XVIII

17 - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy - v částce 9, 587. 968 Kč
75 h z předepsaného léčebného ve státních nemocnicích a zdravotních ústavech a u kap.
12 - ministerstvo průmyslu, obchodu a živností - v částce 6, 400. 239 Kč 80 h z poplatků
za dovozní a vývozní povolení a z poplatků patentních.

Oproti náležitosti preliminovaných příjmů za rok 1935.

7. 025, 903. 956 Kč 35 h

jest náležitost preliminovaných příjmů za rok 1936....

6. 891, 514. 570 Kč 85 h

nižší o ...................

134. 389. 385 Kč 50 h.

Nižší příjmy proti roku 1935 byly hlavně u kap. 19 - ministerstvo financí - a to
na daních přímých, dani z obratu a přepychové a na monopolech, kdežto z cel, spotřebních
daní, poplatků a ze všeobecné pokladní správy bylo dosaženo příjmů vyšších.

b) Účiny nepreliminované.

V tomto oddílu se vykazují státní výdaje, které byly sice povoleny zvláštními zá-
konnými zmocněními vedle výdajů zařazených do státního rozpočtu, ale u kterých nebylo
současně ustanoveno, že se uhradí z příjmů pro ně opatřených mimo státní rozpočet,
takže prostředky k jejich uskutečnění potřebné je nutno bráti z příjmů dosažených podle
rozpočtu a jejich výsledek připočítávati k výsledku výdajů rozpočtových.

Takových výdajů*) bylo uskutečněno v roce 1936
v oboru ministerstva školství a národní osvěty (kap. 10) ve
výši ....................

28, 260. 044 Kč 10 h,

v oboru ministerstva veřejných prací (kap. 13) ve výši..

52, 354. 905 Kč - h,

v oboru ministerstva financí (kap. 19) ve výši .....

280, 462. 668 Kč 05 h,

úhrnem...

361, 077. 617 Kč 15 h.

V příjmech vykázaná částka ..........

620 Kč - h

se týká dodatečně zúčtované náhradní splátky na státní ošaco-
vací akci, která byla vykázána v státním závěrečném účtu za
rok 1933 jako nepreliminovaný výdaj uhrazený z příjmů na
rozpočet.

 

Nepreliminované výdaje podle zvláštních zákonných zmocnění a nepreliminované příjmy
na jejich úhradu.

V tomto oddílu se vykazují výdaje, na něž není ve státním rozpočtu pamatováno,
které se však opírají o zvláštní zákonná zmocnění a jsou podle nich uhrazeny z příjmů
opatřených mimo státní rozpočet.

Tyto výdaje jsou v roku 1936 zúčtovány celkovou částkou**)

3. 163, 850. 131 Kč 95 h

a to: v oboru ministerstva národní obrany (kap. 5) částkou

797, 874. 183 Kč 60 h

v oboru ministerstva veřejných prací (kap. 13) částkou..

76, 014. 666 Kč 85 h

v oboru ministerstva financí (kap. 19) částkou .....

2. 289, 961. 281 Kč 50 h.

   

*) Podrobnosti jsou zřejmý z vysvětlivek čís. 725-731.
**) Podrobnosti jsou zřejmý z vysvětlivek čís. 733-745.


XIX

Příjmy, *) kterých bylo k úhradě těchto neprelimino-
vaných výdajů použito, pocházejí:

 

1.

z výtěžků úvěrních operací v částce ........

2. 338, 755. 244 Kč 65 h

2.

z příspěvku dobročinného fondu důchodkových pokut
v částce .................

 
 

975. 471 Kč 85 h

3.

ze jmění fondu zřízeného podle zák. čís. 199/1928 Sb. z. a n.
o zcizení některých státních nemovitostí a opatření
úhrady na koupi nemovitostí a státní stavby v částce.

 
 

325. 869 Kč 15 h

4.

z přírůstku na ceně zásoby zlata a cizích platidel u Národní
banky čsl. podle § 3 zákona, čís. 262/1936 Sb. z. a n.
o nové úpravě čsl. měny v částce .........

 
 

480, 291. 880 Kč 95 h

5.

ze zálohy dané z pokladních hotovostí podle čl. XIX fin.
zákona na rok 1936 na investice státních podniků v částce

343, 501. 665 Kč 35 h.

VEŘEJNÉ DÁVKY.

Zkušenosti, získané v dřívějších rocích při akcích, jimiž bylo sledováno, aby daňové
nedoplatky byly depurovány neb alespoň podstatně sníženy, ukázaly, že depuraci nedo-
platků bude možno úspěšně provésti jen individuelním posuzováním každého jednotlivého
případu, při čemž vzhledem k tomu, že hospodářská krise zvýšila tíživost daňových
dluhů, bude zejména třeba přihlížeti při úpravě ke změněným hospodářským poměrům
daňových dlužníků. K provádění individuelní upravovací akce nedoplatkové došlo v roce
1936, když vládním nařízením ze dne 30. ledna 1936, čís. 28 Sb. z. a n., o přechodných
úlevách při placení daní přímých, daně z obratu a přepychové a dávky z majetku a
z přírůstku na majetku, byl zjednán zákonný podklad jednak pro jednotné posuzování
odpisů právoplatně předepsaných přímých daní a daně z obratu a daně přepychové,
jednak pro účelnou administrativní úpravu věcné a místní příslušnosti úřadů při povo-
lování úlev.

Potřebné pokyny pro provedení úpravy, uspořádání a vyrovnání daňových nedo-
platků vydalo ministerstvo financí během roku 1936 za součinnosti nejvyššího účetního
kontrolního úřadu normativními výnosy. Ježto platnost vládního nařízení čís. 28/1936
Sb. z. a n. byla stanovena pouze do konce roku 1936, bylo třeba depuraci daňových ne-
doplatků organisovati tak, aby celá akce mohla býti během roku 1936 také úspěšně pro-
vedena. V celku se tak stalo, avšak kromě některých případů, náležejících do kompe-
tence berních správ, nemohlo provedení úpravy daňových nedoplatků do konce roku 1936
býti skončeno zejména v případech, o nichž rozhodnutí (podle výše nedoplatků) příslu-
šelo finančním úřadům II. stolice, resp. ministerstvu financí, a o nichž bylo v komisích
u berních správ jednáno teprve v prosinci 1936, takže příslušné spisy mohly berní správy
předložiti nadřízeným úřadům k rozhodnutí teprve koncem roku 1936 neb počátkem roku
1937.

*) Podrobnosti jsou zřejmý z vysvětlivek čís. 746-756.


XX

Postup depurace nedoplatků veřejných dávek v roce 1936, jakož i v rocích 1930 až
1935, jest patrný z dále uvedených dvou přehledů (I. a II. ), v nichž se nedoplatky uvá-
dějí bez odpočtení přeplatků. V obou těchto přehledech vykazuje se snížení, resp. zvý-
šení nedoplatků proti jejich stavu koncem roku předchozího jednak číselně, jednak v pro-
centech.

I. Přehled o celkových nedoplatcích veřejných dávek.

Rok

Nedoplatky

Snížení - zvýšení

h

h

%

1929

4. 926, 968. 568

61

-

-

-

1930

4. 788, 543. 617

32

138, 424. 941

29

2´8095

1931

4. 702, 256. 760

77

86, 286. 856

55

1´8019

1932

4. 801, 574. 011

40

99, 317. 250

63

2´1121

1933

4. 866, 486. 181

80

64, 862. 170

40

1´3508

1934

4. 845, 906. 453

65

20, 529. 728

15

0´4219

1935

4. 657, 920. 339

10

187, 986. 114

55

3´8793

1936

3. 769, 640. 071

30

888, 280. 267

80

19´0703

II. Přehled o nedoplatcích jednotlivých druhů veřejných dávek.

Rok

Přímé daně

Daň z obratu a daň přepychová

nedoplatky

snížení - zvýšení

%

nedoplatky

snížení - zvýšení

%

h

h

h

h

1929

2. 832, 885. 805

01

-

-

-

1. 384. 716. 363

59

-

-

-

1930

2. 551, 761. 316

66

281, 124. 488

35

9´9236

1. 431, 809. 606

24

47, 093. 242

65

3´4009

1931

2. 329, 522. 837

61

222, 238. 479

05

8´7092

1. 619, 234. 711

11

87, 425. 104

87

61059

1932

2. 339, 971. 856

75

10, 449. 019

14

0´4485

1. 527, 731. 043

45

8, 496. 332

34

0´5592

1933

2. 201, 877. 940

65

138, 093. 916

10

5´9015

1. 571, 400. 809

40

43, 669. 765

95

2´8585

1934

2. 193, 960. 246

45

7, 917. 694

20

0´3596

1. 723, 867. 835

10

152, 467. 025

70

9´7026

1935

2. 048, 733. 827

85

145, 226. 418

60

6´6194

1. 726, 156. 525

70

2, 288. 690

60

0´1327

1936

1. 570, 833. 448

-

477, 900. 379

86

23´3266

1. 368, 996. 271

30

357, 160. 254

40

20´6911


XXI

 

Spotřební daně

Poplatky

Rok

nedoplatky

snížení - zvýšeni

 

nedoplatky

snížení - zvýšení

 
     

%

   

%

 

h

h

 

h

h

 

1929

175, 740. 439

24

-

-

-

533, 625. 950

77

-

-

-

1930

170, 920. 297

07

4, 820. 142

17

2´7428

634, 052. 397

35

100, 426. 446

58

18´8196

1931

165, 418. 037

20

5, 507. 259

87

3-2221

688, 086. 174

85

54, 033. 777

50

8´5220

1932

158, 796. 214

25

6, 616. 822

95

4-0002

775, 074. 896

96

88, 988. 722

W

126421

1933

161, 193. 779

35

2, 397. 565

10

1-5098

931, 963. 652

40

156, 888. 755

45

202417

1934

144, 891. 213

20

16, 302. 566

15

10´1136

783, 187. 158

90

148, 776. 493

50

15-9638

1935

156, 901. 956

30

12, 010. 743

10

8´2895

726, 128. 029

25

57, 059. 129

65

7´2855

1936

166, 020. 199

75

9, 118243

45

5´8114

663, 790. 152

25

62, 337. 877

-

8´5850

Upravovací akce, prováděná v roce 1936 u přímých daní a daně z obratu a daně pře-
pychové, týkala se všech poplatníků, na jejichž daňových kontech byly koncem roku
1935 vykazovány nedoplatky za roky 1933 a předchozí.

Nedoplatky u přímých daní za roky 1933
a předchozí činily koncem roku 1935 .....

1. 643, 722. 467 Kč

70 h.

Tato částka zvyšuje se o povinnost za roky 1933 a předchozí
nově vzniklou v roce 1936 .............

106, 954. 522 Kč

10 h

(za roky 1933 a předchozí bylo v roce
1936 nově předepsáno .....

119, 655. 969 Kč 15 h,

   

na což bylo do konce roku 1935 za-
placeno bez předpisu ......

t. j. na částku .........

12, 701. 447 Kč 05 h),

 

1. 750, 676. 989 Kč

80 h,

jež se do konce roku 1936 snížila na.
tedy o částku .........

 

1. 062, 319. 715 Kč

05 h,

 

688, 357. 274 Kč

75 h.

Z tohoto celkového snížení připadá:
na odpisy ..........



495, 063. 294 Kč 25 h

   

a na platbu .........

193, 293. 980 Kč 50 h.

   

U daně z obratu a daně přepychové činily
nedoplatky za roky 1933 a předchozí koncem

   

roku 1935 ..........

 

1. 329, 653. 726 Kč

50 h.

Tato částka zvyšuje se o povinnost za roky 1933 a předchozí
nově vzniklou v roce 1936 .............

43, 793. 429 Kč

95 h

(za roky 1933 a předchozí bylo v roce
1936 nově předepsáno .....

46, 930. 781 Kč - h,

   

na což bylo do konce roku 1935 od-
vedeno bez předpisu ......

3, 137. 351 Kč 05 h),

   

t. j. na částku .........

 

1. 373, 447. 156 Kč

45 h,

jež se do konce roku 1936 snížila na.

 

831, 642. 043 Kč

45 h,

tedy o částku .........

 

541, 805. 113 Kč

- h.


XXII

Z tohoto celkového snížení připadá:
na odpisy ..........

428, 326. 108 Kč 40 h

 

a na platbu .........

113, 479. 004 Kč 60 h.

 

Nedoplatky u přirážek samosprávných
svazků a fondů za roky 1933 a předchozí či-
nily koncem roku 1935 .............

1. 328, 652. 418 Kč 15 h.

Tato částka zvyšuje se o povinnost za roky 1933 a předchozí
nově vzniklou v roce 1936. ............

107, 149. 376 Kč 65 h

(za roky 1933 a předchozí bylo v roce
1936 nově předepsáno .....

158, 269. 278 Kč 45 h,

 

na což bylo do konce roku 1935 od-
vedeno bez předpisu ......

51, 119. 901 Kč 80 h),

 

t. j. na částku ........

 

1. 435, 801. 794 Kč 80 h,

jež se do konce roku 1936 snížila na

 

859, 270. 792 Kč 30 h,

tudíž o částku ........

 

576, 531. 002 Kč 50 h.

Z tohoto celkového snížení připadá:
na odpisy ..........

296, 062. 000 Kč 90 h

 

a na platbu .........

280, 469. 001 Kč 60 h.

 

Došlo tudíž u přímých daní a u daně z obratu a daně přepychové k většímu snížení
celkových nedoplatků hlavně povolením odpisů. V roce 1936 byly projednány a provedeny
odpisy daňových nedoplatků, zejména z důvodu prokázané nedobytnosti. Z tohoto titulu
bylo v roce 1936 odepsáno

u přímých daní .......

 

334, 089. 319 Kč 50 h

a u daně z obratu a daně přepychové

 

331, 298. 628 Kč 10 h.

Ježto ve většině případů, spadajících do upravovací akce, byly nedoplatky daní
upraveny teprve v posledních měsících roku 1936, a poněvadž k zaplacení stanovené vy-
rovnací částky bylo nutno četným poplatníkům povoliti splátky, projeví se výsledky upra-
vovací akce v příjmech roku 1937, kdy dojde i k realisaci podmínečně povolených od-
pisů. Na rozdíl od prokázané nedobytnosti bude totiž možno snížení nedoplatků povolené
v ostatních případech daňovým dlužníkům realisovati teprve po úplném zaplacení vyrov-
nacích částek.

Mimořádná práce, jíž si provedení upravovací akce v roce 1936 vyžádalo, měla u ber-
ních úřadů za následek jednak omezení upomínací a exekuční činnosti, jednak odsunutí
výpočtu úroků z prodlení za rok 1935 ve většině případů do roku 1937. Tato okolnost
v souvislosti s odsunutím splátek vyrovnacích částek do roku 1937 měla pak u přímých
daní a u daně z obratu a daně přepychové vliv na pokles platby vybrané v roce 1936 na
daňovou povinnost již předepsanou.

Celková platba vybraná na předepsanou povinnost činila totiž:

u přímých daní
v roce 1935...

............... 652, 066. 907 Kč 80 h,

v roce 1936...

............... 580, 719. 443 Kč 80 h,

t. j. méně o...

............... 71, 347. 464 Kč h;


XXIII

u daně z obratu a daně přepychové
v roce 1935 ...............

... 1. 148, 432. 134 Kč 90 h,

v roce 1936 ...............

... 1. 044, 946. 041 Kč 70 h,

t. j. méně o.... " ...........

... 103, 486. 093 Kč 20 h;

u přirážek samosprávných svazků a fondů

 

v roce 1935 ...............

... 287, 378. 138 Kč 50 h,

v roce 1936 ...............

... 339, 841. 213 Kč 50 h,

t. j. více o ...............

... 52, 463. 075 Kč - h.

Na vzestup platby vybrané v roce 1936 na předepsanou povinnost přirážek samo-
správných svazků a fondů měly vliv větší odpisy povolené v upravovací akci na úrocích
z prodlení resp. prominutí jejich dodatečného předpisu, jakož i odsunutí výpočtu úroků
za rok 1935 ve většině případů až do roku 1937. V důsledku toho musely se platby - jež
by jinak sloužily k úhradě úroků z prodlení, kdyby byly předepsány - účtovati na daně
a přirážky.

Celková hrubá platba vybraná v roce 1936 vykazuje ve srovnání s hrubou platbou vy-
branou v roce 1935 vesměs zvýšení, jež činí:

u přímých daní ..........

...... 104, 455. 456 Kč 40 h,

u daně z obratu a daně přepychové...

...... 52, 307. 000 Kč 55 h

a u přirážek samosprávných svazků a fondů

...... 344. 184. 620 Kč 40 h.

Toto zvýšení bylo způsobeno vzestupem plateb odvedených v roce 1936 na povinnost
dosud nepředepsanou v důsledku přiznávání dobropisů podle § 2 vlád. nař. čís. 28/1936
Sb. z. a n. Na zvýšení platby u přirážek samosprávných svazků působilo též, že byla
zvýšena mez nejvýše přípustných sazeb přirážek obecních a okresních (čl. I. zák. ze dne
9. dubna 1935, čís. 69 Sb. z. a n., o finančních opatřeních v oboru územní samosprávy).

V rozpočtu na rok 1936 počítalo se s brutto výnosem:

   

u přímých daní ................

2. 062, 068. 000 Kč

- h,

a u daně z obratu a daně přepychové .........

2. 465, 446. 000 Kč

- h.

Vybrána však byla:

   

u přímých daní částka ..............

1. 867, 643. 704 Kč

- h,

t. j. méně o ..................

194, 424. 296 Kč

- h,

a u daně z obratu a daně přepychové částka ......

2. 365, 204. 405 Kč

75 h,

t. j. méně o ..................

100, 241. 594 Kč

25 h.

Nižší platba ve srovnání s částkou předvídanou rozpočtem týká se téměř výhradně
příslušenství, t. j. úroků z prodlení a exekučních poplatků, na jejichž nepříznivý výsledek
působily odpisy a prominutí úroků v upravovací akci a odklad výpočtu úroků.

U přímých daní počítalo se totiž v rozpočtu u úroků
z prodlení, exekučních poplatků a pokut podle výsledků před-

 

chozích let s vybráním částky ...........

210, 000. 000 Kč - h,

vybráno však bylo pouze .............

22, 117. 178 Kč 50 h,

t. j. proti rozpočtu méně o .............

187, 882. 821 Kč 50 h.


XXIV

U daně z obratu a daně přepychové byl výnos úroků z prodlení a pokut odhadnut
v rozpočtu částkou 47, 500. 000 Kč.

Podle závěrek vyplývá však za rok 1936 negativní platba..

35, 060. 149 Kč 60 h.

takže bylo vybráno méně o ............

. 82, 560. 149 Kč 60 h,

což souvisí, jak výše bylo uvedeno, zejména s většími odpisy
a prominutím úroků z prodlení v upravovací akci, jakož i s od-
sunutím výpočtu úroků do roku 1937.

 

Nedoplatky na spotřebních daních, předepsané

 

do roku 1935 včetně, činily ke dni 31. prosince 1935....

156, 901. 956 Kč 30 h;

během roku 1936 se snížily platbou o .........

141, 725. 839 Kč 05 h,

úpravou a odpisem o ..............

2, 799. 605 Kč 60 h

a činily tedy ke dni 31. prosince 1936 .........

12, 376. 511 Kč 65 h.

Po připočtení běžných nedoplatků z roku 1936 ......

153, 643. 688 Kč 10 h

vyplývají celkové konečné nedoplatky ke dni 31. prosince 1936

166, 020. 199 Kč 75 h.

Oproti stavu koncem r. 1935 ..........

156, 901. 956 Kč 30 h

zvýšil se úhrnný stav nedoplatků o .........

9, 118. 243 Kč 45 h.

Zvýšení nedoplatků souvisí s větším výnosem spotřebních daní v r. 1936 proti r. 1935,
následkem čehož byly větší i nesplacené úvěry daní (zapravené počátkem r. 1937). To se
týká hlavně daně z lihu (úvěry vyšší o 31/2 milionu Kč), daně z cukru (úvěry vyšší
o 2 1/2 mil. Kč) a daně z minerálních olejů (úvěry vyšší o 1 1/2 mil. Kč).

Z nedoplatků déle než rok předepsaných v částce 12, 376. 511 Kč 65 h připadá na dluž-
nou daň z uhlí 4, 039. 625 Kč 40 h, na úroky z prodlení u daně z uhlí 2, 869. 415 Kč 45 h,
na úroky z prodlení u daně z vodní síly 4, 649. 597 Kč 25 h a na všechny ostatní spo-
třební daně s příslušenstvím 817. 873 Kč 55 h.

Nedoplatky na dani z uhlí a na úrocích z prodlení u této daně, rozvržené podle let

jejich vzniku, činí:

   

Z roku:

Daň z uhlí:

Úroky z prodlení:

1920

126. 157 Kč - h

-

1921

1, 258. 138 Kč 20 h

236. 581 Kč 55 h

1922

1, 045. 341 Kč 65 h

648. 922 Kč 60 h

1923

210. 891 Kč - h

329. 287 Kč 25 h

1924

121. 144 Kč 55 h

319. 502 Kč 70 h

1925

552. 559 Kč 95 h

280. 719 Kč 35 h

1926

37. 906 Kč 05 h

268. 353 Kč 45 h

1927

819 Kč 50 h

358. 769 Kč 75 h

1928

4. 856 Kč 05 h

68. 487 Kč 10 h

1929

55. 608 Kč 60 h

66. 414 Kč 35 h

1930

34. 584 Kč 40 h

63. 018 Kč 25 h

1931

135. 854 Kč 65 h

53. 875 Kč 65 h

1932

146. 998 Kč 25 h

62. 973 Kč 90 h

1933

62. 227 Kč 85 h

27. 667 Kč 75 h

1934

110. 392 Kč 50 h

43. 145 Kč 15 h

1935

136. 145 Kč 20 h

41. 696 Kč 65 h

celkem

4, 039. 625 Kč 40 h

2, 869. 415 Kč 45 h.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP