XXV
Depurace těchto nedoplatků postupuje pomalu, ježto nedoplatky se týkají většinou kon-
junkturálních popřevratových let a jejich dobytelnost poklesla vlivem změněných hospo-
dářských poměrů poplatníků. Přes to byly nedoplatky déle než rok předepsané koncem
r. 1936 menší než koncem r. 1935 a to:
u daně z uhlí (stav koncem r. 1935 - 5, 747. 473 Kč - h) o... 1, 707. 847 Kč 60 h,
u úroků z prodlení (stav koncem
r. 1935........- 3, 650. 232 Kč 35 h) o... 780. 816 Kč 90 h.
Nejvyšší účetní kontrolní úřad sleduje depuraci těchto nedoplatků podle pololetních vý-
kazů, předkládaných mu finančními úřady I. stolice, a činí v konkrétních případech ná-
měty za účelem rychlejšího vydobytí nedoplatků.
Podle zákona čís. 338/1921 Sb. z. a n. mají vodní díla postavená nebo rekonstruovaná
po 1. lednu 1919 nárok na osvobození od daně z vodní síly, pokud prokáží, že by zřizovací
náklad nebylo lze bez ohrožení výnosnosti podniku umořiti v době kratší než 30 let. Vyká-
zané nedoplatky na úrocích z prodlení týkají se z převážné části vodních děl, která uplat-
ňují nárok na osvobození od daně, jejichž žádosti nebyly však dosud ministerstvem
financí vyřízeny. Nedoplatky na vlastní dani z vodní síly nepřicházejí v příjmech na spo-
třebních daních, poněvadž daň z vodní síly byla přikázána zákony čís. 49/1931 a 50/1931
Sb. z. a n. státním vodohospodářským fondům; tyto nedoplatky jsou vykázány ve sku-
pině III. Depurace nedoplatků na dani z vodní síly i na úrocích z prodlení je tudíž zá-
vislá na vyřízení žádosti o osvobození od daně z vodní síly. Otázce uspíšeného vyřizování
těchto žádostí věnoval nejvyšší účetní kontrolní úřad pozornost při dohlídce konané
v roce 1935 u účtárny 4b min. financí a vede věc v neustálé patrnosti.
Nedoplatky na ostatních spotřebních daních a příslušenství v celkové částce
817. 873 Kč 55 h vznikly většinou v posledních závěrkových rocích a týkají se velkého
množství drobných trestních případů, které se nepodařilo během jediného roku skoncovati.
Poměrně značné běžné nedoplatky z r. 1936 (153, 643. 688 Kč 10 h) jsou zcela pravidel-
ným zjevem a vysvětlují se povahou resp. způsobem vybírání spotřebních daní. Podle
zákona mohou totiž býti některé spotřební daně bezúročně uvěřeny až na několik měsíců,
jiné mohou býti placeny hromadně pozadu až během příštího měsíce. Následkem toho
bývá daňová náležitost z posledních měsíců závěrkového roku vyrovnána teprve počátkem
roku následujícího. Tyto nedoplatky byly tedy z převážné části zaplaceny počátkem
roku 1937.
Nedoplatky na poplatcích činily podle stavu k 31. |
726, 128. 029 Kč 25 h. |
V roce 1936 snížily se platbou o. 179, 722. 021 Kč 75 h, |
  |
úpravou náležitosti a odpisem o. 93, 359. 110 Kč 15 h |
273, 081. 131 Kč 90 h, |
takže zbývá na nedoplatcích předepsaných do konce r. 1935 |
453, 046. 897 Kč 35 h; |
po připočtení běžných nedoplatků z roku 1936 ...... |
210, 743. 254 Kč 90 h |
vyplývá celkový konečný stav nedoplatků ....... |
663, 790. 152 Kč 25 h. |
Oproti stavu koncem r. 1935 ............ |
726, 128. 029 Kč 25 h |
snížil se úhrnný stav nedoplatků o .......... |
62, 337. 877 Kč - h. |
XXVI
Snížení toto sestává ze snížení stavu nedoplatků |
1, 719. 672 Kč 45 h, |
na právních poplatcích o ............. |
61, 101. 830 Kč 20 h, |
na taxách o .................. |
3. 276 Kč - h |
a na dávkách za úřední výkony o .......... |
59. 956 Kč 65 h. |
Úhrnem... |
62, 884. 735 Kč 30 h. |
Naproti tomu se zvýšily nedoplatky na dopravních daních |
546. 858 Kč 30 h. |
Výsledné snížení celkového stavu nedoplatků na poplatcích |
62, 337. 877 Kč - h. |
Snížení nedoplatků důchodku kolkového nastalo v Cechách zlikvidováním některých
významnějších nedoplatků na dani z obchodu cennými papíry a na pokutách k ní z pod-
nětu nejvyššího účetního kontrolního úřadu při individuálním sledování těchto ne-
doplatků.
Na snížení stavu nedoplatků na právních poplatcích působilo ještě placení nedo-
platků na pozůstalostních dávkách dluhopisy půjčky práce a poskytování slev z titulu
těchto plateb podle § 12 zákona č. 48/1933 Sb. z. a n. o půjčce práce. Po rozmnožení osob-
ního stavu u finančních úřadů, zejména počtu berních vykonavatelů a při stálém sledo-
vání exekuční činnosti podle celkových výsledků, v individuálních případech a při čin-
nosti dohlídkové zlepšila se exekuční činnost po stránce kvantitní i kvalitní tak, že i při
zvýšené náležitosti stav nedoplatků poklesl. Také stav nedoplatků na dávkách za úřední
úkony ve věcech správních se následkem zlepšení exekuční činnosti snížil, ač i u těchto
dávek došlo ke zvýšení náležitosti oproti roku 1935. Zvýšení stavu nedoplatků na do-
pravních daních z motorových vozidel nastalo převedením nedoplatků na dávce z jízdného
ze silničního fondu na důchodek poplatkový.
Přes celkové snížení jest stav nedoplatků ještě značný a jeho další snižování jest proto
i nadále naléhavým úkolem finanční správy. Lze se ho zhostiti prohloubením dozoru na
exekuční činnost, při čemž nejvyšší účetní kontrolní úřad s finanční správou spolupracuje,
a úpravou organisace exekuční služby a styků exekučních orgánů s orgány likvidujícími
u větších percepčních úřadů, ve kterémžto směru učinil nejvyšší účetní kontrolní úřad
některé náměty.
XXVII
Přehled o účinech na právních poplatcích v rocích 1929-1936.
  |
Počáteční |
  |   |
Konečné |
  |
Z toho připadá na odpisy |
|
Rok |
nedoplatky - |
Náležitost |
Platba |
nedoplatky - |
Odpisy úhrnem |
z důvodu úpravy |
pro nedobytnost |
1929 1) |
531, 850. 968´30 |
911, 911. 93644 |
863, 531. 433´51 |
524, 770. 208 51 |
54, 808. 466´42 |
44, 964. 255´30 |
9, 844. 211´12 |
1930 1) |
524, 770. 208´51 |
1. 013, 004. 842´99 |
867, 051. 783´15 |
613, 100. 632´50 |
57, 666. 352´67 |
45, 327. 812´85 |
12, 338. 539´82 |
1931 1) |
613, 100. 632´50 |
994, 860. 422´57 |
861, 546. 813´80 |
681, 335. 969´30 |
65, 031. 860´39 |
42, 387. 699´12 |
22, 644. 161´27 |
1932 |
936. 384´95 682, 272. 354´25 |
1. 051, 278. 965. 40 |
905, 613. 651´25 |
829. 477´95 766, 931. 950´95 |
6. 930´80 |
46, 584. 259´10 |
6. 930´80 |
1933 |
829. 477´95 766, 931. 950´95 |
1. 097, 146. 712´90 |
880, 184. 080´25 |
1, 010. 600´50 911, 393. 038´ 90 |
5. 777´65 |
-10 |
5. 777´55 |
1934 |
1, 010. 600´50 911, 393. 038´90 |
986, 075. 999´30 |
3) |
1, 915. 836´45 759, 021. 776´35 |
10. 174´75 |
3) |
2) 10. 174´75 |
1935 |
1, 915. 836´45 |
884, 950. 733´25 |
834, 737 429´45 |
546. 700´50 703, 237. 679´10 |
5. 524´20 |
3) |
3) 5. 524´20 |
1936 |
521. 727´90 702, 429. 254´35 |
936, 007. 034´75 |
902, 197. 869´25 |
1, 077. 228 25 641, 327. 424´15 |
5. 427´50 |
3) |
2) 5. 427. 50 |
1) V dílčích účetních závěrkách 1929 - 1931 jsou vykazovány nedoplatky v ryzích částkách, t. j po odečtení 2) Vyšší odpisy pro nedobytnost následkem depurační akce, provedené k podnětům nejvyššího účetního kontrol- |
Z přehledu jest patrno, jak dalece působí na snížení stavu nedoplatků platby a odpisy.
Při zvýšení náležitosti oproti roku 1935 o 5'65% zvýšila se platba o 8'08%. Stav odpisů
pro nedobytnost (17, 908. 430 Kč 50 h) se oproti roku 1935 (16, 138. 535 Kč 75 h) zvýšil
o 10'96%, tedy poměrně více, než se zvýšila náležitost. Ke zvýšení stavu odpisů pro ne-
dobytnost dochází při likvidaci nedoplatků z odlehlejší doby následkem změny majetko-
vých poměrů dlužníků a event. ztrátou přednostního zástavního práva za poplatky im-
mobilární. Z dřívějších dob existuje ještě značný stav nedoplatků, zaviněný tehdejším
nedostačujícím vybavením výhercích úřadů po stránce osobní, některými příčinami legisla-
tivními (na př. promlčováním přednostního zástavního práva za poplatky immobilární na
Slovensku a v Podk. Rusi, opatřeními obmezujícími exekuci u zemědělců a nezaměstna-
ných), snahami poplatníků oddáliti placení a nedostatkem vhodných a jednotných norem
berních, kterýžto nedostatek byl odstraněn teprve zákony č. 65 1933 a 178/1937 Sb. z. a n.
o změně a doplnění některých právních ustanovení o poplatcích a jiných dávkách, apliku-
jícími pro- poplatky příslušné normy platné pro přímé daně. Zmíněné nedoplatky jsou
jen nesnadno dobytelné. Sama povaha poplatků, objektivních to dávek, nepřihlížejících
k subjektivnímu stavu poplatníků (při nich není kromě soudních poplatků na př. zavedena
instituce práva chudých, existenčního minima a pod. ) a postihujících podstatu majet-
kovou, nese s sebou více příčin pro tvoření nedoplatků, než tomu je na př. u přímých daní.
Poněvadž u poplatků nedochází také k narovnáním s poplatníky jako u přímých daní, jsou
u nich dány ve větší míře předpoklady pro odpisy z důvodu nedobytnosti.
XXVIII
Státní příjmy,
rozčleněně podle vzniku, vykazují proti rozpočtu tyto výsledky:
Označení přijmu |
Rok |
Rozpočet |
Platba |
Náležitost |
Srovnání s rozpočtem |
||||||
Platba |
Náležitost |
||||||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
||
A. Příjmy soukromohospo- |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
  |
1935 |
1. 086, 352. 500 |
__ |
926, 074. 759 |
__ |
913, 958. 872 |
___ |
160, 277. 741 |
_ |
172, 393 £28 |
  |
Výnosy státních podniků... |
1936 |
1. 030, 982. 900 |
  |
869, 097. 584 |
  |
923, 856. 675 |
  |
161, 884. 416 |
  |
707, 720. 320 |
  |
B. Příjmy veřejnohospodář- |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
I. Daně a dávky: |
1935 |
1. 571, 700. 000 |
  |
1. 386, 871. 097 |
  |
1. 245, 148. 348 |
  |
184, 828. 903 |
  |
326, 551. 652 |
  |
a) daně přímé ....... |
1936 |
1. 665, 934. 600 |
- |
1. 491, 571. 412 |
  |
1. 020, 620. 785 |
- |
774, 983. 188 |
- |
640, 373. 860 |
  |
  |
1935 |
617, 400. 000 |
  |
420, 374. 646 |
  |
473, 823. 684 |
  |
197, 025. 354 |
  |
143, 576. 316 |
|
b) daň z obratu ...... |
1936 |
647, 500. 000 |
- |
524, 268. 143 |
- |
175, 102. 262 |
  |
723, 231. 857 |
- |
472, 397. 738 |
- |
  |
1935 |
772, 000. 000 |
  |
638, 867. 230 |
  |
638, 867. 230 |
  |
133, 132. 770 |
  |
133, 132. 770 |
- |
c) cla ........... |
1936 |
750, 500. 000 |
- |
707, 695. 306 |
- |
707, 695. 306 |
  |
48, 804. 694 |
  |
48, 804. 694 |
  |
  |
1935 |
1. 731, 076. 000 |
  |
1. 586, 367. 511 |
  |
1. 595, 487. 839 |
  |
144, 708. 489 |
  |
135, 588. 161 |
  |
d) spotřební daně ..... |
1938 |
1. 706, 505. 000 |
- |
1. 686, 696. 017 |
- |
1. 700, 469. 779 |
- |
19, 808. 983 |
  |
6, 030. 227 |
- |
e) kolky a právní poplatky |
1935 |
1. 616, 650. 000 |
- |
1. 422, 679. 311 |
  |
1. 472, 201. 517 |
  |
193, 970. 689 |
  |
144, 448. 483 |
  |
včetně dopravních daní. |
1936 |
1. 531, 460. 000 |
- |
1. 504, 763. 780 |
- |
1541, 510. 672 |
- |
26, 686. 220 |
  |
10, 060 672 |
- |
  |
1935 |
6. 308, 826. 000 |
- |
5. 455, 159. 795 |
  |
5. 425, 528. 618 |
  |
853, 666. 205 |
  |
883, 297. 382 |
  |
Úhrn daní a dávek... |
1936 |
6. 307, 889. 699 |
- |
5. 914, 994. 658 |
- |
5. 145, 398. 754 |
- |
392, 894. 942 |
- |
7. 762, 490. 846 |
  |
II. Ostatní příjmy veřejno- |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | |
  |
1935 |
43, 676. 000 |
_ |
53, 492. 350 |
__ |
52, 094. 542 |
__ |
9, 816. 350 |
- |
8, 418. 542 |
__ |
a) monopoly ......... |
1936 |
56, 000. 000 |
- |
49, 800. 884 |
- |
49, 603. 661 |
- |
6, 199. 116 |
- |
6, 396. 339 |
- |
  |
1935 |
546, 401. 100 |
  |
619, 052. 916 |
  |
634, 321. 924 |
  |
72, 651. 816 |
  |
87, 920. 824 |
  |
b) ostatní správní příjmy... |
1936 |
638, 659. 400 |
- |
720, 372. 324 |
- |
772, 055. 480 |
- |
81, 712. 924 |
- |
133, 996. 080 |
- |
Úhrn ostatních příjmů |
1935 |
590, 077. 100 |
  |
672, 545. 266 |
  |
686, 416. 466 |
  |
82, 468. 166 |
  |
96, 339. 366 |
  |
veřejnohospodářských |
1936 |
694, 659. 400 |
- |
770, 173. 208 |
- |
822, 259. 141 |
- |
75, 513. 808 |
- |
127, 599. 741 |
- |
Úhrn příjmů veřejnohospo- |
1935 |
6. 898, 903. 100 |
  |
6. 127, 705. 061 |
  |
6. 111, 945. 084 |
  |
771, 198. 039 |
  |
786. 958. 016 |
  |
dářských (úhrn ad B). |
1936 |
7. 002, 549. 000 |
- |
6. 685, 167. 866 |
- |
5. 967, 657. 895 |
- |
317, 381. 134 |
- |
1. 034, 891. 105 |
- |
Úhrn veškerých příjmů vlastní |
1935 |
7. 985, 255. 600 |
  |
7. 053, 779. 820 |
  |
7. 025, 903. 956 |
  |
931, 475 780 |
  |
959, 351. 644 |
  |
státní správy ....... |
1936 |
8. 083, 581. 000 |
- |
7. 554, 265. 450 |
- |
6. 891, 514. 570 |
- |
479, 265. 550 |
- |
1. 142, 016. 430 |
- |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
XXIX
Celkový přehled o přímých daních v roce 1936.
Koncem roku 1985 zbyly: |
Přímé daně |
|||||||
vyměřené |
Úhrnem |
|||||||
za dobu do konce |
podle zákona č 76/1927 Sb. z. a n. |
|||||||
za roky 1927 |
za rok 1935 |
|||||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|
  |   |   |   |   |   |   |   | |
skutečné nedoplatky ......... |
661, 021. 670 |
65 |
1. 387, 460. 050 |
50 |
252. 106 |
70 |
2. 048, 733. 827 |
85 |
skutečné přeplatky ......... |
2, 694. 326 |
40 |
20, 295. 929 |
75 |
1. 491 |
55 |
22, 991. 747 |
70 |
I. Čisté aktivum koncem r. 1985.... |
658, 327. 344 |
25 |
1. 867, 164. 120 |
75 |
250. 615 |
15 |
2. 025, 742. 080 |
15 |
Povinnost v roce 1936 nově předepsaná či- |
2, 343. 574 |
20 |
240, 410. 632 |
35 |
*) 1. 534, 510. 920 |
30 |
1. 777, 265. 126 |
85 |
Splátky odvedené Již na tuto povinnost bez |
  |   |
56, 937. 637 |
65 |
1. 061, 569. 677 |
75 |
1. 118, 507. 315 |
40 |
II. Zbylo k uhrazení v roce 1936 ..... |
2, 343. 574 |
20 |
183, 472. 994 |
70 472, 941. 242 |
55 658, 757. 811 |
45 |
||
III. Celková pohledávka (I + II) ...... |
660, 670. 918 |
45 |
1. 550, 637, 115 |
45 |
|
2. 684, 499. 891 |
60 |
|
V roce 1936 uhrazeno: |
213, 144. 280 |
  |
311, 241. 486 |
70 |
24, 549. 788 |
70 |
548, 935. 555 |
40 80 |
platbou .............. |
6, 070. 923 |
_ |
448, 692. 452 |
15 |
138, 097. 914 |
65 |
580, 719. 443 |
|
IV. Úhrnem ............... |
207, 073. 367 |
  |
759, 933. 938 |
85 |
162, 647. 703 |
35 |
1. 129, 654. 999 |
20 |
Koncem roku 1936 činily: |
  |   |   |   |   |   |   |   |
skutečné nedoplatky ........ |
455, 723. 004 |
80 |
798, 386. 409 |
60 |
316, 724. 033 |
60 |
1. 570, 833. 448 |
60 |
skutečné přeplatky .......... |
2, 125. 443 |
35 |
7, 683. 233 |
__ |
6, 179. 879 |
25 |
15, 988. 555 |
|
V. Čisté aktivum koncem roku 1936... |
453, 597. 561 |
45 |
790, 703. 176 |
60 |
310, 544. 154 |
35 |
1. 554, 844. 892 |
40 |
Ze srovnání s rokem 1935 (I a V) vyplývá |
204, 729. 782 |
80 |
576, 460. 944 |
15 |
310, 293. 539 |
20 |
470, 897. 187 |
75 |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |
*) Po připočtení náhrad všeho druhu, přede- |
V roce 1936 bylo zaplaceno |
  |
580, 719. 443 Kč 80 h, |
na dosud nepředepsanou povinnost za roky 1935 a předchozí ...... |
88, 498. 646 Kč 80 h, |
|
na dosud nepředepsanou povinnost běžného roku 1936. |
  |
1. 206, 100. 434 Kč 90 h, |
  |
Celkem... |
1. 875, 318. 525 Kč 50 h. |
Po odečtení částky vyplacené v roce 1936 na úrocích nahrazovacích.. |
  | |
a na hotových výdajích vzniklých při vymáhání daní |
7, 672. 947 Kč 85 h |
  |
a částky převedené dodatečně k tíži ........ |
1. 873 Kč 65 h |
7, 674. 821 Kč 50 h |
činila celková v roce 1936 vybraná hru ba platba.. |
  |
1. 867, 643. 704 Kč - h. |