Při těchto číslicích a procentech
vůbec nebylo vzato v úvahu, že nemáme
vůbec vyšších důstojníků,
důstojníků s vyššími a nejvyššími
platy. Zmíněné škody by tím byly
jen ještě větší. Vrátíme-li
se nyní k době vstupu německých stran
do vlády a přehlédneme křížovou
cestu německé aktivistické práce a
propočítáme škody jenom na tomto zmíněném
malém úseku státního hospodářství,
dojdeme k částce 1.530,056.628 Kč, která
našemu národu v této době byla zadržena
a ztracena. Pokuste se nyní, pánové, představiti
si ony miliardové ztráty, kdyby se počítalo
u všech resortů, zemských a okresních
správ vedle osobních výdajů též
s výdaji věcnými. To jsou potom ony zadržené
miliardy, které způsobily naše zchudnutí.
Jsme dnes tak zchudlí, že namnoze musíme přes
všechnu obětavost nečinně a bezbranně
přihlížeti, jak ještě dnes přechází
německá půda do cizích rukou, poněvadž
k tomu nutné prostředky jsou nám právě
popsaným způsobem od státu odpírány.
Jsme zchudlí v hmotném ohledu. Ale zbohatli jsme
v této době vírou v sebe sama, kterou nám
opět dal a vrátil náš vůdce,
a vírou v sílu boje za naše právo v
jednotě našeho národa, ukované Konrádem
Henleinem. Na vás, páni čeští
kolegové, záleží, abyste pochopili poctivou
vůli našeho národa, postihli obrovské
škody, způsobené našemu národu,
a potom své rozhodnutí zařídili tak,
abyste světu podali důkaz svého poctivého
úsilí.
Ještě máte podat důkaz, že především
sami si umíte vládnouti a že podle toho váš
věštec Neruda nebude míti pravdu. (Potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. Vaverka.
Dávám mu slovo.
Posl. Vaverka: Vážená sněmovno!
Osnova, kterou se právě zabýváme,
má zejména za účel usnadniti vojenské
správě provedení potřebného
zvýšeného náboru déle sloužících
poddůstojníků a zároveň prodloužení
služební doby dosud pro déle sloužící
předepsané. My víme, že obě opatření
jsou v této době naléhavou nutností
v zájmu zvýšení naší branné
připravenosti, a proto s nimi souhlasíme. Musíme
si ovšem při tom uvědomiti v plném dosahu,
co vlastně znamená 8 dosavadních a 10 prodloužených
let služebního závazku. To není maličkost.
V tom závazku je veliký kus života mladého
člověka. Ve věku, kdy člověk
dává na tuto dobu své síly k disposici
armádě, dává jí nejcennější
a nejdůležitější léta své
životní dráhy, aby, když opouští
vykonanou povinnost, pro niž se rozhodl, ve věku 32
a zpravidla 33 let, začínal si teprve existenčně
dobývat to, co druzí mají dávno za
sebou.
Z této skutečnosti vysvitne nám nejlépe,
čím je především stát
povinen déle sloužícím své branné
moci. Armáda by těžko získávala
zvýšený počet instruktorů a dokonce
počet dvojnásobně zvýšený,
kdyby nebyl splněn jeden ze základních předpokladů,
totiž dát každému, s nímž
se počítá, že se uváže k
deseti letům další vojenské služby,
naprostou jistotu, že po skončení jeho úkolu
bude o něho opravdu existenčně postaráno.
Novelisací starého zákona o umisťování
déle sloužících má se jim tedy
této jistoty dostat; jistoty, že jejich právo
na umístění nezůstane jenom na papíře,
nýbrž že se mohou o ně pevně a
klidně opírat. Ale nestačí jen toto
zabezpečení, jak řekl správně
už pan zpravodaj kol. Chloupek, jde také o
to, aby při umisťování ve státních
a veřejných službách, jež přicházejí
nejvíce v úvahu, měl umístěný
déle sloužící poddůstojník
zajištěny slušné platové podmínky.
A tu si to promítněte do zaměstnaneckého
poměru u státu. Tento poměr začíná
se pravidelně v kategorii pomocného personálu,
tedy v kategorii, která je velmi špatně placena.
Podle zákona č. 103/26 a podle vládních
nařízení k němu vydaných mohou
býti přijímáni do státní
služby uchazeči po dovršení 18 let stáří.
Stane-li se tak, dosáhne zaměstnanec ve 33 letech
svého stáří 15 služebních
let a v nich 5 platových postupů své kategorie.
A právě v této době nastupuje náš
býv. déle sloužící poddůstojník
do státní služby jako začátečník.
Považujeme proto za správné, že doba,
kterou ztráví déle sloužící
na vojně, se má zásadně hodnotit jako
doba čekatelská podle §§ 25 a 210 platového
zákona. Ovšem kdybychom soudili podle dosavadní
prakse, vypadala by tato skutečnost poněkud jinak.
Vyslovuji upřímné politování,
že k §u 210 platového zákona nebylo dosud
vůbec vydáno prováděcí nařízení.
Prakticky nebude tedy mít zatím ustanovení
o započtení pro pomocné úředníky
ze řad déle sloužících význam,
poněvadž budou sloužit pouze za plat oficiantský.
Z toho důvodu se důrazně dožadujeme,
aby ve spojitosti s projednávanou osnovou bylo konečně
vydáno vládní nařízení
o platové úpravě pomocných kancelářských
úředníků a pomocných zřízenců
a tím aby byla napravena křivda spáchaná
na tomto státně-zaměstnaneckém personálu,
ale také, aby bylo zabráněno dalším
křivdám, které postihnou nevyhnutelně
v plné šíři ty, jimž chceme novelisací
zákona o umisťování déle sloužících
pomoci.
Rád bych zde znovu adresoval připomínku ministerstvu
nár. obrany, připomínku, o které jsme
již několikrát hovořili v branném
výboru: Domáhá-li se ministerstvo nár.
obrany oprávněně u jiných státních
resortů, aby přijímaly déle sloužící
a řádně je honorovaly, plyne z toho pochopitelně,
že samo ministerstvo půjde ve svém vlastním
resortu příkladem vstříc tam, kde
jde o zlepšování postupových možností
pro jeho pomocný kancelářský personál,
který je doplňován právě déle
sloužícími. Do r. 1937 připadalo v ministerstvu
nár. obrany na 1 kancel. úředníka
10 pomocných zaměstnanců. Loni zde nastalo
určité zlepšení. Tento poměr
klesl dnes na 5 pomocných zaměstnanců. Ale
myslím, že ani takto to nemůže zůstat,
neboť tento nepoměr je to, který zaviňuje
špatnou plynulost služebního povyšování
starých zaměstnanců a znemožňuje
platové zlepšení již přijatých
déle sloužících poddůstojníků.
Déle sloužící poddůstojníci
mají ve své vojenské službě kromě
žoldu ještě 400 až 700 Kč měsíčně
jako prémii mimo stravování a ubytování
a k tomu vojenský stejnokroj. Když najednou nastoupí
z vojenské služby déle sloužící
jako kancel. pomocník vojenské správy, tu
poznává, že vlastně celá dřívější
vojenská služba přestala pro něho mít
zvláštní význam, protože i po jejím
propočítání může dosáhnouti
nejvýše 593 Kč hrubého základního
platu, vedle obvyklého činovného.
Porovnejte dřívější základnu
jeho požitků a jak to s ním vypadá v
poměru jeho občanského zaměstnání!
Z těch 593 Kč s činovným musí
se plně starat o sebe, je-li ženat, o členy
své rodiny, musí platiti nájemné,
opatřovat si všechny životní potřeby.
Já nevím, jakého přímo zázračného
umění by bylo potřebí k tomu, aby
z tohoto příjmu mohl aspoň trochu klidněji
a spokojeněji žít. A nedivme se proto, že
tito zaměstnanci těžce nesou poměry,
za nichž jsou odsouzeni sloužit. My jsme přijali,
vážená sněmovno, v branném výboru
resoluci, ve které se vládě ukládá,
aby postavila dosavadní zaměstnance z řad
déle sloužících v jejich právech
na roveň déle sloužícím, umisťovaným
podle této osnovy. A tu nesmí býti zapomenuto
především na déle sloužící
v ministerstvu nár. obrany, kteří jsou již
léta ve službě, ačkoli zaměstnanci
po nich přijatí byli zatím již jmenováni
oficianty.
Považuji dále za nutné s tohoto místa
upozorniti na požadavek uplatňovaný organisací
civilních kancelářských zaměstnanců
vojenské správy a již delší dobu
projednávaný v ministerstvu nár. obrany,
aby i pro civilní zaměstnance byl zaveden zvláštní
přídavek podle norem vyplácených vojenským
gážistům služeb. Byli bychom rádi,
aby tato otázka byla vyřešena co nejdříve
k prospěchu zaměstnanců a obrany státu.
V "Důstojnických listech" vyšel koncem
minulého měsíce krásný článek,
v němž se vřele a s oprávněným
uznáním oceňuje význam práce
kancelářských zaměstnanců ve
službách branné moci. Četl jsem tuto
stať s povděkem. Autor nazývá tyto pracovníky
neviditelnou armádou. A jsem přesvědčen,
že vojenské správě je známo,
jaké mimořádné úkoly musejí
tito zaměstnanci v dnešní vážné
době vykonávat, ačkoliv nejsou za ně
nijak zvlášť honorováni. Je naším
přáním, aby vojenská správa
dobře a spravedlivě viděla tuto neviditelnou
armádu nejen tam, kde jde o pracovní výkon,
nýbrž též tam, kde se dožaduje uspokojivější
úpravy svých existenčních zájmů.
Bude-li vojenská služba déle sloužících
započítávána do služebního
poměru zaměstnaneckého, bylo by žádoucí
pamatovat na opatření, kterým by nejen jim,
nýbrž i všem ostatním kancelářským
pomocníkům, oficiantům a pomocným
zřízencům, bývalým vojínům,
byla doba služby započtena také do pense, poněvadž
je nespravedlivé, krutě nespravedlivé, aby
jedině tato kategorie zaměstnanců, bývalých
vojáků, invalidů, legionářů
a déle sloužících poddůstojníků,
byla z této výhody vyloučena, když ostatním
zaměstnancům se vojenská a válečná
doba do pense započítává.
Nemohu se při této příležitosti
nedotknouti zároveň otázky zlepšení
pracovních a platových poměrů dělnictva
vojenské správy. Nemohu se tomu vyhnout, poněvadž
se domnívám, že i na místa dělníků
mohou být a budou jistě také přijímáni
déle sloužící poddůstojníci
podle svého dřívějšího
odborného povolání. Dožadujeme se tu
dvou věcí, jejichž provedení odstraní
mnoho nespokojenosti a hořkosti. Je to nejprve prodloužení
zkrácené pracovní doby. Vypadá opravdu
jako podivná nesrovnalost, když dnes, kdy soukromé
podniky pracují stále živým tempem na
dodávkách pro výzbroj armády, vojenská
správa u svých útvarů a ve svých
podnicích udržuje pracovní dobu dělnictva
na výši svého času přechodně
zkrácené. A ještě v podivnějším
světle vypadá, když se na jedné straně
ve velké většině udržuje zkrácená
pracovní doba, kdežto v nových vojenských
ústavech se pracuje na dvě až tři směny.
Pan ministr nár. obrany nám vysvětloval udržování
zkrácené pracovní doby poukazem, že
není pro plný počet dělnictva dostatek
práce a úhrady na mzdy. Já však věřím,
že právě za současné zvýšené
potřeby armádní by se našlo dostatek
práce, aby mohla být zavedena normální,
48hodinová pracovní doba všude a jednotně
a že těžiště toho snad spíše
spočívá v organisaci, nebo určitěji
řečeno v reorganisaci práce a pracovních
možností v podnicích vojenské správy.
Pokud se týká úhrady na mzdy, stačí,
podíváme-li se do rozpočtu ministerstva nár.
obrany za 3 poslední léta, a ukáže se
nám, že tam na to byla úhrada. Úhrady
se ovšem nepoužilo a byla tedy ušetřena.
Jestliže se dovolávám řešení
této věci, věřím, že se
vyřešiti dá, poněvadž vím,
že již leccos, co se zdálo obtížné,
neproveditelné, podařilo se vojenské správě
zdolat a že tedy můžeme mít naději,
že i otázka prodloužení pracovní
doby dělnictva vojenských podniků bude zkoumána
s hlediska nových možností, aby mohla být
v plné míře opět zavedena.
Přál bych si rovněž - a to platí
zejména ministerstvu financí - aby se uspíšilo
řešení druhé věci, po níž
civilní zaměstnanci vojenské správy
volají, a to je požadavek úrazového
pojištění těch kategorií dělnictva
vojenských útvarů a dílen, které
nemají tohoto zajištění pro případ
úrazu. Jde o požadavek, který loni ve formě
iniciativního návrhu předložili sněmovně
posl. Hampl, Klein a soudruzi.
Vracím-li se k osnově zákona o umisťování
déle sloužících poddůstojníků,
chci říci, že jí vyrovnáváme
jeden z nejdůležitějších sociálních
problémů obrany státu. Ovšem těch
problémů je více; ukazuji jen na ten malý
výsek, o němž zde mluvím. Nebudeme míti
svou obranu státu náležitě dobudovánu
v rovnováze a v plném uplatnění různorodých
složek na ní zúčastněných,
dokud si nevyřešíme všechny sociální
problémy s ní souvisící. A takovým
problémem nad jiné závažným a
dalekosáhlým je zejména ochrana pracovního
poměru zaměstnanců povinných vojenskou
presenční službou.
Nemůžeme se klidně smiřovati se skutečností,
že mladý člověk, který odchází
do vojenské presenční služby za značných
hmotných nákladů, při návratu
z tohoto nejvyššího výkonu občanské
povinnosti se musí ještě chvěti obavami,
co bude s jeho výdělkem, jeho prací. Je to
bolest, kterou musíme řešiti v zájmu
mravní síly, v zájmu ducha celé naší
brannosti. (Předsednictví převzal místopředseda
Vávra.)
Resolucí přijatou posl. sněmovnou v prosinci
r. 1934 byla vláda vyzvána, aby co nejdříve
předložila návrh zákona, jímž
by byl zaměstnancům zajištěn návrat
do zaměstnání, které vykonávali
před nastoupením presenční vojenské
služby. Ministerstvo soc. péče vypracovalo
příslušný návrh, bohužel
tento návrh, na nějž čekají toužebně
desetitisíce mladých lidí, uvázl zatím
ve vládě. Dožadujeme se proto resolutně
ve spojitosti s novou osnovou zákona o umisťování
déle sloužících, aby bylo urychleno
projednání oné předlohy ve vládě
a aby po vzájemném porozumění a pochopení
našly se cesty k překonání překážek,
které tomu brání, abychom dostali osnovu
brzo na naše stolky.
A tak, vážená sněmovno, jako se snažíme
zabezpečiti déle sloužící poddůstojníky,
chceme si v duchu doby řešiti a vyřešiti
od základu sociální ochranu a zabezpečení
všech, kteří byli, jsou a budou vojáky
republiky. To je příkazem naší demokratické,
republikánské brannosti. Splňme tedy tento
příkaz v jubilejním roce republiky, splňme,
čím jsme v tomto směru demokracii a své
svobodě zavázáni. (Potlesk.)
Místopředseda Vávra (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Haščík. Dávám mu slovo.
Posl. Haščík: Slávna snemovňa!
Vláda predložila nový návrh zákona,
ktorý má upraviť otázku galej slúžiacich
poddôstojníkov. Úfam, že tentokrát
definitívne. Preto hovorím, že úfam,
lebo v dôvodovej zpráve je výslovne poznamenane,
že prvý zákon o galej slúžiacich,
č. 54 z r. 1927 Sb. z. a n., nevošiel dosiaľ
v účinnosť. Zákon 54 z r. 1927 bol fľakovaný
vládnym nariadením č. 111 z r. 1934, zákonom
č. 83/1932 a vládnym nariadením č.
58/1934. To je najlepším dôkazom, že u
nás ani vojenské veci nemôžu dostať
tú koncepciu a tú definitívnu úpravu,
ktorá by im so zreteľom na povahu vojenských
vecí patrila. Je to už zlým zvykom v našom
štáte každý zákon, každý
predpis urobiť tak, aby k nemu prišlo najmenej 5, 6
vládnych nariadení a aby bol dva razy a snáď
aj tri razy novelizovaný. Len toto je príčinou,
že u nás vlastne nie je pevných právnych
noriem a že sa u nás vlastne v predpisoch nikto nevyzná.
Tedy táto osnova zákona bola by akýmsi konečným
sumárnym riešením otázky galej slúžiacich
a riešila by sústavne páľčivú
otázku galej slúžiacich v armáde. Chcem
sa len v krátkosti zmieniť o niektorých dôležitých
bodoch, ktoré sa dotýkajú existenčných
podmienok galej slúžiacich.
§ 2 hovorí, že sa galej slúžiacim
vyhraďujú vo štátnej službe slúžobné
miesta vojenských a četníckych gážistov
mimo slúžobnej triedy, slúžobné
miesta úradníkov, pre ichž ustanovenie je predpísané
nižšie než plné stredoškolské
vzdelanie (vynímajúc úradníkov dôchodkovej
kontrolnej služby), gážistov mimo slúžobnej
triedy, podúradníkov, zriadencov, pomocných
zriadencov a zamestnancov v pomocnej kancelárskej službe
u štátnych úradov, súdov, štátnych
alebo štátom spravovaných ústavov, podnikov
a fondov (počítajúc v to i podniky spravované
podľa zásad obchodného hospodárenia).
Druhý odstavec hovorí, že vo službe všetkých
verejnoprávnych korporácií a ústavov
(medzi ktoré sú počítané i
sociálné ústavy), ich alebo nimi spravované
podniky, fondy a zariadenia. V odst. 3 sa hovorí, že
i v súkromných podnikoch sú pre ďalej
slúžiacich vyhradené miesta, a to v doprave
železničnej a paroplavebnej; tiež v podnikoch,
kde je štát prevážnou väčšinou
interesovaný kapitálom, alebo v podnikoch, ktoré
sú štátom trvale subvencované, alebo
štátom zaručené, mimo to v registrovaných
podnikoch, dôležitých pre obranu štátu.
§ 4 hovorí, v akom počte v týchto jednotlivých
podnikoch, inštitúciách, úradoch majú
byť zabezpečené miesta ďalej slúžiacim.
Hovorí sa tu v odst. 1, že slúžobné
miesta zamestnancov kancelárskej služby v obore vojenskej
správy sú zaistené štyrmi pätinami;
ostatné slúžobné miesta civilných
zamestnancov vojenskej správy, ako i slúžobné
miesta vojenských gážistov mimo slúžobnej
triedy plným počtom. Ďalej sa hovorí,
že slúžobné miesta četníckych
gážistov mimo slúžobnej triedy, zriadencov
(pomocných zriadencov) finančnej a väzenskej
stráže dvoma tretinami a slúžobné
miesta ostatné najmenej jednou polovicou voľných
miest, kde je započítaná aj štátna
policia.
Slávna snemovňa! Keď sme prezreli na hrubo
štruktúru tohoto vládneho návrhu, zistili
sme, že o ďalej slúžiacich je tu teraz už
konečne dosť slušne postarané. Nás
Slovákov však preca zaujíma pri tomto zákone
to, čo som ja už tlmočil v brannom výbore
i v iných parlamentných ustanovizniach, komisiách,
aké je percento ďalej slúžiacich Slovákov.
Bohužiaľ na tento môj dotaz dodnes som ešte
odpoveď nedostal. Nás by zaujímalo a žiadame
si, aby nám bolo povedané, že keď určité
percento slovenského mužstva slúži v armáde,
aké percento je ďalej slúžiacich, rotmajstrov
a aké percento tvorí sbor dôstojníkov.
Preto si žiadame, aby bol rozhľad v týchto veciach,
aby nás nikto nemohol podozierať, že snáď
robíme demagogiu, aby nám bolo povedané presne,
koľko je vojínov slovenskej národnosti, koľko
je poddôstojníkov ďalej slúžiacich,
rotmajstrov a koľko dôstojníkov. Žiadame
si kategoricky, aby k odstráneniu doterajších
nedostatkov zriadený bol pri ministerstve nár. obrany
personálny kataster, aby sme konečne my Slováci
vedeli, ako sme zastúpení v brannej moci republiky.
Ja som žiadal tiež nielen v brannom výbore, ale
aj v komisiách, aby nám bolo povedané, koľko
ďalej slúžiacich bolo doteraz umiestené
v civilných štátnych službách.
Bohužiaľ ani doteraz som nedostal odpoveď, koľko
Slovákov bolo umiestené medzi tými tisícmi
ďalej slúžiacich, ktorí dostali existenčnú
bázu v štátnych službách.
Žiadame si pri ministerstve nár. obrany zriadiť
tiež presnú evidenciu, aby sme my presne vedeli, koľko
Slovákom ďalej slúžiacim je poskytnutá
existencia v štátnych úradoch. Zákon,
ktorý bude z tohoto vládneho návrhu, dáva
tu vlastne ministerstvu nár. obrany ohromnú možnosť
uplatniť ďalej slúžiacich. Vo vojenskej
správe štyrmi pätinami, ba v niektorých
kategoriách úplne obsadzuje miesta pre ďalej
slúžiacich, u pohraničnej finančnej
stráže, četníctva, stráže
väzenskej obsadzuje dvoma tretinami a u štátnej
policiea iných úradov až polovicou. To znamená,
nakolko aj na Slovensku sú štátne úrady,
kde bude prichádzať v úvahu toto delenie, samozrejmú
vec, že pri nedostatočnom počte ďalej
slúžiacich Slovákov budú tieto miesta
húfne obsadzované českými ďalej
slúžiacimi poddôstojníkmi. My upozorňujeme
s tohoto miesta vládu, aby dbala výnimečného
postavenia Slovenska, aby pri obsadzovaní nižších
miest štátnej a verejnej služby a v podnikoch
dbala špeciálnych slovenských záujmov
a aby sa tu nešlo krkolomne s týmto definitívnym
podeľovaním na slovenské existencie.
Ďalej slúžiaci ako náhrada subalterných
dôstojníkov nemôžu vôbec prichádzať
v úvahu. My vieme, že je nedostatok subalterných
dôstojníkov. Pán minister to vyriešil
však tak, že pozval do činnej služby t.
zv. podporučíkov. Slávna snemovňa,
toto je preca náhražka, ku ktorej sme boli zvyknutí
v dobe vojny. V dobe vojny sme videli, že maturovali študenti
začiatkom školského roku, v dobe vojny sme
videli, že nedokončené školy akosi futrovaly
všelijaké vojenské útvary a bojište
mladým materiálom. To sú vojnové,
mimoriadne pomery. Ale ako to vypadá, keď dneska za
mierových pomerov, v dobe vzorného poriadku, ktorý
by mal byť, prijdú prezenční podporučíci,
ktorí sú ponechávaní v činnej
službe, na miesta, ktoré patria kvalifikovaným
absolventom vojenskej akademie - tu je videť, že vojenská
správa nebola predvídavá a zanedbala niečo,
čo zanedbať nemala.