XXV

Depurace těchto nedoplatků postupuje pomalu, ježto nedoplatky se týkají většinou kon-
junkturálních popřevratových let a jejich dobytelnost poklesla vlivem změněných hospo-
dářských poměrů poplatníků. Přes to byly nedoplatky déle než rok předepsané koncem
r. 1936 menší než koncem r. 1935 a to:

u daně z uhlí (stav koncem r. 1935 - 5, 747. 473 Kč - h) o... 1, 707. 847 Kč 60 h,
u úroků z prodlení (stav koncem

r. 1935........- 3, 650. 232 Kč 35 h) o... 780. 816 Kč 90 h.

Nejvyšší účetní kontrolní úřad sleduje depuraci těchto nedoplatků podle pololetních vý-
kazů, předkládaných mu finančními úřady I. stolice, a činí v konkrétních případech ná-
měty za účelem rychlejšího vydobytí nedoplatků.

Podle zákona čís. 338/1921 Sb. z. a n. mají vodní díla postavená nebo rekonstruovaná
po 1. lednu 1919 nárok na osvobození od daně z vodní síly, pokud prokáží, že by zřizovací
náklad nebylo lze bez ohrožení výnosnosti podniku umořiti v době kratší než 30 let. Vyká-
zané nedoplatky na úrocích z prodlení týkají se z převážné části vodních děl, která uplat-
ňují nárok na osvobození od daně, jejichž žádosti nebyly však dosud ministerstvem
financí vyřízeny. Nedoplatky na vlastní dani z vodní síly nepřicházejí v příjmech na spo-
třebních daních, poněvadž daň z vodní síly byla přikázána zákony čís. 49/1931 a 50/1931
Sb. z. a n. státním vodohospodářským fondům; tyto nedoplatky jsou vykázány ve sku-
pině III. Depurace nedoplatků na dani z vodní síly i na úrocích z prodlení je tudíž zá-
vislá na vyřízení žádosti o osvobození od daně z vodní síly. Otázce uspíšeného vyřizování
těchto žádostí věnoval nejvyšší účetní kontrolní úřad pozornost při dohlídce konané
v roce 1935 u účtárny 4b min. financí a vede věc v neustálé patrnosti.

Nedoplatky na ostatních spotřebních daních a příslušenství v celkové částce
817. 873 Kč 55 h vznikly většinou v posledních závěrkových rocích a týkají se velkého
množství drobných trestních případů, které se nepodařilo během jediného roku skoncovati.

Poměrně značné běžné nedoplatky z r. 1936 (153, 643. 688 Kč 10 h) jsou zcela pravidel-
ným zjevem a vysvětlují se povahou resp. způsobem vybírání spotřebních daní. Podle
zákona mohou totiž býti některé spotřební daně bezúročně uvěřeny až na několik měsíců,
jiné mohou býti placeny hromadně pozadu až během příštího měsíce. Následkem toho
bývá daňová náležitost z posledních měsíců závěrkového roku vyrovnána teprve počátkem
roku následujícího. Tyto nedoplatky byly tedy z převážné části zaplaceny počátkem
roku 1937.

Nedoplatky na poplatcích činily podle stavu k 31.
prosinci 1935 .................

726, 128. 029 Kč 25 h.

V roce 1936 snížily se platbou o. 179, 722. 021 Kč 75 h,

 

úpravou náležitosti a odpisem o. 93, 359. 110 Kč 15 h

273, 081. 131 Kč 90 h,

takže zbývá na nedoplatcích předepsaných do konce r. 1935
podle stavu k 31. prosinci 1936 ...........

453, 046. 897 Kč 35 h;

po připočtení běžných nedoplatků z roku 1936 ......

210, 743. 254 Kč 90 h

vyplývá celkový konečný stav nedoplatků .......

663, 790. 152 Kč 25 h.

Oproti stavu koncem r. 1935 ............

726, 128. 029 Kč 25 h

snížil se úhrnný stav nedoplatků o ..........

62, 337. 877 Kč - h.


XXVI

Snížení toto sestává ze snížení stavu nedoplatků
důchodku kolkového o ..............

1, 719. 672 Kč 45 h,

na právních poplatcích o .............

61, 101. 830 Kč 20 h,

na taxách o ..................

3. 276 Kč - h

a na dávkách za úřední výkony o ..........

59. 956 Kč 65 h.

Úhrnem...

62, 884. 735 Kč 30 h.

Naproti tomu se zvýšily nedoplatky na dopravních daních
z motorových vozidel o ..............

546. 858 Kč 30 h.

Výsledné snížení celkového stavu nedoplatků na poplatcích
tedy činí ...................

62, 337. 877 Kč - h.

Snížení nedoplatků důchodku kolkového nastalo v Cechách zlikvidováním některých
významnějších nedoplatků na dani z obchodu cennými papíry a na pokutách k ní z pod-
nětu nejvyššího účetního kontrolního úřadu při individuálním sledování těchto ne-
doplatků.

Na snížení stavu nedoplatků na právních poplatcích působilo ještě placení nedo-
platků na pozůstalostních dávkách dluhopisy půjčky práce a poskytování slev z titulu
těchto plateb podle § 12 zákona č. 48/1933 Sb. z. a n. o půjčce práce. Po rozmnožení osob-
ního stavu u finančních úřadů, zejména počtu berních vykonavatelů a při stálém sledo-
vání exekuční činnosti podle celkových výsledků, v individuálních případech a při čin-
nosti dohlídkové zlepšila se exekuční činnost po stránce kvantitní i kvalitní tak, že i při
zvýšené náležitosti stav nedoplatků poklesl. Také stav nedoplatků na dávkách za úřední
úkony ve věcech správních se následkem zlepšení exekuční činnosti snížil, ač i u těchto
dávek došlo ke zvýšení náležitosti oproti roku 1935. Zvýšení stavu nedoplatků na do-
pravních daních z motorových vozidel nastalo převedením nedoplatků na dávce z jízdného
ze silničního fondu na důchodek poplatkový.

Přes celkové snížení jest stav nedoplatků ještě značný a jeho další snižování jest proto
i nadále naléhavým úkolem finanční správy. Lze se ho zhostiti prohloubením dozoru na
exekuční činnost, při čemž nejvyšší účetní kontrolní úřad s finanční správou spolupracuje,
a úpravou organisace exekuční služby a styků exekučních orgánů s orgány likvidujícími
u větších percepčních úřadů, ve kterémžto směru učinil nejvyšší účetní kontrolní úřad
některé náměty.


XXVII

Přehled o účinech na právních poplatcích v rocích 1929-1936.

 

Počáteční

   

Konečné

 

Z toho připadá na odpisy

Rok

nedoplatky -
přeplatky

Náležitost

Platba

nedoplatky -
přeplatky

Odpisy úhrnem

z důvodu úpravy
náležitosti

pro nedobytnost

1929 1)

531, 850. 968´30

911, 911. 93644

863, 531. 433´51

524, 770. 208 51

54, 808. 466´42

44, 964. 255´30

9, 844. 211´12

1930 1)

524, 770. 208´51

1. 013, 004. 842´99

867, 051. 783´15

613, 100. 632´50

57, 666. 352´67

45, 327. 812´85

12, 338. 539´82

1931 1)

613, 100. 632´50

994, 860. 422´57

861, 546. 813´80

681, 335. 969´30

65, 031. 860´39

42, 387. 699´12

22, 644. 161´27

1932

936. 384´95

682, 272. 354´25

1. 051, 278. 965. 40

905, 613. 651´25

829. 477´95

766, 931. 950´95

6. 930´80
58, 365. 887´05

46, 584. 259´10

6. 930´80
11, 781. 627´96

1933

829. 477´95

766, 931. 950´95

1. 097, 146. 712´90

880, 184. 080´25

1, 010. 600´50

911, 393. 038´ 90

5. 777´65
72, 154. 821´35

-10
57, 723.396´35

5. 777´55
14, 430. 825-

1934

1, 010. 600´50

911, 393. 038´90

986, 075. 999´30

3)
998, 591. 849´20

1, 915. 836´45

759, 021. 776´35

10. 174´75
140, 289. 651´25

3)
112, 744. 551´20

2) 10. 174´75
27, 545. 100´05

1935

1, 915. 836´45
759, 021. 776´35

884, 950. 733´25

834, 737 429´45

546. 700´50

703, 237. 679´10

5. 524´20
104, 009. 390´55

3)
87, 870. 854´80

3) 5. 524´20
16, 138. 535´75

1936

521. 727´90

702, 429. 254´35

936, 007. 034´75

902, 197. 869´25

1, 077. 228 25

641, 327. 424´15

5. 427´50
94, 153. 107

3)
76, 244 67650

2) 5. 427. 50
17, 908. 43050

1) V dílčích účetních závěrkách 1929 - 1931 jsou vykazovány nedoplatky v ryzích částkách, t. j po odečtení
přeplatků; teprve od roku 1932 jsou z podnětu nejvyššího účetního kontrolního úřadu vykazovány přeplatky jako ne-
gativní aktivní zbytky.

2) Vyšší odpisy pro nedobytnost následkem depurační akce, provedené k podnětům nejvyššího účetního kontrol-
ního úřadu při individuální kontrole nedoplatků a při dohlídkové činnosti.
3) Vyšší odpisy z důvodu úpravy náležitosti snížením poplatného základu při platbách dluhopisy půjčky
práce podle § 12 zák. č. 48/33 Sb. z. a n. Z téhož důvodu jest vyšší platba v r. 1934, poněvadž platby dluhopisy
půjčky práce, vykonané v r. 1933, byly na poplatky zúčtovány teprve v r. 1934.

Z přehledu jest patrno, jak dalece působí na snížení stavu nedoplatků platby a odpisy.
Při zvýšení náležitosti oproti roku 1935 o 5'65% zvýšila se platba o 8'08%. Stav odpisů
pro nedobytnost (17, 908. 430 Kč 50 h) se oproti roku 1935 (16, 138. 535 Kč 75 h) zvýšil
o 10'96%, tedy poměrně více, než se zvýšila náležitost. Ke zvýšení stavu odpisů pro ne-
dobytnost dochází při likvidaci nedoplatků z odlehlejší doby následkem změny majetko-
vých poměrů dlužníků a event. ztrátou přednostního zástavního práva za poplatky im-
mobilární. Z dřívějších dob existuje ještě značný stav nedoplatků, zaviněný tehdejším
nedostačujícím vybavením výhercích úřadů po stránce osobní, některými příčinami legisla-
tivními (na př. promlčováním přednostního zástavního práva za poplatky immobilární na
Slovensku a v Podk. Rusi, opatřeními obmezujícími exekuci u zemědělců a nezaměstna-
ných), snahami poplatníků oddáliti placení a nedostatkem vhodných a jednotných norem
berních, kterýžto nedostatek byl odstraněn teprve zákony č. 65 1933 a 178/1937 Sb. z. a n.
o změně a doplnění některých právních ustanovení o poplatcích a jiných dávkách, apliku-
jícími pro- poplatky příslušné normy platné pro přímé daně. Zmíněné nedoplatky jsou
jen nesnadno dobytelné. Sama povaha poplatků, objektivních to dávek, nepřihlížejících
k subjektivnímu stavu poplatníků (při nich není kromě soudních poplatků na př. zavedena
instituce práva chudých, existenčního minima a pod. ) a postihujících podstatu majet-
kovou, nese s sebou více příčin pro tvoření nedoplatků, než tomu je na př. u přímých daní.
Poněvadž u poplatků nedochází také k narovnáním s poplatníky jako u přímých daní, jsou
u nich dány ve větší míře předpoklady pro odpisy z důvodu nedobytnosti.


XXVIII

Státní příjmy,
rozčleněně podle vzniku, vykazují proti rozpočtu tyto výsledky:

Označení přijmu

Rok

Rozpočet

Platba

Náležitost

Srovnání s rozpočtem

Platba
vyšší - nižší

Náležitost
vyšší - nižší

h

h

h

h

h

A. Příjmy soukromohospo-
dářské:

                     
 

1935

1. 086, 352. 500

__

926, 074. 759

__

913, 958. 872

___

160, 277. 741

_

172, 393 £28

 

Výnosy státních podniků...
(v to počítajíc příspěvky pošt
a železnic na ústřední správu)

1936

1. 030, 982. 900

 

869, 097. 584

 

923, 856. 675

 

161, 884. 416

 

707, 720. 320

 

B. Příjmy veřejnohospodář-
ské:

                     

I. Daně a dávky:

1935

1. 571, 700. 000

 

1. 386, 871. 097

 

1. 245, 148. 348

 

184, 828. 903

 

326, 551. 652

 

a) daně přímé .......

1936

1. 665, 934. 600

-

1. 491, 571. 412

 

1. 020, 620. 785

-

774, 983. 188

-

640, 373. 860

 
 

1935

617, 400. 000

 

420, 374. 646

 

473, 823. 684

 

197, 025. 354

 

143, 576. 316

b) daň z obratu ......

1936

647, 500. 000

-

524, 268. 143

-

175, 102. 262

 

723, 231. 857

-

472, 397. 738

-

 

1935

772, 000. 000

 

638, 867. 230

 

638, 867. 230

 

133, 132. 770

 

133, 132. 770

-

c) cla ...........

1936

750, 500. 000

-

707, 695. 306

-

707, 695. 306

 

48, 804. 694

 

48, 804. 694

 
 

1935

1. 731, 076. 000

 

1. 586, 367. 511

 

1. 595, 487. 839

 

144, 708. 489

 

135, 588. 161

 

d) spotřební daně .....

1938

1. 706, 505. 000

-

1. 686, 696. 017

-

1. 700, 469. 779

-

19, 808. 983

 

6, 030. 227

-

e) kolky a právní poplatky

1935

1. 616, 650. 000

-

1. 422, 679. 311

 

1. 472, 201. 517

 

193, 970. 689

 

144, 448. 483

 

včetně dopravních daní.

1936

1. 531, 460. 000

-

1. 504, 763. 780

-

1541, 510. 672

-

26, 686. 220

 

10, 060 672

-

 

1935

6. 308, 826. 000

-

5. 455, 159. 795

 

5. 425, 528. 618

 

853, 666. 205

 

883, 297. 382

 

Úhrn daní a dávek...

1936

6. 307, 889. 699

-

5. 914, 994. 658

-

5. 145, 398. 754

-

392, 894. 942

-

7. 762, 490. 846

 

II. Ostatní příjmy veřejno-
hospodářské:

                 



 
 

1935

43, 676. 000

_

53, 492. 350

__

52, 094. 542

__

9, 816. 350

-

8, 418. 542

__

a) monopoly .........

1936

56, 000. 000

-

49, 800. 884

-

49, 603. 661

-

6, 199. 116

-

6, 396. 339

-

 

1935

546, 401. 100

 

619, 052. 916

 

634, 321. 924

 

72, 651. 816

 

87, 920. 824

 

b) ostatní správní příjmy...

1936

638, 659. 400

-

720, 372. 324

-

772, 055. 480

-

81, 712. 924

-

133, 996. 080

-

Úhrn ostatních příjmů

1935

590, 077. 100

 

672, 545. 266

 

686, 416. 466

 

82, 468. 166

 

96, 339. 366

 

veřejnohospodářských

1936

694, 659. 400

-

770, 173. 208

-

822, 259. 141

-

75, 513. 808

-

127, 599. 741

-

Úhrn příjmů veřejnohospo-

1935

6. 898, 903. 100

 

6. 127, 705. 061

 

6. 111, 945. 084

 

771, 198. 039

 

786. 958. 016

 

dářských (úhrn ad B).

1936

7. 002, 549. 000

-

6. 685, 167. 866

-

5. 967, 657. 895

-

317, 381. 134

-

1. 034, 891. 105

-

Úhrn veškerých příjmů vlastní

1935

7. 985, 255. 600

 

7. 053, 779. 820

 

7. 025, 903. 956

 

931, 475 780

 

959, 351. 644

 

státní správy .......

1936

8. 083, 581. 000

-

7. 554, 265. 450

-

6. 891, 514. 570

-

479, 265. 550

-

1. 142, 016. 430

-

                       

XXIX

Celkový přehled o přímých daních v roce 1936.

Koncem roku 1985 zbyly:

Přímé daně

vyměřené

Úhrnem

za dobu do konce
roku 1926 (daně
podle starých zá-
konů o př. daních)

podle zákona č 76/1927 Sb. z. a n.

za roky 1927
až 1934

za rok 1935

h

h

h

h

               

skutečné nedoplatky .........

661, 021. 670

65

1. 387, 460. 050

50

252. 106

70

2. 048, 733. 827

85

skutečné přeplatky .........

2, 694. 326

40

20, 295. 929

75

1. 491

55

22, 991. 747

70

I. Čisté aktivum koncem r. 1985....

658, 327. 344

25

1. 867, 164. 120

75

250. 615

15

2. 025, 742. 080

15

Povinnost v roce 1936 nově předepsaná či-
nila ................

2, 343. 574

20

240, 410. 632

35

*) 1. 534, 510. 920

30

1. 777, 265. 126

85

Splátky odvedené Již na tuto povinnost bez
předpisu do konce roku 1935 činily.

   

56, 937. 637

65

1. 061, 569. 677

75

1. 118, 507. 315

40

II. Zbylo k uhrazení v roce 1936 .....

2, 343. 574

20

183, 472. 994

70 472, 941. 242

55 658, 757. 811

45

III. Celková pohledávka (I + II) ......

660, 670. 918

45

1. 550, 637, 115

45


473, 191. 857 70

2. 684, 499. 891

60

V roce 1936 uhrazeno:
odpisy ..............

213, 144. 280

 

311, 241. 486

70

24, 549. 788

70

548, 935. 555

40

80

platbou ..............

6, 070. 923

_

448, 692. 452

15

138, 097. 914

65

580, 719. 443

IV. Úhrnem ...............

207, 073. 367

 

759, 933. 938

85

162, 647. 703

35

1. 129, 654. 999

20

Koncem roku 1936 činily:

               

skutečné nedoplatky ........

455, 723. 004

80

798, 386. 409

60

316, 724. 033

60

1. 570, 833. 448

60

skutečné přeplatky ..........

2, 125. 443

35

7, 683. 233

__

6, 179. 879

25

15, 988. 555

V. Čisté aktivum koncem roku 1936...

453, 597. 561

45

790, 703. 176

60

310, 544. 154

35

1. 554, 844. 892

40

Ze srovnání s rokem 1935 (I a V) vyplývá
zvýšení - snížení .........

204, 729. 782

80

576, 460. 944

15

310, 293. 539

20

470, 897. 187

75

                 

*) Po připočtení náhrad všeho druhu, přede-
psaných v roce 1936.

V roce 1936 bylo zaplaceno
na předepsanou povinnost ..........,

 

580, 719. 443 Kč 80 h,

na dosud nepředepsanou povinnost za roky 1935 a předchozí ......

88, 498. 646 Kč 80 h,

na dosud nepředepsanou povinnost běžného roku 1936.

 

1. 206, 100. 434 Kč 90 h,

 

Celkem...

1. 875, 318. 525 Kč 50 h.

Po odečtení částky vyplacené v roce 1936 na úrocích nahrazovacích..

 

a na hotových výdajích vzniklých při vymáhání daní

7, 672. 947 Kč 85 h

 

a částky převedené dodatečně k tíži ........

1. 873 Kč 65 h

7, 674. 821 Kč 50 h

činila celková v roce 1936 vybraná hru ba platba..

 

1. 867, 643. 704 Kč - h.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP