Zavedení těchto mimořádných
dobropisů mělo za účel dostat již
počátkem roku 1936 do státní pokladny
ty daňové platby, které byly normálně
splatné až v pozdějších kvartálech.
Finanční správa si zajišťovala
tímto způsobem větší příliv
hotových prostředků, aby nebyla odkázána
počátkem roku, kdy daňové příjmy
jsou obvykle nižší než koncem roku, na krátkodobé
pokladniční operace. Toto opatření
mělo kladné výsledky. Státní
příjmy počátkem roku 1936 se podstatně
zlepšily. Tento výsledek stál však státní
pokladnu v r. 1936 celkem 73 miliony 991.198˙90 Kč,
kterýžto obnos byl poplatníkům připsán
k dobru jako mimořádná bonifikace. V r. 1937
opakovala finanční správa opětně
tuto akci ve zlepšené formě. Rovněž
s úspěchem. Co za tento úspěch zaplatila,
zjistíme až ve státní závěrce
za rok 1937. Bude to zase několik desítek milionů
Kč. To však nevadí. Pokud je nutno takovéto
opatření dělati, nemůžeme pochopitelně
na zlatých vážkách odvažovati oběti,
kterých to vyžaduje.
Letos má býti tato akce opakována po třetí,
jak o tom svědčí předloha, která
byla parlamentu před vánocemi předložena.
K tomuto úmyslu chtěl bych říci toto
mínění: Instituce mimořádného
dobropisu byla v letech 1936 a 1937 opravdu něčím
mimořádným a byla plně odůvodněna.
Bylo to jednak gesto vůči dobrým poplatníkům,
kteří právem poukazovali na výhody,
které v depurační akci inkasovali poplatníci
liknaví, a mimo to byla zde opravdu mimořádná
potřeba státní pokladny, která potřebovala
naléhavě hotovosti k proplacení různých
nezbytných investic. Jen proto odhodlala se finanční
správa k mimořádné akvisici volných
kapitálů zvýšením normálních
dobropisů (per 6%) ještě o mimořádné
dobropisy od 3 do 5%. Není myslím pochyby, že
této mimořádné akce využili především
kapitálově silní poplatníci, kteří
získali takto znamenité zúročení
volných kapitálů.
Letos nevidím však již žádných
závažných důvodů pro opětné
zavedení mimořádných daňových
dobropisů.
Finanční správa dostala se již do takového
stavu, kdy nepotřebuje, po mém soudu, lákat
poplatníky k předplácení daní
mimořádně vysokým zúročením
plateb. Dnes vystačí finanční správa
s normálními prostředky. Berní úřady
si uvolnily depurační akcí ruce a mohou se
intensivně starat o zbývající nedoplatky
a o běžnou náležitost. Ministerstvo financí
ohlásilo v denním tisku, že provedlo reorganisaci
u berních úřadů a zdokonalilo zejména
službu exekuční. Bude tedy patrně především
dbáti řádného upomínání.
Vymáhání zatímní daňové
povinnosti je postaveno daňovou novelou na lepší
základnu. Zlepšující se hospodářské
poměry pak samy sebou nesou lepší daňové
platy. Ostatně i instituce normálního daňového
dobropisu je, po mém soudu, postačitelným
lakadlem, poněvadž 6% zúročení
předčasných plateb na daně je výhodnější
než uložení volných kapitálů
u peněžních ústavů.
Dnes již není třeba, aby finanční
správa dávala kapitálově silným
poplatníkům presenty. Mám také za
to, že pro finanční správu předloha,
která leží v parlamentě a dosud nebyla
vyřízena, nemá té ceny, kterou do
ní vkládala, a to proto, poněvadž první
lhůta, kterou předloha stanoví pro poskytnutí
výhod, již uplynula a přichází
tedy v úvahu teprve termín květnový.
A tu mám za to, že již také s tohoto hlediska
finanční správa jistě nepřikládá
předloze té důležitosti a toho významu,
jaký měla v době, kdy byla parlamentu předkládána.
Pokládám ovšem za důležité,
aby se finanční správa věnovala řádné
akvisici daňových plateb - aby prostě od
poplatníků žádala to, co jí podle
zákona patří. Nebude-li finanční
správa postupovati rigorosně v daňovém
inkasu v době hospodářského vzestupu,
vytvoří předpoklady pro novou daňovou
depuraci. A myslím, že s ohledem na daňovou
morálku a s ohledem na státní pokladnu nemůžeme
si přáti, abychom každé chvíle
byli postaveni před skutečnost, že budeme nuceni
depurační cestou likvidovati daňové
nedoplatky.
V této souvislosti musím upozorniti na tento zajímavý
zjev: V poslední době prošly denním
tiskem dvě protichůdné zprávy: v jedné
z těchto zpráv oznámilo ministerstvo financí
veřejnosti, že má již připravenu
osnovu o zavedení fakultativního placení
daní a dávek hotovými penězi u berních
úřadů, v druhé zprávě
se praví, že ministerstvo financí teprve studuje
tuto možnost a chce hotové placení teprve vyzkoušeti
u několika berních úřadů. Tyto
dvě zprávy ukazují jasně, že
tady neví pravděpodobně levice o tom, co
dělá pravice.
Nemohu přejíti přes tuto věc, aniž
bych se co nejrozhodněji neohradil proti oddalování
realisace tak důležité věci, jako jest
obnovení fakultativního placení hotovými
penězi u berních úřadů.
Tato opatření navrhla daňová koaliční
sedma při projednávání novely zákona
o přímých daních. Návrh vyplynul
z praktických zkušeností členů
parlamentu, kteří již od zavedení obligatorního
placení daní a dávek prostřednictvím
poštovní spořitelny jsou zahrnováni
z řad poplatnictva spoustou stížností.
Ten, kdo má s daňovými věcmi co dělat,
ví, kolik stížností do roka dostane
právě z tohoto titulu.
Prostému poplatníku je pak nepochopitelné,
přijde-li na berní úřad a chce-li
platit, že jest odkázán, aby zaplatil na poště.
Což necítí finanční správa,
že tímto způsobem budí nedůvěru
k vlastním úřadům? Vždyť
je to něco tak protismyslného, aby berní
úřad, který poplatníka honí
i exekučně, nesměl přijímati
dobrovolnou daňovou platbu. Že tento stav nepřidal
vážnosti berním úřadům,
je na bíle dni.
Mimo to poplatníci nemají rádi "papírky".
Věří jen tomu, co je zapsáno pod pečetí
v jejich daňové knížce. Dnes se berní
knížky doplňují zpravidla jen jedenkrát
ročně - po daňové závěrce.
Během roku je poplatník stále znepokojen,
poněvadž je přesvědčen, že
nemá své daňové věci v pořádku.
I když se berní úřady snaží
doplniti berní knížky během roku při
osobních návštěvách poplatníků,
je to práce nesoustavná a neobyčejně
zdržující. Oč jednodušší
by celá věc byla, kdyby se každá daňová
platba zapsala přímo do daňové knížky.
Jsem přesvědčen, že jen touto cestou
se docílí lepšího poměru mezi
finanční správou, finančními
úřady a drobnými poplatníky, zejména
pak na venkově. A toto zlepšení vzájemného
poměru musíme míti na zřeteli především
z důvodů politických a státních.
Pan ministr financí oznámil svou řečí
v rozpočtovém výboru, že věc
předloží vládě k rozhodnutí.
Soudím, že tato naléhavá záležitost
měla býti již provedena. To, co nám
pan ministr oznámil, pokládám za hledání
cesty k odkladu s ohledem na poštovní spořitelnu.
Mám za to, že zájem státu je přednější
než zájem poštovní spořitelny.
Ale jest ještě jedna okolnost, která padá
na váhu při této věci. Platí-li
poplatník veřejnou dávku prostřednictvím
poštovní spořitelny, musí zaplatiti
z každé platby vplatné 50 hal. Kdyby bylo placení
daní poštovní spořitelnou pouze dobrovolné,
pak je pochopitelné, aby poplatník zaplatil za zprostředkování
platby určitý poplatek. Ale je-li placení
daní a dávek poštovní spořitelnou
nařízeno, je-li nucené, pak by měla
poplatek platiti vlastně finanční správa,
která si placení daní takto zařídila.
Možno souditi, že naši poplatníci zaplatí
ročně na vkladném nejméně 10
mil. Kč, neboť lze předpokládati asi
20 mil. plateb na veřejné dávky. Těchto
10 mil. Kč je vlastně daň, která byla
zavedena dohodou poštovní spořitelny a finanční
správy.
Tento stav pokládám za neudržitelný.
Pokladní funkce všech berních úřadů
v republice musí býti obnovena po mém soudu
co nejdříve. Nemám nic proti tomu, aby placení
daní v hotovosti u berních úřadů
bylo pouze fakultativní. Kdo chce, ať platí
i nadále daně prostřednictvím poštovní
spořitelny. Drobným poplatníkům -
a o ty v prvé řadě běží
- musí býti umožněno, aby bez zvláštních
poplatků mohli splniti svou daňovou povinnost přímo
u berních úřadů.
To je požadavek parlamentu, který cítí,
že obnovení pokladní funkce berních
úřadů bude míti nejen velký
význam pro drobné poplatníky po stránce
pořádku v daňových záležitostech,
nýbrž i z důvodů státních.
Vždyť i z důvodů obrany státu musíme
míti vybudovány regionální státní
pokladny pro všechny případy. Proto mám
za to, že pan ministr financí má dáti
příkaz, aby fakultativní placení daní
a dávek v hotovosti bylo u berních úřadů
co nejdříve obnoveno. Pan ministr financí
je zkušený berní praktik a nemá jistě
pochybností o účelnosti tohoto zařízení,
zejména když hlavní důvod, t. j. denní
soustřeďování daňových
příjmů u poštovní spořitelny
zůstane nedotčeno, poněvadž berní
úřady musí veškeré inkasované
daně a dávky odesílati každodenně
- ovšem hromadně - poštovní spořitelně.
I když to snad bude vyžadovati nějaké
personální oběti, nemůže to býti
na překážku, poněvadž jde o zařízení,
které se státu docela dobře vyplatí.
A nyní dovolte mi, prosím, říci několik
slov o t. zv. našich aktivech a pasivech. Pasiva na rozpočet
činila koncem r. 1936 částku 633,112.941˙20
Kč. Proti r. 1935 je to přírůstek
o 696.149˙25 Kč. Zvýšení spočívá
v převzetí závazků ministerstva veřejných
prací při koupi 4 domů v Modre na Slovensku
pro hluchoněmé, dále pak bylo způsobeno
půjčkou na stavbu budovy okresního soudu
v Úpici a reálky v Pardubicích, závazky
na některé jiné veřejné stavby
a konečně závazkem státní finanční
správy vůči Zemské bance z titulu
zaplacení její pohledávky za některými
právnickými osobami. Jde o záruku podle finančního
zákona z r. 1928. Hlavní položku pasiv tvoří
nesplacené zálohy dávky z majetku, které
mají býti zaplaceny r. 1938. Článkem
VIII finančního zákona na r. 1938 byl však
ministr financí zmocněn jednati s Národní
bankou o odsunutí splatnosti na pozdější
dobu. Aktiva na státní rozpočet dostoupila
již horentní výše 16.501,457.163.80 Kč.
Největší položkou těchto t. zv.
aktiv jsou zálohy na učitelské platy, které
dosáhly výše 11.7 miliardy Kč. Vláda
se nevyhne - dříve či později - tomu,
aby tuto záležitost dala do pořádku.
Dále jsou to zálohy Košicko-bohumínské
dráze a místním drahám 2.067,475.672.40
Kč, vklady a zápůjčky různým
ústavům a korporacím v částce
1.013,467.048.30 Kč. V tom jest obsažen vklad u Československého
reeskontního a lombardního ústavu 100 mil.
Kč a stálý vklad u Národní
banky 480,291.880.95 Kč, pohledávky za státními
fondy a samosprávnými svazky z přídělů
pětiprocentní státní investiční
půjčky a z půjčky práce částkou
922,452.745.90 Kč a jiné menší částky.
Zde jsou také vyúčtovány částky
60 mil. Kč a 140 mil. Kč sanačních
vkladů v Tatrabance a Moravské bance. Mimo to obsahuje
účet aktiv další pohledávky ze
záloh na učitelské platy a Košicko-bohumínské
dráhy a některé jiné do r. 1923 poskytnuté
v částce 2.667,236.855.67 Kč. Zálohy
na učitelské platy činí dohromady
tou dobou 13.3 miliardy Kč. O roční přírůstek
záloh na učitelské platy, činící
přes miliardu ročně, jsou vlastně
personální náklady vyšší,
poněvadž lze právem pochybovati, že by
země kdy státu tuto částku zaplatily.
Aktiva na rozpočet - jak vidno - utěšeně
rostou. Mám však dojem, že není tu potřebné
péče a starosti o to, aby různé ty
zápůjčky a vklady byly také předmětem
upomínek, aby z nich státní pokladna dostala
domů to, co dlužníci mohou zaplatiti. Některým
svého času státními penězi
sanovaným ústavům vede se tak, že mohou
své závazky při nejmenším splácet.
Je nutno - a parlament to musí žádat - aby
ministerstvo financí požadovalo splátky na
pohledávky státu, zejména v době,
kdy jeho obrana vynucuje na obyvatelstvu tak těžké
oběti. Nikdo nesmí býti utvrzován
v přesvědčení, že to, co mu stát
půjčil za účelem jeho záchrany,
je darem, který se nemusí už nikdy vracet.
Státní závěrečný účet
obsahuje též soupis kapitálové účasti
státu a jeho podniků v různých akciových
a jiných společnostech. Tyto účasti
státní správy činí 657,536.720
Kč a státních podniků 94,757.332.37
Kč.
Z přehledu o stavu státních nemovitostí
jde najevo, že hodnota těchto nemovitostí činí
k 31. prosinci 1936 7.647,027.482.20 Kč. Naproti tomu státní
záruky z různých titulů činí
12.214,666.304.04 Kč. Efektivně vztahují
se závazky na částku 7.225,147.105˙37
Kč, neboť skutečný stav je proti zmocnění
nižší. V r. 1936 zaplatil stát z těchto
závazků celkem 277,145.543 Kč. Z toho připadlo
na platby ze záruk pro Československou obilní
společnost 162,521.129.90 Kč, na zákony o
stavebním ruchu 19,590.328 Kč, na Ústřední
bratrskou pokladnu 80 mil. Kč a na Chmelařský
syndikát v Žatci 25 mil. Kč.
A teď několik slov o státních podnicích.
Pokračující oživení výroby
projevilo se u státních podniků v celku výrazněji
než u vlastní státní správy.
Odvod státní pokladně byl proti rozpočtu
o 153,994.844˙20 Kč vyšší. Proti
r. 1935 jsou podnikové výsledky v celku lepší
o 207,950.103˙60 Kč. Z 21 podniků mělo
proti r. 1935 14 podniků výsledky lepší
a 7 nepříznivější. Proti rozpočtu
je to obráceně. Lepší výsledky
má jenom 7 podniků, kdežto 14 podniků
má výsledky horší. K těmto poněkud
příznivějším výsledkům
přispěla ta okolnost, že schodek státních
drah byl o 295,216.664.85 Kč proti rozpočtu menší.
Státní pokladna zaplatila r. 1936 za státní
dráhy 401,255.535˙15 Kč, čili celý
schodek, jak jej státní závěrečný
účet vykázal. (Předsednictví
převzal místopředseda Langr.)
Tabáková režie také tentokrát
zůstala s 92,157.341.45 Kč za rozpočtem.
Její zisk byl preliminován vysoko. Státní
lesy a statky a báňské a hutnické
závody také nedosáhly rozpočtových
čísel. Každý z nich skončil proti
rozpočtu o 21 mil. Kč nepříznivěji.
Příznivější výsledky měly:
Státní loterie, československá pošta,
československé státní dráhy,
diagnosticky ústav v Ivanovicích, školní
zemědělský závod v Děčíně-Libverdě,
státní lázně a ČTK. Všechny
ostatní vykázaly výsledky proti rozpočtu
nepříznivější.
Kdybychom odpočítali státní regály
- tabák, loterii a sůl - byly by ostatní
podniky báňské a hutnické v celku
citelně pasivní. Státní báňské
a hutnické závody vykazují v r. 1936 jednotlivě
tyto ztráty: Příbram 8 mil. Kč, Jáchymov
11˙5 mil. Kč, Báňská Šťavnice
6˙2 mil. Kč, Kremnice 2 mil. Kč, Rožnava
0˙9 mil. Kč, Železník 0.2 mil. Kč,
Podbrezová, to jsou státní železárny,
15.6 mil. Kč. Dohromady činí ztráty
těchto 7 podniků 44.4 mil. Kč.
Naproti tomu vykazují zisky: ústředí
se státní prodejnou (sůl) 28.8 mil. Kč,
Uhelné sklady v Praze 0.2 mil. Kč, Most, uhelné
doly 17˙3 mil. Kč, Petřvald 2 mil. Kč,
Solivar v Prešově 9.5 mil. Kč, Gbely 1.4 mil.
Kč, Slatinské solné doly 21.3 mil. Kč.
Těchto 7 podniků vykazuje celkem 80˙5 mil.
Kč zisků. Odpočítáme-li však
od toho ztráty dříve vyjmenovaných
podniků, 44.4 mil. Kč, zbude nám 36˙1
mil. Kč zisků, jak jsou vykázány ve
státním závěrečném účtu.
Tyto zisky tvoří především sůl.
Kdyby jí nebylo, vykázaly by báňské
a hutnické závody velmi citelnou ztrátu.
Podíly na státních daních, dávkách
a poplatcích - rozpočtová skupina III - jsou
proti rozpočtu vyšší o 27,385.604.70 Kč.
Zálohy na učitelské platy byly opětně
překročeny o částku 22,323.159˙80
Kč. Rozpočtový výbor navrhuje schváliti
toto překročení.
V důsledku vyššího výnosu daní
zvýšily se v náležitosti také podíly
státního silničního fondu proti rozpočtu
o 28.7 mil Kč, fondu pro vodohospodářské
meliorace při ministerstvu zemědělství
o 2.5 mil. Kč a státního vodohospodářského
fondu při ministerstvu veř. prací o 3 mil.
Kč. Snížení zaznamenávají
mimořádná opatření přechodná
v oddílu D o 27,205.190.90 Kč v důsledku
zlepšení situace košicko-bohumínské
dráhy, jejíž úděl je proti rozpočtu
o 32˙5 mil. Kč menší.
Zadlužení silničního fondu činí
tou dobou 1˙5 miliardy Kč, fondu pro vodohospodářské
meliorace při ministerstvu zemědělství
181 mil. Kč a vodohospodářského fondu
při ministerstvu veřejných prací 423˙7
mil. Kč. Přesto příjmy těchto
fondů dosud stačí kryti svou dluhovou službu.
Státní dluh zaznamenává v r. 1936
skutečny přírůstek 5.603,069.813˙50
Kč. Naproti tomu skutečné příjmy
z úvěrních operací činily jen
4.878,950.510 Kč. Tato nesrovnalost vysvětluje se
tím, že při unifikaci státních
půjček v r. 1936 musela se jistá část
titrů přejímati ve vyšší
hodnotě než nominální. Další
příčinou je druhá devalvace československé
koruny, která měla v zápětí
zvýšení zahraničního dluhu. Konečně
pak jsou to výlohy spojené s úvěrními
operacemi. Naproti tomu je nižší úrokové
břemeno. Celkový státní dluh je v
závěrečném účtu k 31.
prosinci 1936 vykázán částkou 45.527,384.185.45
Kč. Z toho činí vnitřní dluh
založený 27.767,312.569˙10 Kč, vnitřní
dluh přechodný 8.242,786.482.95 Kč, dluh
zahraniční 7.495,304.979˙40 Kč a t.
zv. dluh státovkový, za který nikdo žádné
protihodnoty neobdržel, 2.021,980.154 Kč.
Fond pro konsolidaci přechodného dluhu státního
stal se vzhledem k enormnímu stoupnutí krátkodobého
dluhu bezvýznamný. Jeho hotovosti stále odčerpávané
snížily se do konce r. 1936 na částku
199,201.438.96 Kč.
Státní bytový fond v oddílu A, pro
záruky, vykazuje podstatnější změnu
v tom, že se stal vlastníkem nemovitostí v
ceně 6,098.360.65 Kč, které mu připadly
v dražbě. V r. 1936 zvětšilo se jmění
fondu o 1,727.173 Kč a ke konci roku činilo 49.2
mil. Kč. V oddílu B tohoto fondu, pro přímé
zápůjčky, nenastalo žádných
změn. Jmění jeho vzrostlo o 635.593.20 Kč
a činí úhrnem 17.5 mil. Kč. Subsidiární
ručení za závazky fondu může
činit nejvýše 200 mil. Kč. Koncem roku
činily zaručené hypotéky oddílu
A částku 116,703.947.35 Kč.
Jmění hasičského fondu činí
koncem r. 1936 částku 28,699.013.72 Kč. Fond
pro pojišťování vývozních
úvěrů činí ke konci r. 1936
částku 10,332.849.90 Kč. Fond elektrisační
nemá žádných hotovostí. To, co
přijme, opět všecko rozpůjčí.
Fond pro pojišťování vývozních
úvěrů má čistého jmění
10,332.849.90 Kč.
Při této příležitosti pokládám
za potřebno dotknouti se také zde otázky
fondovního hospodářství, kterým
se dosti podrobně zabýval rozpočtový
výbor, kde se zejména ujal v debatě slova
pan president nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, který podal v této
věci velmi podrobné vysvětlení. Zabýváme
se touto věcí téměř při
projednávání každého závěrečného
účtu a každého rozpočtu s hlediska
parlamentní kontroly.
Sněmovna i senát několikrát vyjádřil
své mínění v tom směru a přijaly
také příslušné resoluční
návrhy. Nutno s uznáním konstatovati, že
nejvyšší účetní kontrolní
úřad se poctivě snaží i přes
nedostatek zákonných předpisů o to,
aby tomuto požadavku bylo vyhověno. Také předsednictvo
ministerské rady projevilo dobrou vůli. Věc
však uvázla na písku. Návrh, který
mělo ministerstvo financí po projednání
se zúčastněnými resorty vypracovati,
dosud podán nebyl, poněvadž ministerstvo financí
nemá ještě ode všech státních
resortů vyjádření. Neodpověděly
v té věci dosud zejména veřejné
práce.
A nejde jen o bezvýznamnou otázku. Vedle těch
několika fondů, které jsou obsaženy
ve státní účetní závěře,
máme přes 80 fondů, jichž čisté
jmění činí - máme-li na mysli
i fond pro věcné potřeby národní
obrany okrouhle 1.7 miliardy Kč, a tyto vesměs unikají
parlamentní kontrole.
Mám proto za nutné, abychom se věcí
zabývali a sami dali iniciativu podáním příslušné
předlohy zákona. V demokratickém státě
pokládám za nemožnost, aby tak velké
prostředky tolika hospodářských jednotek
nepodléhaly kontrole parlamentu, zejména když
některé t. zv. fondy ani skutečnými
fondy nejsou, neboť mají všechny náležitosti
podniků. Jak je naléhavé touto otázkou
hnout, o tom svědčí bývalý
dobročinný fond z důchodkových pokut,
který byl zásluhou výboru úsporné
parlamentní a kontrolní komise zlikvidován.
Účet dávky z majetku a přírůstku
na majetku zaznamenává ke konci r. 1936 na celkových
platech 7.074,833.695.94 Kč. Vykázaný nedoplatek
činí 242,026.447˙95 Kč. Přeplatky
jsou vyčísleny částkou 20,125.519.95
Kč. R. 1936 bylo na dávku včetně úroků
z prodlení zaplaceno 21,257.055.80 Kč. Odepsáno
bylo 96,580.032.74 Kč. Dávka byla již úplně
vyměřena. Příjmy mohou plynouti již
jen z příspěvků bývalého
Státního pozemkového úřadu.
Příjmy snižují se vyřizováním
opravných prostředků.
Rozpočtový výbor projednal obě dvě
předlohy, jak státní závěrečný
účet, tak také vládní návrh,
kterým je žádáno Národní
shromáždění, aby dalo souhlas podle
čl. XIV finančního zákona, ve dnech
8., 9. a 10. února a po podrobné debatě,
trvající plné tři dny, usnesl se doporučiti
plenu sněmovny, aby také sněmovna dala souhlas
k překročení úvěru podle čl.
XIV finančního zákona, a to z důvodu,
že nejde o překročení bez náležitého
uvážení a bez naléhavé potřeby
státní v žádném z daných
případů. Všechny případy
překročení byly náležitými
právními důvody řádně
odůvodněny a proto, poněvadž vláda
i po stránce formální vykonala svoji povinnost,
požádavši zavčas Národní
shromáždění o to, aby dalo souhlas k
dodatečnému rozpočtu zvláštní
předlohou, doporučuje rozpočtový výbor
schválení vládního návrhu tisk
1103 a poněvadž, pokud jde o účet, nebylo
shledáno žádných nesprávností,
tento je formálně i věcně úplně
správný, aby také Národní shromáždění
vyslovilo svůj souhlas s návrhem výboru rozpočtového
a schválilo státní závěrečný
účet za r. 1936.
Tím, že rovněž rozpočtový
výbor doporučuje ke schválení překročení
rozpočtu r. 1936, není řečeno, že
resorty smějí pro budoucnost lehkovážně
posuzovat svoje výdaje a mohou vydávati nad rozpočet.
Státní rozpočet je stanoven finančním
zákonem a tohoto zákona jsou povinny šetřiti
především státní resorty i státní
podniky, státní ústavy, právě
tak jako je povinna tohoto zákona šetřiti vláda.
Nikdo nemá práva hospodařit mimo meze rozpočtu
a stane-li se tak, musí se připojiti včas
podle zákona s požadavkem, aby Národní
shromáždění povolilo dodatečný
rozpočet.
V zastoupení rozpočtového výboru navrhuji
konečně, aby sněmovna současně
schválila účty státního bytového
fondu a dávky z majetku a aby vzala na vědomí,
že celý provozní schodek státních
drah byl uhrazen ze státní pokladny, jakož
i překročení zálohy na učitelské
platy, stanovené v čl. III, odst. 2 finančního
zákona na r. 1936.