239
Důvodová zpráva
k návrhu
finančního zákona a státního rozpočtu
na rok 1938.
Část všeobecná.
Rozpočet po stránce formální.
Rozpočet na rok 1938 po stránce formální mění formu zavedenou od roku 1927 potud,
že se dělí na dvě části a to na přílohu A. - řádný rozpočet, a na přílohu B. - mimořádný
rozpočet.
Příloha A. - řádný rozpočet - obsahuje dosavadní 4 skupiny, a to: I. Vlastní státní
správu, II. Správu státních podniků, III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích
a IV. Správu státního dluhu. Veškeré výdaje uvedené v této příloze mají býti uhrazeny,
s výjimkou pravých investic státních podniků odkázaných na úvěr, z příjmů hospodářství
státního, státních podniků a fondů jako dosud.
Příloha B. - mimořádniý rozpočet - pak obsahuje výdaje, jichž úhrada má býti opa-
třena podle čl. XXIX. osnovy finančního zákona úvěrovými operacemi. Podrobnější odů-
vodnění pro toto opatření jest uvedeno na konci pojednání o rozpočtu po stránce formální.
V příloze A. - řádném rozpočtu - provádějí se proti dosavadnímu rozpočtu
tyto podstatnější změny:
Z kapitoly 4. Ministerstvo zahraničních věcí převádí se dosavadní úvěr tit. 5. Podpory
ruským a ukrajinským uprchlíkům do kapitoly 6. Ministerstvo vnitra.
V kapitole 5. tit. 2 přesunuje se náklad na udržování válečných hrobů z § 29 do § 4.
Na rok 1937 bylo v tit. 2, § 29 zařaděno 57. 000 Kč. Vzhledem k poměrně nepatrné výši této
částky není třeba zvláštního paragrafu pro ústřední správu válečných hrobů a potřebný
úvěr se proto přesunuje do tit. 2, § 4, jak uvedeno shora. V takto uvolněném § 29 se preli-
minuje pak náklad na brannou výchovu, který byl dosud zahrnut v § 26. Tělesná a mravní
výchova.
Dále se poznamenává, že část věcných nákladů v celkově výši 438 mil. Kč nebyla po-
jata do kap. 5 státního rozpočtu na rok 1937, poněvadž zvláštním ustanovením finančního
zákona na rok 1937 (čl. XVII) byl ministr financí zmocněn, aby na doplnění, obměnu a za-
jištění materiálu a některých zařízeni nezbytných pro obranu státu použil doplňkem k pro-
středkům rozpočteným v kap. 5 (rozpočtové skupiny I. ) výtěžku půjčky obrany státu po
dle žák. č. 142/1936 Sb. z. a n. až do výše 438 mil. Kč.
240
V kapitole 6. Ministerstvo vnitra zařazena byla v tit. 1, § 3. Státní bezpečnost mimo
jiné též potřeba na péči uprchlickou, preliminovaná dosud, jak shora uvedeno, v kap. 4. Mi-
nisterstvo zahraničních věcí, tit. 5. Dále byly v rozpočtu ministerstva vnitra zařaděny
v tit. 2, § 1. (ústřední úvěr) a v tit. 3. úvěry na hraniční službu a leteckou policii, prelimi-
nované dosud v kap. 13. Ministerstvo veřejných prací, tit. 6, § 2 a tit. 4, § 5. Konečně pre-
liminuje se v kap. 6. potřeba na hospodářskou kontrolní službu jako samostatný § 3, tit. 2,
na kteroužto potřebu bylo v roce 1937 pamatováno v ústředním úvěru u položek 2. a 4.
téhož titulu § 2. V tit. 1, § 2 zrušuje se mimořádný osobní úvěr Zvláštní přídavky za mimo-
řádné bezpečnostní služby, ježto potřeba tato se na rok 1938 preliminuje v účelových úvě-
rech příslušných dílčích rozpočtů.
V kapitole 10. Ministerstvo školství a národní osvěty vypouští se dosavadní tit. 14.
Pensijní požitky nestátních osob učitelských a výdaje, jakož i příjmy v tomto titulu dosud
obsažené zařazují se na rok 1938 vzhledem k čl. IV. osnovy finančního zákona do skupiny
III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích z důvodů, aby veškeren náklad na uči-
telstvo aktivní i pensionované, pokud není uhrazen dosavadními vydržovateli škol, byl pre-
liminován a účtován jednotně.
V kapitole 12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností, tit. 1, § 6 zařazuje se nově
příspěvek Exportnímu ústavu československému ve výši 5, 500. 000 Kč vzhledem k ustano-
vení čl. I vl. nař. č. 137/1937 Sb. z. a n., jímž se mění vl. nař. č. 179/1934 Sb. z. a n., který
dosud byl preliminován ve skupině III. v oddíle C. Ostatní podíly pod pol. 13 v částce
3, 000. 000 Kč.
V kapitole 13. Ministerstvo veřejných prací byly ve výdajích za účelem zjednodušení
zrušeny v tit. 1 dosavadní § 5. Hospodaření uhlím a uhelná rada a v tit. 10, § 2. Mezi-
národní říční komise a příslušné úvěry včleněny do § 2. ústřední správa, tit. 1. V dů-
sledku toho bude míti napříště tit. 1 čtyři paragrafy na místě dosavadních pěti a tit. 10
dva na místě dosavadních tří paragrafů. Dále došlo v tit. 4 ke zrušení dosavadního § 5.
Letecká policie a v tit. 6 dosavadního § 2. Stanovení hranic republiky Československé
jako součást provádění mírových smluv. Příslušné účelové úvěry byly převedeny do kap. 6.
Ministerstvo vnitra. Bude míti tudíž napříště shora zmíněný tit. 4 čtyři paragrafy na
místě dosavadních pěti a tit. 6 tři na místě dosavadních čtyř paragrafů. Obdobně jako
ve výdajích bylo provedeno i v příjmech kap. 13, tit. 1 včlenění § 3. Hospodaření uhlím
a uhelná rada do § 1. ústřední správa.
V kapitole 16. Ministerstvo sociální péče byl úvěr určený pro náklad na dopravu osob,
jimž se poskytuje pracovní místo, který byl dosud zařaděn v tit. 5, § 4. Péče o nezaměstnané
a úvěr pro podpory na zprostředkování práce preliminovaný dosud v tit. 2, § 2. Podpora ji-
nakého obecně prospěšného zprostředkování práce zaraděn do tit. 2, § 3. Ostatní záležitosti
organisace práce. Opatření to se stalo, aby výdaje, kterých si vyžádá provádění vl. nař. č.
217/1936 Sb. z. a n., byly v rozpočtu na rok 1938 zařaděny společně do jednoho pododdílu.
Dále byla potřeba na mezinárodní organisaci práce přeřaděna z tit. 2, § 3. Ostatní záležitosti
organisace práce do tit. 2, § 2. Mezinárodní organisace práce. Mimo to potřeba dosud zařa-
děná samostatně v tit. 5, § 3. Péče o válečné poskazence občanské se přenáší v rozpočtu na
rok 1938 do tit. 4, § 4. Zvláštní výdaje. Konečně úvěry dosud preliminované v tit. 5, § 6.
Ochrana spotřebitelů se pod stejným názvem zařaďují v rozpočtu na rok 1938 v tit. 5, § 3.
V kapitole 18. Odpočivné a zaopatřovací platy byl vypuštěn dosavadní tit. 2. Vyšší
náklad na úpravu odpočivných a zaopatřovacích platů podle zák. č. 70/1930 Sb. z. a n.
a jeho. úvěr byl přesunut na tit. 1, jelikož zmíněná úprava odpočivných a zaopatřovacích
platů byla již provedena.
V kapitole 19. Ministerstvo financí jsou odloučeny na rok 1938 výdaje a příjmy Vše-
obecné pokladní správy, jež byly dosud uváděny jako tit. 5, kap. 19 a přesunují se do
samostatné kap. 20. Tato změna se provádí hlavně z důvodu, že výdaje tit. 1. až 4. roz-
počtu ministerstva financí jsou podstatně jiné povahy než výdaje Všeobecné pokladní
správy. Výdaje tit. 1. až 4. jsou převážně výdaji administrativními, neboť obsahují ze-
jména náklady na finanční úřady, kdežto při výdajích rozpočtených ve Všeobecné po-
kladní správě přicházejí v úvahu i zájmy celostátní, jež mnohdy podle příslušnosti re-
sortu ani členiti nelze. Dodává se, že výdaje související se státním podílem z přebytků
241
důchodkových pokut ve výši 2, 500. 000 Kč, jakož i výdaje na různé potřeby při reorga-
nisaci státní správy finanční ve výši 420. 000 Kč jsou z rozpočtu Všeobecné pokladní
správy vyjmuty a přeřazeny do kap. 19, tit. 2, § 1, případně tit. 1, § 2, poněvadž jde
o opatření, která patří do oboru působnosti ministerstva financí. Poněvadž pak dřívější
tit. 5. Všeobecná pokladní správa stává se v rozpočtu na rok 1938 samostatnou kapi-
tolou 20, pozměňují se i označení dosavadních oddělení a pododdělení v této kapitole (pa-
ragrafů a položek). V důsledku zřízení této nové kapitoly označuje se dosavadní kapi-
tola 20. Nejvyšší účetní kontrolní úřad na rok 1938 jako kapitola 21.
Ve skupině II. Správa státních podniků dosavadní označení "Výdaje" nahrazuje se
v sumáři označením "Náklady" a dosavadní označení "Příjmy" označením "Těžby".
Tím přizpůsobují se názvy ty označením obvyklým v účtování obchodním používaným též
nejvyšším účetním kontrolním úřadem ve státních závěrečných účtech. Dále v sumářích
podniků ve výdajích (nákladech) provozních rozpočtů vypouští se většinou pod L, pol. 4
Anticipované ztráty, ježto na této položce se nevyskytoval v posledních letech účin, dále
pod III., pol. 3. Kursovní ztráty z valut a cenných papírů se slučuje s dosavadní pól. 2.
Ztráty z finančních operací v jednu položku 2. označenou "Jiné ztráty finanční", poněvadž
na obou položkách se vyskytovaly jen nepatrné účiny. V provozních příjmech (těžbách) ote-
vírá se pod I. nová pol. 3, označená "Pensijní příspěvky" podle analogie jako jsou preli-
minovány pense v oddílu I. provozovacích nákladů (výdajů), konečně se vypouští zde pól.
II. Příspěvek k zúrokování investičních dluhů, poněvadž na této položce nevyskytují se též
účiny.
Ve skupině III. Podíly na státních daních, dávkách a poplatcích byly vyloučeny z od-
dílu A. Podíl svazků územní samosprávy a fondů na státních daních, dávkách a poplatcích
úděly na učitelské platy pro nevhodnost dosavadního umístění a byly přesunuty do samo-
statného oddílu B. se záhlavím Podíl z daně z obratu a z daně přepychové na učitelské
platy. V důsledku toho byly následující oddíly uvedené dosud pod písmeny B, C a D ozna-
čeny písmeny C, D a E.
Ve vysvětlivkách téže skupiny k oddílu B. jsou nově uvedeny rozpočty potřeby
i úhrady na aktivní i pensionované učitelstvo nestátních veřejných škol národních, které
podávají obraz o tom, jakými částkami přispívají vydržovatelé nestátních škol národních
na úhradu nákladů na služební, odpočivné a zaopatřovací platy učitelům nestátních veřej-
ných škol národních a jakými částkami přispívá státní správa. Do těchto rozpočtů za-
řaděn jest, jak již bylo uvedeno shora, náklad na pense nestátních osob učitelských preli-
minovaný dosud v kap. 10. Ministerstvo školství a národní osvěty, tit. 14. Toto nové
opatření souvisí s ustanovením čl. IV. osnovy fin. zákona na rok 1938.
Do běžných příjmů státního silničního fondu zařazena byla nová položka "Příděl z daně
z obratu a z daně přepychové" jako položka 6. Ve výdajích pak byla otevřena pro "Vše-
obecné správní výdaje na vrub běžných příjmů" nová položka, jako položka 11, ježto
důvody rozpočtové mluvily pro otevření této samostatné nové položky.
Mimo to v této skupině na rok 1938 vylučuje se z oddílu D. Ostatní podíly
celková potřeba na Exportní ústav, která se zařazuje, jak již bylo uvedeno shora, při
změnách prováděných v kap. 12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností na rok 1938
do rozpočtu tohoto ministerstva.
Do mimořádného rozpočtu - příloha B. státního rozpočtu - který se
nově zavádí na rok 1938, zařazují se pouze výdaje, při kterých je národohospodářsky
odůvodněno, aby mohly býti hrazeny z mimořádných příjmů opatřených úvěrovými ope-
racemi. To jsou jednak investice pravé státních podniků, kterými se zvyšuje majetková
podstata těchto podniků a při nichž podnik uhradí úrok a úmor z příslušných úvěrových
operací, a jednak mimořádné výdaje, kterých vyžaduje nutné zabezpečení obrany státu
a při kterých je odůvodněno, aby je hradila nejen nynější, nýbrž i budoucí generace.
Finanční zákon.
S rozdělením rozpočtu státního na řádný rozpočet - příloha A. - a mimořádný roz-
počet - příloha B. - souvisí též rozdělení provedená v osnově finančního zákona na rok
242
1938 na tři části. Prvá část obsahuje předpisy, týkající se rozpočtu řádného, zahrnují-
cího dosavadní čtyři skupiny, část druhá pak předpisy, týkající se rozpočtu mimořádného,
a konečně část třetí obsahuje předpisy společné a závěrečné.
V části prvé, poněvadž řádný rozpočet podržuje dosavadní strukturu, přidržuje se též
osnova finančního zákona na rok 1938 zásad finančních zákonů z předchozích let. Prove-
deny jsou jen změny, kterých vyžadují jednak hospodářské poměry, zejména nutnost
udržeti rovnováhu ve finančním hospodářství, jednak úprava hospodaření státního, aby
tohoto cíle bylo též skutečně dosaženo.
K jednotlivým ustanovením, pokud potřebují vysvětlení, se poznamenává toto:
Československým státním drahám ponechává se podle čl. II, odst. 4 k úhradě nákladů
provozních opětně výnos přepravní daně na státních a státem provozovaných drahách,
avšak na rozdíl od předchozího roku 1937, kdy ponechán byl čsl. státním drahám celý čistý
výnos uvedené daně, jest ponechaná částka na rok 1938 limitována penízem 300, 000. 000
Kč. Tím přikročeno bylo k postupnému návratu daně přepravní do příjmu finanční správy,
což umožněno bylo lepšícími se výsledky hospodaření československých státních drah.
Doplnění čl. II, odst. 5 sleduje stejný cíl jako ustanovení čl. XIV návrhu finančního
zákona. Překročení výdajů stanovených na investice pravé pro ten který státní podnik
bude podle něho vyžadovati souhlasu Národního shromáždění obdobně, jako je tomu podle
čl. XIV při překročení výdajů ve skupině I. Vlastní státní správa.
článkem III, odst. 2 stanoví se opětně jako na rok 1937 výše a způsobt úhrady záloh
potřebných v roce 1938 na případné provozní schodky, potřeby pro službu prioritní a akcio-
vou, jakož i na ostatní správní náklady Košicko-Bohumínské železnice a místních drah,
jimž bylo povoleno sečkání náhrady provozních nákladů za účelem přednostní úhrady vý-
půjčkové a prioritní služby. Na zálohy ty požadují se proti roku 1937 částky nižší, a to
při Košicko-Bohumínské železnici méně okrouhle o 15'3 mil. Kč a při místních drahách
okrouhle o 6'6 mil. Kč, ježto oživení přepravy a tím i zlepšení hospodářských výsledku se
projevuje i na drahách soukromých.
V čl. III, odst. 3 stanoví se částka na péči o nezaměstnané proti roku 1937 nižší
o 250 mil. Kč (z 550 mil. Kč na 300 mil. Kč), poněvadž se očekává další snížení počtu ne-
umístěných uchazečů o práci a v důsledku toho i podporovaných vzhledem k stále pokra-
čující lepšící se hospodářské situaci. Z prostředků těchto bude nutno uhraditi výdaje, kte-
rých si vyžádá provádění zák. č. 267/1921 Sb. z. a n., o státním příspěvku k podpoře ne-
zaměstnaných ve znění zák. č. 74/1930 Sb. z. a n., vl. nař. č. 161/1933 Sb. z. a n., č. 78/
1936 Sb. z. a n., č. 129/1937 Sb. z. a n. a vl. nař. č. 79/1930 Sb. z. a n., jímž se upra-
vuje produktivní péče o nezaměstnané, jakož i náklady, jichž si vyžádá péče o zmírnění
následků nezaměstnanosti vůbec.
Ustanovení čl. IV až na odst. 1 jest nové. Stanoví se v něm především podíl na
úhradu učitelských platů neuhrazených dosavadními vydržovateli na rok 1938 částkou
1. 070, 000. 000 Kč.
Ježto se dosud nepodařilo sjednotiti právní předpisy o zřizování, organisaci a vydržo-
vání národních škol pro nedostatek shody v zásadních otázkách rázu politického, bylo nutno
setrvati při státních zálohách dosavadním vydržovatelům nestátních národních škol
na zvýšené platy učitelské. Tyto zálohy se zvyšují proti roku 1937 o 95 mil. Kč podle sku-
tečné potřeby, jednak se zřením k přírůstku škol a tříd, zejména na Slovensku a na Pod-
karpatské Rusi, jednak se zřením k snížení platových srážek podle předpisů o úsporných
opatřeních personálních, jednak proto, že se v zálohách preliminují v plné částce i od-
počivné a zaopatřovací požitky nestátních učitelů veřejných škol na Slovensku a na Podkar-
patské Rusi, které dosud byly preliminovány v kap. 10, tit. 14, avšak jen ve výši podle
zákonů byv. Uherska. Náklad na posléz zmíněné odpočivné (zaopatřovací) platy pro svůj
zvláštní ráz, bude se příště vypláceti na vrub zvláštního účtu pensijníhonákladu,
v jehož prospěch budou plynouti všechny příspěvky vydržovatelů a učitelů nestátních škol
v těchto zemích, určené podle dosavadních předpisu na úhradu těchto platů. Aby dosud
vyplacené státní zálohy na úhradu zvýšených platů učitelských, neuhrazených dosavad-
ními vydržovateli, které podle státního závěrečného účtu za rok 1936 činí 11. 736, 011. 289
Kč a které bude patrně nutno při nejbližší zákonné úpravě vydržování národních škol
243
odepsati, nezkreslovaly účetní závěrky, nebude se tento náklad příště vésti ve státním zá-
věrečném účtu, nýbrž ve zvláštním odpočtu. Aby tak náklad, který se má vyna-
ložiti ve formě státních záloh na úhradu potřeb nestátního školství byl veden v náležité
patrnosti, zmocňuje se ministr školství a národní osvěty, aby v dohodě s ministrem financí
a nejvyšším účetním kontrolním úřadem stanovil podrobnější předpisy pro účtování a kon-
trolu školního nákladu. Při tom se poznamenává, že v národním školství byla provedena
unifikace aspoň po stránce vnitřní (t. j. práce a pořádek ve škole) tím, že minister-
stvo školství a národní osvěty vydalo v srpnu t. r. jednotný školní a vyučovací řád pro
národní školství, jenž nabývá účinnosti od 1. února 1938.
Platové srážky podle personálních úsporných opatření přicházejí opět jako v minu-
lých letech k dobru jen státní pokladně. Na povinnostech dosavadních vydržovatelů škol
národních se tím ničeho nemění.
V čl. VI (dosavadním čl. V) se dotace fondům tam uvedeným proti roku 1937 nemění.
V čl. VII, odst. 2, pod písm. b) (dosavadní čl. VI) odpadá ze zvláštních zdrojů
příjmových příspěvek konsolidačního fondu.
Doplnění článku XIII, odst. 1 (dosavadní čl. XII, odst. 1) za slovy "pro ni" slovy
"vůbec neb" se děje z důvodu přesného výkladu ustanovení tohoto odstavce, že totiž úhra-
da přesunem podle ustanovení tohoto odstavce je přípustná nejen, jestliže preliminovaný
úvěr nedostačuje, nýbrž i jestliže není na výdaj, spojený s některým opatřením, v rozpočtu
pamatováno vůbec. Tento postup odpovídá také dosavadní praksi při zajišťování úhrady
přesunem.
V témže článku, odst. 4 uvádí se výslovně z důvodu přesnosti, že totéž ustanovení
tohoto odstavce týká se ve vlastní státní správě jen úvěrů rozpočtených v tit. 15, kap. 13
státního rozpočtu na rok 1938.
Článkem XVI mění se ustanovení dosavadního článku XV pod písm. b) a c) a nově se
vkládá ustanovení pod písm. d). V ustanovení pod písm. b) vypouští se dodatek vkládaný
sem v posledních letech, podle kterého zmocnění k prolongaci vztahovalo se i na úvěry sjed-
nané v minulém roce k hrazení přechodných pokladních schodků. Vzhledem k nové úpravě
zmocnění pod písm. c) není tohoto dodatku již zapotřebí.
Novou úpravou pod písm. c) má býti opatřen zákonný podklad k úvěrovým operacím,
jimiž by byly definitivně uhrazeny schodky státního hospodaření v letech krise.
Nové ustanoveni pod písm. d) se vkládá z důvodu, aby pokladní hotovosti mohly býti
doplněny o částky, kterých bylo použito k poskytnutí záloh ze státní pokladny na inve-
stice pravé státních podniků v letech 1936 a 1937. Tyto zálohy činily v roce 1936 okrouhle
343, 500. 000 Kč a v roce 1937 se předpokládá záloha až do výše 790, 420. 000 Kč.
Dosavadní ustanovení pod písm. d) označuje se pak v důsledku těchto změn jako
ustanovení pod písm. e).
Zmocnění v čl. XVII (dosavadní čl. XVI) jest odůvodněno dosud trvajícími mimořád-
nými hospodářskými poměry a jest podle věty 1, odst. 1 tohoto článku omezeno jen na roz-
počtový rok. Zmocnění pod písm. a) má umožniti v roce 1938 provádění investičních prací,
na které přispívá stát (státní správa, státní podniky a fondy) a při nichž převážná část
nákladu plyne na mzdy a to ve větším počtu na mzdy pomocných dělníků z řad podporo-
vaných nezaměstnaných. Účelem zmocnění pod písm. b) jest pomoci, aby byly udrženy
průmyslové podniky v provozu, jestliže jest ohrožen mimořádnými hospodářskými pomě-
ry. Záruka podle tohoto ustanovení vztahuje se pouze na ztráty vzniklé při realisaci zá-
půjček. Zmocnění pod písm. c) vztahuje se toliko na případy, v nichž opatření potřeby
je v zájmu veřejném velmi naléhavé. Nevyhnutelnost v zájmu veřejném jest dána tehdy,
když odepřením státní záruky hrozila by státu škoda nepoměrně větší, než jest jeho risiko
z převzetí záruky. Nutnost této záruky vyžaduje si též vázanost platebního styku s cizi-
nou, poněvadž platnost zmocnění k převzetí záruk podle zák. č. 177/1937 Sb. z. a n., jest
omezena na rok 1937. Cestovní styk, zvláště lázeňský, jest nárazový v letních měsících,
v důsledku čehož mohl by nastati přechodný nedostatek prostředků určených pro potřeby
cestovního styku. V zájmu hospodářském jest, aby potřebné prostředky byly opatřeny
případně zápůjčkami se státní zárukou. Poplatkové osvobození pro zmocnění pod písm. a),
244
b), c) jest odůvodněno tím, že státní záruky mají opatřiti levný úvěr pro účely, na nichž
je veřejný zájem.
Dosavadní ustanovení čl. XVII, odst. 1 se vypouští, ježto potřebná částka na obdobné
účely jest zařaděna na rok 1938 do rozpočtu kap. 5. Na místo odst. 2 tohoto článku zařa-
zuje se pak ustanovení čl. XVIII.
Podle § 1, věty 2 zák. č. 127/1934 Sb. z. a n., měla býti totiž zařazena pro Fond pro
věcné potřeby národní obrany do státního rozpočtu (Všeobecná pokladní správa) na rok
1938 opět splátka 315 mil. Kč. Ježto však veškeré dotace Fondu byly již anticipovány
úvěrem, není třeba v roce 1938 dotovati fond ze státní pokladny. Fond tento již svůj úkol
celkem splnil, nemůže však býti zrušen, ježto má některá práva a závazky, pro něž je
potřebí jeho dalšího trvání.
Dosavadní ustanovení čl. XVIII finančního zákona se vypouští vzhledem k tomu, že
náklady na investice pravé státních podniků, pokud jsou odkázány na úvěr, jsou zařazeny
do mimořádného rozpočtu, na který se vztahuje čl. XXIX osnovy finančního zákona na
rok 1938.
V čl. XIX, odst. 1 zvyšuje se úhrnná částka, až do které má býti zmocněn ministr
financí zcizovati nemovitý státní majetek z 6 mil. Kč na 10 mil. Kč a to z důvodu prak-
tické potřeby a aby nebylo nutno zatěžovati Národní shromáždění akcemi zcizování ma-
lého finančního dosahu.
Ustanovení čl. XXI navazuje na dosavadní čl. XXI.
Podle odst. 2, čl. XXI finančního zákona na rok 1937 může býti volných prostředků
dobročinného fondu důchodkových pokut použito v roce 1937 až do výše 6, 000. 000 Kč ku
stavbě nových budov pro finanční stráž a celní úřady, zejména na hranici. Ustanovením
tímto mělo býti umožněno, aby byla rychleji zjednána potřebná náprava v nynějším na-
mnoze neuspokojivém stavu ubytování příslušníků finanční stráže, a to stavbou budov,
které nelze toho času uskutečniti z úvěrů zařazených do investičního rozpočtu.
Budovy postavené z prostředků zmíněného fondu stávají se podle poslední věty odst.
2 čl. XXI finančního zákona na rok 1937 majetkem státu dnem dohotovení.
Ministerstvo financí učinilo ihned po vyhlášení finančního zákona na rok 1937 v do-
hodě se súčastněnými ministerstvy potřebná opatření, aby stavby budov pro finanční stráž
a celních úřadů na hranici byly prováděny s největším urychlením a docílilo podstatného
zjednodušení, jakož i zrychlení dosavadního administrativního postupu při provádění uve-
dených staveb.
Přes tato opatření nepodařilo se ministerstvu financí pro různé obtíže technického
rázu, aby budovy, jichž stavba měla býti provedena z prostředků uvedených v odst. 2, čl.
XXI fin. zákona na rok 1937, byly v tomto roce dokončeny resp. aby byl uhrazen náklad
s jejich provedením spojený.
Poněvadž podle odst. 3, čl. XXI fin. zákona na rok 1937 připadá státu zbytek volných
prostředků dobročinného fondu důchodkových pokut, nebude - li jich v roce 1937 použito podle
rozpočtu tohoto fondu, příp. podle odst. 2 čl. XXI fin. zákona na rok 1937 ku stavbě výše
zmíněných budov, nebylo by podle dosavadního právního stavu možno dokončiti v roce 1938
tyto stavby z prostředků, zmíněného fondu. Účelu sledovaného odst. 2 čl. XXI fin. zákona
na rok 1937 nebylo by tudíž plně dosaženo. Aby tomuto nedostatku bylo odpomoženo,
nutno učiniti opatření navržená čl. XXI osnovy. Nespotřebovaný zbytek částky 6, 000. 000
Kč uvedený v čl. XXI, odst. 2 fin. zákona na rok 1937 tudíž nepropadá koncem roku 1937,
nýbrž převádí se podle čl. XXI osnovy finančního zákona na rok 1938 pro účely v tomto
článku uvedené.
S opatřením tímto vyslovil již také souhlas výbor parlamentní úsporné a kontrolní
komise.
V čl. XXV snižuje se z obdobných důvodů, jako v předešlých letech, částka 60 mil.
Kč, která má býti počínajíc rokem 1931 po 15 let vkládána podle čl. XX, odst. 1 finanč-
ního zákona na rok 1931 do státního rozpočtu na stavbu vysokých škol a jejich zařízení,
na rok 1938, na 16, 595. 500 Kč a částka 28 mil. Kč, jež má býti rovněž po dobu 10 let vklá-
245
dána podle odst. 2 téhož článku finančního zákona na rok 1931 do státního rozpočtu na
stavby menšinových (státních) škol, snižuje se na rok 1938 na stejnou částku jako v letech
1937 a 1936, totiž na 15 mil. Kč.
Ustanovení čl. XXVI jest nové. Konsolidace slovenského bankovnictví nezbytně
vyžaduje přispění z veřejných prostředků, jež nepředstavuje v jádře novou sanační
potřebu, nýbrž převážně jest jen důsledkem záruk převzatých podle čl. XLI ban-
kovního zákona ze dne 21. dubna 1932, č. 54 Sb. z. a n., při sanační akci, která
byla prováděna v roce 1932. Opatření prostředků nelze požadovati na fondu sku-
piny III. (t. zv. bankovní skupiny) Všeobecného fondu peněžních ústavů v republice
Československé, neboť tento skupinový fond jest po přestálé hospodářské krisi úplně vy-
čerpán, a ani ostatní skupiny, resp. dílčí skupiny Všeobecného fondu nejsou za nynějšího
stavu s to umožniti mu poskytnutí oné výpomoci přispěním podle § 6, odst. 3 zák. č. 238/
1924 Sb. z. a n. (ve znění vl. nař. č. 161/1937 Sb. z. a n. ). Nezbývá tudíž jiného východiska,
než aby tu přispěl stát. Státní příspěvek má uhraditi náklad na úrok a úmor dluhopisů,
jež Všeobecný fond k uvedenému účelu vydá. Státní příspěvek, částkou 3, 000. 000 Kč
maximalisovaný, má míti výslovně povahu jen podpůrnou; má totiž býti posky-
továni jen, pokud náklad na zúročeni a umoření potřebné emise nebude moci býti
uhrazen především z prostředků, které poplynou ze splátek odváděných podle čl. XXXVII,
odst. 2 až 4 již cit. zák. č. 54/1932 Sb. z. a n. ústavy, jimž se této výpomoci
dostane, dále z očekávatelných vyšších příjmů fondu řečené skupiny III., uvedených v §
23, odst. 1 zák. č. 238/1924 Sb. z. a n. (ve znění vl. nař. č. 161/1937 Sb. z. a n. ), a konečně
z příspěvků, v budoucnu snad poskytovaných jinou skupinou, resp. dílčí skupinou, které má
na zřeteli odstavec 2 téhož paragrafu jako další možný úhradový pramen emisí fondových
dluhopisů. Poněvadž dovoluje uvedený § 23 emise fondových dluhopisů v rozsahu úměr-
ném jen příjmům dotčeného skupinového (dílčího skupinového) fondu, pramenícím jednak
ze svépomocných příspěvků vlastních příslušníků, jednak z příspěvků poskytovaných jiný-
mi skupinovými (dílčími skupinovými) fondy, jest pro náležité vyjasnění poměru nové nor-
my, v tomto článku obsažené, k ustanovením cit. § 23 nutno stanoviti, že podkladem uve-
dené nové emise mohou býti též řečené státní příspěvky; děje se tak poslední větou odstav-
ce 1 tohoto článku, podle které ustanovení cit. § 23, odst. 2 má platiti i o těchto státních
příspěvcích. Z vylíčeného, přesně vymezeného účelu těchto státních příspěvků vyplývá, že
rozhodnutí o poskytnutí výpomoci z nich alimentované nemůže býti přenecháno přísluš-
nému autonomnímu orgánu fondu (t. j. skupinové komisi III. ), nýbrž že musí býti vy-
hrazeno orgánu státnímu. Navrhuje se pověřiti tímto úkolem ministra financí vzhledem
k tomu, že k jeho působnosti náleží péče o peněžnictví a úvěrnictví a stihá jej odpověd-
nost za řádné hospodaření Všeobecného fondu.
Rovněž ustanovení čl. XXIX jest nové. Souvisí s rozdělením rozpočtu státního na roz-
počet řádný a mimořádný. Zmocnění ministra financí k opatření potřebné úhrady pro
výdaje tohoto mimořádného rozpočtu úvěrovými operacemi je nutné, poněvadž úhradu
těchto výdajů nelze opatřiti z běžných příjmů státních. Použití úvěrových operací na hra-
zení těchto výdajů je též národohospodářsky odůvodněno a přípustno, jak uvedeno vpředu
v pojednání o rozpočtu po stránce formální.
Pokud by úvěrové operace nebyly uzavřeny, může ministr financí poskytnouti peníz
potřebný na úhradu výdajů tohoto mimořádného rozpočtu zálohou ze státní pokladny.
Zálohy ty byly by poskytnuty na vrub úvěrových operací. Příjmů z těchto úvěrových
operací smí býti použito podle odst. 4 tohoto článku jen k úhradě výdajů uvedených
v mimořádném rozpočtu vzhledem k zvláštní povaze tohoto úvěrového zmocnění. Poně-
vadž o používání prostředků určených na pravé investice státních podniků platí ustanovení
čl. II, odst. 5 finančního zákona, vztaženo jest toto ustanovení též na používání prostředků
z úvěrových operací podle tohoto článku, případně záloh. Ježto pak prostředky na prová-
dění investic pravých státních podniků, uvedených v mimořádném rozpočtu, mají býti opa-
třeny bud' úvěrem nebo zálohou ze státní pokladny (než by byly úvěrové operace sjed-
nány), možno k provádění těchto investic přikročiti jen, jestliže potřebné prostředky jsou
opatřeny. Proto k provádění takovýchto investic je třeba souhlasu ministra financí.
Pokud pak jde o hospodaření prostředky povolenými na zvláštní potřeby obrany státu,
poznamenává se, že v zákoně č. 240/1926 Sb. z. a n. o úpravě rozpočtu vojenské správy
246
jest v § 2, odst. 5 zásadní ustanovení, že Fond pro věcné potřeby národní obrany spra-
vuje a prostředky jeho nakládá ministerstvo národní obrany za součinnosti ministerstva
financí, a to podle výstrojního, výzbrojního a stavebního programu schváleného ministrem
národní obrany v dohodě s ministrem financí. Na základě těchto ustanovení vydalo
ministerstvo národní obrany v dohodě s ministerstvem financí a nejvyšším účetním kon-
trolním úřadem bližší předpisy ve formě Směrnic pro hospodaření prostředky Fondu pro
věcné potřeby národní obrany a podle nich se postupovalo při hospodaření a nakládání
prostředky Fondu jsoucími k disposici podle zák. č. 240/1926 a 127/1934 Sb. z. a n., jakož
i prostředky získanými z výtěžku půjčky obrany státu (zák. č. 142/1936 Sb. z. a n. ). -
Nyní má býti ve finančním zákoně dán obdobně právní podklad i pro hospodaření pro-
středky povolenými pro zvláštní potřeby obrany státu, jak to odpovídá usnesení Nejvyšší
rady obrany státu a usnesení vlády.
Zmocnění uvedeného v čl. XXXI jest zapotřebí pro případ, že by úvěrní operace byly
provedeny v cizích měnách. V tom případě bývá totiž požadováno zahraničními věřiteli
určité zajištění úvěru a výslovné osvobození od srážek rázu fiskálního.
Konečně v části třetí jest nové ustanovení čl. XXXII. K odůvodnění jeho se pozna-
menává toto: Poslední úprava úrokových sazeb byla provedena vl. nař. č. 238/1935 Sb. z.
a n., které bylo vydáno na základě zmocňovacího zákona.
Poněvadž zmocňovací zákon již neplatí, jest změna citovaného vládního nařízení
možná jen:
1. buď novou úpravou, stanovenou Poradním sborem ve věcech peněžnictví, kterou
vláda schválí a vyhlásí ve Sbírce zákonů a nařízení, při čemž tato nová úprava může se
týkati jen úrokových sazeb platných pro peněžní ústavy a peněžní podniky (viz § 1 zák.
č. 44/1933 Sb. z. a n. ), anebo
2. zákonem.
Právo upravovati úrokové sazby pouhým nařízením, přiznané vládě ve čl. LIV, odst.
2 zák. č. 54/1932 Sb. z. a n. a nahrazené právem podle § 15 již cit. zák. č. 44/1933 Sb. z.
a n., které bylo časově obmezeno původně do 7. března 1935 (viz § 20 posléz cit. zák. )
a pak bylo prodlouženo do 31. prosince 1936 (viz vl. nař. č. 37/1935 Sb. z. a n. ), již totiž
zaniklo. Nastalou pronikavou změnou ve vývoji hospodářských poměrů může se objeviti
naléhavá potřeba korigovati některé stanovené sazby, které jsou stanoveny v příloze k uve-
denému již vl. nař. č. 238/1935 Sb. z. a n. Protože může jíti o změny, které by nedoznaly
nutného souhlasu všech zástupců peněžnictví ve zvláštním výboru řečeného Poradního
sboru (viz § 38, odst. 6, vl. nař. č. 52/1933 Sb. z. a n. ), takže by nemohlo dojíti v nazna-
čeném směru k novelisaci citovaného vl. nař. č. 238/1935 Sb. z. a n. formou pod 1. uve-
denou a protože zamýšlená změna nebude jistě takového významu, aby bylo nutno zatěžovati
parlament projednáváním příslušné osnovy zákona, pokládá se vhodným uděliti vládě
zmocnění tímto článkem navržené. Tento návrh jest odůvodněn tím, že tu nejde o nic ji-
ného než o obdobu práva, jež - jak již napřed bylo řečeno - vládě bylo již zákony č.
54/1932 Sb. z. a n. a č. 44/1933 Sb. z. a n. přiznáno. Do finančního zákona vkládá se toto
ustanovení pro úzkou souvislost výsledků státního hospodaření s úrokovou hladinou:
Rozpočet po stránce materielní.
Řádný rozpočet.
I. Hospodářství vlastní státní správy.
V návrhu státního rozpočtu na rok 1938 jsou výdaje rozpočteny |
  |
částkou ...................... |
10. 117, 423. 500 Kč |
  |
10. 120, 233. 070 Kč, |
takže vyplývá nepatrný přebytek ............. |
2, 809. 570 Kč |