Zejména bych ukázal při těchto úhradových
předlohách, jak jsou měnivé názory
parlamentu a jak jsou měnivé názory, které
vládnou v naší koalici. Prosím, když
nastoupil před dvěma lety předseda vlády
dr Hodža, pronesl řeč, kterou jsme všichni
neobyčejně srdečně vítali.
Vítali jsme ji proto, poněvadž předseda
vlády dr Hodža přinesl velkou řadu
nových postřehů, přinesl velmi zajímavé
obraty, které jsme dříve v řečích
státních představitelů neslyšeli.
Tehdy, když jsem odpovídal na řeč pana
předsedy vlády, jsem zejména vyzdvihl to,
že předseda vlády dr Hodža velmi
krásným způsobem zmínil se o významu
výroby pro hospodářský život,
a ukázal jsem na jeho řeči a na řeči
některých socialistických zástupců,
kteří dokonce šli tak daleko, že prohlásili,
že podnikatel je trpitelem, jak se názor na výrobu
mění a jak u nás v době krise přicházíme
ke správnému ocenění výroby.
Dnes minuly nejtěžší doby naší
hospodářské krise, aspoň pro nějaký
čas. A tu, jakmile tato krise pominula, jakmile není
nebezpečí propouštění dělnictva,
jakmile není nebezpečí zastavování
továren, přicházíme, slavná
sněmovno, s břemeny, přicházíme
s daňovými osnovami, jejichž hlavní
břemeno obrací se zejména na výrobu
a tím také na kunsumenta.
Nebylo snad ještě tísnivějších
návrhů v našem parlamentě nežli
návrhy, které byly předloženy. A tu
nebudu se obírati jednotlivě těmi návrhy,
které byly předloženy, proto, že tak učiní
kolegové, kteří budou zastupovati náš
klub při projednávání jednotlivých
osnov v příslušných výborech
i v plénu sněmovním. Ale zmíním
se positivně o tom, čeho by bylo třeba, co
by se mělo vykonati, abychom nepotřebovali sahati
k osnovám, které nepřinesou a nedají
státu to, čeho stát skutečně
potřebuje.
A tu říkám přímo, že naše
finanční správa, naše státní
vedení mělo by v této tíživé
době přistoupiti na všechny úsporné
návrhy, které podala úsporná a kontrolní
komise a které tím, co je nám předloženo,
nejsou zdaleka ještě vyčerpány. Vláda
a koalice měly by také přistoupiti k revisi
úkolů, které na sebe bere státní
politika, neboť, slavná sněmovno, od převratu
stát vzal na sebe velkou řadu úkolů,
které nejsou únosné. Úkolů,
které na jedné straně tím, že
byly převzaty státem, poškozují soukromé
hospodářství, na druhé straně
však poškozují také stát, poněvadž
jej ochuzují o příjmy z daní a dávek.
Mám na mysli zejména některé státní
podniky a, prosím, já upozorním zase na jeden
markantní příklad, jak se posuzuje něco,
když to říká někdo z oposice,
a jak se posuzuje něco, když to říká
někdo z koalice. Kol. J. Sedláček
z našeho klubu mluvil zde několikrát v parlamentě
o železárnách v Podbrezové, dokazoval,
jaký je to nevýnosný podnik, dokazoval, jakým
způsobem se tam hospodaří. Vývody
kol. J. Sedláčka setkaly se s neobyčejným
odporem u některých stran v této slavné
sněmovně.
Mám před sebou řeč předsedy
republikánské strany posl. Berana, ve které
zde konstatoval, že Podbrezová má až do
dnešního dne půl miliardy Kč ztráty,
s investicemi 700 mil. Kč ztráty. Prosím,
když to řekl předseda největší
čsl. strany koaliční, tedy slavná
sněmovna mlčela a přijala toto sdělení
jako smutný, ale opravdový fakt. Když kol.
J. Sedláček zde říkal už
před dlouhou dobou několikrát totéž,
bylo ve sněmovně pobouření.
I zde račte viděti, jaký je rozdíl
mezi koalicí a státotvornou oposicí. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Ale nechci se zde příti
o to, kdo má prioritu v upozorňování
na tyto věci. Prohlašuji jen, že nezměníme-li
celou státní hospodářskou politiku,
ohrozíme vývoj republiky. (Správně!)
Prosím, jestli si z čísel, která
přináší náš rozpočet,
a z obětí, které požaduje stát
od hospodářských vrstev, nevezmeme nyní
poučení a nepřistoupíme k určité
odetatisaci, budeme museti tak učiniti za krátkou
dobu, jsouce přinuceni tím, co nás v hospodářské
politice očekává.
A pokud se týče vlastní státní
správy, i zde by měl stát místo úhradových
předloh, kdyby změnil své zásady a
svoji politiku příležitost k tomu, aby měl
daleko větší příjem a daleko
menší vydání. Jen ať se státní
správa vzdá určitých úkolů,
plynoucích z určitých zásad hospodářské
státní politiky. Vezměte si na př.
činnost plynoucí ze zásady řízeného
hospodářství, činnost subvenční,
činnost sanační, činnost garanční,
račte si vzíti všechny ty věci dohromady
a dejte si, prosím, práci a vypočítejte
si, co všechno to representuje v našem rozpočtu
a v naší státní politice. Kolega Modráček
mně odpustí, jestliže dnes již podruhé
se utíkám k tomu, abych citoval jeho slova jako
zpravodaje senátu o státní uzávěrce
právě při sanacích a garanciích.
Co řekl koaliční poslanec sen. Modráček
dne 22. ledna 1937 o tomto hospodářství?
Pravil - cituji doslova z protokolu: "V oddílu "Aktiva
z hospodaření na rozpočet" ve státním
závěrečném účtu najdete
milionové položky, jež pod titulem vkladů
nebo zápůjček byly poskytnuty různým
podnikům, zejména peněžním ústavům.
Figuruje tu řada zbankrotělých nebo domněle
sanovaných ústavů, jež prosluly svým
desolátním hospodářstvím, a
je pozoruhodné, že jednotlivé sanační
vklady či zápůjčky byly poskytnuty
státem v posledních letech, to jest za působnosti
obou sanačních fondů, zřízených
zákony č. 237 a 238 z r. 1924. To znamená,
že dotčené ústavy vyčerpaly již
až na dno výpomoci, kterých se jim dostalo
ze jmenovaných fondů, dělaly deficity dále
a pomocí vlivných politiků se daly znova
sanovati státní pokladnou. Nepozastavoval bych se
u těchto jednotlivých případů,
kdyby nebyly symptomatickými zjevy marasmu a hochštaplerství,
jež se zahnízdilo ve velkém počtu ústavů
a korporací, apelujících na důvěru
obyvatelstva a zneužívajících přílišné
benevolence státu.".
Slavná sněmovno! Stojíme zde před
tak vážnými věcmi, jako jsou úhrady
téměř 1 1/2 miliardy Kč, jdeme na
všechny možné vrstvy v Československé
republice a při tom jsme před tím neudělali
konec tomuto hospodářství, které v
ústech koaličního zpravodaje je důkazem
marasmu, hochštaplerství a nevím čeho
všeho jiného. Prosím, je to odpovědnost?
Je možno, abychom v těchto vážných
chvílích, kdy přece chceme na obyvatelstvu
tak úžasné oběti, neměli napřed
pořádek ve státním hospodářství,
které musí býti přece v pořádku,
jestliže má přijíti k těm druhým
a žádati, aby přinášeli tak velké
oběti? Když říkám, že nechceme,
aby byly sanace, garancie, subvence, řízené
hospodářství a pod. - to není program
starého, strohého liberalismu. Nejsme pro to, abychom
vyloučili každý zásah státní.
Račte se podívat, že jsme na př. spolupracovali
při úpravě pracovní doby a pod., tedy
že jsme se nevymykali zásahům státu
do hospodářství, ale stojíme na stanovisku,
že se musejí stanoviti určité meze státních
zásahů, kteréžto zásahy nesmí
býti finančně neúnosné. Jsou-li
zásahy státní správné nebo
nesprávné, o tom přece nejlépe přesvědčí
nás prakse. Kdyby období státních
zásahů končilo sufficity, kdyby období
zásahů státních končilo úspěchy,
my jsme poslední, kteří bychom se bránili,
aby se státní zásahy nedělaly. Ale
když ukazují se výsledky těchto zásahů
v tom, že na jedné straně hyne soukromé
podnikání, že stát připravuje
se o dávky a daně a na druhé straně
zatěžuje takovým úžasným
způsobem své celé hospodářství,
vidíte, že my máme pravdu. A myslíte-li
si, že nás těší, že máme
pravdu, jste na velkém omylu, poněvadž je to
potěšení neobyčejně drahé
a stojí všechny vrstvy bez rozdílu neobyčejně
velké peníze.
Do této skupiny požadavků, které měly
by se uskutečniti dříve, nežli stát
může přijíti před poplatnictvo
s novými požadavky, je požadavek další.
Uvažte, kolikrát jsme ústy kolikerých
řečníků zde plaidovali pro spravedlivé,
rovnoměrné zdanění konsumů
a družstev. Kolikrát jsme o této věci
mluvili, kolikrát jsme podávali své návrhy,
a vidíme, že sám pan ministr financí
přišel s takovou maličkostí, jako je
zrušení výhod pro družstevní filiálky,
a v této době, když se takové požadavky
stanoví vůči ostatním poplatníkům,
ani tato maličkost, kterou žádal ministr financí,
neobjevila se na stolech této posl. sněmovny, a
to proto, poněvadž jde o privilegované konsumy
a privilegovaná družstva.
Ale jsou zde ještě další věci,
vesměs věci, které by jistě neobyčejně
prospěly státním financím. Na jedné
straně je zde, nač tak často poukazujeme,
provádění péče o nezaměstnané,
kde jsme žádali racionalisaci, kde jsme žádali,
aby tato péče byla prováděna skutečně
produktivně, poněvadž až do dnešního
dne jsme dali na tuto věc více než 5 miliard
Kč, a to, myslím, je jistě částka
taková, která nutí vedení našeho
státního hospodářství, aby
se nad touto cifrou zamyslilo a přispělo k tomu,
aby provádění této péče
bylo úplně ze základu změněno.
Mluvil-li na př. p. zpravodaj posl. sněmovny posl.
Remeš o velmi četných nedoplatcích,
je to zcela správné. Je zcela správné,
co žádá p. zpravodaj, aby tyto nedoplatky zmizely,
ale co je podmínkou toho, aby nedoplatky zmizely? Aby se
včasně vyřizovaly rekursy, aby se věci
vedly do konce. Ale myslíte, že za tohoto stavu finančních
úředníků bude možno, abychom
se zbavili nedoplatků? Myslíte, že dokonce
bude možno při stavu dnešní finanční
správy, aby finanční správa vybrala,
co nyní chce získati úhradovými předlohami?
Slavná sněmovno, my si o těchto věcech
pohovoříme za rok. Jenom dnes konstatuji, že
všemi ustanoveními komplikujeme daňový
systém tak nemožně, že nemůže
býti zdolán ani s největší pílí
a s největší přičinlivostí
finančních úředníků
státních. Při tom račte si ještě
uvědomiti při tomto neobyčejně nabobtnalém
rozpočtu, jak skutečně pod celkovým
niveau honorujeme své státní úředníky.
Je to něco úžasného. Čtu vždy
ty krásné zprávy v jednotlivých listech,
jak se přikročuje k odbourávání
srážek a také někdy slyším
dokonce od některých kolegů, kteří
jsou příslušníky jiných stavů,
co to je, že těm státním zaměstnancům
se stále a stále odbourává a že
ti státní zaměstnanci vlastně nejsou
stále a stále spokojeni. Uvedu jako odpověď
jeden příklad, který byl právě
v těchto dnech v novinách. Račte si vzíti
úředníka, který je na tom dosti již
dobře, ne tedy nejnižšího úředníka,
nýbrž vezměte si úředníka
V. platové stupnice, který má ročně
19.800 Kč platu. Prosím, co znamená u něho
to dosavadní odbourávání srážek,
o kterých jsme čtli v novinách a o kterých
slyšíme ty krásné řeči?
Slavná sněmovno, to znamená, že má
více měsíčně o 13.20 Kč,
to je, prosím, to odbourávání. A jestliže
bude od 1. dubna zavedeno odbourávání 20
%, další odbourávání, tak to
u tohoto úředníka s 19.800 Kč bude
znamenati, že ze srážek, které činí
160 Kč měsíčně, dostane 32
Kč nazpět. Vidíte, že jsou to případy
skutečně hrozné, a když proti tomu si
vezmete branný příspěvek, který
se béře z celého zdanitelného příjmu,
tedy i činovného, tedy to znamená, že
státní zaměstnanec po odbourání
bude potom vlastně dostávati ještě méně,
nežli má dnes. Při tom nemluvím o pensistech,
kteří budou při těchto věcech
ještě daleko více postiženi. -
Tedy my nejen že neplatíme dostatečně
úředníky, nýbrž děláme
ještě něco jiného, a to je zase věc,
o které jsem zde mluvil nevím kolikrát. My
je zneklidňujeme. Když jsme zaváděli
systemisaci a platový systém, tedy tenkráte
za min. předsedy Antonína Švehly jsme
podle jeho slov vystavěli pyramidu, která by měla
nahoře ty nejvyšší a dále by se
stále a stále pravidelně rozšiřovala,
takže by to byla pravidelná pyramida naší
státní správy. Bohužel, musím
říci, že tato velmi pracně budovaná
pyramida dnes již pyramidou není. Není pyramidou
proto, že vidíme stále a stále, jak
pod politickými vlivy přidělávají
se jednotlivá místa pro určité politické
straníky. Dnes máme celý úřednický
systém rozvrácený tak, že dnes reorganisace
státní správy není již jenom
nějakým heslem, které by se mohlo pronášeti
na schůzích a které také často
se pronáší zde ve sněmovně, nýbrž
dnes reorganisace státní správy je přímo
kategorickým příkazem. K reorganisaci se
musíme dostat, jestliže nemá naše státní
správa zabřednout do naprostého neklidu,
neladu a rozvratu.
Čtete-li všechny výtky, které byly proneseny
v socialistických listech - nebudu se dovolávati
svých článků, ty jsou jistě
známy a pánové, kterých se to týká,
je četli a snad by mohli říci, že jsem
předpojatý - čtete-li články,
ve kterých jedna socialistická strana navzájem
poukazuje druhé, jaké věci se dělají
v naší státní správě,
vidíte, kam jsme se dostali v naší československé
státní správě. Když dokonce čtu
v "Českém slově" jmenovitý
seznam lidí, kteří se dostali na místa
vysokoškoláků bez vysokoškolského
vzdělání, když čtu na druhé
straně obviňování, co se vše
dělá se systemisací, slavná sněmovno,
tu musím říci, že přestává
všechen agitační zájem o tyto věci.
Musíme si říci, že všichni, kdož
se obírají státní správou,
musejí dát hlavy dohromady, musejí se sejít
u společného stolu a přistoupiti k docela
bezohledné reformě státní správy,
nebo jinak se s touto státní správou dále
nedostaneme.
Tato otázka je ovšem komplikována ještě
jinou věcí. Je komplikována tím, o
čem zde snad všichni pánové mluvili,
totiž 18. únorem 1937. Slavná sněmovno,
my k těm všem politickým nesnázím,
k těm všem nepořádkům, které
máme ve státní administrativě, přidělali
jsme 18. února 1937 ještě novou věc,
přidělali jsme k všem těmto našim
vymoženostem zvláštní způsob přijímání
a postupu jinonárodního úřednictva
v Československé republice. My vytváříme
tím, co zde udělala koalice 18. února 1937,
stav privilegovaných úředníků
proti dosavadním úředníkům.
Bylo by velkým omylem domnívati se, že jsme
proti kterékoli národnosti v Československé
republice. Jistě si přejeme, aby každá
loyální menšina v Československé
republice dostala všechno, co potřebuje k svému
hospodářskému, politickému a kulturnímu
vývoji, ale vážená sněmovno,
my se dostáváme tímto vyrovnáváním
a zejména způsobem, jakým se provozuje, do
situace, která vytváří něco,
proti čemu musíme být, vytváří
totiž privilegování našich národnostních
menšin v Československé republice. (Posl.
Hatina: Přečtěte si řeč dr
Kramáře!) Prosím, pane kolego, neračte
se dovolávat dr Kramáře! (Posl.
Hatina: Přečtěte si jeho řeč,
kterou měl k Němcům!) Pane kolego, ještě
jednou vám říkám a upřímně,
ve vašem zájmu vám radím, abyste se
nedovolával pana dr Kramáře. Je mi
známo, že ani dr Kramářovi nebylo
toto vyrovnání celé známo a že
zejména dr Kramář nemohl věděti,
vážený pane kolego, že budete to prováděti
tak nemožným způsobem, jako to provádíte.
(Min. spravedlnosti dr Dérer: To není pravda!
- Výkřiky posl. Hatiny.)
Tedy slavná sněmovno, konstatuji, že nám
nejde o to, abychom upírali někomu něco,
co mu skutečně náleží, ale není
možno, aby na jedné straně se plnilo a žádalo
splnění počtu těch, kteří
mají býti přijati do státní
správy jako Němci, neplní-li se na druhé
straně tytéž povinnosti vůči
státnímu národu v německé samosprávě
v Československé republice. (Potlesk.) Kdyby
zde byla, pane kolego, taková reciprocita ... (Posl.
dr Eichholz [německy]: Co pak je s Prahou a Brnem?) Pane
kolego, prosím vás, v Praze těch několik
procent máte také, jen se tam račte podívat,
možná, že to nejsou příslušníci
vaší strany, to je možné, ale Němci
tam jsou.
Slavná sněmovno, zcela jasně konstatuji,
že toto vyrovnání - a v tom je chyba vyrovnání
- se bohužel provádí jednostraně na
úkor státního národa, ale neprovádějí
se zároveň věci, které jako státní
národ žádáme. Velmi lituji, že
v koalici, ve vládě se nenajde strana, která
by s důrazem na tuto věc upozornila. Je třeba
žádati ne odstraňování nějaké
menšiny z Československé republiky, nějaké
utiskování někoho, nýbrž je třeba
žádati, aby státní národ československý
ve svém vlastním státě nebyl národem,
který se musí dívati na to, jak menšinové
národnosti mají v jeho československém
státě privilegia. Co jiného znamenají
všecky řeči, které se zde pronášejí,
co znamenají řeči, kde dokazují jednotliví
resortní ministři ze svých resortů,
že procento německé je lepší než
procento české u žáků středních
škol, na universitách a pod. To všecko znamená,
že jsou zde národnostní privilegia. Prosím,
my jsme ve starém Rakousku - Uhersku založili celou
svou politiku na boji proti privilegiím Němců
a Maďarů ve starém státě, a odpusťte,
řeknu-li, že tomuto boji zůstaneme věrni
i v Československé republice. (Potlesk.)
Říkám ještě jednou: chceme dobrý
poměr ke každé menšinové národnosti,
ale privilegia menšinových národností
by mohl snésti opravdu jen národ méněcenný.
A proto musíme proti těmto privilegiím bojovati.
Pan posl. dr Rosche promluvil zde řeč, ve
které precisoval svůj poměr k republice po
tomto vyrovnání, které dalo tolik německé
národnosti, a to takovým způsobem, že
skutečně nemohu tato slova nechati nepovšimnuta.
Pan posl. dr Rosche řekl, že náš
poměr, t. j. jeho a strany Henleinovy, ke státu
se automaticky změní, změní-li se
poměr Československa k Německu. Tedy, ne
požadavek, abychom dali víc Němcům nebo
podobně, abychom něco změnili na těchto
věcech, podle pana dr Roscheho poměr Němců
k Československu, resp. strany Henleinovy se změní,
změní-li se poměr Československa k
Německu. (Posl. J. Sedláček: V tom tkví
ta velezrada!) Jistě chceme dobrý poměr
ke všem našim sousedům, ale jednou pro vždy
říkáme, že poměr k našim
menšinám nebude určovati nikdo, kdo je za hranicemi
tohoto státu. Tento poměr si vyřešíme
my sami, a řešíme jej takovým způsobem,
že podle mého soudu je to způsob, který,
kdyby byla výstava péče o národnostní
menšiny, musel by, bohužel, dostati první cenu,
poněvadž jsme dali jim víc nežli státnímu
národu. Ale nedáme si při této politice
do svých vnitřních poměrů zasahovati
nikým bez rozdílu.
Bylo by logické od p. dr Roscheho, kdyby byl mluvil
obráceně, kdyby byl řekl, že poměr
jeho a jeho strany ke státu se změnil, kdyby byl
prohlásil, že stojí loyálně na
půdě Československé republiky, že
tuto republiku miluje a že je to republika, kterou ctí
a která je republikou jeho, a že na základě
této loyality bude usilovati o to, aby se poměr
Německa k Československu změnil. To by bylo
něco jiného. Ale, prosím, dělat pro
poměr váš k Československé republice
rozhodujícím poměr mezi Německem a
Československou republikou, to je něco, co musíme
v zájmu samostatnosti a suverenity našeho státu
naprosto odmítnouti.
Já bych se jistě, kdyby mně čas dovolil,
zabýval ještě těmito věcmi dále,
ale musím vzhledem k omezenému času přistoupiti
k zakončení svých vývodů. Resumuji,
co jsem chtěl říci v celé své
řeči: Na jedné straně musíme
změniti svou hospodářskou politiku a přicházíme-li
se žádostmi o oběti, musíme míti
pořádek ve státním hospodářství.
Na druhé straně, pokud se týče naší
vnitřní politiky: musíme se snažiti,
aby všechny národnostní menšiny měly,
čeho skutečně potřebují, ale
privilegia proti státnímu národu československému
míti nesmějí.
Důvody, které jsem zde pronesl, vedly můj
klub, klub poslanců nár. sjednocení, k zásadnímu
usnesení vůči rozpočtu, který
byl sněmovně předložen. Usnesli jsme
se, že budeme hlasovati pro kapitolu presidenta republiky,
abychom tím prokázali svou oddanost ke státu,
svou úctu před jednotou tohoto státu, poněvadž
právě v úřadě presidenta republiky
je nám dokumentována jednota Československé
republiky. Na druhé straně budeme hlasovati pro
rozpočet ministerstva nár. obrany proto, abychom
dále pokračovali v tom, co jsme do tohoto parlamentu
vnesli, totiž v naší práci pro vybudování
a dobudování řádné obrany naší
svobody a samostatnosti. Konečně budeme hlasovati
pro kapitolu nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, poněvadž chceme,
aby hospodářství našeho státu
bylo skutečně řádně a důkladně,
jak toho potřebuje, kontrolováno. Pro ostatní
kapitoly, nemajíce podílu na vládní
moci, a nemohouce působiti k řádnému
provádění našich zásad politických
a hospodářských, hlasovati nebudeme.
A já končím jediným přáním,
aby do roku příštího, do roku 1938,
vzaly si koalice a vláda poučení z toho,
co zde v dobré vůli bylo řečeno na
jejich adresu, a jsem přesvědčen, že
rozhodnou-li se jíti po cestách, které naznačujeme,
bude rok 1938 rozhodně lepší a šťastnější
než-li rok 1937 a léta předešlá.
(Potlesk poslanců nár. sjednocení.)