Pan předseda vlády formuloval náš protest
proti zasahování do našich vnitřních
poměrů jenom podmíněně, ponechávaje
smířlivě i noblesně říšsko-německé
politice možnost ústupu s tak nebezpečné
linie, jakou by znamenala řeč kancléře
Hitlera v onom smyslu, ve kterém mínění
celého světa jí rozumělo. Řeč
o německé menšině, která si sama
k lidské, politické a názorové svobodě
pomoci nemůže a které pomáhat je prý
právo a zájem Německé říše,
doplněná ještě řečí
maršála Goeringa, který tuto ochranu označil
za jeden z úkolů německých letadel,
nebyla dvojsmyslná, a přesto se náš
předseda vlády pokusil zachrániti pro ní
možnost jiného, přátelštějšího
výkladu. (Předsednictví převzal
místopředseda Sivák.) Nevím, kdo
by mu měl za to býti vděčnější
než právě naši němečtí
spoluobčané. Tři německé strany,
které zde zastupují 600.000 voličů,
tuto důstojnou odpověď našeho předsedy
vlády spolu s námi schválí a prokáží
tím jistě i vděčnost za její
smířlivý a přátelský
tón k velkému německému národu.
Je mezi námi také strana, která zastupuje
dvojnásobný počet německých
voličů než tyto strany tři a která
také získala tyto voliče na program bezpodmínečné
příslušnosti k našemu státu, ale
která tuto bezpodmínečnost teprve po volbách
neprozřetelnou agitací doma i za hranicemi začala
podrývat. Oba berlínské projevy mohly by
právě této straně ukázat, jak
strašnou odpovědnost na sebe bere, a Hodžova
odpověď s naší sněmovní
rozpravou byla, myslím, této straně poslední
příležitostí, uznati omyl a zastaviti
se na cestě, na které dosud vedla své přívržence
k jakémusi jenom zdánlivému, protože
pedanticky vymyšlenému úspěchu, ve skutečnosti
do tmy a do nicoty. (Výborně! - Potlesk.)
Opravdu naposled zde měla tato strana příležitost
odpověděti spolu s námi do celého
světa, že německý lid této země
není s českým lidem a s československým
státem spojen jen od včerejška a na výpověď,
nýbrž od věků a navždy a že
příslušnost k našemu státu není
mu utrpením, nýbrž osudovým určením
a že odmítá protektorát ze zahraničí,
který se mu pro jeho vnitropolitické snažení
nabízí, protože naše platná demokratická
ústava, jak přece páně Henleinova
strana ve svém vstupním prohlášení
sama ještě uznala, poskytuje menšinám
potřebnou základnu i pro jejich menšinovou
politiku.
Německý říšský kancléř
si možná ani sám neuvědomil, když
vystoupil jako mandatář německo-nacionálních
zájmů v cizích státech, že tím
také dává podnět ke zřetelnému
a definitivnímu třídění duchů
v nich. O smýšlení a cítění
německého selského a dělnického
lidu nemáme pochybností a nemusíme míti
pochybností ani o stanovisku těch, kdo představují
německého ducha, když dokonce i takoví
Němci, jako je nepolitický a ryze arijský
spisovatel Thomas Mann, který je dnes považován
za jednoho z největších spisovatelů
německých, rádi přijímají
dokonce občanství našeho státu. Že
nemůže býti tlumočníkem národní
mysli a národního citu žádná
jednotlivá politická partaj, o tom přece
sám říšský kancléř
Hitler napsal celou knihu. Jeho berlínský výklad
staví nás vlastně k naší německé
menšině do beznadějné situace. Kdyby
v tomto státě německý lid opravdu
byl proti své vůli, kdyby jeho odluka od Německé
říše opravdu bylo tomuto lidu utrpením,
ke kterému prý ještě přistupuje
jako další zlo - jeho domnělá bezprávnost,
pak by to přece znamenalo, že nemůžeme
tento lid učiniti šťastným, ani když
všecky jeho domnělé vnitropolitické
stížnosti nebo křivdy uspokojíme, protože
vždycky ještě by zbylo to utrpení z odluky.
To je logicky křišťálově jasný
důsledek kancléřových vývodů
a jenom je štěstí, že tyto vývody
nejsou správné.
Německá menšina v Polsku, německá
menšina v Alsasku, německá menšina v Dánsku,
byly od Německé říše odtrženy.
Naše ne. Německá menšina naše osídlila
svoji domovinu už před věky jako součást
této země a tohoto státu. Spolu s námi
šlechtila tuto půdu, spolu s námi budovala
naše města, spolu s námi tvořila náš
právní řad a přispívala k bohatství
a kráse naší vlasti. Není pouze kulturní
pospolitost německá. je také kulturní
pospolitost česko-německá. Spojení
této německé menšiny s námi je
naprosté a nerozlučné. A byl-li německý
říšský kancléř ochoten
uznat, že nelze v Evropě vytvořiti hranice,
které by uspokojily všecky, tvrdím já
nad to, že sudetské hory byly naší menšině
vždycky hranicí uspokojující a nikoli
hranicí z rozpaků. kdežto od českého
lidu náš lid německý žádná
pevná hranice nikdy nedělila a ani děliti
nemohla.
Pan kol. Kundt zde včera znova opakoval argument
o privilegiích krále Soběslava a jiných
králů a myslel, že já mu namítnu
jenom to, že šlo o privilegia. Ne, já se ho jenom
optám, aby mně řekl, kdy v dějinách
českých který český král
dal německé časti tohoto království
možnost nějaké jednotné, zvláštní,
oddělené organisace. (Posl. Kundt [německy]:
Tenkrát to přece nemohlo býti, vždyť
byl jiný právní stav!) O ano, byl tehdá
český sněm, byly sněmy, ale byl jen
jeden, nebyly dva, pro německé území
a pro české.
Ale ani sama Německá říše si
nikdy nestěžovala na hranici, která od ní
odděluje sudetské Němce. Národní
skutečnosti se neoddiskutují polemikami stran. Národy
jsou věčné, strany jsou míjivé.
Nesmysly, které se po převratu napletly, když
se němečtí politikové z pravice i
z levice usnášeli o odtržení našeho
německého území, byly pěna
vzrušených dnů, nic víc. Chtěl
bych, aby naši němečtí spoluobčané
pochopili, jak by německý lid ponižovala koncepce,
která by z něho dělala předmět
mezinárodních dohod. Dr Kramář
a dr Beneš nebyli by směli na versailleské
konferenci postupovat tak, jak postupovali, bez oprávněného
vědomí, že jsou mluvčími a tlumočníky
také německého lidu této země.
Nebyla jejich vina, že vedle nich nemohl tehda stát
žádný sudetský Němec, neboť
nebyla jejich vina, že se žádný německý
politik nepřipojil k našemu boji (Výkřiky.)
za obnovu naší národní a státní
svobody. Dnes už bychom i na mezinárodní konferenci
měli německého partnera, a díky aktivní
součinnosti tří německých stran
s naší vládou čelí se za hranicemi
německým pomluvám naší republiky
dnes už také německou obranou. (Výkřiky.)
Proč přestala koncepce tohoto státu jakožto
státu národního býti kamenem úrazu
mezi námi a aspoň částí německých
stran? Proto, že se na německé straně
pochopilo, že tato ústavní koncepce nijak nesnižuje
důstojnost německé menšiny, neboť
neznamená nic víc než to, že účel,
pro který tento stát byl založen a po staleté
porobě ve své samostatnosti zase obnoven, je národní
zabezpečení Čechů a Slováků.
Češství a slovenství, česká
a slovenská věc nemají ve světě
jiného zabezpečení. Aktivní účast
německé menšiny na tomto našem osudovém
určení nejenom ji neponižuje, nýbrž
naopak ji šlechtí, a činí i ji, jak
dobře řekl dr Krofta, národem státním.
Německou účast na věci, kterou znamená
Československá republika pro český
a slovenský národ, oplácíme službou
československého státu velké věci
míru a spravedlnosti mezi lidmi a mezi národy a
úctou k národním právům této
menšiny. Neboť že předpokladem je plné
národní rozvití německé menšiny,
je nám všem samozřejmé. Kdyby bylo pravda,
že tato menšina nemá u nás lidské
a politické svobody a svobody světového názoru,
neznamenalo by to jenom, že neplníme svých
mezinárodních povinností. Znamenalo by to
hlavně, že sami sobě škodíme, že
se zbavujeme hodnotného přínosu této
menšiny a že se zpronevěřujeme své
nejlepší národní tradici a odkazu svých
buditelů a osvoboditelů. Na štěstí
to není pravda, nýbrž pomluva a v nejpříznivějším
případě přepínání
náhodných a pochopitelných třenic,
které vznikají, když národ po staletí
rdoušený nabírá teprve dech k novému
životu v nové svobodě a střetá
se namnoze s državou uměle proti němu v minulosti
vytvořenou. Tyto rozmíšky, které urovnáme,
německou svobodu neohrozily. Mohlo se v nich ukřivditi
na naší i na druhé straně jednotlivci,
není však přípustno mluviti v této
souvislosti o svobodě celého národa. Naše
hrdost je naopak, že naše státní moc svobodu
německé menšiny chrání proti
škodě, která by jí hrozila, kdyby této
obrany nebylo. Německé strany vládní
to dokazují už svou prostou existencí. Prosím:
600.000 německých svéprávných
mužů a žen projevilo vůli dáti
se zastupovati politicky stranami soc. demokratickou, agrární
a křesť.-sociální. V naší
republice jim bylo a je svobodno tuto vůli uplatniti. Zbavme
je toho, co říšský kancléř
nazval utrpením z odluky, a budou zbaveni této svobody.
Já však dnes chci dokázati, že i nejpočetnější
strana německá chtíc nechtíc přispívá
k důkazu německé svobody v Československé
republice. A nepotřebuji od ní k tomuto důkazu
nic jiného, než aby mně dovolila brát
vážně její vlastní projevy. V
začátcích, když sudetoněmecká
strana chtěla snad upřímně papírový
nacionalismus rozpuštěných stran nahraditi
něčím lidovějším, našla,
v kontaktu s lidem patrně, formule, které nám
byly přijatelnější než formule
rozpuštěných stran. Mluví-li dnes o
svobodě názoru, tedy prosím: Jako není
v dnešním Rusku připuštěn jiný
názor než komunistický, tak není v dnešním
Německu připuštěn jiný názor
než nacionál-socialistický a jiná svoboda
názoru než svoboda tohoto názoru. Sudetendeutsche
Partei, resp. 1,200.000 německých mužů
a žen, kteří tuto stranu volili, musili by
však, chci-li bráti vážně projevy,
se kterými se jim tato strana představila, býti
teprve své svobody zbaveni, kdyby měli býti
nacionál-socialistickému názoru přizpůsobeni.
Z mnoha argumentů, které bych tady mohl uvésti,
uvedu jen pět.
1. Tento názor nacionálsocialistický usiluje
programově o sjednocení veškerého němectva
v jediném státě - je tedy pangermanistický.
Prosím, tady musíme rozlišovati, jak jistě
uznáte, co mluví Adolf Hitler jako říšský
kancléř a co mluví jako vůdce onoho
nacionálsocialismu, který právě v
Německé říši je stále
více uplatňován. Ve své česko-lipské
řeči uznal však pan Henlein, že se žádný
národ nevzdá bez boje zděděné
půdy a že by tedy pangermanismus nevyhnutelně
vedl ke katastrofě. Ve svém vstupním projevu
v "Modré hvězdě" dne 8. října
1933 prohlásil pan Henlein, že déle než
1000 let sdílejí Němci s Čechy v těchto
zemích společný osud a že příliš
živě cítí moc této skutečnosti,
než by vážně mohli mysliti na nějakou
odluku. Jestli tato slova měla větší
mravní hodnotu než zpuchřelý materiál
domu, ve kterém byla pronesena, a který od té
doby byl už rozkopán motykou a krumpáčem,
pak je svobodná vůle naší německé
menšiny zůstávati v našem státě,
a nikoli ke svobodě, nýbrž k nesvobodě
ji zve, kdo projevuje ochotu říšskoněmeckými
letadly hájiti domnělé utrpení její
odluky od Německé říše. Žádnými
volbami nebyla potvrzena ta pozdější agitace
pana Henleina a Ruthy za hranicemi (Výkřiky.
- Místopředseda Sivák zvoní.),
která začala líčiti příslušnost
Němců k tomuto státu jako podmíněnou
versailleskými smlouvami. (Výkřiky.)
Místopředseda Sivák (zvoní):
Prosím o ticho.
Posl. dr Stránský (pokračuje):
2. V posledním svém projevu zdůraznil
říšský kancléř výlučnou
platnost nacionálsocialismu v říši.
Českolipský projev páně Henleinova
se však výslovně zříká
totožnosti svého hnutí s tímto nacionálsocialismem
a zdůrazňuje výslovně svéráznost
svých vlastních společenských a politických
reformních snah, dokonce s nacionálsocialismem zásadně
polemisuje, vytýkaje mu nedostatek liberálnosti
a smyslu pro svobodu osobnosti. Takovýchto názorů
by se však páně Henleinova voliči musili
v Německu vůbec vzdát, nebo by musili s nimi
žíti v koncentračních táborech.
(Potlesk.)
3. Dnešní Německá říše
se organisovala jako totalitní stát. SdP je programově
proti totalitní koncepci. Ve své řeči
o německých kulturních úkolech v Československu
r. 1936 vyslovuje se na př. pan Konrád Henlein proti
obligatornímu civilnímu sňatku. Svobody tohoto
druhu poskytuje německému lidu právě
jen náš stát, v sousední říši
by se toho musili vzdát. (Výkřiky.)
4. Strana páně Henleinova znovu a znovu se prohlašovala
pro demokracii a pro parlamentní systém. Analogicky
odmítla každé naše podezření,
že to není její pravé smýšlení.
Pro toto smýšlení jsou pro tuto menšinu
za hranicemi koncentrační tábory. (Potlesk.)
5. Strana páně Henleinova přijala ... (Posl.
Kundt [německy]: Domníval jsem se, že se nemá
kritisovati režim v jiných státech.) Pardon,
pane kolego, to je veliké nedorozumění, já
nekritisuji vůbec poměry v Německu, do těch
nám vůbec nic není. (Výkřiky
posl. Kundta.) Přijetím ústavy přijala
také naše a její zamítavé stanovisko
v pronásledování národních,
náboženských nebo kmenových menšin.
Aby mi bylo rozuměno, neběží zde vůbec
o správnost či nesprávnost názoru,
že udržování ryzosti národního
kmene je zájmem národního zdroje, to může
býti věc diskuse. Zachování kmenové
ryzosti uvnitř národa ani těm, kdo je považují
za bezúčelné, nemusí se jeviti nekulturní,
pokud se děje z přesvědčení
a svobodné vůle. Absurdní a zase říkám,
nemluvím o Německu, mluvím o našem smýšlení,
když se řeklo, že je věcí svobody
veliké části našeho obyvatelstva, že
musí s námi žíti - absurdní vzdělanému
člověku stejně jako prostému lidu
je myšlenka, že má býti se dvěma
lidmi, různého kmenového původu, kteří
se v lásce spojili, nakládáno jako s krvesmilnými
zločinci. To odporuje - a prosím, aby o tom byli
slyšeni theologové katoličtí anebo protestantští
- obecnému křesťanskému názoru
německého lidu, který v páně
Henleinově programu - mluvím o našich poměrech,
ne o německých - důrazně se respektuje.
Svobodu tohoto svého názoru má tedy německý
lid v naší republice, v Rakousku nebo ve Švýcarsku,
kdežto v Německé říši by
naše německá menšina byla této
své svobody zbavena. Tedy žádné "Leid
des Getrenntseins."
Z výtek, které by se v řeči říšského
kancléře mohly vztahovati na nás, zbývá
tedy jenom výtka, že je německá menšina
naše bezprávná na poli národním.
Na štěstí usnadňuje nám obranu
ostatní obsah kancléřovy řeči.
Chtěl bych jen ještě říci předem,
že zájem největšího německého
státu o národní osud německých
soukmenovců sám o sobě by mohl býti
hoden úcty a nemusil by sám o sobě přátelský
vztah k jeho sousedům kaliti, pokud by se šetřilo
vzájemnosti. Právě v těchto dnech
prohlásil maďarský min. předseda Daranyi,
že předpokladem lepších poměrů
mezi naší republikou a Maďarskem je spokojenost
naší maďarské menšiny a nás
to pranic neurazilo, protože to bylo řečeno
smířlivě a bez vyhrůžek a protože
se s Maďarskem o vzájemné úpravě
menšinových práv rádi a snadno dohodneme
jako s každým jiným (Posl. Esterházy:
Dajte nám, k čemu vás zavádzali smlúvy!)
sousedem. Je však v této oblasti nějaká
analogie mezi námi a Německem? Kancléřova
řeč sama dokazuje, že této analogie
není (Výkřiky. - Místopředseda
Sivák zvoní.), že není o čem
se dohodovat a že kamenem úrazu a důvodem pohoršení
vůbec není naše německá menšina,
nýbrž cosi docela jiného. Kdyby tu skutečně
rozhodovala péče o zahraniční soukmenovce
Německa, věnovala by se přece jen především
těm německým menšinám, jejichž
postavení je nesrovnatelně svízelnější,
než postavení německé menšiny u
nás. Kdyby se přátelství Německé
říše získávalo spravedlností
k německým menšinám, nemohla by se přece
v Italii, s Německem spřátelené, německá
menšina jihotyrolská násilně odnárodňovat.
(Výborně! - Potlesk.) Ukazuje-li však
říšský kancléř výslovně
na Polsko jako na zem, s níž mělo Německo
rozpory největší a s níž se přesto
přátelsky sblížilo, přiznává
tím přece zřetelně, že skutečnou
překážkou přátelského
sblížení s námi není naše
německá menšina. Vždyť národní
práva německé menšiny v Polsku, která
skutečně byla od Německé říše
odtržena teprve versailleskými smlouvami, s národními
právy německé menšiny u nás vůbec
nelze srovnat, takže kdybychom si příklad polský
vzali k srdci, ukázali bychom tím jenom jeho absurdnost.
Vždyť ještě 1. března německá
"Deutsche Rundschau", orgán německé
menšiny v Polsku, vycházející v Bydhošti,
zjišťuje úbytek nových 400 německých
škol v Polsku a zjišťuje, že jenom 48 % německých
dětí v Polsku chodí do německých
škol! (Slyšte!) Srovnejte to s našimi poměry!
(Výkřiky posl. dr Eichholze. - Místopředseda
Sivák zvoní. - Posl. Kundt [německy]:
Starejte se raději o Československo, než o
Polsko, Maďarsko a Italii. O tom nemáme s vámi
co mluviti!) Kdybych byl Němec, staral bych se o Němce,
pane kolego Kundte! (Výkřiky posl. Kundta
a Bátkové-Žáčkové. -
Místopředseda Sivák zvoní.)
Umožnila-li podle říšského kancléře
dohodu mezi Německem ... (Výkřiky poslanců
sudetskoněmecké strany a čsl. strany národně
socialistické.) Dovolte, pánové, prosím
vás! Umožnila-li podle říšského
kancléře dohodu mezi Německem a Polskem ta
okolnost, že ve Varšavě seděl polský
maršál a ne jako u nás prý západnický
parlamentarismus, tu bychom opravdu velmi rádi věděli,
proč maršál, který dává
německé menšině méně práv,
je Němcům milejší než parlament,
který jí dává více práv.
(Potlesk.) Tu přece i slepý musí vidět,
že německá menšina tu není důvodem,
nýbrž záminkou. (Výkřiky poslanců
sudetskoněmecké strany. - Místopředseda
Sivák zvoní.)
Přijměme však klidně i toto zjištění,
které je stejně kormutlivé pro nás
jako pro německou menšinu, řekněme si,
že se ničím nedáme pohnout k tomu, abychom
národní práva svých německých
spoluobčanů posuzovali podle něčeho
jiného než podle svých mravních a meze
národních závazků, a že se zejména
ničím nedáme pohnout, abychom se těchto
svých mezinárodních závazků
k německé menšině podle známého
nedobrého vzoru zřekli a abychom práva německé
menšiny prodávali za nějaký svůj
buďsi skutečný, buďsi zdánlivý
prospěch, který se nám nabízí.
Řekněme si, že ve vzájemných
vztazích mezi námi a německými menšinami
jako ve všem jiném překoná na konec
láska zlobu a že se s národními menšinami
dohodneme tím spíše, čím energičtěji
je vymaníme z nesvobody vnitřní, z vlivů,
které se jejich povaze bytostně příčí,
a z iredentistické agitace. A tažme se teď raději,
zda bychom snad mohli při dobré vůli najíti
a odstraniti ten skutečný důvod, který
proti nám popuzuje dnešní vedení Německé
říše. Najíti jej není těžké,
neboť je zakryt jenom velmi chatrně. Těžší
bude odstraniti jej.
Ve světě se dnes střetají dva principy,
ale není to t. zv. dynamičnost s t. zv. statičností,
není to autoritativnost s volným kolektivem, není
to diktatura s demokracií, není to totalita se stranictvím,
je to idea mezinárodního práva na jedné
straně a pud k moci na straně druhé, a rozdělení
ovšem není, to připouštím, jednoduché
a jednoznačné. Docela jistě na obou mocenských
stranách se najde i ten i onen prvek, ale jisto je, že
ty strany, které se dnes nazývají autoritativními,
doznaně, ne snad jen nedokonalostí lidskou, nýbrž
doznaně se hlásí proti ideálu mezinárodního
práva, k pudu mocenskému. Otázka zní
takto: Může být mezinárodní organisace
založena na nějakém skutečném
právním řádu anebo bude jejím
základem na věky toliko moc, rozdělení
moci, rovnováha nebo nerovnováha moci a pak ovšem
nezbytně periodické měření
moci válkami? Ti, kdo nejsou ochotni ani schopni věřit
v právo a jenom moci se svěřují, označují
i válku jako projev zdravého prý pudu. Mussolini
v encyklopedii fašismu myšlenku stálého
míru označuje jako netoliko nemožnou, nýbrž
přímo škodlivou. Jinde říká,
že čím je ženě mateřství,
tím je muži válka. Hitler ve své knize
píše, že humanita je směs hlouposti, zbabělosti
a domýšlivosti; ve věčném boji
prý lidstvo vyrostlo, ve stálém míru
prý by zahynulo. Není divu, že nová
Italie i nové Německo, vedené stranami takto
smýšlejícími, dospěly k tomu,
že obecně závazný mezinárodní
právní řád zásadně odmítají.
Německý kancléř věnoval této
otázce v posledním svém projevu zajímavý
a upřímný odstavec. Říká,
že nynější mocenské rozdělení
světa vzniklo násilím a nikoli právem.
Má-li se prý tedy stav vzniklý násilím
považovati za stav právní, pak prý i
dnes násilí jest právem nebo může
právo tvořiti. Tak jest srozumitelno, proč
Německo, se svým dosavadním mocenským
stavem stejně nespokojené, jako s ním bylo
nespokojeno Německo hohenzollernské, vymáhá
a buduje záměrně větší
mocenskou oblast, a proč nás i jiné bude
nutit k účasti na ní. Nejprve jen k účasti,
ne k poddanství. Naše uhlí, maďarské
a jugoslávské obilí, rumunská nafta,
to vše mají býti pohonné látky
německého motoru na cesty k větší
oblasti a proto nikoliv menšiny, nýbrž všechen
český, slovenský, všechen vůbec
československý lid, maďarský, jugoslávský,
polský, rumunský i bulharský má se
po dobrém nebo po zlém ocitnout v tom, čemu
se říká zájmová sféra
takového německého protektorátu. O
nás to naznačil v těchto dnech nezakrytě
bojovný orgán tohoto Německa "Angriff",
kde jsme četli, že jsme nárůdek obklopený
německým masivem a předurčený
k tomu, aby se k německému masivu přiklonil.
(Slyšte!) Za příklon Polska k německému
masivu obětoval masiv vlastní německou menšinu.
Za příklon náš obětoval by patrně
německou menšinu naši. Ne z národní
věrolomnosti, nýbrž ve správném
přesvědčení, že je to oběť
jen dočasná, protože v mocenské sféře
tohoto masivu, až by se stala imperiem, německé
menšiny znovu by se staly, jak to bývalo, menšinami
panujícími nad porobenými většinami.
Svoji národní existenci by Češi a Slováci
uhájili jistě i tak. Ne snad pomocí masivní
německé přízně, nýbrž
pomocí své velké životnosti. Ale svoboda
našeho sebeurčení mezinárodního
byla by pak pohřbena a branná síla našeho
národa byla by patrně znovu, jako již tolikráte
v dějinách, rekrutována do služeb cizích
a pro cizí účely.
Taková je tedy konkretisace toho druhého principu,
proti němuž se tu chceme držeti myšlenky
mezinárodního práva. Stojí za to tato
myšlenka, abychom se jí drželi, nebo se máme
na své malé lodičce svěřit
a riskovat dobrodružství konjunktur, zmatků,
intrik a experimentů? Posuďme politickou koncepci
svoji i tu odpůrčí úplně klidně.
Posuďme ji rozumem a ne pudem a mysleme při tom netoliko
na sebe, nýbrž i na Němce a na Německo
a také na své bližní v celém
světě. Dejme tomu, že 60 milionů je
masiv, 12 milionů je nárůdek. Národ,
který sám v sobě spatřuje společenství
svých živých i mrtvých, a jehož
překrásná svatováclavská hymna
se modlí také za budoucí, je prodchnut vědomím,
že počet jeho synů a dcer je nekonečný,
a protože nekonečné nekonečnému
se rovná, je prodchnut také hrdostí, která
hodnotu národů hledá v jejich duchu a ne
v změřitelné a spočitatelné
hmotě. A v této hrdosti by nás nezmátlo
ani když nás pyšně a naléhavě
zvou k masivu, a to necelých 20 let po tom, co se tři
obrovské masivy v Evropě tak žalostně
zhroutily, pohřbivše v sutinách 10 milionů
předčasně zhaslých lidských
životů a způsobivše tolikerou bídu
lidí i celých velkých masivních národů.