Způsob získávacích metod ukazuje článek,
který nedávno vyšel v "Zájmové
obraně", v němž stojí (čte):
"Česká žena kupuje výlučně
v českém obchodě. Českým však
není vždy onen obchod, kde se mluví česky.
Česká žena, která nakupuje z pohodlnosti
u nečeských firem, posiluje nepřítele
a dopouští se zrady." Označujete německého
obchodníka, který musí za prvé zaplatiti
vaše vysoké státní výdaje, který
za druhé posílá své syny do armády
tohoto státu a který za třetí nese
ohromné oběti ustanovení o pohraničním
pásmu, za nepřítele a žádáte
na tomto německém obchodníku, aby Čechy
vítal jako své přátele. (Souhlas
poslanců strany sudetskoněmecké.) Tak
se na př. na jedné straně žádá
na sudetských Němcích loyalita, a na druhé
straně se porušuje článek 7 smlouvy
o ochraně menšin a § 128 úst. listiny
tím, že živnostenští referenti u
okresních úřadů chtějí
donutiti majitele koncesovaných živností, aby
měli nápisy v obou jazycích, hrozíce
jim ztrátou koncese. Vůbec se ustanovení
zákona o obraně státu užívá
ke všem možným šikanám při
udělování koncesí německým
uchazečům a velmi často se jich užívá
národnostně politicky ve prospěch Čechů.
Poměry v cizineckém ruchu ukazují na př.,
jak je sudetskoněmecké hospodářství
na mizině. Pro cizinecký ruch v sudetskoněmeckém
pohraničním území byla pro celou dobu
směrodatná návštěva z Německé
říše. Přes hranice byl nejužší
styk mezi obyvateli pohraničních krajů obou
států. V četných úsecích
jde hranice přímo skupinou domů jako na př.
v Georgswalde-Filipově. Obyvatelé s té i
oné strany jsou spiati společným životem
v obci, přátelstvím a příbuzenstvím
a jsou na sobě i hospodářsky závislí.
Zatím co během let vznikly na říšskoněmecké
straně veliké tovární podniky, vzkvétal
na naší straně obchod a živnosti, vyvíjel
se cizinecký ruch a především hostince
měly dobrý obchod. Dnes jsou hranice pro neutěšené
poměry mezi Československou republikou a velikým
sousedním Německem neprodyšně uzavřeny.
Tak tam poklesl cizinecký ruch na pětinu dřívějšího
ruchu a přinesl s sebou ohromné zmenšení
obratu i v jiných hospodářských oborech.
Na př. spotřeba piva v Georgswalde klesla s 13.068
hl v r. 1927 na 5.548 hl v r. 1937, dále dávka ze
zábav v téže obci se 109.733 Kč v r.
1929 na 61.607 Kč v r. 1937, jakož i dávka
z přechodného pobytu s 8.281 Kč v r. 1929
na 2.703 Kč v r. 1937.
Ještě horší poměry nacházíme
v našich krkonošských letoviskách, jež
byla v minulých letech navštívena z 80% německými
státními občany. Obce Špindlerův
mlýn, Bedřichov, Janské lázně,
Černá hora, Harachov atd. provedly pro stálý
příliv cizinců především
z říše rozsáhlé stavby a staly
se z nich velké moderní lázně. Rok
od roku klesal počet návštěvníků,
minulého roku na 10 % z roku 1928. Z roku 1928 na rok 1929
mohly sudetskoněmecké Krkonoše uvítati
ještě asi 500.000 turistů z Německé
říše. Toto číslo kleslo však
loni na nulu. Pro celé sudetskoněmecké Krkonoše
nastaly katastrofální poměry. Zadlužení
nemovitostí nadměrně stouplo. Následky
jsou nucené dražby a za babku přechází
německý národní majetek do jinonárodních
rukou.
To je několik málo příkladů
sudetskoněmecké pohraniční tragedie,
jichž můžeme podle libosti poskytnouti více
a doložiti je materiálem. Vinu na poklesu návštěv
z ciziny mají kromě nešťastných
devisových opatření i opatření
pro státní obranu v pohraničí. [ ]
Staré, po staletí používané cesty
jsou uzavřeny, je zakázáno zastavovati se
na oblíbených místech s pěknou vyhlídkou.
Veliko tabule jen v české řeči varují
před vstupem na tu nebo onu stezku. Neznalostí přiostřených
poměrů dostává se cizí turista
do velikých nesnází. Kdo by tu ještě
měl chuť zotaviti se v naší domovině
tak bohaté na přírodní krásy!
Co je platno státu, že vyzývá nákladnou
propagandou cizineckého ruchu k návštěvě
našich krásných krajů, znehodnocuje-li
se pobyt návštěvníku vším
možným způsobem? Tak musí cizinecký
ruch klesati a zadlužení hostinců, lázeňských
domů a pensionů stále stoupá. Celé
hospodářství v těchto pohraničních
krajích je na mizině. Přesto se se vší
přísností vymáhají daně,
tak že řada podniků je prodávána
ve veřejné dražbě, z nichž největší
část sudetští Němci ztrácejí.
V zájmu sudetskoněmeckého hospodářství
v pohraničních krajích žádáme
proto zvláštní daňové ochrany
a přiměřeného přídělu
devis, jak ho bylo použito již loni lázeňským
trojspolkem. Zatím co stát od doby svého
založení zanedbává sudetskoněmecké
území [ ], poskytuje Čechům všemožné
výhody a pro jejich zájmy vytvořil dokonce
řadu fondů, jejichž prostředků
se často užívá proti nám. Tak
existuje mezi jinými i kolonisační fond,
jehož prostředků se užívá
sice pro sudetskoněmecké území, ale
jen pro jeho počešťování a pro
subvence Národní Jednotě. Při tom
pocházejí prostředky k financování
opatření proti sudetským Němcům
přímo ze sudetskoněmeckého hospodářství.
Ba i státní policie se udržuje německými
penězi tím, že při nepatrném
přestupku vyměřuje neslýchaně
vysoké tresty. I obrana státu se v pohraničí
financuje sudetskoněmeckými penězi.
Sudetskoněmeckým krajanům, již jsou
si vědomi ohromného útisku, připadá
to přímo jako výsměch, prohlašujete-li
stále vy a váš tisk, že ve státě
požívají všichni občané
stejných práv a že především
sudetští Němci dostali víc, než
jim patřilo. Více než nám patřilo
jsme ovšem dostali jen útisku. Domníváte
se, že těmito metodami zlomíte sudetské
Němce, a domníváte se, že nemusíte
bráti na vědomí, že se tito sudetští
Němci stále více sjednocují a že
jsou ochotni brániti se všemi právními
prostředky, které mají po ruce.
Sjednocujeme se právě proto, že poznáváme,
že naše existence je ohrožena a že odmítáte
skutečné dorozumění za současné
záruky našich práv a našeho majetku. Sjednocujeme
se také, protože poznáváme, že
vaše metody nám ročně nenávratně
odnímají z našeho hospodářství
miliardy, které již řadu let nemůžeme
vydělati svou prací a které jdou na vrub
našeho kmenového jmění. Nechceme již
nésti tyto ztráty. Proto žádáme
svou samosprávu a zajištění zákony
na ochranu národností, které jsme navrhli.
(Potlesk poslanců strany sudetskoněmecké.)
V tomto rámci žádáme také ochrany
našeho živnostenského hospodářství
a našeho majetku, na nichž jste až dosud vymáhali
neslýchaná plnění pro stát,
aniž jste uznali i jejich nejprimitivnější
práva. Chcete si dnes také vynutiti dvojjazyčnost
v sudetskoněmeckém hospodářském
a obchodním životě, kdežto nám
jste ani ve veřejném životě a ve státní
správě nedali dvojjazyčnost. Právě
připravujete pojištění osob samostatně
hospodařících, abyste zase mohli sta milionů
dát na českou správu, aniž byste se
zavázali na dlouhá léta k nějakému
vzájemnému plnění a aniž byste
poskytli zchudlým živnostníkům do dneška
nepatrné podpory ze státní stravovací
akce.
Místo abyste zmenšili daňová břemena,
zostřujete neslýchané metody daňové
a exekuční prakse a zvětšujete daňová
břemena. Místo abyste, jak stojí v zákoně,
cenovými směrnicemi a vytvořením stejných
podmínek soutěže zlepšili poměry
na trhu, povolujete výhody a porušování
stanovených cen, poskytujete výhody vykořisťovatelům
a živlům rušivě zasahujícím
do trhu nespravedlivým rozdělováním
kontingentů, jako při rozdělování
rýže nebo nyní v obchodu s cukrem tím,
že nevidíte korupční a vykořisťovatelské
snahy českých a židovských obchodních
společností, jež si mimořádnými
srážkami koupily i mlčení marxistických
konsumních družstev. Místo abyste uvážili,
že sami tím ztrácíte vliv a že
brzy již vůbec nebudete moci poměry zlepšiti,
chráníte nespravedlnost a korupční
metody.
Vše to odmítáme a chceme se konečně
osvoboditi ode všech těch nebezpečí
a chceme míti možnost - ježto vy nechcete a nejste
s to nás ochrániti - vlastními silami zajistiti
své životní síly a svá životní
práva. Neustaneme dříve, pokud nedosáhneme
těchto cílů; a dosáhneme jich. Na
vás jest, abyste ještě dnes určili,
jak to dlouho bude trvati a co při tom sami budete chtíti
riskovati. (Potlesk poslanců strany sudetskoněmecké.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. dr Novotný. Dávám mu
slovo.
Posl. dr Novotný: Slavná sněmovno!
Snad nikdy od posledních voleb nejevila se naléhavější
potřeba, aby v tomto domě promluvilo se také
několik slov o otázkách, které svojí
eminentní důležitostí sahají
až na kořeny existence tohoto státu a které,
bohužel, nejsou u nás vyřizovány takovým
tempem, jak by to bylo žádoucí. Míním
otázky zdravotnické v celém svém komplexu,
které podmiňují zdravý vývoj
existence státní bytosti; míním vsak
také otázky týkající se lékařů,
lékárníků, jejich požadavků,
jejich bolestí, stavu to, bez jehož spolupráce
nelze si mysliti v tomto státě vyřešení
ani nejprimitivnějšího zdravotnického
plánu.
Slavná sněmovno, uvažte, že naši
českoslovenští lékaři pomáhají
při výstavbě všech sociálně-politických
institucí, že jsou základním kamenem,
že jsou osou, že jsou vlastně vykonavateli všech
zdravotnických zákonů, které byly
v tomto domě odhlasovány. Bez jejich spolupráce,
slavná sněmovno, zůstanou ty zákony
jen kusem popsaného papíru. Lékaři
celým svým životem slouží zájmům
tohoto demokratického státu, přispívají
celou svojí vysilující často prací
na jeho udržování a na jeho obranu, a za to
se jim nedostává ani dobrodiní základního
ústavního zákona, §u 108, práva
na svobodný výdělek a kus chleba, práva,
které si vyžaduje a osobuje každý poctivý
občan tohoto státu. Bude jen k prospěchu
občanstva a celého státu, budou-li tito věrní
spolupracovníci státu na soc. politických
základech? kteří v zájmu celého
státu obětovali své existence, vybudované
na privátní praxi, začež se jim dostalo
drobtů z praxe nemocensko - také vzati v ochranu.
Bojím se ovšem, že ozvěna mých
slov zapadne v mrtvém tichu, které už téměř
po 20 let - nehledíc k jakýmsi záchvatům
odhodlání - doprovází všecko
naše počínání a všechny
naše ozdravné a organisační náměty.
Bojím se, že se zde zase ozve pověstná
resortní resonance, která bude zase rozvinovat a
poukazovat na velké plány do budoucnosti, jejichž
splnění zůstává ovšem
jen hypotetické.
Tři lékaři, slavná sněmovno,
měli možnost zasedati ve vládních lavicích,
aby odtud řídili důležité zdravotnické
věci tohoto státu. Byl to dr Šrobár,
dr Vrbenský a dr Procházka. Prvý
z nich více politik, druhý známý svou
vyhraněnou ideologií a třetí spjatý
svou postavou a svou prací s pražským městským
fysikátem. Snad všichni tři, kteří
zapadli do toho úseku administrativní správy,
který jim, jak se říká, seděl,
vykonali veliký a dobrý kus práce, ale símě
nevzešlo. Od té doby z tisíců lékařů
Československé republiky, kteří pracují
také politicky a odborně, neměl nikdo příležitost
odpovídat za to, co se týká nás všech,
celého národa, odpovídat za otázky
zdravotnické, v nichž denně roste naléhavý
a těžký úkol a odpovědnost lékařská,
odpovídat za budoucnost, jaká očekává
v tomto státě tak důležitý stav,
jako je lékařský. Za 33 měsíců
posledního parlamentního období sešel
se zdravotnický výbor pouze dvakrát: po prvé
v r. 1935 k exposé pana ministra zdravotnictví a
tělesné výchovy, po druhé letos před
vánoci, když se promrskal v rekordní době
25 minut tak důležitý zákon, jako je
opiový - a před tím a od té doby "ticho
po pěšině". U nás na výsost
důležito otázky zdravotnické, bez jejichž
správného a rychlého vyřešení
není možna ani obrana tohoto státu, ba ani
branná předvýchova, jsou teprve ve stavu
zrodu a postup jejich řešení je tak povrchní
a ledabylý, že ani lékařstvu ani lékárnictvu
ani interesovaným kruhům s těmito stavy spojeným
nedává možnost do těchto otázek
hovořiti, ačkoli v jiných státech
je to samozřejmá nutnost.
A tu se táži, slavná sněmovno, čím
pak se vlastně provinily na tomto státu tyto dva
stavy, že se jejich spolupráce a limine odmítá?
Je přece tolik důležitých zákonodárných
opatření v běhu, k nimž lékaři
a lékárníci musejí zaujmouti své
stanovisko. Je to v poslední době zákon o
pensijním pojištění osob ve vyšších
službách, je to novela nemocenského zákona
týchž osob, novela zákona o pojištění
veřejných zaměstnanců a je to ovšem
tak často slibovaný základní zdravotnický
zákon. Prosím, slavná sněmovno, my
jsme jediný ze států nástupnických,
který tkví a buduje ještě na té
černožluté základně starého
rakouského zdravotnického zákona z. r. 1870
a Slováci na základně zákona z r.
1876. Kde je, prosím, úprava státní
zdravotní rady? Kde je ochrana populace? Kde je novela
zákona o potírání pohlavních
a hlavně také infekčních chorob, kde
je ochrana péče o děti? Kde je ochrana našeho
veterinářství, kde je zákon lékárenský?
Slavná sněmovno, mohl bych mluviti ještě
o řadě zákonů, které čekají
na spolupráci lékařskou. Kde je zákon
lázeňský, ke kterému přece
musejí také lékaři a lékárníci
zaujmouti v tomto státě své přesné
stanovisko?
Jestliže by při novelisaci některého
zákona měli spolupracovat lékaři a
lékárníci, pak je to novelisace zákona
č. 221/1924. Žádný jiný zásah
do nemocenského pojištění nenatropil
tolik škod lékařům, lékárníkům
a pacientům jako právě tento zákon.
Už, slavná sněmovno, smluvní poměr
mezi nositelem nemocenského pojištění
veřejných zaměstnanců a dvěma
lékařskými dobrovolnými spolky, Ústřední
jednotou československých lékařů
a Reichsverbandem der deutschen Ärztevereine, je takovou
svěrací kazajkou svobodného rozhodování
lékařova, že kdyby měli ti, kteří
stáli u kolébky toho zákona, poslouchati,
co se o nich hovoří, co se o nich píše,
budou mít v hlavě hotovou Niagaru. Jděte
prosím, slavné shromáždění,
kamkoliv, jděte do kavárny, jděte kamkoliv
do veřejné místnosti, zavaďte někde
o to pojištění veřejných zaměstnanců,
všude slyšíte nářky, všude
slyšíte hubování. Špatné
hospodářství Léčebného
fondu z dřívějších let vybičovalo
snahu správy Léčebného fondu sanovati
se za každou cenu. Lékařská a lékárnická
črezvyčajka, to se samo sebou rozumí za svůj
katovský výkon bohatě honorovaná,
kterou ovládá několik stařečků
pensistů, z nichž mnohému je již přes
60 let, dekapituluje dnes lékaře toho, zítra
onoho. Předpisy náhrad za léčiva domněle
špatně předepsaná jsou takové,
že mnohý lékař na svou lékařskou
praksi u Léčebného fondu ještě
doplácí. Při tom ovšem lékárník
nepřestává tvrdit, že preskripce podle
tabulek povolených léčiv byla správná,
že se tu prostě lékař ničím
neprohřešil, a běda tomu lékaři,
který opomněl v poukázce, respektive v účtu,
který podává Léčebnému
fondu, poznamenat, že druhou návštěvu
k nemocnému dítěti se zánětem
mandlí vykonal pro podezření ze spály.
Buďte jisti, že se s honorářem neshledá.
O tom, jak se u Léčebného fondu veřejných
zaměstnanců vyřizují žádosti
za mimořádný léčebný
postup, za sanatoria, za lázně, se snad dovíte,
slavná sněmovno, mnoho konkretních případů,
až po této mé parlamentní úvaze
dostanou naši lékaři a pacienti kuráž
posloužiti konkretními daty, ačkoliv i já
bych tak mohl bohatě učinit.
Provětrat, dámy a pánové, nové
volby, a hlavně zestátnit Léčebný
fond veřejných zaměstnanců a přizpůsobiti
platy jeho administrativních úředníků
platům státně zaměstnaneckým.
Pak se zde ihned ušetří velké miliony
uhospodařené ne na úkor pacientů,
lékařů i lékárníků,
ale právě na té hypertrofické administrativě.
Odpusťte, že jsem si vzal, jak se říká,
na mušku právě Léčebný
fond veřejných zaměstnanců. Nikdo
nemůže býti proti tomuto pojištění.
Je jistě žádoucí, ale v praksi prováděné
je monstrosním příkladem, jak se léčebná
péče o státní zaměstnance a
jejich rodiny provádět nemá. Již vládní
nařízení č. 145 z r. 1926, které
říká, že každý veřejný
zaměstnanec musí přispívati na to
své "pojištění", v úvozovkách
psáno, 1%, nejméně však 8 Kč,
nejvíce 25 Kč, je hotovým absurdem. Státní
zaměstnanec s platem 586 Kč přispívá
8 Kč, což činí 1˙41%. Státní
zaměstnanec, odborový přednosta, s platem
přes 5.000 Kč, platí 25 Kč, čili
neplatí ani 1/2%. Ubozí zaměstnanci, mladí
muži a ženy s nejnižšími platy, bohatě
doplácejí na léčebné procedury,
lázně, jimiž Léčebný fond
neskrblí právě u těch percentuálně
nejméně na léčebnou péči
zatížených, právě u těch
hořejších desetitisíců.
Nebudu mluviti o tom, jak se zpronevěřuje správa
Léčebného fondu svému poslání
hotovým labyrintem administrativních nařízení,
jak každé toto opatření kontroly lékařské
a lékařů je útokem na svobodné
rozhodování a okleštění nejprimitivnějších
práv a jistě také úspěchů
lékařské práce. Nebudu mluviti pro
krátkost řečnické lhůty ani
o té demokracii, jíž se tak rádi oháníme
před světem, o tom, že dnes možno léčiti
na útraty Léčebného fondu jenom oněm
lékařům, kteří jsou organisováni
právě ve zmíněných dvou lékařských
spolcích, tedy v Ústřední jednotě
československých lékařů a v
Reichsverbandu, ani nebudu mluviti o těch šťastných
pacientech, kteří díky benevolenci Léčebného
fondu se mohou proháněti na parketách světových
lázní při jazzu a jiných radovánkách.
Jenom upozorním slavnou vládu, že jestliže
je někde potřeba a možnost ušetřiti
státu peníze, pak je to možno důkladným,
ale neodkladným revisním zákrokem v hospodářství
Léčebného fondu a nestranným zjištěním
nekvalifikovaných přehmatů, kterých
se dopouští správa Léčebného
fondu proti pacientům, lékařům a lékárníkům.
Je přímo hanebným poškozováním
lékařů, když se jim předpisují
náhrady za léky, které nota bene v těch
tabulkách jsou uvedeny jako léky povolené,
Piperazidin dr Heislera, Isoneurin, Piferadol-Medica, Hypnofer-Medica
a Acylpyrin-Kolín a bůhví, jak se tyto všechny
léky jmenují, ale je hotovým pirátstvím
správy Léčebného fondu, když
škrtá položky za ordinace a za návštěvy,
a při tom si nechává příplatkové
známky 2 až 10 Kč, které musí
každý z pacientů přilepiti na poukázku,
než jde k lékaři, a tudíž tyto
peníze zcizí, z nich nemá nic ani lékárník,
ani lékař, ani pacient a Léčebný
fond se na tento způsob protizákonně obohacuje.
Ostatně voláme celou státní správu,
aby celou známkovou praksi Léčebného
fondu zrevidovala a uvážila, je-li možno bez
zákonného podkladu zvyšovati povinný
příspěvek pacientu ve formě známek
jedině proto, že v Léčebném fondu
je administrativní hypertrofie a zjevy, které nutno
radikální cestou odoperovati. K těmto zjevům,
slavná sněmovno, už dneska nebude mlčeti
nejméně 50% československých lékařů.
Proto nechť vláda zaujme přísné
stanovisko k těmto zlořádům a vykoná
bezohlednou revisi a vrátí naše československé
lékařstvo v užívání práv,
které mu zaručuje základní ústavní
zákon, v užívání práv,
vyplývajících z §u 108 tohoto zákona,
to je právo na práci a úměrný
výtěžek za ni, úměrnou odměnu
za ni, právo, na které si musí činiti
nárok lékařstvo právě u Léčebných
fondů, na jejichž deficitní hospodářství
v těžkých daních doplácí.
§ 141 zákona č. 221 z r. 1924 o pojištění
zaměstnanců pro případ úmrtí,
invalidity a stáří praví (čte):
"Nemocenská pojišťovna jest povinna
zajistiti, aby se dostalo pomoci lékařské
a pomoci porodních asistentek osobám, jež na
ni mají proti nemocenské pojišťovně
nárok. Nemocenská pojišťovna může
stanoviti, že tyto osoby mají vyžadovati pomoci
od určitých lékařů neb porodních
asistentek a že náhrady vzešlé povoláním
jiných lékařů anebo asistentek nebudou
hrazeny, leč že šlo o naléhavý
případ první pomoci. Kdo poskytl v takovém
případě první pomoc (lékař,
porodní asistentka), je sám oprávněn
vyžadovati na pojišťovně úplatu až
do výše sazby sjednané s lékaři
(porodními asistentkami) vykonávajícími
u pojišťovny službu."
A tu se vás ptám, slavná sněmovno,
je v tom nějaká mravnost, dožadovati se první
pomoci od lékaře, který není ve smluvním
poměru s některou nemocenskou pojišťovnou,
a nabízeti mu honorář tak nízký,
jaký zaplatíte na periferii velkoměsta za
ostříhání hlavy, honorář,
který byl smluven s lékaři vykonávajícími
hromadnou praksi u nemocenských pojišťoven, k
níž ovšem nebyl připuštěn
lékař první pomoc poskytující,
jedině proto, že není členem Ústřední
jednoty československých lékařů
a Reichsverbandu der deutschen Ärztevereines? Vážené
shromáždění, jak by se asi na to díval
advokát, který by byl dejme tomu od nějaké
velké společnosti, která paušalisuje
za své zastupování advokáta jiného,
tedy konkurenta tohoto advokáta, povolán při
onemocnění jejího advokáta vykonat
určité práce pro tuto společnost a
kdyby mu potom tato společnost nabízela nízký
honorář, jdoucí hluboko pod advokátní
tarif, jenom proto, že měla takovou a takovou smlouvu
s jeho konkurentem?