Pan předseda vlády s důrazem konstatoval,
že souhlasí s německým říšským
kancléřem v tom bodě, že je možno
nalézti cestu k narovnání, po případě
k uklidnění. A zdůrazňuje, že
státníci střední Evropy, kteří
umějí dělati dějiny, musí nastoupiti
tuto cestu při úpravě mezistátní
německo-české otázky. K tomu bych
chtěl konstatovati, že je nejvyšší
čas, abyste nastoupili tuto cestu v mezistátním
poměru. Pak však nesmíte na jedné straně
prohlašovati, že váš národ jsa naplněn
národním duchem má porozumění
pro národní cit každého, že však
na druhé straně je možná pod čestným
protektorátem státu výstava spolku Mánes,
která prokázala nedostatek pochopení pro
národní cit jiných. I zde budete musiti zaujmouti
jiné stanovisko. Je však důležité,
že při řešení celé otázky
nejde jen o mezistátní problém, nýbrž,
jak jsem již naznačil, v celém exposé
jde i o úpravu českoněmecké otázky
uvnitř státu a k tomu bude právě tak
zapotřebí středoevropských státníků,
kteří umějí dělati dějiny.
Obávám se však, že, kdyby tu snad takový
muž byl nebo je-li tu již, nenalezne ve vašich
lavicích podpory. Neboť přehlédneme-li
celý vnitropolitický vývoj a zvláště
řeči, jež mnozí z vás přednesli
jako komentáře k exposé, musíme konstatovati,
že jste buď nepochopili a nechtěli pochopiti
positivní části exposé vašeho
předsedy vlády nebo že se neodvažujete
působiti na své voličstvo v tom směru,
že dohoda je nutná. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.) A mluví-li se tolik o odvaze a je-li dnes
třeba odvahy ke státní politice, je v této
době i nutná odvaha říci vlastním
voličům a přivržencům svého
národa, že mír se pro váš národ
nejlépe zajistí, budou-li úplně splněny
požadavky všech státních občanů.
(Předsednictví převzal místopředseda
Taub.) Neboť lepší než vaše děla
je vnitřní spokojenost všech státních
občanů a na to byste měli vynaložiti
více peněz než na děla. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.) Konstatuje-li
se zde, že jsme dnes kolektivní vůlí
všeho svého obyvatelstva silni jako nikdy jindy v
dějinách, musím konstatovati, že tu
je snad kolektivní vůle obyvatelstva české
národnosti, ale o kolektivní vůli všeho
obyvatelstva státu a všech národností
nemůžete přece mluviti. Dříve
byste musili vytvořiti takovou organisaci státu
a tak vyřešiti národnostní otázku,
aby kolektivní vůle veškerého obyvatelstva
byla možná. Zdejší demokracie s parlamentní
soustavou je jen vnějším šatem, ale uvnitř
to není demokracie, neboť se ukázalo, že
uvnitř v parlamentě je diktatura národní
většiny nad národní menšinou, čímž
se tvoří i diktatura dolů. A zde jsou veliké
problémy, které musí býti řešeny.
Pro to je však třeba míti více porozumění
a nejdříve vůbec poznati, že tyto problémy
musí býti rozřešeny.
Ke konci své řeči nás vyzval pan předseda
vlády, abychom zachovávali a hájili dědictví
svých králů, kteří byli zastánci
míru, dohody mezi evropskými národy a odhodlaní
ochránci a bojovníci křesťanské
kultury ve střední Evropě. Domnívám
se, že toto místo je v rozporu se začátkem,
jenž konstatuje nutnost paktu se sověty a jeho význam
pro mír. Tradice českých králů
znamenala duchovní jednotu celého středoevropského
prostoru, nespojovati se navenek s ideologiemi kultuře
nepřátelskými, ale naopak hájiti celý
tento prostor proti východu a proti jihovýchodu,
jak právě bylo potřebí. Právě
tradice českých králů byla v tom,
že uznávali nutnost jednoty celého středoevropského
prostoru a nutnost jednotného duchovního a kulturního
podkladu, byli ztělesněním této myšlenky
a považovali za důležitější,
aby střed tohoto prostoru dělal nejen jednotnou
politiku zahraniční, nýbrž i společnou
politiku vojenskou proti všem silám mimo tento prostor,
pokud se odvážily překročiti tuto kulturní
hranici. Jiná tradice českých králů
je zcela jiné stanovisko k právům Němců.
Vy, pane kolego Stránský, mi hned namítnete,
že chci pro sudetské Němce privilegium, připomenu-li
známé rozhodnutí krále Vratislava,
které potvrzuje privilegium knížete Soběslava.
Nikoliv, privilegium byla tehdejší právní
forma, nechceme žádná privilegia, chceme své
právo v rámci dnešních moderních
právních forem. Ale ducha, který mluví
z této tradice českých králů,
bychom uvítali, kdyby se ujal. Neboť tam jest: "Chci,
aby tito Němci, kteří jsou jinou národností,
zůstali odděleni od Čechů svými
zákony a svými zvyklostmi." Zde se uznává,
že máme jiné zvyky, že dokonce v právních
otázkách můžeme míti své
vlastní právní normy, zatím co se
stavíte odmítavě, jsme-li téhož
světového názoru jako většina
našeho národa vedle v Německé říši,
a chceme-li pro sebe i u nás jen své zvláštní
zvyklosti a normy, nedovolujete to a považujete to za projev
neloyálnosti.
Kdyby se tím myslilo na onu tradici českých
králů s tímto velkorysým duchem, jenž
přiznává každému národu
jeho zákony, jeho vlastní soudce a jeho vlastní
kulturní možnosti, byli bychom rádi, jen kdyby
po tomto názoru a po této vůli následovaly
také brzy činy. (Různé výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.)
Nebo když tam jest: "Vězte, že Němci
jsou svobodní lidé." Vaše orgány
to často nevědí a vůbec nevíte,
kolik německých lidí je dnes nesvobodných,
a nevíte také, jak nesvobodní jsou, pokud
jsou ještě zaměstnáni v podniku pro
stát důležitém. Je-li dnes někdo
členem sudetskoněmecké strany nebo turnerského
spolku nebo Bundu a chodí-li na schůze, pak ihned
zasahuje zákon o obraně státu nejen na ochranu
státu, nýbrž i za účelem expanse
do našeho životního a hospodářského
prostoru. Jiné privilegium: "Nechť je Němec
v jakékoliv věci uznán vinným nebo
obžalován, nestihne proto jeho ženu a děti
škoda nebo hanba." Připomínám vám
praksi provozovanou od roku 1933, ba dokonce ustanovení
zákona o úřednících; provedl-li
něco syn, je zároveň s ním trestán
otec a je proti němu zavedeno disciplinární
řízení; byl-li otec národně
exponovaným činitelem, nemůže dostati
syn cestovní pas a místo, a tak na př. trpěly
řady dělníků, když byly rozpuštěny
od borové organisace. Přál bych si při
těchto zjištěních, aby zůstal
jen duch a nikoliv vnější právní
formy tradice českých králů, a aby
se stal i vaším duchem a aby především
vznikl duch, který nelze nalézti ve velké
části vašeho úřednictva a byrokracie,
které jste poslali ven k nám, aby se tento duch
objevil také ve vašich listech, neboť na ně
svaluji odpovědnost za to, že národ má
dnes toto stanovisko. Kdybyste jej byli jinak vychovali, bylo
by tomu jinak. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Tradice českých králů: Český
král založil první německou universitu
v Evropě a když byl založen váš stát,
bylo jeho první tradicí, že vzal Němcům
všechny staré insignie, zařízení
a nabytá práva. Přál bych si, aby
se v české tradici alespoň tak pokračovalo,
že by Němci dostali novou universitu. Dlouho jste
to již slibovali a neděláte to, protože
právě jisté skupiny, jisté vládní
strany v pražské městské radě
dělají jinou politiku než tu, kterou vládní
strany slibují v exposé sudetským Němcům
a světu.
Nakonec musím prohlásiti, že chceme uznati,
že z exposé částečně vyznívá
dobrá vůle rozřešiti v budoucnosti jak
poměr mezi státem a Německou říší,
tak i poměry českého a německého
národa jako celku, jakož i českého národa
a sudetských Němců; ale nemůžeme
exposé schvalovati. Neboť nenacházíme
v něm dodnes konkretní změnu koncepce. Neshledáváme,
že by se exposé vzdalo výslovně dřívější
koncepce, jež u vědomí ochrany velkých
přátel dělala expansivní imperialistickou
politiku proti německému národu do našeho
životního prostoru. Přes všechny náznaky
nenalézáme v něm konkretní příspěvek
pro řešení národnostní otázky,
jejíž dosavadní přezírání
je příčinou oněch možných
poruch evropského míru, jichž se tak obáváte.
(Různé výkřiky. - Místopředseda
Taub zvoní.) Nikdy nezapomeňte: Zahraniční
politiku Československé republiky nelze nikdy odděliti
od politiky vnitřní. Nemůžete dělati
zahraniční politiku, při níž
chcete míti dobrý poměr k Německé
říši, nýbrž musíte dělati
také vhodnou vnitřní politiku, aby byly odstraněny
všechny příčiny, jež způsobily
vaše a středoevropské poměry. Rozřešíte-li
skutečně národnostní otázku,
přispějete tím k evropskému míru,
jak svět od vás očekává, a
pak dojde k onomu narovnání a uklidnění,
které považují stejně Adolf Hitler jako
předseda vlády dr Hodža za nutné.
(Různé výkřiky. - Místopředseda
Taub zvoní.) Nepřispějete však k
míru, jak jste povinni, bez řešení národnostní
otázky uvnitř státu a aniž nám
poskytnete ona práva, jež nám patří,
aniž nám dáte více než máme
dnes. (Různé výkřiky. - Místopředseda
Taub zvoní.) Nejde o to vybudovati v německém
území obranné pásmo, nejlepším
obranným pásmem jest přiměřené
právní postavení. Němců sudetskoněmeckého
území. Proto nemůžeme bohužel hlasovati
pro exposé. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Neobíral-li jsem se s vámi
tam, milí kolegové, konstatuji, že nehrajete
žádnou úlohu ani mezi námi a českým
národem, ani mezi Německou říší
a Československou republikou, a pokud ještě
běháte, budete odstraněni, až určité
kruhy vládních stran poznají, že nejste
velkou nadějí, ale velikou příčinou
rušení míru. (Různé výkřiky.)
Čím jsem, vím již dlouho, a čím
jste vy, vím již také dlouho. Tím končím
své stanovisko k exposé. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. Světlík. (Výkřiky.)
Prosím o klid.
Posl. Světlík: Slavná sněmovno!
(Výkřiky.)
Místopředseda Taub (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. Světlík (pokračuje): Vládní
projev ze dne 4. března, věnovaný našemu
poměru k Německu, byl pronesen jako poslední
z cyklu projevů evropských státníků
v Berlíně, ve Vídni, v Paříži
a v Londýně. Jistě tedy byl učiněn
po uvážení celé dnešní situace
světově po únorovém mezinárodním
a mezinárodněpolitickém zemětřesení,
jež způsobilo tolik úzkosti. Vládní
projev vytyčuje nejprve úvodem tradicionelní
linii naší zahraniční politiky tím,
že především se vyslovuje pro Společnost
národů, za druhé pro zachování
všech našich mezinárodních smluv, za třetí
pro Malou dohodu a za čtvrté pro dosavadní
naši alianční politiku, aby dále s uspokojením
poukázal na rozvoj dobrého našeho poměru
jak ke státům podunajským, tak k Italii.
Kdy ž pak se postavil po všem tom, co se v únoru
sběhlo, na tuto pevnou a už vyzkoušenou půdu
naší zahraniční politiky - a my jsme
toto slavnostní přiznání rádi
vzali na vědomí vládní projev zabývá
se vlastním svým tematem, totiž naším
poměrem k Německu, a za výhrad jednoznačně
určených a nekompromisně formulovaných,
totiž nedotknutelnosti našich hranic, respektování
naší suverenity a nevměšování
do našich poměrů, vyslovuje se pro úpravu
mezistátního poměru německo - československého
v duchu plodné součinnosti a vzájemného
respektování, zvláště když
my sami doma jsme si pro to vytvořili předpoklad
a vůči německé menšině
postupujeme a jsme odhodláni postupovat i v budoucnosti
podle svých mezinárodních závazků,
převzatých st. germainskou smlouvou o menšinách.
Slavná sněmovno, projev pana předsedy vlády
sám častěji opakuje, že chce býti
jasný na všecky strany, že chce zjednati jasno,
poněvadž často nebývá v mezinárodním
životě nic nebezpečného nebo nebezpečnějšího
než nejasnost, že chce zjednati úplně
jasno o naší politice vůči Německu.
A ohlas tohoto vládního projevu opravdu lapidárního
a klasicky stylisovaného v zahraničí potvrzuje,
že v cizině jasno o naší politice dnes
u přátel i nepřátel už zjednáno
bylo. Dnes, slavná sněmovno, celá Evropa
ví, co by se stalo, kdyby se někdo chtěl
dotknouti našich hranic. Řekla to také jasně
naše armáda.
Za vládní projev postavily se demonstrativním
souhlasem všechny státotvorné a konstruktivní
strany. Je to věc velkého významu. Dali jsme
si, slavná sněmovno, nejprve do rovnováhy
náš státní rozpočet. Potom jsme
vyzbrojili armádu a opevnili jsme své hranice a
nyní jsme se postavili na jednotnou linii zahraniční
politiky. Jestliže, slavná sněmovno, z vedoucích
míst v naší Československé republice
bylo prohlášeno, že ke zdárnému
vedení naší státní politiky je
třeba předně upraviti naše státní
hospodářství, za druhé vyzbrojiti
armádu a za třetí sloučiti všecky
na jednotnou linii naší zahraniční politiky,
že toto jsou předpoklady zdárně naší
státní politiky, pak tímto vládním
projevem ze dne 4. března a demonstrativním souhlasem
všech státotvorných a konstruktivních
sil také tento třetí nutný předpoklad
ke zdárnému vedení naší státní
politiky, bohudíky, byl zjednán. (Potlesk.)
Mezinárodní problém československo-německý
trvá už tisíc let. A nejenom, že jsme
se Němců nebáli, nýbrž ve mnohých
historických úsecích onu středověkou
kulturu křesťanskou, o které mluví vládní
exposé, že ji šířili a hájili
naší králové, jsme s Němci spolutvořili.
Dílem této naší spolupráce je
také středověká Praha. Bylo to zvláště
v době, kdy římská říše
německého jazyka, středověká
obdoba Pax Romana, a její císařství
mělo universální ráz nositele křesťanských
řádů také mezinárodních
a kdy slavný český král Karel IV.
byl také nositelem císařské koruny.
Jsou tedy v tisíciletých dějinách
příklady té plodné součinnosti
a vzácného respektování. A v posledních
stoletích nebyly mezi námi jen psychologické
přehrady, nýbrž měli jsme také
i s Němci a s Německou říší
mnoho duševních styků. Na př. naše
politické strany vždycky bývaly obdobou politických
stran v Německu. Říšskoněmecká
sociální demokracie byla nesporně hlavou
druhé internacionály. Nám katolíkům
bylo vzorem německé centrum. Podobně to bylo
u stran liberálních.
Dnes ovšem, slavná sněmovno, má se problém
československo-německý řešiti
s Třetí říší, která
se zřekla politického universalismu prvé
říše středověké, která
se zřekla onoho kulturního kosmopolitismu vědeckého
a jiného, který byl v druhé Německé
říši, která dnes opustila velikou tradici
jak prvé říše, tak také i druhé
říše, která se dnes octla ve sporech
s křesťanstvím, která chce míti
kulturu rasovou a hlásá radikální
nacionalismus, neznajíc nic jiného než národní
egoismus a čistě nacionalistické, imperialistické
cíle.
Pan posl. Kundt jako řečník přede
mnou mluvil právě a vzpomínal toho, že
ve vládním exposé se připomíná
tvořivá spolupráce Čechů a
Němců ve středověku, spolupráce
s českými králi a přál si,
abychom my Čechové si na to vzpomněli, na
tuto tradici českých králů a na naši
spolupráci v minulosti. Ale musil bych mu odpověděti,
aby také Třetí říše vzpomenula
si na tu středověkou tradici universální
Německé říše. (Potlesk.) Ať
Třetí říše nechá své
výlučnosti, ať převezme opět
ten universální úkol býti strážcem
a nositelem také i křesťanských a mezinárodních
řádů, pak naše dohoda a domlouvání
s ní bude daleko snadnější. (Souhlas.)
Problém tedy není jen spolupráce s Německem,
nýbrž s dnešním Německem, ovládnutým
a vedeným nacionálně-sociální
stranou k dalekosáhlým imperialistickým cílům
Třetí říše. Spolupracovali jsme
s Německem universalistickým, spolupracovali jsme
a dávali jsme se ovlivniti Německem kosmopolitickým.
Je otázka: bude možno spolupracovati také s
Třetí říší? Ke skutečnému
dorozumění a ke skutečné dohodě
je potřeba stejného vědomí obou stran,
vědomí, že to, co já považuji za
dobro, také druhá strana považuje za dobro,
vědomí, že co já považuji za zlo,
také druhá strana považuje za zlo, když
já držím slovo, že také druhá
strana drží slovo. (Potlesk.) A osud konkordátu
v Německu, slavná sněmovno, je pro nás
vážnou výstrahou. Je dnešní stav
německé Třetí říše
snad přece jenom stavem přechodným? Vrátí
se Třetí říše ke své tradici,
ať už říše první anebo říše
druhé? Přizpůsobí se politika Třetí
říše přece jenom životním
realitám tak, jak se jim musilo přizpůsobiti
Rusko, když vstoupilo do Společnosti národů
a sjednalo aliance s demokratickými státy? Můžeme
to očekávati? A na tom dalším vývoji
bude také záležeti, jak dopadne naše jednání
s Německem, ke kterému přes všechno
to, co vidíme, jsme podle vládního prohlášení
ochotni.
Vládní exposé prohlašuje, že jsme
ochotni spolupracovati i s touto Třetí říší.
Ale s výhradou nevměšování. Slavná
sněmovno, tento pojem mezinárodní politiky
má dnes velmi špatný zvuk po zkušenostech
s londýnskou nevměšovací komisí
pro Španělsko. Všichni, kteří tam
hájí zásadu nevměšování,
ve skutečnosti se vměšují do španělských
poměrů. (Správně!) Musím
říci, že s našeho ideového stanoviska
nelze mluviti o nějakém absolutním nevměšování,
že by byl platný nějaký absolutní
princip, že za žádných okolností
nesmí se opustiti zásada nevměšování
do poměrů jiných států. Zásadu
nevměšování lze připustiti pouze
jako zásadu politickou, poněvadž nevměšovati
se do cizích poměrů někdy bývá
lépe než se vměšovati, když by vměšováním
se přivodila ještě větší
a nebezpečnější konflagrace v mezinárodním
životě. Se stanoviska mravního je vměšovati
se právem a povinností, běží-li
o brutální útlak, o ničení
a vyhlazování. V novodobých dějinách
přece carské Rusko často intervenovalo a
vměšovalo se do poměrů na Balkáně
a chránilo před tureckou sveřepostí
Srby, Bulhary a Rumuny. Civilisované křesťanské
státy v době liberální zastávaly
se Řeků a Arménů, a když v Uhrách
školské zákony Apponyiho sáhly na kořen
existence slovenského školství a tím
i Slováků, ve staré rakouské říšské
radě právě na náš podnět
byla přijata resoluce proti Apponyiovým zákonům.