Totéž platí o přiznání
právní subjektivity naší národnostní
skupině. Neboť i zde musíme zaujmouti stanovisko,
že pokus rozřešiti sudetskoněmeckou otázku
může míti jen tehdy nějakou cenu, obsahuje-li
ustanovení, kde jsou především zakotvena
ta všechna práva národnostní skupiny,
která individuálně velmi těžce
mohou býti zachycena a která přece existují
jako právo vyššího řádu
platící pro společenství, která
mohou býti porušena anebo poskytnuta, která
mohou býti uznána či nikoliv. Ztráta
národních statků, o které jsme přišli
vaší vinou pro vaši expansivní politiku
především na poli hospodářském,
úbytek národního jmění, ztráta
pracovních možností způsobená
vědomě provozovaným pronikáním
do našich krajů, nás přivedly k poznatku,
že nestačí individuální právo,
i kdyby bylo sebe dokonalejší, aby zajistilo vlastnictví
oněch nezbytných životních potřeb,
bez nichž nemůžeme existovati. (Výkřiky
poslanců komunistické strany.) Nediskutuji se
stranou, jíž chybí k revoluci odvaha, k legalitě
rozum a k odpovědnosti asi obojí. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany. - Výkřiky
poslanců komunistické strany.) Především
tato musí býti podchycena, máme-li se těšiti
ze svého života v tomto státě. Ona především
musí zůstati nedotčena i vámi Čechy
a Slováky a my musíme míti jistotu, že
naši potomci nebudou míti k disposici o jednu pracovní
příležitost méně než my.
O to nám jde. Jistě, v diskusi o našich požadavcích
budete uplatňovati všechny argumenty, které
mluví o tom, že takové požadavky jsou
v rozporu s duchem ústavy a jednotnosti státu. Na
to vám prohlašuji jedno: nehledě k tomu, že
naše požadavky obsažené v zákonech
na ochranu národností nejsou nijak v rozporu s ústavou
nebo jednotností státu, donutili jste nás,
pánové, sami i s vaši politikou, abychom se
dívali na situaci, jak to činíme. Míra
ochrany, kterou pro sebe reklamuje ohrožený, je vždy
diktována prostředky útoku, kterých
používá útočník. Bojem
roste zkušenost a útočník musí
si přičísti na svůj vrub, staví-li
ohrožený pevnosti, které útoku odolávají.
V této souvislosti musím ostatně také
konstatovati, že nespatřujeme v zákonech na
ochranu národností námi navržených
snad dokonalé řešení národnostní
otázky, nýbrž že je považujeme za
první a nejrozhodnější krok k vytvoření
řádu, ve kterém jednotlivé národnosti
ve státě se skutečně účastní
státní správy jako rovné mezi rovnými.
Tím jsem vyslovil konečný cíl našich
požadavků a není tajemstvím. Slovo "samospráva"
bylo i s tohoto místa několikráte vysloveno.
Dnes jako dříve zastáváme názor,
že jen přiznání samosprávy národnostem
bydlícím v uzavřené části
státního území může vytvořiti
předpoklady pro konečnou konsolidaci vnitřních
poměrů ve státě.
Jsem si i v této souvislosti vědom vašeho odporu.
Vím, jak veliké jsou mentální reservace,
kterými ihned reagujete, jakmile přijde řeč
na samosprávu. A přece by vám, pánové,
nemusily býti cizí myšlenkové metody,
které se zabývají zásadou samosprávy.
Dnes jste si zvykli ihned reagovati mocnými útoky
proti nám, mluviti o nedemokratickém smýšlení,
ohrožení státu a iredentistických úmyslech,
žádáme-li, aby se nám dostalo samosprávy.
Asi jste zcela zapomněli, že jste sami hájili
mnohem silněji než my dnes myšlenku samosprávy
ve starém Rakousku. Připomínám vám
to zde, že dnešní president dr Beneš
při vylíčení rakouské otázky
v r. 1908 sám prohlásil: "Skutečně
je smíření obou národů v Čechách
možné jen tehdy, mohou-li oba národové
se těšiti úplné samosprávě.
Jedno je třeba odděliti od druhého. Stát
by přenechal národnostem úkoly spravovati
se podle své vůle. Omezil by se na to, aby zaručil
pořádek a pravidelnost ve veřejném
životě, každá národnost by se vyvíjela
podle svých sil a na stát by se dále nežalovalo,
že dává přednost té či
oné národnosti."
Dámy a pánové! Nezní to obsahově
stejně s našimi dnešními požadavky?
Nevyskytují se zde tytéž základní
poznatky jako u nás? Jistě! Mohli byste mi namítnouti,
že to byl názor pana presidenta před 30 lety.
Prohlašuji vám však, že bychom takovou námitku
nemohli chápat jinak, než jako neohrabaný pokus
prohlásiti něco, co platilo, za neplatné.
Bylo-li vám možno v r. 1908 žádati v Rakousku
autonomii a když jste vy sami tehdy v tomto požadavku
nespatřovali ani nic nedemokratického ani nic státu
nebezpečného, platí stejné právo
i dnes pro nás a to tím spíše, že
zde jde o problém, který je starší než
stát sám, jak dokázal právě
citát dr Beneše. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Co se změnilo, pánové, jsou jen role, kterou
vy jako český národ hrajete v této
středoevropské tragedii. Konstatuji, že byste
si ani sami sobě nedali nejlepší vysvědčení,
kdybyste dnes zapírali názory, které platí
nejen pro vás, nýbrž i pro každý
národ, který se účastní řešení,
jen proto, že jste politicky saturováni. Tím
jsem řekl, s jakými politickými cíli
musíte na naší straně počítat
ve vývoji, který je před námi. Je
na vás, abyste opustili politiku, která žije
jen z fikcí, se kterými političtí
žongléři dělají po určitou
dobu politiku, se kterými však státníci
nemohou řešiti žádný problém.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Pro řeči, které zde včera přednesli
někteří vedoucí mužové
ve sněmovně, byla charakteristická umírněnost
až dosud zde neobvyklá a práce ve výboru
jste ukončili jednomyslným přijetím
resoluce, která se zabývala provedením ujednání
z 18. února a která ukládala vládě,
aby 18. únor skutečně provedla. Dovolte mi,
abych vám k tomu řekl stanovisko své strany.
Dali jsme svůj souhlas resoluci koaličních
stran a své vývody jsme se snažili učiniti
tak věcnými, že jistě nemáte
příčiny, abyste mluvili o otrávení
ovzduší, i když jsme se právě nestali
konciliantními. Nevykládejte si, pánové,
přesto naše stanovisko nesprávně! Neboť
souhlas s resolucí nemůžete pojímati
tak, jako bychom byli do jisté míry ochotni spolupůsobiti
při uskutečňování dohod z 18.
února. Právě naopak: sudetskoněmecká
strana se dívá na ujednání ze dne
18. února mnohem nedůvěřivěji
než kdy jindy a dobře ví, jaké naděje
si v tomto směru děláte, že chcete na
podkladě 18. února užíti nových
metod pro provedení vaší staré koncepce
národního státu, zrovna tak jako vy se nemýlíte
v tom, že časy, kdy jste se mohli obírati sudetskoněmeckou
otázkou, která byla mimo kontrolu světové
veřejnosti, jak jste chtěli, minuly. Stejně
dobře víme i my, že byste velmi rádi
udělali z 18. února kulisu, abyste pod její
záštitou dále prováděli svou
starou odnárodňovací politiku. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Jsme velmi přesně informováni, v jaké
míře se uplatňují snahy učiniti
ze zásady poměrného zastoupení při
přijímání do státních
služeb nástroj počešťování
a rozkladu uzavřeného německého území.
Velmi přesně jsme poznali, jaká ohromná
nebezpečí by přineslo užití zásady
poměrného zastoupení třeba tam, kde
jsou pod titulem 18. února Němci přijímáni
do státních služeb, aby byli zaměstnáni
někde na Slovensku nebo Podkarpatské Rusi. Myslíte,
že jsme dosti naivní, abychom podceňovali onu
možnost odnárodňování, která
se vám naskýtá právě tam, kde
němečtí úředníci kteří
byli přeloženi na východ republiky, jsou nuceni
posílati své děti do české
školy. (Různé výkřiky. -
Místopředseda Sivák zvoní.) Ne,
dámy a pánové, zde máme úplně
otevřené oči a víme, na čem
jsme.
Jestliže přes to neztrácíme nervy a
zachováváme onu kázeň, která
je vám tak záhadná a pro vás tak nepochopitelná,
činíme tak jen proto, že víme, že
vývoj pracuje pro nás a že všechny vaše
zjevné i tajné úmysly jsou spádem
a linií vývoje přiváděny ad
absurdum. Se stejnou střízlivostí, s jakou
prohlížíme vaše úmysly, zaznamenáváme
zostření vnitropolitické situace, které
vzniká tím, že den ode dne propadáte
rychleji systému, jenž má asi jen jeden cíl:
rozbíti jednotu našeho hnutí a jeho politickou
dynamičnost.
Zásadu demokracie jste v praksi skoro ubili. Přijali
jste zákony, pomocí kterých můžete
každou hodinu a v každé denní době
učiniti opatření, která se rovnají
faktické právní nerovnosti mezi českým
a německým územím v tomto státě.
V zákoně o obraně státu jste zavedli
kaučukový pojem státní nespolehlivosti
a tím jste dali každému subalternimu úředníku
možnost rozhodovati o svém umě o osudu sudetskoněmeckých
existencí. Vystavěli jste na hranicích státu
betonové valy a za tím účelem jste
vyvlastnili lesy a pole, domy a usedlosti, půdu a pozemky
a uložili jste obcím a soukromníkům
břemena a domníváte se, že jste se tak
postarali o bezpečnost státu. Ve svém boji
proti nám jste přešli i přes poslední
překážky, které vám ukládala
demokracie a ústava. Poskytujete výhody německým
vládním stranám v nejnedemokratičtější
formě. Denně zabavují vaši censoři
letáky, plakáty, brožury, noviny a články
v našem tisku jen proto, že zaznamenáváme
nějakou skutečnost, která je nepříjemná
nějakému Spinovi, Czechovi nebo Zajičkovi.
Již celý rok odkládáte obecní
volby, které předseda vlády označil
jako čestný dluh, neprovádíte obecní
volby ani tehdy, když jste si svým tak zvaným
odpolitisováním zaručili, že straně
bude skoro vůbec znemožněn vliv na volební
boj. Ano, dokonce diskutujete o jmenování 2/3 všech
obecních zástupců a při tom mluvíte
o demokracii. Když si při tom ještě pomyslíme
na sta sudetských vězňů, kteří
sedí v žalářích pro nejsměšnější
přestupky nebo vůbec nevinně (Různé
výkřiky. - Místopředseda Sivák
zvoní.), pak nechť vám je jasno, že
i pro vás je zde závažný důvod,
abyste brali naše návrhy na řešení
národnostní otázky vážně.
Víme velmi přesně, jak veliká je odpovědnost,
kterou musíme my i vy v této chvíli nésti.
Domníváme se, že je možno, že vás
především poslední zahraničně
politický vývoj přesvědčil,
jak velmi nutně je státu třeba vnitřního
upevnění. Snad právě proto jste s
to, abyste ocenili, co znamená, když prohlašujeme,
že jsme dnes jako před tím ochotni ke konstruktivnímu
řešení. Již jednou jsem dokázal,
že vás vývoj nutil k tomu, abyste v tom neb
onom bodě změnili své názory nebo
alespoň svou taktiku a prohlašuji vám, že
i v budoucnosti nezůstanete ušetřeni toho,
že budete musiti opraviti svou politickou koncepci, protože
se nekryje s duchem a spádem evropského vývoje.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Sivák (zvoní):
Slovo má ďalej pán posl. Petrášek.
Posl. Petrášek: Slávna snemovňa!
Ja neidem vyprávať o rovnováhe rozpočtu,
ja neidem ani mluviť o vysokých daniach, veď
v tom pomáhaly opozičné i koaličné
strany. Ja idem rečniť o tom, že či terajšia
vláda zaslúži dôveru ľudu alebo
nie.
Tri hodnoty má každý národ aj každý
jednotlivec, to je viera, chlieb a jazyk alebo reč či
národnosť. Čo sa viery týka, rozumiem
tu, slávna snemovňa, náboženstvo, mravnosť,
občianske mravy, školy, výchovu a rodinu. Myslím,
že tu je ohromná väčšina obyvateľstva
katolíkov, ale s Vatikánom nemáme konkordát,
lež len modus vivendi. Keď vyšla v septembri pápežská
bulla, vieme, že celá československá
tlač sa tomu tešila, ešte i "Lidové
noviny" a iné pokrokárske noviny. Ale sotva
že bulla vyšla, čoskoro potom nastalo isté
vytriezvenie, a čítame na pr. v "Robotníckych
novinách", že záborový zákon
o zabraní cirkevného majetku ostáva v platnosti
i naďalej. Teda neviem, aký je to modus vivendi. Z
cirkevného majetku chýba 30.000 jutár a na
dlhoch je na ostatnom majetku tiež mnoho milionov. Ďalej
sa pýtam, či vláda trvá i teraz na
tom, čo jeden bývalý pán minister
zahraničia povedal, že vlastne cirkev nie je majiteľkou
cirkevného majetku, ktorý len užíva
a ktorého majiteľom je vraj štát. Ja vidím
a počúvam, že máme veľmi dobrý
pomer aj s Rímom, Vatikánom, aj s Moskvou. Pýtal
by som sa úctivo, že ktorý pomer z týchto
dobrých pomerov je kordiálny, srdečný,
a ktorý je len utilitaristický.
Tu je cirkevné školstvo, tu sú učitelia,
kde veru medzi mnohými štátnymi učiteľmi
trpia sa takí, čo náboženstvo urážajú.
Máme každý deň konkrétne príklady.
Rozdiel medzi zamoravskými historickými zemiami
a Slovenskom: V Čechách a na Morave pri kongrue
sa ráta desaťnásobný katastrálny
čistý výnos, ale na Slovensku to krajinský
úrad nechce povoliť. Mnohých kňazov
udávajú a pozbavujú ich kongruy aj penzie
na údaje špiclov, pri čom četníctvo
asistuje. Poviem jeden markantný prípad. Jednoho
kňaza udali jeho neprajníci, že vraj 28. októbra
pri bohoslužbách stál síce pri oltári,
keď hymnu zpievali, ale vraj neslušne sa choval, utieral
si nos a fúkal. To je pred krajským súdom
v Nitre dokázané a to četníctvo udalo
a myslím, keď sme pri četníkoch, že
bolo by dobré, keby ministerstvo vnútra to zariadilo
tak, aby četníci miesto mnoho písania a t.
zv. informovania - lebo informujú aj Slovákov náčelníkov
- chytali zlodejov, lebo tomu lepšie rozumejú. To
by bola ich prvotriedna povinnosť.
Čo sa týka cenzúry na Slovensku, sú
tiež veľmi četné chyby. Uvediem len jeden
pád. "Vôľa ľudu" týždeník,
keď cituje z českých, zamoravských novín,
bratislavská cenzúra to nedovolí.
Niečo o populácii, čo je veľmi zaujímavá
otázka. To patrí k náboženstvu a mravným
otázkam. Depopulácia je taká, že 120.000
nenarodených detí nám chýba. "Zlín",
známy Baťov časopis, prináša štatistiku
od r. 1931 až 1936, pokiaľ ide o prírastky v
celej republike, ako populácia každý rok upadá.
Rieknem len konečné číslice: V r.
1931 bol prírastok 105.000 osôb, v r. 1932 102.000,
v r. 1933 82.000, v r. 1934 81.000, v r. 1935 66.000 a v r. 1936
len 56.000 osôb. Ohromný úpadok. "Groš"
píše ešte zaujímavejšie. Budem citovať
doslovne: "Populační úpadek v našem
státě postupuje od východu na západ
- od jihu na sever. V Čechách dosáhl tak
povážlivé cifry, že nenastane-li podstatný
obrat, za 80 let budou míti Čechy jen 3 1/2 mil.
obyvatel." V "Lidových novinách"
sme čítali od dr Churu, ktorý je profesorom
na detskej klinike v Bratislave, že Slovensko bude bez dorastu;
ačkoľvek na Slovensku natalita bola obstojnejšia,
už tam tiež klesajú porody. Pán minister
zdravotníctva - nedávno čítali sme
o tom veľmi krásne veci - prednášal biologické,
fyziologické, psychologické, zdravotnícke
veci, ale najmenej spomínal veci hospodárske a tým
menej nábožensko-mravné, kdežto biologiou,
filosofiou, psychologiou sa viac detí v republike rodiť
nebude. Práve vtedy, keď citujeme "Robotnícke
noviny", tedy nie nejaké klerikálne, kde sa
píše, že generácie je vždy menej,
a štatistika ukazuje, že stúpa i kriminalita
vôbec, menovite pokiaľ sa týka trestných
činov spáchaných proti majetku, a branná
odolnosť mladých ľudí veľmi klesá
- potom počujeme o Velgovej a Horákovi, sú
to prípady veľmi smutné - ten samý den,
čítali sme, čo robí Mussolini. Mussolini
ten istý deň - to bolo 19. decembra 1936 95 matkám
s tisíci detí dal každej 5000 lir a životné
poistenie. A u nás ča so robí? Po druhom
dieťati zastaví sa rodiný príspevok.
Ja by som veľa odporúčal pánu ministrovi
zdravotníctva, keby si prečítal jednu anglickú
knížku o natalite a depopulácii, ktorú
napísal profesor oxfordské univerzity Härroda.
Teraz ohľadom viery. Ani vlády minulé, ani
vláda terajšia dnes nechráni náboženstvo
a rodinu, a preto sa šíri aj korupcia a nemôžem
mať v tomto ohľade k vláde dôveru.
Prejdem na druhú otázku, chlebovú otázku.
Neni o veľa šťastenejšia terajšia vláda
ani v tejto otázke. Hovorí optimisticky, že
chce zamedziť drahotu, ale keď devalvujeme a ohromné
dane navalíme na obyvateľstvo, nuž musí
drahota stúpať. (Předsednictví se
ujal předseda Malypetr.) Vieme, že vysoké
ceny sú ešte nie drahota, ale keď ceny stúpajú
rýchlejšie než príjmy zamestnancov, vtedy
je to už drahota. Myslím, že pán minister
inž. Nečas to riekol a napísal, že
polovica občianstva nemá existenčné
minimum, pol milionu rodín žije pod úrovňou
človeka, aspoň západoeuropského; živnostníci,
obchodníci a remeselníci žijú mizerne,
učitelia, úradníci, roľníci sú
zadlžení, len malá časť žije,
ako sa žiť má. - Keď toto, slávna
snemovňa, v celej republike je tak, tak na Slovensku je
to ešte o veľa horšie, tam sú i cesty a
železnice horšie. Napísal som pánu ministrovi
už pred 6 mesiacmi, že na dráhe Nemecké
Pravno - Nové Zámky už 6 mesiacov pravidelne
meškajú vlaky. Len "Strela" chodí
znamenite z Prahy do Bratislavy a prináša príliv
nových a nových zamestnancov. Na Slovensku sú
obce a okresy zadlžené, krajina je chudobná,
6 tisíc km silníc udržuje štát
v republike, ale na Slovensku jen niekoľko sto km. Zo silničného
fondu dostalo Slovensko miesto 26% len 14%; Slovensko trpí
krivdu aj pri fondoch, stavbách, vodných investíciách,
všade sa so Slovenskom macošsky zachádza. Na
pr. v sociálnej pečlivosti bolo na investície
dané v Čechách 4.01 mil. Kč, na Morave
1.3 mil. Kč, na Slovensku len 0.35 mil. Kč a na
Podkarpatskej Rusi dokonca len 0˙17 mil. Kč. Podobné
je tomu pri investíciach u ministerstva pošt a min.
zemedelstva.
Pokiaľ sa týka daní, netreba o tom veľa
rečniť, to vieme, že neporiadok trvá ďalej.
Vinohradníci predávajú za 80 halierov na
Slovensku, najmä v okolí Nitry, víno a daň
činí 1.60 Kč a teraz ju chcú ešte
zvýšiť na 250 halierov.
Na obilný monopol doplácame 150 mil. Kč.
Prečo štát si to neschová aj pri špirituse
a v karteloch?
Rieky Hron, Ipel, Nitra a potoky robia škody. Regulácia
bola sľúbená, ba nová železnica
je stavaná, má do prevozu prijsť, Zbehy - Zlaté
Moravce, ale nerobí sa nič, len sľuby; je to
tiež škoda.
Daňové nedoplatky činia 2.753 mil. Kč.
Rád by som videl, keby nám pán minister financií
dal výkaz, prečo títo ľudia a ktorí
sú to, čo neplatia dane.
Nuž, ale na Slovensku agrárna strana od liehu a cementu,
cez slovenského prezidenta, náčelníka,
notára, až po papriku a otruby všetko monopolizuje
a bez legitimácie ani práce, ani dýchať
nemožno.
Jedon pád rieknem, najhorší. Ako je možné,
prosím, že jednomu trafikantovi-invalidovi v Nitre
menom Jankovičovi vzali trafiku. Keď sa pýtal,
prečo bezdôvodne mu bola vzatá trafika, finančné
riaditeľstvo odpovedalo: Nepovieme dôvod, a dalo trafiku
Ladislavu Benešovi, ktorý už má v Nitre
na stanici kiosk, noviny predáva a je invalida.
Či môžeme mať dôveru tedy i v chlebovej
otázke?
Naposled teda otázka rečová, národná.
V tom je úplný chaos. Uznáva sa síce,
že vraj najťažšia je menšinová
otázka Nemcov, lež to nie je jediná otázka.
Ja som počúval s obľubou reč pána
kol. Staška o menšinách, že spravedlivosť
má platiť atď., ale vždy sa hovorí
len o Nemcoch, Slovensko nebolo spomenuté, tým menej
Rusíni a Maďari. (Posl. Rybárik: My nie
sme menšina, my sme rovnocenný národ!) Minister
zahraničia hovorí, že je hriech, keď niekto
neuzná československý národ. Ja myslím,
že ohromná čiastka Slovenska podlieha tomuto
hriechu, lebo je len málo takých ľudí,
ktorí by neuznali, že slovenský národ
jestvuje. O Pittsburghskej bilaterálnej dohode, ktorá
tu včera bola spomenutá, sa hovorí, že
vraj jedna stránka: to boli samozvanci, a keby tá
druhá stránka, tí Slováci, povedali,
že pri Martinskej deklarácii boli len samozvanci,
čo bude vtedy? Myslím, že Slováci sú
v tomto ohľade, v rečovej otázke - však
to minule bolo dokazované - na tom horšie ako menšiny,
lebo sú v nebezpečenstve, že pri tom bratstve,
pri československom jazyku sa slovenčina stratí.
Je faktom, že v Čechách sa úraduje česky,
na Slovensku československy, v zahraničí
nepočuť lež valuta česká, sport
český, hudba česká, umenie české,
hoci i tu môžeme spomenúť, že mnohí
úradníci na Slovensku, keď si chcú získať
sympatie obyvateľstva, predstavujú sa: Ja nie som
Čech, ja som Moravan. Keď už Moravania robia
akýsi rozdiel medzi Čechom a Moravanom, tým
skôr môžu Slováci povedať, že
Slováci sú samobytný národ. Majú
svoju literatúru a svoju historiu, a tá mládež
slovenská, ktorá teraz už aj na uliciach si
žaluje a sa ponosuje, lebo chce reč i chlieb, je živým
argumentom, že slovenský národ jestvuje.