XXXI

Koncem roku 1934 činil stav výpůjček fondu ..........

70, 270. 800 Kč 05 h

a poskytnutých zápůjček elektrickým podnikům.. 68, 270. 800 Kč 05 h.

 

Během roku 1935 nes jednal fond nových výpůjček

-

a poskytl jen zápůjčku ........... 2, 000. 000 Kč - h.

 

Umořeno bylo v roce 1935 u výpůjček .....

2, 078. 292 Kč 20 h

a u zápůjček .............. 2, 078. 292 Kč 20 h

 

činil tedy koncem roku 1935 (str. 136) stav

 

výpůjček ........................

68, 192. 507 Kč 85 h

zápůjček ............... 68, 192. 507 Kč 85 h.

 

Náklady fondu, pokud jsou hrazeny z prostředků státních (kap. 14, tit.

 

5 § 4 str. 73 činily v roce 1935

612. 300 Kč 95 h

a jsou nižší proti rozpočtu, protože ze zápůjček poskytnutých v roce 1934 a 1935 se požaduje týž úrok, jaký
platí fond z výpůjčky.

Zpráva ministra veřejných prací podle § 6 žák. č. 44/1929 Sb. z. a n., o činnosti fondu, je součástí stát-
ního závěrečného účtu (str. 533).

PASIVA A AKTIVA.

 

Pasiva státní na rozpočet (str. 137) činí koncem roku 1935 .....

632, 416. 791 Kč 95 h.

Oproti stavu koncem roku minulého ...............

669, 469. 464 Kč 70 h

jeví se úbytek o ......................

37, 052. 672 Kč 75 h.

Stav pasiv se oproti roku 1934 snížil o dospělé splátky a zaplacením mimořádné splátky na zápůjčku
pro stavbu budovy krajského soudu v Mladé Boleslavi.

Nově přibyla tato pasiva:

 

při kap. 14 - ministerstvo veřejných prací: druhá zúročitelná hypotékami zápůjčka váz-
noucí na domě čp. 801/11 v Praze, kupní cena městských objektů v Brně pro potřeby Masarykovy uni-
versity, závazek vzniklý při postátnění koleg, evang. gymnasia v Prešově převzetím umořování staveb-
ních zápůjček, náklady na novostavbu státní obecné školy v Slatinných Dolech.

Aktiva státní na rozpočet (str. 141) činí koncem roku 1935 .....

14. 716, 288. 165 Kč 90 h.

Oproti stavu koncem roku minulého ...............

13. 856, 170. 978 Kč 20 h

jeví se zvýšení o ......................

860, 117. 187 Kč 70 h.

Celkový stav aktiv se značně zvýšil a to: při kap. 10 - ministerstvo školství a národ-
ní osvěty - o pohledávky z výplat záloh na zvýšené platy a pense učitelské; při kap. 11 - mini-
sterstvo zemědělství - o pohledávky ze zápůjček poskytnutých na výstavbu veřejných skla-
dišť a sil jednak "Svazu rolnických vzájemných pokladnic" v Bratislavě pro "Družstvo zemědělských
veřejných skladišť pro Slovensko" v Bratislavě, jednak "Obchodní jednotě hospodářských družstev"
v Užhorodě, dále "Centrálnímu skladišti" v Opavě; při kap. 14 - ministerstvo veřejných
prací - poskytnutím zápůjčky zemi Podkarpatoruské na stavbu zemské silnice Guda Chýže a o později
splatné náhrady rekonstrukčních nákladů při státní škole bytového průmyslu v Praze XI; při kap. 17

- ministerstvo sociální péče - vykázáním dalších pohledávek ze záloh na výplatu převza-
tých důchodů úrazových a pensijních, vyplacených v roce 1935 na dobu, než dojde k ratifikování přísluš-
ných mezinárodních smluv a úmluv, resp. k jich vnitrostátnímu provedení, vzestupem pohledávek ze
zápůjček ústavům a invalidům a ze zápůjček poskytnutých veřejným stavebníkům při produktivní péči
o nezaměstnané; při kap. 20 - ministerstvo financí - o pohledávky z přídělů z půjčky práce
poskytnutých státnímu fondu pro vodohospodářské meliorace při ministerstvu zemědělství a samospráv-
ným svazkům, dále o pohledávku za kuratoriem Zvláštního fondu pro zmírnění ztrát povstalých z pováleč-
ných poměrů z titulu prominutého 1% úroku české bance v Praze ze zbytku jejího reeskontního a lom-
bardního dluhu u byv. Bankovního úřadu ministerstva financí, kterýžto úrok jmenovaný fond se uvolil
refundovati, o pohledávku ze zálohy poskytnuté Pražským vzorkovým veletrhům, z posečkaných úroků ze
vkladu u Zemského úvěrního fondu živnostenského, ze zápůjčky poskytnuté "Slovenské keramice a spol. "
v Modré na Slovensku a dalšími zálohami na náklady z převzetí provozu Košicko-Bohumínské železnice a
na schodky místních drah.

Naproti tomu klesl stav aktiv u kap. 6 - ministerstvo vnitra - odepsáním státních před-
převratových pohledávek za bývalou poštovní spořitelnou ve Vídni v důsledku provedení mezistátních
úmluv o vkladech u této spořitelny; u kap. 10 - ministerstvo školství a, národní osvěty

- prominutím splacení podpůrných zápůjček na studia pro studenty z království Jugoslávie; u kap. 11

- ministerstvo zemědělství - snížením vkladu u "Centrolenu"; u kap. 13 - minister-
stvo průmyslu, obchodu a živností - tím, že pohledávka za Výstavní akc. společností
v Brně byla převedena do evidence pohledávek v cenných papírech, ježto se jedná o pohledávku, jejíž
splnění nastane složením cenných papírů (akcií), a odpisem pohledávky ze zápůjčky čsl. akciové plavební
společnosti Oderské; u kap. 14 - ministerstvo veřejných prací - převedením pohledávky
z účasti státu na akciovém kapitále společnosti Air Frange v Paříži a ústředních elektráren, akc. spol.
v Praze do pohledávek v cenných papírech (nárok na akcie), odpadnutím pohledávky za zemí Pod-
karpatoruskou ze zápůjčky na stavbu mostu ve Vyškově a pohledávky za zemí českou na příspěvek ke


XXXII

stavbě mostu přes Labe u Kladrub; kap. 17 - ministerstvo sociální péče - odpadnutím
pohledávky na náhradu záloh vyplacených ústřední bratrské pokladně v Praze, ježto tato pohledávka za-
nikla podle zákona čís. 200/1936 Sb. z. a n., a dále pohledávky za Všeobecným pensijním ústavem z ti-
tulu náhrady státem zaplacených důchodů pensijních, jež zanikla vnitrostátním provedením čl. 275 mí-
rové smlouvy St. Germainské; u kap. 20 - ministerstvo financí - splacením pohledávky za
firmou "Továrna na papír", akc. spol. ve Slavošovcích, částečným odpisem pohledávky vzniklé z vkladu
u České obchodní banky a převzaté kuratoriem Zvláštního fondu pro zmírnění ztrát povstalých z po-
válečných poměrů, převedením pohledávky za Pražskými vzorkovými veletrhy do pohledávek v cen-
ných papírech (nárok na akcie), odpisem pohledávky ze zápůjčky spolku "Millenium-film" v Praze, odpad-
nutím pohledávky státu za ústřední bratrskou pokladnou v Praze, vzniklé úhradou záruk, ježto tato po-
hledávka zanikla zákonem čís. 200/1936 Sb. z. a n., a posléze nastalou splatností poplatkového ekviva-
lentu a splátek z různých zápůjček poskytnutých státem.

Bližší podrobnosti pasiv a aktiv jsou uvedeny v oddílu vysvětlivek (str. 458-462).

STÁTNÍ PODNIKY.

Vládním nařízením čís. 97/1935 Sb. z. a n. byly z podniku Státní lesy a statky s účinností ode dne
1. ledna 1935 vyloučeny státní statky zemědělských škol a výzkumných ústavů zemědělských a Státní dia-
gnostický a serotherapeutický veterinární ústav v Ivanovicích a prohlášeny za samostatné podniky, spra-
vované podle zásad obchodního hospodaření. U podniku Státní lesy a statky je v roce 1935 po prvé uve-
řejněn účet rozvažný. U podniku Československá pošta byly v roce 1935 skončeny soupisy a nové ocenění
zakládacích aktiv s ohledem na zákon čís. 78/1927 Sb. z. a n. o stabilisačních bilancích a po dohodě nej-
vyššího účetního kontrolního úřadu s ministerstvem pošt a telegrafů a s ministerstvem financí byla upra-
vena hodnota základního jmění podniku. Jako výdaje investiční jsou v roce 1935 u státních podniků vyká-
zány jednak náklady na investice pravé, jednak na investice obnovovací (na tyto jen u podniků, u nichž
byly obnovovací investice preliminovány již v rozpočte na rok 1935).

Ze souhrnu výsledků hospodaření státních podniků za rok 1935 je

 

patrno, že proti roku 1934 skončilo příznivě ji hospodaření u 10 podniků a to o

112, 224. 098 Kč 25 h,

kdežto u 11 podniků byl v výsledky horší a to o ...........

102, 609. 273 Kč 15 h,

takže proti roku 1934 vyplývá zlepšení celkem o ...........

9, 614. 825 Kč 10 h.

Přehledné srovnání hospodářských výsledků za roky 1934 a 1935 podává tato tabulka:
Porovnání výsledků roku 1935 s výsledky roku 1934.

 

Zisky - Ztráty

Rozdíl
příznivý - nepříznivý

Podnik

v roce 1934

v roce 1935

 

h

Kč h

h

             

Tabáková režie .............

1. 258, 348. 086

05

1. 189, 627. 177

60

08, 720. 908

45

Státní loterie ..............

21, 276. 612

35

21, 812. 236

60

535. 624

25

Státní mincovna v Kremnici ........

1, 051. 429

 

229. 544

15

821. 884

85

československá pošta ........ ....

48, 866. 055

05

26, 115. 176

65

22, 750. 878

40

Poštovní spořitelna ............

17, 064. 045

95

16, 914. 098

30

149. 947

65

Československé státní dráhy ........

669, 466. 552

55

365, 823. 843

15

103, 642. 709

40

Státní lesy a statky ...........

7, 774. 808

60

14, 587. 531

20

6, 812. 722

610

Státní statky zemědělských škol a výzkumných
ústavů zemědělských ..........

2, 440259

40

170. 887

15

2, 269. 372

25

Státní diagnostický a serotherapeutický veteri-

           

nární ústav v Ivanovicích ........

1, 250. 724

40

235. 715

45

1, 015. 008

95

Uhříněvský školní závod zemědělský....

41. 962

95

28. 981

85

12. 981

10

Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě...

47. 308

85

27. 029

25

20. 279

60

Státní báňské a hutnické závody .......

20, 697. 037

-

24, 254. 939

35

3, 557. 902

35

Vojenská továrna na letadla ........

2. 100

60

13. 904

55

11. 803

95

Vojenské lesní podniky ..........

5, 816. 836

50

6, 665. 570

30

848. 733

80

Státní lázně ..............

2, 036. 311

70

3, 496. 365

m

1, 460. 053

90

Státní tiskárny:

           

a) v působnosti předsednictva ministerské rady

539. 917

50

1, 145. 771

40

1, 685. 688

90

b) v působnosti ministerstva národní obrany.

147. 770

95

220. 982

30

73. 211

35

Úřední noviny v Praze a Bratislavě ......

351. 844

40

613. 844

65

262. 000

25

 

1, 077. 179

15

1, 078. 884

10

1. 684

95

Žabčický školní závod zemědělský ......

19. 112

10

4. 643

60

14. 468

50

Kuřimský školní závod vysoké školy zvěrolékař-
ské v Brně ..............

161. 691

50

3. 814

90

16. 5055

95

Úhrnem...

679, 755. 915

50

689, 370. 740

60

9, 614. 825

10

           

XXXIII

U tabákové režie pokračoval dále pokles odbytu výrobků, který podle peněžní hodnoty činil u dout-
níků 10'2%, u tabáku 7'8% a u cigaret 3'6%, nepokračoval však již přesun odbytu od drahých výrobků
k levnějším, který byl hlavním znakem zhoršujících se bilančních výsledků za poslední roky. Snížený zisk
Státní mincovny v Kremnici vznikl tím, že ražební program, s kterým bylo počítáno v rozpočte, byl splněn
pouze v nepatrné míře, takže mincovní provoz byl takřka po celý rok zastaven a čistým ziskem z ražby pa-
mětních medailí, vojenských odznaků a zvýšené ražby dukátů byl pouze z části nahrazen úbytek zisku pre-
liminovaného z ražby mincí, československá pošta vykazuje zisk proti roku 1934 značně nižší proto, že
zvýšený stav zaměstnanců i pensistů si vyžádal vyšších nákladů, které spolu se zvýšenými odpisy a udržo-
vacími náklady, jakož i se zvýšením investičních úroků převážily zvětšení příjmů z poštovních, telegraf-
ních a zvláště rozhlasových poplatků. U Poštovní spořitelny nepostačily zvýšené úrokové a mimořádné
příjmy k vyrovnání úbytku na vplatném, na výnosu cenných papírů a k vyrovnání zvýšených nákladů
personálních, sociálních a nákladů na udržování inventáře. Státní lesy a statky vykazují ve srovnání s vý-
sledkem za rok 1934 zvýšení provozní ztráty o 6, 812. 722 Kč 60 h. V roce 1934 byly však u tohoto podniku
do těžeb započteny přijaté prémiové reservy za zaměstnance, kteří byli při provádění pozemkové reformy
převzati a zařaděni do služebního poměru podle služebního řádu pro zaměstnance tohoto podniku, a různé
vyvažovači kapitály v celkové výši 13, 831. 747 Kč 30 h, kdežto v roce 1935 činily těžby z těchto titulů jen
1, 456. 258 Kč 80 h. Vyloučí-li se z provozovacích těžeb obou srovnávaných roků vliv těchto mimořádných
příjmů, jež nejsou s vlastním hospodářským provozem podniku v přímé spojitosti, vyplyne z porovnání
výsledků obou roků podstatné zlepšení za rok 1935, a to o 5, 562. 765 Kč 90 h. Na tomto zlepšení má nej-
větší podíl hospodářství lesní s přičleněným průmyslem lesním (pilami) a společnými zařízeními (dřevo-
sklady) v důsledku pozvolna se lepšící situace těchto hospodářských odvětví jak po stránce odbytové, tak
cenové. Rovněž i hospodářství polní současně s průmyslovými podniky zemědělskými přispělo značnou
měrou k dalšímu zlepšení provozních výsledků Státních lesů a statků, ježto příznivé výsledky těchto
hospodářských odvětví za rok 1934 byly v roce 1935 ještě předstiženy vlivem lepší sklizně obilovin a zvý-
šení průměru dojivosti. U Státního diagnostického a serotherapeutického veterinárního ústavu v Ivanovi-
cích je hlavní příčinou menšího zisku pokles výroby i prodeje očkovacích látek. Uhřiněvský školní závod
zemědělský vykazuje proti roku 1934 zvýšení nákladu na mzdy a platy, které nebylo vyváženo zlepše-
nými výsledky produkce živočišné. Vojenské lesní podniky vykázaly za rok 1935 ztrátu vyšší než v roce
předchozím, poněvadž přes částečně vyšší těžbu dřeva a zlepšené prodejní ceny vzniklo v roce 1935 pod-
statné snížení úhrnu těžebních položek tím, že na rozdíl od roku 1934 nebyla v závěrce vyjádřena hod-
nota dřevní hmoty na pni, zašetřené v roce 1935 vzhledem k nucenému omezení lesní těžby ve výši 40%
normálního ročního etátu. Zhoršený výsledek Státních lázní tkví hlavně v investiční činnosti v minulých
rocích, která udržovacími, úrokovacími a amortisačními náklady tak značně zatěžuje provoz, že ani při na-
stalém vzestupu počtu hostí se nestaly nově vybudované provozovny aktivními. Značně působily tu také
podnikem provedené úpravy cen ze soutěžních důvodů. Bilanční ztráta československé tiskové kanceláře
je proti roku 1934 vyšší jen nepatrně, ježto zvýšené náklady vlastního provozu i správy budovy byly téměř
vyrovnány zvýšenými těžbami vlastního provozu podniku, žabčický školní závod zemědělský byl postižen
v produkci rostlinné květnovými mrazy a nedostatkem vláhy tolik, že tím vzniklé zhoršení nebylo vyrov-
náno výhodným zpeněžením vepřového dobytka a větším odbytem mléka.

Naproti tomu byly příznivější výsledky než v roce 1934 vykázány u těchto podniků: U Státních lo-
terií byl dále zvýšen v 32. i v 33. třídní loterii počet losů, což působilo na zvýšení zisku. U českosloven-
ských státních drah podstatně klesla bilanční ztráta, a to hlavně znatelným vzestupem provozních příjmů,
zvláště za přepravu cestujících a zboží. V souvislosti s tím stouply sice poněkud i věcné a
osobní provozní výdaje, avšak nikoli v té míře, jako stouply příjmy. Státní statky zemědělských škol a
výzkumných ústavů zemědělských vykazují příznivější výsledek vlivem velmi dobré sklizně obilovin, píc-
nin, tabáku a vinných hroznů, dále tím, že odpadlo zatížení podniku úroky z kupní ceny statku v Prů-
honicích, jakož i snížením režie likvidací event. sloučením nevýnosných objektů, školní závod země-
dělský v Děčíně-Libverdě vykazuje podstatné snížení ztráty hlavně tím, že se podařilo podstatně snížiti ná-
klady na mzdy, deputáty a ostatní provozovací náklady, kdežto příjmy klesly jen nepatrně. Státní báňské
a hutnické závody vykazují zvýšení zisku proti roku 1934, jež spočívá na zvýšených ziscích z odbytu soli
a snížení ztrát u závodů v Příbrami, Kremnici, Rožnavě, železníku a Podbrezové. Mírné zvýšení zisku
je vykázáno u Vojenské továrny na letadla, a to pro lepší zaměstnanost. U Státních tiskáren v působnosti
předsednictva ministerské rady jeví se výsledek mimořádně příznivý, neboť proti ztrátě roku 1934 bylo
v r. 1935 dosaženo relativně dosti značného zisku. Příčinou zlepšení je zlepšená zaměstnanost, při níž stouply
příjmy o 1218%, kdežto náklady se zvýšily jen o 4'3%. Rovněž příznivější výsledek se jeví u Státní
tiskárny v působnosti ministerstva národní obrany, kde došlo k zlepšení zaměstnanosti zakázkami vojen-
ské správy. U úředních novin v Praze a Bratislavě bylo dosaženo značně vyššího zisku než v roce 1934
zvýšením těžeb o 6'53%, proti němuž byly náklady zvýšeny pouze o 1'85%; zvláště příznivé výsledky
vykazuje závod v Bratislavě, kde mimořádně stouply těžby za vyhlášky a inseráty. U Kuřimského škol-
ního závodu vysoké školy zvěrolékařské v Brně je proti ztrátě v roce 1934 vykázán za rok 1935 zisk;
příznivější výsledek se vysvětluje tím, že se snížily náklady na krmiva, hnojiva, odpisy živého inventáře
a zvýšily těžby v důsledku výprodeje vepřového dobytka a zlepšení výnosu pšenice.

III


XXXIV

Porovnání dosažených výsledků s rozpočtem na rok 1935.

Podnik

Zisky
Ztráty

 

Rozpočet

 

Rozdíl
příznivý
nepříznivý

 
 

h

h

h

Tabáková režie ..........

1. 189, 627. 177

60

1. 336, 198. 600

 

146, 571. 422

40

Státní loterie ..........

21, 812. 236

60

21, 349. 800

-

462. 436

60

Státní mincovna v Kremnici

229. 544

15

592. 500

-

362355

85

československá pošta .......

26, 115. 176

65

40, 789. 800

-

14, 674. 623

35

Poštovní spořitelna .........

16, 914. 098

80

16, 651. 000

-

263. 098

30

Československé státní dráhy .....

565, 823. 843

15

665, 621. 600

-

99, 797. 756

85

 

14, 587. 531

20

17, 293. 900

-

31, 881. 431

20

Státní statky zemědělských škol a vý-
zkumných ústavů zemědělských...

170. 887

15

67. 600

-

238. 487

15

Státní' diagnostický a serotherapeutický
veterinární ústav v Ivanovicích...

235. 715

45

351. 500

__

115. 784

55

Uhříněvský školní závod zemědělský..

28. 981

85

152. 600

-

123. 618

15

Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě

27. 029

25

94. 600

-

67. 570

75

Státní báňské a hutnické závody....

24, 254 939

35

47, 294. 900

-

23, 039. 960

65

Vojenská továrna na letadla .....

13. 904

55

211. 300

-

197. 395

45

Vojenské lesní podniky .......

6, 665. 570

30

7, 048. 400

-

382. 829

70

Státní lázně ...........

3, 496. 365

60

1, 759. 600

-

1, 738. 765

60

Státní tiskárny:

           

a) v působnosti předsednictva min. rady

1, 145. 771

40

701. 300

-

444. 471

40

b) v působnosti min. národní obrany.

220. 982

30

143. 300

 

77. 682

30

Úřední noviny v Praze a Bratislavě...

613. 844

65

393. 600

 

220. 244

65

československá tisková kancelář....

1, 078. 864

10

1, 928. 200

-

849. 335

90

Žabčický školní závod zemědělský...

4. 643

60

42. 100

-

37. 456

40

Kuřimský školní závod vysoké školy zvěro-
lékařské v Brně .........

3. 814

90

30. 000

 

26. 185

10

Úhrnem...

689, 370. 740

60

805, 811. 400

___

116, 440. 659

40

             

Z této tabulky vyplývá, že 12 státních podniků vykazuje výsledky proti

 

rozpočtu zhoršené o .....................

219, 006. 085 Kč 85 h,

kdežto zlepšení u ostatních 9 podniků činí pouze ..........

102, 565. 426 Kč 45 h,

takže v úhrnu státních podniků vznikl proti rozpočtu výsledek nepříznivější o

116, 440. 659 Kč 40 h.

Příznivější výsledky vykazují podniky:

Státní loterie, Poštovní spořitelna, československé státní dráhy, školní závod zemědělský v Děčíně-
Libverdě, Vojenské lesní podniky, obojí Státní tiskárny, úřední noviny v Praze a Bratislavě a českoslo-
venská tisková kancelář.

Konečný výsledek hospodaření státních podniků v roce 1935 se jeví pro státní pokladnu takto:

Ve vykázaných provozních výsledcích činí zisky (str

. 13, sloupec 6) celkem

1. 281, 220. 831 Kč 35 h

a ztráty (sloupec 7) celkem .........

591, 850. 090 Kč 75 h;

 

z těchto ztrát se hradí u podniků československé

   

státní dráhy a Státní lesy a statky (str. 13, sloupec

   

16) z vlastních prostředků (fondů) ......

221, 872. 098 Kč 60 h

369, 977. 992 Kč 15 h,

takže přebývá z vlastního provozního hospodaření celkem .......

911, 242. 839 Kč 20 h.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP