A jděme nyní na negativní stránku
tohoto podnikání. Páni, dovedete čísti
jako já, nepovídám vám žádné
novinky. Vezměte si uzávěrku a čtěte,
listujte a budete vidět, kdo platí daně.
(Posl. Bátková-Žáčková:
Spotřebitelé!) Čtěte nejen výnos
daní, nýbrž také příděly
naší samosprávě a uvidíte, z
čeho se ty příděly dávají.
Máte to tu černé na bílém.
Daň výdělková, daň obratová,
daň přepychová, co tu musí býti
jiných daní, než se vyberou ony 4 až 5
miliard, počítám-li k tomu autonomní
přirážky a daně realitní, které
živnostnictvo vybere a státu za rok odvede. (Výkřiky
posl. Bátkové-Žáčkové.)
V daňových věcech mne nepřesvědčíte,
že tu je demokracie, když živnostníku, který
má 4000 Kč příjmu, výdělku
za rok, předpíše se 1/8% daně výdělkové,
kterou sice neplatí, ale ke které je předepsáno
600 % autonomních přirážek, a ty musí
zaplatiti. (Předsednictví převzal místopředseda
Sivák.) A v téže obci učiteli, profesoru,
řediteli fabriky atd., který má třeba
300.000 Kč příjmu za rok, neuložíme
ani haléře na obec, zemi a okres. Nepřesvědčíte
mne, že tohle je demokracie. (Potlesk poslanců
živn.-obchodnické strany středostavovské.
- Posl. Ešner: Jenže jste udělali ten
daňový zákon v r. 1927 bez socialistů!)
Proti vůli živnostníků. Já
vám mohu přečísti stenografické
protokoly z doby, kdy jsem byl u nár. socialistů,
co jsem mluvil jako nár. socialista. (Posl. Ešner:
Byli jste ve vládě!) Pane kolego, jsme ve vládě.
Ale já jsem přišel s různými
návrhy, na př. se zrušením továrních
správkáren obuvi. Dělnictvo organisované
soc. demokraticky, české i německé,
bylo na mých táborech a souhlasilo se mnou, se svým
vůdcem. Nár.-sociální dělnictvo
bylo na našem táboru a šlo za námi, souhlasilo
s námi. A když jsem přišel k vám
pro podpis, tak jste ho odepřeli. Tak prosím! Ale
nejde mi o útoky, milé dámy a vážení
pánové, jde mi o něco jiného. Čtu-li
na jedné straně, že předpokládaného
výnosu u daní přímých, u daně
výdělkové všeobecné i zvláštní
nebylo dosaženo, pak se ptám, čím to
všechno zaplatíme, z čeho zaplatíme
pensijní etát, činící skoro
3 miliardy Kč za rok, z čeho zaplatíme schodky
státní, z čeho v budoucnosti zaplatíme
1 miliardu Kč v rozpočtu ministerstva soc. péče?
Dále se ptám, z čeho a jak budeme udržovat
ona sociální zařízení, s kterými
souhlasíme, ale která při dost malé
úchylce vykazují tak ohromné sumy pasiv?
Způsobem hospodářským, jakým
v republice jdeme, toho nedosáhneme, a na místo
útoků - protože jsem já nebo druhý
příslušníkem té neb oné
strany - bychom měli dělat něco jiného:
měli bychom opravdu všichni dát hlavy dohromady
a radit se, co a jak máme dělat, abychom zjednali
nápravu. Nechci citovat, jak se dívají význačné
hlavy jednotlivých politických stran na řešení
hospodářských otázek současné
doby, ať jsou to příslušníci pravicoví
nebo levicoví. Ale my jdeme vyjetou kolejí, vyjetou
cestou. Proč ne? Je to pohodlné, zejména
když tak mnohý z příslušníků
národa bere nejen pěkné dividendy, nýbrž
dokonce ještě také pěkné tantiemy.
Je to pohodlnější - ale ty konce pro nás!
A proto, milé dámy a vážení pánové,
říkám: Budeme hlasovat - to se rozumí
- pro uzávěrku, a bude-li stát potřebovat,
budeme hlasovat ještě pro jíné věci,
s kterými vnitřně nebudeme souhlasit. Ale
co bylo mým úkolem? Hledět vás aspoň
trochu přesvědčit, že ideologie živnostensko-obchodnické
strany středostavovské o hospodářské
demokracii není cechovnictví, není zpátečnictví,
nýbrž že je to ideologie vycházející
ze zdravého hospodářského pojetí
a zdravého lidského rozumu. (Potlesk.) Vím,
že mnohé věci, které jsou člověku
proti srsti, se mu nelíbí, mně také
ne, ale co je to platné; nutnost je někdy silnější,
než přesvědčení člověkovo
a než všechny programy dohromady.
Upozorňuji ještě na některé maličkosti.
Kontroloval a studoval jsem fondy a jejich obhospodařování.
Rád vděčím snaze jak komise kontrolní,
tak také našeho nejvyššího účetního
kontrolního úřadu, že se u nás
míní zavést do fondového hospodářství
jasný přehled, ale i u fondů, aspoň
u některých, vidím některé
zvláštnosti.
Mám na zřeteli na př. elektrárenský
fond. Stát má podle uveřejněných
číslic 132 mil. Kč podílů na
elektrárenských společnostech. Tedy stát
dal do podniků 132 mil. Kč, ale slyšeli jste,
od koho a z čeho dostává příjem
do státní pokladny. Když jsme dělali
zákon o výsadnosti elektrárenských
společností, nebrali jsme zřetel na živnostníky,
že jim bereme existenci. A tak zde mám memorandum
Ústředny gremií elektrotechnických
živností, kterým by měly býti
ponechány řemeslné práce a vzaty elektrárnám.
To nebylo účelem výsadnosti pro elektrárny.
Dále tu mám velmi zajímavou ukázku,
jak kožení jsme někdy při vyřizování
některých věcí. Na českém
jihu jsou tři vesničky, Vlkov, Hamr a Val. Jsou
vzdáleny od jedné elektrárny 1/2 hodiny,
od druhé 5 km a od třetí malé elektrárničky
dokonce jenom přes cestu 8 m širokou. Ale poněvadž
má elektrárenský svaz výsadu, čekají
tyto tři obce 15 let na elektriku, nemohou ji dostat a
nedostanou ji. Není dovoleno ani té malé
elektrárničce v obci přes cestu 8 m širokou
natáhnout drát a osvětlovat hospodu, není
dovoleno ani té, kterou máme 3/4 hodiny vzdálenu,
dáti nám proud, ani té, kterou máme
5/4 hodiny. Takových ukázek je více. Já
velmi apeluji na pana ministra veř. prací, aby takovéto
maličkosti, které lidi dráždí,
opravdu dal nějak odstranit, a kdyby to nešlo interpretací
zákona, tak ať udělá malou změnu
a netrestá obce za to, že tu máme šimla,
který nemůže z Prahy vyjet k nám do
Valu na vesnici.
Mám tu ještě jednu věc, týkající
se státních lesů a statků. Je to memorandum
kolářů, karosářů a všech
těch, kteří potřebují dříví
určitého druhu k své výrobě,
zejména dřevo javorové. Tyto korporace dokazují,
že postupujeme v lesním hospodářství
mylně tím, že neosazujeme plochy také
tímto dřívím a že za chvilku
budeme za miliony kupovat dříví z ciziny.
Je to maličkost, která se jistě vyřídit
dá, a prosím při této příležitosti
pana ministra zemědělství, aby na to ředitelství
státních lesů a statků upozornil.
Mám tu další maličkost, kde stát
je účasten kapitálově. Čtu
zde, že stát je účasten skoro 119 mil.
Kč u bank. My máme živnostenské záložny,
stát nám nedal nic. My máme půjčku
13 mil. Kč a nemůžeme se za 20 let domoci,
aby byl projednán zákon o peněžním
ústředí družstevnictví živnostenského.
A tady čtu, že stát má 119 mil. Kč
u bank jako podílník. A čtu dále,
že ručení státní za sanované
banky činí 758,839.000 Kč. Za co nám
stát ručí? Ani za jednu záložnu.
Ale tady ručí skoro za miliardu! A tak vám
mně maně napadá včerejší
řeč p. dr Tiso, který tolik horoval
pro autonomii. Otevřel jsem tuhle státní
uzávěrku a čtu tady, že částečná
náhrada ztrát bance Čsl. legií za
splnění soudního vyrovnání
Úvěrní banky v Žilině si vyžádala
10 mil. Kč ze státní pokladny. Čtu
dále, že státní vklad Tatrabance v Turč.
Sv. Martině činí 60 mil. Kč. Chtěl
bych se skromňounce zeptati pana dr Tiso, kdyby
měl želanou autonomii slovenskou, jestli by tam našel
takový ústav, který by tohle mohl dát,
co tam dal stát. (Posl. Danihel: To sa nedálo
Slovákom, tak sa to nemôže postaviť!) Čechúni
tam také nebyli, pane kolego!
Jsou tu ještě jiné zajímavé věci.
Vždyť to máte každý v ruce, přečtěte
si to.
Když to tak klidně prohlížím, tak
si v duchu myslím, že naše státní
účetní závěrka, pro kterou
budeme hlasovati - po třetí to říkám
- by se dala přirovnati k vícečlenné
rodině. Maminka je zamilována do jedné dcerušky,
koupí jí každou pentličku, každou
mašličku, Fifinka musí býti na každém
bále. Kdyby to na dluh bylo, maminka to od úst utrhne
druhým a jí se to všechno dá. Takových
Fifinek tu máte několik v té uzávěrce
státní. (Potlesk.) Připadá
mi to, že táta je zase zamilován do svého
klacka, do svého kluka, a trpí mu všechno,
ale všechno. Platí za něj dluhy, když
v kartách prohraje, a souhlasí i s tím, když
si kluk dělá reservní fond v cizině,
aby tam mohl žíti, kdyby musil z republiky utéci.
Takových klacků zde také v této závěrce
státní najdete několik.
Nemohu jinak, než vás všechny poprosit, abychom
se v zájmu našeho státního hospodářství
podívali na ty různé režimy a posoudili,
neškodíme-li všichni sami sobě. Řekl
jsem to dvakrát a zdůrazňuji to po třetí,
zemědělci mají zájem na živnostnictvu.
Proč? Poněvadž k nám posílají
své lidi do učení a chtějí
z nich mít samostatné podnikatele. Dělníci
mají zájem na živnostnictvu, poněvadž
25% všech učňů jsou děti dělnických
rodičů. Proč je dávají dělníci
do učení? Aby jednou to dítě mohlo
se slušně živiti. (Posl. Srba: Živnostníci
mají zájem na dělnictvu, aby vydělali!)
To nepopírám. To není jenom zájem
jednoho stavu, nýbrž zájem celonárodní
a prosím, abyste také blahovolně posuzovali
naše potřeby, které vymáháme.
(Potlesk.)
Místopředseda Sivák (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Pozdílek. Dávam mu slovo.
Posl. Pozdílek: Slavná sněmovno!
Pan zpravodaj rozpočtového výboru ve své
tak jako vždycky velmi pečlivě a svědomitě
zpra cované zprávě pravil hned na počátku,
že debata bude asi usměrněna se zřetelem
na velmi vážnou mezinárodní a státní
politickou situaci. Naše stanovisko k nejvýše
vážným událostem politickým a
mezinárodním vedeno je jedině výsostným
zájmem národním a státním a
ničím jiným. O tom nemůže a nesmí
býti žádné pochyby. To nedávno
velmi srozumitelně a jasně, ale také upřímně
a poctivě prohlásil náš předseda
posl. Beran zde i jinde a o tom také my za každých
okolností vždy a všude chceme podati a podáme
také jasné důkazy.
Já bych chtěl dnes promluviti několik slov
o otázkách hospodářských, speciálně
zemědělských, a budiž mi prominuto,
jestliže se snad nebudu držet jen r. 1936, jehož
uzávěrku projednáváme, ale jestliže
budu mluviti i o událostech dnešních, které
konec konců, pokud se týče zemědělství,
mají s roky minulými velmi blízkou spojitost.
Jestliže účetní uzávěrka
státního hospodaření za r. 1936 nese
ještě vážné stopy a příznaky
těžkosti minulých let, které samo sebou
měly a musely míti vliv na její výsledek,
dá se dnes, anebo dalo by se podle všech náznaků
očekávati, že rok 1937, nehledě ovšem
k mimořádným opatřením a výdajům,
pokud se týče obrany státu, bude daleko příznivější.
Vždyť minulý rok byl a jest označován
jako rok přelomu, obratu v hospodářské
krisi vůbec. Více než 200.000 nezaměstnaných
lidí vrátilo se do práce, v řadě
oborů výroby byla překročena konjunktura
dokonce z roku 1929, zvýšila se spotřeba masa,
tuků a jak četli jsme včera, byl zvýšen
i výstav piva, stoupl zahraniční obchod a
příjem státní pokladny, pokud jsme
zpraveni, také se velice zlepšil. To jsou jistě
velmi dobré předpoklady, které opravňují
k naději, že vrací se hospodářské
oživení, že spějeme k lepším
dobám. I my zemědělci, zejména loňského
roku, těšili jsme se oprávněným
nadějím, že i pro nás nastanou doby
klidnější, které nám přinesou
lepší podmínky existenční a tím
i spokojenější život na naší
vesnici. Ale dnešní povážlivé zjevy
v našem hospodářském životě
vzbuzují v nás určité obavy, že
jdeme vstříc dobám těžším
dob dosavadních. Zatím co v ostatním hospodářském
životě hovoří se o oživení,
o vzkříšení, pohlíží
zemědělský člověk do budoucnosti
s určitými obavami a nedůvěrou. Rozrůstá
se disparita mezi cenami zemědělskými a průmyslovými
opravdu takovou rychlostí, která je skutečně
povážlivá. V zemědělství
není dosud možno mluviti o nějakém opravdu
zvláštním zlepšení. Je pravda,
že zavedením obilního monopolu obnovila se
částečně rentabilita produkce rostlinné
a tím jednoho zemědělského úseku,
že byla zaznamenána v důsledku toho zlepšená
kupní síla venkova, ale loňským rokem
vzestupem cen všeho, co zemědělec kupuje pro
svou potřebu, a velmi citelným poklesem produkce
živočišné zbaven byl zemědělec
ve velké míře i dobrých výsledků
lepšího zpeněžení produkce rostlinné.
Průměrně zvýšily se u zemědělské
produkce výrobní náklady nejméně
o 20 až 25% a ve srovnání s rokem 1936 klesly
v minulém roce průměrné ceny u dobytka
hovězího nejméně o 50 hal. a u vepřového
o 82 hal. Počítáme-li na př. jen u
vepřů s průměrnou váhou kolem
70 kg, znamená tento pokles při živnostensky
zpracovaných asi 280.000 vepřích více
než 160 mil. Kč ročně, oč zkráceni
byli jsme my, především malí a střední
zemědělci, chovatelé vepřového
dobytka. Dnes se tyto poměry ještě zhoršily.
Pokles ceny dobytka je daleko značnější
a v našem pohraničním kraji pohorském
je situace tím horší, že při hovězím
dobytku spekuluje se dnes na snížení cen s
nebezpečím slintavky a kulhavky, a pro vepřový
dobytek dnes při nízké ceně 5 Kč
za 1 kg živé váhy dokonce není možno
nalézti odbytu. A při tom dovezeno bylo loňského
roku o více než 100.000 kusů vepřů
nežli činily smluvní kontingenty, především
ze států Malé dohody, čímž
také více než pádněji a očividněji
je prokázána malost a ubohost té výtky,
která nám byla přisuzována, že
prý příčina ochladnutí přátelství
malodohodových států, zejména Jugoslavie,
byla ta, že jsme bránili nadměrnému
dovozu vepřů z těchto států.
Nebýti dnes zabezpečení obilní sklizně
obilním monopolem, byly by poměry v zemědělském
podnikání opravdu již katastrofální.
K velké žalosti některých pánů
musím potvrditi tu skutečnost, že ti, keří
dlouho posuzovali obilní monopol podle určitých
názorů úmyslně a tendenečně
šířených a dívali se nevraživě
na tento způsob zpeněžování obilní
ssklizně, dnes při tak povážlivém
poklesu cen živočišné produkce říkají:
Zaplať pánbůh, že máme aspoň
zaručeny obilní ceny!
Nutnost řízeného obilního hospodaření
tak, jak jej začal propagovat nynější
předseda vlády dr Hodža jako ministr
zemědělství, a jak v jeho intencích
pokračuje nynější ministr zemědělství
dr Zadina, uznává se dnes všeobecně
a říká se, že je třeba jej zavésti
také v ostatních odvětvích zemědělské
výroby.
Ale je zajímavá jedna věc, a to ta, že
otázka řízeného hospodářství
v zemědělství má mnoho nepříznivých
kritiků, ačkoliv toto hospodářství
a zásahy státu a veřejné moci v jiných
oborech podnikání se plně vítají
a schvalují. Před vánocemi jsme byli zde
svědky několika podobných zásahů,
které byly uzákoněny jak pro vrstvy podnikatelské,
tak pro vrstvy dělnické. Byl to zákon o prodloužení
platnosti hromadných pracovních smluv, dále
zákonné opatření proti zastavování
provozu některých podniků, proti hromadnému
propouštění zaměstnanců, opatření
o úpravě některých výpovědních
lhůt atd., tedy řízené hospodářství
v otázkách mzdových a dělnických.
Zrovna tak, jako na př. prodloužení platnosti
vládního nařízení o úpravě
poměrů v konfekci a výrobě šatstva
a řada jiných, daleko vážnějších
a větších opatření není
nic jiného nežli zásah státu, veřejné
moci do soukromého podnikání. V těchto
oborech se to žádá, schvaluje a uznává,
ale je zajímavo, že jakmile jde o výrobu naši,
zemědělskou, tu se tato opatření podceňují.
kritisují a odsuzují. Jednak se litují zemědělci,
že prý se omezují ve své svobodě
a volném podnikání, že prý je
to také nedobré v zájmu státní
pokladny, která prý musí v určitých
případech něčím přispívat,
ačkoliv v jiných oborech řízeného
hospodářství nikterak se tato nešetří.
A konečně při řízeném
hospodářství zemědělsk ém
vůbec nejde prý jen o to, hospodářství
říditi, ale také o to, kdo toto hospodářství
řídí a zda takovým způsobem,
aby nad zájmy jednotlivce a stavu vždycky zvítězil
zájem státu. Pan posl. Stanislav v rozpočtové
debatě před vánocemi zde dokonce řekl.
že prý ani bolševi smus, ani fašismus, tedy
hitlerismus - neohrožuje náš hospodářský
i politický život v našem státě
tak mnoho jako systém řízeného hospodářství,
zaváděný prý ministerstvem zemědělství.
Pokud jde o omezování svobody a volnosti zemědělcovy,
to už je dnes po několikaleté zkušenosti
překonaná fráse. Tato fráse už
netáhne, ač se zase s některých a
týchž míst volá po určitém
omezení hospodaření, zejména pokud
jde o podniky větší. Je pravda, že už
jsme již před zavedením obilního monopolu
a správně se toho ve své řeči
v rozpočtové debatě dotkl kol. Hrubý
- poukazovali na některé obtíže, které
s tímto způsobem zpeněžení obilní
sklizně nastanou. Zejména jsme poukazovali, že
v letech úrody budou určité potíže
a že monopol má dva úkoly, nejen nakupovat,
nýbrž také prodávat, a tento úkol
je těžší, neboť každý
přebývající vagon dělá
starosti, co konec konců s ním. Proto je přirozeno,
že, poskytne-li se nám záruka, že všecko
odbudeme, že se nám všecko přiměřeně
zaplatí, bude nutno také dbáti případných
předpisů, abychom tuto velikou skutečnou
výhodu pro nás také na trvalo a bez ohrožýní
umožnili i do budoucna.
Máme dnes pevné ceny a přišly také
určité předpisy, poněvadž přijíti
musely. A jde o to, zdali výhody pevných cen vyvažují
nějaký ten předpis, a o tom dnes už
není sporu. Předpisy, i když se dnes dotýkají
určitých zájmů několika jednotlivců,
vždycky směřují k zájmu celku,
a to je zde hlavní věc.
Podle nabytých zkušeností a vzájemném
porozumění se pak tyto předpisy mění
a mírní. Byli jsme svědky v poslední
době na př. toho, že Obilní společnost
propouští velkou řadu revisorů, poněvadž
se její zásahy vžily a revisorů není
tolik potřebí jako s počátku.
V krajích, kde se vžilo v minulosti dobrovolné
zemědělské družstevnictví, zejména
skladištní družstevnictví obilní,
jehož význam tak krásně a nade vší
pochybnost ocenil nedávno sám pan president republiky,
tam se vůbec nepociťovala nějaká tíha
omezení volnosti a svobody zemědělcovy. Naše
zemědělské družstevnictví vůbec
umožnilo a stalo se nejdůležitějším
základem a fundamentem celého zpeněžování
obilní produkce vůbec. Význam a rozsah jeho
stoupl a přirozeně se uplatnil o obilním
hospodaření. Avšak tento zjev způsobil
na mnohých místech překvapení, obavy
a konec konců také závist. Ukázalo
se však, že naše agrární politika
během minulých 30 až 40 let se nezaměstnávala
pouhým politikařením, že jsme se nespoléhali
jenom na nějaké zásahy a pomoc státu,
nýbrž že jsme cestou svépomoci pomáhali
zejména drobnému z emědělci, abychom
společným postupem v intenci té veliké
pravdy, že, co je jednomu nemožno, všem dohromady
je snadno, čelili liberalisticko-kapitalistické
spekulaci a novodobé porobě, která minulého
století ovládala celý náš hospodářský
život.
Pánové, kteří dnes útočí
na naše zemědělské družstevnictví,
nemají vůbec o těch věcech ani ponětí
a nemohou vůbec věděti, co zemědělské
družstevniictví zejména pro malého zemědělského
člověka znamená. Říká
se - a dotkl se té věci tady minule p. posl. dr
Klapka - že celé obory podnikání,
které dříve konali jednotlivci, přecházely
a přišly tímto způsobem do sféry
družstevní. Já se pamatuji dobře, jak
to za mých mladých let vypadalo v našem kraji,
a jinde tomu bylo jistě podobně.
Obilní obchod v Novém Městě n. Met.
a v celém okolí ovládali 3 lidé, Glaser,
Geldzeiger a Maizl, jinému bylo sotva možno obilí
prodati. Jetelové semínko nekoupil u nás
žádný než Spiegel, Sachsl, Stern a Stránský.
Cukrovku jsme nemohli prodati jinému nežli Bondymu
a Hellmannovi.
Slavná sněmovno, snad z těchto lidí,
pokud jsou živi, jsou dnes dokonce národovci a vlastenci,
ale tenkrát nedali nám nejmenší naděje,
že by nejen s námi zemědělci, ale s
naším národem smýšleli nějak
příznivě a pěkně. A je zajímavo,
že některým pámům dnes je líto
toho a že by si přáli pro nás návrat
starých časů a také návrat
tohoto bývalého našeho hospodářského
ponížení. A bylo to, slavná sněmovno,
pro nás opravdovým ponížením,
pro každého zemědělského člověka,
když jsme na trhu třeba ráno od tmy stáli
na rynku nebo na podsíních v Novém Městě,
v Dobrušce, Jaroměři atd., kde jsme trpělivě
a pokorně čekali, až těmto pánům
se uráčilo v 11, 12 hodin a ještě později
přijíti a nabídnouti nám nejnižší
ceny, jichž odmítnutí znamenalo naložiti
pytle na fůru a jeti domů, anebo složiti je
tam někde v průjezdu hostince a za týden
přijíti znovu, aby se tatáž procedura
opakovala.