niční správní úřad povinen vejíti ve styk s mi-
nisterstvem sociální péče.
(3) Služební řád může ustanoviti, že k ně-
kterým pracím mohou býti přijímáni zaměst-
nanci na zvláštní smlouvu, musí však zároveň
v zásadě určiti okruh takových prací.
(4) Jsou-li pro to závažné důvody, může že-
lezniční správní úřad povoliti odchylky od
ustanovení odstavce 1.
§ 75.
Způsobilost zaměstnanců použi-
tých u vozidel označených v § 44,
odst. 2, stabilních nebo lokomo-
bilních parních strojů a parních
kotlů.
(1) K řízení vozidel označených v § 44,
odst. 2, k obsluze stabilních nebo lokomobil-
ních parních strojů, jakož i k obsluze parních
kotlů a dozoru na ně smějí býti připuštěni jen
zaměstnanci vyhovující stanoveným podmín-
kám. Podmínky stanoví, nejsou-li obsaženy
v jiných zákonných ustanoveních, železniční
správní úřad.
(2) Vyžaduje-li se podle jiných zákonných
ustanovení úřední zkouška, koná se před zku-
šebními orgány, které ustanovuje železniční
správní úřad.
§ 76.
Stejnokroje a služební odznaky.
Zaměstnanci dráhy jsou povinni, pokud
se u nich mohou vyskytnouti úkony policie na
dráze (§ 137), nebo pokud je to v zájmu styku
s obecenstvem, nositi při výkonu služby
stejnokroj nebo služební odznak.
Věci dopravy a přepravy.
§ 77.
Ustanovení o výkonu dopravy.
(1) Podle jakých zásad a pravidel bude vy-
konávána doprava, ustanoví vládní nařízení.
(2) Podrobnosti v mezích těchto zásad a
pravidel upraví železniční správní úřad.
- 29 -
§ 78.
Rychlost jízdy.
(1) Rychlost jízdy nesmí překročiti největší
rychlost, kterou dovoluje bezpečnost dopravy,
hledíc zejména k vybudování dráhy, užitým
vozidlům a brždění.
(2) Železniční podnik bude v mezích tech-
nické a hospodářské účelnosti dodržovati
rychlost jízdy vyplývající z jízdního řádu
(§ 81). Osoby, které užijí dráhy, nemají však
nároku na náhradu škody, která jim snad
vzejde z nesplnění této povinnosti.
(3) Projeví-li se s hlediska bezpečnosti nut-
nost, může podnik dočasně omezovati rychlost
jízdy jednotlivých vlaků.
§ 79.
Poruchy.
Poruchy v dopravě a jejich příčiny odstraní
železniční podnik co nejrychleji.
§ 80.
Nehody.
Přihodí-li se nehoda v dopravě, je železniční
podnik povinen poskytnouti co nejrychleji
první pomoc osobám, postiženým nehodou.
Jízdní řády.
§ 81.
(1) Železniční podnik sestaví jízdní řády
vlaků, které pravidelně jezdí a kterými pře-
pravuje osoby.
(2) Při sestavování jízdních řádů sluší míti
v mezích technické a hospodářské účelnosti
zřetel k veřejnému zájmu a k přípojům s vlaky
přípojných tratí vlastních i sousedních.
(3) Vládní nařízení ustanoví zásady, podle
nichž železniční správní úřad schvaluje jízdní
řády, jakož i zásady, podle nichž se jízdní řády
uvádějí vyhláškami v obecnou známost.
§ 82.
Nevyhovují-li jízdní řády již požadavkům
§ 81, odst. 2, může železniční správní úřad na-
říditi jich přiměřenou úpravu.
- 30 -
§ 83.
Železniční podnik je povinen připraviti
jízdní řády pro největší výkonnost dráhy. Že-
lezniční správní úřad může o tom vydati
zvláštní směrnice, a to, pokud jde o zájem
obrany státu, v dohodě s ministerstvem ná-
rodní obrany.
§ 84.
Přepravní povinnost.
Železniční podnik je povinen provésti pře-
pravu, jsou-li splněny přepravní podmínky,
je-li přeprava možná pravidelnými zařízeními
přepravními, není-li zakázána zákonnými usta-
noveními neb opatřeními úřadů, anebo nebrá-
ní-li přepravě okolnosti, které podnik nemohl
odvrátiti a které zdolati nebylo v jeho moci.
§ 85.
Vnitrozemská přeprava.
(1) Podmínky, za kterých železniční pod-
niky provádějí vnitrozemskou přepravu, sta-
noví železniční přepravní řád (ž. p. ř. ), vy-
daný vládním nařízením, ž. p. ř. může upraviti
se všeobecnou závazností též přepravní po-
měry, pro které zákonný předpis nemá usta-
novení povahy donucovací.
(2) Zásady mezinárodních smluv o želez-
niční přepravě budou platiti pro vnitrozemskou
přepravu, pokud budou pojaty do ž. p. ř., a to
i pro takový způsob přepravy, o němž meziná-
rodní úmluvy výslovně nejednají.
(3) Ž. p. ř. může ustanoviti, že osoba, která
poruší některé jeho ustanovení, je povinna
zaplatiti železničnímu podniku určitou peněžní
částku, železniční podnik je oprávněn stano-
viti pevně sazby, podle kterých je osoba, která
vejde ve styk s drahou povinna poskytnouti
náhradu za poškození nebo znečištění nádraž-
ních míst, vozidel nebo zařízení; tyto sazby
však podléhají schválení železničního správ-
ního úřadu.
(4) Železniční správní úřad může stanoviti,
je-li to naléhavě nutné, zatímní nebo přechod-
né změny ustanovení ž. p. ř.; tyto změny po-
zbudou platnosti, jestliže nebudou do roka
uskutečněny vládním nařízením. Řečený úřad
může také stanoviti, hledíc ke zvláštním po-
měrům, odchylky od ustanovení ž. p. ř. pro
jednotlivé trati, stanice, vlaky, vozidla, pře-
- 31 -
pravý, určité zboží, jakož i pro určitý způsob
výpravní.
Tarify a tarifní slevy.
§ 86.
(1) Železniční podnik sestaví, jsa oprávněn
se říditi zásadou výnosnosti podniku a přihlí-
žeje k veřejnému zájmu, tarify, z nichž musí
býti zřejmé podmínky rozhodné pro přepravu,
jakož i pro výpočet jízdného a přepravného.
(2) Tarify (jich změny a zrušení) schvaluje
železniční správní úřad. Vládní nařízení může
stanoviti výjimky pro tarify malého významu.
(3) Vládní nařízení stanoví vedle toho:
a) pokud tarifní slevy podléhají schválení
železničního správního úřadu;
b) pokud a jak tarify a tarifní slevy mají
býti uveřejňovány.
(4) Než schválí tarify velkého významu,
bude železniční správní úřad jednati s mi-
nisterstvem obchodu, průmyslu a živností
nebo s ministerstvem zemědělství nebo s mi-
nisterstvem veřejných prací nebo s minister-
stvem sociální péče, podle toho jsou-li dotčeny
zájmy průmyslu, obchodu a živností, zeměděl-
ství, hornictví nebo zájmy sociální péče.
§ 87.
Železniční správní úřad může naříditi, žá-
dá-li toho veřejný zájem, aby železniční pod-
nik tarify přiměřeně upravil; je však povinen
přihlédnouti k výnosnosti podniku.
§ 88.
Vzájemná přeprava vnitro-
zemská.
Vzájemná přeprava vnitrozemská, při které
se účastní železniční podnik spolu s jiným
podnikem pro veřejnou přepravu (zejména
s podnikem automobilové přepravy), bude
upravena přímými tarify podle zásad železnič-
ního přepravního řádu, s odchylkami, které
vyplývají z různosti přepravy.
§ 89.
Poměr k předpisům obchodního
zákona.
Předpisy čl. 390 až 421, odst. 1 obchodního
zákoníka ze dne 17. prosince 1862, č. 1 ř. z.
- 32 -
z r. 1863 a §§ 393 až 420 zák. čl. XXXVII/1875
(obchodného zákona) neplatí pro přepravu po
drahách.
IV. Instrukce pro výkon služby.
§ 90.
(1) Železniční podnik je povinen sestaviti
podle potřeby instrukce pro výkon jednotli-
vých služeb a zaříditi, aby zaměstnanci mohli
užívati těchto instrukcí k výcviku i zdokona-
lování, jakož i, pokud je toho třeba, při vý-
konu služby, železniční správní úřad může o
tom vydati zvláštní směrnice, jde-li o věci, kte-
ré se dotýkají zájmu obrany státu, v dohodě
s ministerstvem národní obrany.
(2) Instrukce, u nichž si to železniční
správní úřad vyhradí, musí mu býti předlo-
ženy předtím, než budou uvedeny v platnost.
Jestliže tento úřad učiní připomínky s hle-
diska veřejného zájmu, je železniční podnik
povinen jim vyhověti, k čemuž může býti sta-
novena přiměřená lhůta.
V. Vzájemné vztahy železničních podniků.
§ 91.
Užívání dráhy jiným železničním
podnikem.
(1) Železniční podnik dovolí, vyžaduje-li
toho veřejný zájem a není-li to na podstatnou
újmu vlastnímu provozu a hospodářským
zájmům podniku, aby jiný železniční podnik
užíval dráhy (její části) za přiměřenou ná-
hradu.
(2) Nesjedná-li se o užívání neb o náhradě
dohoda, anebo nevyhovuje-li sjednaná dohoda
veřejnému zájmu, může železniční správní
úřad učiniti přiměřené opatření, a jemu se
musejí podrobiti oba podniky.
§ 92.
Úprava poměrů drah, které se
stýkají.
(1) Železniční podniky, jejichž trati se stý-
kají (§ 39), dohodnou se o úpravě přípojové a
přechodové služby, o vzájemném užívám vozi-
del, o uspořádání vzájemných provozních po-
měrů vůbec, jakož i o tom, jak se zúčastněné
podniky dělí o vydání z toho vznikající.
- 33 -
(2) Nesjedná-li se o těchto věcech dohoda,
rozhodne železniční správní úřad.
VI. Účetnictví a statistika.
§ 93.
(1) Železniční podnik povede o všech od-
větvích své správy knihy účetní (účetnictví)
tak, aby z nich bylo lze. seznati stav jmění a
jeho změny, jakož i výsledky hospodaření, že-
lezniční správní úřad může vydati podrobnější
předpisy o vedení účetnictví.
(2) Uzná-li toho potřebu, může železniční
správní úřad uložiti železničnímu podniku, aby
určité skutečnosti sledoval statisticky, může
také vydati předpis o vedení statistiky a
o předkládání příslušných zpráv.
(3) Železniční správní úřad může kdykoli
nahlížeti do účetních knih (účetnictví), spisů,
záznamů, účtů a jiných dokladů, o něž se opí-
rají záznamy účetní nebo statistické, může
také žádati předložení těchto dokladů a po-
třebná vysvětlení.
VII. Odchylky pro svazky územní samosprávy.
§ 94.
(1) Ředitelem nebo členem ředitelství (§71)
nemohou býti ustanoveny, provozuje-li dráhu
země nebo okres, osoby nevolitelné do zem-
ského neb okresního zastupitelstva, výboru
a komise, provozuje-li dráhu obec, osoby ne-
volitelné do obecního zastupitelstva, rady a
komise. Jestliže u ředitele nebo člena ředitel-
ství nastane nebo dodatečně
najevo vyjde
skutečnost, která je podle předchozí věty pře-
kážkou pro ustanovení, rozhodne o ztrátě člen-
ství, jde-li o země, okresy nebo města se
zvláštním statutem nebo se zřízeným ma-
gistrátem, zemský úřad, jinak okresní úřad.
(2) Ustanovení § 71, odst. 5 neplatí, provo-
zuje-li dráhu svazek územní samosprávy.
Svazek územní samosprávy je povinen usta-
noviti k přímému vedení provozu osobu spo-
lehlivou, po stránce odborné způsobilou, ma-
jící
Československé státní občanství a bydliště
v republice Československé; ustanovení podlé-
há schválení železničního správního úřadu;
jde-li o zemi neb okres, zpraví zemský pre-
sident (okresní hejtman) včas železniční
správní úřad, která osoba má býti ustano-
vena.
- 34 -
§ 95.
Ustanovení § 74, odst. 2 až 4 neplatí pro
dráhy, které provozuje země neb okres. Slu-
žební řád (§ 74, odst. 1) se tu vydá podle
ustanovení §§ 53 a 91 zákona o organisaci
politické správy.
§ 96.
Jde-li o dráhy, které provozuje země neb
okres, platí pro instrukce pro výkon služby
(§ 90) též ustanovení §§ 53, 56, 57 a 91 zá-
kona o organisaci politické správy.
VIII. Ustanovení pro dráhy státní.
§ 97.
(1) Ustanovení §§ 71, 72 a 74 se nevztahují
na dráhy státní, pro které platí v těchto vě-
cech zvláštní předpisy. Ustanovení §§ 73, 86,
87, 90 a 93 jest užíti pro dráhy státní s při-
měřeným zřetelem k předpisům o organisaci
státních drah a o úpravě služebních poměrů
jejich zaměstnanců.
(2) Ustanovení § 86, odst. 4 neplatí pro
dráhy státní. Než sestaví tarify velkého vý-
znamu, bude správa drah státních jednati
s ministerstvem obchodu, průmyslu a živností
nebo s ministerstvem zemědělství nebo
s mi-
nisterstvem veřejných prací nebo s minister-
stvem sociální péče, podle toho jsou-li dotčeny
zájmy průmyslu, obchodu a živností, zeměděl-
ství, hornictví nebo zájmy sociální.
Díl sedmý.
Vnitřní kontrola.
§ 98.
Povinnost kontroly.
(1) Železniční podnik bude pečovati, aby
byla zachovávána zákonná ustanovení o dra-
hách, předpisy podle nich vydané a ustanovení
koncesní listiny, aby byl udržován pořádek na
dráze a aby zaměstnanci konali řádně a poctivě
službu, železniční správní úřad může určiti,
jaké občasné prohlídky bude podnik za tím
účelem vykonávati a o kterých z nich povede
záznam.
(2) Přímý dohled vykonává ředitel (správce)
nebo ředitelství (provozní správa), po případě
k tomu určené orgány.
- 35 -
§ 99.
Kárná pravomoc.
Železniční podnik je oprávněn trestati za-
městnance pro porušení služebních povinností
tresty pořádkovými nebo disciplinárními podle
ustanovení služebního řádu. Tento řád může
svěřiti výkon kárné pravomoci také auto-
nomním sborům (disciplinárním), složeným
podle zásady paritního zastoupení železničního
podniku a zaměstnanců, a ustanoviti, které
tresty a za jakých předpokladů mohou uklá-
dati přednostové výkonné služby.
§ 100.
Ustanovení pro dráhy státní.
Ustanovení tohoto dílu jest užíti pro dráhy
státní s přiměřeným zřetelem k předpisům
o organisaci správy drah státních a o úpravě
služebních poměrů jejich zaměstnanců.
Díl osmý.
Ustanovení pro vlastníky nebo jiné uživatele
pozemků v okolí dráhy a pro osoby, které tam
chtějí něco podnikati.
§ 101.
Všeobecně.
V okolí dráhy nesmí býti nic podnikáno, co
by ohrožovalo dráhu s jejími zařízeními, vý-
strojem a příslušenstvím, nebo bezpečnost,
pravidelnost a nerušenost jejího provozu, ze-
jména pak nic, co by rušilo činnost zabezpečo-
vacích a dorozumívacích zařízení, anebo co by
ztěžovalo nebo zamezovalo rozhled na ná-
věstidla a přejezdy (přechody), anebo co by
způsobovalo nebezpečí ohně.
§ 102.
Zakázané pásmo.
(1) Zakazuje se stavěti cokoli ve vodorovné
vzdálenosti 12 m od osy krajní koleje, po pří-
padě ve vodorovné vzdálenosti 6 m od hranic
nádraží (vždy však nejméně 12 m od osy
krajní koleje).
(2) Výjimky může povoliti, bez újmy před-
pisů, podle nichž se vyžaduje také povolení
jiného úřadu, železniční správní úřad za pod-
- 36 -
mínek, které ustanoví podle poměrů místa a
provozu.
§103.
Požární pásmo.
(1) Všecko, co se bude stavěti v okolí dráhy
potom, co byl pro ni povolen (ve stavebním
povolení nebo v jiném rozhodnutí železničního
správního úřadu) takový způsob provozu,
který způsobuje nebezpečí ohně pro předměty
v okolí dráhy, bud' provedeno až do vodorovné
vzdálenosti 60 m od osy krajní koleje bezpečně
proti ohni.
(2) V označeném pásmu nesmějí býti uklá-
dány nebo ponechávány věci snadno zápalné,
leč v místnostech zajištěných proti ohni; ta-
kové místnosti však musejí býti spolehlivě
uzavřeny. V tomto pásmu nesmějí býti zřizo-
vány ani otevřené mlaty.
(3) Snadno zápalné zemědělské plodiny,
které možno přemístiti, buďte, dopouští-li toho
řádné hospodaření, s pozemku ihned odvezeny,
jinak však odklizeny, je-li to možné, do vzdá-
lenosti aspoň 60 m (odstavec 1). Jde-li o plo-
diny na poli, buď kromě toho vyorána, do-
pouští-li to řádné hospodaření, ochranná
brázda.
§ 104.
Čím se zajišťují ustanovení
§§ 101 a 103.
(1) Jde-li o stavbu, zařízení a pod. v po-
žárním pásmu, nebo o stavbu, zařízení a pod.,
kterou by dráha mohla býti ohrožena (§ 101),
rozlišuje se po stránce zajištění ustanovení
§§ 101 a 103 mezi případy, kdy k uskutečnění
označené stavby, zařízení a pod. je potřebí po-
volení jiného úřadu (odstavec 2), a případy,
kdy se nevyžaduje žádného úředního povolení
(odstavec 3).
(2) Jestliže podle jiných zákonných usta-
novení je potřebí k uskutečnění stavby, za-
řízení a pod., označených v odstavci 1, povo-
lení jiného úřadu, přizve tento úřad ke komi-
sionálnímu místnímu šetření, jež bude konáno
před vydáním povolení, dotčený železniční pod-
nik. Přednese-li tento podnik nejpozději při
tomto šetření připomínky s hlediska §§ 101
a 103, kterým jiný úřad nemíní vyhověti, je
jiný úřad povinen odkázati toho, kdo žádá
o povolení, aby si napřed vyžádal povolení že-
- 37 -
lezničního správního úřadu, železniční správní
úřad může vydati v mezích zákonných usta-
novení pokyny k usměrnění připomínek,
o které jde, může však také, uzná-li toho po-
třebu, uložiti železničnímu podniku s plat-
ností obecnou nebo pro jednotlivý případ, aby
si napřed vyžádal stanovisko železničního
správního úřadu, a železniční podnik musí se
mu podrobiti.
(3) Nevyžaduje-li se k uskutečnění stavby,
zařízení a pod., označených v odstavci 1, žád-
ného úředního povolení, postačí, když podni-
katel řečených staveb, zařízení a pod, dosáhne
souhlasu dotčeného železničního podniku.
Odepře-li železniční podnik souhlas, má pod-
nikatel na vůli, vyžádati si povolení železnič-
ního správního úřadu.
(4) Bylo-li dbáno ustanovení předcházejí-
cích odstavců, nemůže tomu, kdo uskutečnil
stavbu, zařízení a pod., označené v odstavci 1,
býti přičítáno, že podnikl něco závadného
s hlediska ustanovení §§ 101 a 103.
Užívání pozemků v okolí dráhy.
§105.
(1) Pozemků v okolí dráhy nesmí býti uží-
váno tak, že by to mělo za následek sesouvání
půdy, sesypávání kamenů, pád předmětů na
trať, zatopování trati nebo jakékoli jiné ohro-
žení dráhy a jejího provozu, železniční správní
úřad může výslovně označiti pozemky, jichž
se to týká.
(2) Užívá-li se pozemků v okolí dráhy způ-
sobem, jenž je zakázán v odstavci 1, je želez-
niční správní úřad oprávněn naříditi ne-
zbytná opatření, aby dráha nebyla ohrožena;
tím však nejsou dotčena zákonná ustanovení,
podle nichž se vyžaduje k uskutečnění tako-
vých opatření zvláštního povolení. Provedení
takového opatření může býti uloženo i želez-
ničnímu podniku na účet uživatele pozemků.
§ 106.
(1) Žádá-li toho bezpečnost dráhy a jejího
provozu nebo ochrana proti ohni potřebná
vzhledem k provozu dráhy, může býti vlastní-
kům nebo jiným uživatelům lesů uložen určitý
způsob hospodaření nebo provedení určitého
opatření. To se stane zpravidla při vybudo-
vání dráhy (ve stavebním povolení, v dílčím
rozhodnutí podle § 31, odst. 3). Projeví-li se
toho potřeba po vybudování dráhy, vydá pří-
- 38 -
slušné rozhodnutí politický úřad, jemuž pří-
sluší dozor na lesy (§ 192, odst. 2). Za újmu,
která z toho vzejde, přísluší od dotčeného že-
lezničního podniku přiměřené odškodnění.
Nesjedná-li se o něm dohoda, určí se podle zá-
konů o vyvlastnění.
(2) Je-li to potřebné k bezpečnosti dráhy
a jejího provozu, jakož i k ochraně proti
ohni, jsou vlastníci (uživatelé) jiných po-
zemků v okolí dráhy povinni, požádá-li o to
železniční podnik, neprodleně oklestiti nebo
pokáceti stromy (keře). Neučiní-li tak, nebo
nedovolují-li okolnosti průtahy se zjištěním
a vyhledáním vlastníka (uživatele), může
okleštění nebo pokácení zaříditi sám želez-
niční podnik, činí-li vlastník (uživatel) pře-
kážky, rozhodne do 8 dnů železniční správní
úřad. Za újmu, která vzejde z okleštění nebo
vykácení, poskytne železniční podnik přimě-
řenou náhradu, ač neběží-li o navrácení ve
stav, jenž byl již jednou předmětem odškod-
nění; nesjedná-li se o náhradě dohoda, roz-
hodne okresní úřad.
Díl devátý.
Vzájemné styky mezi drahou a obyvatelstvem.
§ 107.
(1) Obyvatelstvo, které užije dráhy nebo s ní
jinak vejde ve styk, zachová pozornost a
opatrnost přiměřenou povaze železničního
provozu. Při tom se bude říditi předpisy, které
upravují železniční dopravu nebo se dotýkají
pořádku, bezpečnosti a pravidelnosti želez-
ničního provozu. Rovněž uposlechne pokynů,
které uvede v obecnou známost železniční
podnik, anebo které udělí zaměstnanci dráhy
při výkonu služby.
(2) Cestující vystupují a nastupují pouze
na stanovených místech a na určené straně.
Je-li vozidlo v pohybu, nesmí nikdo otvírati
postranní dveře vozu, vychylovati se z oken,
vystupovati nebo nastupovati, ani prodlévati
na stupátkách, spojovacích můstcích a ploši-
nách, ač není-li užití spojovacích můstků
nebo pobyt na plošinách výslovně dovolen.
§ 108.
(1) Obyvatelstvo (samo nebo s vozidly, zví-
řaty a pod. ) smí vstupovati jen na místa pro
ně určená a na přejezdy (přechody) v mezích
předpisů o tom vydaných.
- 39 -
(2) Bezpečnostní orgány jsou při výkonu
své služby oprávněny vstupovati do železnič-
ního obvodu, jiné orgány veřejné správy, po-
čítajíc v to i orgány poštovní správy, za pod-
mínek, které stanoví železniční správní úřad
v dohodě s příslušnými ministerstvy. Jinak
smějí vstupovati do železničního obvodu toliko
zaměstnanci dráhy při výkonu své služby
neb osoby, které se mohou prokázati dovole-
ním železničního podniku.
(3) Kdo se blíží k přejezdu (přechodu),
musí si počínati tak, aby neohrozil ani svou
bezpečnost, ani bezpečnost lidí, zvířat a věcí
jeho péči svěřených, ani bezpečnost, neruše-
nost a pravidelnost železničního provozu. Ze-
jména musí dbáti výstražných znamení, ná-
věstí a polohy závor, jakož i musí se vhodným
způsobem přesvědčiti, neblíží-li se ku pře-
jezdu železniční vozidlo. Řidiči silničních
vozidel, zejména motorových, jsou proto po-
vinni zvolniti přiměřeně jízdu, a je-li toho
třeba, vozidlo, po případě i motor zastaviti.
(4) Osoby, jimž nalézt pečovati o zvířata,
musí dbáti toho, aby zvířata nevstupovala na
trať; musí je proto držeti v přiměřené vzdále-
nosti od dráhy.
§ 109.
Je zakázáno poškozovati trať, jakákoli sta-
vební a provozní zařízení, výstroj a příslu-
šenství dráhy, klásti na koleje předměty, pře-
stavovati výhybky, otvírati závory, napodo-
bovati návěsti, způsobovati bez příčiny po-
plach a vůbec činiti cokoli, co by mohlo rušiti
neb ohroziti železniční provoz.
§ 110.
Prostranství, které přiléhá k stanici a jest
určeno pro příchod (příjezd) nebo pro odchod
(odjezd) (přednádraží), nesmí býti užíváno
způsobem, který se nesrovnává s jeho urče-
ním.
§ 111.
(2) Železniční podnik je, povinen uváděti
v mezích technické a hospodářské účelnosti
vyhláškami, oznámeními a jinými vhodnými
zevnějšími označeními v obecnou známost
všecky závažné věci, které se týkají železniční
přepravy a umisťovati vhodné nápisy neb
označení pro rychlou informaci obecenstva,
železniční správní úřad může o tom vydati
zvláštní směrnice. Osoby, které užijí dráhy,
nemají však, neni-li v železničním přepravním
- 40 -
řádě (§ 85) stanoveno jinak, nároku na ná-
hradu škody, která jim snad vzejde z ne-
splnění této povinnosti.
(2) Železniční správní úřad může uložiti
železničnímu podniku, aby obecenstvo bylo
varováno určitým způsobem před hrozícím
nebezpečím.
(3) Ve všech vyhláškách, oznámeních a
označeních, jichž se týká ustanovení předchá-
zejících odstavců, jakož i ve všech obecen-
stvu určených nápisech, označeních, přeprav-
ních průkazech, oznámeních písemních neb
ústních vůbec musí býti užito státního jazyka.
Užije-li se ve shodě se zákonnými ustanove-
ními a koncesní listinou také jiného jazyka,
musí býti zároveň text v jazyce státním na
prvním místě a aspoň ve stejných rozměrech
i ve stejné úpravě. Ustanovení tohoto odstavce
platí zejména také pro uveřejňování jízdních
řádů, tarifů a tarifních slev.
(4) Železniční podnik upraví svůj styk
s obyvatelstvem podle zásady účelnosti, jedno-
duchosti, rychlého jednání a ochoty. S oso-
bami, které v přepravním styku s drahou užijí
státního jazyka, musí železniční podnik a jeho
orgány jednati ve státním jazyce. Těchto
ustanovení sluší užíti přiměřeně na všecky
podniky v železničním obvodu, pokud jejich
účelem je uspokojovati potřeby obecenstva,
které užívá dráhy.
Díl desátý.
Věci ztracené nebo zapomenuté.
§ 112.
Odevzdání dráze.
Najde-li někdo věc v železničním vozidle,
v místnostech vyhrazených pro
obyvatelstvo
nebo jinde v železničním obvodu, nesmí věc
sobě přivlastniti, ale je povinen ji odevzdati
bez zbytečných průtahů železniční služebně,
leč že by věc sám ihned vrátil tomu, kdo ji
ztratil nebo zapomenul.
§ 113.
Nálezné a co s ním souvisí.
(1) Byla-li věc ztracena, činí nálezné deset
ze sta obecné ceny nálezu. Dosáhla-li by od-
měna podle tohoto výpočtu 2. 000 Kč, vyměří
se z ostatku jen pět ze sta. Byla-li věc toliko
zapomenuta, nálezné nepřísluší.
- 41 -
(2) Má se za to, že věci, které byly zane-
chány v železničních vozidlech na místech
určených k jejich uložení, byly zapomenuty.
(3) Jde-li o věc, kterou našel zaměstnanec
dráhy při výkonu své služby, přísluší nálezné
železničnímu podniku, avšak ten je povinen
část (zpravidla polovinu) odvésti ústavům a
zařízením sociální péče železničního podniku,
stanoveným se souhlasem železničního správ-
ního úřadu, z ostatku pak poskytnouti odměny
zaměstnancům, kteří se přičinili o nález.
(4) Nežádá-li nálezce nálezného nebo sta-
ne-li se nezvěstným, připadne nálezné ústa-
vům a zařízením sociální péče železničního
podniku, stanoveným se souhlasem železnič-
ního správního úřadu. Nezvěstným je nálezce
tehdy, jestliže ho nelze vyhledati podle adresy,
kterou udal.
§ 114.
Povinnosti dráhy.
(1) Za odevzdanou věc odpovídá železniční
podnik jako schovatel. Prokáže-li někdo, že
odevzdanou věc ztratil nebo zapomenul, vydá
mu ji železniční podnik po srážce nákladů na
uschování, jakož i po případě po srážce (za-
placení) nálezného.
(2) Nebude-li věc vydána do 3 měsíců ode
dne, kdy byla odevzdána, je železniční pod-
nik oprávněn ji prodati ve veřejné dražbě.
Věci, které by se znehodnotily uschováním
nebo jejichž pravděpodobný výtěžek při pro-
deji by neuhradil náklad na uschování, je
železniční podnik oprávněn prodati ještě před
uplynutím označené lhůty, a to třebas i z volné
ruky; věci podlehnuvší zkáze nebo bezcenné
je oprávněn také zničiti.
(3) Stržené peníze, po srážce nákladů na
uschování a útrat prodeje, uschová železniční
podnik bezúročně pro toho, kdo věc ztratil
nebo zapomenul.
§ 115.
Nezjistí-li se předchozí držitel.
(1) Nepřihlásí-li se ten, kdo věc ztratil
nebo zapomenul, do 3 roků ode dne, kdy věc
byla odevzdána železničnímu podniku, při-
padne věc nebo stržené peníze v úschově
i s užitky nálezci.
(2) Ustanovení § 113, odst. 3 a 4 platí
obdobně.
- 42 -