Úhrnem bych chtěl říci: reklamujeme
místa, jež nám chybějí, pracovní
místa, jež nám náležejí
a jež až dosud nemáme, a nejen odborové
rady a přednosty úřadů (Hluk.),
soudce a finanční úředníky,
nýbrž i strojvůdce, průvodčí,
listonoše, policisty a pracovní místa ve státních
dolech, nádražní restaurace atd. Všude
jen to, co nám přísluší, o nic
víc, ale také o nic méně, a to úplně,
a říkám vám, že se jen tak dá
zříditi trvalý poctivý mír,
nikdy jinak. (Posl. Wollner [německy]: Kdy přijde
objasnění o Staré Roli?) To už jsem
dal, když jsem mluvil o stravovacích lístcích.
(Výkřiky posl. Wollnera.) O věci ve
Staré Roli bylo mluveno na veřejné schůzi.
Bylo vám volno tam přijíti a poslouchati
objasnění starosty. Že to teď reklamujete
ve sněmovně, shledávám komickým.
Dalším požadavkem, o kterém jest nutno
hovořiti, jest ohled na potřeby oblasti. Podle možnosti,
neboť vím, že to není naprosto možné,
ale podle možnosti měli by býti v německé
oblasti němečtí soudci a němečtí
železniční a poštovní zaměstnanci
a obráceně v české oblasti čeští
soudci a ostatní úředníci. Zase musím
upozorniti na chybu v dřívější
organisaci. Musím znovu říci: nemám
osobně naprosto nic proti českým pánům,
kteří dnes jsou v německé oblasti
činni jako soudci. (Hluk.) Poznali jsme většinu
z nich, pokud jsme měli vůbec možnost nasbírati
v tomto ohledu zkušenosti, jako lidi poctivé, spravedlivě
smýšlející a chtějící
tvořiti spravedlnost, kterých si můžeme
jen vážiti. Avšak jest velmi těžké,
ba skoro nemožné pro soudce samotného, aby
pracoval tam, kde neovládá přiměřeně
řeč lidu, jak jsme musili konstatovati, neboť
řeči lidu jest rozuměti hůře
než řeči novin. (Výkřiky.)
Stavíme se také proti tomu, že četník,
který jest venku, neumí s lidem hovořiti
v jeho řeči. Tento člověk musí
přece být nespokojen sám s sebou a nemůže
znamenati pro stát žádný užitek.
Stát by musil vynaložiti mnohem větší
peněžní částky, aby lidi, kteří
jednou chtějí jíti do německé
oblasti jako soudci atd., vyškolil v přiměřených
jazykových kursech, ale to nejde, aby se na soud pohlíželo
jako na jazykový kurs.
Jest potěšitelné, že ministr školství
a nár. osvěty zdůrazňuje zásadu
Komenského, že dítě musí dostati
základní vyučování ve své
mateřštině. Avšak jest nepotěšitelné,
zřizují-li se nové menšinové
školy v obcích bez českých dětí,
jak jsem to musil konstatovati v okrese přísečnickém
a loketském, v případě schönfeldském.
Buď jsou tyto školy nesmyslné, protože tu
není českých dětí, nebo jejich
smysl má býti hledán v zamýšleném
porušení nauky Komenského, a obojí jest
nutno zamítnouti. (Výkřiky poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Jest zbytečně dráždivé a v odporu
s 18. únorem, když berní úřady
vydají výnos, podle něhož mají
býti německé obce, také malé
německé obce povinny užívati čistě
české jednací řeči vůči
úřadu. Musím žádati o rychlé
a základní poučení této sabotáže
18. února. (Posl. Birke [německy]: Kdo jsou ti
sabotující?) Nesedíme v berních
úřadech a nemůžeme více udělati,
než že požádáme příslušná
místa těchto berních úřadů,
aby se tak již nedálo. Duch 18. února měl
by se odrážeti i ve všech opatřeních
státních úřadů, má-li
důvěra zase stoupnouti, v zanechání
opakovaných jazykových zkoušek, v zanechání
zarmucujících služebních přeložení,
v investiční službě, při zadávání
prací, při objednávání uhlí
pro státní dráhy, zkrátka ve všech
oborech. A věřte mi, pánové, vůle,
jež se stane zřetelnou, by učinila divy, a
náš lid toužebně čeká na
tuto zprávu o poctivé ochotě k míru.
Jest naprosto špatný názor, který znovu
slyšíme, že sudetskoněmecký lid
jest státu nepřátelský, a že
všechna námaha ho získati jest prý proto
marná. Této námahy se jen příliš
dlouho nedostávalo. Sudetskoněmecký lid byl
jen příliš dlouho vydán v šanc
zároveň hromadné nezaměstnanosti,
bezohlednosti úřadů, jež měly
dávati na jevo uznání, experimentální
politice určitých pravicových radikálních
skupin a bezuzdné zahraniční propagandě.
Tato propaganda zde nenarazila na žádnou obranu. Demokracie
se nebránila vhodně a doufám, že tam
v tomto ohledu brzy bude jinak. Příklad, jak tato
zahraniční propaganda může býti
odsouzena k smrti, poskytuje Švýcarsko. Všichni
jste jistě slyšeli o hlasování minulou
neděli a shledali jste, jak se cizina namáhala,
aby toto hlasování v určitém smyslu
ovlivnila, a jak ohromnou většinou toto úsilí
ciziny bylo odmítnuto. (Posl. Wollner [německy]:
Jste advokátem svobodných zednářů?)
Ne! Také ti, kdož hlasovali proti zákazu
svobodných zednářů, nebyli z větší
části příslušníky, nýbrž
nepřáteli svobodných zednářů,
kteří však svým hlasováním
chtěli vyjádřiti, že cizina nemá
co mluviti do švýcarských poměrů.
To není odůvodněno - mluvím k pánům
s české strany - jen v historickém vývoji
Švýcarska, který jest podstatně jiný
než zde v Československu. Zde na této půdě
žijí také Němci a Češi mnoho
staletí vedle sebe, těsně vedle sebe a jsou
na sebe odkázáni, a rádi by si rozuměli.
Ale nejde jen jedno, nešlo to ani v minulosti a nepůjde
to ani v budoucnu: aby se jeden národ domníval,
že předstihne druhých na jeho útraty.
Oba národy jsou příliš věrné
své národnosti a stojí příliš
vysoko, než aby mohly býti trvale utlačovány.
Ve Švýcarsku by bylo nemyslitelné něco
takového, co jsme na př. zažili v jednotlivých
oblastech venku, kde byly přes noc na opevňování
silnic, na němž bylo ve dne pracováno, nalepeny
lístky, na nichž stálo: Ušetřte
si peníze - přijdeme přes louky a pole! To
nenapsal nikdo z Německa. Jest samozřejmé,
že lidé nebudou tak dětští, aby
přišli sem, aby přišli sem s takovými
hračkami, to udělali zdejší lidé.
(Posl. Birke [německy]: Provokatéři a
darebáci!) Darebáci, zajisté, kteří
sedli na lep jistým politickým chybným experimentům,
které k tomuto zmatení vedly. Tu nepomůže
nářek, tu pomůže jen zlepšení,
opětná náprava. Vše bude zase dobré.
(Výkřiky poslanců sudetskoněmecké
strany.) Není nad totalitní snahy pana Henleina,
budu o tom mluviti, chcete-li. Že ztroskotaly, to snad přiznáte,
že ve straně je plno rozporů, přiznáte
snad přece také. (Výkřiky posl.
Birkeho.) Konkrétně řečeno: Políčky,
které si dávají významní lidé
sudetskoněmecké strany uvnitř a vně
vináren, ukazují sice na drsný způsob
bojovníků, ale nikoliv na příkladnou
národní jednotnost v spolužití, o níž
stále mluvili. A tu mně přišel živě
na mysl volební plakát, ve kterém jste jednou
volali po zastavení třídního boje,
že si tento třídní boj neumíte
představit jinak než jako rvačku bez kabátů.
Nyní máte rvačku u sebe a to nejen ve vinárnách,
nýbrž i proto, že jde o odporující
si ideologie a zájmy, které se nedají trvale
sjednotiti, a věřte mi, i velký vzor by byl
ztroskotal, kdyby se mu nebyla včas podstrčila do
rukou státní moc. To, co teď prožíváte,
jest vzpoura vašeho dělnického křídla.
Předpověděli jsme vám to, neboť
skutečnosti třídního boje nemohou
býti přece oddisputovány ani slovy, ani frázemi,
ani zpěvy.
Nejdůležitější otázka, nikoliv
pro vás, nýbrž pro státotvorné
strany, jest tato: co se stane se zklamanými, kteří
se odvracejí od sudetskoněmecké strany, a
mohou býti vychováni k práci pro obecné
blaho? To jde jen s dobrým demokratickým smýšlením,
ale cena jest námahy hodna. Pokud tu bylo kdysi poblouzení,
nebo by mohlo tu a tam ještě býti, že
by nějakým zahraničním těžkým
útokem mohlo býti cizinou způsobeno osvobození
sudetských Němců, pak takové poblouzení
pomine z více důvodů, z nichž vám
chci jmenovat jen dva nebo tři. Existuje polsko-německá
smlouva o menšinách, zetlelé kouzlo, jež
nechrání nikoho před odnárodněním.
Jest ničivý boj proti Němcům v jižních
Tyrolích, který jest veden ve znamení osy
Řím-Berlín. Tyto skutečnosti mnohým
otevřely oči. Možná, že jste nedávno
četli dopis z Meranu, otištěný v "Bohemii",
jestliže se už jinak nezajímáte o to,
jak se vede Němcům v jižních Tyrolích.
(Výkřiky poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Na konec chtěl bych říci toto: Mnohým
sudetským Němcům jest stát, ve kterém
se nestřílelo z děl na dělnické
domy, ve kterém není svoboda mínění
vražděna a ve kterém nebyla justice ponížena
na služku násilného režimu, ještě
vždy státem cenným. (Posl. Birke [německy]:
To jest patolízalství!) Proti tomu se ohražuji,
takové podceňování nestrpím.
Upozorňuji-li, že se v jižních Tyrolích
vede proti Němcům zničující
boj, jest to patolízalství? Ohražuji se rozhodně
proti tomuto ponižování a nestrpím je.
Chci v této souvislosti jen upozorniti, že nám
nekyne žádná naděje z ciziny, která
uzavírá s Poláky smlouvu, jež jest tak
špatná, a která nedělá nic proti
odnárodnění Němců v jižních
Tyrolích, která nyní jedná tak, jako
by sudetští Němci byli figurkou na šachovnici,
které by mohli podle svých imperialistických
plánů a protiplánů upotřebiti
nebo kterou by mohli nechati padnout: k tomu jsme si příliš
dobří. Čeho my, sudetští Němci,
od státu žádáme, jest upevnění
a výstavba jeho demokratických základů,
naplnění demokracie sociálním duchem,
poctivé úsilí o hospodářský
vzestup a znovuzřízení hospodářství
v oblastech, ve kterých jest zničeno nebo byvši
zavlečeno, pokleslo, dorozumění národů
na základě skutečné spravedlnosti,
spolupráce na výstavbě nové Evropy,
na znovuzřízení a zajištění
západních kultur.
Proto dáváme státu, co ke svému udržení
potřebuje. Proto chceme pomáhati, aby se stal vlastí
svým národům v nejlepším smyslu,
vlastí v míru a svobodě. (Potlesk.)
Místopředseda Sivák (zvoní):
Dalším rečníkom je pán posl.
Ježek. Dávam mu slovo.
Posl. Ježek: Slavná sněmovno!
Rozpočtové debaty bývají největšími
dny každého parlamentu. Rozpočet je to nejdůležitější,
co vláda od parlamentu požaduje, a parlament při
té příležitosti projadřuje svůj
poměr, svůj názor, svoje stanovisko k vládě
a její činnosti. Upozorňuji, že na př.
generální zpravodaj rozpočtový posl.
Remeš ocenil význam rozpočtové
debaty a zásahu parlamentu do rozpočtu ve svém
úvodním proslovu těmito slovy: "Stanoviti
státní rozpočet je výsostným
právem parlamentu, jehož se tento nesmí vzdát
a v nějaké formě musí jej uplatniti."
Jsou to slova velmi demokratická a velmi správná.
Ale na druhé straně, slavná sněmovno,
řekněme si docela upřímně,
že tak, jako se projednává rozpočet
u nás, nejde naprosto o nějakou vrcholnou činnost
naší posl. sněmovny, nýbrž že,
zejména letošního roku, parlamentní
projednání rozpočtu naprosto neslouží
našemu parlamentarismu ke cti. Račte se podívati,
jak letošního roku projednával náš
rozpočtový výbor předložený
rozpočet. Je pravda, že na rozpočtu před
rozpočtovým výborem pracovala parlamentní
úsporná a kontrolní komise - jsme jí
také vděčni za dílo, které
provedla - ale je také pravda, že toto dílo
tak, jak přišlo do rozpočtového výboru,
tento výbor opustilo, že se zase na tomto díle
nesmělo nic změniti, že se nesměla změniti
ani jedna číslice a že také zde v parlamentě
na tomto celém rozpočtu se nic nezmění.
Vedle toho vidíme, že letošní rozpočet
se projednává přímo rekordním
tempem. Když spočítáte, kolik dní
věnoval rozpočtový výbor rozpočtu,
když vezmete, že posl. sněmovna k projednání
celého rozpočtu má 40 hodin, tu musíme
říci, že toto rekordní tempo je sice
snad unikem v parlamentních dějinách, ale
na druhé straně rozhodně neslouží
významu našeho parlamentu a významu demokracie.
Myslím, že bylo na místě, když
o těchto věcech mluvil dokonce i zpravodaj většiny
posl. Remeš. Proti tomuto rekordnímu tempu
měly by vlastně protestovat vládní
strany, a nikoliv oposice, neboť oposice bohužel v našich
poměrech nemá toho vlivu, aby se mohla uplatnit
ani při díle tak významném pro celý
stát, jako je státní rozpočet.
Dovolil bych si při této příležitosti
několika slovy se dotknouti poměru naší
oposice, poměru oposice naší strany k vládě
a koalici. První president naší republiky T.
G. Masaryk svého času řekl, že
demokracie potřebuje státotvornou oposici. My jsme
skutečně počali dělat t. zv. státotvornou
oposici. Do oposice jsme šli tenkráte, když vláda
po slavných slibech, které učinil předseda
vlády a ministr financí, že vláda při
srážkách státním zaměstnancům
přistoupí k velké zlevňovací
akci, ke splnění slibů nepřikročila
a místo zlevňovací akce zahájila akci,
o které si můžeme říkat co chceme,
ale která - poněvadž devalvace vždycky
znamená zdražení - nebyla akcí zlevňovací,
nýbrž zdražovací. Po této události
jsme odešli do oposice. Od té doby, slavná
sněmovno, děláme v tomto státě
státotvornou oposici. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Je to oposice, která za celou dobu,
po kterou v ní jsme, stojí na stanovisku věcné
kritiky vlády, nikoliv však na stanovisku protistátním.
Máme naopak při tom na zřeteli jen a jen
zájmy našeho státu a národa.
Jak státotvorná tato naše oposice je, nejlépe
ukáži na příkladu, jak se po celou dobu
naší oposice stavíme k otázkám
brannosti a naší armády. (Posl. Jiráček:
To je vaší povinností!) Ano. Ale my jsme
byli první, kteří v tomto parlamentě
a v našem politickém životě vůbec
přišli s otázkou řádné
obrany našeho státu. Při všech věcech,
které se týkaly naší armády,
jsme stáli v čele podpory této nejdůležitější
složky naší samostatnosti a svobody. Při
některých předlohách, na př.
při zákonu na obranu státu, jsme byli dokonce,
řekl bych, státotvornější než
některé koaliční strany. To všechno
jsme nedělali z nějaké lásky ke koalici
a k vládě, ale byli jsme pro armádu a pro
splnění jejích požadavků z lásky
k naší republice, z lásky k její svobodě
a samostatnosti. Věděli jsme, že tuto politiku
dělat musíme, poněvadž jen silná
a dobře vyzbrojená armáda je nejlepší
a nejbezpečnější oporou naší
svobody a budoucnosti.
Ale musíme konstatovat, že tato naše práce,
tato naše státotvorná oposice byla a je, bohužel,
stále a stále znevažována. Ačkoliv
se u nás volalo po státotvorné oposici, vidíme,
že vláda a koalice, čím je slabší
proti oposici protistátní, tím je silnější
proti oposici státotvorné. Musím konstatovat
na některých případech, že jsme
se dožili velmi těžkých zklamání
z poměru koalice a vlády k naší státotvorné
oposici. Vezměte si na př., jak kontrastuje, co
jsem řekl o armádě, s tím, když
členové branného výboru byli pozváni,
aby prohlíželi zařízení, kryty
a opevnění, které jsme žádali
a které jsme propagovali v Československé
republice, že naše státotvorná strana
vůbec pozvána nebyla. Byly tam německé
aktivistické strany - nic nenamítám proti
tomu, když stojí na půdě státu,
aby se také zúčastnily těchto prohlídek,
ale myslím, že není správné a
naprosto omluvitelné, jestliže strana, která
věrně a oddaně bije se za obranu a svobodu
státu, při těchto věcech je naprosto
opomíjena.
Řeknu druhou věc, která také svědčí
o nedobrém poměru vlády k naší
státotvorné oposici. Je to záležitost
úsporné a kontrolní komise. Ptám se
této slavné sněmovny, kdo to byl, kdo s tohoto
místa, s této slavné řečnické
tribuny, svým vlivem a svými řečmi
bojoval v našem parlamentě za úspornou kontrolní
komisi? Byl to zesnulý první min. předseda
této Československé republiky dr Kramář.
Úsporná a kontrolní komise je nesporně
jeho dílem, které on vytvořil proto, aby
státní hospodářství v Československé
republice bylo řádně kontrolováno,
řádně a úsporně vedeno a regulováno.
Bohužel, v předsednictvu této komise, kteréžto
předsednictvo jediné pracuje, poněvadž
plenum není orgánem pracovním a je jen velmi
řídce svoláváno pro formální
věci, zastoupeni vůbec nejsme. Nechci mluviti již
o tom, o čem jsem již několikráte mluvil,
že ani tehdy, když podáme nějaký
návrh, který je skutečně přijatelný
i pro koaliční strany, a když koalice tento
návrh přijme, nenapíše se ani to, že
tento návrh je naším duševním majetkem,
že je to náš návrh. Státotvorná
oposice musí zde zmizeti a návrh, který jsme
dali a který koalice přijme, musí se objeviti
pod koaliční hlavičkou. Ve všech těchto
věcech vidíme neobyčejné podceňování
státotvorné oposice a myslím, že je
to skutečně těžký hřích
na naší demokracii. Žádali jsme, žádáme
a budeme žádati co nejostřejší
postup proti každé protistátní oposici,
ale na druhé straně v zájmu demokracie žádáme,
aby byla respektována oposice kritická, oposice
věcná, oposice státotvorná. Je pochopitelné,
slavná sněmovno, že tyto věci nás
zejména bolí nyní, při projednávání
rozpočtu. Neboť tento rozpočet, jeden z největších
rozpočtů, které máme, je nejlepším
důkazem, jak bylo správné naše varování
před pokračováním v hospodářské
politice posledních 4 let. Nebudu opakovat, co říkáme
stále, že to hospodářství státní,
které dnes máme, je hospodářstvím
od 10 k 5, ale vypůjčím si na místo
slov svých slova sen. Modráčka, který
před týdnem v rozpočtovém výboru
senátu prohlásil při projednávání
státní uzávěrky, že naši
potomci ještě za 100 let budou trnout nad naším
hospodářstvím. Konstatuji, že tuto věc
neříkám jen já, nýbrž
že ji v senátě prohlásil koaliční
zpravodaj, sen. Modráček. Věřím,
že jsou tato slova sen. Modráčka skutečně
upřímně míněna. Řeknu
přímo, že když poslouchám někdy
řeči nebo úvahy zpravodaje rozpočtového
posl. sněmovny posl. Remeše, mám dojem,
že nejen sen. Modráček, ale i zpravodaj
posl. Remeša, řekl bych, i mnoho jiných
vážných mužů v této sněmovně
je si vědomo, že naše hospodářství
není správné, že hospodářský
vývoj naší státní politiky je
takový, že kdybychom měli v tomto hospodářství
pokračovati, dožili bychom se velmi těžkých
zklamání.
Lituji, že není možno, aby právě
při projednávání tohoto rozpočtu
byly předloženy sněmovně velké
otázky, které by se měly při této
příležitosti rozhodnout. Měla by se
položit otázka, zda jsou správné zásady
naší státní hospodářské
politiky, otázka, která je přímo životní
pro náš další vývoj. Dále
by se měla předložit otázka, zda oběti,
které se při tomto rozpočtu požadují,
jsou opravdu nezbytné a zda jsou únosné.
Zdůrazňuji, co jsem již řekl - že
jistě jsme pro to, aby se pro obranu státu dalo
všechno, co se může dát, že naopak
máme snad vojenské požadavky ještě
větší, nežli jsou v tomto rozpočtu,
ale při tom si musíme přece jen předložit
otázku, zda při tomto rozpočtu, jejž
tak mnozí rádi nazývají rozpočtem
státní obrany, skutečně všechno
to, co se požaduje od všech vrstev Československé
republiky, je tak nezbytně nutné pro obranu našeho
státu. Musím odpověděti, že jestliže
někdo vypočítává určité
deficity, které vznikají z obrany státu,
že jeho kalkul je špatný. Račte si představiti
- je to jen příklad statkáře, který
má pole, zámeček, který má
velké hospodářství, který žije
velkopanským způsobem, vydržuje si auta, žije
nad své poměry, a pak najednou, když bude potřebovati
úvěr na své pole, nedostane ho. Nikde nebudou
mu chtít dáti úvěr, poněvadž
řeknou, že žije nad poměry. Ale on bude
říkati, že se nepodporuje jeho půda,
že se nepodporují jeho pole, že se prostě
nejeví zájem o polní hospodářství.
Prosím, uvedl jsem jen takový příklad,
ale je to něco podobného jako při našem
rozpočtu. V naší státní politice
hospodářské žijeme nesporně nad
poměry, a při tom o všem tom, co se požaduje
nyní, říkáme, že je ve prospěch
obrany státní, že to potřebuje obrana
státu a že je povinností všech vrstev
občanstva, aby na tuto věc skutečně
přispěly. My se však obáváme
předložených úhradových osnov.
Vidíme, že úhradové osnovy, které
rozpočet provádějí a které,
řekl bych, jsou vlastně tím nejdůležitějším
při tomto rozpočtu, tak, jak jsou dělány,
rozhodně nepřinesou státu to, čeho
potřebuje, a na druhé straně budou porušovat
dále náš hospodářský vývoj
dosti již porušený celkovou státní
hospodářskou politikou. To ovšem není
ve prospěch obrany státu.
Neměl-li parlament možnost zasáhnouti do rozpočtu,
tedy ať zasáhne aspoň se vší energií
do projednávání úhradových
osnov, aby se pokusil v rozpočtovém výboru
i v plenu parlamentním změniti tyto předlohy,
které, kdyby se měly státi skutkem tak, jak
jsou předloženy, znamenaly by opravdu těžké
poškození celého našeho hospodářského
života. Upozorňuji na to, že i politik tak vážný,
jako porušením daňové systematiky. Dr.
Meissner měl pravdu, tyto daňové osnovy
porušují daňovou systematiku, mění
celý daňový systém, který je
u nás, nehledě k tomu, že komplikují
všechny daňové věci tak nesmírně,
že po roce, až budeme v této sněmovně
prohlížeti výsledky celé této
úhradové akce, musíme si jasně říci,
že celá konstrukce těchto zákonů
způsobila, že se stát nesetkal ani zdaleka
s tím, co vlastně od úhradových předloh
očekával.