Co nás však úplně zklamalo - a jsem
tomu ráda, že tu máme ochotného našeho
p. ministra vnitra - jsou cenové komise, probojované
námi k vedení cenové politiky ve státě.
Cenové komise jsou utvořeny při ministerstvu
vnitra, při zemských úřadech, při
úřadech okresních. Bohužel prakse učinila
z těchto cenových komisí zbytečné
debatní kluby. Cenové komise nemají absolutně
žádný pouvoir, aby zasahovaly do řešení
cenového problému. Proto prosíme, aby se
s ochranou spotřebitelů vážněji
a odpovědněji počítalo. Má-li
u nás výroba dnes k disposici a ochraně velké
ministerstvo zemědělství a velké ministerstvo
obchodu, průmyslu a živností, má-li
vedle toho také po ruce silné zemědělské
rady, silné obchodní komory atd., je nezbytně
nutno, aby 15 milionů konsumentů v našem státě
dostalo také náležitou ochranu. (Tak jest!)
Ostravsko a Opavsko si stěžovaly v těchto dnech,
že u nás právě v krajích národnostně
hodně ohrožených a sociálně nezabezpečených
zvýšena byla cena chleba nebo snížena
jeho váha. Protože se vláda usnesla na pevných
cenách obilí a protože pan ministr vnitra prohlásil,
že zdražování chleba je nezákonné,
prosíme také p. ministra vnitra, aby na kraj opavský
a ostravský dal pozor, aby si tam nedělal kdo co
by chtěl. (Potlesk.)
Dnes výroba, bohužel, kontroluje také samu
sebe. Chci upozorniti, že na př. kontrolu mléčnou
vydržuje a platí si sám mléčný
fond. A teď tento mléčný fond žádá
zase od obyvatelstva Velké Prahy nové příplatky,
aby nám mohl ještě hůře kontrolovati,
nežli to činil doposavad. Potom se nedivíme,
že jsou oprávněné stížnosti
a nové stížnosti na nedobrou chuť a jakost
pasteurisovaného mléka ve Velké Praze. Pan
ministr zemědělství si pochvaluje mléčné
hospodářství a vymáhá velmi
vehementně nové obětní beránky.
Jsou to veliká města, zejména Brno, Ostrava
a Bratislava, kterým se má dostati také té
cti a mimořádné radosti, že mají
býti postiženy pasteurisací. Města se
ovšem velmi ostře brání. Doufáme,
že nás v této akci bude podporovati také
pan ministr obchodu a živností, poněvadž
by tím okamžikem tisíce nových obchodů
a živností přišlo zase o svou existenci.
Pan ministr dr Spina jako ministr zdravotnictví
kdysi prosazoval zákon o povinné pasteurisaci ve
Velké Praze z toho důvodu, že prý národní
zdraví je ohroženo. A teď vidíme zajímavý
fakt. Na vesnicích ani jediný zemědělec
v celém státě pasteurisovaného mléka
nepožívá, tedy se o své zdraví
nebojí. A naproti tomu ve městech lékaři
prosadili, že veřejné nemocnice, veřejné
ústavy, sanatoria atd. dostávají mléko
čerstvé, přirozené, poněvadž
to vyžaduje zdraví dětí a nemocných,
jak to lékaři předpisují. (Potlesk.)
Na jedné straně musí býti tedy
pravda, ale nemůže býti pravda na obou stranách.
My nechceme vyvolávati s p. ministrem zemědělství
žádnou mléčnou vojnu. 4 roky trvala
a neprospěla nikomu. Ale je pro nás také
do jisté míry, řekla bych, politicky nepřijatelné,
abychom v tom okamžiku, když alarmujeme celý
národ a přicházíme s velkým,
vážným státním rozpočtem,
ve kterém ukládáme obyvatelstvu velká
nová miliardová vydání, přicházeli
s předlohami, které vyvolají nový
boj, novou hořkost a nespokojenost.
Pan ministr zemědělství ovšem hájí
svůj obor. My ho ve vážné zemědělské
politice chceme ze všech sil podporovati. Proto bychom prosili
raději, aby se prováděla nová pozemková
reforma, na kterou zemědělci čekají,
a jestliže zde p. posl. Beran mluvil dnes velmi výrazně
o tom, že se některé státní podniky
nerentují, chci konstatovati, že velká většina
státních statků také mnoho dohromady
nevynáší a že proto rozdělení
státních statků při nové pozemkové
reformě bude úlevou pro státní pokladnu
a přinese desítky, ano - sta existencí životních
pro malé zemědělce. (Potlesk.)
Prosili bychom, aby p. ministr zemědělství
předložil moderní zákon pachtýřský.
Voláme po něm již řadu let a také
venkovské obyvatelstvo, stejně také aby různé
monopoly neusilovaly o potlačování malých
a středních zemědělců a živnostníků.
Milion obyvatel ve Velké Praze bude se brániti zdražení
mléka. Chci konstatovati, že se můžeme
dohodnouti, abychom uspokojili zemědělce, aniž
bychom zatížili konsumenty. Zemědělci
dodávající mléko do Prahy dostávají
za 1 l mléka 70 až 80 hal. Přiznáváme,
že je to cena nedostatečná, ale, vážené
paní a pánové, v Praze platíme za
litr téhož mléka, jenom pod formou pouhé
pasteurisace 1.60, 1.80 až 1.90 Kč za 1 litr. Vydělávati
obratem ruky jenom těmi čarami pasteurisace 100
i více procent, jistě není normální
a není spravedlivé. Proto nebudeme držeti zkartelované
mlékárny a jejich kapitalistický režim,
dovolíme volný dovoz mléka do Prahy, postaráme
se o řadu malých zemědělců,
přidáme zemědělcům, když
budou moci volně dovážeti, dostanou mnohem
víc, ale nemůžeme se podvoliti diktátu
v té formě, že by zemědělci neměli
dostati vůbec nic, že bychom musili dráže
platiti mléko a ještě k tomu mlékárnám
platiti na mléčný fond, který vydržuje
kontrolu proti nám.
P. ministr financí si stěžoval právem
na vysoké pensijní zatížení a
k tomu dodal p. posl. Beran několik dat o předčasném
pensionování a vysokém procentu pensí
při tabákovém dělnictvu. To je skutečnost,
o které se musí mluviti. Chci však konstatovati,
že jsou to lékaři a lékaři úřední,
kteří prokazují, že pracovati v tabákových
továrnách neznamená dodávati zdraví,
nýbrž předčasnou invaliditu a zruinování
zdraví, takže vlastně v mladších
letech, nežli by to bylo z normálního povolání,
odcházejí dělníci do pense.
Jestliže p. ministr financí potřebuje nějakou
úhradu na vysoké pensijní zatížení,
ptáme se otevřeně, proč se v r. 1924
daly tisíce lidí do předčasné
pense, a když bylo třeba nových sil, proč
se nevzali tito mladí, předčasně pensionovaní
lidé znovu do státních služeb, abychom
nemusili přijímati, aby se odepsaly pense a dal
za ně plný plat? Stál ten luxus předčasného
pensionování do dnešní doby nejméně
1/2 miliardy Kč. Proč se platí obrovské
pense těm, kdož přestali sloužiti a obratem
ruky jdou sloužiti velkokapitálu, často proti
prospěchu vlastního státu? Proč se
má platiti 60, 80 i více tisíc Kč
pense jednotlivým vysokým úředníkům,
když se nedostává na tisíce drobnějších
a prostředních? Zjistilo se na př., že
někteří jednotlivci berou z rukou
veřejných, z rukou státu, troje, čtvery,
patery příjmy, aniž to překáželo,
že je to hromadění majetku v jedněch
rukou. Kuloáry prošlehla loni zpráva o zjištění,
že jeden vyšší úředník
jako zástupce státu v různých správních
radách bral ročně 600.000 Kč příjmu,
aniž se nad tím zarděl. To jsou věci,
na které musíme mysleti a míti odvahu sáhnouti
tam, kde se hrabe příliš vysoko a příliš
bez obalu. (Potlesk.) a chrániti opravdu lidi, u
nichž skrovna pense je zárukou životní
existence.
Problém státně-zaměstnanecký
je nutno řešiti ze základu. 10 let volá
náš poslanec Bergmann po řádné
reformě veřejné správy. Komise byla
dávno zvolena a určena, ale dohromady nevykázala
žádného výsledku. 10 let se dožadují
naše odborové organisace státně-zaměstnanecké
nového řádného platového zákona.
Potom se může mluviti také o pensijní
otázce všech, nejenom těm malým to vytýkati
- a přijde se k přesvědčení,
že někde jsou pense příliš vysoké,
ale za to platy mladých zaměstnanců a zaměstnanců
s četnějšími rodinami jsou poměrně
nepatrné, takže nevyhovují za současných
hospodářských poměrů. Demokratický
duch republiky musí vniknouti i do těchto tajů
velkého umění tří vysokých
úředníků, kteří v r.
1926 platový zákon sestavili.
Poslanecký klub čsl. strany nár.-socialistické
upozorňuje velmi důrazně pana ministra veř.
prací, že je nezbytně třeba zásahu
vlády v konfliktu horníků s těžaři.
Učinil tak již příslušný
výbor sněmovny. Nemůžeme připustiti,
aby v pohraničí, hlavně na Ostravsku a českém
severu, došlo k nějakému sociálnímu
zápasu. Uprostřed zimy také nemůžeme
nechati naše obyvatelstvo, aby se ocitlo bez uhelných
dodávek, stejně jako nemohou takové újmy
doznati důležité podniky průmyslové.
Horníci jsou téměř poslední
z velkých pracovních oborů. kdož se
domáhají podílu na zlepšené hospodářské
konjunktuře. Horníci vedle textiláků
prožili nejkrutší doby veliké tísně
a nezaměstnanosti. Uhelná daň ve státě
téměř zmizela. Uhlí nezlevnilo, horníkům
se nepřidalo, všechno zmizelo v kapsách těžařských
koncernů. Zisky těžařů jsou veliké,
mzdy horníků nízké a risiko života
ohromné. Počet horníků se snížil
v posledních letech o 20 %, ale pracovní výkon
stoupl o 26 %. Upozorňujeme proto úspornou parlamentní
komisi i pana ministra veř. prací, že Severočeská
uhelná společnost dala zdarma akcionářům
za 60 mil. Kč akcií a do stabilisačního
fondu vložila 154 mil. Kč. Mostecká uhelná
si nadhodnotila majetek o 203 mil. Kč a akcionářům
dala zadarmo za 50 mil. Kč akcií, do stabilisačního
fondu pak vložila 143 mil. Kč. Báňská
a hutní - to je také kapitola pro sebe - nadhodnotila
si majetek o 691.5 mil. Kč, akcionářům
dala dar 150 mil. Kč a do stabilisačního
fondu vložila 541.5 mil. Kč. Za posledních
10 let odepsala za 1 miliardu Kč ze svých výtěžků,
na investice věnovala druhou miliardu a ještě
jí zbyly stamiliony na t. zv. čistý výtěžek.
Uhlí je dar přírody a je to majetek republiky.
Nedovolme tedy, aby si takové mamutí koncerny mohly
s tím libovolně hospodařiti.
Státní doly vydělávají republice
desítky milionů Kč ročně a
přece se říkává, že státní
podniky neumějí dobře hospodařiti.
A když státní doly vydělávají,
jak teprve musí vydělávati soukromé
podniky, které přece jenom jsou skutečně
bezohlednější nežli státní
správa! Horníci z Ostravska, Kladenska i českého
severu upozorňují na plán těžařů,
že se může přidati horníkům
pár korun, ale že zato vydání jejich
musí zaplatiti stát a konsumenti. To tedy by, páni
šlechetní milionáři - to musíme
říci otevřeně - nešlo.
V Praze byla stávka uhlařského dělnictva.
Dostali malý příplatek od uhelného
velkoobchodu. Ale proč jej dostali? Protože stát
zlevnil dopravu, aby mohlo býti uhlařskému
dělnictvu přidáno. Protestujeme proto proti
ochuzování státu ve prospěch kartelů
a velkoobchodu. Horníci zjistili, že kartel uhelného
velkoobchodu v Praze si počítá více
za dovoz 1 q uhlí z nádraží Masarykova
do pražských bytů, než co stojí
1 q uhlí na dolech, a více, než si dráha
počítá za dopravu z Mostu do Prahy. Úsporná
parlamentní komise a technicko-dopravní výbor
sněmovny budou musiti tyto věci velmi dobře
prozkoumati, aby se nestala křivda ani konsumentům,
ani horníkům a také ne státním
zájmům.
Že se u nás kartely a monopoly příliš
uvolňují, to je bohužel známý
fakt z poslední doby. Prosíme proto pana ministra
obchodu, že nesmí připustiti, aby střední
stav byl pohlcen hospodářsky velkokapitálem.
Mamutích zemědělských podniků
přibývá, kartelů mocných přibývá,
monopolů hospodářských přibývá,
ale živnostníků a obchodníků
ubývá. Vedle daňových problémů
a vedle soc. pojišťování středního
stavu právě toto aktuální nebezpečí
ztráty existence musí býti první starostí
o živnostenský stav.
Řízené hospodářství
je také věc, o které se nyní ve veřejnosti
velmi mnoho mluví. Omezení svobodné výroby
a soutěže je dvojí: především
jsou to kartely a monopoly a pak je to regulované hospodářství
státem. Světová hospodářská
krise vyvolala zásahy států téměř
všude, neboť výroba byla většinou
nehybná, nepodnikavá a sobecká. Otázka
kartelů je před námi docela jasná.
Od r. 1933 stoupl počet kartelů o 40 až 50%.
Dvě třetiny kartelových úmluv znamenaly
zvýšení cen. Vázanost firem je leckde
100 %. Kartely v dnešní podobě se neosvědčily.
Kartelová politika poškozuje konsumenty, spoutává
výrobce a komanduje odběr obchodu. Po dva roky marně
se dovoláváme novelisace kartelového zákona.
Prosím jen, aby nám bylo sděleno, kdo tuto
novelisaci a jakým způsobem sabotuje.
Strana nár.-socialistická po řadu let v parlamentě,
ve vládě i v tisku domáhala se náležitého
zdanění kartelů, a to se nyní stane
tou formou, že bude z kartelového obratu vybírána
značná dávka ve prospěch státní
pokladny. Jsme povděčni vládě, že
se dokročilo na 2 kartely, velmi nenáviděné,
a to cukerní kartel a lihový monopol, že se
přidržely ke zvýšenému platu do
státní pokladny. Jestliže kartel cukerní
zaplatí ročně 70 mil. Kč, neznamená
to, že dostává absolutorium, neboť je
zde ještě požadavek, a to nepromlčený,
aby také obyvatelstvo dostalo nějaké snížení
na ceně cukru, která je nesmírně vysoká.
(Potlesk.) Monopol lihový to odnesl 30 mil. Kč
ročně nových daní. Je potřebí
jíti hlouběji.
Režie kartelu železářského jest
obrovská. Sem do tohoto bludiště miliardových
obratů a stamilionových zisků je potřebí,
obrátiti pozornost státu, vlády a hlavně
úsporné parlamentní komise, aby se také
státní pokladně dodatečně ulehčilo.
A nyní k státem řízenému hospodářství.
Otázka vyvolává mimořádný
rozruch. Obyvatelstvo se rozestupuje na 2 tábory:
obhájců a odpůrců. Ironií osudu
se stalo, že ti, kdo 15 roků v našem státě
byli proti zásahu státu do hospodářského
života, a to naše strana agrární, nyní
vášnivě hájí řízené
státní hospodářství. Naproti
tomu obyvatelstvo měst, průmyslových obvodů,
ale také malí a střední zemědělci
a živnostníci brání se téměř
všeobecně dnešním formám řízeného
hospodářství. Hospodářství
totiž neřídí stát, t. j. my všichni,
ale stát dá jenom normu a řízení
má v rukou jedna silná společnost, která
potom přirozeně ostatním diktuje. Dr Engliš
mluvívá o koláči národního
důchodu. Chceme konstatovat, že koláč
národního důchodu je zase nespravedlivě
rozdělen, že z konjunktury nedostávají
všechny stavy spravedlivě svůj podíl.
Pan ministr zemědělství horoval pro řízené
hospodářství v celém zemědělském
podnikání. Po zkušenostech s monopolem obilním,
lihovým, škrobařským, vlnařským
atd. je, mírně řečeno, málo
nálady prováděti řízené
hospodářství i v jiných oborech. Říkáme
proto otevřeně na adresu vlády: Buď
u nás bude řízené hospodářství
pod kontrolou státu a bude složeno ze 4 složek,
z výroby, spotřeby, zaměstnanců a
obchodu, nebo se velká většina obyvatelstva
postaví proti dnešnímu způsobu řízeného
hospodářství a bude žádat plné
uvolnění.
Naše demokracie politická nesnese totalitu hospodářskou,
jak se nám tu častokráte vnucuje. Poslanecký
klub nár. socialistický postaví se také
energicky proti předražování cen na
domácím trhu ve prospěch nízkých
cen zboží vyváženého do ciziny.
Po smutných zkušenostech s cukrem, kdy si jiné
státy pochutnávají na cukru od nás
téměř zadarmo, začíná
se to zkoušet zase s vývozem másla do ciziny.
U nás je máslo dražší a do Německa
se vyváží o 40, 50 % laciněji. Nár.
socialistické poslankyně byly již v létě
u pana ministra vnitra, aby mu řekly, že je to hříchem
na národním hospodářství i
na národě československém, když
lacino prodáváme cizině a draho obyvatelstvu
doma. (Potlesk.) První povinností výroby
je dát nejdříve najíst lidem doma,
dobře je ošatit, a vůbec jim dát vše,
co k životu potřebují, a potom teprve za naší
veškeré podpory pracovat k celkovému zvýšení
vývozu. I když s Baťou a jeho režimem nesouhlasíme,
musíme konstatovat, že Baťa lacino obouvá
národ 20 roků a že na př. textil přes
všelijaké kolísání na světových
trzích nás za slušnou a přijatelnou
cenu šatí po celých 100 roků. Bylo by
proto třeba, aby zemědělský průmysl
neživil laciným cukrem a máslem jen cizinu,
nýbrž i kruhy domácí, jak toho vyžadují
naše stísněné hospodářské
poměry.
A nyní stručně k populační
otázce a rodinnému právu, tedy k oněm
problémům, které neobyčejně
důležitě zasahují do života našich
čsl. žen. Objevují se tu nezbytně otázky:
podpora populace a nutnost, aby z moderního občanského
zákoníka nebylo vylučováno právo
rodinné. Nár. socialistické poslankyně
již před 2 roky podaly ve sněmovně
iniciativní návrh zákona o podpoře
chudých rodiček a chudých matek, zejména
s větším počtem dětí,
ze zřízených zemských fondů,
do kterých by platily vrstvy, které vůbec
nemají děti a jsou tak zámožné,
že by platit mohly, nebo bychom našli prameny, které
by se k tomuto účelu dobře hodily. Podnikaly
jsme četné intervence na ministerstvech, projednávaly
problém na sjezdech žen, burcovaly jsme veřejnost
pro řešení národního nebezpečí
a teprve dva roky po nás zasáhly kruhy lékařské,
Státní úřad statistický, ministerstvo
zdravotnictví, žurnalistika jako celek atd.
Hrozivá jsou čísla úmrtnosti dětí
do jednoho roku. Děkujeme proto panu ministrovi zdravotnictví,
že zde šel veřejně na pomoc. Ale ještě
hrozivější jsou čísla o úbytku
porodnosti vůbec. Před 30, 40 lety u nás
rodiny s 8, 10, 12 dětmi nebyly žádnou vzácností.
Leckdo z nás pochází také z tak početné
rodiny. Ale od počátku 20. století se začíná
úbytek porodů stupňovat a ve světové
válce dosáhl nebezpečné číslice.
Ale akutní nebezpečí se objevilo teprve v
posledních letech těžké hospodářské
krise. Důvodů je řada, hlavni jsou dva: rostoucí
hospodářská krise ubíjela v lidech
touhu po dětech a nebezpečí válek
a stálý boj o život, strach, co bude s mladými
generacemi, také nebyly dobrým podnětem,
aby rodiče přiváděli nové generace
na svět. Němci i Češi jsou na tom dnes
u nás stejně zle, protože Čechy jsou
země nejprůmyslovější a byly
také nejtíže postiženy hroznou hospodářskou
krisí.
Dnes porodnost v Čechách přesahuje již
úmrtnost pouze o necelé procento, země Moravsko-slezská
vykazuje větší natalitu o 4 %, zemědělské
Slovensko docela o 9 1/2% a Podkarpatská Rus má
rekord, vykazuje více porodů než úmrtí
o 17 %.
Chudé matky se bránily mateřství ze
strachu, že děti neuživí, střední
stavy podléhaly psychose strachu před budoucností
dětí a bohaté vrstvy nikdy natalitu nedržely,
protože měly strach o rozdělení majetku.
Řada států si pomáhá ke zlepšení
populace četnými zákony, na podporu sňatků
mladých lidí, na podporu chudých rodiček
a premiemi na každé dítě v četné
rodině. Německo, Italie, Francie, Rusko, Švýcarsko
mají dnes celou soustavu pomocných akcí a
podpor. Miliardy se dávají v Evropě na podpory
rodin s četnějším počtem dětí.
A co u nás? Pravý opak jsme zaváděli.
Do ústavy jsme dali manželství, mateřství
a rodinu pod zvláštní ochranu zákonů.
Ale na nátlak vysoké byrokracie a reakčních
stran byl u nás zhoršen platový zákon
veřejných a státních zaměstnanců
v r. 1926. Přídavky na ženu byly zrušeny,
přídavky na děti byly podle počtu
stornovány. Tak sám stát dává
dnes špatný příklad. Na ženu nedá
nic, na první dítě málo a na druhé
ještě méně a na další, když
si někdo dovolí ten luxus, nedá stát
ani haléře. Více dětí je více
starostí, více vydání a méně
příjmů. Dělat ankety, to nás
nevytrhne, ale dáti půl milionu Kč více
na ochranu dětí a matek, to je krůpěj
na toto nebezpečí. A potom ženy zaměstnané
ve veřejných, státních a soukromých
službách jsou za manželství a mateřství
dnes trestány. Buď se jim zkracují příjmy,
nebo se prostě ze zaměstnání vytlačují.
Prosíme proto slavnou sněmovnu a vládu republiky
o tyto praktické zásahy: Budiž akceptován
náš návrh zákona na zřízení
zemských pomocných fondů pro podporu chudých
rodiček a matek, zejména s větším
počtem dětí. Do platového zákona
státních a veřejných zaměstnanců
budiž znovu pojato ustanovení, že má dostávati
zaměstnanec příplatek na ženu a děti
podle počtu. Organisace zaměstnanecké, zejména
dělnické nechť jednají se svazy zaměstnavatelskými
o podobných opatřeních. Mladé, výdělečně
činné matky nesmí býti zkracovány
na mzdách a platech. Mladým manželstvím
buďtež poskytovány z veřejných
prostředků zálohy na zařizování
domácností. Zákon o stavebním ruchu
musí pomáhati k levným bytům právě
chudým rodinám s nezaopatřenými dětmi.
V každém dalším zákoně tato
podpora rodin se musí náležitě uplatňovati.
Bude-li se takto ve státě podporovati politika opravdu
sociální, jistě populace zase v našem
národě náležitě stoupne. Zejména
ovšem také nesmíme zapomínati, že
i otázka cenová je důležitou otázkou
v rodinách nejširších vrstev pracujících
lidí.