247

a řádný rozpočet jest v rovnováze. Možno bezpečně očekávati, že této rovnováhy v hospo-
daření podle řádného rozpočtu bude také v roce 1938 skutečně dosaženo, a to z důvodu, že
příjmy jsou rozpočteny na rok 1938 velice opatrně podle výsledků z roku 1936 a podle
výsledků docílených za uplynulé měsíce roku 1937, naproti tomu úhrada některých vý-
dajů, které dosud nebyly preliminovány buď vůbec anebo plnou potřebnou částkou (na př.
pense nestátních osob učitelských na Slovensku a Podkarpatské Rusi), jest zajištěna plně
v návrhu státního rozpočtu na rok 1938. Plnění nových neb rozšířených úkolů vyžádalo
si nových neb zvýšení dosavadních výdajů, takže rovnováhy rozpočtové se dociluje novými
zdroji příjmů - jak patrno z rozboru státních výdajů a příjmů.

Státní výdaje.

Mnoho naléhavých úkolů státních, které po letech hospodářské
krise nutno řešiti, vyžaduje si nových neb zvýšených výdajů státních.
Proto je nutno výdaje na rok 1938 proti posledním letům a zejména
i proti roku 1937 preliminovati částkou mnohem vyšší. Poněvadž vý-

daje na rok 1938 jsou rozpočteny na ............

10. 117, 423. 500 Kč,

kdežto na rok 1937 činí pouze ..............

8. 453, 742. 960 Kč,

je patrno, že toto zvýšení proti obdobným výdajům státního rozpočtu
na rok 1937 činí ...................

1. 663, 680. 540 Kč.

Srovnání výdajů vlastní státní správy na rok 1938 s výdaji na rok 1937.

Výdaje

Rozpočet na rok

Rozpočet na rok 1938 je
proti rozpočtu na rok 1937

1937

1938

větši

menši

A. Osobní výdaje:

       

a) osobni výdaje podle platových
zákonů a nařízení .....

2. 779, 216. 300

3. 085, 134. 100

305, 917. 800

-

b) ostatní osobní výdaje:

       

řádné .........

1. 516, 675. 500

1. 611, 118. 500

94, 443. 000

-

mimořádné ........

17, 969. 000

2, 977. 100

____

14, 991. 900

A. Osobní výdaje (úhrn)...

4. 313, 860. 800

4. 699, 229. 700

400, 360. 800

14, 991. 900

B. Věcné výdaje:

   

+ 385, 368. 900

řádné ...........

3. 311, 734. 260

4. 230, 302. 800

918, 568. 540

-----

mimořádné ........

828, 147. 900

1. 187, 891. 000 i

359, 743. 100

____

B. Věcné výdaje (úhrn)...

4. 139, 882. 160

5. 418, 193. 800

1. 278, 311. 640

____

Celkový úhrn výdajů...

8. 453, 742. 960

10. 117, 423. 500

1. 678, 672. 440

14, 991. 900

     

+ 1. 663, 680. 540

Z tohoto srovnávacího přehledu vyplývá, že osobní výdaje jsou proti roku 1937 zvý-
šeny v oboru vlastní státní správy celkem o 400'4 mil. Kč, a to potřeba na platy podle
platových zákonů a nařízení o 305´9 mil. Kč a na ostatní osobní výdaje o 94´5 mil. Kč.

16


248

Vzestup potřeby na platy podle platových zákonů a nařízení na-

stává u všech kapitol zejména

 

kap. 5. Ministerstvo národní obrany o ..........

... 93'- mil. Kč,

kap. 6. Ministerstvo vnitra o .............

... 83. 2 mil. Kč,

kap. 10. Ministerstvo školství a národní osvěty o ......

... 53'- mil. Kč,

kap. 19. Ministerstvo financí o .............

... 32'- mil. Kč,

kap. 7. Ministerstvo spravedlnosti o ..........

... 15'8 mil. Kč,

kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o ..........

... 6'7 mil. Kč,

kap. 11. Ministerstvo zemědělství o ...........

... 6'3 mil. Kč,

kap. 15. Ministerstvo železnic o .............

... 2'9 mil. Kč,

kap. 16. Ministerstvo sociální péče o ...........

... 4'3 mil. Kč,

kap. 12. Ministerstvo obchodu, průmyslu a živností o .....

... 1'5 mil. Kč,

kap. 3. Předsednictvo ministerské rady o .........

... 1'1 mil. Kč,

kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí o .........

... 1'3 mil. Kč,

kap. 9. Nejvyšší správní soud o ............

... 0'9 mil. Kč,

kap. 21. Nejvyšší účetní kontrolní úřad o .........

... 0'8 mil. Kč.

V ostatních kapitolách jest zvýšení těchto výdajů menši. Zvýšeni způsobuje všeobecné
zmírnění platových srážek, časový postup do vyšších stupňů služného, obsazování volných
systemisovaných míst a zvětšení stavu. Při kap. 5 je zvýšení dále způsobeno hlavně zvět-
šením systemisovaného stavu vojenských gážistů a občanských zaměstnanců pragmatikál-
ních, intensivnějším výcvikem, jímž stoupá náklad na přídavky a příplatky podle platných
norem. Při kap. 6 jest zvýšení odůvodněno mimo to zejména rozmnožením systemisovaného
stavu hlavně u policejních úřadů a orgánů a u četnictva, při kap. 10 zřizováním nových
škol všeho druhu, přírůstkem počtu tříd na státních školách, při kap. 19 obsazováním vol-
ných systemisovaných míst zvláště ve sboru finanční stráže, při kap. 7 soudcovskými pří-
davky podle zák. č. 186/1937 Sb. z. a n. a rozšířením počtu systemisovaných míst, při kap.
13 rozmnožením systemisovaného stavu, při kap. 11 postátněním třetiny zemědělských
škol v zemi Moravskoslezské, při kap. 3 provedením resystemisace u státního úřadu sta-
tistického a v kanceláři guvernéra Podkarpatské Rusi.

Ostatní osobní vydá je se zvyšují nejvíce

 

v kap. 5. Ministerstvo národní obrany o ...........

. 44'9 mil. Kč,

v kap. 18. Odpočivné a zaopatřovací platy o ..........

. 33'8 mil. Kč,

v kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí o ..........

: 8'5 mil. Kč,

v kap. 19. Ministerstvo financí o ..............

. 4'9 mil. Kč,

v kap. 2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven o ..... .

. 3'9 mil. Kč,

v kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o ...........

. 1'5 mil. Kč,

v kap. 17. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy o.

1. 3 mil. Kč.

Zvýšení je způsobeno při kap. 5 větším počtem podporučíků presenční služby, déle slou-
žících a ostatního mužstva, větším počtem mužstva v záloze, které bude povoláno na cvi-
čení ve zbrani a rozmnožením počtu civilních dělníků a smluvních zaměstnanců vyšších
služeb, při kap. 18 zmírněním platových srážek a tím, že přibývající příjemci mají od-
počivné a zaopatřovací požitky vyšší, než příjemci ubývající, při kap. 19 převedením úvěru
na výdaje související se státním podílem z přebytku důchodkových pokut z všeobecné
pokladní správy a zvýšením stavu smluvních zaměstnanců pozemkového katastru, při kap.
2 zejména v důsledku zák. č. 155/1937 a 156/1937 Sb. z. a n., a očekávaného dalšího
zmírnění platových srážek, při kap. 13 zvýšením počtu smluvních zaměstnanců a zaměst-
nanců na denní plat, zvláště v letectví a státní službě stavební, při kap. 17 zmírněním pla-
tových srážek u smluvních zaměstnanců v léčebných ústavech.

Naproti tomu snižují se ostatní osobní výdaje při kap. 6 Ministerstvo vnitra o 18. 1
mil. Kč hlavně zařaděním mimořádného osobního úvěru na zvláštní přídavky za mimořádné
bezpečnostní služby na příslušné účelové položky věcné a mimo to nastává menší snížení
těchto výdajů též u kap. 3 Předsednictvo ministerské rady, kap. 7 Ministerstvo spravedl-
nosti s Nejvyšším soudem, kap. 8 Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace sprá-


249

vy, kap. 9 Nejvyšší správní soud a Volební soud, při kap. 10 Ministerstvo školství a ná-
rodní osvěty, kap. 11 Ministerstvo zemědělství a konečně též při kap. 19 Ministerstvo
financí.

Věcné výdaje se zvyšují proti roku 1937 celkem o 1. 278'3 mil. Kč, a to věcné
výdaje řádné o 918'6 mil. Kč a věcné výdaje mimořádné o 359'7 mil. Kč.

Vzestup věcných výdajů řádných projevuje se téměř u všech kapitol:

u kap. 5. Ministerstvo národní obrany o ..........

.. 597'3 mil. Kč,

u kap. 20. Všeobecná pokladní správa o ...........

.. 211´3 mil. Kč,

u kap. 6. Ministerstvo vnitra o .............

... 49'1 mil. Kč,

u kap. 3. Předsednictvo ministerské rady o .........

.. 11´7 mil. Kč,

u kap. 10. Ministerstvo školství a národní osvěty o ......

.. 10'5 mil. Kč,

u kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o ..........

.. 10'3 mil. Kč,

u kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí o .........

.. 9'7 mil. Kč,

u kap. 19. Ministerstvo financí o .............

.. 8'6 mil. Kč,

u kap. 16. Ministerstvo sociální péče o ...........

.. 4'1 mil. Kč,

u kap. 17. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy o

.. 3'3 mil. Kč,

u kap. 12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností o .....

.. 3'5 mil. Kč,

u kap. 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem o...

.. 2'7 mil. Kč.

U ostatních kapitol vyjma kap. 11 a 21, kde nastává snížení, jest vzestup těchto výdajů
již menší. - U kap. 5 vzestup řádných věcných výdajů činí sice absolutně proti r. 1937
okrouhle 597'3 mil. Kč; uváží - li se však, že v r. 1937 byla článkem XVII finančního zákona
povolena doplňkem k prostředkům rozpočteným v kapitole 5 ještě částka 438 mil. Kč, činí
skutečná větší potřeba na úhradu řádných věcných výdajů 159'3 mil. Kč. Zvýšení u této
kapitoly o uvedenou částku je odůvodněno zejména postavením nových vyšších velitelství
a útvarů, zvětšeným počtem presenčně sloužícího mužstva a déle sloužících, zvýšeným
množstvím mírového a augmentačního materiálu všeho druhu, který nutno udržovati a
konservovati, zvýšením cen některých naturalií a stoupnutím cen textilních a jiných su-
rovin, zvýšenou potřebou pohonných hmot, větším počtem vojenských osob v záloze, které
vykonají v roce 1938 cvičení a cvičením větších jednotek ve větším měřítku, dopravou
většího množství materiálu opatřovaného ze zvláštních úvěrů a preliminováním nákladu na
přípravu branné výchovy. - Zvýšení kap. 20 je způsobeno zvýšením příspěvku státní
správy na úhradu státního dluhu, u kap. 6 hlavně zvýšenou potřebou na nově zřízené
státní policejní úřady, doplněním výzbroje bezpečnostních orgánů a zvýšením úvěru na
ochranu a obranu proti leteckým útokům, při kap. 3 zvýšením úvěru na Fond pro ne-
předvídané výlohy vlády podle § 5, odst. 2 zák. č. 175/1919 Sb. z. a n., při kap. 10 ze-
jména zvýšením nákladu na správu a vyučování na živnostenských školách pokračovacích,
na sociální péči o studentstvo, na subvence divadlům, na lidovou výchovu, při kap. 13
zvýšenou potřebou v letectví, v oboru státních silnic a mostů a u správy státních budov, při
kap. 4 vyžaduje zvýšení změněná mezinárodní situace politická, která klade na zpravodajskou
a propagační službu zahraniční mimořádně velké požadavky, při kap. 19 vzestup působí zvý-
šení nákladu na provádění měřických prací ve větším rozsahu a intensivnější vymáhání daňo-
vých nedoplatků, chystané emise nových kolků a větší potřeby finanční stráže, při kap. 16 vy-
žaduje zvýšení potřeba na soc. pojištění, péči o mládež, péči o válečné a poválečné poškozence
a na péči o vystěhovalce a přistěhovalce, při kap. 17 nastává vzestup jednak rozvojem
těchto ústavů a jednak zdražením jejich provozu stoupnutím cen potravin, léků a jiných
potřeb, při kap. 12 zvýšení nastává zařazením příspěvku Exportnímu ústavu čsl. podle vl.
nař. č. 137/1937 Sb. z. a n. a zvýšením úvěru na cizinecký, lázeňský a turistický ruch
a konečně u kap. 7 stoupá potřeba hlavně zvýšením výdajů na stravování a ošacování
vězňů, trestanců a chovanců v důsledku vzrůstu jich počtu a značným zdražením potravin
a látek a zvýšením cen surovin.

Snížení věcných výdajů řádných se projevuje pouze při kap. 11 Ministerstvo země-
dělství o 4'8 mil. Kč v důsledku likvidace pomocné akce zemědělské z roku 1931 a při
kap. 21 Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

16*


250

Věcné výdaje mimořádné stoupají proti roku 1937 celkem o 359'7 mil. Kč a to u vět-
šiny kapitol (vyjma pěti a to kap. 3, kap. 4, kap. 7, kap. 17 a kap. 21).

Největší zvýšení se projevuje u těchto kapitol:

v kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o .......

.... 224'9 mil. Kč,

v kap. 20. Všeobecná pokladní správa o .......

.... 64'7 mil. Kč,

v kap. 6. Ministerstvo vnitra o ...........

.... 49'2 mil. Kč,

v kap. 19. Ministerstvo financí o ..........

.... 9'8 mil. Kč,

v kap. 10. Ministerstvo školství a národní osvěty o....

.... 6'5 mil. Kč,

v kap. 17. Ministerstvo sociální péče o ........

.... 4. 2 mil. Kč,

V kap. 5. Ministerstvo národní obrany o .......

.... 3'4 mil. Kč.

U kap. 13 nastává toto zvýšení, nepřihlíží-li se k tomu, že v roce 1937 některé mimo-
řádné výdaje v celkové výši 163'9 mil. Kč (u tit. 4. Letectví, tit. 5. Elektrisace státu a
tit. 7. Silnice a mosty) byly odkázány na úhradu z výtěžku půjčky obrany státu. Tento
vzestup projevuje se zejména v oboru letectví, elektrisace státu, silnic a mostů, plaveb-
nictví, správy státních budov a konečně v oboru staveb budov a koupě realit pro potřeby
civilní státní správy. U kap. 20 vzestup je způsoben hlavně zvýšením úvěrů na úroky a vý-
lohy ze šekového řízení z běžných účtů státních podniků a z přechodných úvěrů, zvýše-
ním potřeby na výkup akcií a prioritních obligací místních drah, na náhradu za tisk drob-
ných peněz papírových Národní bance československé, na náhradu podle § 13, odst. 1 a
§ 5, odst. 4 vládního nařízení o obchodu s obilím, moukou a mlýnskými výrobky a ně-
kterými krmivy a podle § 48 stanov Čsl. obilní společnosti a konečně nově zařazenými pří-
spěvky Všeobecnému fondu peněžních ústavů v republice Československé a podle § 21 vl.
nař. č. 56/1937 Sb. z. a n. o úpravě poměrů československého stavu pojištění Fénixu, ži-
votní pojišťovací společnosti ve Vídni. U kap. 6 jest vzestup odůvodněn zvýšenou potřebou
na motorisaci a technické vybavení bezpečnostních orgánů, jakož i na opatření nejnutněj-
šího parku pro leteckou policii, u kap. 19 zejména nákladem na vybavení finanční stráže
a na zařízení telefonních stanic, u kap. 10 hlavně zařazením potřeby na školu slovanských
a východoevropských studií v Londýně a na zařízení vysoké školy technické v Košicích,
u kap. 16 zejména zvýšenou potřebou na sociální pojištění, na péči bytovou a stavební, na
péči o mládež, na péči o válečné a poválečné poškozence a konečně u kap. 5 zvýšenou po-
třebou na ženijnictví a vojenské železnice a na telegraf a telefon. V ostatních kapitolách,
u nichž zvýšení mimořádných věcných výdajů nastalo, jest již značně menší.

Značnější snížení nastalo při mimořádných věcných výdajích u kap. 4. Ministerstvo
zahraničních věcí o 2'5 mil. Kč převodem výdajů na podpory ruským a ukrajinským uprch-
líkům z kap. 4 do kap. 6 a mimo to u kap. 17 Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tě-
lesné výchovy o 0'9 mil. Kč z důvodu poklesu potřeby na vnitřní zařízení státní nemocnice
na Král. Vinohradech, k němuž dochází po zbudování nového chirurgického pavilonu. Po-
kles mimořádných věcných výdajů u kap. 3, 7 a 21 jest poměrně již malý.

Státní příjmy.

Příjmy vlastní státní správy jsou preliminovány na rok 1938

částkou .....................

.. 10. 120, 233. 070 Kč,

na rok 1937 byly preliminovány ve výši .........

.. 8. 456, 469. 080 Kč,

takže se na rok 1938 počítá se zvýšením příjmů o .....

.. 1. 663, 763. 990 Kč.

Toto zvýšeni jest odůvodněno jednak dosavadními dosaženými výsledky přijmu v roce
1937, jednak stále se lepšící celkovou hospodářskou situací. Očekávají se zvýšené příjmy
u 16 kapitol, se sníženými příjmy se pak počítá u 2 kapitol, u 1 kapitoly jsou příjmy stejné
a u 2 kapitol nejsou příjmy vůbec preliminovány.

Se značnějším vzestupem příjmů se proti roku 1937 počítá při těchto kapitolách:

při kap. 3. Předsednictvo ministerské rady o .......

.. 2 mil. Kč,

při kap. 4. Ministerstvo zahraničních věd o .......

.. 0'8 mil. Kč,

při kap. 6. Ministerstvo vnitra o ...........

.. 0'5 mil. Kč,


251

při kap. 11. Ministerstvo zemědělství o ...........

3'7 mil. Kč,

při kap. 12. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností o .....

15'9 mil. Kč,

při kap. 13. Ministerstvo veřejných prací o ..........

8'4 mil. Kč,

při kap. 15. Ministerstvo železnic o ............

3'8 mil. Kč,

při kap. 16. Ministerstvo sociální péče o ...........

21'7 mil. Kč,

při kap. 17. Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy o

1'4 mil. Kč,

při kap. 18. Odpočivné a zaopatřovací platy o ........

16'9 mil. Kč,

při kap. 19. Ministerstvo financí o .............

1. 368' 4 mil. Kč,

při kap. 20. Všeobecná pokladní správa o ..........

226'7 mil. Kč.

Zvýšení příjmů jest odůvodněno zejména při kap. 3 očekávanými vyššími příjmy u stát-
ního úřadu statistického z prodeje cenin statistiky zahraň, obchodu, u kap. 4 v důsledku
preliminování kurýrních poplatků, které byly dosud kompensovány výdajovou položkou
"Cestovné a stravné", a v důsledku zvýšení výnosu poplatků stran u konsulátů, u kap. 6
zvýšením výtěžku za věstníky a jiné publikace, zvýšením výtěžku na předplatném a z pro-
deje Sbírky zákonů a nařízení, jakož i vzhledem k očekávanému většímu prodeji tisko-
pisů, které podléhají kolkování, u kap. 11 zvýšením příjmů v důsledku postátnění morav-
skoslezských zemědělských škol, dále u ústavů pro chov koní, u výzkumných ústavů země-
dělských z poplatků za fytopathologické prohlídky dovážených a vyvážených plodin, u ve-
terinární správy z tax za prohlídky dobytka a u pozemkové reformy z fondu náhradového,
u kap. 12 novou úpravou hrazení potřeb Exportního ústavu Čsl. podle vl. nař. č. 137/1937
Sb. z. a n., podle něhož není již na rok 1938 počítáno s dosavadním přídělem zmíněnému
ústavu na vrub příjmu z poplatků z dovozních a vývozních povolení a ohlášek, sloučením
devisového řízení s povolovacím, čímž zvýší se poplatkový výnos dalším očekávaným zvý-
šením poplatků povolovacího řízení a při výnosu patentních poplatků v důsledku po-
stoupení patentů do vyšších ročních poplatků, při kap. 13 hlavně v důsledku zvýšení
příspěvku státního silničního fondu na částečnou úhradu nákladu na stavby, přestavby
státních silnic a mostů, u kap. 15 se zřetelem k ustanovení čl. II, odst. 3 finančního
zákona, při kap. 16 očekávaným vyšším výnosem z postihového práva a z náhrad vlast-
níků domů, u kap. 17 se očekávají vyšší příjmy u Státního zdravotního ústavu, u stát-
ních nemocnic, u Masarykovy státní školy zdravotní a sociální péče, u Masarykova
státního stadionu na Strahově a konečně z léčebného vzhledem k očekávanému vyššímu
výnosu zdravotní přirážky, u kap. 18 pak zvýšení je odůvodněno rozmnožením stavu
státních zaměstnanců, jakož i jejich časovým postupem a povyšováním.

Příjmy kap. 19 vykazují největší zvýšení a to 1. 368'4 mil. Kč, kteréžto zvýšení pro-
ievuie se zejména:

v tit. 2. Finanční úřady administrativní částkou ......

... 3'9 mil. Kč,

v tit. 3. Veřejné dávky částkou ............

... 1. 355'7 mil. Kč,

v tit. 4. Monopoly částkou ...............

... 8'7 mil. Kč.

V tit. 2 projevuje se významnější zvýšení u pozemkového katastru v důsledku většího
výnosu náhrad za různá úřední jednání.

V tit. 3. Veřejné dávky jeví se zvýšení:

 

u přímých daních o ..................

. 517'5 mil. Kč,

u daně z obratu a daně přepychové o ............

. 382'2 mil. Kč,

u cel o .......................

. 30'5 mil. Kč,

u spotřebních daní o ..................

. 256'3 mil. Kč,

u poplatků o .....................

. 169'2 mil. Kč.

Toto zvýšení u veřejných dávek odůvodňuje se jednak příznivějšími výsledky docíle-
nými hlavně v prvních třech čtvrtletích roku 1937, jednak zařazením nových státních dá-
vek, eventuelně zvýšením dosavadních daní neb úpravou paušálů u daně z obratu a pře-
pychové.

V tit. 4. Monopoly jeví se zvýšení:

u sladidel o ....................

.. 10- mil. Kč,

a u výbušných látek o .................

1- mil. Kč.


252

Zvýšení u sladidel je způsobeno hlavně tím, že do uvedeného příjmu zařazen byl již
očekávaný zvýšený příjem ze zamýšleného zvýšení monopolní dávky. Efekt zvýšeného
výnosu na sladidlech a výbušných látkách o 11 mil. Kč je opět snížen očekávaným men-
ším výnosem z monopolu solního vzhledem k dosaženým výsledkům o 2'3 mil. Kč, takže
očekávaný zvýšený výnos monopolů se tím snižuje na 8´7 mil. Kč.

Také v kap. 20 Všeobecná pokladní správa počítá se u porovnání s rozpočtem Vše-
obecné pokladní správy na rok 1937 se značným zvýšením příjmů a to o 226'7 mil. Kč.
Toto zvýšení je odůvodněno mimo jiné s jedné strany zvýšením salda státních
podniků o 271'7 mil. Kč a nově zařazeným smluvním poplatkem z denaturovaného
lihu částkou 18 mil. Kč, s druhé strany vypuštěním výtěžku z likvidace státních pohledá-
vek, jenž v rozpočtu na rok 1937 byl zařazen částkou 51'2 mil. Kč, dále snížením přebytku
důchodových pokut o 13'7 mil Kč a konečně vyloučením příjmu z vrácené zálohy poskyt-
nuté na úpravu pohledávek a závazků v cizině, jež preliminována byla v roce 1937 část-
kou 10'9 mil. Kč.

Naproti tomu nastává značnější snížení příjmů u kap. 10 Ministerstvo školství a ná-
rodní osvěty o částku 7'5 mil. Kč, jež jest odůvodněno tím, že z této kapitoly byl přeřazen
dosavadní titul 14. Pensijní požitky nestátních osob učitelských do skupiny III. Podíly na
státních daních, dávkách a poplatcích, oddílu B. Podíl z daně z obratu a z daně přepychové

na učitelské platy. Mimo to nepatrně se snižují též příjmy u kap. 1.

Soustava státních příjmů na rok 1938.

Soustava státních příjmů na rok 1937 podávala tento obraz:

A. Příjmy soukromohospodářské:

 

Výnosy státních podniků (včetně příspěvků pošt a železnic na
ústřední správu) ................

1. 099, 964. 080 Kč.

B. Příjmy veřejnohospodářské:

 

I. Daně a dávky:

 
 

1. 937, 517. 800 Kč,

 

733, 500. 000 Kč,

 

751, 500. 000 Kč,

 

1. 724, 736. 000 Kč,

e) kolky a právní poplatky včetně dopravních daní....

1. 513, 399. 600 Kč.

úhrn daní a dávek sub I....

6. 660, 653. 400 Kč.

II. Ostatní příjmy veřejnohospodářské:

a) monopoly ..................

56, 200. 000 Kč,

b) ostatní správní příjmy .............

639, 681. 600 Kč.

úhrn ostatních veřejnohospodářských příjmů sub II....

695, 881. 600 Kč.

úhrn veřejnohospodářských příjmů ad B....

7. 356, 535. 000 Kč.

úhrn veškerých příjmů vlastní státní správy.....

8. 456, 499. 080 Kč.

Soustava státních příjmů na rok 1938 jeví se takto:

 

A. Příjmy soukromohospodářské:

 

Výnosy státních podniků (včetně příspěvků pošt a železnic na
ústřední správu) ................

1. 375, 506. 270 Kč.

B. Příjmy veřejnohospodářské:

 

253

I. Daně a dávky:

 

a) daně přímé ................

 2. 455, 012. 200 Kč,

b) daň z obratu a daň přepychová .........

 1. 115, 700. 000 Kč,

c) cla ...................

 782, 004. 000 Kč,

d) spotřební daně ...............

 1. 981, 070. 500 Kč,

e) kolky a právní poplatky včetně dopravních daní...

 1. 682, 613. 300 Kč.

Úhrn daní a dávek sub I...

 8. 016, 400. 000 Kč.

II. Ostatní příjmy veřejnohospodářské:

a) monopoly .................

64, 923. 000 Kč,

b) ostatní správní příjmy ............

663, 403. 800 Kč.

úhrn ostatních veřejnohospodářských příjmů sub II..

728, 326. 800 Kč.

úhrn veřejnohospodářských příjmů ad B..

 8. 744, 726. 800 Kč.

Úhrn veškerých příjmů vlastní státní správy..

 10. 120, 233. 070 Kč.

II. Hospodářství státních podniků.

 

Na rok 1938 odhadují se provozní náklady státních

 

podniků na ....................

 7. 869, 141. 780 Kč,

tedy proti nákladům odhadnutým na rok 1937 ve výši .....

 7. 452, 199. 500 Kč

více o..

416, 942. 280 Kč.

Porovnají-li se celkové provozní náklady jednotlivých podniků odhado-
vané na rok 1938 s náklady odhadnutými na rok 1937, participují na tomto zvýšení téměř
všechny podniky až na Vojenské lesní podniky a Československou tiskovou kancelář, je-
jichž provozovací náklady vykazují malý pokles.

Z připojené tabulky je zřejmo, že veškeré složky nákladů působí na vpředu uvedené
celkové jejich zvýšení:

Náklady

Rozpočet na rok

Rozpočet na rok 1938
je proti rozpočtu na rok 1937

1938

1937

větší

menší

1. Platy podle platových zákonů a

2. 152, 331. 000

2. 069, 744. 897

82, 586. 103

 

2. Platy zaměstnanců podle volných
smluv . ..........

47, 071. 150

42, 571. 953

4, 499. 197

-

 

549, 722. 900

509, 427. 300

40, 295. 600

-

4. Pense ...........

1. 216, 975. 200

1. 182, 042. 400

34, 932. 800

-

5. Veškeré zbývající náklady...

3. 903, 041. 530

3. 648, 412. 950

254, 628. 580

-

Celkový úhrn nákladů...

7. 869, 141. 780

7. 452, 199. 500

416, 942. 280

__

         

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP