v těchto týdnech
také nebezpečné příznaky ve
velké Francii, stejně také Polsko přiznává,
že v měsíci říjnu a listopadu
šlo po samém okraji velikého nebezpečí
převratu státního. Jestliže oba tyto
státy zachovaly svou linii i do budoucna, může
to býti jenom uklidněním pro ostatní
Evropu. I u nás po 4 roky se rozlézají štvanice
v pohraničí. Poturčenci bývají
vždy horší nežli Turci. Náš
národ neměl před válkou přímých
sporů s Německou říší,
také ne s Němci alpskými, stejně ne
15 let po světové válce. Věříme,
kdyby nebylo štváčů henleinovských
z našeho pohraničí, že nebylo by také
tolik nedůvěry mezi Třetí říší
a naším státem. Dnešní Henleinovci,
ti jsou pouze potomci oněch divokých a nespoutaných
Schönererovců, kteří za starého
Rakouska mezi klidný život obou národů,
Čechů a Němců, kladli nepřetržitě
útočné podkopy. Jsou to právě
také Henleinovci, kteří nepřetržitě
malují čerta německého vpádu
k nám. Odpovědná místa v Německu
právě nedávno ohlásila, že takové
zprávy jsou pouhým gangsterstvím. Ani Praha,
a chceme věřiti zatím, pro tuto dobu, ani
Berlín věci do války nepoženou. Naši
Henleinovci by však válku velmi rádi viděli.
Páni zapomínají, že by nejstrašnější
náraz utrpěly právě pohraniční
kraje, neboť bychom bránili své pohraničí
ve velikém náporu na život a na smrt. Potom
krásná severočeská města, tisíceré
komíny továren a dolů, všechen ten kraj
společné práce Čechů a Němců
ocitl by se v troskách tak jako kdysi kraj kolem francouzského
Verdunu. Na to myslí nejenom naši stateční
hraničáři, nýbrž také
slušní demokratičtí Němci stejně
jako statisíce oněch německých matek,
které by nerady viděly umírati svoje děti
před svýma očima pro cizí zájmy.
Chci konstatovati na dvou příkladech divnou politiku
Henleinovy strany. Polský vládní žurnalista
Fajans projel v listopadu naše pohraniční kraje
a tam mu Henleinovci vykládali, jak píše v
polských novinách: Na kopcích, které
vidíte před sebou, bude za 1/2 roku státi
Göring s ohromnou armádou Německé říše.
- Je opravdu podivné, že mohou lidé, kteří
se nazývají státními příslušníky
republiky Československé, vykládati takto
velezrádně věci, které konec konců
nejsou ani pro tuto dobu myslitelné. A vezměme druhý
případ. Evropa je plna zmatků a neklidu.
Ve Španělsku zuří občanská
válka, v Číně statisíce lidí
padají bez vypovězení války. V řadě
evropských států tekla krev po ulicích
měst. Bylo postiženo Rakousko, Německo, v Rusku
přečetné popravy rovnaly vnitřní
poměry a přece žádná válka,
žádná revoluce a žádné povstání
nevyvolalo tolik rozruchu uměle vytvořeného
jako nepatrný incident v Teplicích, když jej
agitace Henleinovců nafoukla na světodějnou
událost. Škoda, že páni opustili lavice.
Otázala bych se jich rovnou, zdali těmto poslancům
Henleinovy strany není stydno způsobem tak neslýchaným
rozeštvávati státy v době všeobecného
evropského neklidu a zdali není zločinem
na Němcích stejně jako na nás, choditi
s rozsvícenou pochodní kolem otevřeného
sudu s prachem v době velkého nebezpečí.
Tři roky Henleinova strana nedělala nic jiného,
nežli že štve německý stát
proti nám. Tři roky Konrád Henlein nehnul
pro sudetské Němce dohromady rukou, nýbrž
chodil jen na nás žalovat do zahraničí.
A v té době věnovala koalice miliardy na
záchranu hospodářskou krisí postižených
krajů, a naši demokratičtí Němci
konali divy obětavé práce, aby zachránili
svoje soukmenovce. Při tom měl p. Konrád
Henlein ještě tolik smělosti, že poslal
presidentu Benešovi velmi smělý a neslušný
telegram. Není tisíckrát záslužnější
práce, kterou vykonal velký náš president
Beneš a celá koalice? Byl to president Beneš,
který pro náboženský mír ve státě
vykonal nesmírně mnoho. My to všichni loyálně
uznáváme. Byl to president Beneš, který
pro národní uklidnění a spolupráci
vykonal stejně nesmírně mnoho. A stejně
pro společnou práci všech stavů a stran.
Proto běda všem, kdož rozvrat zbytečně
vyvolávají z malicherných politických
důvodů. Předseda vlády dr Milan Hodža
usiluje úspěšně o přátelštější
styk mezi státy střední Evropy. Jestliže
se dílo to podaří, jak bychom si z celého
srdce přáli, byl by to opravdu veliký pomník
státnické práce největšího
ze současných Slováků, dr Hodži.
Ministr školství dr Franke dělá
kulturní dohody se Švédskem, Norskem, Dánskem,
Holandskem, Finskem, Lotyšskem atd. Ministr zdravotnictví
burcuje celý lékařský svět
do boje proti zhoubným nemocem doby. Parlament i vláda
za hlubokého porozumění lidu sestavují
dobrý státní rozpočet na r. 1938.
To činíme v té době, kdy 20 států
ze 26 v Evropě je zachváceno panikou a nejistotou
před tím, co přinese příští
doba. Jsme klidni, protože jsme připraveni. Na dobré
i na zlé! Upozorňujeme ostatní svět.
I když jsme tak říkajíc první
na ráně, měli jsme hluboký smysl pro
vážnou současnou práci v naší
republice. Oslavovali jsme krásné kulturní
jubileum 600letí našich národních škol,
600leté založení školy u Štěpána.
Projednáváme vážně a odpovědně
ohromné dílo právního dosahu, nový
náš občanský zákoník.
Přestavujeme hlavní město a všechna
města a kraje v naší republice. Chystáme
velkolepou státní výstavu na r. 1941. A uprostřed
evropského neklidu a napětí připravujeme
jubilejní oslavy republiky na příští
rok. Zejména chystáme překrásný
zázrak síly, nadšení a krásy,
veliký všesokolský slet na r. 1938.
To není demokracie ustrašená a bečící,
to je demokracie rázná, sebevědomá,
ukázněná, která vysoko nad svými
hlavami nese prapor svobody, pokroku a Masarykovy humanity.
Denní život 15 milionového státu není
ovšem žádnou idylou. I mezi námi trvají
spory stran a zejména názory sociálního
nebo hospodářského rázu, vždyť
to je těžká práce při tak značném
rozčlenění a rozvrstvení našeho
obyvatelstva. Ale v lásce ke své vlasti a státu
musíme býti opravdu příkladem všem,
i velikým národům ostatním.
Přešla doba, kdy nás náboženské
spory rozdělovaly. Přejde jednou doba, kdy také
otázka rodného jazyka nebude příčinou
k nenávisti mezi národy a státy.
V pohraničních krajích pro štvanice
strany Konráda Henleina je život velmi těžký
a nebezpečný. Pořádají se tam
útoky stejně proti všem věrným
našim hraničářům, jako proti
demokratickým Němcům, odmítajícím
rasovou, totalitní a diktátorskou politiku. Voláme
proto znovu pana ministra vnitra, aby byl zostřen dozor
na všechny štvavé a rozkladné živly
v našem státě. I kdyby nosily fabrikantský
kabát a bydlili v nádherných palácích
českého severu. V pohraničí je značně
dráže než ve vnitrozemí. Máme-li
udržeti státní a veřejné zaměstnance
tamní a učitele na těchto horkých
místech, bude nutno pohraniční přídavek
přiděliti všem (Potlesk.) veřejným
zaměstnancům, a nikoliv pouze některým
kategoriím.
Dohodu z 18. února koalice respektuje. Ale řekl
to správně pan posl. Beran, když připomenul,
že zde musí nastati také náležitá
reciprocita Němců ve státní správě
a musí býti také zabezpečena místa
ve zněmčených obcích pro Čechy
a musejí se dostati čeští živnostníci
jako dodavatelé měst ve zněmčených
krajích anebo krajích zmaďarštěných.
Také funkce vládních tajemníků
v obcích jest absolutně nutná pro agendu
souvisící s obranou republiky.
Zákon o rozpouštění protistátních
stran nesmí zůstati jenom na papíře.
Bude nutno také tento zákon prakticky prováděti.
Konečně je to 4 roky námi požadovaný
a jistě svrchovaně odůvodněný
registrační zákon, který by aspoň
znemožnil diktaturu různých takových
"führerků", zákon, který by
byl jistě dobrou ochranou proti nedemokratickým
živlům v našem státě.
Byli bychom také vděčni panu ministrovi vnitra
- četli jsme se zájmem o jeho cestě do jižních
Čech a jinam, kdyby také často projel pohraniční
kraje v severní Moravě, ve Slezsku, na Těšínsku,
ale i na Podkarpatské Rusi a všechny kraje, kde irredenta
prudce doráží na hranice našeho státu.
Republika r. 1937 vykonala dobré a užitečné
dílo. Nezaměstnanost byla snížena o
400.000 osob; mezinárodní obchod stoupne ku konci
roku nejméně o 35 %; podepřeli jsme nejen
obranu země, nýbrž i vývozní
politiku hospodářskou; zlepšili jsme obchodní
smlouvy s četnými státy; nižší
úroková míra prospěla nejen státní
pokladně a samosprávě, nýbrž
i výrobě a dlužníkům; v sociálním
životě, přes to, že zde bylo hodně
svrchovaně oprávněných náběhů
k dosažení zlepšení platových a
mzdových poměrů, minul tento rok bez jakýchkoliv
velkých rušivých tonů; u státních
a veřejných zaměstnanců nastoupena
byla etapová cesta ke snížení platových
srážek. Kulturní činnost v našem
státě byla velmi intensivní. Zabezpečeny
byly obvodové měšťanky, snížen
počet žactva ve třídách, stavěny
nové školy, proveden zákon inspektorský
a s četnými státy byla zavedena dobrá
kulturní dohoda. Za dlouhou řadu let před
tím nebylo vykonáno tolik positivní a krásné
kulturní práce jako právě za našeho
ministra dr Frankeho. (Potlesk.)
Politicky podporovali jsme slušnou dohodu s našimi Němci
i prvou etapu autonomie Podkarpatské Rusi. V politice menšin
jsme svou povinnost splnili stoprocentně. Technickou, mravní
a politickou obranu státu jsme vyvrcholili zákonem
o branné výchově. Na sta velikých
kulturních, hospodářských a sociálních
akcí jsme provedli v minulém roce s úspěchem.
Umíme tvořit, umíme pracovat, umíme
budovat, ale neumíme dílo své demokratické,
silné republiky náležitě propagovat.
Italie má velké ministerstvo státní
propagandy s rozpočtem ročním přes
100 mil. Kč. Tento resort má jednoho ministra, 6
generálních ředitelů, 14 tskových
atašé, 30 šéfů oddělení
a 200 vysokých úředníků velmi
odpovědně pracujících. Rakousko již
za kancléře Dollfusse mělo spolkového
komisaře propagandy s velmi rozsáhlou pravomocí.
Rusko 18 let svěřovalo svou propagandu Třetí
internacionále a teď, když to jaksi nešlo
dobře dohromady, bere sovětský stát
sám do rukou tuto propagandu a dělá ji podle
svých možností také velkolepě.
Německo je přímo mistrem propagandy doma
i v cizině. Ministerstvo propagandy v Německu vede
akci tiskem, filmem, rozhlasem, divadlem, prostě všemi
prostředky, které jsou k disposici.
U nás se státní propaganda silně zanedbává.
Uděláme často velké věci, ale
štvavý tisk nám je potom zostudí. Rozhlas
nedovede nejlepší věci také nejlépe
podat. Film nebo divadlo se o velké veřejné
akce republiky nestarají. Zejména rozhlas je dnes
ohromná velmoc, pomalu větší než
tisk, neboť slovo mluvené je velmi sugestivní,
je-li náležitým způsobem předneseno.
Náš rozhlas však nemůže přednášet
sám, co by mu jednotliví lidé do rozhlasu
přinesli. Určitou závadou je tu ČTK
- a zde jsme u kořene nespokojenosti. ČTK nesleduje
plnohodnotnou propagandu státní, nýbrž
slouží častokráte jen jedné skupině
v našem státě.
Proto klub čsl. nár. socialistických poslanců
znovu reklamuje přímo při projednávání
státního rozpočtu zestátnění
rozhlasu a odpolitisování ČTK. (Potlesk.)
Hlavně požadujeme, aby se získali nejskvělejší
stylisté a také nejlepší deklamátoři
do služeb našeho rozhlasu, aby státní
propaganda mohla býti opravdu chloubou našeho státu.
Připomínám jako zajímavost, že
náš rozhlas shání jeden milion posluchačů.
Je to věc ušlechtilá a záslužná,
ale, vzácní pánové a paní,
v jednatelském sboru našeho rozhlasu mají i
výrobci radioaparátu své zastoupení
tedy lidé, kteří na rozhlase vydělávají,
smějí o rozhlasu rozhodovat - ale jeden milion posluchačů
nemá v jednatelském sboru ani jediného zástupce.
Bylo by proto dobře, kdyby smlouva z r. 1925, která
byla s rozhlasem sjednána, byla upravena a připuštěna
také veřejná kontrola těch, kdož
konec konců rozhlas také vydržují.
Po 7 letech strašné krise hospodářské
a po 4 letech vystupňovaného nebezpečí
a zbrojení musila se státní pokladna ocitnouti
na dně, neboť 10 miliard Kč věnoval
stát na zmírnění bídy, krise
a nezaměstnanosti. Na bedrech státu ležela
častokráte jediná odpovědnost za téměř
milion nezaměstnaných a jejich rodin. Na 10 miliard
Kč padlo potom do propasti zbrojení a na nezbytnou
obranu republiky. Krise hospodářská je zatlačována,
obrana republiky se buduje, přišel čas, kdy
je nezbytno pomocí všech dáti zase státní
finance do pořádku.
Mimořádná vydání vyžadují
přirozeně také mimořádných
příjmů. Úhradové předlohy
se nerodily snadno a do poslední chvíle ještě
koaliční strany na jejich definitivním sjednání
spolupracují. Naši ministři, parlamentní
kluby i náš finanční expert dr Klapka
houževnatě a úspěšně
prosazovali spravedlivé rozdělení nutných
obětí. Mnohé se také podařilo,
oč jednotlivé koaliční strany usilovaly.
Při projednávání úhradových
předloh osvětlí se tento problém v
celém rozsahu. Nyní jenom registruji stručně:
Úpravu daně textilní zmírnili jsme
z požadovaných 170 milionů Kč na 90
milionů Kč. Zejména ženy v této
věci byly velice houževnaté a neodbytné.
40% výroby umělých tuků nesmí
býti zdraženo, ačkoliv výrobci určitou
daň také zaplatí. Petrolej ke svícení
a líh k pálení v domácnostech nebude
zdražen, i když přichází k zdanění
olejů. Výnos daně z olejů bude většinou
věnován silničnímu fondu. Nová
daň cukerní 70 mil. Kč musí býti
zaplacena kartelem. Nová daň lihová vynese
30 mil. Kč a z dynalkolu 18 mil. Kč. Zdá
se nám, že bude třeba podívati se na
lihový problém hlouběji. Dávku z karet
a ostatní drobnější daně jsme
podporovali z toho důvodu, že nezatěžují
skutečně nezbytné denní potřeby
našeho obyvatelstva.
Co je však nutno nyní probojovat, je zejména
spravedlivý regresní zákon. Upozorňujeme,
že v době velkého hospodářského
kolísání nemůžeme slabá
družstva stavební a dluhy přetížené
obce zatěžovati příliš enormně
novými požadavky, když se přece byty stavěly
ne pro zisk nějakého jednotlivce, nýbrž
pro veřejné dobro a veřejnou potřebu.
Vedle toho také považujeme zdanění kartelů,
a to nejen z obratu, nýbrž také i při
zápisu do rejstříku za velmi nezbytnou věc.
Zemědělský velkokapitál vyšel
tentokráte hodně úspěšně
z tohoto presu daňového. Proto by bylo dobře,
aby pozemková daň byla proměněna na
daň výdělkovou, aby se tak stala daní
progresivní ve skutečnosti, aby zemědělec
tuto daň platil podle toho, co vytěží.
(Potlesk.)
Daň důchodová nesmí býti pouze
daní gážistů. V původní
konstrukci ministr dr Franke s touto daní také
nepočítal. Počítá-li se, že
vynese u gážistů poplatek ze 16 miliard Kč,
kdežto u negážistických řad pouze
z 10 miliard Kč, je to nespravedlnost jistě zjevná
a musí býti také na řádném
přebudování této daně pracováno.
V daňových věcech nepadlo poslední
slovo. Nechceme ničiti výrobu, to řekl také
velmi jasně sám zpravodaj rozpočtového
výboru, vždyť na ní závisí
také stejně osud 3 mil. zaměstnanců
a konec konců daňový režim státní
a samosprávný.
Parlament povoluje na r. 1938 4 1/2 miliardy na národní
obranu. Neseme tedy, nese náš parlament největší
odpovědnost za jejich odhlasování a je proto
také spravedlivé, abychom mohli dobře vidět
do toho, jak se s těmito ohromnými miliardami bude
v příštím roce hospodařiti. Proto
bychom snažně prosili, aby nejenom úsporná
a kontrolní komise, nýbrž také rozpočtový
a branný výbor měly možnost podívati
se do velkého hospodaření s těmito
miliardami. (Potlesk.)
Zaměstnanci pošt a železnic jsou povahou své
služby také důležitým činitelem
pro státní obranu, proto by také patřilo
započítati je do kategorie oné třetí
stráže obrany, která dostává
mimořádný příplatek. Ministr
pošt dosáhl letos úpravy platů nejnižších
kategorií, začež jsme mu povděčni,
a ministr železnic musí býti všemi námi
podporován, aby také v jeho resortu se mohlo ulevit
těm, kdož byli nejvíce postiženi srážkami
a úspornými opatřeními.
Ministerstvo pošt by udělalo ženám snadno
radost, kdyby v příštím roce, roce jubilejním,
dalo na některý obor známek, třebas
známek pro sociální péči o
dítě, také obrazy žen nám nejdražších,
a to pí Charl. Masarykové a Boženy Němcové.
(Potlesk.) Vzpomínám také velmi obtížné
služby velmi inteligentních telefonistek v centrálách,
které také ženy našich ministrů,
stejně jako poslankyně měly nedávno
příležitost pozorovat.
Pan posl. Beran jako předseda největší
koaliční strany zde řekl správnou
věc, když připomněl nutnost, aby se
při podporách v nezaměstnanosti nejenom šetřilo,
nýbrž také řádně kontrolovalo.
I naše strana je pro nejširší a nejhlubší
kontrolu podpor v nezaměstnání a jsme také
přesvědčeni, že to nebudou dělníci,
kteří budou přistiženi při tom,
že by byli falšovali své předlohy. (Potlesk.)
Zkrácení pracovní doby, o kterém mluvil
velmi sugestivně pan předseda soc. dem. strany Hampl,
je nutné už z tohoto důvodu, že nemůžeme
vědět, jak se v příštích
letech zhodnotí rozvinování konjunktury.
Kdyby přišel nějaký menší
otřes hospodářský, nastala by zase
větší nezaměstnanost a bylo by nebezpečí,
že bychom se dostali do oněch miliardových
vydání, kterým by se dalo předejíti,
kdyby se nějakým způsobem hledělo
za souhlasu stran a odpovědných činitelů
zkracovat pracovní dobu.
Jsem velmi povděčna tomu, že je přítomen
pan ministr soc. péče. Byla jsem na velkém
sjezdu mládeže, kde mne mladí lidé,
hoši i děvčata, snažně prosili,
abych požádala pana ministra, aby se podíval
na špatné poměry mladých učňů
a praktikantů. Někde se s nimi zachází
velmi slušně - loyálně to konstatujeme
- ale leckde je nepřidržují ke skutečnému
řemeslu, k naučení se obchodu nebo k pracím
kancelářským, nýbrž je prostě
dávají sloužit tak jako děvče,
které je pomocnicí v domácnosti, dávají
jim tahat vozík a nechávají je v práci
třebas 12 až 14 hodin denně, aniž by měli
mladí lidé možnost dovolat se nápravy.
Bylo by tedy nezbytně nutné, aby se tomuto našemu
dorostu - a kvalifikovaného dorostu, dobře vyučeného,
nesmírně potřebujeme - věnovala zvýšená
pozornost, a když ani živnostenští inspektoři
nemohou zasahovat do řemeslných živností,
obchodů atd., aby se vybudovala nějaká jiná
právní ochrana, která by se zabývala
speciálně zájmy mladých učňů
a dorostu z dílen a kanceláří.
Panu posl. Beranovi se také zdálo, že
se na naše kulturní účely ve státě
vydávají přece jen poměrně
veliké sumy. Přiznávám, že dáváme
mnoho, ale národ Komenského nemůže dávat
málo na kulturu svého obyvatelstva a zůstane
ctí našeho národa, že jsme kulturu nezapřeli
ani v tvrdých letech sociální krise a že
ji chceme náležitě dotovat, když se státu
a obyvatelstvu vede trochu lépe. (Potlesk.)
Pan ministr školství hodlal také letos dáti
na naši žádost několik milionů
Kč na podporu obecních mateřských
škol resp. zaměstnankyň, které jsou
v nestátním služebním poměru.
Bohužel úsporná komise seškrtala tyto
položky. Proto prosíme, aby do příštího
rozpočtu bylo na to něčím pamatováno,
stejně tak, aby školským kursům pro
pomocnice v domácnosti dostalo se vlídnějšího
přijetí se strany druhých, zejména
soukromých zaměstnavatelů.
Ministerstvo zdravotnictví je nám dlužno jeden
důležitý a moderní potřebný
zákon, a to zákon potravinářský.
Dnes se falšuje a poškozuje mléko, máslo,
sádlo, med, víno, barví se často i
uzeniny, bílí se uměle mouka, aby vypadala
lépe, a na konec i léky bývají dnes
někdy falšované bez ohledu na ohrožení
zdraví nemocných. Je proto nezbytně nutno,
aby moderní zákon potravinářský
měl také určitý pouvoir, aby mohl
trestati rychle krátkou cestou, kdykoliv bude lidské
zdraví a lidský majetek ohrožen v tomto směru.