Srovnáme-li však cestu, po které jdeme, s tou,
na kterou jsme zváni, nemůžeme než odmítnouti
toto pozvání a nemůžeme než prositi
vroucně i všechny své spoluobčany německé,
aby ani oni v zájmu svém vlastním i v zájmu
desítek milionů svých soukmenovců
nedávali se svésti vábnou vidinou, která
je láká, a aby pochopili, že sloužíme
nejen své zemi, nýbrž všem zemím
a lidem na světě, i onomu království,
které s tohoto světa není, ale kterému
se tento svět má a může blížit,
když naopak zveme my je, aby v přátelském
duchu spolu s námi zkoumali své postavení
a aby se spolu s námi přiklonili raději k
velikosti myšlenky, se kterou stojí a padá,
žije a hyne vývoj veškeré vzdělanosti
na světě. Tato myšlenka je větší
než její odpůrci a větší
dokonce než její vyznavači. Již samo svědomí
nám říká, že svět, který
by vybavil právo mocí a jen právo ozbrojil,
je lepší než svět, kde moc určuje,
co je a není právo. Ale i kdyby svědomí
nebylo, stačilo by vědomí, že jen idea
mezinárodního práva je s to bez krveprolití
si získati i souhlas svých dosavadních odpůrců
a že na druhé straně zase jen ona může
své nedokonalé vyznavače - a kdo je na světě
dokonalý - pohnout, aby ji nevyznával pouze ústy,
nýbrž i skutky. Není pochyby, že dnešní
mocenské rozdělení světa vzniklo násilím,
ale z toho přece neplyne, že na věky se může
jen násilím obnovovat. Vždyť rozdělení
moci a soukromého majetku v tom stavu, v jakém tu
bylo, když v oblastech dnešních států
vystřídalo národní právo vzájemné
zápasy mezi rody nebo hrady nebo městy nebo jinými
dílčími oblastmi, také vzniklo původně
násilím. Jen tím, že posléze
prohlásily mezi sebou násilí za nedovolené
a trestné, mohly rodiny a rody vyrůsti v národ
a jen tím, že mezi sebou prohlásí násilí
za nedovolené a trestné, mohou národy vyrůst
v lidstvo a tím zase samy sebe i jako národy ochrániti.
Vždyť na světě konec konců každý
národ, i ten nejmasivnější, je jen menšina
a už proto by žádný neměl odmítati
svrchovanost nějakého mezinárodního
práva. Jest na př., táži se, ta vlnitá
cesta mezi pychem a ponížením a zase pychem
a zase ponížením, kterou prodělávalo
Německo vlastně už od Bedřichova Pruska,
tak lákavá, aby se na ní muselo pokračovat?
Nemají národy a lidé proti čemu bojovat
než proti lidem a národům? Musí-li se
klásti oběti, nejsou hodnější
obětí a hodny obětí větších
ty zápasy, které má lidstvo vésti
proti bídě, zmatku, zločinu, nemoci, nevědomosti
a nevzdělanosti? (Potlesk.) Je to pravda, že
údělem muže je usmrcovati, co žena zrodila?
Je opravdu jenom utopií anebo jenom rozumem, aby, stejně
jako uvnitř národů, také mezi nimi
se řešily spory jenom smírem nebo rozhodčím
výrokem místo ohněm, kovem a jedem? Jistě
že mocenské rozdělení světa není
spravedlivé, když je rozdělen tak strašně
nestejně, a ti, kdo si z něho tolik ukrojili pro
sebe, opravdu svých posic nenabyli prostředky pacifistickými
nebo arbitrážními, nebo jakkoli právními,
v tom mají pravdu Hitler a Mussolini. Přínos
národního ducha německého, vlašského
a ovšem i mnohého jiného ke světové
kultuře a civilisaci je nesmírný a národní
podíl na ovoci té civilisace opravdu není
tomu přínosu vždycky úměrný.
O tom český národ ví nejméně
tolik, ne-li více než národ německý.
Ale ani uvnitř národů přece není
rozdělení statků úměrné
jenom zásluhám, nýbrž také zděděným
faktorům, oné minulosti, kdy právo ještě
neplatilo nebo kdy platilo právo hrubší. A
přece se nerovnosti někdejším násilím
vzniklé nesmějí násilím vyrovnávat.
Vyrovnávají se za to společenskými
opravami, sociální péčí, nebývalou
rozsáhlostí veřejných zájmů
o lepší a bohatší soukromí, a zrovna
tak i mezinárodně mnohé nerovnosti lze vyrovnat.
Co z této zeměkoule lze vytěžiti, jenom
prací lze vytěžiti, a svět bez rozmíšek
by dal bohatší příležitost k práci
a větší možnosti vyměňovati
si navzájem plody té práce a ve smíru
žíti. My také nemáme kolonií,
ale přes to si svou prací koloniální
zboží opatřujeme. Mocenská kontrola
nad koloniemi má dnes přece v podstatě význam
právě jen pro případ války.
Proč tedy raději neučiniti odstraněním
válek mocenskou kontrolu nad koloniemi věcí
bezvýznamnou, proč raději činiti tu
mocenskou kontrolu předmětem války nové?
Tomu všemu se namítá, že je to snění,
a my jen můžeme na to říci, že
je nám dražší ten sen než skutečnost,
jejíž jméno je smrt, protože ta skutečnost,
která se proti tomuto snu namítá, není
jinou skutečností než skutečností
smrti.
Řeklo se nám z Berlína a z Londýna,
že nemáme nic čekat od Ženevy. Co tedy
máme čekat? Nedohodnou-li se velmoci a zachce-li
se pak některé z nich boje, budeme napadeni možná
první, ne proto, že jsme se nedohodli, nýbrž
proto, že ony se nedohodly. Kdybychom byli strženi takovým
útokem do války, nebyla by to zrovna tak válka
naše, jako nebylo válkou srbskou to, co přepadením
Srbska bylo zahájeno. A kdybychom byli nuceni k tomu, abychom
se uvazovali v podmínky nespravedlivé, nebyl by
to mír náš, jako nebyl mír Srbska, když
bylo svého času donuceno, aby se spokojilo anexí
Bosny a Hercegoviny, a jako by nebyl býval mír Srbska,
kdyby je snad byly r. 1914 velmoci nutily, aby hanebné
ultimatum vídeňské vlády přijalo.
Katastrofa světové války byla právě
katastrofou předválečné mezinárodní
soustavy - nesoustavy, a ta se nám teď patrně
znova nabízí. I tehdy tu byl koncern velmocí,
kontinentální rovnováha, vyvážené
aliance, sféry zájmů, zaručené
neutrality, okázalý isolacionalismus, a přece
nakonec všecko selhalo a všechno bylo vyměněno
za kulomety. Starý systém nebyl totiž žádným
systémem, stará bezpečnost žádnou
bezpečností. Je to tedy všechno zase takové,
jaké to bylo, odmyslíme-li si Ženevu, na kterou
prý podle rady z Berlína a z Londýna myslet
nemáme.
Dovolujeme-li si přes to býti ze srdce vděčni
svému předsedovi vlády, že na ni myslet
nepřestal a že se ve svém výkladu ke
Společnosti národů výrazným
způsobem přihlásil. Vidíme, že
bezpečnost kolektivní je ve světě
v nevážnosti, ale nevidíme, jaká bezpečnost
je tedy ve světě vážena. A v tom je
ne stranické, nýbrž lidské hoře,
hoře z nerozumu. Je nám hořko, protože
je nám líto onoho neznámého vojína,
který dosud žije, onoho neznámého vojína
anglického, amerického, francouzského, vlašského,
německého a každého jiného, který
dosud nebyl uložen do honosného hrobu, který
dosud nepřijímá věnců od státnických
návštěv, ale který neví, jakou
bezpečností tedy vlastně je od této
neželané slávy bezpečen.
O ano, i bez připomínek víme, že tajná
diplomacie ani ženevským covenantem odstraněna
nebyla. I bez připomínek víme, že táž
Amerika, která šla pro svobodu moří
do války, za habešského konfliktu se jí
zřekla. I bez připomínek víme, že
odzbrojovací konference novému ozbrojení
Německa nezabránila. I bez připomínky
víme, že Ženeva nepomohla Číně
ani v Mandžusku, ani v Šanhaji, že nepomohla Habeši,
že nepomohla Španělsku. Ale víme také,
že nic, pranic z toho nebylo naší vinou a že
pacifismus, který je pacifistický jen když
jde o právo druhých a neliší se tedy
příliš od onoho militarismu, který říká
otevřeně, že do práva druhých
mu nic není, není, bohudíky, pacifismus náš.
Od našeho neúspěchu s ženevským
protokolem, který jediný mohl podepříti
mezinárodní právo mezinárodní
mocí, od našeho neúspěchu s odzbrojovací
konferencí, která jediná mohla včas
opatřit legitimaci k udušení válečných
příprav německých, jest svět
na nakloněné ploše a v rostoucím nebezpečí,
které jsem, myslím, právem nazval kolektivním
nebezpečím. A snad jenom imposantní úspěch,
kterým se dr Benešovi podařilo přes
všechny jalové ideologické rozpory zprostředkovati
dorozumění mezi Francií, ne Francií
lidové fronty, nýbrž mezi konservativní
Francií Barthouovou a Stalinovým Ruskem a uvolniti
pak této slovanské velmoci cestu k evropské
součinnosti, objeví se poslední rozhodující
posicí, která zachrání lidstvu mír.
Jsem přesvědčen, že toto imposantní
diplomatické dílo bude v dějinách
jednou oceněno i jako veliký a téměř
symbolický příklad, kolik konstruktivnosti
je v humanitních ideálech naší politiky
a jaké propasti se mohou překlenouti ve službě
těchto ideálů.
Pan kol. Žilka zde včera připomněl
docela správně nedávný projev Stalinův
k sovětské mládeži, ve kterém
Stalin upozorňuje sovětskou mládež na
to, že se musí obraceti na stejně smýšlející
v jiných státech, a v tomto dopise uvedl znova,
jako se to už dlouho nestalo, v souvislosti politiku sovětského
Ruska s Třetí internacionálou. Pan kol. Žilka
mně jenom dovolí, abych jeho zjištění
doplnil dalším zjištěním, že
v tomto dopise staví Stalin tuto thesi podmínečně
pro ten případ, že by sovětské
Rusko a jeho bezpečnost byla od nesovětských
států opuštěna. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Markovič.)
Zachrání se mír doopravdy? Máme všechen
důvod přáti štěstí novým
londýnským pokusům o uspokojení římské
a berlínské vlády. Máme však
také mnoho důvodů k pochybnostem. Italský
účet jest imperium. Hitlerův účet
je: "Ein Friede, begründet durch das siegreiche Schwert
eines die Welt in den Dienst einer höheren Kultur nehmenden
Herrenvolkes." Jen s tímto účtem v ruce
můžeme konkretně pochopiti, co říšský
kancléř ve svém posledním projevu
řekl o Společnosti národů. Přede
dvěma roky, 7. března 1936, když znova obsadil
Porýní, tedy v době, kdy nikterak nebyl pod
versailleským diktátem, nýbrž spíše
sám diktoval versailleským kontrahentům novou
vůli nového Německa, svobodně slíbil
německý kancléř (čte): "Když
bylo konečně nyní dosaženo rovnoprávnosti
Německa a obnovena jeho plná svrchovanost nad celým
německým územím, považuje říšská
vláda za odstraněný hlavní důvod
svého někdejšího vystoupení ze
Společnosti národů. Je proto ochotna opět
do ní vstoupit."
Co se stalo z tohoto slibu po dvou letech? Ohlášení,
že se Německo do Společnosti národů
vrátiti vůbec nemíní. Místo
vstupu do Společnosti národů slavnostní
odmítnutí závaznosti mezinárodního
práva a zřetelné vyhrazení nových
demarší.
A teď ještě k závěru jen, kolegové
ze řad oposičních, slovo pro nás a
mezi námi: Vyskýtaly se mezi námi jakési
ne dosti jasné spory o mezinárodní politice,
o pacifismu, o sankcích, o sovětech a o jiných
spojencích, nebo také nespojencích. Domnívám
se, že v naší dnešní situaci žádný
spojenec se nám nemůže zdáti přebytečným
a že se nám nemůže zdáti přebytečným
ani žádný jiný mezinárodní
instrument, který by nějak sankcionoval naše
právo, kdyby nás v něm někdo zkracoval
nebo na nás útočil. Hlavní instrumenty
našeho pokoje jsou teď ovšem v našich pevnostech,
v našich arsenálech a v oné nebojácnosti
i smířlivosti, o které s tak krásnou
prostotou promluvil na tomto místě předseda
naší vlády. Jak se teď bude obou těchto
instrumentů užívat, jak se bude užívati
naší smířlivosti a jak se bude užívati
naší odhodlanosti, to, doufám, svěříme
všichni s důvěrou své vládě
a nebudeme ji znervosňovati ani pobídkami ani výstrahami.
Všechno, co skvělá obětavost lidu dala
naší vládě k disposici, by bylo málo,
kdyby nebylo doplněno pokladem nejvyšším
a nejnezbytnějším, důvěrou. Musíme
si teď věřiti sami navzájem a musíme
míti bezvýhradnou důvěru k nejvyššímu
představiteli svého státu, ke své
vládě a jejímu předsedovi, ke své
branné moci.
Nic se dosud nestalo, co by bylo důvodem k znepokojení
nebo dokonce k poplachu. Nastává naopak nové
jednání, které by mohlo zjednat jistotu nebo
mír aspoň pro časové údobí,
během něhož myšlenka kolektivní
bezpečnosti přece ve světě zvítězí.
Ale pohrůžka která se v sousedství ozvala
na naši adresu, musí stačit, aby teď velká
a svatá kázeň se zmocnila našich myslí
a našich srdcí. Hrdý klid musí teď
opanovat naše nervy a nejušlechtilejší lidskost
musí teď z našich niter odplaviti všechno
sobectví, malichernost a zlobu. Nebudeme v sobě
živiti nenávist proti nikomu, a nejméně
proti svým spoluobčanům jiných národností,
ale dohlédneme bděle na všechno, co se teď
děje uvnitř našich hranic a v našem pomezí,
a tvrdě zasáhneme, kde si toho vyžádá
bezpečnost země.
Řeklo-li se nám, že jsme obklopeni masivem,
víme my, že jsme obklopeni lidmi. Venku jako zde těžce
pracuje lid, aby uhájil holé živobytí.
Ten nechce válku. Není náhodná pevnost
sedláků a dělníků rakouských,
není náhodný krásný manifest
dělnictva anglického, za nějž jsme mu
hluboce vděčni. Do poslední chvíle
neztratíme víru, že zvítězí
rozum nad šílenstvím a lidskost nad ukrutenstvím.
Do poslední chvíle budeme se svou vládou
a za svou vládu pracovati pro pokoj svůj a pro pokoj
druhých, jak nás to učili naši buditelé
a osvoboditelé: národně, lidsky, světově.
Nechtěli jsme svobodu, abychom lidstvu panovali, ale abychom
svobodou sloužili věci své a dobré věci
lidí dobré vůle. Viktor Dyk, básník
českého nacionalismu, napsal nám ve dnech
úzkosti a naděje překrásný
verš: "A vaše okovy-li padnou, ať je to světů
svoboda!" Buď si před námi práce
nebo boj, bude to boj a bude to práce za vlastní
hnízdo a za vlastní sousto, ale bude to také
práce a boj za lepší svět a za lepšího
člověka. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Ježek. Dávam mu slovo.
Posl. Ježek: Slavná sněmovno!
Budiž mi dovoleno, abych v této debatě o prohlášení
pana předsedy vlády dr Milana Hodži
poněkud po stránce formální vybočil
z těch projevů, které zde byly učiněny.
Zdůrazňuji: po stránce formální,
totiž po té, že všichni řečníci,
kteří vystoupili na tuto tribunu, své projevy
čtli, v důsledcích čehož byly
jejich projevy neobyčejně krásně formálně
vybroušeny, takže byly jakýmisi prohlášeními,
já však považuji za svoji povinnost, abych k
řeči pana předsedy vlády pronesl pouze
řeč, která by zdůrazňovala
naše klubovní stanovisko.
Jestliže se však liším po stránce
formální od řečníků,
kteří zde mluvili, musím na druhé
straně po stránce meritorní říci,
že není příliš velkých rozdílů
mezi námi a těmi řečníky, kteří
se zde postavili za prohlášení předsedy
vlády dr Milana Hodži. Neboť my, i když
jsme v oposici, přece jenom považujeme za svoji povinnost
- a myslím, že to není jen povinnost nás,
nýbrž všech bez rozdílu - abychom se v
době vážné postavili za mužná
slova předsedy vlády. (Potlesk.) Kdo slyšel
projev předsedy vlády v této sněmovně,
kdo viděl, jak s ním souhlasí všechny
československé státotvorné strany,
kdo slyšel, jak spontánně poslanci jednotlivých
státotvorných stran zapěli ke konci v nadšení
naši státní hymnu, ten si musil říci,
že je to projev velké národní síly
a že jest jen škoda, že k těmto projevům
dochází jen při příležitostech
tak výjimečných. jako je prohlášení
německého říšského kancléře
a odpověď pana předsedy vlády, a že
této jednoty není daleko více v celém
našem politickém životě vůbec.
A mám-li zaujmouti stanovisko k prohlášení
pana předsedy vlády, musím se zmíniti
o příčinách, z kterých vlastně
vznikla nynější mezinárodní situace.
Musím začíti řečí, kterou
s tohoto místa pronesl nedlouho před svou smrtí
stařičký náš vůdce dr
Kramář, který, jak se jistě
budete pamatovati, dostavil se sem churav, opíraje se o
hůl, aby s tohoto místa promluvil o zahraniční
situaci a aby varoval před chybami, které měly
potom tak velké důsledky v celé mezinárodní
politice. Dr Kramář, když pronášel
s tohoto místa svoji poslední řeč
o zahraniční situaci, brojil proti sankční
politice Společnosti národů. Ukazoval na
to, že sankční politika nepomůže
státu habešskému, že na druhé straně
ohrozí Společnost národů a konečně
že vhodí Italii přímo do náruče
Německa, že prostě Italie v důsledcích
této politiky se přimkne k politice berlínské
a že se zde vytvoří osa Řím-Berlín.
Myslím, že v této sněmovně bylo
málo těch, kteří by byli věřili,
že toto proroctví stařičkého
dr Karla Kramáře splní se do poslední
písmeny, že skutečně sankční
politika Společnosti národů nezachrání
svobodu Habeše, že ohrozí Společnost národů
a že vytvoří osu Řím - Berlín.
Myslím, že z této minulé situace vyplývá
dnešní stav Společnosti národů.
Aby nebylo žádných nedorozumění,
konstatuji, že jsme vždy po stránce ideové
stáli na stanovisku Společnosti národů:
Kdyby Společnost národů skutečně
něco znamenala, kdyby soustřeďovala všechny
kulturní státy, že by mohla býti pilířem
míru nejen celé Evropy, nýbrž celého
světa. My jsme po stránce ideové myšlenku
Společnosti národů vítali. Vždyť
to byla jistě myšlenka, která se vyskýtala
již dříve v našich dějinách,
myšlenka našeho krále Jiříka z
Poděbrad. Ale, prosím, slavná sněmovno,
my jsme vždy stáli na stanovisku, že Společnost
národů, i kdyby její idea byla sebe krásnější,
nesmí se přeceňovati. Skutečnost,
další vývoj poměrů, dal nám
úplně za pravdu. Dnes, i když zůstáváme
věrni této idei, vidíme, že Společnost
národů v té formě, v jaké je
dnes, je, bohužel, neúčinná, že
nemá té moci a síly, aby změnila nějakým
způsobem vývoj Evropy nebo dokonce vývoj
celého světa.
Kdo nevidí tyto skutečnosti, kdo nechápe
tyto věci, nechť si poslechne řeč anglického
předsedy vlády Chamberlaina v anglické dolní
sněmovně dne 22. února 1938. Chamberlain
pravil (čte): "Kolektivní bezpečnost
je systémem, který zaručuje společné
jednání jistého počtu států
v obraně anebo i k potrestání útočníka.
Může Společnost národů v dnešním
složení poskytnouti kolektivní bezpečnost?
Od posledních dnů se ze základů změnila
mezinárodní situace. To platí zvláště
o Společnosti národů. Jestliže je pravda,
co jsem řekl o Společnosti národů
a kolektivní bezpečnosti, pak se nesmíme
pokoušet, abychom klamali sami sebe, tím méně
však podváděli malé a slabší
národy, a to tak, že bychom jim vnutili myšlenku,
že budou chráněni Společností
národů proti útokům, ačkoli
víme, že nic takového nemůže býti
očekáváno."
Slavná sněmovno! Kdo po tomto prohlášení
anglického předsedy vlády, předsedy
státu, který je největším členem
Společnosti národů, může míti
ještě víru ve všemocnost Společnosti
národů, ten opravdu je slepý, ten nevidí
vývoj historie, nevidí vývoj poměrů,
ten prostě jde slepě za svojí ideou, i když
tato idea je v této době naprosto neúčinnou
a nemůže splniti očekávání,
která do ní byla vkládána. Prosím,
vezměte si pozdější výrok předsedy
vlády Chamberlaina z řeči 7. března,
kdy odpovídá oposici a kdy praví (čte):
"Která malá země v Evropě
mohla by, kdyby byla od větší ohrožena,
spoléhati na Společnost národů samu,
že by ji při invasi uchránila? Žádám
členy oposice, aby tuto otázku zodpověděli.
Je možno dáti jen jednu poctivou odpověď:
Žádná země."
Slavná sněmovno, myslím, že tyto výroky
jsou nám poučením pro naši politiku.
My z těchto výroků čerpáme
poučení, že nesmíme bezvýhradně
spoléhat na pomoc Společnosti národů,
že se musíme starati, aby naše bezpečnost
byla zajištěna jiným způsobem, a vedle
toho že musíme podporovat každou snahu, která
by změnila dnešní tristní stav Společnosti
národů. Mám sice skepsi k těmto reformním
pokusům Společnosti národů, poněvadž
myslím, že zkušenosti z minulosti budou mít
příliš velký odraz také do budoucnosti,
ale jsme jistě poslední, kteří bychom
nechtěli vykonati všechno, aby tento ideál,
který ovšem předpokládá úplnou
změnu lidských povah všech národů,
byl uskutečněn.
Domnívám se, že celá krise dnešní
mezinárodní situace pramení právě
z krise Společnosti národů, z té vleklé
krise, která nyní vyvrcholila v prohlášení
předsedy anglické vlády. Když byl uzavřen
mír, který zakončil světovou válku,
byl podle mého soudu správným posudek velikého
francouzského státníka, který shrnul
ve své knize "Velikost a bída jednoho vítězství".
Clemenceau tam ukázal, že vítězství,
kterého svět dosáhl, neprojevilo se tak,
aby mír byl navždy zajištěn, poněvadž
tento mír se opíral jen o jeden pilíř,
o Společnost národů. Byl to chybný,
klamný předpoklad, poněvadž nyní,
když tento pilíř, Společnost národů,
nepodpírá klenbu tohoto těžce vydobytého
míru, vítězný výsledek světové
války je dnešními poměry nesmírně
ohrožen.