Ještě několik zásadních poznámek.
Podle výkazu Národní banky je oběh
peněz v drobných mincích a papíru
koncem března 1938 propočítán 1.085
miliony. Tím, že 50 Kč bankovky se z celkového
oběhu bankovek vyjímají a převádějí
na peníze drobné, zvýší se oběh
drobných peněz o 540 milionů. Docházíme
pak k oběhu 1625 milionů, zatím co posud
bylo přípustných 1700 milionů včetně
těchto 50 Kč bankovek. Z toho vyplývá
tato zajímavá okolnost: tím, že se,
jak v osnově zákona je řečeno, podíl
na hlavu zvýší na 160, ukáže se
možnost oběhu drobných peněz v částce
2˙4 miliardy Kč. Při průměrném
oběhu platidel 5˙5 miliard může se státi,
že je v celku kolem 8 miliard běžných
prostředků v oběhu. Vezmeme-li oněch
2˙4 miliard drobných peněz, vyplyne z toho,
že by bylo z tohoto oběhu drobných peněz
30%. Připomínám, že to nepovažuji
za přehnané, musím však v této
souvislosti poukázati také na to, že oběh
bankovek dosáhl u Národní banky koncem března
tohoto roku 6997 milionů. I v tom nenacházím
nic hrozivého, musím však konstatovati, že
se Národní banka této částky
patrně zalekla - podle mého úsudku neprávem
- a že se tato předloha děla proto, aby se
oněch 540 milionů v 50 Kč bankovkách
mohlo z oběhu platidel vyjmouti a tím se probůh
- opětně došlo k onomu mírnému
oběhu bankovek, kterému Národní banka,
bohužel, přivykla, zajisté v neprospěch
hospodářství jakož i oživení
hospodářské výroby a tím také
zaopatřování práce.
Úhrada činí při jmenované částce
38 %. Ubereme-li nyní těchto 540 milionů,
dojdeme opětně k úhradě 41˙4
%. Vezmeme-li však stav oběhu bankovek ke 23. dubnu,
tedy 4 týdny po jmenovaném termínu, uvidíme,
že to bylo zjevem pouze přechodným, dosáhlo-li
se oběhu bankovek skoro 7 miliard, že tedy leknutí
Národní banky oprávněné nebylo,
ježto již 23. dubna se oběh bankovek snížil
na 6418 milionů. Posoudíme-li nyní provedení
této předlohy na základě tohoto oběhu
platidel ke dni 23. dubna, dojdeme opětně k úhradě
45˙1 % - t. j. úhradě, která je podle
mého soudu zcela nehoráznou a vlastně ničím
neodůvodněnou.
Konečně jsem také vytýkal, a to za
podpory kolegy Macka, že § 13, odst. 2 vlastně
přenechává rozhodnutí o manipulaci
drobnými penězi u porovnání k bankovkám
vlastně v poslední instanci Národní
bance, zatím co podle našeho názoru je třeba,
aby rozhodnutí v této otázce bylo ponecháno
vládě, protože jedině ta za to odpovídá
a nikoli Národní banka podle mého soudu.
Národní banka není žádným
ústavním činitelem, ona jest privilegovaným
akciovým ústavem a spočívá
tudíž odpovědnost podle ústavy na vládě.
U §u 13, odst. 2 důvodové zprávy
je uvedeno prohlášení, které musím
považovati za zcela nesrozumitelné, ježto hospodářský
život nezávisí na tom, kolik se drobných
peněz a bankovek vydá, nýbrž na tom,
jak stoupá výroba, jak silná je zaměstnanost
a jak dalece je možné, aby se každému
zajistil kousek chleba. Nezávisí to na drobných
penězích to je poznámka velmi nicotná.
Ke konci musím ještě konstatovati, že
je mi vlastně nesrozumitelné, proč se dělá
zase polovičatost, když na straně jedné
převládá snaha po přeměně
bankovek, tedy papíru, na kovové peníze a
zároveň se obyvatelstvu poskytují jisté
možnosti, aby přijímání takových
kovových peněz v množství větším
než 500 nebo 250 Kč odmítalo. Buď - anebo!
Často již byly projevovány názory, aby
jako ve státech jiných byla kladena největší
váha na peníze kovové, na mince. Jednáte
zde psychologicky docela nerozumně, dáváte-li
obyvatelstvu možnost, aby se proti kovovým penězům,
které zavádíte, bránilo. Psychologicky
narazí jistě na naprosté neporozumění
to, že stát neuloží svým pokladnám,
aby kovové peníze přijímaly nebo aby
je dávaly do oběhu mezi lid. Toto ustanovení
je mi nesrozumitelné.
K předloze samé musím prohlásiti,
že jí svůj souhlas dáti nemůžeme
a že budeme proti ní hlasovati. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava jest skončena.
Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. Bergmannovi.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Pan posl. dr Peters neměl ani tolik námitek
proti osnově samé jako proti důvodové
zprávě. Ve svých vývodech pochyboval
o správnosti důvodové zprávy, zejména
některých jejích partií. Podezírá,
že tato osnova má spíše ráz fiskální
a že má také sloužiti eventuálně
ke krytí rozpočtového schodku nebo rozpočtové
rovnováhy. Domnívám se, že p. posl.
dr Peters nemá v této věci pravdu.
Co tu stát vydělá, bude použito jednak
ke splácení krátkodobého dluhu, který
přece rozpočet také zatěžuje,
a na druhé straně jistě k hospodářským
účelům, investicím atd. a také
k podpoře hospodářského života.
I kdybychom použili ke krytí rovnováhy hospodářství
státního výtěžku této
osnovy, nebylo by lze to vládě vytýkati,
poněvadž nemohla předvídati ve státním
rozpočtu, že bude právě potřebí
některá odvětví našeho hospodářského
a průmyslového života podporovati refundacemi
daňovými. S tím se při sdělávání
státního rozpočtu nepočítalo.
A proto také stížnosti pana dr Peterse,
že by nebylo pochopení pro potřeby průmyslového
podnikání v území okrajovém,
myslím, nejsou správné, poněvadž
právě, jakmile vláda zpozorovala, že
zde klesá výrobnost, zejména v odvětví
podnikání textilního, porculánového,
sklářského atd., poskytuje tomuto odvětví
průmyslovému značné refundace obchodových
daní. (Posl. dr Peters: Jedno procento!) Ale dělá
to hezkou řádku milionů, pane kolego, takže
nelze říci, že by vláda nepřihlížela
k těmto hospodářským potřebám
zmíněného území a zmírněného
průmyslového podnikání.
Rovněž nelze říci, že by byla tato
osnova naprosto fiskální. Pan kolega dr Peters
to vyvozuje z §u 12, že zisk připadne státní
pokladně a že se ho má použíti
ke krytí krátkodobého dluhu. Pan kol. dr
Peters sice přiznává, že prý
v území českém lze pozorovati vzrůst
zaměstnanosti, ale praví, že na druhé
straně, v území německém nebo
smíšeném, se dostavuje pokles zaměstnanosti,
čili, že roste nezaměstnanost. Tím,
že vláda zamýšlí refundovati obchodové
daně postiženému průmyslu z tohoto území,
myslím, byl prokázán dostatek dobré
vůle odpovědných činitelů vedoucích
tento stát. Ale já bych apeloval právě
na pány ze sudetskoněmecké strany, aby se
vystříhali všeho, co zaviňuje, že
se odvolávají objednávky z ciziny právě
v tomto postiženém území, a to proto,
že se tam vyvolává ovzduší velké
politické nejistoty. (Výborně!) A
my pozorujeme, že se nejen odvolávají objednávky
u těchto podniků ve smíšeném
území, nýbrž že také tím
trpí cizinecký ruch a že budou tím trpěti
západočeské lázně (Výborně!
- Tak jest!), poněvadž se zahraniční
hosté rozmýšlejí, zdali se mají
do Československa vydat nebo nemají, poněvadž
se zde dělá politická propaganda, která
znervosňuje tyto hosty, že snad při příjezdu
do Československa zažijí nějaké
nemilé překvapení. (Výkřiky
posl. dr Peterse.) Pane kolego, i pokud jde o stavební
ruch! Když si naříkáte, že lze
zejména v Praze pozorovati živý stavební
ruch, i v jiných místech českých,
a říkáte, že u vás stavební
ruch není, to je přirozené, to je lidské;
jestliže někdo vidí situaci kolem sebe, jestliže
pozoruje politický tlak, tu propagandu šeptavou nebo
jasnou, že se rozmýšlí v této nejistotě
vůbec něco podnikati. (Výborně!)
Tedy, prosím, já na vás apeluji velmi
slušným způsobem, abyste zařídili
svůj politický postup podle toho, abyste se vystříhali
všeho, co může vyvolávati politickou nejistotu
a nervositu, poněvadž tím škodíte
jen sami sobě. (Výkřiky posl. dr Peterse.)
Škodíte právě vašim soukmenovcům,
škodíte tím nakonec také celému
státu. My přece nemáme zájmu na tom,
aby se hospodářský život ve vašem
území nerozbíhal, ani nemáme zájmu
jej nějakým způsobem rdousit nebo škrtit.
(Posl. dr Peters: Vy jste tu situaci vyvolali a nikdo jiný!)
Pane kolego, to se ukáže, kdo ji vyvolal. (Posl.
dr Rosche [německy]: On přece v Brandýse
vůbec neví, jaká je situace!) Já
nesedím jenom v Brandýse, viděl jsem také
vaše území. A je zajímavé, proč
pan kolega Frank ještě nenašel času,
aby se podíval také do českého území,
když pozval posl. dr Neumana do německého.
Výsledek srovnání poměrů v
území smíšeném a v území
českém jste zde slyšeli, račte se také
podívat do českého území, nesetkáte-li
se tam s podobnými zjevy, na které si naříkáte
a které se vymykají možnosti, abychom je mohli
všechny rychle likvidovat.
Dále se pan kol. dr Peters pozastavil také
nad tím, je-li zde důvod, aby se rozmnožil
oběh drobných peněz, zejména mincí,
a vyvozoval své pochybnosti z výkazů Národní
banky. Pan kolega pravděpodobně zapomněl,
že tyto výkazy nerozlišují peníze
drobné a velké, nýbrž že mluví
o celém oběživu. Tedy podle těchto výkazů
Národní banky nelze posuzovat tvrzení důvodové
zprávy, vyžaduje-li hospodářský
život rozmnožení drobných. Naopak, je
faktem, že loni muselo ministerstvo financí zastavit
- přesto, že toho potřeba vyžadovala -
další ražení mincí, protože
už bylo na okraji kontingentu, protože tento kontingent
je nedostatečný a hospodářský
život si vynucuje jeho zvýšení. (Posl.
dr Peters: Národní banka vůbec nemůže
nic razit!)
Stěžoval-li si pan kol. dr Peters na zanedbávání
kamenolomů při státních investicích,
myslím, že jediné uvedení konkrétních
případů, že ten onen kamenolom, který
je v rukou německého držitele, byl skutečně
odmítnut, by nás mohlo přesvědčit,
ale ne jen generalisovat, stalo-li se někde, že ten
onen kamenolom nedostal zadávku. (Posl. dr Rosche [německy]:
Rozdělte jen státní rozpočet na národnostní
sekce a hned uvidíte!) Ale, pane kolego, myslím,
že právě tato doba a dnešní den
nejsou příznivé k tomu, abychom se pustili
do této debaty; budeme však míti jistě
příležitost si o těchto věcech
povědět v příslušných
výborech i v parlamentě samém.
Pan kol. dr Peters se domnívá, že znění
§u 13 dává vlastně rozhodování
o tom, v jakém rozsahu se mají razit mince, Národní
bance a nikoliv odpovědné vládě. Nevidím,
že by § 13 dával toto rozhodování
do rukou Národní banky, když se tam říká,
že Národní banka má zjistit potřebu,
a v odst. 3, za jakých okolností se mají
v Národní bance vyměnit přebytečné
mince za bankovky. Z toho bych nevykonstruoval, že by odpovědná
vláda nerozhodovala o rozsahu mincovního oběživa
a že by o tom rozhodovala Národní banka.
Konečně vidí pan kol. dr Peters polovičatost
v tom, že prý na jedné straně proměňujeme
bankovky v mince a na druhé straně zabraňujeme
soukromým stranám, aby se mohly zbavit přebytečných
mincí tím, že stanovíme limit drobných
mincí, jaký jsou nuceny přijímat státní
pokladny. Kdyby se p. kol. Peters podíval do praktického
života, přesvědčil by se, že to
s tímto limitem není tak zlé, poněvadž
to znamená limit jen pro jedno podání. Přijde-li
někdo na poštovní úřad s jednou
složenkou, která zní na 1000 Kč, není
poštovní úředník povinen vzíti
od něho více drobných mincí než
za 250 Kč. Ale on může za 5 minut přijíti
s druhou složenkou a zase od něho poštovní
úředník přes to omezení musí
vzíti 250 Kč drobných. (Posl. dr Peters:
To je snad možné někde v Brandýse, ale
ne v Chebu!) Ale všude, všude, pane doktore, poněvadž
to není omezeno na den, nýbrž na jedno podání.
A tak je to i v ostatních státních pokladnách.
Tedy není to tak zlé, jak si to vykládáte.
Praktický život ukazuje, že tu není žádné
polovičatosti, že je tu soukromým stranám
umožněno, aby se svých přebytečných
drobných zbavily.
V celku nevidí p. kol. dr Peters v rozšíření
oběživa nic zlého, polemisoval jedině
s důvodovou zprávou.
Znovu navrhuji, aby posl. sněmovna tuto osnovu schválila
tak, jak byla usnesena v rozpočtovém výboru.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Nebude-li námitek,
odložím hlasování o tomto odstavci pořadu
na dobu pozdější a přistoupíme
k projednávání odstavce dalšího.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Budeme tedy projednávati další odstavec pořadu,
jímž jest:
2. Zpráva výboru branného o vládním
návrhu zákona (tisk 1313), jímž se mění
a doplňuje zákon o umisťování
déle sloužících poddůstojníků
(tisk 1348).
Zpravodajem branného výboru jest p. posl. Chloupek.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Chloupek: Slavná sněmovno!
Branný výbor projednal vládní návrh
zákona tisk 1313, jímž se mění
a doplňuje zákon o umisťování
déle sloužících poddůstojníků.
Je to jedno z těch opatření, jejichž
účelem je zvýšiti brannou pohotovost
státu. Mimořádná opatření
v tomto směru vykonaná vyžadují mezi
jiným i značné zvýšení
počtu déle sloužících. Nejvyšší
rada obrany státu uložila r. 1937 ministerstvu národní
obrany, aby podalo vládě jednak návrh zákona
na zvýšení počtu déle sloužících,
jednak návrh na změnu zákona č. 54/1927
Sb. z. a n. o umisťování déle sloužících
poddůstojníků.
Oba tyto návrhy jsou v nerozlučitelné spojitosti.
Počet déle sloužících nelze nadekretovati.
Služba déle sloužících je vojenskou
činnou službou, k níž se dobrovolně
zavazují vojenské osoby ukončivší
zákonnou službu presenční. Jejich hlavní
povinností je býti instruktory presenčně
sloužícího mužstva. Těžká
vojenská služba sama o sobě by byla sotva lákadlem
pro presenčně sloužící mužstvo
k setrvání v další činné
službě. Vojenská správa má pak
zájem toliko na těch, kteří jsou ochotni
setrvati v další činné službě
po určitou delší dobu, neboť jen tak může
využíti jejich zkušeností a instruktorské
způsobilosti. Naproti tomu nemůže vojenská
správa k úkolu instruktora presenčně
sloužícího mužstva použíti
osob věkově starších a tím fysicky
méně způsobilých.
Doba 10 roků od ukončení presenční
služby nejlépe vyhovuje oběma uvedeným
požadavkům. Doba ta spadá však do nejlepších
let života a zabírá mladému muži
onu část věku, v němž každý
buduje svou existenci a rodinný život. Jestliže
má mladý muž právě tato a jen
tato léta věnovati vojenské službě,
musí mu býti zajištěna jeho existence
po odchodu z této služby.
Na těchto zásadách spočíval
již rakouský zákon z r. 1872 o t. zv. certifikatistech,
který vysloužilým poddůstojníkům
vyhrazoval všechna místa zřízenecká
a zaručoval jim přednostní právo na
místa kancelářských úředníků
u státních úřadů, soudů,
ústavů a podniků.
Náš československý zákon z
r. 1927, č. 54 Sb. z. a n., o umisťování
déle sloužících poddůstojníků
vyhradil těmto ve státní a jiné veřejné
službě místa zřízenecká
a místa v pomocné kancelářské
službě, a to těmito kvotami: služební
místa vojenských gážistů mimo
služební třídy a služební
místa civilních zaměstnanců vojenské
správy plným počtem, služební
místa četnických gážistů
mimo služební třídy, strážníků
uniformované stráže bezpečnosti a podúředníků
pohraniční finanční stráže
nejméně jednou polovinou a služební
místa ostatní jednou třetinou volných
míst.
Podmínkou pro propůjčení vyhrazeného
služebního místa podle zákona č.
54/1927 Sb. z. a n. bylo mezi jiným, že déle
sloužící sloužil v československé
branné moci nejméně 8 roků jako déle
sloužící poddůstojník a byl dobře
kvalifikován. Pokud se týká četnictva,
pohraniční stráže finanční
a stráže bezpečnosti, byla tato doba snížena
na 5 let.
Místa úřednická jsou podle tohoto
zákona déle sloužícím dostupná
jen nepřímo přes pomocnou kancelářskou
službu, ačkoliv náš déle sloužící
co do předběžného školního
vzdělání stojí zajisté výše
nežli déle sloužící poddůstojník
v bývalé říši Rakousko-uherské.
Zákon č. 54/1927 Sb. z. a n. o umisťování
déle sloužících poddůstojníků
nebyl ovšem dosud uveden v činnost, neboť situace
v náboru déle sloužících nutila
vojenskou správu, aby umožňovala těmto
odchod do civilních povolání dříve,
než podle zákona by byli nabyli nároku na umístění.
Toto umisťování dálo se pouze na základě
t. zv. administrativních dohod, které sjednávalo
ministerstvo národní obrany s některými
resorty státní správy, a nemohlo tedy uspokojovat.
Vládním usnesením ze dne 21. května
1937 byl zvýšen počet déle sloužících
více než dvojnásobně. Tohoto počtu
déle sloužících, má-li splniti
vytčené úkoly, musí pak dosáhnouti
vojenská správa v nejbližší době.
Dosavadní zkušenosti dostatečně prokazují,
že bude možno dosáhnouti zvýšeného
náboru déle sloužících jen tím,
že jim bude zaručeno, že každý déle
sloužící po určité době
ztrávené v tomto poměru bude umístěn
v trvalém a zabezpečeném povolání
ve státní nebo jiné veřejné,
po případě podle přání
déle sloužícího za stejných okolností
v soukromé službě a že doba v poměru
déle sloužícího bude mu v novém
služebním poměru zhodnocena tak, aby, pokud
jen lze, nebyl na tom hůře nežli zaměstnanec,
který místo nastoupil v době, kdy déle
sloužící vzal na sebe závazek k další
činné službě vojenské.
Těmto požadavkům vyhovuje pak předložený
návrh zákona, jímž se mění
a doplňuje zákon o umisťování
déle sloužících poddůstojníků
č. 54/1927 Sb. z. a n.
§ 2 původního zákona se doplňuje
ustanovením, že každý déle sloužící,
který vyhovuje ustanovením tohoto zákona
bude umístěn ve vyhrazených službách,
kdežto dříve znělo, že "může
býti umístěn". Má to býti
manifestací vůle státní správy,
že se postará určitě o umístění
všech déle sloužících, aby snad
neměli obav o svojí budoucí existenci, když
nastupují do další činné služby
během této doby.
Jednotlivé druhy míst, jež jsou déle
sloužícím vyhrazeny, zůstávají
bez podstatné změny. Jejich výpočet
byl po stránce terminologické přizpůsoben
dnešnímu právnímu stavu.
Místa v soukromých podnicích důležitých
pro obranu státu budou stanovena blíže dohodou
naznačenou v §u 2, odst. 2, III c). Počet vyhrazených
míst v jednotlivých kategoriích zaměstnaneckých
se proti dosavadním kvotám zvyšuje, a to u
četnictva, finanční a vězeňské
stráže z 1/2 na 2/3, u ostatních míst
z 1/3 na 1/2. U policejní stráže zůstává
kvóta dosavadní.
Nutno zdůrazniti, že propůjčovatelům
míst, jichž vyhrazená kvota se zvyšuje,
zůstává ještě dosti volnosti
při jejich obsazování, neboť není-li
oprávněných uchazečů, nejsou
propůjčovatelé míst v obsazení
místa nijak vázáni.
V oboru ministerstva nár. obrany je nutno uvolnit jednu
pětinu zaměstnanců kancelářské
služby pro ženy, a to zejména pro psaní
na stroji. V ostatních kategoriích zaměstnaneckých
v oboru vojenské správy jsou všechna místa
vyhrazena déle sloužícím.