247
a řádný rozpočet jest v rovnováze. Možno bezpečně očekávati, že této rovnováhy v hospo-
daření podle řádného rozpočtu bude také v roce 1938 skutečně dosaženo, a to z důvodu, že
příjmy jsou rozpočteny na rok 1938 velice opatrně podle výsledků z roku 1936 a podle
výsledků docílených za uplynulé měsíce roku 1937, naproti tomu úhrada některých vý-
dajů, které dosud nebyly preliminovány buď vůbec anebo plnou potřebnou částkou (na př.
pense nestátních osob učitelských na Slovensku a Podkarpatské Rusi), jest zajištěna plně
v návrhu státního rozpočtu na rok 1938. Plnění nových neb rozšířených úkolů vyžádalo
si nových neb zvýšení dosavadních výdajů, takže rovnováhy rozpočtové se dociluje novými
zdroji příjmů - jak patrno z rozboru státních výdajů a příjmů.
Státní výdaje.
Mnoho naléhavých úkolů státních, které po letech hospodářské
krise nutno řešiti, vyžaduje si nových neb zvýšených výdajů státních.
Proto je nutno výdaje na rok 1938 proti posledním letům a zejména
i proti roku 1937 preliminovati částkou mnohem vyšší. Poněvadž vý-
daje na rok 1938 jsou rozpočteny na ............ |
10. 117, 423. 500 Kč, |
kdežto na rok 1937 činí pouze .............. |
8. 453, 742. 960 Kč, |
je patrno, že toto zvýšení proti obdobným výdajům státního rozpočtu |
1. 663, 680. 540 Kč. |
Srovnání výdajů vlastní státní správy na rok 1938 s výdaji na rok 1937.
Výdaje |
Rozpočet na rok |
Rozpočet na rok 1938 je |
||
1937 |
1938 |
větši |
menši |
|
Kč |
||||
A. Osobní výdaje: |
  |   |   |   |
a) osobni výdaje podle platových |
2. 779, 216. 300 |
3. 085, 134. 100 |
305, 917. 800 |
- |
b) ostatní osobní výdaje: |
  |   |   |   |
řádné ......... |
1. 516, 675. 500 |
1. 611, 118. 500 |
94, 443. 000 |
- |
mimořádné ........ |
17, 969. 000 |
2, 977. 100 |
____ |
14, 991. 900 |
A. Osobní výdaje (úhrn)... |
4. 313, 860. 800 |
4. 699, 229. 700 |
400, 360. 800 |
14, 991. 900 |
B. Věcné výdaje: |
  |   |
+ 385, 368. 900 |
|
řádné ........... |
3. 311, 734. 260 |
4. 230, 302. 800 |
918, 568. 540 |
----- |
mimořádné ........ |
828, 147. 900 |
1. 187, 891. 000 i |
359, 743. 100 |
____ |
B. Věcné výdaje (úhrn)... |
4. 139, 882. 160 |
5. 418, 193. 800 |
1. 278, 311. 640 |
____ |
Celkový úhrn výdajů... |
8. 453, 742. 960 |
10. 117, 423. 500 |
1. 678, 672. 440 |
14, 991. 900 |
  |   |   |
+ 1. 663, 680. 540 |
Z tohoto srovnávacího přehledu vyplývá, že osobní výdaje jsou proti roku 1937 zvý-
šeny v oboru vlastní státní správy celkem o 400'4 mil. Kč, a to potřeba na platy podle
platových zákonů a nařízení o 305´9 mil. Kč a na ostatní osobní výdaje o 94´5 mil. Kč.
16
248
Vzestup potřeby na platy podle platových zákonů a nařízení na- |
|
stává u všech kapitol zejména |
  |
kap. 5. Ministerstvo národní obrany o .......... |
... 93'- mil. Kč, |
kap. 6. Ministerstvo vnitra o ............. |
... 83. 2 mil. Kč, |
kap. 10. Ministerstvo školství a národní osvěty o ...... |
... 53'- mil. Kč, |
kap. 19. Ministerstvo financí o ............. |
... 32'- mil. Kč, |
kap. 7. Ministerstvo spravedlnosti o .......... |
... 15'8 mil. Kč, |
kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o .......... |
... 6'7 mil. Kč, |
kap. 11. Ministerstvo zemědělství o ........... |
... 6'3 mil. Kč, |
kap. 15. Ministerstvo železnic o ............. |
... 2'9 mil. Kč, |
kap. 16. Ministerstvo sociální péče o ........... |
... 4'3 mil. Kč, |
kap. 12. Ministerstvo obchodu, průmyslu a živností o ..... |
... 1'5 mil. Kč, |
kap. 3. Předsednictvo ministerské rady o ......... |
... 1'1 mil. Kč, |
kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí o ......... |
... 1'3 mil. Kč, |
kap. 9. Nejvyšší správní soud o ............ |
... 0'9 mil. Kč, |
kap. 21. Nejvyšší účetní kontrolní úřad o ......... |
... 0'8 mil. Kč. |
V ostatních kapitolách jest zvýšení těchto výdajů menši. Zvýšeni způsobuje všeobecné
zmírnění platových srážek, časový postup do vyšších stupňů služného, obsazování volných
systemisovaných míst a zvětšení stavu. Při kap. 5 je zvýšení dále způsobeno hlavně zvět-
šením systemisovaného stavu vojenských gážistů a občanských zaměstnanců pragmatikál-
ních, intensivnějším výcvikem, jímž stoupá náklad na přídavky a příplatky podle platných
norem. Při kap. 6 jest zvýšení odůvodněno mimo to zejména rozmnožením systemisovaného
stavu hlavně u policejních úřadů a orgánů a u četnictva, při kap. 10 zřizováním nových
škol všeho druhu, přírůstkem počtu tříd na státních školách, při kap. 19 obsazováním vol-
ných systemisovaných míst zvláště ve sboru finanční stráže, při kap. 7 soudcovskými pří-
davky podle zák. č. 186/1937 Sb. z. a n. a rozšířením počtu systemisovaných míst, při kap.
13 rozmnožením systemisovaného stavu, při kap. 11 postátněním třetiny zemědělských
škol v zemi Moravskoslezské, při kap. 3 provedením resystemisace u státního úřadu sta-
tistického a v kanceláři guvernéra Podkarpatské Rusi.
Ostatní osobní vydá je se zvyšují nejvíce |
  |
v kap. 5. Ministerstvo národní obrany o ........... |
. 44'9 mil. Kč, |
v kap. 18. Odpočivné a zaopatřovací platy o .......... |
. 33'8 mil. Kč, |
v kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí o .......... |
: 8'5 mil. Kč, |
v kap. 19. Ministerstvo financí o .............. |
. 4'9 mil. Kč, |
v kap. 2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven o ..... . |
. 3'9 mil. Kč, |
v kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o ........... |
. 1'5 mil. Kč, |
v kap. 17. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy o. |
1. 3 mil. Kč. |
Zvýšení je způsobeno při kap. 5 větším počtem podporučíků presenční služby, déle slou-
žících a ostatního mužstva, větším počtem mužstva v záloze, které bude povoláno na cvi-
čení ve zbrani a rozmnožením počtu civilních dělníků a smluvních zaměstnanců vyšších
služeb, při kap. 18 zmírněním platových srážek a tím, že přibývající příjemci mají od-
počivné a zaopatřovací požitky vyšší, než příjemci ubývající, při kap. 19 převedením úvěru
na výdaje související se státním podílem z přebytku důchodkových pokut z všeobecné
pokladní správy a zvýšením stavu smluvních zaměstnanců pozemkového katastru, při kap.
2 zejména v důsledku zák. č. 155/1937 a 156/1937 Sb. z. a n., a očekávaného dalšího
zmírnění platových srážek, při kap. 13 zvýšením počtu smluvních zaměstnanců a zaměst-
nanců na denní plat, zvláště v letectví a státní službě stavební, při kap. 17 zmírněním pla-
tových srážek u smluvních zaměstnanců v léčebných ústavech.
Naproti tomu snižují se ostatní osobní výdaje při kap. 6 Ministerstvo vnitra o 18. 1
mil. Kč hlavně zařaděním mimořádného osobního úvěru na zvláštní přídavky za mimořádné
bezpečnostní služby na příslušné účelové položky věcné a mimo to nastává menší snížení
těchto výdajů též u kap. 3 Předsednictvo ministerské rady, kap. 7 Ministerstvo spravedl-
nosti s Nejvyšším soudem, kap. 8 Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace sprá-
249
vy, kap. 9 Nejvyšší správní soud a Volební soud, při kap. 10 Ministerstvo školství a ná-
rodní osvěty, kap. 11 Ministerstvo zemědělství a konečně též při kap. 19 Ministerstvo
financí.
Věcné výdaje se zvyšují proti roku 1937 celkem o 1. 278'3 mil. Kč, a to věcné
výdaje řádné o 918'6 mil. Kč a věcné výdaje mimořádné o 359'7 mil. Kč.
Vzestup věcných výdajů řádných projevuje se téměř u všech kapitol:
u kap. 5. Ministerstvo národní obrany o .......... |
.. 597'3 mil. Kč, |
u kap. 20. Všeobecná pokladní správa o ........... |
.. 211´3 mil. Kč, |
u kap. 6. Ministerstvo vnitra o ............. |
... 49'1 mil. Kč, |
u kap. 3. Předsednictvo ministerské rady o ......... |
.. 11´7 mil. Kč, |
u kap. 10. Ministerstvo školství a národní osvěty o ...... |
.. 10'5 mil. Kč, |
u kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o .......... |
.. 10'3 mil. Kč, |
u kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí o ......... |
.. 9'7 mil. Kč, |
u kap. 19. Ministerstvo financí o ............. |
.. 8'6 mil. Kč, |
u kap. 16. Ministerstvo sociální péče o ........... |
.. 4'1 mil. Kč, |
u kap. 17. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy o |
.. 3'3 mil. Kč, |
u kap. 12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností o ..... |
.. 3'5 mil. Kč, |
u kap. 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem o... |
.. 2'7 mil. Kč. |
U ostatních kapitol vyjma kap. 11 a 21, kde nastává snížení, jest vzestup těchto výdajů
již menší. - U kap. 5 vzestup řádných věcných výdajů činí sice absolutně proti r. 1937
okrouhle 597'3 mil. Kč; uváží - li se však, že v r. 1937 byla článkem XVII finančního zákona
povolena doplňkem k prostředkům rozpočteným v kapitole 5 ještě částka 438 mil. Kč, činí
skutečná větší potřeba na úhradu řádných věcných výdajů 159'3 mil. Kč. Zvýšení u této
kapitoly o uvedenou částku je odůvodněno zejména postavením nových vyšších velitelství
a útvarů, zvětšeným počtem presenčně sloužícího mužstva a déle sloužících, zvýšeným
množstvím mírového a augmentačního materiálu všeho druhu, který nutno udržovati a
konservovati, zvýšením cen některých naturalií a stoupnutím cen textilních a jiných su-
rovin, zvýšenou potřebou pohonných hmot, větším počtem vojenských osob v záloze, které
vykonají v roce 1938 cvičení a cvičením větších jednotek ve větším měřítku, dopravou
většího množství materiálu opatřovaného ze zvláštních úvěrů a preliminováním nákladu na
přípravu branné výchovy. - Zvýšení kap. 20 je způsobeno zvýšením příspěvku státní
správy na úhradu státního dluhu, u kap. 6 hlavně zvýšenou potřebou na nově zřízené
státní policejní úřady, doplněním výzbroje bezpečnostních orgánů a zvýšením úvěru na
ochranu a obranu proti leteckým útokům, při kap. 3 zvýšením úvěru na Fond pro ne-
předvídané výlohy vlády podle § 5, odst. 2 zák. č. 175/1919 Sb. z. a n., při kap. 10 ze-
jména zvýšením nákladu na správu a vyučování na živnostenských školách pokračovacích,
na sociální péči o studentstvo, na subvence divadlům, na lidovou výchovu, při kap. 13
zvýšenou potřebou v letectví, v oboru státních silnic a mostů a u správy státních budov, při
kap. 4 vyžaduje zvýšení změněná mezinárodní situace politická, která klade na zpravodajskou
a propagační službu zahraniční mimořádně velké požadavky, při kap. 19 vzestup působí zvý-
šení nákladu na provádění měřických prací ve větším rozsahu a intensivnější vymáhání daňo-
vých nedoplatků, chystané emise nových kolků a větší potřeby finanční stráže, při kap. 16 vy-
žaduje zvýšení potřeba na soc. pojištění, péči o mládež, péči o válečné a poválečné poškozence
a na péči o vystěhovalce a přistěhovalce, při kap. 17 nastává vzestup jednak rozvojem
těchto ústavů a jednak zdražením jejich provozu stoupnutím cen potravin, léků a jiných
potřeb, při kap. 12 zvýšení nastává zařazením příspěvku Exportnímu ústavu čsl. podle vl.
nař. č. 137/1937 Sb. z. a n. a zvýšením úvěru na cizinecký, lázeňský a turistický ruch
a konečně u kap. 7 stoupá potřeba hlavně zvýšením výdajů na stravování a ošacování
vězňů, trestanců a chovanců v důsledku vzrůstu jich počtu a značným zdražením potravin
a látek a zvýšením cen surovin.
Snížení věcných výdajů řádných se projevuje pouze při kap. 11 Ministerstvo země-
dělství o 4'8 mil. Kč v důsledku likvidace pomocné akce zemědělské z roku 1931 a při
kap. 21 Nejvyšší účetní kontrolní úřad.
16*
250
Věcné výdaje mimořádné stoupají proti roku 1937 celkem o 359'7 mil. Kč a to u vět-
šiny kapitol (vyjma pěti a to kap. 3, kap. 4, kap. 7, kap. 17 a kap. 21).
Největší zvýšení se projevuje u těchto kapitol:
v kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o ....... |
.... 224'9 mil. Kč, |
v kap. 20. Všeobecná pokladní správa o ....... |
.... 64'7 mil. Kč, |
v kap. 6. Ministerstvo vnitra o ........... |
.... 49'2 mil. Kč, |
v kap. 19. Ministerstvo financí o .......... |
.... 9'8 mil. Kč, |
v kap. 10. Ministerstvo školství a národní osvěty o.... |
.... 6'5 mil. Kč, |
v kap. 17. Ministerstvo sociální péče o ........ |
.... 4. 2 mil. Kč, |
V kap. 5. Ministerstvo národní obrany o ....... |
.... 3'4 mil. Kč. |
U kap. 13 nastává toto zvýšení, nepřihlíží-li se k tomu, že v roce 1937 některé mimo-
řádné výdaje v celkové výši 163'9 mil. Kč (u tit. 4. Letectví, tit. 5. Elektrisace státu a
tit. 7. Silnice a mosty) byly odkázány na úhradu z výtěžku půjčky obrany státu. Tento
vzestup projevuje se zejména v oboru letectví, elektrisace státu, silnic a mostů, plaveb-
nictví, správy státních budov a konečně v oboru staveb budov a koupě realit pro potřeby
civilní státní správy. U kap. 20 vzestup je způsoben hlavně zvýšením úvěrů na úroky a vý-
lohy ze šekového řízení z běžných účtů státních podniků a z přechodných úvěrů, zvýše-
ním potřeby na výkup akcií a prioritních obligací místních drah, na náhradu za tisk drob-
ných peněz papírových Národní bance československé, na náhradu podle § 13, odst. 1 a
§ 5, odst. 4 vládního nařízení o obchodu s obilím, moukou a mlýnskými výrobky a ně-
kterými krmivy a podle § 48 stanov Čsl. obilní společnosti a konečně nově zařazenými pří-
spěvky Všeobecnému fondu peněžních ústavů v republice Československé a podle § 21 vl.
nař. č. 56/1937 Sb. z. a n. o úpravě poměrů československého stavu pojištění Fénixu, ži-
votní pojišťovací společnosti ve Vídni. U kap. 6 jest vzestup odůvodněn zvýšenou potřebou
na motorisaci a technické vybavení bezpečnostních orgánů, jakož i na opatření nejnutněj-
šího parku pro leteckou policii, u kap. 19 zejména nákladem na vybavení finanční stráže
a na zařízení telefonních stanic, u kap. 10 hlavně zařazením potřeby na školu slovanských
a východoevropských studií v Londýně a na zařízení vysoké školy technické v Košicích,
u kap. 16 zejména zvýšenou potřebou na sociální pojištění, na péči bytovou a stavební, na
péči o mládež, na péči o válečné a poválečné poškozence a konečně u kap. 5 zvýšenou po-
třebou na ženijnictví a vojenské železnice a na telegraf a telefon. V ostatních kapitolách,
u nichž zvýšení mimořádných věcných výdajů nastalo, jest již značně menší.
Značnější snížení nastalo při mimořádných věcných výdajích u kap. 4. Ministerstvo
zahraničních věcí o 2'5 mil. Kč převodem výdajů na podpory ruským a ukrajinským uprch-
líkům z kap. 4 do kap. 6 a mimo to u kap. 17 Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tě-
lesné výchovy o 0'9 mil. Kč z důvodu poklesu potřeby na vnitřní zařízení státní nemocnice
na Král. Vinohradech, k němuž dochází po zbudování nového chirurgického pavilonu. Po-
kles mimořádných věcných výdajů u kap. 3, 7 a 21 jest poměrně již malý.
Státní příjmy.
Příjmy vlastní státní správy jsou preliminovány na rok 1938
částkou ..................... |
.. 10. 120, 233. 070 Kč, |
na rok 1937 byly preliminovány ve výši ......... |
.. 8. 456, 469. 080 Kč, |
takže se na rok 1938 počítá se zvýšením příjmů o ..... |
.. 1. 663, 763. 990 Kč. |
Toto zvýšeni jest odůvodněno jednak dosavadními dosaženými výsledky přijmu v roce
1937, jednak stále se lepšící celkovou hospodářskou situací. Očekávají se zvýšené příjmy
u 16 kapitol, se sníženými příjmy se pak počítá u 2 kapitol, u 1 kapitoly jsou příjmy stejné
a u 2 kapitol nejsou příjmy vůbec preliminovány.
Se značnějším vzestupem příjmů se proti roku 1937 počítá při těchto kapitolách:
při kap. 3. Předsednictvo ministerské rady o ....... |
.. 2 mil. Kč, |
při kap. 4. Ministerstvo zahraničních věd o ....... |
.. 0'8 mil. Kč, |
při kap. 6. Ministerstvo vnitra o ........... |
.. 0'5 mil. Kč, |
251
při kap. 11. Ministerstvo zemědělství o ........... |
3'7 mil. Kč, |
při kap. 12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností o ..... |
15'9 mil. Kč, |
při kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o .......... |
8'4 mil. Kč, |
při kap. 15. Ministerstvo železnic o ............ |
3'8 mil. Kč, |
při kap. 16. Ministerstvo sociální péče o ........... |
21'7 mil. Kč, |
při kap. 17. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy o |
1'4 mil. Kč, |
při kap. 18. Odpočivné a zaopatřovací platy o ........ |
16'9 mil. Kč, |
při kap. 19. Ministerstvo financí o ............. |
1. 368' 4 mil. Kč, |
při kap. 20. Všeobecná pokladní správa o .......... |
226'7 mil. Kč. |
Zvýšení příjmů jest odůvodněno zejména při kap. 3 očekávanými vyššími příjmy u stát-
ního úřadu statistického z prodeje cenin statistiky zahraň, obchodu, u kap. 4 v důsledku
preliminování kurýrních poplatků, které byly dosud kompensovány výdajovou položkou
"Cestovné a stravné", a v důsledku zvýšení výnosu poplatků stran u konsulátů, u kap. 6
zvýšením výtěžku za věstníky a jiné publikace, zvýšením výtěžku na předplatném a z pro-
deje Sbírky zákonů a nařízení, jakož i vzhledem k očekávanému většímu prodeji tisko-
pisů, které podléhají kolkování, u kap. 11 zvýšením příjmů v důsledku postátnění morav-
skoslezských zemědělských škol, dále u ústavů pro chov koní, u výzkumných ústavů země-
dělských z poplatků za fytopathologické prohlídky dovážených a vyvážených plodin, u ve-
terinární správy z tax za prohlídky dobytka a u pozemkové reformy z fondu náhradového,
u kap. 12 novou úpravou hrazení potřeb Exportního ústavu Čsl. podle vl. nař. č. 137/1937
Sb. z. a n., podle něhož není již na rok 1938 počítáno s dosavadním přídělem zmíněnému
ústavu na vrub příjmu z poplatků z dovozních a vývozních povolení a ohlášek, sloučením
devisového řízení s povolovacím, čímž zvýší se poplatkový výnos dalším očekávaným zvý-
šením poplatků povolovacího řízení a při výnosu patentních poplatků v důsledku po-
stoupení patentů do vyšších ročních poplatků, při kap. 13 hlavně v důsledku zvýšení
příspěvku státního silničního fondu na částečnou úhradu nákladu na stavby, přestavby
státních silnic a mostů, u kap. 15 se zřetelem k ustanovení čl. II, odst. 3 finančního
zákona, při kap. 16 očekávaným vyšším výnosem z postihového práva a z náhrad vlast-
níků domů, u kap. 17 se očekávají vyšší příjmy u Státního zdravotního ústavu, u stát-
ních nemocnic, u Masarykovy státní školy zdravotní a sociální péče, u Masarykova
státního stadionu na Strahově a konečně z léčebného vzhledem k očekávanému vyššímu
výnosu zdravotní přirážky, u kap. 18 pak zvýšení je odůvodněno rozmnožením stavu
státních zaměstnanců, jakož i jejich časovým postupem a povyšováním.
Příjmy kap. 19 vykazují největší zvýšení a to 1. 368'4 mil. Kč, kteréžto zvýšení pro-
ievuie se zejména:
v tit. 2. Finanční úřady administrativní částkou ...... |
... 3'9 mil. Kč, |
v tit. 3. Veřejné dávky částkou ............ |
... 1. 355'7 mil. Kč, |
v tit. 4. Monopoly částkou ............... |
... 8'7 mil. Kč. |
V tit. 2 projevuje se významnější zvýšení u pozemkového katastru v důsledku většího
výnosu náhrad za různá úřední jednání.
V tit. 3. Veřejné dávky jeví se zvýšení: |
  |
u přímých daních o .................. |
. 517'5 mil. Kč, |
u daně z obratu a daně přepychové o ............ |
. 382'2 mil. Kč, |
u cel o ....................... |
. 30'5 mil. Kč, |
u spotřebních daní o .................. |
. 256'3 mil. Kč, |
u poplatků o ..................... |
. 169'2 mil. Kč. |
Toto zvýšení u veřejných dávek odůvodňuje se jednak příznivějšími výsledky docíle-
nými hlavně v prvních třech čtvrtletích roku 1937, jednak zařazením nových státních dá-
vek, eventuelně zvýšením dosavadních daní neb úpravou paušálů u daně z obratu a pře-
pychové.
V tit. 4. Monopoly jeví se zvýšení:
u sladidel o .................... |
.. 10- mil. Kč, |
a u výbušných látek o ................. |
1- mil. Kč. |
252
Zvýšení u sladidel je způsobeno hlavně tím, že do uvedeného příjmu zařazen byl již
očekávaný zvýšený příjem ze zamýšleného zvýšení monopolní dávky. Efekt zvýšeného
výnosu na sladidlech a výbušných látkách o 11 mil. Kč je opět snížen očekávaným men-
ším výnosem z monopolu solního vzhledem k dosaženým výsledkům o 2'3 mil. Kč, takže
očekávaný zvýšený výnos monopolů se tím snižuje na 8´7 mil. Kč.
Také v kap. 20 Všeobecná pokladní správa počítá se u porovnání s rozpočtem Vše-
obecné pokladní správy na rok 1937 se značným zvýšením příjmů a to o 226'7 mil. Kč.
Toto zvýšení je odůvodněno mimo jiné s jedné strany zvýšením salda státních
podniků o 271'7 mil. Kč a nově zařazeným smluvním poplatkem z denaturovaného
lihu částkou 18 mil. Kč, s druhé strany vypuštěním výtěžku z likvidace státních pohledá-
vek, jenž v rozpočtu na rok 1937 byl zařazen částkou 51'2 mil. Kč, dále snížením přebytku
důchodových pokut o 13'7 mil Kč a konečně vyloučením příjmu z vrácené zálohy poskyt-
nuté na úpravu pohledávek a závazků v cizině, jež preliminována byla v roce 1937 část-
kou 10'9 mil. Kč.
Naproti tomu nastává značnější snížení příjmů u kap. 10 Ministerstvo školství a ná-
rodní osvěty o částku 7'5 mil. Kč, jež jest odůvodněno tím, že z této kapitoly byl přeřazen
dosavadní titul 14. Pensijní požitky nestátních osob učitelských do skupiny III. Podíly na
státních daních, dávkách a poplatcích, oddílu B. Podíl z daně z obratu a z daně přepychové
na učitelské platy. Mimo to nepatrně se snižují též příjmy u kap. 1.
Soustava státních příjmů na rok 1938.
Soustava státních příjmů na rok 1937 podávala tento obraz:
A. Příjmy soukromohospodářské: |
  |
Výnosy státních podniků (včetně příspěvků pošt a železnic na |
1. 099, 964. 080 Kč. |
B. Příjmy veřejnohospodářské: |
  |
I. Daně a dávky: |
  |
  |
1. 937, 517. 800 Kč, |
  |
733, 500. 000 Kč, |
  |
751, 500. 000 Kč, |
  |
1. 724, 736. 000 Kč, |
e) kolky a právní poplatky včetně dopravních daní.... |
1. 513, 399. 600 Kč. |
úhrn daní a dávek sub I.... |
6. 660, 653. 400 Kč. |
II. Ostatní příjmy veřejnohospodářské: |
|
a) monopoly .................. |
56, 200. 000 Kč, |
b) ostatní správní příjmy ............. |
639, 681. 600 Kč. |
úhrn ostatních veřejnohospodářských příjmů sub II.... |
695, 881. 600 Kč. |
úhrn veřejnohospodářských příjmů ad B.... |
7. 356, 535. 000 Kč. |
úhrn veškerých příjmů vlastní státní správy..... |
8. 456, 499. 080 Kč. |
Soustava státních příjmů na rok 1938 jeví se takto: |
  |
A. Příjmy soukromohospodářské: |
  |
Výnosy státních podniků (včetně příspěvků pošt a železnic na |
1. 375, 506. 270 Kč. |
B. Příjmy veřejnohospodářské: |
  |
253
I. Daně a dávky: |
  |
a) daně přímé ................ |
2. 455, 012. 200 Kč, |
b) daň z obratu a daň přepychová ......... |
1. 115, 700. 000 Kč, |
c) cla ................... |
782, 004. 000 Kč, |
d) spotřební daně ............... |
1. 981, 070. 500 Kč, |
e) kolky a právní poplatky včetně dopravních daní... |
1. 682, 613. 300 Kč. |
Úhrn daní a dávek sub I... |
8. 016, 400. 000 Kč. |
II. Ostatní příjmy veřejnohospodářské: |
|
a) monopoly ................. |
64, 923. 000 Kč, |
b) ostatní správní příjmy ............ |
663, 403. 800 Kč. |
úhrn ostatních veřejnohospodářských příjmů sub II.. |
728, 326. 800 Kč. |
úhrn veřejnohospodářských příjmů ad B.. |
8. 744, 726. 800 Kč. |
Úhrn veškerých příjmů vlastní státní správy.. |
10. 120, 233. 070 Kč. |
II. Hospodářství státních podniků. |
  |
Na rok 1938 odhadují se provozní náklady státních |
  |
podniků na .................... |
7. 869, 141. 780 Kč, |
tedy proti nákladům odhadnutým na rok 1937 ve výši ..... |
7. 452, 199. 500 Kč |
více o.. |
416, 942. 280 Kč. |
Porovnají-li se celkové provozní náklady jednotlivých podniků odhado-
vané na rok 1938 s náklady odhadnutými na rok 1937, participují na tomto zvýšení téměř
všechny podniky až na Vojenské lesní podniky a Československou tiskovou kancelář, je-
jichž provozovací náklady vykazují malý pokles.
Z připojené tabulky je zřejmo, že veškeré složky nákladů působí na vpředu uvedené
celkové jejich zvýšení:
Náklady |
Rozpočet na rok |
Rozpočet na rok 1938 |
||
1938 |
1937 |
větší |
menší |
|
Kč |
||||
1. Platy podle platových zákonů a |
2. 152, 331. 000 |
2. 069, 744. 897 |
82, 586. 103 |
  |
2. Platy zaměstnanců podle volných |
47, 071. 150 |
42, 571. 953 |
4, 499. 197 |
- |
  |
549, 722. 900 |
509, 427. 300 |
40, 295. 600 |
- |
4. Pense ........... |
1. 216, 975. 200 |
1. 182, 042. 400 |
34, 932. 800 |
- |
5. Veškeré zbývající náklady... |
3. 903, 041. 530 |
3. 648, 412. 950 |
254, 628. 580 |
- |
Celkový úhrn nákladů... |
7. 869, 141. 780 |
7. 452, 199. 500 |
416, 942. 280 |
__ |
  |   |   |   |   |